Shota
Παλαιό Μέλος
Αν τώρα επιλέξουμε να το ψάλλουμε διατονικά, τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα: θα πρέπει να «φαρδύνουμε» το διάστημα Ζω-Πα, ώστε να διατηρήσουμε «πυκνό» το Πα-Γα ώστε να υπάρχει η αίσθηση του διατόνου εκ του Πα. Ανατρέξτε στο θέμα με το Πεστενγκιάρ, για να ακουσετε και να διαβάσετε πως μπορεί να επιτευχθεί αυτο. Ο επιέβδομος (ή και περισσότερο) Νη-Πα είναι υποχρεωτικός, το διάστημα Ζω-Πα πλησιάζει ή και γίνεται δίτονο 24 μορίων (!), ο Βου όταν χρειαζεται να ακούγεται καθαρό 4χορδο είναι με ύφεση. Τα πλησιέστερα διαστήματα για το 4χορδο είναι Ζω9Νη15Πα6Βου και για το 5/χορδο Ζω9Νη15Πα9Βου9Γα με το Πα-Γα σε ανιούσα κίνηση να γίνεται και 10-8. Έτσι η περίπου έτσι, το ψάλλει ο Βαγγέλης, το ίδιο και ο Στανίτσας στα περίφημα Χερουβικά του Βαρέος, όπου με ιδιαίτερη άνεση μεταπηδά στα εναρμόνια διαστήματα και επανέρχεται μέσω χρώματος.
Ο Στανίτσας πάντα έτσι έψαλλε; Συγκεκριμένα, μου ενδιαφέρει φασματογραφική ανάλυση του «Εις μνημόσυνον» από τη χορωδία του (πηγή εδώ).