Εγώ δεν βρίσκω καμία σχέση με ποντιακή λύρα στο συγκεκριμένο άκουσμα, αλλά περισσότερο με αναγεννησιακή και προαναγεννησιακή δυτική μουσική, οι οποίες βεβαίως και είχαν σχέση με την αρχαία ελληνική μουσική, που υπήρξε το έναυσμα για την ανάπτυξη της δυτικής μουσικής. Οι θεωρίες περί "συνέχειας" της αρχαίας ελληνικής με τη βυζαντινή μουσική στηρίζονται μόνο σε θεωρητική βάση (π.χ. ονομασία γενών, ύπαρξη μικροδιαστημάτων κλπ.) και όχι σε ακουστική. Δεν είναι τυχαίο ότι καμία από τις ακουστικές προσεγγίσεις της αρχαίας ελληνικής μουσικής που έχουν παρουσιαστεί μέχρι σήμερα δεν έχει καμία σχέση με τη βυζαντινή μουσική, όπως αυτή ψάλλεται σήμερα. Η βυζαντινή μουσική αυτονομήθηκε και από νωρίς απέβαλε την όποια σχέση της με την αρχαία (και ευτυχώς θα έλεγα εγώ, αυτό έλειπε να έχουμε τον ίδιο τρόπο έκφρασης με τους αρχαίους Έλληνες ειδωλολάτρες). Η αρχαιοελληνική μουσική κληρονομιά αποτελεί κατάκτηση ολόκληρου του ευρωπαϊκού (και του παγκόσμιου θα έλεγα) πολιτισμού. Άλλο όμως αυτό και άλλο το να λέμε ότι η βυζαντινή μουσική είναι συνέχεια της αρχαιοελληνικής...Παρακολουθώντας πάντως την πιο πάνω αυλητική συνοδευτική προσέγγιση του Barnaby Brown, δεν μπορεί κανείς παρά να υπογραμμίσει την ομοιότητα με την Ποντιακή μουσική (λύρα) που κατά την ταπεινή μου γνώμη βρίσκεται εγγύτερα στο αρχαιοελληνικό άκουσμα από οτιδήποτε άλλο που επιζεί σήμερα στον Ελληνικό χώρο.ΑΚ
Εσύ δηλαδή μας λες ότι στο τετράχορδο της αρχαίας ελληνικής μουσικής, δηλ:Ιδεολόγημα είναι μια πεποίθηση που βασίζεται σε μία ιδέα και όχι σε στοιχεία.
Έχω κάνει παραπομπές και γραπτές και προφορικές κι έχω ψάλλει το μαλακό διατονικό γένος όπως περιγράφεται από τους αρχαίους, το οποίο είναι κατά τον ίδιο τρόπο ακριβώς όπως αποδίδουν στην προφορική παράδοση οι παραδοσιακοί ψάλτες και τραγουδιστές. Έχουν γίνει σχετικές συζητήσεις για τον υπερμείζονα νη-πα που συνεπάγεται την πραγματική θέση του βαρέος ήχου δηλαδή ένα μείζον δίτονο υπό του πα. Αντιστοιχίζεται έτσι ο πα με την υπάτη μέσων χορδή κι ο ζω με την παρυπάτη υπατών. Είναι λάθος η αντιστοίχιση των θεωρητικών του 19ου αιώνα που αντιστοίχισαν τον πα με την λιχανό!
