EIRYK EMNOSHELE
Qu'est-ce que je ferais sans toi?
Η φανέρωση της Α-λήθειας είναι το κρητήριο.
Και πως ξέρω ποια είναι η αλήθεια;
Όταν με αυτό που βρεις ακούσεις ή διαβάσεις τα ψαλώμενα βγαίνουν πιο εύκολα, όταν η κοινή λογική συντάσεται με αυτό, όταν πλέον για να ψάλλεις δεν χρειάζεται να γίνεις φακίρης, τότε καταλαβαίνεις ότι αυτό αν δεν είναι η όλη αλήθεια τουλάχιστον είναι πιο κοντά σε αυτήν, πιο πολύ από εκεί που ήσουν.
Να σου απαντήσω θεωρώντας τον εαυτό μου μέσα στον "ο καθένας" ότι το δοκούν για μένα ήταν από την αρχή να πλησιάσω και να υποστηρίξω την αλήθεια, θεωρώντας ότι αυτά που έμαθα, την Θεωρία κατά Καρά δηλαδή, περιέχουν αρκετή αλήθεια. Στην πορεία της έρευνας όμως διαπίστωσα ότι υπάρχουν πολλά πράγματα που είναι εντελώς διαφορετικά από αυτά που νόμιζα. Είδα ότι αυτά όπως μου τα έμαθε ο δάσκαλός μου τελικά είναι κατά πολύ μεγάλο ποσοστό λάθος.
Κι αυτά που βρήκα θα με ρωτήσεις είναι τα σωστά;
Ναι είναι πιο σωστά γιατί δεν μαζοχίζομαι ούτε πνίγομαι πλέον σε πελάγη έλξεων και συνεπτυγμένων χωρίς λόγο. Δεν φαλτσάρω εντέχνως και κατάλαβα ποια είναι η λογική της αρμονίας και της παραλλαγής όπως και πως να ερμηνεύω τον χρόνο.
Με απλά λόγια η μουσική όπως την ήξερα πριν, με Δίπλωμα άριστα 10 σε όλα από το ωδείο Σκαλκώτα και 4ετή εμπειρία στην ΕΛΒΥΧ ήταν σα να πηγαίνω με πατίνι και τώρα σα να πηγαίνω με φεράρι.
Να ευχαριστήσω το Ψαλτολόγιο άλλη μια φορά γιατί διαπίστωσα ότι τελικά ο διάλογος οδηγεί όντως στην αλήθεια. Κι αν έχουμε ακόμα κάποια πλάνη αν είμαστε έτοιμοι να απαρνηθούμε τον εαυτό μας θα φτάσουμε ακόμα πιο κοντά.
Από το 2008 μέχρι σήμερα όσοι έχουν αλλάξει σε πολλά τις απόψεις τους για την μουσική, σίγουρα αυτά που έμαθαν τώρα είναι καλύτερα από τα τότε και πάντα πάμε προς το καλύτερο.
Επειδή μιλάς για προσωπικές σου εμπειρίες, σου απαντώ με τον ίδιο τρόπο. Ωραία αυτά που μας λες και σε πιστεύω πως γράφεις αυτό που πραγματικά νομίζεις εσύ ως σωστό, αλλά... δε συμβαίνει σε όλους αυτό που λες.
Για παράδειγμα σε μένα, όπως έχω γράψει και σε παλιότερα μηνύματα όταν διαβάζω ένα κομμάτι χωρισμένο, με το λεγόμενο συνεπτυγμένο ρυθμό, τότε βοηθιέμαι πάρα πολύ στην εκτέλεσή του. Κάθε χωρισμένο κομμάτι σου ανοίγει κατά κάποιο τρόπο τους ψαλτικούς σου ορίζοντες για το πως πρέπει να το εκτελέσεις. Βλέπω πολύ μεγάλη διαφορά και γι αυτό έχω ξοδέψει χρόνο για να χωρίσω κάποια κομμάτια που ψάλλω συχνά και θέλω να βρω ακόμα χρόνο για να συνεχίσω με τα υπόλοιπα.
Έτσι λοιπόν σεβαστή η θέση σου, όμως μην είσαι απόλυτος πως μόνο εκεί βρίσκεται το σωστό. Εγώ έμαθα ψαλτική κυρίως από κομμάτια που δεν ήταν χωρισμένα και έτσι από περιέργεια όταν προσπάθησα να ψάλλω από τα χωρισμένα είδα πολύ μεγάλη διαφορά σε όλους τους τομείς. Ούτε δάσκαλος είμαι να πληρώνομαι και να πρέπει να υποστηρίξω την τάδε θέση, ούτε μαθητής κάποιου μεγάλου δασκάλου για χρόνια που του χρωστώ ευγνωμοσύνη και τον υποστηρίζω, ούτε ο γνωστός ο ψάλτης που πρέπει να φανώ γνώστης, ούτε τίποτα. Σου γράφω μόνο πράγματα που έχω δει στην πράξη, στον εαυτό μου. Κάθε φορά που ψάλω χωρίς να προσέχω τον ρυθμό, χωρίς να έχω προσθέσει διαστολές, αισθάνομαι σα να ψάλλω πρόχειρα. Και γι αυτό αισθάνομαι ενοχές γιατί θα έπρεπε να είχα ξοδέψει περισσότερο χρόνο για μια πιο άρτια εκτέλεση με βασικό της στοιχείο το χωρισμό που στη συνέχεια φέρνει τις σωστές αναλύσεις και την έκφραση γενικότερα. Ας αφήσουμε βέβαια και το γεγονός πως όταν δεν υπάρχουν διαστολές τελικά πολύ εύκολα το κομμάτι γίνεται τραγούδι αφού εκτελείται με συναισθηματική ερμηνεία όπου σίγουρα λαμβάνεις συγχαρητήρια από τον κόσμο, αλλά μέσα σου γνωρίζεις καλά πως έχεις ξεφύγει από την ψαλτική την παραδοσιακή και την εκκλησιαστική που σκοπός της είναι όχι να αρέσει στα αυτιά και μόνο.
Και για το Ψαλτολόγιον πάλι έχω διαφορετική άποψη. Σίγουρα γράφονται πολλά, όμως το θέμα δεν είναι τι γράφει καθένας αλλά κατά πόσο στην πράξη αυτό που γράφεται μπορεί να λειτουργήσει. Εγώ λοιπόν θα ήθελα να ευχαριστήσω την κοινότητα γιατί μέσα από διάφορα μηνύματα μελών αλλά και εκτελέσεων φαίνεται ακόμα περισσότερο το πόσο σημαντική είναι η προσθήκη διαστολών με το συνεπτυγμένο ρυθμό σε όλα τα κείμενα.