Τώρα με μπλόκαρες τελείως. Ειλικρινά δεν καταλαβαίνω.
Αν έψελνα το κομμάτι του Χουρμουζίου θα το έψελνα σε χρωματική κλίμακα όπως μας ορίζει με τη μαρτυρία του β' ήχου χρωματικού . Αν έψελνα το ίδιο κομμάτι του Γρηγορίου θα το έψελνα σε διατονική κλίμακα όπως ορίζει η μαρτυρία , συνεχές ελαφρόν εκ του Δι.
Είναι το ίδιο αποτέλεσμα - άκουσμα;
Καλή η θεωρία αλλά το πείραμα;
Έχεις απόλυτο δίκιο
με τα σημερινά δεδομένα όμως! (όπως αυτά διαμορφώθηκαν από την δική μας κυρίως άγνοια)
Παλαιότερα η φθορά του δευτέρου δεν σήμαινε
πάντα μαλακά χρωματικά διαστήματα. Και αυτό το πράγμα επιβιώνει και στην σημερινή γραφή όπως στην περίπτωση του "Χαίρε" στην περίπτωση του "Τον Δεσπότην"-"Άνωθεν" (έχουν συζητηθεί στα ανάλογα θέματα) κ.τ.λ.
Θα σου πω μόνο το πολύ απλό.
Είναι ποτέ δυνατόν ο Χουρμούζιος να έψαλλε το "Χαίρε" σε δεύτερο και ο Γρηγόριος σε λέγετο;;;; Κάποιος κάνει λάθος; Κάποιος αλλοιώνει την παράδοση; Και οι άλλοι δύο δεν το είδαν να τον "κυνηγήσουν"; Δεν αντέδρασαν οι ψάλτες της εποχής; Αυτό και μόνο πρέπει να μας πονηρέψει.
Και η εξήγηση έρχεται από τον Χρύσανθο (και όχι μόνο κι άλλοι το αναφέρουν)
δυστυχώς όμως όχι από το έντυπο που κυκλοφόρησε ευρέως για 200 περίπου χρόνια, αλλά από το αυτόγραφό του που δεν έγινε γνωστό παρά μόνο πρόσφατα.Κοιτάξτε τα περι μέσου του Τετάρτου:
View attachment Autografo_Xrysanthou.pdf
Άλλο λοιπόν εννοεί ο ποιητής με την χρωματική φθορά εκεί και όχι μαλακό χρώμα... Κάποιοι βέβαια είχαν δει ως φαίνεται το αυτόγραφο του Χρυσάνθου και είχαν αναφέρει το τι γίνεται εκεί.
Αν έχεις ηχογράφηση του Καρά ή κάποιου μαθητού του καλό είναι να την ακούσουμε κατά το μια εικόνα = 1000 λέξεις.
Δεν έχω από τον Καρά. Της Ελληνικής Βυζαντινής Χορωδίας σου κάνει; Το ψάλλουμε σε λέγετο πάντως για να σου φύγει η απορία.
Δεν είδα όμως κάποιον κλασικό ή μεταγενέστερο να ονομάζει τον λέγετο πλΒ' διατονικό.
Το δεν είδα δεν σημαίνει και ότι δεν υπάρχει φυσικά...
Ας δούμε λοιπόν κι ένα θεωρητικό που να λέει ότι ο μέσος του τετάρτου είναι "
ο νεχεανές ή ο λέγετος":
View attachment Stefanidis.pdf
Ιδού λοιπόν ο Β.Στεφανίδης.
Εκτός αν πιστεύουμε ότι εκτός από την γραφή άλλαξαν και οι ήχοι, (αφού κατα κοινήν ομολογίαν τίποτα πέραν της γραφής δεν άλλαξε) τότε πρέπει να ισχύουν και για μας αυτά που αναφέρει ο Στεφανίδης.
Θα έπρεπε δηλαδή να είχαμε κλασικά έργα με αρχική μαρτυρία πλβ και από επάνω μια φθορά σε διατονικό (του βου
.
Δεν θα το δεις σε κομμάτια του πλ.Β, αλλά σε κομμάτια του τετάρτου. Είπαμε ότι ο λέγετος είναι μεν πλ.Β' διατονικός αλλά
στην ποίηση μελοποιεί κομμάτια του τετάρτου ήχου. Και θα τον δεις και ως Β' διατονικό παραγόμενο από κάτω προς τα πάνω (
Πα πρώτος-
Βου δεύτερος) να μελοποιεί αργά του δευτέρου ("Χαίρε") ή καλοφωνικούς ειρμούς του δευτερου.
Ένα αυτόγραφο του Γρηγορίου στην παλαιά γραφή αναφέρει όταν αρχίζει το "Χαίρε" (του Μπερεκέτου)
"
...από χορού και λΓτος και Δεύτερος γίνεται..."
