«Σε Τον της Παρθένου Υιόν» (ή η έννοια του ύφους)

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
Ανεβαζω μια ηχογραφηση στο παρον θεμα του καλου μου φιλου και μελους του φορουμ του Γιαννη του Γαβαλακη που νομιζω αξιζει ν ακουστει!! Ο Γιαννης μαθητευει στον Παικοπουλο τον Δημοσθενη και ειναι εξαιρετος μουσικος τοσο στην βυζαντινη μουσικη οσο και στην κοσμικη!!ευχομαι και απ αυτο το βημα σε ολους ΚΑΛΗ ΣΑΡΑΚΟΣΤΗ!!

Πολυ ωραια το λεει μπραβο του! Βεβαια του λειπει το λουστρο αλλα νεος ειναι ακομα πιστευω οτι προιοντος του χρονου σιγουρα θα το αποκτησει!
 
Ακόμη μία πατριαρχική εκτέλεση από τον αείμνηστο παπα-Νικόλα Ιωσηφίδη!
 

Attachments

  • pNIoshfidis_SeTonTisParthenou.mp3
    1.5 MB · Views: 50

dimitris

Παλαιό Μέλος
Δεύτερον πιστεύω ότι ο Νικόλαος Σμύρνης,στο σύνολο του έργου του, δεν είναι τόσο εξωπατριαρχικός όσο παρουσιάζεται:ναι μεν ξεφεύγει από τα στερεότυπα, τα οποία όμως έχει ως βάση, αλλά στέκομαι περισσότερο στα κοινά στοιχεία του ύφους παρά στην προσωπική του πινελιά που βάζει σε κάθε μουσικό μάθημα.
Σωστός.
Το Πατριαρχείο δεν τον έχει εντάξει στην λίστα των in μουσικών αλλά πρόλαβαν οι πατριαρχικοί και έψαλαν Νικόλαο γιατί τους άρεσε (ή άρεσε στο λαό). Όλοι έκλεψαν από Νικόλαο και όλοι είπαν το εξέδυσάν με και το όμμα της καρδίας μου.
Ο κ. Μιχαλάκης Χ''αθανασίου κι αυτός εκτός λίστας αλλά τα μαθήματά του έψελναν και ψάλλουν οι Πατριαρχικοί. Δεν είναι κακό.
Σε όλες τις εκκλησίες υπάρχουν άνθρωποι που μπορούν να μελοποιήσουν. Δεν στριμώχθηκαν όλοι οι σωστοί μελοποιοί στον Πατριαρχικό Ναό. Είναι ουτοπία να πούμε ότι μόνο εκεί υπάρχει το εκκλησιαστικό ύφος. Σήμερα θεωρούμε σωστό τον Πέτρο λαμπαδάριο αλλά στην εποχή του τον κατηγορούσαν για διαφορετικό ύφος απ αυτό του Πατριαρχείου.
Δεν τα λέω εγώ, η ιστορία τα γράφει.
Δεν ανέβηκε σε μιναρέ να ψάλει το απόδειπνο.
Βάλτε λίγο νερό στο κρασί σας και μην επικεντώνεστε μόνο στο Πατριαρχείο που σήμερα καλά κρατεί με τον Άρχοντα κ. Λεωνίδα που για μένα είναι ο μόνος που κρατάει το ύφος του Ναυπλιώτη σε σχέση με προηγούμενους.
Έχουμε την Αθωνιάδα του Φιλανθίδη που επικρατεί στην μουσική παράδοση του Αγίου Όρους την οποία νομίζω ότι κανείς δεν μπορεί να την αμφισβητήσει και να την αφορήσει επειδή δεν ψάλλεται στον Π. Ναό.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Σήμερα θεωρούμε σωστό τον Πέτρο λαμπαδάριο αλλά στην εποχή του τον κατηγορούσαν για διαφορετικό ύφος απ αυτό του Πατριαρχείου.
Δεν τα λέω εγώ, η ιστορία τα γράφει.
Δεν ανέβηκε σε μιναρέ να ψάλει το απόδειπνο.

κι όμως ανέβηκε....!!!!!!!
 

Lakedaimonios

Ευάγγελος Θεοδώρου
Καλημέρα.

Δύο ερωτήσεις - παρατηρήσεις.

