Makam Bestenigar - Βαρύς μαλακός διατονικός ΖΩ ως μέσος του πλαγίου πρώτου (Βαρύς τετράφωνος)

Για την άποψη του ΓΑ δίεση και ΔΙ ύφεση θα στείλω ηχογράφηση με το ούτι. Δεν αποδεικνύει τίποτα άλλο απλά οτι μπορεί να γίνει ταυτόχρονα ΓΑ δίεση και ΔΙ ύφεση και γίνεται γενικά (; ) στην πράξη.

Ναι εντάξει, μπορεί θεωρητικά η φωνή να πεί γα δίεση και δι ύφεση. Και αυτό τί σημαίνει; Στην συμεπριφορά ποιού ήχου υπάρχει αυτό;;; Ούτε στου βαρύ, ούτε στου Μπεστενγκιάρ ή όπως αλλιώς θες πές τον, ούτε σε ΚΑΝΕΝΟΣ ήχου. Ε, δεν είναι τράβηγμα από τα μαλλιά αυτό; Και να μου επιτρέπεις να διαφωνήσω στο ότι γίνεται γενικά στην πράξη. Στις τρείς συγκεκριμμένες ηχογραφήσεις έδειξα γιατί.
 
Επισυνάπτω και αμανέ του Α. Διαμαντίδη (Νταλγκά) σε Μπεστενγκιάρ. Αρχίζει με ΓΑ φυσικό και κάνει ΓΑ δίεση σε καθοδικές φράσεις ακριβώς όπως λέει ο Στέφανος (και ο Κηλτζανίδης αν θυμάμαι καλά) για το μακάμ αυτό και ακριβώς όπως σημαίνεται και σε αρκετές εκκλησιαστικές συνθέσεις του Βαρέως Διατονικού. Απέσπασα και δύο χαρακτηριστικές θέσεις, μία με ΓΑ φυσικό και μία με ΓΑ δίεση τις οποίες και επισυνάπτω.

Ευχαριστούμε.
Μπορείς να μας δώσεις στοιχεία της ηχογράφησης;
 
Ευχαριστούμε.
Μπορείς να μας δώσεις στοιχεία της ηχογράφησης;

Δυστυχώς δεν έχω περισσότερα στοιχεία. Θα ψάξω όμως. Τί ακριβώς σε ενδιαφέρει να ξέρεις; Εποχή; Τόπος; Άλλα;
 
Δυστυχώς δεν έχω περισσότερα στοιχεία. Θα ψάξω όμως. Τί ακριβώς σε ενδιαφέρει να ξέρεις; Εποχή; Τόπος; Άλλα;

Τί έγραφε η ταμπέλα κυρίως :D Είχε όνομα τραγουδίού; Ή έλεγε απλώς αμανές; Ή ας πούμε "Μπεστενγκιάρ Μανές"; Ή απ'όπου τέλος πάντων το βρήκες τί έγραφε ως τίτλο σ'αυτό το track;
 
Ιδού και μία άλλη ηχογράφηση του πρώτου στίχου της δοξολογίας (μόνο αυτόν έχω) από κάποιον ψάλτη που δεν γνωρίζω ακριβώς πώς λέγεται (μου έδωσε το Cd ένας μαθητής μου χωρίς τίτλο και μου είπε οτι είναι κάποιος Δημήτρης Γκατσιούνης (; ) αλλά δεν είμαι σίγουρος για το όνομα).
 

Attachments

  • 32 - Track 32.mp3
    1 MB · Views: 70
Τί έγραφε η ταμπέλα κυρίως :D Είχε όνομα τραγουδίού; Ή έλεγε απλώς αμανές; Ή ας πούμε "Μπεστενγκιάρ Μανές"; Ή απ'όπου τέλος πάντων το βρήκες τί έγραφε ως τίτλο σ'αυτό το track;

Λέει "Μπεστενγκιάρ (Δημώδες) - Α. Διαμαντίδης (ή Νταλγκάς)" και είναι το τράκ 12 από ένα CD με αμανέδες και τραγούδια του Ρούκουνα, Παπασιδέρη, Νταλγκά και Εσκενάζυ.
 
Τί έγραφε η ταμπέλα κυρίως :D Είχε όνομα τραγουδίού; Ή έλεγε απλώς αμανές; Ή ας πούμε "Μπεστενγκιάρ Μανές"; Ή απ'όπου τέλος πάντων το βρήκες τί έγραφε ως τίτλο σ'αυτό το track;
Αντώνη είναι ο γνωστός "αμανές"(Γκαζέλ επί το μουσικότερον) "απελπισία έγινε το πάθος"...στην Πολίτικη Λύρα είναι ο γλυκής Λάμπρος Λεονταρίδης(+1965) και η ηχογράφηση είναι στην Πόλη στο 1926 η 1936.....:cool:
 
Απόσπασμα ομιλίας του Χ. Ταλιαδώρου από εισήγησή του στο μουσικολογικό συνέδριο σχετικά με το θέμα που συζητάμε.
 

