[Ερώτηση] Απαιτείται Φωνητική στην Βυζαντινή μουσική;

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#61
Αυτό που ήθελα να πω είναι ότι δεν δικαιούται κάποιος να έχει γνώμη σε ζητήματα που έχει ήδη λύσει η γνώση και η επιστήμη. Ένα απ' αυτά είναι και η ανάγκη της φωνητικής για όσους ασχολούνται επαγγελματικά με εργαλείο τη φωνή τους, και επομένως και για τους ψάλτες. Δεν χωράνε γνώμες σ' αυτό, κι όποιος την έχει ας την κρατήσει για τον εαυτό του, εκτός κι αν βαλθεί μετά λόγου γνώσεως να καταρρίψει την έως τώρα συσσωρευμένη γνώση και να δείξει ότι η αλήθεια είναι αλλού. Για να μη συζητάμε άσκοπα.

Μπορεῖ νὰ 'ναι κι ἔτσι, ἀλλὰ ὁ καθεὶς φαντάζομαι δύναται -ἀκόμη- νὰ ἐκφράζει τὴν προτίμησή του καὶ ἴσως κάποιους δισταγμούς, μιᾶς κι ἕνα φορουμ δὲν προσφέρεται ἰδιάιτερα γιὰ ἐπιστημονικὲς ἀναζητήσεις.

Ὅσο γιὰ τὸ κείμενο ποὺ ἐπικαλέσθηκες παραπάνω εἶναι ἐνδιαφέρον, ἀλλὰ πολλὰ ζητήματα δὲν εἶναι ἁπλὰ μιὰ φωτογραφία «πειραγμένη» γιὰ νὰ ἀποδειχθεῖ τὸ ψεῦδος ἤ ἡ ἀλήθεια, εἰδικὰ σὲ ἐπιστημονικὰ θέματα.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#62

...ἀλλὰ πολλὰ ζητήματα δὲν εἶναι ἁπλὰ μιὰ φωτογραφία «πειραγμένη» γιὰ νὰ ἀποδειχθεῖ τὸ ψεῦδος ἤ ἡ ἀλήθεια, εἰδικὰ σὲ ἐπιστημονικὰ θέματα.
Ακριβως! Σε θεματα επιστημονικα η ιδια η επιστημη εχει αποφανθει μεσα απο την ερευνα και το πειραμα, και τα αποτελεσματα ειναι μπροστα μας. Απο'κει και περα εαν οντως εχουμε ελικρινη διαθεση ερευνας ειναι ευκολο να καταληξουμε στην αληθεια ιδιως για πραγματα δεδομενα (εδω και και δεκαετιες) οπως πολυ σωστα ανεφερε ο κ. Νεοκλης.

Απο'κει και περα συνεχώς γινεται λογος (και ξαναλεω, δεν αναφερομαι στο φορουμ μονο αλλα γενικότερα στο χώρο αυτο) για τη σπουδαιοτητα της σωστης ερμηνειας των ψαλλομένων ύμνων, της νοηματικης αποδοσης αυτών κτλ συγχεοντας τα λανθασμενα με τρόπο αρνητικό με βασικες και τελειως απαραιτητες γνωσεις φωνητικής-ορθοφωνίας τις οποίες πρεπει να εχουμε. Με συγχωρειτε εαν φανώ προκλητικος αλλα το θεωρω αστειο και εξηγω! Βασικη αρχη στο χώρο αυτο ειναι πως η μουσικη υπηρετει το ΛΟΓΟ, σωστα? Μα πως θα υπηρετησουμε το λογο καλοι μου συναδελφοι απο τη στιγμη που δεν ξερουμε πως ν'ανοιξουμε το στομα μας και να εκφερουμε σωστα τις λεξεις? Απο τη στιγμη που ψαλλουμε και επειδη μασαμε αυτα που λεμε, δεν μας καταλαβαινουν ουτε οι διπλανοι μας? Τι καθομαστε και κουβεντιαζουμε τωρα? Για ποιο υφος μιλαμε και ποια νοηματικη αποδοση? Οταν δεν εχουμε μαθει να περπατουμε σωστα, πως περιμενουμε να γινουμε αθλητες? Διοτι "αθλητης" ειναι οποιος ευσυνείδητα υπηρετει το αναλογιο και τρομερα δυσκολο και απαιτητικο "αθλημα" η ψαλτικη τεχνη! Οποιος παλι απλως και μονο θελει να λεει ενα "Κυριε Ελεησον" με τροπο "απλο και ταπεινο", και μεσα στον εγωισμο του, και ενδεχομενως οκνηρια του δεν θελει να καταλαβει πως η θεση αυτη απαιτει μελετη και ανοιχτο προς μαθηση μυαλο, αυτος δεν εχει θεση στο αναλογιο, ας καθισει κατω και απο μεσα του ας ψαλλει οτι θελει, οπως το θελει! Περισσοτερο θα ωφελησει τη ψυχη του ετσι.
Δυστυχως κανουμε λογο για το αποτελεσμα, το ζητουμενο, και αγνοούμε-περιφρονουμε παντελως καποια απο τα εργαλεια τα οποια πρεπει να εχουμε για να φτασουμε εκει, και δεν φταιμε εμεις, οπως προανεφερα. Τελειωνουμε τις βασικες σπουδες στις διαφορες σχολες Β.Μουσικης και δεν ξερουμε να ψαλλουμε, πνιγουμε τη φωνη μας, "νιαουριζουμε", "γκαριζουμε", κανουμε του κοσμου τα λαθη εν αγνοία μας καταπονώντας τη φωνη μας και κυριως τ'αυτια των πιστων (και τι δεν εχουν ακουσει αυτοι οι ανθρωποι!), και μετα κανουμε λογο για νοηματικη αποδοση και περιφρουρηση του υφους το οποιο και καλα διδαχθηκαμε, δηλ ολο αυτο το χάλι το βαπτιζουμε και "υφος" απο πανω! Με συγχωρειτε αλλα αυτα ειναι αστεια πραγματα. Και στη τελικη, αλλο το να μαθεις κατι αρχικα λαθος, πραγμα για το οποιο δεν φταις εσυ και αλλο πεισματικα να εμμενεις σε αυτο. Ολοι μας, αλλος λιγοτερο αλλος περισσοτερο, βρεθηκαμε στη θεση αυτη. Ειλικρινα ευχομαι καποια στιγμη οι σχολες Β.Μουσικης να προσφερουν επι της ουσιας ολοκληρωμενες γνωσεις ή τουλαχιστον να δινουν τα σωστα ερεθισματα ουτως ωστε να φροντιζουν οι σπουδαστες να τις αποκτουν απο'κει που πρεπει, σε περιπτωση αδυναμιας των σχολων. Αυτος ο παραλογος στρουθοκαμηλισμος πανω σε αυτα τα θεματα, που τοσο κακο μας κανει πρεπει καποια στιγμη να τελειωσει!
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#63
Ακριβως! Σε θεματα επιστημονικα η ιδια η επιστημη εχει αποφανθει μεσα απο την ερευνα και το πειραμα, και τα αποτελεσματα ειναι μπροστα μας. Απο'κει και περα εαν οντως εχουμε ελικρινη διαθεση ερευνας ειναι ευκολο να καταληξουμε στην αληθεια ιδιως για πραγματα δεδομενα (εδω και και δεκαετιες) οπως πολυ σωστα ανεφερε ο κ. Νεοκλης.

