[Ερώτηση] Απαιτείται Φωνητική στην Βυζαντινή μουσική;

nicos

Νικόλαος Κουμαραδιός
Ναι, διότι δουλεύει η διαφραγματική αναπνοή... η οποία δεν χρησιμεύει μόνο στο άσμα, ό'τι κάνει κάποιος που χρειάζεται στήριγμα, πχ να σηκώσουμε ένα βάρος, εκεί στηριζόμαστε.
 
Ο αριστερός και ο δεξιός πρέπει να είναι πάνω-κάτω κοντά φωνητικά... αλλιώς, δεν γίνεται...χωριό!
Επίσης και πολύ σημαντικό, επειδή το προβάδισμα ανήκει στον δεξιό χορό, να ξέρει και τη δουλειά του... έχω δεί και αν έχω δεί...π.χ., "Θεός Κύριος" πρωϊ-πρωϊ, από φυσικές βάσεις...! διότι, λέει, ο Δι πρέπει να ειπωθεί στο Sol...!
Από την εμπειρία μου θα ήθελα να εκθέσω και την προσωπική μου άποψη.
Κατ'αρχήν η συνεργασία και η αλληλοκατανόηση ανάμεσα στους συνάδελφους ιεροψάλτες θα πρέπει να διέπει το Θεάρεστο έργο που επιτελούμε στους ναούς της Ορθόδοξης Εκκλησίας μας. Οι εγωισμοί και η επιδειξιομανία να μπαίνουν στο περιθώριο για την εύρυθμη επιτέλεση των ιερών ακολουθιών.
Αν, όμως, τα πράγματα της συνεργασίας των ιεροψαλτών δεν μπορούν να ομαλοποιηθούν τότε η λύση είναι η αναζήτηση ανεύρεσης άλλου ναού. Πράγμα δύσκολο, φυσικά, γιατί μια τέτοια περιήγηση δε σημαίνει και εξασφάλιση ιδανικών συνθηκών ψαλμωδίας.
Προσωπικά θεωρώ ότι το ξεκίνημα ενός όρθρου από φυσικές νότες είναι ασύμφορο και για τους ψάλτες και για το εκκλησίασμα. Άλλωστε, στις μέρες μας η ύπαρξη των μικροφωνικών εγκαταστάσεων επιτρέπει το καλό άκουσμα των ύμνων. Και επιπρόσθετα δεν ταλαιπωρεί τις φωνητικές μας χορδές.
Όταν ήμουν στρατιώτης στην περιοχή της Θεσσαλονίκης πήγαινα τακτικά και παρακολουθούσα τον αξιότιμο και κορυφαίο, για μένα, πρωτοψάλτη κ. Ταλιαδώρο. Εκεί, λοιπόν, παρατηρούσα ότι οι πρωινές του βάσεις ήταν χαμηλές. Αυτή την τακτική ακολουθώ κι εγώ στο ψάλσιμό μου και νομίζω πως, και μου προστατεύει τη φωνητική μου υγεία, αλλά και με βγάζει ασπροπρόσωπο μέχρι το τέλος της ακολουθίας. Είναι φυσικό η φωνή μας να έχει τα όριά της και πρέπει να την προσέχουμε και στην έκφρασή της και στη διατροφική μας συμπεριφορά αποφεύγοντας υπερβολές και καταχρήσεις.
Κάποτε και σε μένα, όταν υπηρετούσα σε θέση αριστερού ιεροψάλτη, ένα επισκέπτης γνωστός του δεξιού, ξεκίνησε στο " Πάσα πνοή..." του Πρώτου ήχου με βάση το Δι δίεση. Πιέστηκα και του απάντησα κανονικά, αλλά στη συνέχεια με τα πασαπνοάρια μου "βγήκε η πίστη ανάποδα"...
 

extra

Παλαιό Μέλος
Καλημέρα σε όλους,

παρόλο που απ' ότι έχω δει το θέμα έχει εξαντληθεί θα ήθελα να κατεθέσω και εγώ την άποψη μου. Καταρχήν δεν διαφωνώ πως η φωνητική βοηθά κάποιον που θα ασχοληθεί με την Βυζαντινή μουσική αλλά πόσο βοηθά και σε ποιο τομέα. Θεωρώ πως για να επιλέξει κάποιος δάσκαλο φωνητικής το κάνει για τις πρακτικές ασκήσεις εκείνες μετά οργάνου που θα τον βοηθήσουν να τοποθετήσει σωστά την φωνή του στους ήχους της Βυζαντινής Μουσικής.Υπάρχει τέτοιος δάσκαλος;
1) Πώς είναι δυνατόν κάποιος δάσκαλος φωνητικής (ίσως όχι όλοι) να διδάξει σωστά ένα μαθητή Βυζαντινής μουσικής εφόσον τα μουσικά όργανα που διαθέτει π.χ. πιάνο δεν έχουν τα διαστήματα της βυζαντινής μουσικής 2) Και ας πούμε ότι διαθέτει ένα τέτοιο μουσικό όργανο με το οποίο να διδάσκει την Βυζαντινή μουσική. Αυτό το όργανο μπορεί να καλύψει και τα διαστήματα π.χ. ήχων Β' και Πλ. Β' ή χρόες είτε φθορές. Γιατί μόνο με τον Πλ. Δ δεν θα γίνει δουλειά.
Άν δεν υπάρχει τέτοιος δάσκαλος τότε ο μόνος λόγος που βλέπω εγώ το πάει κάποιος σε δάσκαλο φωνητικής είναι η επέκταση της φωνής και οι αναπνοές. Τα υπόλοιπα μόνο από τα μαθήματα Βυζαντινής μουσικής.
Εκτός επαναλαμβάνω άν ο δάσκαλος θα διδάξει τα μαθήματα με όργανο το οποίο διαθέτει όλους τους ήχους της Βυζαντινής μουσικής+φθορές,χρόες.
Σωστά το τοποθετήσατε το θέμα ,αλλά το να μάθει ένας ψάλτης και κλασσικό τραγούδι δεν σημαίνει ότι θα <<χαλάσει>>το ύφος του (κλασσικά παραδείγματα ο Περιστερης ,ο Τζελάς ,ο Μαυραγάνης και ο Αστέρης -σολίστ της όπερας) ,όσο για την παράδοση των μαθημάτων δεν χρειάζεται κάποιο μουσικό όργανο απλά και μονο να πέρνουμε τον τόνο και να ελέγχουμε ε'ιμαστε in tono ή έχουμε <<φύγει>>.Τώρα αν υπάρχει κάποιος δάσκαλος που να διδάσκει την ορθοφωνία πάνω στην Β.Μ σας απαντώ .ναι εγώ...μετα απο 35 έτη ψάλτης μαθητής του μεγάλου Χατζηθεοδώρου και του Τζελα ,με πτυχιο και δίπλωμα και μεταπτυχιακό στη ακαδημία santa cecilia di roma αισθάνομαι ικανος νομιζω στο αντικείμενο.
Βασίλειος Γεωργούδης πρωτοψάλτης -βαρύτονος της ΕΡΤ
 
Top