Ηλεκτρονικός ισοκράτης και όργανα στη λατρεία

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Δεν νομίζω ότι είπα κάτι διαφορετικό ή ότι αντιμετώπισα κάτι καλύτερο.
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
Να μην κάνουμε την δική μας αδυναμία αναγκαίο κακό και κανόνα.

Εγώ εκεί που έψαλλα, για τρία χρόνια έψαλα ουσιαστικά μόνος και μάλιστα με λάθος ισοκράτημα (...να σε είχα από μια γωνιά να ακούσεις Κασσιανή Ιακώβου με λάθος ισοκράτημα από την αρχή μέχρι το τέλος-και να μην μπορώ να κάνω τίποτα...) , ώσπου σιγά-σιγά έκανα κάποιους μαθητές και άρχισα να έχω κόσμο που μπορούσε να συμψάλλει και να ισοκρατεί σωστά.

Όλα γίνονται αλλά θέλει κόπο. Εύκολα δεν γίνεται τίποτα.

Και δεν είμαι ούτε ήρωας, ούτε ο μόνος που το έχει κάνει αυτό. Και ναι κουράστηκα πολύ αυτά τα χρόνια που έψαλλα χωρίς βοήθεια και χωρίς ισοκράτημα.

Θα πεις και ποιός έρχεται τώρα για να μάθει ψαλτική;

Γιατί νομίζεις ότι σ' εμένα ήρθαν;;; Τους έφερα και μερικούς μάλιστα "σηκωτούς"... Μερικοί ήρθαν κι από μόνοι τους. Πάει ο καιρός που έρχονταν. Τώρα τους φέρνουμε. Και φυσικά σε λίγο καιρό θα τους πληρώνουμε κιόλας.

Το δεν μπορώ δεν το δέχομαι. Δεν υπάρχει δεν μπορώ. Αν αυτό μπορεί να γίνει στην επαρχία και μάλιστα 15 χιλιόμετρα έξω από την Τρίπολη (ούτε καν μέσα) τότε γίνεται παντού. Δουλειά θέλει.

Αν απλά θες να έχεις ισοκράτη και ψάχνεις μια δικαιολογία απέναντι στον εαυτό σου, ΟΚ. Αλλά εμένα μου ακούγεται σαν να λέμε και στις άλλες αλεπούδες να κόψουν την ουρά τους. Και συγχώρα με αν σε παρεξήγησα.

Απλά ο μηχανικός ισοκράτης είναι και μια καλή δικαιολογία να μην φτιάξουμε ποτέ μαθητές που θα μάθουν να ισοκρατούν και να συμψάλλουν.:wink:

4 χρόνια στην Αμφισσα φέτος αξιώθηκα να έρθει κάποιος να κάνει ισοκράτημα μαζί με άλλους δύο που παλευα. Οι περισσότεροι ανεβαίνουνγια να ψέλνουν . Υπομονή θα το σηκώσουμε το βουνό...
Στην διπλανή ενορία δεν το συζητώ ο ισοκράτης κελα ι δάει στο φούλ.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
..........................................
...........................................
Λοιπόν ας μας πεί ο συντονιστής αν μπορούμε να συνεχίσουμε σε άλλο θέμα την ενδιαφέρουσα αυτή συζήτηση "περί έρωτος" ή να το γυρίσουμε σε prive.
Προτείνω να ανοιχτεί θέμα "περί Φύσεως αρμωνίας και έρωτος" άλλωστε ένα από τα πρώτα βιβλία της αρμονικής της μουσικής, ο Τίμαιος του Πλάτωνα, αυτόν τον τίτλο είχε :rolleyes:

Φίλε Ευάγγελε,
μπήκες στον κόπο να γράψεις ένα ενδιαφέρον εκτενές κείμενο για τις απόψεις ενός διανοουμένου και προφανώς τις δικές σας (γι' αυτό και το ευχαριστήριο). Έχω να παρατηρήσω ότι έτσι όπως τα γράφεις η πλειοψηφία των ανθρώπων θα συμφωνούσε μαζί σου, ειδικά με το
Δεν λέει ο θεός να απαρνηθούμε την φύση μας αλλά να την υπερβούμε
, αν και σε κάποια σημεία χρησιμοποιείς, όχι σκόπιμα, την τεχνική της "τεχνητής διαφωνίας" (π.χ. λέγοντας "Δεν λέει ο θεός ότι θα πάνε μόνο οι παρθένοι και οι αμόλυντοι στον παράδεισο") και μολονότι, το κυριότερο, παρακάμπτεις, πάλι όχι σκόπιμα, το καίριο ερώτημα κατά πόσον όλα αυτά είναι αναγκαία για την θέωση του ανθρώπου.
Κατά τ' άλλα έχω το παράπονο ότι στο μήνυμά μου σου είχα πει πολύ ευγενικά ότι δεν θα επιχειρηματολογήσω, σεβόμενος τη θεματολογία και τα μέλη του φόρουμ και παρεκάλεσα και σένα να κάνεις το ίδιο και μάλιστα να διαγράψουμε τα μηνύματά μας, αλλά εσύ αντίθετα ήταν σαν να εξέλαβες αυτό ως προτροπή για να εκθέσεις τελικά τις απόψεις σου.
Δεν θα ασχοληθώ με το θἐμα, σέβομαι την αποψή σου όπως και του διανοουμένου που υποστηρίζεις, και ζητώ επίσης ειλικρινά συγνώμη από τον διαχειριστή μας και από τα μέλη του φόρουμ, γιατί ζητώντας μια απλή διευκρίνηση (για τη λέξη "νεορθόδοξος") έγινα η αιτία για μια τόσο εκτεταμένη παρέκβαση σε ένα θέμα άσχετο με αυτό της ενότητας.
Τέλος, δεν βλέπω υπό ποία έννοια θα μπορούσε σε ένα ψαλτικό φόρουμ να συσταθεί το θέμα που προτείνεις "περί Φύσεως αρμονίας και έρωτος", προσωπικά θα ήμουν αντίθετος και πάντως δεν θα συμμετείχα. Και γενικά, δεν θέλω αυτές τις μέρες να αντιπαρατεθώ για τίποτα σε κανέναν και για κανένα λόγο, ακόμα και χάριν της αλήθειας -της όποιας αλήθειας. "Ἀρκετὸν τῇ ἡμέρᾳ ἡ κακία αὐτῆς"...

ΥΓ : Πολύ ενδιαφέρουσα η παρατήρηση για τον Τίμαιο και σ' ευχαριστώ.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
...σου είχα πει πολύ ευγενικά ότι δεν θα επιχειρηματολογήσω, σεβόμενος τη θεματολογία και τα μέλη του φόρουμ και παρεκάλεσα και σένα να κάνεις το ίδιο και μάλιστα να διαγράψουμε τα μηνύματά μας, ....

Εντάξι αφού το επιθυμείς να μήν συνεχίσουμε τον διάλογο εδώ. Τα μηνύματα όμως θα ήθελα να υπάρχουν σαν έκθεση και της άλλης άποψης με σκοπό πάντα την αλήθεια η οποία φυσικά είναι ο Χριστός. Ο τρόπος όμως που την αντιλαμβανόμαστε πάντα έχει την πιθανότητα λάθους γιατί δεν είμαστε στον παράδεισο ακόμα... Ας ερευνούμε τας γραφάς λοιπόν και να μας φωτίζει το Άγιο Πνευμα τον δρόμο της Αγάπης και κατ' επέκτασιν της Σωτηρίας.