Attachments

  • Taliadwros 18-10-2006-PeriBareosDiatonikou.mp3
    501.3 KB · Views: 145
Ο Δημήτριος Ιωάννίδης στο θεωρητικό του (σελ 97) λέει οτι η δίεση του ΓΑ σαν μόνιμο συστατικό της κλίμακας του Βαρέως Διατονικού είναι θεωρητική διατύπωση και μόνο για να παρουσιαστεί η κλίμακα του ήχου και θεωρεί το Βαρύ Διατονικό αυτό (με μόνιμο ΓΑ δίεση και ΔΙ φυσικό) σαν "πρακτικά ανεφάρμοστο" ήχο. Λέει πιό κάτω:

(σελ 97)
"στην πράξη, και ιδίως στον τετράφωνο Βαρύ ήχο, ο Γα είναι φυσικός και ο Δι πολλές φορές με ύφεση (δηλαδή σαν Πλάγιος του Α' δίφωνος), όπως επίσης και ο άνω Ζω με ύφεση. ..."

(σελ 98)
"Όταν ανεβαίνοντας φτάσουμε στον Γα και το μέλος περιστρέφεται γύρω από αυτόν, τότε ο Γα γίνεται οξύτερος και από τόνος ελάχιστος που είναι, γίνεται μείζων για να γίνει σωστό το πεντάχορδο [...] Ο Βού έλκεται προς τον Γα σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το εάν φέρει σημείο αλλοιώσεως (δίεση) ή όχι."
 
Ακόμα ένα ενδιαφέρον στοιχείο προς εξέταση. Ο πολυέλαιος "Δούλοι Κύριον" του Πέτρου Εφεσίου σε ήχο Βαρύ Διατονικό "εκ του Γα" όπως λέει[1]. Ενδιαφέρον παρουσιάζουν θέσεις που "χρωματίζει" καταχρηστικά το μέλος για να δείξει το ΓΑ υψωμένο (κατά τη γνώμη μου) ακόμα και σε θέσεις που αν δεν το έβαζε κάποιος θα μπορούσε να πεί οτι επικρατεί το ΠΑ και κάνω ΓΑ φυσικό και ΔΙ ύφεση. Π.χ. κοιτάξτε το "Εξαπέστειλε σημεία" στη σελίδα 210 που επισυνάπτω και δείτε τί κάνει εκεί. Ο έσω θεματισμός εκεί (όπως και σε άλλα σημεία) είναι καταχρηστικός, δεν είναι; Πώς το εξηγούμε αυτό;

Επίσης στην πρώτη σελίδα (206) στον πρώτο στίχο στο τέλος στο "Αλληλούια" τί ισοκράτημα θα κάνατε και ποιό το ύψος του ΓΑ εκεί; Εγώ νομίζω θα έκανα ΓΑ δίεση, ΔΙ ύφεση και ισοκράτημα ΖΩ σε όλη τη διάρκεια του Αλληλούία. Αλλά μπορεί να πεί κανείς και οτι γίνεται και ΓΑ φυσικό με ΖΩ ισοκράτημα εκεί αφού είναι περαστικό και δεν ακούγεται η παραφωνία. Γνώμες;

[1] Από την έκδοση της Ανθολογίας του Πέτρου Εφεσίου από την Ελληνική Βυζαντινή Χορωδία.
 

Attachments

  • DouloiKyrion-PEfesiou-sel206.pdf
    347.6 KB · Views: 60
  • DouloiKyrion-PEfesiou-sel210.pdf
    369.2 KB · Views: 49
Last edited:
Απόσπασμα από τη συνομιλία του Αβραάμ Ευθυμιάδη με τον Χρήστο Τσιούνη που αναφέρεται στο θέμα της συζήτησής μας όπως τη δημοσίευσε ο τελευταίος στην ιστοσελίδα του Κέντρου Παραδοσιακών Μουσικών Εκδόσεων.