Που καταγράφει η ιστορία πως σύγχρονοι του Διδάσκαλου τον κατηγορούσαν για εξω-πατριαρχικό ύφος;;

Επίσης ποιες διασταυρωμένες πηγές συμφωνούν στο γεγονός οτι ο Διδάσκαλος ανέβηκε στο μιναρέ να ψάλλει το απόδειπνο;;

Νομίζω πως μιλώντας για την πιο εμβληματική μορφή της Βυζαντινής μουσικής τέχνης στην μετά της Αλώσεως εποχή, οφείλουμε να είμαστε πιο προσεκτικοί.
 

Μιχαήλ Τσαβαρής

Ιερός Καθεδρικός Ναός Ευαγγελισμού της Θεοτόκου
Και μια εκτέλεση απο εμένα! Να είστε καλά.
 

Attachments

  • se ton tis parthenoy.mp3
    4.5 MB · Views: 41

dimitris

Παλαιό Μέλος
Καλημέρα.

Δύο ερωτήσεις - παρατηρήσεις.

Που καταγράφει η ιστορία πως σύγχρονοι του Διδάσκαλου τον κατηγορούσαν για εξω-πατριαρχικό ύφος;;

Επίσης ποιες διασταυρωμένες πηγές συμφωνούν στο γεγονός οτι ο Διδάσκαλος ανέβηκε στο μιναρέ να ψάλλει το απόδειπνο;;

Νομίζω πως μιλώντας για την πιο εμβληματική μορφή της Βυζαντινής μουσικής τέχνης στην μετά της Αλώσεως εποχή, οφείλουμε να είμαστε πιο προσεκτικοί.
Έγραψα ακριβώς "Δεν ανέβηκε σε μιναρέ να ψάλει το απόδειπνο."
Μη το διαβάζεις ανάποδα (αραβικά):)
Φυσικά στον μιναρέ δεν επιτρέπεται να ψάλλουν χριστιανικά αλλά, άλλα.
Δεν το έκανε μόνο ο Πέτρος αλλά και άλλοι ψάλτες.
Για το αν ύφος του ήταν διαφορετικό απ του Δανιήλ δεν θυμάμαι που το έχω διαβάσει ίσως κάνω λάθος (ας μας θυμίσει κάποιος) αλλά είναι γραμμένο ότι ο Δανιήλ και ο Ιάκωβος δεν συμπαθούσαν και πολύ καθότι "έφαγε" τη θέση του δευτέρου που ήταν δομέστιχος.
Φυσικά για μας καλά έκανε γιατί αποδείχτηκε εκ των υστέρων ο μεγαλύτερος μουσικός της εποχής του με το πλουσιότερο έργο και ένας απ τους 3 σταθμούς της μουσικής.
 
Μπράβο σου Νικόλα, πολὺς κόπος καὶ ἐργασία, καὶ ὄμορφα χωρὶς φιοριτοῦρες καὶ περίτεχνες βιβλιογραφίες καὶ ἑρμηνεῖες ἀρχαίων πηγῶν ἔδειξες πράγματα χρήσιμα καὶ στὸν πιὸ ἁπλὸ ψάλτη ποὺ δεν ξημεροβραδιάζεται ἀγκαλιὰ μὲ παλαιὰ καὶ ἀρχαία χειρόγραφα.

Μὲ χειρόγραφα ποὺ τελευταία ἐμφανίζονται ξανὰ μὲ σχετικὴ εὐκολία χωρὶς νὰ ἀναφέρεται καὶ ἡ προέλευσή τους, ὅταν γιὰ τοὺς πολλοὺς χωρίς γνωριμίες ἡ σχετικὴ βιβλιοθήκη παραμένει κλειδωμένη καὶ ψηφιακὰ καὶ φυσικά.

Φυσικὰ ὅταν ἀνεβαίνουν χειρόγραφα ἀπὸ σένα ἤ τὸν π. Συμεών πολλοὶ σπεύδουν νὰ κατεβάσουν ἀλλὰ οὐχὶ καὶ νὰ ἀνεβάσουν ἀπὸ τὸ δικό τους ταμεῖο.