Απο'κει και περα συνεχώς γινεται λογος (και ξαναλεω, δεν αναφερομαι στο φορουμ μονο αλλα γενικότερα στο χώρο αυτο) για τη σπουδαιοτητα της σωστης ερμηνειας των ψαλλομένων ύμνων, της νοηματικης αποδοσης αυτών κτλ συγχεοντας τα λανθασμενα με τρόπο αρνητικό με βασικες και τελειως απαραιτητες γνωσεις φωνητικής-ορθοφωνίας τις οποίες πρεπει να εχουμε. Με συγχωρειτε εαν φανώ προκλητικος αλλα το θεωρω αστειο και εξηγω! Βασικη αρχη στο χώρο αυτο ειναι πως η μουσικη υπηρετει το ΛΟΓΟ, σωστα? Μα πως θα υπηρετησουμε το λογο καλοι μου συναδελφοι απο τη στιγμη που δεν ξερουμε πως ν'ανοιξουμε το στομα μας και να εκφερουμε σωστα τις λεξεις? Απο τη στιγμη που ψαλλουμε και επειδη μασαμε αυτα που λεμε, δεν μας καταλαβαινουν ουτε οι διπλανοι μας? Τι καθομαστε και κουβεντιαζουμε τωρα? Για ποιο υφος μιλαμε και ποια νοηματικη αποδοση? Οταν δεν εχουμε μαθει να περπατουμε σωστα, πως περιμενουμε να γινουμε αθλητες? Διοτι "αθλητης" ειναι οποιος ευσυνείδητα υπηρετει το αναλογιο και τρομερα δυσκολο και απαιτητικο "αθλημα" η ψαλτικη τεχνη! Οποιος παλι απλως και μονο θελει να λεει ενα "Κυριε Ελεησον" με τροπο "απλο και ταπεινο", και μεσα στον εγωισμο του, και ενδεχομενως οκνηρια του δεν θελει να καταλαβει πως η θεση αυτη απαιτει μελετη και ανοιχτο προς μαθηση μυαλο, αυτος δεν εχει θεση στο αναλογιο, ας καθισει κατω και απο μεσα του ας ψαλλει οτι θελει, οπως το θελει! Περισσοτερο θα ωφελησει τη ψυχη του ετσι.
Δυστυχως κανουμε λογο για το αποτελεσμα, το ζητουμενο, και αγνοούμε-περιφρονουμε παντελως καποια απο τα εργαλεια τα οποια πρεπει να εχουμε για να φτασουμε εκει, και δεν φταιμε εμεις, οπως προανεφερα. Τελειωνουμε τις βασικες σπουδες στις διαφορες σχολες Β.Μουσικης και δεν ξερουμε να ψαλλουμε, πνιγουμε τη φωνη μας, "νιαουριζουμε", "γκαριζουμε", κανουμε του κοσμου τα λαθη εν αγνοία μας καταπονώντας τη φωνη μας και κυριως τ'αυτια των πιστων (και τι δεν εχουν ακουσει αυτοι οι ανθρωποι!), και μετα κανουμε λογο για νοηματικη αποδοση και περιφρουρηση του υφους το οποιο και καλα διδαχθηκαμε, δηλ ολο αυτο το χάλι το βαπτιζουμε και "υφος" απο πανω! Με συγχωρειτε αλλα αυτα ειναι αστεια πραγματα. Και στη τελικη, αλλο το να μαθεις κατι αρχικα λαθος, πραγμα για το οποιο δεν φταις εσυ και αλλο πεισματικα να εμμενεις σε αυτο. Ολοι μας, αλλος λιγοτερο αλλος περισσοτερο, βρεθηκαμε στη θεση αυτη. Ειλικρινα ευχομαι καποια στιγμη οι σχολες Β.Μουσικης να προσφερουν επι της ουσιας ολοκληρωμενες γνωσεις ή τουλαχιστον να δινουν τα σωστα ερεθισματα ουτως ωστε να φροντιζουν οι σπουδαστες να τις αποκτουν απο'κει που πρεπει, σε περιπτωση αδυναμιας των σχολων. Αυτος ο παραλογος στρουθοκαμηλισμος πανω σε αυτα τα θεματα, που τοσο κακο μας κανει πρεπει καποια στιγμη να τελειωσει!
Θέλεις νὰ πεῖς πὼς χρειάζεται ἰδιαίτερες σπουδὲς φωνητικῆς γιὰ νὰ ἐκφέρει κανεὶς τὸ ἀρχαιοελληνικὸ κείμενο τῶν τροπαρίων;
Πέρα ἀπὸ ἕνα καλὸ διάβασμα προετοιμασίας μέσα στὴν ἑβδομάδα ὥστε νὰ μὴν βλέπουμε τὸ κείμενο γιὰ πρώτη φορὰ στὸ ἀναλόγιο;

Ἐν τάξει καταλαβαίνω τὴν ἀνάγκη νὰ ἀναπνέεις σωστά, νὰ ἐπεκτέινεις τὴν ἔκταση ἤ τὴν ἔνταση τῆς φωνῆς σου καὶ ἄλλα στοιχεία ποὺ ἔχουν ἄμεση σχέση μὲ τὸ φωνητικὸ ὄργανο, ἀλλὰ ὄχι καὶ γιὰ θέματα ἐκφορᾶς των λέξεων ποὺ εἶναι καθαρὰ θέμα προσωπικῆς μελέτης τῶν κειμένων μας. Μὴν ξεχνᾶς πὼς ἄλλο τὰ ἀρχαιοελληνικὰ κείμενα σὲ εἱρμολογικὸ ψάλσιμο καὶ ἄλλο δυὸ στροφὲς τραγούδι στὴν καθομιλουμένη μὲ δυὸ πιασάρικα ρεφραίν ενδιάμεσα καὶ πέντε αὐτοσχεδιασμοὺς.

Ἄλλωστε τὸ τραγούδι τὸ κατανοεῖ οὕτως ἢ ἄλλως ὁ ἀκροατὴς -λόγω γλώσσας, τοὺς ὕμνους ὄχι -λ.χ. τοὺς κανόνες-, ἁπλὰ τοὺς ἀκούει ἤ στὴν καλύτερη περίπτωση παρακολουθεῖ ἀπὸ βιβλίο καὶ σταυροκοπιέται ἅμα ἀκούσει καθαρὰ τὸ ὄνομα τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου, ποὺ μόνο αὐτὸ ἀντιλαμβάνεται.

Ὅσο γιὰ τὰ "νιαουρίσματα" καὶ «γκαρίσματα», εἶναι θέμα καθαρὰ αἰσθητικῆς, τὸ πρῶτο θεωρεῖται ἀπὸ ἀρκετοὺς δῆθεν «κατανυκτικό», «ταπεινὸ» καὶ ἄλλες ὑποκριτικὲς μ...κίες (σορρυ γιὰ τὸ γαλλικό), τὸ δὲ δεύτερο εἶναι θέμα μικροφώνου ἤ βλαμμένης ἀντίληψης περὶ πατριαρχικοῦ ὕφους.