Και σου ξαναλέω. Σε πειράζει το πλ.Β' διατονικός; Χρησιμοποίησε το Β' διατονικός τότε. Απλά είναι ορθότερο το πλ.Β' (νεχέανες ή λέγετος) γιατί ο μέσος είναι πλάγιος ήχος και όχι κύριος. Το βλέπουμε και από τα παλαιότερα θεωρητικά αυτό. (και στον Στεφανίδη όπως είδες-δεν λέει ο νεανές είναι ο μέσος του τετάρτου αλλά ο νεχέανες) Αν τον παράξουμε αντίστροφα ανεβαίνοντας έχουμε δεύτερο διατονικό.
Ας δούμε και μια μαρτυρία από χειρόγραφο:
View attachment Legetos.jpg
Το τροπάριο είναι από την Θ' ωδή του κανόνος των Βαϊων, σήμερα ήχος λέγετος. Αυτός ο ήχος που μαρτυρεί η μαρτυρία είναι άραγε άλλος τότε; Ο ίδιος ήχος είναι φυσικά.
Οπως στην τριφωνία του πλΔ ή στα αργά του Γ'
Εβαζαν μια φθορά του ΝΗ διατονικού στον Γα για να δηλώσουν ότι είναι μεν τρίτος ήχος αλλά τον ψάλλουμε πλ Δ.
Άλλο θέμα αυτό, έχει συζητηθεί αρκετά στο σχετικό θέμα μην χαλάσουμε το εδώ.
Οι ερωτήσεις του Δημήτρη είναι για σεμινάριο ώστε να απαντάει ο Αρχοντας θεωρητικός...
Ποιος είναι τούτος; Όχι η αφεντιά μου σίγουρα...
Εγώ ψάλτης είμαι βασικά. Και σίγουρα όχι άρχοντας.
Ευχαριστώ και τους δύο σας!!!
Και εγώ έχω όμως την ίδια απορία:
Και εγώ αν έβλεπα το Χαίρε με χρωματική μαρτυρία και δεν είχα ακούσει κανένα να το λέει θα το έλεγα σε χρωματικό και όχι σε λέγετο....
Τι λοιπόν με καθοδηγεί να το ψάλλω σε λέγετο αν και με χρωματική μαρτυρία δευτερου;
Βασίλη, δεν χρειάζεται να πω ότι αν η απάντηση είναι στο ΄Θεωρητικό του Χρύσανθου τότε απλώς πείτε μου να πάω να διαβάσω... μην πείτε στο κόπο να απαντήσετε..... μόνο κακό θα κάνετε.....
Γενικά τελευταία (γιατί παλαιότερα καθόμουν και τα έβρισκα για να έρθει μετά ο καθένας και να πει "
δεν...συμφωνώ"
), είμαι της λογικής αφού λες την πηγή (και ιδίως όταν είναι προσβάσιμη) ας ψάξει ο ενδιαφερόμενος να το βρει!
Είναι δυνατόν να συζητάμε περι νέας γραφής και να μην έχουμε διαβάσει τον Χρύσανθο;;; Εκ των ουκ άνευ!!!!
Στην τελική, ευκαιρία να τον διαβάσουμε. Οπότε ναι, πιστεύω ότι μασημένη τροφή (δηλαδή έτοιμες παραπομπές σκαναρισμένες και κυκλωμένες ακόμα κι εκεί ακριβώς που πρέπει να διαβάσεις) δεν πρέπει να δίνονται γιατί μας κακομαθαίνουν... Αφού ξέρουμε την πηγή ας ψάξουμε. Κι αν δεν το βρούμε ας ρωτήσουμε. Κακό δεν κάνει. Κακό κάνει το να δογματίζουμε και μάλιστα αδιάβαστοι!
Αλλά έκανα μια ακόμα εξαίρεση και σκανάρισα και τα περι μέσου του τετάρτου. (παραπάνω)
Και να πω και το παράπονό μου εδώ:
Έχω βαρεθεί να παραθέτω πηγές-κείμενα-ήχο κτλ και κανείς (όχι και κανείς, αλλά συνήθως κανείς) να μην μπαίνει στον κόπο να προβληματιστεί πριν απαντήσει τουλάχιστον, απλά σπεύδει να υπερασπιστεί τα γραφόμενά του χωρίς να αξιολογήσει τα στοιχεία που παρατίθενται. Ε κουράστηκα κι εγώ πια! Θα πετάω σκέτες κουβέντες κι ας ψάξει όποιος ενδιαφέρεται να βρει που και πότε και από ποιόν γράφτηκαν αυτά ή αν τα βγάζω από την "κοιλιά" μου...
Στην τελική κι ο Καράς αυτό έκανε (άσχετα με το ότι δεν συμφωνώ γενικά με αυτή την πρακτική) και τώρα τρέχουμε εμείς να επιβεβαιώσουμε ή μη τα γραφόμενά του. Τουλάχιστον μας "έχωσε" να διαβάσουμε και αλλού...
Υ.Γ.
Υ.Γ. Έχω χάσει τον ύπνο μου με αυτό το (μάλλον) δίπλα στην "Τριπολη"....
...εγώ να δεις...