- υπάτη υπάτων (και όχι υπατών, όπως λέμε "των μεγίστων δωρεών" και όχι "των μεγιστών")
- παρυπάτη υπάτων
- λιχανός υπάτων
- υπάτη μέσων
η σωστή αντιστοίχιση είναι ΚΕ-ΖΩ-ΝΗ-ΠΑ και όχι ΖΩ-ΝΗ-ΠΑ-ΒΟΥ. Μα, αγαπητέ, είναι γνωστό ότι το βασικό τετράχορδο στην αρχαία ελληνική μουσική είχε τα μικρά διαστήματα στη βάση και εκεί διαμορφωνόταν η όποια "συμπίεσή" τους, το λεγόμενο "πυκνόν" όπως προκύπτει αναγκαστικά από τα Αρμονικά Στοιχεία του Αριστόξενου (το έχω αναλύσει αρκούντως εδώ), με βάση το οποίο διαμορφώνονται τα τετράχορδα στα 3 γένη της μουσικής. Το κρίσιμο δηλ. ήταν τα δύο πρώτα διαστήματα του τετραχόρδου (υπάτη - παρυπάτη και παρυπάτη - λιχανός). Ανάλογα με αυτά, η θέση της λιχανού ποικίλε. Το ελάχιστο μέγεθος των δύο αυτών διαστημάτων είναι το ημιτόνιο, το οποίο χωρίζεται σε δύο εναρμόνιες διέσεις, όπως ξεκάθαρα αναφέρει ο Αριστόξενος ("τὸ ἐλάχιστον πυκνόν• τοῦτο δ᾽ ἔσται τὸ ἐκ δύο διέσεων ἐναρμονίων"). Αυτό είναι και το εναρμόνιο γένος: χωρίζει το ημιτόνιο στα δύο και μετά πας στο τέλος του τετραχόρδου. Για να χωρίσουμε λοιπόν το ημιτόνιο στα δύο και αν θέλουμε αυτό να το εκφράσουμε με νότες της σύγχρονης κλίμακας, θα πρέπει αναγκαστικά το πρώτο διάστημα του τετραχόρδου να είναι ημιτόνιο. Αυτό συμβαίνει μόνο στο τετράχορδο ΣΙ-ΜΙ (ή ΜΙ-ΛΑ) της δυτικής μουσικής, ή στο καθ' ημάς ΖΩ-ΒΟΥ ή ΒΟΥ-ΚΕ (του σκληρού διατόνου). Με βάση λοιπόν το σκεπτικό αυτό, πολύ σωστή είναι η αντιστοίχιση της λιχανού ως ΠΑ. Με το δικό σου σκεπτικό, η αντιστοίχιση δεν βγαίνει αν θεωρήσεις τον ΖΩ φυσικό και όχι σε καθαρή σκληρή ύφεση. Το ποιούς σύγχρονους φθόγγους δηλ. θα αντιστοιχίσεις στο αρχαιοελληνικό τετράχορδο είναι καθαρά σχηματικό. Αν θες να αντιστοιχίσεις ως βάση τον ΚΕ, κάντο. Το θέμα είναι να τηρήσεις τους διαστηματικούς κανόνες που περιγράφουν οι αρχαίοι. Με βάση λοιπόν αυτούς, η δική σου αντιστοίχιση δεν δίνει φυσικούς φθόγγους της κλίμακας στο κλασικό πυθαγόρειο σύντονο διάτονο (ημίτονο -ή λείμμα- / τόνος / τόνος) ενώ η αντιστοίχιση που είναι γνωστή εδώ και πάνω από 100 χρόνια, δίνει.
Μην προσπαθούμε λοιπόν να ανακαλύψουμε εκ νέου ότι η γη είναι στρογγυλή. Αυτά τα θέματα έχουν λυθεί εδώ και πάνω από έναν αιώνα. Το να αμφισβητήσει κανείς ένα τέτοιο στοιχειώδες κοινό συμπέρασμα όλων των μουσικολόγων (Ελλήνων και ξένων) που ασχολήθηκαν με την αρχαία ελληνική μουσική μέχρι σήμερα, εντάξει, είναι κάτι που μπορεί να το κάνει, αλλά ας παρουσιάσει σοβαρά στοιχεία και σίγουρα αυτό δεν γίνεται με τέτοια πρόχειρα αποφθέγματα του στυλ "Ο Παναγιωτίδης ψάλει χαμηλό ΖΩ, άρα το πρωτότυπο ΚΕ-ΖΩ είναι σχεδόν ημιτόνιο"... Αυτό είναι που θα ονόμαζα εγώ ιδεολόγημα και όχι τις σοβαρές έρευνες των ξένων μουσικολόγων. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο ότι και στη μουσική μας το ΖΩ-ΝΗ ονομάστηκε "ελάχιστος" τόνος. Είναι, πράγματι, το μικρότερο διάστημα του τετραχόρδου και αν αυτό τεθεί ως βάση (υπάτη), τότε πράγματι μπορούμε να αρχίσουμε να αντιλαμβανόμαστε τη λογική της διαίρεσης των αρχαίων ελληνικών τετραχόρδων, έτσι όπως τα περιγράφει ο Αριστόξενος.
