[Ερώτηση] Απαιτείται Φωνητική στην Βυζαντινή μουσική;

#21
Θα θελα να προσθέσω ότι μερικές φορές λόγω του βοητού ο ψάλτης παρασύρεται και ανεβάζει ένταση για να ακούγεται.
Αυτό όμως πάντα λειτουργεί αντίθετα. Αν κάποιος δεν εξασκεί συνέχεια την φωνή του και την υπομονή του είναι ευκολότερο να ξεφύγει από το απαιτούμενο ύφος, είτε αρχικά σε ένταση είτε σε ένταση και ρυθμό.
Φυσικό επακόλουθο είναι η πρώιμη κούραση διότι το άγχος λειτουργεί σωρευτικά.
Άγχος γιατί:
- ξεκίνησε το βουητό,
- φόβος μήπως δεν ακούγεται η φωνή,
- ανέβασμα έντασης άρα σωματικής κούρασης,
- απώλεια ελέγχου ρυθμικής αγωγής και
- άνετης στάσης λόγω της ψυχολογικής πίεσης.
Δεν ξέρω αν η φωνητική όντως βοηθάει νομίζω όμως ότι η αργής χρονικής αγωγής προετοιμασία με σταθερή παραλλαγή προετοιμάζει σε μεγάλο βαθμό τον αυτοέλεγχο σε δύσκολες περιστάσεις.
 
#22
Θα ήθελα να προσθέσω το εξής. Αν κάποιος έχει αμφιβολίες για το αν η φωνητική βοηθάει, τότε δεν έχει τίποτα άλλο από το να ξεκινήσει μαθήματα φωνητικής για να δει. Αν ψάχνει κανείς δάσκαλο φωνητικής, έχω αναρτήσει όνομα.
 
#24
η βυζαντινη μουσικη χαρακτηριζεται απο την απλοτητα και θεωρω πως δεν απαιτειται η σωρεια των γνωσεων φωνητικης για την εκτελεση της ευρωπαικης μουσικης,τουλαχιστον για την πλειονοτητα των ιεροψαλτων που δεν ασχολουμαστε αποκλειστικα και επαγγελματικα.
προσωπικα νομιζω πως για την χωρις κοπο ψαλμωδηση αρκουν
* η πολυ καλη γνωση των ψαλλομενων που ελευθερωνει απο το ΄σφιξιμο΄
* η ασκησεις (ελληνιστι) lip roll ή lip trill. το "χλιμιντρισμα" δηλ που αναφερει καπου -αν καταλαβα καλα- ο Τσακιτζης(κος Ιωαννιδης)
* τα tips (παλι ελληνιστι) που μας δινει ο Τσακιτζης
* προσωπικα καθ 'οδον για το ναο κανω μερικα χασμουρητα εντονα και μερικα lip rolls(εκτελω μελωδιες ετσι, χωρις ενταση και βια) και ο λαιμος ανοιγει για αρκετη ωρα και δε "σφιγγεται" ευκολα . αν γινονται lip rolls καθε μερα λιγη ωρα, τα αποτελεσματα ειναι καλυτερα και πιο μονιμα, ανοιγει η φωνη.
απλα πραγματα.....(νομιζω)
υ.γ
οι υπερβολες ειναι οι πιο βλαπτικες. το περισσιο χαλα το ισιο.
 
#25
Η φωνητική ΠΑΝΤΑ βοηθάει,εξαρτάται βέβαια και απο τον δάσκαλο.Δεν έχει να κάνει με το ύφος,αλλά με την σωστή τοποθέτηση της φωνής,ακόμα και με την δυνατότητα εκούσιας αλλαγής αντηχείων(μάσκα,κεφάλι ή και ρινικά αντηχεία)με στήριξη με διαφραγματική αναπνοή κτλ.Μόνο οφέλη έχει.Στην Τουρκία δίπλα την διδάσκονται συστηματικά πλέον και στα Πανεπιστήμια, και έχουν και πληθώρα φωνών..Και δεν είναι μόνο για άδοντες αλλά και για δασκάλους,εκφωνητές γενικά για όσους θέλουν να μάθουν να χρησιμοποιούν σωστά την φωνή τους χωρίς να κουράζονται.Υπάρχουν βέβαια και οι λίγοι θα έλεγα που έχουν γεννηθεί έτοιμοι με φοβερά φωνητικά προσόντα αλλα και τοποθέτηση αλλά είναι εξαιρέσεις..
Επίσης η σωματική άσκηση γενικά βοηθάει να ξυπνήσει όλο το σώμα,δείτε τα οφέλη της καρδιαγγειακής άσκησης στους παλμούς της καρδιάς και στην αναπνοή,είναι πολύ σημαντικό..
 

