«Σε Τον της Παρθένου Υιόν» (ή η έννοια του ύφους)

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#41
Ακόμη, από μνήμης θα αναφερθώ σε μια συνέντευξη του Αθανασίου Καραμάνη, νομίζω στον Λυκούργο Αγγελόπουλο, όπου δε θυμάμαι αν τεκμυρίωνε και πώς τα λεγόμενά του ότι η παραπάνω εγκύκλιος δεν αναφερόταν στους Πατριαρχικούς ψάλτες διότι είχαν την απαραίτητη διάκριση, γι' αυτό και ο Ραιδεστινός συνέθεσε και έψαλλε τα Ανοιξαντάριά του (εκτός Πατριαρχικού Ναού). Πάντως, σε αντιδιαστολή αυτού, νομίζω πως ο Βουδούρης αναφέρει αρνητικές αντιδράσεις για τα Λειτουργικά του Ραιδεστινού σε β'. Όλα από μνήμης, διότι ούτε χρόνο έχω να ψάξω, ούτε το ηχητικό μου αρχείο έχω τώρα πρόχειρο ώστε να το ψάξω καλύτερα.
 
Last edited:

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#42
Ο άρχων Δημοσθένης Παϊκόπουλος, σε ερώτησή μου για το τι χερουβικά έψαλλε στον Πατριαρχικό Ναό ο Πρίγγος, μου απάντησε σαφώς: δικά του και μόνο δικά του. Μόνο σε κάποιες συνοδικές Λειτουργίες έλεγε Κωνσταντίνου, κυρίως α' και δ'. Ο Παπαμανωλάκης περιγράφει στις γνωστές ραδιοφωνικές του συνεντεύξεις τη δομή των Χερουβικών του άρχοντα.
Τώρα, ήταν δικά του ή έλεγε εκλογές θέσεων παλαιοτέρων χερουβικών συντεθημένες με βάση τη μουσική του διάκριση; Ένα καλό ερώτημα που μόνο οι θέσεις από μνήμης των αυτηκόων του θα μας διαλευκάνουν.
και πάλι με βεβαιότητα δε μπορούμε να πούμε τίποτα...διότι, αν έψαλλε τα δικά του κ όχι τα ωρισμένα, τότε η Πατριαρχική εγκύκλιος ΜΑΛΛΟΝ δεν αφήνει απ έξω τους Πατριαρχικούς, για τους οποίους εχει γραφεί ότι έψαλλαν συγκεκριμένα......
η προσωπική μου εμπειρία εχει καταγραφεί...
Προσωπικη εμπειρία: Κυριακή της Τυρινής 2005 Χερουβικο Φωκαέως, λειτουργικά (Κανελλίδη), Αξιον εστί το πιο απλό σε πλ Δ΄ του Πανδέκτη Νο 4.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#43
Λέει πολλά κ σημαντικά περί ύφους κλπ., γι'αυτό να το δεις πρώτα κ μετά να εκφρασθείς. Ζητάς μαθηματικές "αποδείξεις" από υποψιασμένους κ μεμυημένους του φόρουμ με πνεύμα στείρας αμφισβήτησης (είναι του συρμού, απ'ότι φαίνεται..). Όποιος έχει "μάτια" κ κυρίως "αυτί" τα πιάνει αμέσως, οι υπόλοιποι απλά φλυαρούν..
αν το ότι δηλωσα ευθαρσώς ότι το είδα είναι μειονέκτημα σε υποτιθέμενη δημιουργία εντυπώσεων απο κάποιους, τότε, συγγνώμη, αλλά δε θα πάρω...
ξέρω ότι είσαι υποψιασμένος, δεν είπα το αντίθετο...
όσον αφορά τη στείρα αμφισβήτηση δεν είναι ίδιον, αλλά αλλουνού ....ευαγγέλιο.
όποιος κατάλαβε κατάλαβε με τις στείρες αμφισβητήσεις κ τους μαθηματιματικούς τύπους όταν βολεύει....

ανέβασε το πόνημα να το πάρω κ σου υπόσχομαι να σου απαντήσω, όχι πάντως σύμφωνα με το δικό σου ύφος..........
 

dimitrios.zaganas

Παλαιό Μέλος
#44
...η προσωπική μου εμπειρία εχει καταγραφεί...
Προσωπικη εμπειρία: Κυριακή της Τυρινής 2005 Χερουβικο Φωκαέως, λειτουργικά (Κανελλίδη), Αξιον εστί το πιο απλό σε πλ Δ΄ του Πανδέκτη Νο 4.
Και τί μ'αυτό; Στο φόρουμ, υπάρχουν κ ηχογρ. του (απ'τον Πατρ.Ναό) με Χερουβικά Χ'Αθανασίου...