Μπορεί κάποιος να συνοψίσει την άποψη του Άρχοντα μουσικοδιδασκάλου; Δεν μπορώ να καταλάβω τί λέει σε κάποια σημεία σχετικά με τη δοξολογία του Ιακώβου και τον Μπεστενγκιάρ.:( Υποστηρίζει ΓΑ φυσικό εκεί στην αρχή; Ή δίεση για να υπάρχει καθαρή πέμπτη όπως λέει στο τέλος;
 

Attachments

  • AEfthemiadis-PeriBareosDiatonikou-XTsiounisInterview.mp3
    810.9 KB · Views: 66
Το Δύναμις του Παλάση που αποδίδει ο Δημοσθένης Παικόπουλος εδώ (από την ιστοσελίδα των μουσικοφίλων Κωνσταντινουπόλεως), στο πρόσφατο πρόγραμμα του κονσέρτου του cmkon.org το ονόμασαν "makam bestenigar-evic". Δεν μπορώ να βρώ το πρόγραμμα πιά όμως στην ιστοσελίδα τους, το κατέβασαν.
 
Μία άλλη ηχογράφηση του Τρισαγίου και Δύναμις του Παλάση από τη χορωδία του συνδέσμου Μουσικοφίλων [rm, 1.7 Mb] (από το ieropsaltis.com)

Εδώ και το μουσικό κείμενο [jpg] από τη Λειτουργία του Λυκούργου Πετρίδη.
 
Επισυνάπτω δύο κομμάτια από το γνωστό Cd του "Εν χορδαίς" ,Ζαχαρίας ο Χανεντές. Το ένα επιγράφεται απλά :Μπεστενιγκιάρ Ταξίμι και το άλλο :Μπεστενιγκιάρ Πεσρέφι(ήχος βαρύς διατονικός τετράφωνος).
Στέλνω και το σχετικό φύλλο από τα περιεχόμενα.

Μπορεί κάποιος να με διαφωτίσει ποιά είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο;Εννοώ διαστηματικά.
 

Attachments

  • Track No01.mp3
    4.1 MB · Views: 55
  • Track No02.mp3
    6.6 MB · Views: 58
  • πρόγραμμα.jpg
    305.6 KB · Views: 38
Στέλνω και μια αρχαία αναφορά του ονόματος "Τετράφωνος" .Η πρώτη στήλη είναι του Ιω.Κουκουζέλη, η δεύτερη του Ιω.Γλυκέως και η τρίτη κάποιου αδήλου.Από το βιβλίο του κ.Στάθη "Η Μέθοδος των θέσεων του Κουκουζέλη.."
 

Attachments

  • Βαρυς.jpg
    192.3 KB · Views: 57
Επισυνάπτω δύο κομμάτια από το γνωστό Cd του "Εν χορδαίς" ,Ζαχαρίας ο Χανεντές. Το ένα επιγράφεται απλά :Μπεστενιγκιάρ Ταξίμι και το άλλο :Μπεστενιγκιάρ Πεσρέφι(ήχος βαρύς διατονικός τετράφωνος).
Στέλνω και το σχετικό φύλλο από τα περιεχόμενα.

Μπορεί κάποιος να με διαφωτίσει ποιά είναι η διαφορά ανάμεσα σε αυτά τα δύο;Εννοώ διαστηματικά.

Οι διαφορά ανάμεσα στον Μπεστενγκιάρ και τον τετράφωνο εννοείς;
 
Στέλνω και μια αρχαία αναφορά του ονόματος "Τετράφωνος" .Η πρώτη στήλη είναι του Ιω.Κουκουζέλη, η δεύτερη του Ιω.Γλυκέως και η τρίτη κάποιου αδήλου.Από το βιβλίο του κ.Στάθη "Η Μέθοδος των θέσεων του Κουκουζέλη.."


Εκεί ο τετράφωνος είναι άλλο πράγμα. Είναι αυτός ο "περίεργος" βαρύς από Γα που κάνει συνεχώς έξω πρώτο...Δες το Μέγα ίσον. Σ'αυτό το thread o κ.Κωνσταντίνου έχει δώσει μια ερμηνεία για τις ορολογίες. Γι αυτό θα πρέπει να βλεπουμε το κάθε πράγμα με τα δεδομένα εκείνης της εποχής...
 
Παλαιά ως τετράφωνο βαρύ εννοούσαν τον βαρύ εκ του...Γα. Δεν το έχω διαπιστώσει ιδίοις όμμασι αλλά το έχω διαβάσει και ακούσει. Κάποτε άλλαξε προφανώς αυτό. Σ' εμάς πάντως (και πριν από εμάς σε κοντινές εποχές π.χ. Ιάκωβο-Πέτρο ίσως και παλαιότερα) σημαίνει άλλο πράγμα όπως πολύ σωστά λέει κι ο Αντώνης.
 
Back
Top