kmironakis

π. Ευστάθιος
#26
Βοηθάει πολύ η φωνητική, αρκεί να γίνετε με βυζαντινές κλίμακες. Δόξα τω Θεώ έχουμε το μελωδό, το BZQ και άλλα. Προσωπικά χρησιμοποιώ BZQ έχω φτιάξει σχεδόν όλες τις κλίμακες με τα παρακλάδια τους, είναι πολλές!!! Οπότε όλες τις ασκήσεις τις κάνω εκεί. Το κύριο όγκο των ασκήσεων χρησιμοποιώ την διατονική από κάτω Πα(D2) μέχρι άνω άνω Ζω(B4) έκταση σχεδόν 3 οκτάβες, το μέγιστο που μπορείς να έχεις με πλήρη φωνή (χωρίς μικρόφωνο).

Εμείς εδώ στο μοναστήρι έχουμε καθημερινά Θεία λειτουργία, παράκληση στην Παναγία και εννοείτε εσπερινό και απόδειπνο. Τις μεγάλες γιορτές και κάθε Παρασκευή κάνουμε αγρυπνίες 5 ή 6 ή 7 ώρες ανάλογα αν θα έχει ανοιξαντάρια - πολυέλεο. Οπότε και η επιβάρυνση είναι αρκετή. Οι ασκήσεις που βοηθάνε πολύ είναι το lip-trol ελληνιστί μπρρρρρρρρρ βάζοντας φράγμα το χείλη ή το ρρρρρρρρρρρρ με φράγμα τη γλώσσα. Όταν ψάλουμε η πίεση από τους πνεύμονες προς τις φωνητικές χορδές είναι μονής κατεύθυνσης μέσα --> έξω, αν βάλουμε φράγμα τότε έχουμε και έξω --> μέσα πράγμα που δημιουργεί ένα είδος μασάζ στις φωνητικές χορδές. Η παραπάνω μέθοδος χρησιμοποιείται στο εξωτερικά για την επαναφορά της φωνής. Προετοιμασία προλαβαίνω λίγο πριν τις αγρυπνίες και το Σάββατο περίπου μισή ώρα για να διορθώσω τα φάλτσα μου!

Πάνω από όλα μας βοηθάει ο Θεός με τους Αγίους του, αρκεί να το ζητάμε!


π. Ευστάθιος
 

kmironakis

π. Ευστάθιος
#29
Δύσκολο να τα καταφέρει κάποιος, κατά 99,9% θα την κάνει λάθος!!

Το άνω χείλος δεν το κουνάμε εμείς αλλά αρχίζει μόνο του να πάλλεται στη συχνότητα των φωνητικών χορδών. Δηλαδή αν είμαστε στο κάτω Κε (Α2) έχουμε 110 παλμούς ανά δευτερόλεπτο στη συχνότητα αυτή θα πάλλονται και τα χείλη μας. Αν σταματήσουν να πάλλονται σημαίνει ή ότι φυσάμε περισσότερο ή λιγότερο. Επομένως στην ερώτηση πόσο αέρα στην εκπνοή μας ιδού η τέλεια απάντηση. Συνεχίζουμε να ανεβαίνουμε την κλίμακα χωρίς να χάσουμε το συντονισμό στο μέσο Κε (Α3 = 220 Hertz) και όσοι φτάνουν στο άνω Κε (Α4 =440 Hertz).

Σαφώς ποιο εύκολο είναι με το ζζζζζζζζζζζζζζζ, ακόμα ένα συν είναι ότι δεν ξεσηκώνουμε τους γύρω μας!!!