...και για να ξαναμπούμε στο θέμα μας ούτε ο ισοκράτης τελικά είναι αναγκαίος για την θέωση του ανθρώπου και θαρώ ότι συμφωνείς :wink: :)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Σωστό και καλό είναι να υπάρχουν άνθρωποι ισοκράτες και όχι ηλεκτρονικός ισοκράτης, θα συμφωνήσω απόλυτα. Επίσης θα συμφωνήσω απόλυτα ότι δεν μας παραδόθηκε, είναι καινοτομία. Κακή ίσως...
Το να αναγνωρίζει κανείς ότι προβαίνει σε μία κακή καινοτομία είναι θετικό.
Όμως, σε μια ενορία που στερείται ισοκρατών (και θα πρέπει να δεχτούμε ότι το σ ω σ τ ό ισοκράτημα είναι δύσκολη υπόθεση) ο ψάλτης θα πρέπει να "κρέμαται" μη μπορώντας να πάρει ούτε μια ανάσα κατά τα ψαλλόμενα; Δεν θα πρέπει να έχει ένα στήριγμα το οποίο όχι μόνο θα του παρέχει και μια ασφάλεια, αλλά και μια ανάπαυση και θα κάνει και το έργο του ποιο όμορφο ακουστικά;
Όχι: η ανάσα δεν εξαρτάται από το ισοκράτημα. Έχουμε πλείστες όσες ηχογραφήσεις μεγάλων ψαλτών με μπόλικες ανάσες χωρίς ισοκράτημα. "Ασφάλεια" θα πρέπει να αισθάνεται ο ψάλτης από μόνος τους και όχι να εξαρτάται από το ίσο. "Ανάπαυση" μπορεί να κάνει και χωρίς ίσο, με σωστές αναπνοές στο σωστό χρόνο. "Πιο όμορφο ακουστικά" σίγουρα γίνεται το ψάλσιμο με ισοκράτημα (κι εγώ είμαι fan του σωστού ισοκρατήματος) αλλά ο μηχανικός ισοκράτης κάνει μπαμ ότι είναι μηχάνημα και ακούγεται πολύ πιο άσχημα απ' ότι η solo φωνή, χώρια που σε μερικές νότες φαλτσάρει (δεν ξέρω αν συμβαίνει σε όλους τους ισοκράτες, αλλά σίγουρα σε αρκετούς), ενώ η αλλαγή του ισοκρατήματος είναι απότομη και αποκρουστική και δεν έχει καμία σχέση με την αλλαγή με κανονικές φωνές ισοκρατών.
Έχει ξαναγραφεί όμως ότι αυτά είναι μάλλον δευτερεύοντα. Μια πολύ ωραία άποψη περί της ουσίας του θέματος εξέφρασε ένα μέλος εδώ. Πράγματι, η μοναδική μας "τεχνική" έγνοια κατά τη διάρκεια του ψάλειν θα πρέπει να είναι η φωνή μας και το πώς μέσω αυτής θα συμβάλλουμε στην προσευχή και όχι κάποιο όργανο. Και η χρήση ενός τέτοιου μηχανήματος υποδηλώνει ότι ο καθένας από μας θα ήθελε να έχει πάντα τους καλύτερους ισοκράτες δίπλα του. Αυτό όμως δεν είναι φυσιολογικό: αν μεγάλοι ψάλτες έψαλαν εκατοντάδες φορές χωρίς ισοκράτημα, εμείς θα ψάλουμε χιλιάδες. Από κει και πέρα, αν είμαστε μάγκες ας φροντίσουμε να έχουμε μαθητές ή φίλους στο ψαλτήρι για μόνιμο ισοκράτημα κι ας τους δώσουμε και κάτι από το μισθό μας για να τους κρατήσουμε, δεν είναι κακό, μην τα θέλουμε όλα δικά μας: και καλό ισοκράτημα και δέσμευση για όλη την ακολουθία και τζάμπα...
 
Last edited:

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Διαβάζοντας σχετικά με το αν ο ισοκράτης είναι αναγκαίος, μου δημιουργήθηκαν κάποιες απορίες, τις οποίες δεν έχω γνώσεις να απαντήσω και παρακαλώ για απαντήσεις:

Το ισοκράτημα (με ανθρώπινες φωνές) είναι αναγκαίο στη λατρεία ή χρησιμοποιήθηκε για να μυήσει ακουστικά τους νέους μαθητές ή είναι νεότερη "καλλιτεχνική" προσθήκη; Πότε και πως προέκυψε το ισοκράτημα; Έχει ρίζες στην αρχαία ελληνική μουσική; Ήταν επινόηση κατά τη θεμελίωση της Βυζαντινής Μουσικής; Προέκυψε στην πράξη όταν οι βοηθοί μη μπορώντας να ακολουθήσουν τη μελωδία σιγομουρμούριζαν κοντά στον τόνο που τους ακουγόταν πιο λογικό;
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Αγαπητέ κ. Σουλδάτε,
Εγώ, αν και ισοκράτης, δεν ξέρω την απάντηση σε καμία ερώτησή σας, ξέρω όμως με βεβαιότητα ότι όλες οι παραπάνω ερωτήσεις είναι ιστορικού τύπου (πότε και γιατί ξεκίνησε κάτι κ.λπ.) και καμία από τις πιθανές απαντήσεις δεν επηρεάζει το αν πρέπει να έχουμε ή όχι (φυσικό) ισοκράτη στη μουσική μας. Η διαχρονική (ιστορική) μέθοδος φωτίζει αλλά δεν ρυθμίζει τη λειτουργικότητα των σύγχρονων πραγμάτων.
Το δεδομένο είναι ένα, ότι το ισοκράτημα ερμηνεύει άριστα την πορεία και τη διάθεση του μέλους και ότι είναι απόλυτα οργανικό κομμάτι της (νεότερης;) μουσικής μας παράδοσης, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να αμφισβητείται η αξία του.