Κατ' ἐμὲ δυνατὰ-καθαρὰ συνοψίζει τὴν ψαλτικὴ. Καὶ στὰ δύο σίγουρα θὰ βοηθήσει ἡ φωνητική, ἀλλὰ καὶ μὲ σχετικὴ φροντίδα τῆς φωνῆς καὶ ἐπιμέλεια στην προετοιμασία μποροῦμε νὰ ἐπιτύχουμε ἰκανοποιητικὸ ἀποτέλεσμα, κρατῶντας φυσικὰ τὸ μικρόφωνο στὴν σωστὴ ἀπόσταση καὶ ὄχι ... παγωτὸ.

Προσωπικά, θὰ ἤθελα νὰ ἀπευθυνθῶ σὲ δάσκαλο φωνητικῆς μόνο γιὰ θέματα ἀναπνοῆς, γιὰ ζητήματα ἔκτασης καὶ ἔντασης καὶ γενικότερου χειρισμοῦ τῆς φωνῆς, ἀποφεύγοντας ὅμως τὴν ἐκφορὰ.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#64
Απ' όσα καταλάβει ως τώρα, είναι τελείως διαφορετικό πράγμα η εκφορά του λόγου και των λέξεων στην αναγνωση, έστω και την εμμελή και τελείως άλλο η εκφορά του λόγου στο ψάλσιμο. Γίνεται με τελείως διαφορετικό τρόπο. Αλλιώς το αντιμετωπίζει το σώμα. Για το πρώτο αρκεί μια προηγούμενη ανάγνωση. Για το δεύτερο θέλει πρόβες όχι για να μάθει κανείς ένα συγκεκριμένο κομμάτι, αλλά για να συνηθίσει το σώμα του (εκείνα τα μέρη που συμμετέχουν στο ψάλσιμο/τραγούδι) να ανταποκρίνεται με σωστό τρόπο. Και η προσαρμογή του σώματος (λάρυγγας, επιγλωττίδα, στοματική κοιλότητα, διάφραγμα, μύες) απαιτεί πολύχρονη εκπαίδευση.
 
#65
Οποιος παλι απλως και μονο θελει να λεει ενα "Κυριε Ελεησον" με τροπο "απλο και ταπεινο", και μεσα στον εγωισμο του, και ενδεχομενως οκνηρια του δεν θελει να καταλαβει πως η θεση αυτη απαιτει μελετη και ανοιχτο προς μαθηση μυαλο, αυτος δεν εχει θεση στο αναλογιο,....
και μετα κανουμε λογο για νοηματικη αποδοση και περιφρουρηση του υφους το οποιο και καλα διδαχθηκαμε, δηλ ολο αυτο το χάλι το βαπτιζουμε και "υφος" απο πανω! Με συγχωρειτε αλλα αυτα ειναι αστεια πραγματα. ....... Αυτος ο παραλογος στρουθοκαμηλισμος πανω σε αυτα τα θεματα, που τοσο κακο μας κανει πρεπει καποια στιγμη να τελειωσει!
φωνητικη δεν ειπε κανεις μας τωρα οτι δε χρειαζεται. Και βεβαια χρειαζεται
στρουθοκαμηλισμος δεν υπαρχει, πολλοι συναδελφοι μου αναζητουν βοηθεια.
και γω (που λοιδωρηθηκα σε προηγουμενο μηνυμα οτι δεν καταλαβαινω), ηδη εχω γραψει μηνυματα για θεματα φωνητικης.
επιμενω στο μετρο της χρησης της απο τους ψαλτες και στο σταδιο που καταφευγομε σε αυτην. επαναλαμβανω τα περι αναζητησης δασκαλων φωνητικης πριν μαθουμε καλα καλα. ας κανει φωνητικη νωρις οποιος θελει, και αμα ερθει η ωρα και βρει μπροστα του ενα αργο παπαδικο μαθημα και αρχισει να ιδρωνει και να ξειδρωνει, να δω αν θα τον απασχολησει εκεινη η ωρα η τοποθετηση της φωνης ή πως θα ΄βγαλει' το μαθημα.
επιμενω στο οτι ο μεσος ψαλτης των Κυριακων με τη βοηθεια των βοηθων και των μικροφωνων, ψαλλοντας κατ αντιφωνια,ενναλαξ, μπορει να αρκεστει σε λιγα ΒΑΣΙΚΑ και ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ. ενας χοραρχης, ενας αρχοντας , ενας που υπηρετει καθημερινα, και βεβαια θα κανει ορθοφωνια, οσους γνωριζω φυσικα και εχουν κανει.
δεν το διανοουμαι ομως να σηκωνομαι αξημερωτα την Κυριακη μετα απο μια εξοντωτικη εβδομαδα να κανω προθερμανση στο σπιτι, ασκησεις streching στο σωμα για να παω να ψαλλω αφου τους εχω ξυπνησει ολους.
ουτε διαννοουμαι ως λαμπαδαριος οντας να κανω ασκησεις χαμηλωματος λαρυγγα και να στεκομαι κολλημενος στον τοιχο με λυγισμενα τα γονατα για να μαθω να εκτελω τις υψηλες για να ανταποκρηθω σε τυχον υψηλο ισο . θα συννενοηθω με τον πρωτοψαλτη προϊσταμενο μου απο νωρις για τα ισα και τις βασεις που θα εχουμε για να μην σκοτωνομαστε.θα ασχοληθω με τις υψηλες λιγο , και σε μια στιγμη δυσκολιας προσπαθω να εφαρμοσω τεχνικη υψηλων, ή αλλαζω τη γραμμη ή κανω ενα φαλσετο και το προσπερνω, οχι πως θα κανω ατελειωτα μαθηματα για υψηλες
διακρινω σε μηνυματα διαρκως ενα ειστε κολλημενοι με το υφος, ξεκολληστε, ανοιξτε το μυαλο σας,κλπ.
κανετε μια δευτερη αναγνωση σας παρακαλω στα γραφομενα μας.
ο καθενας πραττει αυτο που νομιζει, δεν χρειαζεται κανεις να επιβαλει τη γνωμη του. θα την πει και οποιος συμφωνησει.
και καλο ειναι να μη μετραμε την νοημοσυνη και το ποσο ανοιχτο μυαλο εχει ο αλλος.
υ.γ
η τυχον ρινοφωνια της πατριαρχικης παραδοσης πρεπει να διορθωθει φυσικα.
απο κει μεχρι να εχουμε μετρο συγκρισης και μετρησης εκτελεστες ευρωπαϊκης μουσικης ειναι αποσταση μεγαλη
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#66

Θέλεις νὰ πεῖς πὼς χρειάζεται ἰδιαίτερες σπουδὲς φωνητικῆς γιὰ νὰ ἐκφέρει κανεὶς τὸ ἀρχαιοελληνικὸ κείμενο τῶν τροπαρίων;
Πέρα ἀπὸ ἕνα καλὸ διάβασμα προετοιμασίας μέσα στὴν ἑβδομάδα ὥστε νὰ μὴν βλέπουμε τὸ κείμενο γιὰ πρώτη φορὰ στὸ ἀναλόγιο;