Υγ. Είμαστε εκτός θέματος ή ιδέα μου είναι; :confused:
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#45
Κανένα από τα παραπάνω μαθήματα δεν προβλέπεται στην εγκύκλιο! Τα Χερουβικά του Φωκαέως, όμως, αγαπητέ φίλε, στην εποχή τους ενεκρίθησαν από το Πατριαρχείο, άσχετα αν μετά δεν συμπεριελήφθησαν στην εγκύκλιο. Ακόμη, για τον Πρίγγο απλούστατα ΔΕ ΧΩΡΑΕΙ αμφισβήτηση ότι ήταν φορέας του Πατριαρχικού ύφους και άρα σημείο αναφοράς για εμάς τους νεότερους.

Πάντως έχω μια μεγάλη απορία: πώς μπορούμε να μιλάμε για απόκλιση από την παράδοση σε ένα θέμα που τα ακούσματα μόνο σύγκλιση αποδεικνύουν από φερέγγυους εκφραστές της; Όταν κάτι αποδεικνύει την ομοιογένεια νομίζω πως καλούμαστε να ακολουθήσουμε αυτή τη γραμμή.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#46
Και τί μ'αυτό; Στο φόρουμ, υπάρχουν κ ηχογρ. του (απ'τον Πατρ.Ναό) με Χερουβικά Χ'Αθανασίου...

Υγ. Είμαστε εκτός θέματος ή ιδέα μου είναι; :confused:
τίποτα.... είπα μηπως πιάσει σαν μπλόφα!!!!!!!!! (πλάκα κάνω, υπάρχει κ το βιντεο που πρέπει να το μετατρεψω από κασσετα σε ψηφιακο αρχειο). αλλά κ μόνο η μαρτυρία μου θεωρείται αξιόπιστη.
όλα κάτι λένε κ κάτι δείχνουν.... πολυ περισσότερο δε οι γραπτές μαρτυρίες επί του συγκεκριμένου θέματος.
 
#47
Και φτάνουμε στο τέταρτο βασικό χαρακτηριστικό του Ύφους, τις αναλύσεις.
Πριν αναφερθούμε στις αναλύσεις των γραπτών κειμένων(άρρηκτα συνδεδεμένο με το ζήτημα της γραφής), ας εστιάσουμε στις αναλύσεις των εκτελέσεων των ηχογραφήσεων που ανέβηκαν.
Αυτές αποτελούν άλλη μία απόδειξη συγγένειας των εκφραστών αυτού του ύφους, των νεοτέρων με τους παλαιότερους: ποικιλία αναλύσεων, αλλά μέσα σε ένα συγκεκριμένο πλαίσιο,-καρπό της προφορικής παράδοσης. Καμμία σχέση δηλαδή με τη "μέθοδο κονσέρβα"(=η πεταστή κάνει αυτό, η βαρεία τούτο), που ακολουθούν άλλες σχολές, αλλά δυστυχώς και "πατριαρχικοί" και φυσικά σε καμμία περίπτωση μετροφωνία(κάποιοι μάλιστα θεωρούν ότι το "γνήσιο πατριαρχικό ύφος" είναι να ψάλλεις ότι βλέπεις).
Οι Δάσκαλοι αυτοί μπορεί να αποδίδουν από στήθους το ψαλλόμενο μάθημα, όμως κανείς δε μπορεί να αμφισβητήσει κανείς ότι γνωρίζαν απταίστως όλα τα μαθήματα των κλασσικών βιβλίων(ο επί 60 χρόνια στα αναλόγια του πατριαρχικού ναού ψάλλων Ιάκωβος διάβαζε καθημερινά ξανά και ξανά τα μουσικά μαθήματα, ο δε όταν Παναγιωτίδης όταν κάποτε αμφισβητήθηκε από επίτροπο ναού, του ζήτησε να του ανοίξει ένα οποιοδήποτε μουσικό βιβλίο σε όποια σελίδα θέλει και όταν το έκανε ο επίτροπος, του είπε απέξω το μάθημα -συγκεκριμένα ήταν το "Επί τον ποταμόν" και το βιβλίο του Πρωγάκη). Μέσα από την γνώση λοιπών των γραπτών κειμένων και από την μαθητεία τους σε Δάσκαλο διέσωσαν το ύφος και την ορθή εκτέλεση των αναλύσεων. Θα επανέλθω με τα περί των αναλύσεων στην γραφή.
 
#48
Πάντως έχω μια μεγάλη απορία: πώς μπορούμε να μιλάμε για απόκλιση από την παράδοση σε ένα θέμα που τα ακούσματα μόνο σύγκλιση αποδεικνύουν από φερέγγυους εκφραστές της; Όταν κάτι αποδεικνύει την ομοιογένεια νομίζω πως καλούμαστε να ακολουθήσουμε αυτή τη γραμμή.
+1000!
 