Το ερώτημα, βέβαια, για τον τεχνητό ισοκράτη είναι τελείως διαφορετικό, κι επειδή άπτεται και θεμάτων κανονικότητας, ας μιλήσουν επ' αυτού οι αρμόδιοι.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Γιώργος Μ.;21285 said:
το ισοκράτημα ερμηνεύει άριστα την πορεία και τη διάθεση του μέλους και ότι είναι απόλυτα οργανικό κομμάτι της (νεότερης;) μουσικής μας παράδοσης, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να αμφισβητείται η αξία του.

Σε καμμία περίπτωση δεν αμφισβητώ την αξία του, είτε αυτή είναι θεολογική (π.χ. δημιουργία κατάνυξης) είτε είναι απλά καλλιτεχνική. Θεωρώ το ισοκράτημα αναγκαίο. Μου δημιουργήθηκε η απορία πως ξεκίνησε μόνο ως απορία και όχι ως αμφισβήτηση.

Στο ναό που ψέλνω είμαστε δύο (δεξιός-αριστερός). Τα τελευταία χρόνια έχουν περάσει και 3 βοηθοί στους οποίους έκανα και κανά μάθημα όταν είχαν όρεξη για διάβασμα (με την προτροπή πάντα να γραφτούν σε κάποιο ωδείο να μάθουν εντατικά), αλλά δυστυχώς ο ένας έγινε λιμενικός σε νησί, ο άλλος δίνει φέτος πανελλήνιες και έχει κάθε Κυριακή εξετάσεις στο φροντιστήριο, και ο τρίτος αφού δε βρήκε δουλειά ως θεολόγος δουλεύει πλέον νύχτα ως τις 6 το πρωί σε σουβλατζίδικο και έρχεται στο δι'ευχών. Επομένως, συνήθως είμαστε μόνο δύο. Εφαρμόζουμε τη γνωστή τακτική που εφαρμόζεται και αλλού: ψέλνουμε από δυο ψαλτήρια στον όρθρο και στη λειτουργία έρχεται ο αριστερός δεξιά και κάνει ισοκράτημα ο ένας στον άλλο. Δε μας κουράζει αυτό (αν και σίγουρα θα ήταν καλύτερα να είχαμε και 2-3 ακόμα) και θεωρώ ότι δεν έχουμε ανάγκη από μηχανικό ισοκράτη.
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Με την ευκαιρία (άσχετο) να σας ευχαριστήσω για την καταπληκτική δουλειά στο θέμα της γραφής της Βυζαντινής Μουσικής.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Με την ευκαιρία (άσχετο) να σας ευχαριστήσω για την καταπληκτική δουλειά στο θέμα της γραφής της Βυζαντινής Μουσικής.
Βάλτε και κανα link να διαβάσουμε κι εμείς... Είναι δύσκολο να τα παρακολουθεί κανείς όλα, ειδικά όσο πληθαίνουν τα θέματα στο Ψαλτολόγιο.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Διαβάζοντας σχετικά με το αν ο ισοκράτης είναι αναγκαίος, μου δημιουργήθηκαν κάποιες απορίες, τις οποίες δεν έχω γνώσεις να απαντήσω και παρακαλώ για απαντήσεις:

Το ισοκράτημα (με ανθρώπινες φωνές) είναι αναγκαίο στη λατρεία ή χρησιμοποιήθηκε για να μυήσει ακουστικά τους νέους μαθητές ή είναι νεότερη "καλλιτεχνική" προσθήκη; Πότε και πως προέκυψε το ισοκράτημα; Έχει ρίζες στην αρχαία ελληνική μουσική; Ήταν επινόηση κατά τη θεμελίωση της Βυζαντινής Μουσικής; Προέκυψε στην πράξη όταν οι βοηθοί μη μπορώντας να ακολουθήσουν τη μελωδία σιγομουρμούριζαν κοντά στον τόνο που τους ακουγόταν πιο λογικό;

Αυτοί που κρατούσαν το ίσο ονομάζονταν βασταχτές και έχουμε μαρτυρίες από πολύ παλιά. Το ίσο δεν το σημείωναν γιατί γνώριζαν τις μουσικές θέσεις οι οποίες ήταν συγκακριμένες λόγω παλαιάς γραφής και απ' ότι φαίνεται μάλλον ήταν ήσσονος σημασίας. Περισσότερες λεπτομέρειες από τον δάσκαλο μας Στέφανε στο παρακάτω link :)

http://www.peemde.gr/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=108&Itemid=29
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Νίκο, αναφερόμουν στο πακέτο συγγραφής βυζαντινής μουσικής, σίγουρα το γνωρίζεις.
Είχα παρακολουθήσει τη συζήτηση περί των συστημάτων γραφής στον υπολογιστή και είχα δει την προσπάθεια του π. Εφραίμ και ήθελα μάλιστα να τη χρησιμοποιήσω (όντας fan του free - open source), αλλά δεν ήξερα τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, που την περιέχει με τόσο εύληπτο τρόπο. Ευχαριστώ πολύ!!
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Είχα χρησιμοποιήσει δύο συστήματα πριν, αλλά αυτό λύνει συγκεκριμενα προβλήματα. (Ειρωνεία: 6 μήνες μήνες πριν είχα αγοράσει με 170Ε ένα σύστημα για να το εγκαταλείψω τώρα χάρη στo free!). Υπάρχει πολύ μεγάλη ευελιξία στη μετακίνηση των χαρακτήρων, στην εισαγωγή ισοκρατημάτων, στα χρώματα κ.α. Υπάρχει επίσης σοβαρή λογική στη διάταξη του πληκτρολογίου.
Αλλά εκεί που παίρνει άριστα είναι στο δύσκολο σημείο που είναι η συσχέτιση του κειμένου με το μέλος.

Η λογική εδώ είναι (μάλλον μπορείς να την κάνεις να είναι) ότι έχεις δύο στρώματα (layers): ένα για το κείμενο και ένα για τη μουσική που το ένα κινείται κάτω από το άλλο (σαν φιλμ να φανταστείς). Έτσι αν έχουν και τα δύο σταθερό διάστιχο (π.χ. 60 pts), τότε μπορείς να προσαρμόσεις την απόσταση κειμένου-μέλους που θέλεις ανα πάσα στιγμή όπου θέλεις.

Στις μακροεντολές ωστόσο βρήκα δυσκολίες, αλλά μπορεί να φταίει το σύστημά μου.

(Αλλά τι κάνω; Όλα αυτά στην ενότητα για τον ισοκράτη; Συγνώμη, παραασύρθηκα. Τουλάχιστον μίλησα κάπου για ευκολία στην εισαγωγή ισοκρατημάτων).
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Ειρωνεία: 6 μήνες μήνες πριν είχα αγοράσει με 170Ε ένα σύστημα για να το εγκαταλείψω τώρα χάρη στo free!
ΝΟΜΟΣ: Ποτέ δεν αγοράζουμε προγράμματα! Χρησιμοποιούμε πάντα free - open source, που κάνουν τη δουλειά τους το ίδιο καλά και πολλές φορές καλύτερα από τα εμπορικά! Μόνο λίγο ψάξιμο στο internet θέλει. Εξαίρεση: αν θέλουμε να κάνουμε μια δουλειά, που απαιτεί πράγματα που δεν βρίσκονται σε ελεύθερο πρόγραμμα. Όμως το 90% (και λίγο λέω...) των αναγκών του καθημερινού χρήστη καλύπτεται από ελεύθερα προγράμματα κι έτσι δεν χρειάζεται να δώσεις δεκάρα.

Υ.Γ. Μήπως είμαι offtopic;;; Λέω μήπως...
 