Ναι, συγκεκριμενα ορθοφωνια οταν μιλαμε για σωστη εκφορα των λεξεων, κ' δεν καταλαβαινω γιατι απορεις? Ειτε ειναι αρχαια, νεα ή και εξωγηινα πρεπει να ξερεις να προφερεις σωστα τα φωνηεντα. Η προετοιμασια στην οποια αναφερεσαι, οπως και αλλοι, ειναι κατι το διαφορετικο, μη τα συγχέεις. Εχει να κανει με την εξοικειωση του κειμενου και των λεξεων, το πως ομως θα προφερουμε αυτες τις λεξεις απτεται της ορθοφωνιας. Ενα παραδειγμα: ας πουμε ενας παρουσιαστης ο οποιος εχει κανει ορθοφωνια και χαιρεσαι να τον ακους, εαν διαβασει για πρωτη φορα ενα δυσκολο αρχαιο κειμενο μπορει να κανει λαθος (με τον ιδιο τροπο που κανουν λαθος καποιοι αναδοχοι γονεις οταν διαβαζουν το "Πιστευω" κ' γινονται ρεζιλι) διοτι δεν ειναι
εξοικειωμενος με τη γλωσσα κ' εκει κολλαει η προετοιμασια ή καλυτερα η εξοικειωση με το κειμενο.

Ἐν τάξει καταλαβαίνω τὴν ἀνάγκη νὰ ἀναπνέεις σωστά, νὰ ἐπεκτέινεις τὴν ἔκταση ἤ τὴν ἔνταση τῆς φωνῆς σου καὶ ἄλλα στοιχεία ποὺ ἔχουν ἄμεση σχέση μὲ τὸ φωνητικὸ ὄργανο...

Τοτε που διαφωνεις Δομεστικε? Διοτι αυτα που αναφερεις απτονται τη φωνητικης. Εαν δεν στα διδαξει καποιος, πως θα τα γνωρισεις?

...ἀλλὰ ὄχι καὶ γιὰ θέματα ἐκφορᾶς των λέξεων ποὺ εἶναι καθαρὰ θέμα προσωπικῆς μελέτης τῶν κειμένων μας...

Απαντησα παραπανω.

Ἄλλωστε τὸ τραγούδι τὸ κατανοεῖ οὕτως ἢ ἄλλως ὁ ἀκροατὴς -λόγω γλώσσας, τοὺς ὕμνους ὄχι -λ.χ. τοὺς κανόνες-, ἁπλὰ τοὺς ἀκούει ἤ στὴν καλύτερη περίπτωση παρακολουθεῖ ἀπὸ βιβλίο καὶ σταυροκοπιέται ἅμα ἀκούσει καθαρὰ τὸ ὄνομα τοῦ ἑορταζομένου ἁγίου, ποὺ μόνο αὐτὸ ἀντιλαμβάνεται.

Ως προς την κατανοηση, ειναι θεμα γλωσσας οπως ειπες και δεν μπορουμε να κανουμε κατι παραπανω γι'αυτο απο το αναλογιο. Ας φροντισουμε τουλαχιστον να ακουνε τις λεξεις σωστα, εκτος απο αυτους που εχουν προβλημα ακοης.

Ὅσο γιὰ τὰ "νιαουρίσματα" καὶ «γκαρίσματα», εἶναι θέμα καθαρὰ αἰσθητικῆς, τὸ πρῶτο θεωρεῖται ἀπὸ ἀρκετοὺς δῆθεν «κατανυκτικό», «ταπεινὸ» καὶ ἄλλες ὑποκριτικὲς μ...κίες (σορρυ γιὰ τὸ γαλλικό), τὸ δὲ δεύτερο εἶναι θέμα μικροφώνου ἤ βλαμμένης ἀντίληψης περὶ πατριαρχικοῦ ὕφους.

+100000000000000 σε ολα!

Κατ' ἐμὲ δυνατὰ-καθαρὰ συνοψίζει τὴν ψαλτικὴ. Καὶ στὰ δύο σίγουρα θὰ βοηθήσει ἡ φωνητική, ἀλλὰ καὶ μὲ σχετικὴ φροντίδα τῆς φωνῆς καὶ ἐπιμέλεια στην προετοιμασία μποροῦμε νὰ ἐπιτύχουμε ἰκανοποιητικὸ ἀποτέλεσμα, κρατῶντας φυσικὰ τὸ μικρόφωνο στὴν σωστὴ ἀπόσταση καὶ ὄχι ... παγωτὸ.

Ξανα+1000000! Παλι κανεις λογο ομως για φωνητικη κ' ξαναρωτω που διαφωνουμε?

Προσωπικά, θὰ ἤθελα νὰ ἀπευθυνθῶ σὲ δάσκαλο φωνητικῆς μόνο γιὰ θέματα ἀναπνοῆς, γιὰ ζητήματα ἔκτασης καὶ ἔντασης καὶ γενικότερου χειρισμοῦ τῆς φωνῆς, ἀποφεύγοντας ὅμως τὴν ἐκφορὰ.
Γι'αυτα ακριβως τα θεματα κανουμε λογο Δομεστικε! Το εθεσες πολυ ωραια! Οπως θα ειδες συνεχως κανω λογο για βασικες αρχες, κοινες σε ολους οσους ασκουν τη φωνη τους, κ αυτες οι αρχες ειναι αυτα που μολις ανεφερες. Ενα θα σου πω, υπαρχει Τουρκος τραγουδιστης (μου διαφευγει το ονομα) ο οποιος εκανε σπουδες στο εξωτερικο και ακριβως λογω σωστης τεχνικης ζωγραφιζει ο ανθρωπος! Κανει τρελα πραγματα πανω στη δικη τους (δικη μας δηλ) μουσικη.:wink:
Δεν θα ξαναρωτησω που διαφωνουμε, διοτι δεν διαφωνουμε πουθενα και δεν ειναι δυνατον να διαφωνει καποιος σε αυτα τα θεματα τα οποια ειναι δεδομενα, αρκει να εχει καλη διαθεση, αγαπη για τη μουσικη κ' θεληση να βελτιωθει ουτως ωστε να μπορεσει ν'απαγκιστρωθει απο λανθασμενες αντιληψεις οι οποιες κανουν κακο σε ολους μας! Διοτι ειμαι σιγουρος πως και εσυ (επιτρεψε μου να κανω κ' μια προσωπικη αναφορα), ενω αντιλαμβανεσαι και αναγνωριζεις εν τελει τη σπουδαιοτητα βασικων γνωσεων πανω σε αυτα τα ζητηματα, επειδη συνεχως ακουγες οπως ολοι μας ακριβως τα αντιθετα, αρχικα διαφοροποιηθηκες απο φοβο μηπως σου δημιουργηθει καποιο προβλημα.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#67
διακρινω σε μηνυματα διαρκως ενα ειστε κολλημενοι με το υφος, ξεκολληστε, ανοιξτε το μυαλο σας,κλπ.
κανετε μια δευτερη αναγνωση σας παρακαλω στα γραφομενα μας.
ο καθενας πραττει αυτο που νομιζει, δεν χρειαζεται κανεις να επιβαλει τη γνωμη του. θα την πει και οποιος συμφωνησει.
και καλο ειναι να μη μετραμε την νοημοσυνη και το ποσο ανοιχτο μυαλο εχει ο αλλος.
Επειδη αναφερεστε στα γραφομενα μου, επιτρεψτε μου να πω για ακομη μια φορα πως απλως λεω καποια πραγματα μεσα απο τη προσωπικη μου εμπειρια και δεν προσπαθω να επιβληθω σε κανενα! Δεν νομιζω να εχω δωσει τετοια δειγματα γραφης οσο καιρο συμμετασχω στο φορουμ.
Απο'κει και περα εχω επιγνωση του τι γραφω και με συγχωρειτε αλλα εσεις παραποιείτε αυτα που εγραψα, ενδεχομενως διοτι δεν τα κατανοησατε σωστα. Πουθενα δεν ειπα και σε κανενα οτι ειναι κολλημενος με το υφος ή αρνηθηκα τη σπουδαιοτητα του. Ως αστειο ανεφερα το τι θεωρουν καποιοι υφος. Και πουθενα δεν ειπα επισης ν'ανοιξουν οι υπολοιποι τα μυαλα τους! Εκανα συγκεκριμενη αναφορα, για συγκεκριμενο δειγμα ιεροψαλτων με συγκεκριμενη νοοτροπια και συμπεριφορα, εχω το δικαιωμα πιστευω, σωστα? Επισης, δεν εκανα καμία μετρηση νοημοσυνης, γι'αυτο υπαρχουν τα test IQ.
...απο κει μεχρι να εχουμε μετρο συγκρισης και μετρησης εκτελεστες ευρωπαϊκης μουσικης ειναι αποσταση μεγαλη
Μετρο συγκρισης ως προς τη φωνητικη αντοχη, φυσικα και τους εχω! Αλλα μονο ως προς αυτο, αν τώρα και αυτό σας φαινεται παραξενο, τοτε προφανως εχουμε τελείως διαφορετικη αντιληψη πανω σε καποια ζητηματα.