π. Ευστάθιος
 
#30
Από μία παλιότερη σχετική συζήτηση.
Έχετε αναρωτηθεί πως διατηρούνται οι αγιορείτες;:confused:
Η διάρκεια και η συχνότητα των ακολουθιών είναι κατά πολύ μεγαλύτερη από έναν ενοριακό ψάλτη...:wink:
Και το κυριότερο... η φωνή κουράζεται διπλάσια όταν ψάλλουμε άγνωστο και δύσκολο για την φωνή μας τροπάριο!
 
#31
εχω μια μικρη διαφωνια για τους αγιορειτες.κατ αρχην στο αγιον ορος ψελνουν σε πολυ χαμηλες βασεις με συντομο ρυθμο.τα μελη που ψαλλουν δεν εχουν τοσο μουσικες απαιτησεις ως τα πατριαρχικα μαθηματα που ψαλλουμε οι περισσοτεροι στα αναλογια.επειτα ενας ψαλτης στον κοσμο πρεπει να ειναι εκει παντα ειτε ειναι καλα ειτε οχι επισης μπορει να ψαλλει και τελειως μονος και ο κοσμος να υποχρεωνει τον ψαλτη να ακουγεται σαν χορωδια...στο αγιον ορος ο πρωτοψαλτης κανει και τον λαμπαδαριο η δεν ψελνει και καθολου αφου υπαρχουν αντικαταστατες.ακομη και στις πολυωρες πανυγηρεις ψαλλουν ολοι μαζι και πολλες φορες γινεται χαμος στην παραφωνια οπως και στις πολεις και τα χωρια αλλωστε...αν καποιος δεν ψαλλει στο μοναστηρι δεν θα πενθυσουν κιολλας σε αντιθεση με την πολη οπου ο ψαλτης αν δεν ψαλλει θα τον ξεκανουν...στα μοναστηρια υπαρχει rotation οποτε...πηγαινω στο αγιωνυμο ορος απο 4 χρονων εδω και 30 χρονια οποτε δεν ξερω ας πει και καποιος αλλος την γνωμη του.σκεφτειτε να ψαλλετε εξω με τα κερια και το λιβανι να σας πνιγουν μεγαλη εβδομαδα και να ειστε μονος;;;;.....
 

KTsepas

Κωνσταντίνος Ε. Τσέππας
#32
εχω μια μικρη διαφωνια για τους αγιορειτες.κατ αρχην στο αγιον ορος ψελνουν σε πολυ χαμηλες βασεις με συντομο ρυθμο.τα μελη που ψαλλουν δεν εχουν τοσο μουσικες απαιτησεις ως τα πατριαρχικα μαθηματα που ψαλλουμε οι περισσοτεροι στα αναλογια.επειτα ενας ψαλτης στον κοσμο πρεπει να ειναι εκει παντα ειτε ειναι καλα ειτε οχι επισης μπορει να ψαλλει και τελειως μονος και ο κοσμος να υποχρεωνει τον ψαλτη να ακουγεται σαν χορωδια...στο αγιον ορος ο πρωτοψαλτης κανει και τον λαμπαδαριο η δεν ψελνει και καθολου αφου υπαρχουν αντικαταστατες.ακομη και στις πολυωρες πανυγηρεις ψαλλουν ολοι μαζι και πολλες φορες γινεται χαμος στην παραφωνια οπως και στις πολεις και τα χωρια αλλωστε...αν καποιος δεν ψαλλει στο μοναστηρι δεν θα πενθυσουν κιολλας σε αντιθεση με την πολη οπου ο ψαλτης αν δεν ψαλλει θα τον ξεκανουν...στα μοναστηρια υπαρχει rotation οποτε...πηγαινω στο αγιωνυμο ορος απο 4 χρονων εδω και 30 χρονια οποτε δεν ξερω ας πει και καποιος αλλος την γνωμη του.σκεφτειτε να ψαλλετε εξω με τα κερια και το λιβανι να σας πνιγουν μεγαλη εβδομαδα και να ειστε μονος;;;;.....
Συμφωνώ απολύτως... ακριβώς αυτό γίνεται στο Αγιον ορος. Παρατηρώ το rotation αυτό που λέτε, ας πούμε στους πολυελέους, που πάντα ψάλλονται, ο κάθε μοναχός που θα ορίσει ο τυπικάρης θα ψάλλει 3 στίχους και μετά άλλος, επίσης θα ψάλλει 1 εσπέριο ή 1 τροπάριο στους Αίνους και μετά άλλος, είτε σε αργό ρυθμό είτε σε σύντομο.... Στα δε χερουβικά, ψάλλουν μαζί καμμιά 10αριά μοναχοί.... ανεβαίνουν ψηλά σε βάσεις όταν απαιτείται αλλά δεν φωνάζουν.... τα λειτουργικά από εκεί και μετά τα λένε όλοι μαζί, μέχρι και το Αξιον Εστί...!!!! Οπότε εκεί όντως δεν υπάρχει θέμα γιατί δεν ψάλλει μόνο ένας...!!!
Ως προς το πώς διατηρούνται, νομίζω ότι αν προπονείσαι κάθε μέρα ως το όριο της αντοχής σου και πιο κάτω, χαλαρά δλδ, τόσο διατηρείσαι σε φόρμα.... Εδώ ψάλλεις από Κυριακή σε Κυριακή;;; Τι φόρμα να κρατήσεις;;;;
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#33
Απαιτείται φωνητική στη βυζαντινή μουσική = Απαιτείται συστηματική προπόνηση πριν πάω για τρέξιμο.