Σοβαρό λάθος είναι όχι μόνο να μη λαμβάνεις υπόψη την υπάρχουσα παράδοση (κάτι που, όπως εξηγήθηκε, δεν ισχύει, αφού οι σοβαροί ξένοι μουσικολόγοι βλέπουν με πολύ σεβασμό την υπάρχουσα ελληνική παράδοση, το διαπίστωσα σε διαδικτυακή συνομιλία μου με τον Oliver Gerlach) αλλά και να θεωρείς ότι η σημερινή μορφή της παράδοσης μπορεί να μας οδηγήσει σε ασφαλή συμπεράσματα για τη μορφή της μουσικής πριν από 2000 χρόνια.Δεν απορρίπτω την έρευνα της Οξφόρδης αντιθέτως την επικροτώ στον τομέα των γραπτών μαρτυριών. Το λάθος όπως είπα και πριν κατά την γνώμη μου πάντα είναι ότι δεν λαμβάνουν υπ' όψη τους την διασωθείσα παράδοση όπως άλλωστε κάνουν και δικοί μας ερευνητές οι οποίοι απορρίπτουν τους ψάλτες για χάρη των δικών τους συμπερασμάτων βάσει δικής τους ερμηνείας των γραπτών πηγών.
Έτσι ακριβώς. Στην ηπειρώτικη μουσική υπάρχουν ένα κάρο εναρμόνια διαστήματα και τετράχορδα, τα οποία εκτελούνται συνεχώς από τους τραγουδιστές και τους οργανοπαίκτες. Δεν είναι καμία μεγάλη φιλοσοφία να κατεβαίνεις το τετράχορδο χωρίζοντας ένα ημιτόνιο στα δύο και μετά να πιάνεις τη βάση του τετραχόρδου. Αυτό γίνεται κατά κόρον στην ηπειρώτικη μουσική. Όσο για το μαλακό διάτονο, έχω εξηγήσει πολλάκις ότι αυτό που ψάλουμε σήμερα (12-10-8 ή 8-12-10, αρχίζοντας από το ΖΩ ή το ΒΟΥ) δεν έχει σχέση με το αρχαίο (6-9-15) ούτε ακουστικά ούτε θεωρητικά, αφού στην αρχαία ελληνική μουσική "μαλακό" σήμαινε μικρά διαστήματα στο πυκνό (6 και 9) και "σύντονο" μεγάλα διαστήματα (6 και 12, βλ. προηγούμενη παραπομπή), ενώ σήμερα θεωρούμε "μαλάκωμα" όχι τη σκλήρυνση, αλλά τη χαλάρωση και το "μεγάλωμα" του μικρού διαστήματος του ημιτονίου από το "σκληρό" π.χ. διάτονο ΖΩ-ΒΟΥ 6-12-12 στο "μαλακό" 8-12-10. Αυτό λοιπόν είναι που πήραμε από την αρχαία ελληνική μουσική, εξωτερικά στοιχεία όπως την ονοματολογία και όχι την ουσία και το άκουσμα της ειδωλολατρικής αρχαίας μουσικής.Κάπου στο forum ειπώθηκε ότι κλάψαμε το Εναρμόνιο και κινδυνεύουμε να ξοδιάσουμε και το Μαλακό διάτονο.
Ταπεινή μου γνώμη είναι ότι ούτε το πρώτο χάσαμε ούτε το δεύτερο.
Εάν κανείς ερευνήσει με ενδελέχεια θα τα βρει αμφότερα εν ζωή μέσα στην παράδοσή μας. Το μόνο που απομένει είναι να στηρίξουμε τέτοιες απόψεις σωστά, χωρίς συναισθηματισμούς, με συγκεκριμένα παραδείγματα και με τρόπο καθαρά επιστημονικό, που δεν θα δίνει χώρο σε οποιασδήποτε μορφής ειρωνεία ή απόρριψη.