Υ.Γ. Πριν καλεσετε αλλους να κανουν δευτερη αναγνωση των λεγομενων τους, παρακαλω φροντιστε εσεις πρωτος να κατανοησετε τα γραφομενα τους προς αποφυγην παρεξηγησεων.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#68

Ναι, συγκεκριμενα ορθοφωνια οταν μιλαμε για σωστη εκφορα των λεξεων, κ' δεν καταλαβαινω γιατι απορεις? Ειτε ειναι αρχαια, νεα ή και εξωγηινα πρεπει να ξερεις να προφερεις σωστα τα φωνηεντα. Η προετοιμασια στην οποια αναφερεσαι, οπως και αλλοι, ειναι κατι το διαφορετικο, μη τα συγχέεις. Εχει να κανει με την εξοικειωση του κειμενου και των λεξεων, το πως ομως θα προφερουμε αυτες τις λεξεις απτεται της ορθοφωνιας. Ενα παραδειγμα: ας πουμε ενας παρουσιαστης ο οποιος εχει κανει ορθοφωνια και χαιρεσαι να τον ακους, εαν διαβασει για πρωτη φορα ενα δυσκολο αρχαιο κειμενο μπορει να κανει λαθος (με τον ιδιο τροπο που κανουν λαθος καποιοι αναδοχοι γονεις οταν διαβαζουν το "Πιστευω" κ' γινονται ρεζιλι) διοτι δεν ειναι
εξοικειωμενος με τη γλωσσα κ' εκει κολλαει η προετοιμασια ή καλυτερα η εξοικειωση με το κειμενο.

Τοτε που διαφωνεις Δομεστικε? Διοτι αυτα που αναφερεις απτονται τη φωνητικης. Εαν δεν στα διδαξει καποιος, πως θα τα γνωρισεις?

Απαντησα παραπανω.

Ως προς την κατανοηση, ειναι θεμα γλωσσας οπως ειπες και δεν μπορουμε να κανουμε κατι παραπανω γι'αυτο απο το αναλογιο. Ας φροντισουμε τουλαχιστον να ακουνε τις λεξεις σωστα, εκτος απο αυτους που εχουν προβλημα ακοης.

+100000000000000 σε ολα!

Ξανα+1000000! Παλι κανεις λογο ομως για φωνητικη κ' ξαναρωτω που διαφωνουμε?

Γι'αυτα ακριβως τα θεματα κανουμε λογο Δομεστικε! Το εθεσες πολυ ωραια! Οπως θα ειδες συνεχως κανω λογο για βασικες αρχες, κοινες σε ολους οσους ασκουν τη φωνη τους, κ αυτες οι αρχες ειναι αυτα που μολις ανεφερες. Ενα θα σου πω, υπαρχει Τουρκος τραγουδιστης (μου διαφευγει το ονομα) ο οποιος εκανε σπουδες στο εξωτερικο και ακριβως λογω σωστης τεχνικης ζωγραφιζει ο ανθρωπος! Κανει τρελα πραγματα πανω στη δικη τους (δικη μας δηλ) μουσικη.:wink:
Δεν θα ξαναρωτησω που διαφωνουμε, διοτι δεν διαφωνουμε πουθενα και δεν ειναι δυνατον να διαφωνει καποιος σε αυτα τα θεματα τα οποια ειναι δεδομενα, αρκει να εχει καλη διαθεση, αγαπη για τη μουσικη κ' θεληση να βελτιωθει ουτως ωστε να μπορεσει ν'απαγκιστρωθει απο λανθασμενες αντιληψεις οι οποιες κανουν κακο σε ολους μας! Διοτι ειμαι σιγουρος πως και εσυ (επιτρεψε μου να κανω κ' μια προσωπικη αναφορα), ενω αντιλαμβανεσαι και αναγνωριζεις εν τελει τη σπουδαιοτητα βασικων γνωσεων πανω σε αυτα τα ζητηματα, επειδη συνεχως ακουγες οπως ολοι μας ακριβως τα αντιθετα, αρχικα διαφοροποιηθηκες απο φοβο μηπως σου δημιουργηθει καποιο προβλημα.


Μὰ ἀπὸ τὴν ἀρχὴ σημείωσα πὼς δὲν διαφωνῶ ἐν γένει, ἁπλὰ ἐπιφυλλάσσομαι στὰ θέματα ἐκφορᾶς κατὰ κύριο λόγο. Ἡ συζήτηση στο φορουμ δὲν διευκολύνει πάντα τὶς σαφείς τοποθετήσεις, ἀλλὰ αὐτὲς συνήθως προκύπτουν στὴν πορεία.

Γιὰ τὴν ἐκφορὰ διαφωνῶ καὶ δυστυχῶς τὰ ἀκούσματα ποὺ ἔχω ἀπὸ ψάλτες μὲ φωνητικὴ σπουδὴ στὴν ἐκφορὰ μὲ ξένισαν.