Άλλοι θέλουν να έχουν καλή απόδοση, άλλοι να κάνουν απλά την βόλτα τους.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#34
Απαιτείται φωνητική στη βυζαντινή μουσική = Απαιτείται συστηματική προπόνηση πριν πάω για τρέξιμο.

Άλλοι θέλουν να έχουν καλή απόδοση, άλλοι να κάνουν απλά την βόλτα τους.
Κάπως ἁπλουστευτικὸ θὰ 'λεγα ...
 
#35
Καλημέρα σε όλους,

παρόλο που απ' ότι έχω δει το θέμα έχει εξαντληθεί θα ήθελα να κατεθέσω και εγώ την άποψη μου. Καταρχήν δεν διαφωνώ πως η φωνητική βοηθά κάποιον που θα ασχοληθεί με την Βυζαντινή μουσική αλλά πόσο βοηθά και σε ποιο τομέα. Θεωρώ πως για να επιλέξει κάποιος δάσκαλο φωνητικής το κάνει για τις πρακτικές ασκήσεις εκείνες μετά οργάνου που θα τον βοηθήσουν να τοποθετήσει σωστά την φωνή του στους ήχους της Βυζαντινής Μουσικής.Υπάρχει τέτοιος δάσκαλος;
1) Πώς είναι δυνατόν κάποιος δάσκαλος φωνητικής (ίσως όχι όλοι) να διδάξει σωστά ένα μαθητή Βυζαντινής μουσικής εφόσον τα μουσικά όργανα που διαθέτει π.χ. πιάνο δεν έχουν τα διαστήματα της βυζαντινής μουσικής 2) Και ας πούμε ότι διαθέτει ένα τέτοιο μουσικό όργανο με το οποίο να διδάσκει την Βυζαντινή μουσική. Αυτό το όργανο μπορεί να καλύψει και τα διαστήματα π.χ. ήχων Β' και Πλ. Β' ή χρόες είτε φθορές. Γιατί μόνο με τον Πλ. Δ δεν θα γίνει δουλειά.
Άν δεν υπάρχει τέτοιος δάσκαλος τότε ο μόνος λόγος που βλέπω εγώ το πάει κάποιος σε δάσκαλο φωνητικής είναι η επέκταση της φωνής και οι αναπνοές. Τα υπόλοιπα μόνο από τα μαθήματα Βυζαντινής μουσικής.
Εκτός επαναλαμβάνω άν ο δάσκαλος θα διδάξει τα μαθήματα με όργανο το οποίο διαθέτει όλους τους ήχους της Βυζαντινής μουσικής+φθορές,χρόες.
Θα πρωτοτυπήσω και θα απαντήσω στον εαυτό μου καθώς το ερώτημα το έθεσα πρίν από 2+ χρόνια :D Θα έπρεπε λοιπόν να είναι προαπαιτούμενο να είναι κάποιος ορθόφωνος πρίν ξεκινήσει την βυζαντινή μουσική. Για να μην ταλαιπωρείται και στεναχωριέται ο ίδιος και ταλαιπωρεί τους δασκάλους του. Για να απολαμβάνει και να χαίρετε όταν ψάλλει και όχι να αγχώνεται και να σφίγγεται. Αυτό προσφέρει η ορθοφωνία/φωνητική.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#36
Θα πρωτοτυπήσω και θα απαντήσω στον εαυτό μου καθώς το ερώτημα το έθεσα πρίν από 2+ χρόνια :D Θα έπρεπε λοιπόν να είναι προαπαιτούμενο να είναι κάποιος ορθόφωνος πρίν ξεκινήσει την βυζαντινή μουσική. Για να μην ταλαιπωρείται και στεναχωριέται ο ίδιος και ταλαιπωρεί τους δασκάλους του. Για να απολαμβάνει και να χαίρετε όταν ψάλλει και όχι να αγχώνεται και να σφίγγεται. Αυτό προσφέρει η ορθοφωνία/φωνητική.
Ἄν ξέρει κάποιος τὰ κάτω καὶ τὰ πάνω του καὶ διαθέτει ἐμπειρία νὰ ἐπιλέγει μαθήματα καὶ ἴσα κατάλληλα γιὰ τὴν φωνή του, τὴν ἀντοχή του καὶ τὶς συνθῆκες κάτω ἀπὸ τὶς ὁποῖες ψάλλει, δὲν πιστεύω πὼς θὰ ἔχει κάποιο πρόβλημα, ἀφοῦ βέβαια προσέχει καὶ τὴν φωνή του.