Ἀλλὰ πὼς ἀλλιῶς θὰ διατυπώνουμε περισπούδαστες ἀπόψεις περὶ ἀρχαίων πραγμάτων πετῶντας ἐνδιάμεσα φωτογραφίες παλαιῶν κωδίκων.

Τὸ ξαναείδα αὐτὸ τὸ φαινόμενο καὶ εἴχα νὰ τὸ θυμηθῶ ἀπὸ ἡμέρες παλαιὲς τοῦ Ψαλτολογίου, ὅταν γιὰ νὰ μπορεῖς νὰ συμμετέχεις ἔπρεπε νὰ εἶσαι τουλάχιστον μεταπτυχιακὸς «μουσικολόγος» καὶ νὰ ξέρεις ὅλα τὰ συνέδρια καὶ τὶς πηγὲς ἀπ᾿ ἔξω.

Τέλος πἀντων, συγχαρητήρια Νικόλα καὶ πάλι.

ΥΓ. Κατάλαβες ὅτι μόλις ἔδωσες ἀρκετὴ τροφή μασημένη σὲ ἐπίδοξους «μελετητές».:rolleyes:
Πολύ καλά τα λες Νικόλα Μπράβο
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
το αναφέρει ο Παπαδόπουλος στο βίο του, δεν το έχω όμως πρόχειρο. Είναι το περιστατικό που τον "ανάγκασε" ο Τούρκος να ανεβει για να ακούσει πώς εκτελεί το σελάκ. Μάλιστα, μετά τον έβαλαν στο τρελάδικο (όπου και έγραψε το "βυσσινόγραφο" πασαπνοάριο με μελάνι από βύσσινα) γιατί -για να γλιτώσει- το έπαιξε τρελός! Έχει μια πολύ γλαφυρή περιγραφή ο Παπαδόπουλος!
Όποιος μπορεί ας το σκανάρει.
 
Και από τον κορυφαίο εκπρόσωπο του πατριαρχικού ύφους σήμερα, Άρχοντα τ.Β΄Δομέστικο της Μ.Χ.Ε. και νυν πρωτοψάλτη Ι.Ν.Αγ.Σπυρίδωνος Αιγάλεω κ.Δημοσθένη Παϊκόπουλο
 

Attachments

  • Σέ τον της παρθένου ΠΑΙΚΟΠΟΥΛΟΣ.mp3
    1.8 MB · Views: 29

Shota

Παλαιό Μέλος
Καλημέρα.

Δύο ερωτήσεις - παρατηρήσεις.

Που καταγράφει η ιστορία πως σύγχρονοι του Διδάσκαλου τον κατηγορούσαν για εξω-πατριαρχικό ύφος;;

«Ούτος [ο Πέτρος] εντελής ων εν τη τέχνη και ατελής εις το των Κωνσταντινοπολιτών ύφος». Το λέει ο Νικηφόρος Καντουνιάρης (ένας καλός μουσικός και μαθητής του Ιακώβου Πρωτοψάλτου) στο με αριθμ. 318 κώδικα της Μονης Ξηροποτάμου (Γ. I. Χατζηθεοδώρου, Βιβλιογραφία της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής, Περίοδος A, σελ. 36, υποσημείωση 62).
 
P

ptz

Guest
«Ούτος [ο Πέτρος] εντελής ων εν τη τέχνη και ατελής εις το των Κωνσταντινοπολιτών ύφος». Το λέει ο Νικηφόρος Καντουνιάρης (ένας καλός μουσικός και μαθητής του Ιακώβου Πρωτοψάλτου) στο με αριθμ. 318 κώδικα της Μονης Ξηροποτάμου (Γ. I. Χατζηθεοδώρου, Βιβλιογραφία της Βυζαντινής Εκκλησιαστικής Μουσικής, Περίοδος A, σελ. 36, υποσημείωση 62).