Γιὰ θέματα φυσιολογίας τὴς φωνῆς, φυσικὰ καὶ κάθε βοήθεια εἶνια εὐπρόσδεκτη.
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#69

Γιὰ τὴν ἐκφορὰ διαφωνῶ καὶ δυστυχῶς τὰ ἀκούσματα ποὺ ἔχω ἀπὸ ψάλτες μὲ φωνητικὴ σπουδὴ στὴν ἐκφορὰ μὲ ξένισαν.
Συμφωνω και καταλαβαινω πολυ καλα τι εννοεις! Αυτο που εγω εννοω ως καλη εκφορα ειναι ακριβως αυτο για το οποίο εκανα λογο παραπανω, δηλ το να μη μασαμε τις λεξεις ή στραβωνουμε το στομα μας λες κ' ηπιαμε ξυδι. Πιστευω πως με αυτο αλλοι συμφωνουμε. Οταν λεω για βασικα πραγματα, εννοώ τελείως βασικα, γιατι και σε αυτα ειμαστε δυστυχως ελλιπείς κ' το συναντουμε συχνα. Πρόσεξε ομως διοτι πολλές φορές τα όποια λαθη και υπερβολες γινουν (στα οποία αναφέρθηκες) ειναι αποτελεσμα πολλων παραγοντων και δυστυχως κάποιοι ελαφρα τη καρδια, τα φορτωνουν ολα στη φωνητικη-ορθοφωνια διαμορφώνοντας δυστυχως συνειδησεις, και αντε μετα εμεις να βρουμε ακρη...
 
Last edited:
#70
Φίλε greekψάλτη , καμιά φορά μπορεί να ρίξει κανείς το φταίξιμο στη φωνητική υπό την έννοια και το τονίζω για να μην υπάρχει παρερμηνεία , ότι ο καθηγητής, που έχει πάει ο ενδιαφερόμενος να διδαχτεί, δεν είναι καλά καταρτισμένος. Δεν διδάσκει σωστά.
Δυστυχώς εδώ στην Ελλάδα δεν υπάρχουν πολλοί καλοί καθηγητές. Αυτοί που ξέρουν πραγματικά είναι λίγοι και θέλει ψάξιμο. Θα μου πείτε πώς θα βρει, κάποιος που δεν ξέρει ή έστω που έχει μια ιδέα για φωνητική, έναν καλό δάσκαλο; Και εδώ φυσικά θα πρέπει να τον βοηθήσει και κάποιος που γνωρίζει πραγματικά προς τα που να κατευθυνθεί.
Βγάλτε από το νου σας αυτό που κυκλοφορεί ως άποψη ότι η φωνητική επιρρεάζει το ψάλσιμο. Έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι δεν συμβαίνει. Τώρα αν υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί κανείς να διακρίνει κάτι το δυτικό όπως λέτε, αυτό ωφείλεται σε συγκεκριμένους παράγοντες. Όπως η φωνή που διαθέτει ο καθένας, πώς έχει εξελιχθεί, τί είδη μουσικής προτιμά να ερμηνεύει άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο και φυσικά τί δουλειά έχει γίνει με τον οικείο καθηγητή.
 
Last edited:

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#71
Φίλε greekψάλτη , καμιά φορά μπορεί να ρίξει κανείς το φταίξιμο στη φωνητική υπό την έννοια και το τονίζω για να μην υπάρχει παρερμηνεία , ότι ο καθηγητής, που έχει πάει ο ενδιαφερόμενος να διδαχτεί, δεν είναι καλά καταρτισμένος. Δεν διδάσκει σωστά... Έχει αποδειχτεί επιστημονικά ότι δεν συμβαίνει. Τώρα αν υπάρχουν περιπτώσεις που μπορεί κανείς να διακρίνει κάτι το δυτικό όπως λέτε, αυτό ωφείλεται σε συγκεκριμένους παράγοντες. Όπως η φωνή που διαθέτει ο καθένας, πώς έχει εξελιχθεί, τί είδη μουσικής προτιμά να ερμηνεύει άλλα περισσότερο και άλλα λιγότερο και φυσικά τί δουλειά έχει γίνει με τον οικείο καθηγητή.
Συμφωνώ και αυτα ειχα κατα νου οταν εγραφα πως τα όποια λάθη συμβαίνουν ειναι πολλές φορές αποτέλεσμα πολλών παραγόντων.
 
Last edited:

kmironakis

π. Ευστάθιος
#72
Ευχαριστούμε τον Αντώνη για τα βίντεο που έστειλε, πραγματικά η ανθρώπινη φωνή αναπτύσσετε συνεχώς ακόμα και στα βαθιά μας γεράματα!

Angelo Loforese στα 92 !!!
https://www.youtube.com/watch?v=S5JU95a2Z0o

Αυτή η φωνητική κατάσταση προϋποθέτει πολλά, όπως υπερβολές κλπ κλπ.
Τα όργανα δεν ακούγονται καν!!!!
Άποψη μου φυσικά από τους ψάλτες σε αυτά τα ύψη έφτασε ο Στανίτσας!


π. Ευστάθιος
 
#73
π. Ευστάθιε την ευχή σας. Το υπερβολές που λέτε μου ακούγεται κάτι το αρνητικό εκτός και αν εννοείτε κάτι άλλο συγκεκριμένο.
Ο συγκεκριμένος όπως και άλλοι τραγουδιστές του ύψους αυτού, απέκτησαν αυτή την φωνή μελετώντας όλα αυτά τα χρόνια, κάνοντας τις ασκήσεις τους. Και εννοείται φυσικά ότι μελετούσαν για αυτό που προετοιμάζονταν να ερμηνεύσουν επί σκηνής, κάνοντας και την κατάλληλη φωνητική προετοιμασία (ασκήσεις φωνητικής). Δεν μπορούμε πάντως να συγκρίνουμε έναν τραγουδιστή της όπερας με έναν ψάλτη. Είναι εντελώς άλλο είδος και με διαφορετικό τρόπο δουλειάς. Ένας τραγουδιστής της όπερας πάει για παράδειγμα στο θέατρο ή σε οικείο χώρο όπου γίνονται πρόβες για να προετοιμαστεί το έργο που θα ανεβεί. Και αυτό γίνεται επί καθημερινής βάσεως σχεδόν, όχι σαν και εμάς τους ψάλτες που κατά μέσο όρο πάμε ένα Σαββατοκύριακο ή ότι άλλο τύχει ανάλογα με την περίοδο μέσα στην εβδομάδα. Προσοχή! δεν λέω σε καμία περίπτωση ότι δεν υπάρχει κούραση για αυτό που κάνουμε εμείς οι ψάλτες. Απλά θέλω να πω ότι στην πραγματικότητα, αν συγκρίνουμε το ωράριο ενός τραγουδιστή της όπερας με έναν ψάλτη, θα διαπιστώσουμε, ότι ο πρώτος δουλεύει πολύ περισσότερο από τον δεύτερο. Που σημαίνει περισσότερη κούραση για τον πρώτο και άρα οι συνθήκες τον κάνουν να εξασκεί τη φωνή του περισσότερο απ' ότι εμείς. Αυτό όμως δεν πρέπει να κάνει εμάς τους ψάλτες, επειδή δουλεύουμε λιγότερο από εκείνους, να εγκαταλείψουμε τη φωνή μας ή να την δουλεύουμε λίγο. Όποιο είδος και να ερμηνεύει κανείς πρέπει να εξασκεί και τη φωνή του. Επίσης, ο τραγουδιστής της όπερας έχει και να αντιμετωπίσει στοιχεία υποκριτικής, αφού επί σκηνής δεν τραγουδάει μόνο, αλλά παίζει και τον οικείο ρόλο που του έχει δωθεί.
Σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να συγκρίνουμε αυτά τα δύο είδη. Απλά θέλω να δείξω ότι δεν υπάρχει υπερβολή, τουλάχιστον έτσι όπως την εισέπραξα εγώ από το παραπάνω μήνυμα, ότι δηλαδή οι τραγουδιστές της όπερας για να έχουν αυτή τη φωνή, κάνουν υπερβολές με τη φωνή τους. Τουλάχιστον τραγουδιστές τέτοιου επιπέδου που κατέχουν πολύ καλά την ορθή μέθοδο της φωνητικής τέχνης δεν κάνουν υπερβολές. Αν πήρα λάθος το νόημα, ζητώ συγνώμη και παρακαλώ να υπάρξει και μία διευκρίνηση αν είναι εύκολο.
 