Όταν λέτε ότι χρησιμοποιούμε το μεταλλικό διαπασών για να δούμε μέχρι πού φτάνει η φωνή, τι εννοείτε; Δηλαδή δεν ξέρει ο καθένας την έκτση της φωνής του; Όλοι ξέρουμε. Αν ένα κοινωνικό π.χ. το Εξηγέρθη Πέτρου Λαμπαδαρίου φτάνει άνω Κε. Εντάξει, αν δε φτάνεις, στο κάτω κάτω πάρε μία φωνή κάτω. Το διαπασών σου δίνει το Κε. Οπότε εσύ για παράδειγμα πάρε τον Νη ως Πα. Δε χρειάζεται κάθε τρεις και λίγο να ξεκινάς από Κε και να ανεβαίνεις μία μία φωνή σαν να συλλαβίζεις για να δεις μέχρι πού φτάνεις.
 
P

PANROUST

Guest
Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα????
Αν αναφερεσε στον ηλ.ισοκράτη,για μένα ναι,αγιαζει μερικές φορές τα μέσα.Γιατί από αυτό έμαθα να ισοκρατό στην περίπτωση τη δικιά μου.Δεν είχα κάποιον να ακούω στο ψαλτήρι για να μου μάθει ίσο.ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!!
 
P

PANROUST

Guest
Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος σέ Ἐγκύκλιον Σημείωμα (ὑπ᾿ ἀριθμ. 1630/726/11 Μαΐου 1992) Πρός τήν Ἱεράν Ἀρχιεπισκοπήν Ἀθηνῶν καί τάς Ἱεράς Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «...καταδικάζει τήν ἐν τοῖς Ἱεροῖς Ναοῖς καινοφανῆ χρῆσιν "μηχανικοῦ ἱσοκράτου" ὡς μή συνάδουσαν πρός τε τήν ζῶσαν λατρείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν ἔκπαλαι καθεστηκυΐαν ἐκκλησιαστικήν παράδοσιν καί τάξιν καί ὡς ὀλισθηράν ἀπαρχήν εἰσαγωγῆς ὀργάνων ἐν ταῖς ἱεραῖς τῆς Ἐκκλησίας ἀκολουθίαις.-»
Αν το πάμε ετσι,η Ιερά Σύνοδος λέει και άλλα πράγματα περί ψαλτικου ύφους αλλά μερικοί κάνουν τα στραβά μάτια.(Και μένα δεν μου αρέσει ο ηλ.ισόκρατης αλλά δεν κάνω και έτσι,από αυτόν έμαθα να ισοκρατώ).Την ευχή σας!
 

pelchris

Νέο μέλος
Αγαπητό Forum Χαίρετε.
Τυγχάνω Ιεροψάλτης απο το 1999, μαθητής του Π. Χρήστου Κυριακόπουλου (πρώτος μου δάσκαλος το 1991) και είμαι χρήστης του ισοκράτη στο ναό που ψέλνω με ειδική διάταξη ώστε να ΜΗΝ ενοχλεί. Θα μπορούσα να γράψω σελίδες για το θέμα αλλά θα περιοριστώ στα κατά την γνώμη μου απαραίτητα.
Δυστυχώς ο ηλεκτρονικός ισοκράτης είναι στις μέρες μας ο ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΣ της τέχνης του ισοκρατήματος, την οποία δεν μπορούν να αποδώσουν σωστά ούτε και καταξιωμένοι (μεγάλα ονόματα) ψάλτες.
Δεν νοείται αγαπητοί μου εκτέλεση Βυζαντινού μέλους δίχως την συνοδεία ισοκρατήματος. Τότε δεν έχουμε Βυζαντινό μέλος αλλά μόνο μέλος (ελπίζω να γίνομαι κατανοητός). Θα έπρεπε να ψέλνουμε όλοι μας με την συνοδεία ανθρωπίνων φωνών.. ΒΕΒΑΙΩΣ αλλά που είναι τα άτομα? Οι λόγοι της ημιχαοτικής κατάστασης των ψαλτηριών νομίζω αποτελούν θέμα άλλης συζήτησης. Επι του θέματος τώρα..
Ναι χρησιμοποιώ ισοκράτη γιατί ΔΕΝ ανέχομαι να ευτελίζεται η Βυζαντινή μουσική απο τα συνεχή λάθη των ιεροψαλτών ΚΑΙ των άμουσων στην συντριπτική τους πλειοψηφία ιερέων, ανεβοκατεβάζοντας την βάση 3 φορές το λεπτό.
Χρησιμοποιώ ισοκράτη γιατί ΔΕΝ είναι όργανο όπως ήδη έχει προαναφερθεί.
Χρησιμοποιώ ισοκράτη γιατί σκέφτομαι και τον απέναντί μου ιεροψάλτη (βοηθώντας τον ώστε να μην φύγει ούτε ένα μόριο απο την βάση του) τον ιερέα (για τον ίδιο λόγο) ΚΑΙ το εκκλησίασμα ..(αλήθεια ρωτάτε κανέναν για το πως ακούγεται το ψάλσιμο στην εκκλησία σας?).

