Μολονότι δεν ήθελα να μιλήσω για το θέμα γιατί κι εμένα με στενοχώρησε η ανάγνωση των διαξιφισμών με τους ακαδημαϊκούς της Οξφόρδης, κύρια για το γεγονός ότι ο δικός τους λόγος είχε στέρεα επιχειρήματα απέναντι σε μια στάση επιθετική, που όμως έβγαζε περισσότερο συναίσθημα και δυστυχώς λιγότερο επιστημονισμό.
Γιατί όμως; Άραγε η επιστημονική μέθοδος δεν είναι δική μας εφεύρεση;
Παρατήρηση-πείραμα-επαλήθευση-εξαγωγή συμπερασμάτων και διατύπωση βάσιμων κατά συνέπεια θέσεων. Με ψυχραιμία.
Κι από την άλλη μεριά προς τί η κατά μέτωπον αντιπαράθεση;
Μήπως η Σωκρατική εκμαιευτική μέθοδος είναι κι αυτή Δυτικό εφεύρημα;
Δεν είναι σε καμιά περίπτωση αθέμιτη η προσπάθεια συμπλήρωσης των κενών των παπύρων με βάση τον εγγενή ρυθμό της αρχαίας Ελληνικής προσωδίας και τις τονικές διακυμάνσεις της οξείας, βαρείας και περισπωμένης, (που αργότερα εξάλλου θεσμοθετήθηκαν γραφικά από τους αλεξανδρινούς φιλολόγους).
Είναι γεγονός πως κι εμένα με ενοχλεί η Ερασμιανή προφορά της γλώσσας μας, και το ένστικτό μου με οδηγεί σε μια σύμμαχη στάση στη θέση που εξέφρασε πιο πάνω ο αγαπητός καθηγητής μας κ. Ευστάθιος Μακρής.
Αν προσέξει κανείς την κεντρική πρόταση του δρος d' Angour στην παρουσίαση (γι' αυτό άλλωστε και την ανέβασα με υποτίτλους) δε μιλάει για νεκρή μουσική αλλά για συνέχεια που παρακάμπτει μάλιστα την κρατούσα γνώμη περί καταγωγής του Δυτικού μουσικού εποικοδομήματος μόνον από το Γρηγοριανό μέλος, βρίσκοντας έναν αδιάκοπο μίτο, που κρατάει από την κλασσική και ύστερη Ελληνική αρχαιότητα.
Είναι επίσης γεγονός ότι τα τρήματα των αυλών είναι αδιάψευστοι μάρτυρες των κλιμάκων γιατί δεν φθείρονται από το χρόνο όπως οι χορδές των εγχόρδων οργάνων, για την αρμοσία των οποίων οι μόνες μαρτυρίες που έχουμε στα χέρια μας προέρχονται από τα θεωρητικά συγγράμματα.
Γεγονός είναι πάλι ότι τόσο η τελευταία μονογραφία του δρος Stefan Hagel 2010_HAGEL-ANCIENT GREEK MUSIC-A NEW TECHNICAL HISTORY όσο και το λίγο μεταγενέστερο άρθρο του 2012_HAGEL-THE AULOS SYRINX
προδίδουν βαθιά μεθοδικότητα και ενδελεχή επιστημονική προσέγγιση.
Το μόνο ίσως που θα μπορούσε να του προσάψει κανείς στα συμπεράσματά του (σελ. 444 και εντεύθεν της πιο πάνω μονογραφίας) είναι ότι δεν συντάσσεται με την καταγωγή των επτάτονων κλιμάκων της κλασσικής αρχαιότητας από τις προϊστορικές πεντάτονες γιατί δήθεν «δεν υπάρχουν ζωντανά παραδείγματα στην παράδοση»
Εδώ είναι προφανές ότι η ενημέρωσή του έχει σαφώς κενά, αφού αγνοεί την ολοζώντανη παράδοση της πεντατονίας της Ηπείρου μας, η οποία είναι αδιάκοπη εδώ και κάμποσες χιλιετηρίδες, για να μην αναφέρω και την πιο κοντινή στο εργασιακό του περβάλλον πεντατονία της επίσης αρχαιότατης Κέλτικης μουσικής, η οποία είναι επίσης ζωντανή και αντανακλά μια συνέχεια που χάνεται στα βάθη των αιώνων.
Είναι όμως εκ τρίτου επίσης γεγονός, πως «πάντα ρει, πάντα χωρεί και ουδέν μένει» κατά την προσφυή διατύπωση του Ηρακλείτου, και για να χρησιμοποιήσω τα επιχειρήματα με τα οποία βάλλει κατά του κ. Σολδάτου «δεν είναι ανάγκη να καταφύγουμε στη σημερινή Ελληνική γραμματική για να σχηματίσουμε εικόνα για την αρχαία Ελληνική γλώσσα, ούτε να ασπασθούμε την Ορθοδοξία για να κατανοήσουμε το Δωδεκάθεο των αρχαίων».
Η εξέλιξη είναι φυσικός νόμος και ισχύει για κάθε τομέα του ανθρώπινου εποικοδομήματος και συνεπώς και για τα μουσικά πράγματα.
Το ότι εμείς ως Έλληνες έχουμε καταβολές κι ακούσματα και αν θέλετε και σε επίπεδο ενστίκτου ακόμα, ένα προβάδισμα έναντι των Δυτικών ερευνητών στη βαθύτερη κατανόηση κάποιων πτυχών της μουσικής μας (αρχαίας και νεώτερης) είναι κάτι που θα πρέπει να μας επιβαρύνει με ιδιαίτερη ευθύνη σε ό,τι αφορά τη διατύπωση απόψεων που θα διέπονται από επιστημονικότητα και αδιάσειστα επιχειρήματα και όχι απλά έκφραση αγανάκτησης και συναισθηματισμού.
Κάπου στο forum ειπώθηκε ότι κλάψαμε το Εναρμόνιο και κινδυνεύουμε να ξοδιάσουμε και το Μαλακό διάτονο.
Ταπεινή μου γνώμη είναι ότι ούτε το πρώτο χάσαμε ούτε το δεύτερο.
Εάν κανείς ερευνήσει με ενδελέχεια θα τα βρει αμφότερα εν ζωή μέσα στην παράδοσή μας. Το μόνο που απομένει είναι να στηρίξουμε τέτοιες απόψεις σωστά, χωρίς συναισθηματισμούς, με συγκεκριμένα παραδείγματα και με τρόπο καθαρά επιστημονικό, που δεν θα δίνει χώρο σε οποιασδήποτε μορφής ειρωνεία ή απόρριψη.
Συγχωρήστε με αν μακρηγόρησα
ΑΚ