Σίγουρα μὲ τὴν φωνητικὴ θὰ ἀναπτύξει περισσότερες δυνατότητες, δὲν τὴ θεωρῶ ὅμως προαπαιτούμενη.
 
#37
Έχω γράψει σε παραπάνω μήνυμα ότι η φωνή είναι όργανο που πρέπει να καλλιεργείται. Δεν πα να ξέρεις (αν όντως ξέρεις) τις δυνατότητες ή επιλέγεις μαθήματα κατάλληλα για τη φωνή ή όποιος άλλος λόγος, δεν σε ΣΩΖΕΙ ΑΥΤΟ !!!
Σαφώς και η φωνητική είναι προαπαιτούμενο. Αν είναι δυνατόν! Και θα κάνω μια παρομοίωση. Όπως κάνεις γυμναστική για να καλυτερεύσεις την υγεία σου , έτσι και η φωνή χρειάζεται τη ''γυμναστική'' της. Δεν μπορείς χωρίς τη φωνητική να έχεις για πάντα τις ίδιες δυνατότητες. Μπορεί για παράδειγμα μεγαλώνοντας να αρχίσεις να χάνεςι νότες από πάνω, δηλαδή να μην μπορείς να πιάσεις τον άνω ΠΑ πχ και να φτάνεις μέχρι τον άνω ΝΗ.
Διάβασα και κάτι για παραφωνία. Ο δάσκαλος φωνητικής μπορεί να παιδευτεί αρκετό καιρό και με το μαθητή που μπορεί να έχει καλή φωνή. Οπότε το προαπαιτούμενο για να κάνει πιο εύκολα τη δουλειά του ο καθηγητής αν ο μαθητής δεν είναι φάλτσος,είναι σχετικό. Και εδώ μία παρένθεση απλά για να γνωρίζετε. Κανείς δεν γεννιέται φάλτσος. Φάλτσος ή καλλίφωνος γίνεσαι ανάλογα με το τι ακούς από τους γονείς και από τους τριγύρω. Η φωνητική μπορεί να κάνει έναν φάλτσο να πατάει σωστά. Βεβαίως χρειάζεται χρόνο αρκετό. Αλλά μπορεί να επιτευχθεί. Επίσης η άποψη που κυκλοφορεί που και που ότι η φωνητική πρέπει να γίνεται με βυζαντινούς φθόγγους για κάποιον που ασχολείται με τη βυζαντινή μουσική είναι, με συγχωρείτε, μπούρδα. Η φωνητική τέχνη είναι ΜΙΑ και ποικίλει στον τρόπο που διδάσκεται.
Είναι σεβαστές οι γνώμες ή οι απόψεις του καθενός, αλλά σας παρακαλώ πολύ ανοίξτε και κανα βιβλίο για τη φωνητική και πάτε και σε έναν ειδικό δάσκαλο φωνητικής να μάθετε και μετά γράψτε επί του θέματος. Ζητώ συγνώμη από όλους. Δεν γράφω στο θέμα για να σας κάνω τον ειδικό ή τον ξερόλα, αλλά επεμβαίνω για το λόγο ότι γνωρίζω επί του θέματος και καλό θα είναι να γράφει όποιος πραγματικά γνωρίζει. Επαναλαμβάνω ότι σεβαστές οι απόψεις, αλλά φτάνει πια. ΨΑΞΤΕ ΤΟ. ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΤΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#38
Οι απόψεις που αναπτύσσει ο Αντώνης-Τίρυνθα στο παραπάνω μήνυμά του με εκφράζουν απόλυτα. (Θα τις εξέφραζα ωστόσο με πιο ήρεμο τρόπο)

