«Σε Τον της Παρθένου Υιόν» (ή η έννοια του ύφους)

#81
Αδελφέ και πατριώτη Νικόλαε.Ότι έχεις γράψει και στις οκτώ [8] σελίδες του θέματος που επιτυχώς έχεις αναρτήσει,συμφωνεί απόλυτα με την θεωρία την οποίαν προσπαθούσαν οι παλαιοί διδάσκαλοι να εντρυφήσουν στους μαθητάς.Έτι εξηγείται το γεγονός ότι η Θεία Βυζαντινή Μουσική είναι εσωτερική μουσική που βιώνεται.Είναι έρωτας,είναι συναίσθημα,είναι ψυχική ανάγκη του ανθρώπου για το Θείον,είναι κάτι το ανώτερο το οποίο μεταφέρεται μόνο μέσω των ακουσμάτων και όχι μέσω σχολών κ.λ.π.

Υ.Γ. Σαν να ακούω τον πατέρα μου ο οποίος όλα τα χρόνια μας δίδασκε τα ανωτέρω και μας μετέφερε τις <σπουδές> του Φωτόπουλου,Παναγιωτίδη,Στανίτσα κ.α.

Συμφωνώ απόλυτα με το θέμα του χρόνου.Το ανέφερα κάποτε και......καταλαβαίνεις.
 
#82
Ανεβάζω δύο ακόμη κείμενα το πρώτο από τον Κωνσταντίνο Πρωτοψάλτη και το δέυτερο από Νικόλαο Σμύρνης. τα οποία ξεφεύγουν ως συνθέσεις από την του Πέτρου. Θα σταθώ μόνο σε δύο σημεία.
Πρώτον, με έχει προβληματίσει σοβαρά ο Βουδούρης ο οποίος πολλάκις αναφέρει (μεταφέροντας και γνώμη του Ιακώβου Ναυλιώτη), ότι το Δοξαστάριον Κωνσταντίνου είναι προϊόν μουσικής φαντασίας του Δομέστικου Στέφανου, άποψη που θεωρώ ότι έχει βάση.
Δεύτερον πιστεύω ότι ο Νικόλαος Σμύρνης,στο σύνολο του έργου του, δεν είναι τόσο εξωπατριαρχικός όσο παρουσιάζεται:ναι μεν ξεφεύγει από τα στερεότυπα, τα οποία όμως έχει ως βάση, αλλά στέκομαι περισσότερο στα κοινά στοιχεία του ύφους παρά στην προσωπική του πινελιά που βάζει σε κάθε μουσικό μάθημα.
Όπως και να έχει ας υπάρχουν και αυτά τα μαθήματα στην παρούσα συλλογή.
 

Attachments

#83
Βλέποντας τα τελευταία μηνύματα που ο Νικόλαος παραθέτει "ετέρας θέσεις", μου ήρθε στο μυαλό το εξής ερώτημα-προβληματισμός που τον θέτω σε σας που είστε και πιο αρμόδιοι να απαντήσετε.

Το Τριώδιο του Στανίτσα πού μπορεί να ενταχτεί κατ' αναλογίαν με τα παραπάνω; Θέλω, δηλαδή, να πω το εξής: υπάρχουν κάποια ιδιόμελα τα οποία λόγω των σημαντικών ημερών κατά τις οποίες λέγονται τα ξέρουμε σε γενικές γραμμές, έχουμε δηλ. στ' αυτιά μας τον βασικό μελωδικό κορμό, που στην πραγματικότητα καταγράφει ο Πέτρος. Έτσι και στο Τριώδιο(;). Ο Στανίτσας τώρα καταγράφει σε αναλυτικό μέλος δικές του εκδοχές με διαφορετικές θέσεις από τις παραδοσιακές, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι και οι δικές του δεν είναι προϊόν ζύμωσης με την παράδοση του Πατριαρχείου, μόχθου και προσωπικού ταλέντου. Πώς το κρίνετε, σε σχέση με το παρόν θέμα; (πιθανόν να ανοίξουμε και καινούριο)
 
#84
Ο Στανίτσας στο μεγαλύτερο μέρος του Τριωδίου του, καλλωπίζει κλασσικές γραμμές.Πέρνει Πέτρο και τον γράφει με αναλυτική γραφή. Είναι η εξέλιξη της παράδοσης!
 

