Δεν ασκείς κριτική. Ασκείς...άγονη κριτική σαν αυτήν που άσκησε ο Καράς και προσφάτως ο Αγγελόπουλος.
Επειδή μπορεί να μην έτυχε να παρακολουθήσεις το θέμα στο οποίο αναφέρομαι αγαπητέ συνάδελφε, απλώς να σου θυμίσω ότι στη συζήτηση
αυτή έχω αναφερθεί εκτενώς στο άρθρο του Λυκούργου Αγγελόπουλου και στην άγονη κριτική του στο Χρύσανθο, παρμένη από την εισαγωγή του θεωρητικού του Καρά, τα επιχειρήματα μάλιστα της οποίας χρησιμοποιήσατε πάνω-κάτω εδώ εσύ κι ο Αντώνης (εντύπωση προκαλεί ότι όλοι, οι της ιδίας σχολής, λέτε μια ζωή τα ίδια πράγματα και τα ίδια επιχειρήματα!). Αν λοιπόν έχεις να απαντήσεις κάτι ουσιαστικό, αμφισβητώντας π.χ. τα ιστορικά περί εναρμονίου γένους ή τα διαστήματα και την εξέλιξή τους, έτσι όπως τα παρέθεσα, πες το και σε μας, να ωφεληθούμε όλοι. Αυτά όμως που γράφεις εδώ, το μόνο που προσφέρουν είναι μια ακόμα ευκαιρία για thanks στο φίλο Hristaki και τίποτα παραπάνω...
Μάλλον διαφεύγει των γνώσεών σας ό ,τι (θεωρητικά) βάση μελέτης των γενών, και συνεπώς και των ονομάτων τους, είναι το σκληρό διάτονο. (Το μαλακό λέγεται μαλακό ακριβώς για τον τρόπο που "παράγεται" από το σκληρό. Άσχετα αν το σκληρό δεν μπορεί παρά να μαλακώνει πρακτικά.)
Από τη μια βρε Αντώνη δίνεις εσύ ορισμούς για το σκληρό και το μαλακό, διάφορους των αρχαίων, κι από την άλλη μού επικαλείσαι ως επιχείρημα για την κατάργηση του όρου "εναρμόνιο" τη διαφορά του από τους αρχαίους! Αυτό εννοούσα όταν έλεγα ότι στρουθοκαμηλίζεις! Καταρχήν ονομασία διάτονο "σκληρόν" δεν υπάρχει στην αρχαία Ελλάδα. Η διαδοχή λείμματος και δύο τόνων στην άνοδο λέγεται διάτονο είτε σύντονο, είτε τονιαίο, είτε διτονιαίο (στην Πτολεμαίο). Αυτό τώρα που λες εσύ μαλακό, έχω εξηγήσει
εδώ, στην αναφορά μου για τα γένη και τις χρόες στον Αριστόξενο, γιατί ονομάστηκε έτσι στην αρχαία Ελλάδα. Επειδή προφανώς δεν το έχεις διαβάσει, αντιγράφω το συγκεκριμένο απόσπασμα, για να σε βγάλω από τον κόπο, επειδή είναι μεγάλο το κείμενο:
nikosthe said:
6-9-15 = μαλακό διάτονο (γιατί περιέχει τα πιο μαλακά, τα πιο μικρά διαστήματα του διατονικού γένους, δηλ. 6 και 9)
6-12-12 = σύντονο διάτονο (γιατί είναι το μεγαλύτερο, με τη μεγαλύτερη, "συντωνοτάτη" λιχανό, αφού το ΔΙ είναι στην υψηλότερη θέση από όλες τις περιπτώσεις) [σημ.: αναφερόμαστε στο σχήμα ΒΟΥ-ΚΕ ή ΜΙ-ΛΑ, που φέρεται συνήθως ως παράδειγμα]
Ενώ δηλ. στη βυζαντινή μουσική με τον όρο "μαλακό" εννοούμε ότι το χαρακτηριστικό μεγάλο χρωματικό διάστημα είναι μικρό, στην αρχαία ελληνική μουσική ο όρος χρησιμοποιούταν όχι για το χαρακτηριστικό μεγάλο διάστημα, αλλά για τα δύο μικρά, με αποτέλεσμα να εννοείται ακριβώς το αντίθετο από αυτό που εννοούμε εμείς σήμερα, αφού όσο "μαλακώνει" το μέλος, τόσο μεγαλώνει το χαρακτηριστικό μεγάλο διάστημα!
