V_Zacharis
Παλαιό Μέλος
Δεν νομίζω ότι είπα κάτι διαφορετικό ή ότι αντιμετώπισα κάτι καλύτερο.
Να μην κάνουμε την δική μας αδυναμία αναγκαίο κακό και κανόνα.
Εγώ εκεί που έψαλλα, για τρία χρόνια έψαλα ουσιαστικά μόνος και μάλιστα με λάθος ισοκράτημα (...να σε είχα από μια γωνιά να ακούσεις Κασσιανή Ιακώβου με λάθος ισοκράτημα από την αρχή μέχρι το τέλος-και να μην μπορώ να κάνω τίποτα...) , ώσπου σιγά-σιγά έκανα κάποιους μαθητές και άρχισα να έχω κόσμο που μπορούσε να συμψάλλει και να ισοκρατεί σωστά.
Όλα γίνονται αλλά θέλει κόπο. Εύκολα δεν γίνεται τίποτα.
Και δεν είμαι ούτε ήρωας, ούτε ο μόνος που το έχει κάνει αυτό. Και ναι κουράστηκα πολύ αυτά τα χρόνια που έψαλλα χωρίς βοήθεια και χωρίς ισοκράτημα.
Θα πεις και ποιός έρχεται τώρα για να μάθει ψαλτική;
Γιατί νομίζεις ότι σ' εμένα ήρθαν;;; Τους έφερα και μερικούς μάλιστα "σηκωτούς"... Μερικοί ήρθαν κι από μόνοι τους. Πάει ο καιρός που έρχονταν. Τώρα τους φέρνουμε. Και φυσικά σε λίγο καιρό θα τους πληρώνουμε κιόλας.
Το δεν μπορώ δεν το δέχομαι. Δεν υπάρχει δεν μπορώ. Αν αυτό μπορεί να γίνει στην επαρχία και μάλιστα 15 χιλιόμετρα έξω από την Τρίπολη (ούτε καν μέσα) τότε γίνεται παντού. Δουλειά θέλει.
Αν απλά θες να έχεις ισοκράτη και ψάχνεις μια δικαιολογία απέναντι στον εαυτό σου, ΟΚ. Αλλά εμένα μου ακούγεται σαν να λέμε και στις άλλες αλεπούδες να κόψουν την ουρά τους. Και συγχώρα με αν σε παρεξήγησα.
Απλά ο μηχανικός ισοκράτης είναι και μια καλή δικαιολογία να μην φτιάξουμε ποτέ μαθητές που θα μάθουν να ισοκρατούν και να συμψάλλουν.:wink:
..........................................
...........................................
Λοιπόν ας μας πεί ο συντονιστής αν μπορούμε να συνεχίσουμε σε άλλο θέμα την ενδιαφέρουσα αυτή συζήτηση "περί έρωτος" ή να το γυρίσουμε σε prive.
Προτείνω να ανοιχτεί θέμα "περί Φύσεως αρμωνίας και έρωτος" άλλωστε ένα από τα πρώτα βιβλία της αρμονικής της μουσικής, ο Τίμαιος του Πλάτωνα, αυτόν τον τίτλο είχε
, αν και σε κάποια σημεία χρησιμοποιείς, όχι σκόπιμα, την τεχνική της "τεχνητής διαφωνίας" (π.χ. λέγοντας "Δεν λέει ο θεός ότι θα πάνε μόνο οι παρθένοι και οι αμόλυντοι στον παράδεισο") και μολονότι, το κυριότερο, παρακάμπτεις, πάλι όχι σκόπιμα, το καίριο ερώτημα κατά πόσον όλα αυτά είναι αναγκαία για την θέωση του ανθρώπου.Δεν λέει ο θεός να απαρνηθούμε την φύση μας αλλά να την υπερβούμε
...σου είχα πει πολύ ευγενικά ότι δεν θα επιχειρηματολογήσω, σεβόμενος τη θεματολογία και τα μέλη του φόρουμ και παρεκάλεσα και σένα να κάνεις το ίδιο και μάλιστα να διαγράψουμε τα μηνύματά μας, ....
Το να αναγνωρίζει κανείς ότι προβαίνει σε μία κακή καινοτομία είναι θετικό.Σωστό και καλό είναι να υπάρχουν άνθρωποι ισοκράτες και όχι ηλεκτρονικός ισοκράτης, θα συμφωνήσω απόλυτα. Επίσης θα συμφωνήσω απόλυτα ότι δεν μας παραδόθηκε, είναι καινοτομία. Κακή ίσως...
Όχι: η ανάσα δεν εξαρτάται από το ισοκράτημα. Έχουμε πλείστες όσες ηχογραφήσεις μεγάλων ψαλτών με μπόλικες ανάσες χωρίς ισοκράτημα. "Ασφάλεια" θα πρέπει να αισθάνεται ο ψάλτης από μόνος τους και όχι να εξαρτάται από το ίσο. "Ανάπαυση" μπορεί να κάνει και χωρίς ίσο, με σωστές αναπνοές στο σωστό χρόνο. "Πιο όμορφο ακουστικά" σίγουρα γίνεται το ψάλσιμο με ισοκράτημα (κι εγώ είμαι fan του σωστού ισοκρατήματος) αλλά ο μηχανικός ισοκράτης κάνει μπαμ ότι είναι μηχάνημα και ακούγεται πολύ πιο άσχημα απ' ότι η solo φωνή, χώρια που σε μερικές νότες φαλτσάρει (δεν ξέρω αν συμβαίνει σε όλους τους ισοκράτες, αλλά σίγουρα σε αρκετούς), ενώ η αλλαγή του ισοκρατήματος είναι απότομη και αποκρουστική και δεν έχει καμία σχέση με την αλλαγή με κανονικές φωνές ισοκρατών.Όμως, σε μια ενορία που στερείται ισοκρατών (και θα πρέπει να δεχτούμε ότι το σ ω σ τ ό ισοκράτημα είναι δύσκολη υπόθεση) ο ψάλτης θα πρέπει να "κρέμαται" μη μπορώντας να πάρει ούτε μια ανάσα κατά τα ψαλλόμενα; Δεν θα πρέπει να έχει ένα στήριγμα το οποίο όχι μόνο θα του παρέχει και μια ασφάλεια, αλλά και μια ανάπαυση και θα κάνει και το έργο του ποιο όμορφο ακουστικά;
Γιώργος Μ.;21285 said:το ισοκράτημα ερμηνεύει άριστα την πορεία και τη διάθεση του μέλους και ότι είναι απόλυτα οργανικό κομμάτι της (νεότερης μουσικής μας παράδοσης, οπότε δεν υπάρχει κανένας λόγος να αμφισβητείται η αξία του.