Attachments

dimitris

Παλαιό Μέλος
#85
Βλέποντας τα τελευταία μηνύματα που ο Νικόλαος παραθέτει "ετέρας θέσεις", μου ήρθε στο μυαλό το εξής ερώτημα-προβληματισμός που τον θέτω σε σας που είστε και πιο αρμόδιοι να απαντήσετε.

Το Τριώδιο του Στανίτσα πού μπορεί να ενταχτεί κατ' αναλογίαν με τα παραπάνω; Θέλω, δηλαδή, να πω το εξής: υπάρχουν κάποια ιδιόμελα τα οποία λόγω των σημαντικών ημερών κατά τις οποίες λέγονται τα ξέρουμε σε γενικές γραμμές, έχουμε δηλ. στ' αυτιά μας τον βασικό μελωδικό κορμό, που στην πραγματικότητα καταγράφει ο Πέτρος. Έτσι και στο Τριώδιο(;). Ο Στανίτσας τώρα καταγράφει σε αναλυτικό μέλος δικές του εκδοχές με διαφορετικές θέσεις από τις παραδοσιακές, χωρίς βέβαια να σημαίνει ότι και οι δικές του δεν είναι προϊόν ζύμωσης με την παράδοση του Πατριαρχείου, μόχθου και προσωπικού ταλέντου. Πώς το κρίνετε, σε σχέση με το παρόν θέμα; (πιθανόν να ανοίξουμε και καινούριο)
Θα απαντήσω με παράδειγμα την Μ.Εβδομάδα που έχω βιώσει το θέμα.
Χρησιμοποιούσα Σύρκα, Πρίγγο, Ρεδαιστηνό, γραμμές Κηλτζανίδη και Νικολάου Σμύρνης.
Όλοι έχουν βάλει αλατάκι.
Αργούς κανόνες όμως και αργές καταβασίες πάντα από Πέτρο. Εδώ όλοι τον έχουν χαλάσει στα βιβλία τους (πιπεράκι).
Έχει κάποιο ρυθμό ο Πέτρος που κανείς δεν μπόρεσε να αντιγράψει.
Και τροπάριο Κασσιανής πάντα από Πέτρο.
Τώρα σε "Έδωκας σημείωσιν" κ.α. απλά μας άνοιξαν τα μάτια οι νεώτεροι συγγραφείς για το πως αναλύονται τα του Πέτρου.
Πολύ καλά έκαναν και έγραψαν όλοι και έχουμε πολλά βιβλία. Αυτό είναι πολυτέλεια. Αν είχαμε μόνο τα βιβλία του Πέτρου που είναι παραδεκτός και η βάση όλων των συγγραφέων, θα είχαμε στάσιμη μουσική παράδοση, νεκρά.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#86
Πολύ ωραία και χρήσιμα παραδείγματα όσον αφορά τις μελωδικές θέσεις που χρησιμοποιούνται. Θα ήταν καλό να αναφερθούν και διαφορές σε σχέση με την εκτέλεση των ίδιων μελωδικών θέσεων του μέλους αυτού από ηχογραφήσεις εάν υπάρχουν. Πρέπει να το έχουμε από Αγιορείτες για παράδειγμα ή και από άλλους.