kmironakis

π. Ευστάθιος
#74
Του Κυρίου,
Αντώνη με το όρο υπερβολές εννοώ την υπερηφάνεια, εννοώ ότι φαίνεται απλό άνθρωπος, ταπεινός, χαίρεσαι να τον ακούς. Αντίθετα ένας υπερήφανος κάπου θα το παρακάνει και θα την πάθει την ζημιά.

https://www.youtube.com/watch?v=R_0LgSFhKZ4

Robertino Loreti 1961, όμως πότε του δεν έγινε μεγάλος τραγουδιστής ούτε καν μέσος.

https://en.wikipedia.org/wiki/Robertino_Loreti

Δεν σε προβληματίζει γιατί ο Angelo Loforese στα 92 έχει πλήρη τη φωνή του;;;
Εμένα με προβλημάτισε πάρα πολύ!

Και πάλι ευχαριστώ για τα βίντεο!


π. Ευστάθιος
 
#75
Καλησπέρα π.Ευστάθιε και καλή Κυριακή.
Ευχαριστώ για τη διευκρίνηση.
Για τον Angelo Loforese δεν με προβληματίζει που έχει και στα 92 του καλή φωνή, διότι πολύ απλά έχει δουλέψει τη φωνή του και δεν την άφησε. Επρόκειται για επαγγελματία, σοβαρό μάλιστα.
Όποιος κάνει φωνητική μπορεί να έχει καλή φωνή για πάντα. Βέβαια εξαρτάται και από τον δάσκαλο αν πραγματικά είναι καλός.
 

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
#76
Λοιπόν, πρώτα να χαιρετήσω την όμορφη παρέα.
Στο αρχικό ερώτημα-τίτλο του θέματος
απαντώ (χωρίς να κατέχω το αλάθητο) ναι
χρειάζεται, είναι ΑΠΟΛΥΤΑ απαραίτητο για να
έχεις διάρκεια κ ποιότητα στην επαγγελματική
σου ιεροψαλτική πορεία.

Το έμαθα (τυχαία ;) αναγκαστικά απο τον
πατέρα μου που ώθησε στα 10 μου να ασχοληθώ
κ με την ευρωπαϊκή μουσική. Είχα ξεκινήσει στα
5 βυζαντινή κ όλα ήταν θολά-δύσκολα-απαιτητικά.
Να μην πολυλογώ η ευρωπαϊκή θέλει στρατιωτική
πειθαρχία για να συνεχίσεις σε μέση-ανωτάτη-δίπλωμα
είτε είναι όργανο, είτε αρμονία, είτε φούγκα,αντίστοιξη
κ.ο.κ. Στην βυζαντινή μουσική μάθαμε να είμαστε πιο...
χαλαροί (;), χύμα (;), λιγότερο επιστημονικά κατηρτισμένοι (;).
Δεν ξέρω αλλά την τελευταία 20ετία βλέπω μια πιο θετική
στροφή όχι μόνο προς την προσέγγιση της Τέχνης αλλά
κ της Επιστήμης.
Αναγκάστηκα να μάθω διάφραγμα γιατί έκανα
πνευστό χάλκινο (τρομπόνι στο κλειδί του φα).
Μιλάμε για 1 ώρα (τότε με άθληση κ χωρίς
τσιγάρο) ΜΟΝΟ ασκήσεις διαφράγματος.
Η αναπνοή βοηθά στα ΠΑΝΤΑ.Τεράστια αντοχή,
ολόκληρες μουσικές φράσεις χωρίς πολλές αναπνοές,
τοποθέτηση όπως εσύ την ορίζεις κ όποτε την θες
κ φυσικά μεγαλύτερη έκταση κ στις χαμηλές (οι
περισσότεροι τις ξεχνούν κ είναι εξίσου δύσκολες)
κ στις ψηλές.Βέβαια (να μην το ξεχνάμε)
αν αναλογιστεί κάποιος τι χρήμα χρειάζεται
για να πληρώσει σε ωδεία-μουσικά σχολεία ή σχολές
για να έχεις ΟΛΟΚΛΗΡΩΜΕΝΗ μουσική παιδεία δεν
θέλω ούτε να το σκέφτομαι. Η κατάληξη ποιά;
Γιατί όλα αυτά; Να έχεις ΤΟΝ καταρτισμένο ιεροψάλτη
που ίσα που αμοίβεται για τις βενζίνες του κ να σου
πρήζει τα συκώτια ο κάθε ημιμαθής άμουσος
πρόεδρος του εκκλησιαστικού συμβουλίου με τα
μέλη να ακολουθούν; Για σκεφτείτε το;
Είμαι ευτυχής που ΔΕΝ έχω τέτοιους στην
ενορία που διακονώ που μετά απο 23χρόνια
είμαι βασιλιάς (τα τελευταία 6 έτη) κ τους ευχαριστώ.
Πάμε παρακάτω.
 
Last edited:

PavlosKouris

Pavlos Papadopaidi
#77
Παρακάτω το λοιπόν:
Οι εξαιρετικές περιπτώσεις που έθιξε ο
σύντροφος(συν+τροφός το ένα κ
μοναδικό Σώμα κ Αίμα του Κυρίου) απο την
Τίρυνθα έχουν κ τις ιδιομορφίες τους. Τι εννοώ.