Επομένως το παρακάτω συμπέρασμά σου:
Το σημερινό μαλακό διάτονο δεν είναι των αρχαίων, αλλά είναι κάποιο μαλακό διάτονο.
...δεν είναι σωστό, μια και ο όρος "μαλακό" δεν είχε την έννοια του μαλακώματος του μεγάλου διαστήματος, την οποία του δίνεις. Απλώς στη βυζαντινή υιοθετήθηκε μόνο ως όνομα και όχι ως έννοια: αυτό που λες εσύ, ότι "μαλακώνουν" τα διαστήματα και από 12-12-6 γίνονται 12-10-8, στην αρχαία ελληνική λογική σημαίνει πιο "σκληρά" διαστήματα, με τη σημερινή έννοια και όχι πιο μαλακά! Δεν είναι λοιπόν καθόλου "κάποιο μαλακό διάτονο", αντίθετα τείνει προς το σύντονο (12-12-6)!
Το χρώμα (για το οποίο χρειάζεται μάλλον ΠΟΛΛΑ να διευκρινίσουμε) δεν είναι το των αρχαίων, αλλά είναι, εξ' ορισμού, κάποιο χρώμα.
Όχι: τόσο το 6-18-6 όσο και το 6-20-4 αποτελούν χρώμα και κατά τους αρχαίους. Είναι λίγο άτοπο να το εξηγήσω εδώ. Τα "πολλά" που χρειάζονται διευκρίνηση, τουλάχιστον για την αρχαία ελληνική μουσική, τα έχω διευκρινίσει στην παραπάνω αναφορά μου για τα
γένη και τις χρόες στον Αριστόξενο, την οποία θα πρέπει να διαβάσεις ολόκληρη, αν θες να κατανοήσεις το φαινόμενο πλήρως (ή αν δεν εμπιστεύεσαι εμένα ή αν θες να τα βρεις μόνος σου, διάβασε από το βιβλίο του Laloy για τον Αριστόξενο ή και από το ίδιο το κείμενο του Αριστόξενου). Ας τα επαναλάβω εν συντομία, αν και δεν πιστεύω να δώσει κανείς σημασία (αλλά ας είναι τουλάχιστον πλήρης η απάντηση για κάποιον καλοπροαίρετο στο μέλλον, που δεν αποκλείω να είσαι κι εσύ, Αντώνη, αφού, όπως έχω ξαναπεί, γνώρισα το ήθος σου στο συνέδριο του ΙΒΜ):
Για να έχω χρωματικό ή εναρμόνιο γένος στην αρχαιοελληνική μουσική, θα πρέπει να έχω "πυκνό". Ως "πυκνό" ορίζεται το άθροισμα των δύο πρώτων διαστημάτων του τετραχόρδου (διφωνία), με την προϋπόθεση να είναι μικρότερο του τρίτου διαστήματος. "Τετράχορδο" στην αρχαία Ελλάδα νοείται η διαδοχή λείμματος και δύο τόνων στη διατονική κλίμακα, π.χ. ΜΙ-ΛΑ ή ΒΟΥ-ΚΕ. Χρωματική δίεση νοείται το 1/3 του τόνου, δηλ. 4 μόρια, ενώ εναρμόνια δίεση το 1/4 του τόνου, δηλ. 3 μόρια, που είναι και το μικρότερο διάστημα.
Αφού το τετράχορδο έχει 30 μόρια, η ελάχιστη δυνατή μορφή πυκνού+υπολειπόμενου διαστήματος είναι το (6)+24 και η μέγιστη (14)+16, αφού από το (15)+15 παύει η διφωνία να είναι μικρότερη. Άρα:
3+3+24 = εναρμόνιο γένος, αφού το πυκνό αποτελείται από εναρμόνιες διέσεις, ενώ από το
4+4+22 αρχίζει το χρωματικό γένος, αφού το πυκνό αποτελείται από χρωματικές διέσεις. Ενώ από την περίπτωση (15)+15 και έπειτα, το γένος ονομάζεται διατονικό, ελλείψει πυκνού.