Από μια πρόχειρη έρευνα, βρήκα άλλη μια εκτέλεση εδώ από τον Παναγιώτη Χριστοδουλόπουλο από το Αίγιο (ψάλλει από Καραμάνη σύμφωνα με τα εκεί σχόλια)



Εδώ από το μακαριστό Χριστόδουλο



Θα είχε ίσως ενδιαφέρον να αντιπαρατεθεί και η εκτέλεση του Χρόνη Αηδονίδη

 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#87
... άλλη μια εκτέλεση εδώ από τον Παναγιώτη Χριστοδουλόπουλο από το Αίγιο (ψάλλει από Καραμάνη σύμφωνα με τα εκεί σχόλια)...
Και να μην υπήρχαν τα σχόλια, με τις πρώτες συλλαβές, κάνει ...μπαμ!
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#88
Ο Στανίτσας στο μεγαλύτερο μέρος του Τριωδίου του, καλλωπίζει κλασσικές γραμμές.Πέρνει Πέτρο και τον γράφει με αναλυτική γραφή. Είναι η εξέλιξη της παράδοσης!
Ο Κωνσταντίνος εννοεί μάλλον δοξαστικά των αίνων (η άλλη σειρά). Αυτά ως γνωστό (βλ. Βουδούρη, Μουσικοκριτικά, σελ. 461) δεν είναι γνήσια έργα του Στανίτσα, αλλα του Compositore.
 

farlekas 1980

Παλαιό Μέλος
#90
Το κειμενο το ανεβασε ο αγαπητος Νικολαος ! Η ερμηνεια απο τον μοναδικο "πατριαρχικου" υφους ψαλτη ( σχολη Ναυπλιωτη ) , που εψαλλε υπεροχα και Νικολαο Σμυρνης !

Υ.Γ

Το αρχικο ανεβασμα του μελους μαζι με αρκετα αλλα , εγινε απο τον ybulbu . Εγω απλως το μετεφερα εδω .
 

Attachments

Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
#91
Ολοκληρώνω τις απόψεις μου επί του θέματος με την ανάρτηση μίας μικρής εργασίας για τις αναλύσεις στην γραφή του μέλους αυτού με βάση την πατριαρχική προφορική παράδοση.
Κάθε σχόλιο δεκτό
Τι σχόλιο βρε Νίκο να κάνω; Πλάκα με κάνεις;
Τέλεια παράθεση με τα σχόλια δικά μας :wink:
Μπράβο,κατάλαβα ότι εκτός των φυσικών προσόντων κ της ΣΥΝΕΧΟΥΣ μελέτης (άτιμη κοινωνία δεν έχω τόσο χρόνο:p) τα ακούσματα είναι ισότιμο σκέλος της Πράδοσης κ οι Δάσκαλοί μας δεν την αποποιούνται.
Χάρη που είσαι να ακούσουμε την άποψή σου;
 
#93
Ανεβαζω μια ηχογραφηση στο παρον θεμα του καλου μου φιλου και μελους του φορουμ του Γιαννη του Γαβαλακη που νομιζω αξιζει ν ακουστει!! Ο Γιαννης μαθητευει στον Παικοπουλο τον Δημοσθενη και ειναι εξαιρετος μουσικος τοσο στην βυζαντινη μουσικη οσο και στην κοσμικη!!ευχομαι και απ αυτο το βημα σε ολους ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!!
 

Attachments

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#95
Τη δίεση στο ΝΗ στο «μισουμένην» φαίνεται να σημειώνει μόνο ο Πρίγγος [εδώ] (ίσως και άλλοι δεν τα είδα όλα) μάλλον καταγράφοντας εκτέλεση του Ναυπλιώτη στο συγκεκριμένο σημείο (βλ. ηχητικό στο αρχικό μήνυμα).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Νικόλα,

Ἐξαιρετικό. Τὸ πατριαρχικὸ ὕφος φυσάει, χωρὶς ἀκαδημαϊσμοὺς καὶ πιθηκισμοὺς, ἁπλὰ ἐκκλησιαστικὸ καὶ ἀπόλυτα μεγαλοβδομαδιάτικο ...

Περιμένουμε κι ἄλλα αὐθόρμητα ...
 
Top