Η μόνη παρατήρηση που θα έκανα είναι ότι δεν αρκεί να το ψάξει κανείς μόνος του αλλά να βρει έναν πραγματικά καλό δάσκαλο φωνητικής. Πραγματικά καλός, όπως έλεγε και ο μακαρίτης ο Σώχος είναι αυτός που στη σταδιοδρομία του έχει λύσει προβλήματα (μαθητών), έχει σώσει κόσμο.

Η ταπεινή μου άποψη είναι ότι αξίζει τον κόπο.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#39
Έχω γράψει σε παραπάνω μήνυμα ότι η φωνή είναι όργανο που πρέπει να καλλιεργείται. Δεν πα να ξέρεις (αν όντως ξέρεις) τις δυνατότητες ή επιλέγεις μαθήματα κατάλληλα για τη φωνή ή όποιος άλλος λόγος, δεν σε ΣΩΖΕΙ ΑΥΤΟ !!!
Σαφώς και η φωνητική είναι προαπαιτούμενο. Αν είναι δυνατόν! Και θα κάνω μια παρομοίωση. Όπως κάνεις γυμναστική για να καλυτερεύσεις την υγεία σου , έτσι και η φωνή χρειάζεται τη ''γυμναστική'' της. Δεν μπορείς χωρίς τη φωνητική να έχεις για πάντα τις ίδιες δυνατότητες. Μπορεί για παράδειγμα μεγαλώνοντας να αρχίσεις να χάνεςι νότες από πάνω, δηλαδή να μην μπορείς να πιάσεις τον άνω ΠΑ πχ και να φτάνεις μέχρι τον άνω ΝΗ.
Διάβασα και κάτι για παραφωνία. Ο δάσκαλος φωνητικής μπορεί να παιδευτεί αρκετό καιρό και με το μαθητή που μπορεί να έχει καλή φωνή. Οπότε το προαπαιτούμενο για να κάνει πιο εύκολα τη δουλειά του ο καθηγητής αν ο μαθητής δεν είναι φάλτσος,είναι σχετικό. Και εδώ μία παρένθεση απλά για να γνωρίζετε. Κανείς δεν γεννιέται φάλτσος. Φάλτσος ή καλλίφωνος γίνεσαι ανάλογα με το τι ακούς από τους γονείς και από τους τριγύρω. Η φωνητική μπορεί να κάνει έναν φάλτσο να πατάει σωστά. Βεβαίως χρειάζεται χρόνο αρκετό. Αλλά μπορεί να επιτευχθεί. Επίσης η άποψη που κυκλοφορεί που και που ότι η φωνητική πρέπει να γίνεται με βυζαντινούς φθόγγους για κάποιον που ασχολείται με τη βυζαντινή μουσική είναι, με συγχωρείτε, μπούρδα. Η φωνητική τέχνη είναι ΜΙΑ και ποικίλει στον τρόπο που διδάσκεται.
Είναι σεβαστές οι γνώμες ή οι απόψεις του καθενός, αλλά σας παρακαλώ πολύ ανοίξτε και κανα βιβλίο για τη φωνητική και πάτε και σε έναν ειδικό δάσκαλο φωνητικής να μάθετε και μετά γράψτε επί του θέματος. Ζητώ συγνώμη από όλους. Δεν γράφω στο θέμα για να σας κάνω τον ειδικό ή τον ξερόλα, αλλά επεμβαίνω για το λόγο ότι γνωρίζω επί του θέματος και καλό θα είναι να γράφει όποιος πραγματικά γνωρίζει. Επαναλαμβάνω ότι σεβαστές οι απόψεις, αλλά φτάνει πια. ΨΑΞΤΕ ΤΟ. ΑΣΧΟΛΗΘΕΙΤΕ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΑ.
Ἐν τάξει, χαλάρωσε λίγο ...