Βάλτε και κανα link να διαβάσουμε κι εμείς... Είναι δύσκολο να τα παρακολουθεί κανείς όλα, ειδικά όσο πληθαίνουν τα θέματα στο Ψαλτολόγιο.Με την ευκαιρία (άσχετο) να σας ευχαριστήσω για την καταπληκτική δουλειά στο θέμα της γραφής της Βυζαντινής Μουσικής.
Διαβάζοντας σχετικά με το αν ο ισοκράτης είναι αναγκαίος, μου δημιουργήθηκαν κάποιες απορίες, τις οποίες δεν έχω γνώσεις να απαντήσω και παρακαλώ για απαντήσεις:
Το ισοκράτημα (με ανθρώπινες φωνές) είναι αναγκαίο στη λατρεία ή χρησιμοποιήθηκε για να μυήσει ακουστικά τους νέους μαθητές ή είναι νεότερη "καλλιτεχνική" προσθήκη; Πότε και πως προέκυψε το ισοκράτημα; Έχει ρίζες στην αρχαία ελληνική μουσική; Ήταν επινόηση κατά τη θεμελίωση της Βυζαντινής Μουσικής; Προέκυψε στην πράξη όταν οι βοηθοί μη μπορώντας να ακολουθήσουν τη μελωδία σιγομουρμούριζαν κοντά στον τόνο που τους ακουγόταν πιο λογικό;
Είχα παρακολουθήσει τη συζήτηση περί των συστημάτων γραφής στον υπολογιστή και είχα δει την προσπάθεια του π. Εφραίμ και ήθελα μάλιστα να τη χρησιμοποιήσω (όντας fan του free - open source), αλλά δεν ήξερα τη συγκεκριμένη ιστοσελίδα, που την περιέχει με τόσο εύληπτο τρόπο. Ευχαριστώ πολύ!!Νίκο, αναφερόμουν στο πακέτο συγγραφής βυζαντινής μουσικής, σίγουρα το γνωρίζεις.
ΝΟΜΟΣ: Ποτέ δεν αγοράζουμε προγράμματα! Χρησιμοποιούμε πάντα free - open source, που κάνουν τη δουλειά τους το ίδιο καλά και πολλές φορές καλύτερα από τα εμπορικά! Μόνο λίγο ψάξιμο στο internet θέλει. Εξαίρεση: αν θέλουμε να κάνουμε μια δουλειά, που απαιτεί πράγματα που δεν βρίσκονται σε ελεύθερο πρόγραμμα. Όμως το 90% (και λίγο λέω...) των αναγκών του καθημερινού χρήστη καλύπτεται από ελεύθερα προγράμματα κι έτσι δεν χρειάζεται να δώσεις δεκάρα.Ειρωνεία: 6 μήνες μήνες πριν είχα αγοράσει με 170Ε ένα σύστημα για να το εγκαταλείψω τώρα χάρη στo free!
Αν αναφερεσε στον ηλ.ισοκράτη,για μένα ναι,αγιαζει μερικές φορές τα μέσα.Γιατί από αυτό έμαθα να ισοκρατό στην περίπτωση τη δικιά μου.Δεν είχα κάποιον να ακούω στο ψαλτήρι για να μου μάθει ίσο.ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ!!!!Ο σκοπός αγιάζει τα μέσα????
Αν το πάμε ετσι,η Ιερά Σύνοδος λέει και άλλα πράγματα περί ψαλτικου ύφους αλλά μερικοί κάνουν τα στραβά μάτια.(Και μένα δεν μου αρέσει ο ηλ.ισόκρατης αλλά δεν κάνω και έτσι,από αυτόν έμαθα να ισοκρατώ).Την ευχή σας!Ἡ Ἱερά Σύνοδος τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος σέ Ἐγκύκλιον Σημείωμα (ὑπ᾿ ἀριθμ. 1630/726/11 Μαΐου 1992) Πρός τήν Ἱεράν Ἀρχιεπισκοπήν Ἀθηνῶν καί τάς Ἱεράς Μητροπόλεις τῆς Ἐκκλησίας τῆς Ἑλλάδος «...καταδικάζει τήν ἐν τοῖς Ἱεροῖς Ναοῖς καινοφανῆ χρῆσιν "μηχανικοῦ ἱσοκράτου" ὡς μή συνάδουσαν πρός τε τήν ζῶσαν λατρείαν τοῦ Θεοῦ καί τήν ἔκπαλαι καθεστηκυΐαν ἐκκλησιαστικήν παράδοσιν καί τάξιν καί ὡς ὀλισθηράν ἀπαρχήν εἰσαγωγῆς ὀργάνων ἐν ταῖς ἱεραῖς τῆς Ἐκκλησίας ἀκολουθίαις.-»