Shota

Παλαιό Μέλος
#50
Πάντως έχω μια μεγάλη απορία: πώς μπορούμε να μιλάμε για απόκλιση από την παράδοση σε ένα θέμα που τα ακούσματα μόνο σύγκλιση αποδεικνύουν από φερέγγυους εκφραστές της;
Εξαρτάται από τι ονομάζει ο καθένας την παράδοση :D

Πάντως παρόμοιες συζητήσεις έγιναν και παλιότερα που φαίνεται λ.χ. από εδώ, σελ. 76 :rolleyes:
 

stapaman

Εφησυχάζων & ενίοτε προξενών αλγεινάς εντυπώσεις δ
#51
Μετά από παράκληση του φίλου Νικολάου, αναρτώ τις εκδοχές του υπό συζήτησιν μουσ. μέλους από τον Β' Τόμο της Μουσ. Κυψέλης Στεφάνου Λαμπαδαρίου, καθώς και από τα βιβλία της Μ. Εβδομάδος δυο νεωτέρων εκπροσώπων του πατριαρχικού ύφους, του Λυκούργου Πετρίδη (ο οποίος παραθέτει και "έτερες θέσεις") και του Παύλου Φορτωμά.

Επιφυλάσσομαι και για σχετική ηχογράφηση του δευτέρου.

Ευχαριστίες πολλές και από εμένα στον Νικόλαο για το ξεκίνημα αυτής της πολύ ωραίας δουλειάς.
 

Attachments

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#56
Φιλανθίδου, Ἀθωνιὰς Β΄, Κωνσταντινούπολις 1907. σὲ ἐκτέλεση τοῦ θαυμαστοῦ π. Δ. Φιρφιρῆ.

Ἀρκετὲς διαφορὲς ἀπὸ τοῦ Πέτρου, ἀλλὰ ὁ π. Φιρφιρῆς ἁπλὰ ... ἐξαίσιος μὲ τὸ ἰδιαίτερο ὕφος του.
 

Attachments

#57
Τόσο οι νεώτεροι πατριαρχικοί, όσο και ο Φιλανθίδης,ο Νικόλαος Σμύρνης αλλά και ο Κωνσταντίνος (στο Δοξαστάριον του), απέχουν λιγότερο ή περισσότερο από την βάση στην οποία υπάγονται τα κείμενα και οι εκτελέσεις στα οποία αναφέρομαι. Και η βάση αυτή είναι ο Πέτρος:και αυτό γιατί αυτός κατέγραψε την προφορική παράδοση, την οποία ακολούθησαν οι Μεγάλοι Δάσκαλοι μέχρι σχεδόν τις μέρες μας και η οποία τείνει να εκλείψει για λόγους που δε θα μας απασχολήσουν εδώ.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#58
Ανεβάζω και δύο ακόμη του Πέτρου (από Βιολάκη και από αυτόγραφο Κώνστα).
Θεωρώ σημαντικό να ανέβει και η εκτέλεση του Χρύσανθου
Και επικαλειται παρα πολλες φορες τον Κωνστα για να στηριξει ταχα μου τις καινοφανεις δοξασιες του...σιγα σιγα ομως ολα βγαινουν στο φως...:cool:
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#59
Και επικαλειται παρα πολλες φορες τον Κωνστα για να στηριξει ταχα μου τις καινοφανεις δοξασιες του...σιγα σιγα ομως ολα βγαινουν στο φως...:cool:
Αγαπητέ Ιωάννη, καλά,σταμάτα!:)
Αυτό δεν είναι γραφή και σύστημα Κώνστα, αλλά γραφή των Τριών Διδασκάλων, δηλ. αυτό που αναγκάστηκε να κάνει ο Κώνστας μετά την επικράτηση της Νέας γραφής τους, για να βγάλει τον επιούσιο.
 

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#60
Αγαπητέ Ιωάννη, καλά,σταμάτα!:)
Αυτό δεν είναι γραφή και σύστημα Κώνστα, αλλά γραφή των Τριών Διδασκάλων, δηλ. αυτό που αναγκάστηκε να κάνει ο Κώνστας μετά την επικράτηση της Νέας γραφής τους, για να βγάλει τον επιούσιο.
Αυτο σου το ειπε ο ιδιος ? Δηλαδη για να μπορεσει να εχει ενα πιατο φαγητο αναγκαστηκε να το πραξει? Πολυ ακριβεις πληροφοριες δειχνεις οτι εχεις!!! Σε κανενα πολυτομο θεωρητικο τις βρηκες?
 
Top