Δὲν διαφωνῶ γιὰ τὴν ἀξία τῆς φωνητικῆς, ἁπλὰ ἐκφράζω τὴν ἄποψη ὅτι σαφῶς καὶ μποροῦμε νὰ ψάλλουμε ἰκανοποιητικὰ χωρὶς αὐτή.

Μπορεῖ ὄχι γιὰ τὴν Ἁγία Σοφία Κωνσταντινουπόλεως, ἀλλὰ πάντως ἰκανοποιητικά.

Ἐπίσης τὸ τὶ ἐπιλέγεις νὰ ψάλλεις καὶ σὲ τὶ ἴσο εἶναι το Α καὶ τὸ Ω. Ἀπὸ κεὶ καὶ πέρα περιθώρια βελτίωσης σαφῶς καὶ ὑπάρχουν. Ἄμα ἡ φωνή σου κουραστεῖ μὲ τὸ χρόνο, ἁπλὰ μαθαίνεις νὰ ψάλλεις διαφορετικά, σύμφωνα μὲ τὴν δυνατότητά του.

Πολλοὶ ψάλτες ἔψαλλαν καὶ ψάλλουν χωρὶς φωνητική -γιὰ διάφορους λόγους- καὶ δὲν ἔχουν ... καταστραφεῖ οὕτε ἦρθε ὁ ... Ἀρμαγεδών.

Τέλος πάντων, ὁ καθένας προσπαθεῖ νὰ βελτιωθεῖ ὅπως μπορεῖ καὶ καλὰ κάνει.
 
#40
Οι απόψεις που αναπτύσσει ο Αντώνης-Τίρυνθα στο παραπάνω μήνυμά του με εκφράζουν απόλυτα. (Θα τις εξέφραζα ωστόσο με πιο ήρεμο τρόπο)

Η μόνη παρατήρηση που θα έκανα είναι ότι δεν αρκεί να το ψάξει κανείς μόνος του αλλά να βρει έναν πραγματικά καλό δάσκαλο φωνητικής. Πραγματικά καλός, όπως έλεγε και ο μακαρίτης ο Σώχος είναι αυτός που στη σταδιοδρομία του έχει λύσει προβλήματα (μαθητών), έχει σώσει κόσμο.

Η ταπεινή μου άποψη είναι ότι αξίζει τον κόπο.
Στο παραπάνω μήνυμα λέω στην ουσία και για καλό καθηγητή εκεί που λέω για ειδικό δάσκαλο. Προσωπικά έχω κάνει αναφορά για καθηγητή όποιος ενδιαφέρεται. Το είχα αναφέρει το όνομα σε παραπάνω μήνυμα εδώ, αλλά έγινε μεταφορά σε άλλο θέμα σχετικό. Πολύ σωστή άποψη πάντως περί δασκάλου.
Συγνώμη αν φάνηκα επιθετικός, αλλά κατά καιρούς γράφονται ή λέγονται πράγματα επί της φωνητικής ακόμα και από ανθρώπους που έχουν πάει σε κάποιο δάσκαλο (που σε ορισμένες περιπτώσεις δεν τους τα λέει όλα σωστά) και είναι λάθος.

Φίλε δομέστιχε, όντως μπορεί και να έχεις μια καλή φωνή χωρίς φωνητική. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχει πρόβλημα. Έχω αναφέρει σε παραπάνω μήνυμα τί συμβαίνει όταν δεν υπάρχει τεχνική.
 
Top