-Αγαπητέ κύριε shota...
-Εαν από άγνοια τα γράφετε αυτά ατυχείται...
-Εαν εξεπίτηδες δυστυχείται......
-Μεταβείται στην εμπεριστατωμένη επιστημονικότατα βιογραφία περί Πέτρου του καθηγητού κ.Στάθη ΕΔΩ,ο οποίος είχε όλα τα στοιχεία όλων-και αυτό που αναφέρατε- και κατέγραψε τα πάντα ως έρευνα και όχι μυθοπλασίες και εικασίες.
-Διευκρινιστικά δύο στοιχεία.
-Το "των Κωνπολιτών ύφος",ο Πέτρος όντας τέλειος στη μουσική από τη Σμύρνη,το εστερνίστηκε πλήρως κοντά στον Πρωτοψάλτη του Πατριαρχείου Ιωάννη.Αυτό λογικό δεν είναι?Από που θα το μάθαινε?Ουρανίως?
-Είναι τουλάχιστον ατυχές να εγείρονται κάποιες τέτοιες ενστάσεις,όταν ο Πέτρος αποτελεί έναν εκ των βασικών πυλώνων αυτού που ονομάζομαι και καταλαβαίνουμε ως Κωνπολίτικο Πατριαρχικόν ύφος.Πέραν των παλαιών πηγών και στους δύο τελευταίους Αρχοντες Πρωτοψάλτες του Πατριαρχείου να ανατρέξουμε (Πρίγγο και Στανίτσα),θα αφήσουμε κατά μέρος τέτοιες λελυμένες ακροβασίες.
-Σας προτείνω εάν ψάλλεται να ψάλλεται τα μέλη του και να ευφραίνεσθε.
 

Shota

Παλαιό Μέλος
ΠΑΝ. ΤΖΑΝΑΚΟΣ;109656 said:
-Αγαπητέ κύριε shota...
-Εαν από άγνοια τα γράφετε αυτά ατυχείται...
-Εαν εξεπίτηδες δυστυχείται......
-Μεταβείται στην εμπεριστατωμένη επιστημονικότατα βιογραφία περί Πέτρου του καθηγητού κ.Στάθη ΕΔΩ,ο οποίος είχε όλα τα στοιχεία όλων-και αυτό που αναφέρατε- και κατέγραψε τα πάντα ως έρευνα και όχι μυθοπλασίες και εικασίες.
-Διευκρινιστικά δύο στοιχεία.
-Το "των Κωνπολιτών ύφος",ο Πέτρος όντας τέλειος στη μουσική από τη Σμύρνη,το εστερνίστηκε πλήρως κοντά στον Πρωτοψάλτη του Πατριαρχείου Ιωάννη.Αυτό λογικό δεν είναι?Από που θα το μάθαινε?Ουρανίως?
-Είναι τουλάχιστον ατυχές να εγείρονται κάποιες τέτοιες ενστάσεις,όταν ο Πέτρος αποτελεί έναν εκ των βασικών πυλώνων αυτού που ονομάζομαι και καταλαβαίνουμε ως Κωνπολίτικο Πατριαρχικόν ύφος.Πέραν των παλαιών πηγών και στους δύο τελευταίους Αρχοντες Πρωτοψάλτες του Πατριαρχείου να ανατρέξουμε (Πρίγγο και Στανίτσα),θα αφήσουμε κατά μέρος τέτοιες λελυμένες ακροβασίες.
-Σας προτείνω εάν ψάλλεται να ψάλλεται τα μέλη του και να ευφραίνεσθε.

Αγαπητέ κ. Παναγιώτη, καταλαβαίνω ενόχληση σας, κι όμως η ερώτηση ήταν

Που καταγράφει η ιστορία πως σύγχρονοι του Διδάσκαλου τον κατηγορούσαν για εξω-πατριαρχικό ύφος;;

Aπλά έδωσα ένδειξη. Τώρα αν αληθεύει αυτό που λέει ο Καντουνιάρης η είναι ψέμματα εγώ δεν μπορώ να ξέρω.

Κι εμενα μου αρέσουν συνθέσεις του Πέτρου.
 
Last edited:
P

ptz

Guest
-Ενόχληση?Γιατί?Προς Θεού,όχι.
-Σας βεβαιώ ότι κάθε απορία λύνει η βιογραφία αυτή που σας υπέδειξα του αγαπητού καθηγητού.
-Νάστε καλά.Καλό Πάσχα.Π.Τ
 
Last edited:

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Απλά, ο Πέτρος με τον Ιάκωβο είχαν γνωστή κόντρα (ευγενής έκφραση) και ο Νικηφόρος μεταφέρει την επηρεασμένη εξ αυτού του γεγονότος γνώμη του διδασκάλου του, Ιακώβου.
 
Top