Δεν μπορώ να μην αναφέρω εδώ γεγονότα από τα οποία εξάγονται σίγουρα κάποια συμπεράσματα.

1) Εχω ψάλλει (με την συνοδεία του ισοκράτη ΚΑΙ Χορού) ενώπιον των Αρχιεπισκόπων Αμερικής (Δημήτριος), Θεσσαλονίκης (Άνθιμος), οι οποίοι εξέφρασαν δημόσια τα συγχαρητήριά τους για την εκτέλεση των ύμνων με το πέρας της μυσταγωγίας τότε...
2) Οταν ο Μακαριστός Αρχιεπίσκοπος Αθηνών λειτουργούσε στην εκκλησία του εφευρέτη του ισοκράτη Κου Ναούμ (Λ. Αλεξάνδρας), νομίζετε οτι δεν ετίθετο σε λειτουργία? Λάθος κάνετε....
3) Για την πραγματική αιτία της περιβόητης απαγόρευσης απο την Ιερά Σύνοδο ρωτήστε τον ίδιο τον Κο Ναούμ.......
4) Μήπως ψάλλουμε καλύτερα απο τον Κο Βασιλικό ο οποίος ψέλνει ΜΟΝΟ με την συνοδεία ισοκρατών ή του ισοκράτη? Δεν νομίζω (άν και ανήκει σε άλλο ύφος πια απο το δικό μου... άλλη συζήτηση κι αυτή)
5) Κατά την γνώμη αξίζει ΕΠΑΙΝΟΣ στους (Έλληνες παρακαλώ) εφευρέτες του ισοκράτη και όχι κατακραυγή.
6) ΚΑΙ ο Πάτερ Χρ. Κυριακόπουλος έχει ηχογραφήσει σε STUDIO με την συνοδεία ισοκράτη.

Δεν θέλω να σας κουράσω άλλο και κλείνω εδώ το μύνημά μου με την ευχή να εργαζόμεθα για την εκκλησία με το ΚΑΛΥΤΕΡΟ δυνατό αποτέλεσμα και χωρίς συμβιβασμούς. Τέλεια, σαν την μουσική τη οποία υπηρετούμε.

Χρήστος Πελτέκης
Α' Ιεροψάλτης
Ι. Ν. Αγ. Κων/νου Γ' ΣΣ

Θεσσαλονίκη.
 

Αντωνης Μιχελουδακης

παλαιόν στρουθίον μονάζον
Κύριε Πελτέκη εδώ που φτάσαμε ο καθένας μπορεί να κάνει ότι γουστάρει στο αναλόγιο .Το ίδιο λοιπόν μπορείτε να κάνετε και σεις οπως και γω και ο καθένας.Ενα πραγμα θέλω μόνο να σας πω και είναι το εξής:Οταν θα αποδεσμευσετε την ψαλτική απο το ισοκράτημα τότε να αρχίσετε να υποψιάζεστε ότι βρίσκεστε σε καλό δρόμο κατανοήσης της.Αυτό που σας λέω μην νομίζετε ότι το έχω η νομίζω ότι το έχω καταφέρει. Απλά το ξέρω ακούγοντας μεγάλους δασκάλους να το λένε και είναι το ζητούμενο για την συντριπτική πλειψηφία των συναδέρφων-γι αυτό μην το παρεξηγήσετε-.Πάντως περί ορέξεως κολοκυθόπιττα.....Ευχαριστώ
 
Last edited:
Top