Οι εξαιρετικοί κ καλλίφωνοι με την βαρύτατη
μουσικοί παιδεία τενόροι που ζουν μέχρι κ αιώνα
έχουν μια βοήθεια που δεν την έχουμε εμείς.
Την οικονομική. Ο τενόρος ή βαρύτονος ή
σοπράνο ή μέτζο αμοίβονται αδρά ακόμα κ
για την συμμετοχή τους σε χορωδία ή
παρουσίαση ελαχίστων λεπτών. Να μην
παρεξηγηθώ επειδή αναφέρθηκα στο λαλά
κ πετάνε καντήλες κάποιοι "ανάργυροι"
θέλω να έχω καλυμένη την βιοτική μου ανάγκη,
να ζω την οικογένειά μου απο την μουσική κ όχι
να αναγκάζομαι (όπως το 90%) να βιοπορώ απο
αλλού κ μάλιστα σε βαρύ (κ πολλές φορές
ανθυγιεινό για την μουσική ΣΙΓΟΥΡΑ) επάγγελμα
κ μετά να υπάρχουν κ υψηλές απαιτήσεις.
Δεν έχω πρόβλημα κανένα όπως κ πολλοί
ιεροψάλτες - μουσικοί θα ήθελαν να αφιερωθούν
στην Τέχνη-Επιστήμη της Βυζαντινής Μουσικής.
Κατανοητό πιστεύω.
Όταν το λοιπόν ο Λαμπαδάριός μου κ
η αφεντομουτσουνάρα μου γυρίζουμε
το Σάββατο το βράδυ 12 ή 1 σπίτι
κ κοιμόμαστε 2-3 με ότι έχουμε εισπνεύσει
απο καυσαέριο-χημικά-βροχή κ.ο.κ. πως στο καλό
θα πρέπει να πω με τρέλα κ χαρά σε φυσική βάση
του Βινάκη των Αγίων Πατέρων αύριο; Χλωμό
ή θα προτιμήσω κάτι λιγότερο απαιτητικό κ θα
παίξω με τις βάσεις κ θα ψάλλουν οι φιλοξενούμενοι
κ.ο.κ. Απλά πράγματα προσαρμογή κ επιβίωση.
Απορία απο το φιλοθέμον κοινό;:D
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
#79
http://www.pemptousia.gr/video/anamn...nantinoupolis/

Προκειται για το Γ' μερος της συνέντευξης του Πρωτοψαλτου Κ. Μαφιδη, το οποιο εχει ανεβει στο αντιστοιχο θεμα του φορουμ. Σε αυτο το τριτο μερος αναφερει στην αρχη πως προτρεπει τους νεους να κανουν πρωτα καποιες ιατρικες εξετασεις της φωνης, της ακοης κτλ, διοτι αυτα τα διαβασε ο ιδιος καθως εκανε 3 χρονια μαθήματα ορθοφωνιας σε Ιταλο δασκαλο, κ' τα οποία τον βοήθησαν πάρα πολυ, όπως με ενθουσιασμό αναφέρει! Προσέξτε, Ιταλό, ο οποίος αμφιβάλλω εαν ηξερε εστω και το ελαχιστο απο Β. Μουσικη, για οσους απο εμας φοβομαστε για τυχον αρνητικες επιπτωσεις, αν και γι'αυτο απαντηση δινει και ο ιδιος ο Αρχων κ. Αστερης, στο βιντεο το οποιο παρεθεσα παραπανω.
Ολοι γνωριζουμε ποιος ειναι ο κ. Μαφιδης, μεσα σε ποιο περιβάλλον μεγάλωσε, ποιους δασκαλους και Πρωτοψαλτες γνωρισε και ανδρωθηκε μαζι τους μουσικα, κ' μια τετοια μαρτυρια ειναι ιδιαίτερα σημαντικη κ' επίσης ερχεται πιστευω να συμπληρωσει αυτο το οποίο αναφερει ο Αρχων (στο προηγουμενο βιντεο), οτι ολα αυτα περι της φωνητικης ηταν δικα μας και τα απωλεσαμε, γι'αυτο και δεν υπηρχε (απ'οτι καταλαβαινουμε) στο μουσικο περιβάλλον της Πολης, οπου η αυστηροτητα του υφους ηταν και ειναι δεδομενη, αρνητικη σταση γι'αυτα τα θεματα! Εμεις σημερα γιατι ειμαστε τοσο επιφυλακτικοί έως τελείως αρνητικοί, ενω την ιδια στιγμη για διάφορα άλλα θέματα (που άπτωνται της Β.Μουσικης) όπου πραγματικα πρεπει να είμαστε αυστηροί, αδιαφορούμε ή βάζουμε "νερο στο κρασί μας"?
 
Last edited:

Pappous43

Παλαιό Μέλος
#80
Βοηθάει πολύ η φωνητική, αρκεί να γίνετε με βυζαντινές κλίμακες. Δόξα τω Θεώ έχουμε το μελωδό, το BZQ και άλλα. Προσωπικά χρησιμοποιώ BZQ έχω φτιάξει σχεδόν όλες τις κλίμακες με τα παρακλάδια τους, είναι πολλές!!! Οπότε όλες τις ασκήσεις τις κάνω εκεί. Το κύριο όγκο των ασκήσεων χρησιμοποιώ την διατονική από κάτω Πα(D2) μέχρι άνω άνω Ζω(B4) έκταση σχεδόν 3 οκτάβες, το μέγιστο που μπορείς να έχεις με πλήρη φωνή (χωρίς μικρόφωνο).

Εμείς εδώ στο μοναστήρι έχουμε καθημερινά Θεία λειτουργία, παράκληση στην Παναγία και εννοείτε εσπερινό και απόδειπνο. Τις μεγάλες γιορτές και κάθε Παρασκευή κάνουμε αγρυπνίες 5 ή 6 ή 7 ώρες ανάλογα αν θα έχει ανοιξαντάρια - πολυέλεο. Οπότε και η επιβάρυνση είναι αρκετή. Οι ασκήσεις που βοηθάνε πολύ είναι το lip-trol ελληνιστί μπρρρρρρρρρ βάζοντας φράγμα το χείλη ή το ρρρρρρρρρρρρ με φράγμα τη γλώσσα. Όταν ψάλουμε η πίεση από τους πνεύμονες προς τις φωνητικές χορδές είναι μονής κατεύθυνσης μέσα --> έξω, αν βάλουμε φράγμα τότε έχουμε και έξω --> μέσα πράγμα που δημιουργεί ένα είδος μασάζ στις φωνητικές χορδές. Η παραπάνω μέθοδος χρησιμοποιείται στο εξωτερικά για την επαναφορά της φωνής. Προετοιμασία προλαβαίνω λίγο πριν τις αγρυπνίες και το Σάββατο περίπου μισή ώρα για να διορθώσω τα φάλτσα μου!

Πάνω από όλα μας βοηθάει ο Θεός με τους Αγίους του, αρκεί να το ζητάμε!


π. Ευστάθιος
Συνειδητοποιῶ ὅτι ἴσως (διά τούς ὀλίγους) χρειάζονται καί περαιτέρω ὀκτάβαι
κάτωθεν καί ἄνωθεν τοῦ (ὀνομασστικοῦ) εὕρους του BZQ.

Τοῦτο γίνεται εὐκόλως διά τῆς μεταθέσεως (transpose):

Παράδειγμα ἀρχείου .bzq διά νἀ ἀκούσωμεν ἑπτά ἀκόμη φθόγγους ἄνωθεν τοῦ Δ' (κλῖμαξ α')

1s! npbgDKZNPBGH(D)KZNPBGH

Παρομοίως διά νά κατέλθωμεν κάτωθεν τοῦ κάτω γα:

1s! NZKDgbpnzkda(g)bpnzkda
 
Last edited:
Top