Αυτό λοιπόν που ονομάζουμε σήμερα "σκληρό χρώμα", ήταν χρωματικό γένος και στην αρχαία ελληνική μουσική. Το "μαλακό" χρώμα της Επιτροπής 8-8-14 δεν είναι χρώμα κατά τους αρχαίους, αλλά διάτονο (η διαδοχή των διαστημάτων δεν παίζει ρόλο, το βάζω εδώ έτσι για την ευκολία της σύγκρισης με την αρχαία μουσική). Το του Καρά 7-7-16 (ή 6-8-16, αν προτιμάτε το λανθασμένο συγκερασμό που έκανε στο θεωρητικό του) είναι χρώμα κατά τους αρχαίους (το αν αποτελεί "μαλακό χρώμα" για τη βυζαντινή μουσική, είναι άλλη ιστορία, μην ξαναρχίσουμε...). Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι ο Καράς είναι "συνεπής" με τους αρχαιοελληνικούς ορισμούς, αφού ούτε το μαλακό του διάτονο είναι μαλακό για τους αρχαίους, ούτε το δικό του εναρμόνιο γένος είναι εναρμόνιο για τους αρχαίους.
Το εναρμόνιο; Δεν είναι καν κάποιο εναρμόνιο, αφού δεν μπορεί να είναι "κάποιο" εναρμόνιο.
Το εναρμόνιο γένος του Χρυσάνθου όμως περιλαμβάνει την εναρμόνια δίεση των αρχαίων (3 μόρια), ενώ το του Καρά όχι (περιλαμβάνει χρωματική δίεση των αρχαίων, 4 μόρια). Φυσικά, ελλείψει εναρμόνιου πυκνού (διφωνίας με άθροισμα λείμμα, δηλ. 6 μόρια), κανένα από τα δύο δεν είναι πρωτοτύπως εναρμόνιο γένος. Από την διόρθωση όμως της κλίμακας του εναρμονίου γένους του Χρυσάνθου προήλθε και το εναρμόνιο της Επιτροπής, ενώ δήλωνε το ίδιο άκουσμα! Ε, γι' αυτό δεν άλλαξε η ονομασία, είναι τόσο απλό! Όποιος το κατάλαβε, το κατάλαβε, δεν μπορώ παραπάνω να το εξηγήσω...
Όσο για τα της παράδοσης... Αφού πριν το Χρύσανθο δεν τα λένε έτσι, ο Χρύσανθος ΔΕΝ τα λέει έτσι... Ποιά παράδοση ακολουθούμε. Αυτή της ματαξαναεπανανανοηματοδότησης; (Χωρίς καμία λογική.)
Μα την ίδια "χωρίς λογική" παράδοση ακολουθείς κι εσύ, από τη στιγμή που ονομάζεις "μαλακό χρώμα" αυτό με μικρότερο χαρακτηριστικό διάστημα από το αντίστοιχο σκληρό, ενώ οι αρχαίοι ονόμαζαν αυτό που τα άκρα του έτειναν να "μαλακώσουν", δηλ. να εξαφανιστούν και ήταν χρωματικές διέσεις, δηλ. 4-22-4 στο δικό μας τετράχορδο, το οποίο όμως εσύ θεωρείς σκληρό! Πού τη βρήκες εσύ αυτή την έννοια του μαλακού; Αυτό δεν είναι "ματαξαναεπανανανοηματοδότηση";; Το ίδιο και με το μαλακό διάτονο. Όσο λοιπόν θεωρούνται "παράδοση" οι όροι "μαλακό διάτονο" και "μαλακό χρώμα" της βυζαντινής μουσικής, άλλο τόσο θεωρείται και ο όρος "εναρμόνιο"! Γιατί κολλάς στο τελευταίο και δεν κολλάς στα άλλα δύο;
Υ.Γ. Σολδάτε, έρχεται και η σειρά σου, μην ανησυχείς...