Προέλευση και σημασία των απηχημάτων

emil

Παλαιό Μέλος
#23
Επειδή δεν είμαι σίγουρος γι αυτό δε το έγραψα,αλλά πρέπει να είναι ο Κ.Μπιλάλης και ο Α.Παπαθανασίου
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
#24
Επειδή δεν είμαι σίγουρος γι αυτό δε το έγραψα,αλλά πρέπει να είναι ο Κ.Μπιλάλης και ο Α.Παπαθανασίου
Η φωνή του θυμίζει πολύ Κ. Μπιλάλη. Ετοιμαζόμουν να γράψω ότι είναι 80% αυτός πριν δω τις επιλογές σου.

Αν η β' επιλογή είναι ο Αθανάσιος Παπαθανασίου που έψελνε στη Μ. Πετράκη, τότε σίγουρα δεν είναι αυτός.
 

koudounellis

Ευστράτιος Κουδουνέλλης
#25
:)Σ΄αυτά τα απηχήματα είναι ο Κωστας ο Μπιλάλης.
Καλό παιδί και εξαίρετος μουσικός.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
#26
Αφού λέτε και απηχήματα είσθε τυχεροί.
Εχω αλλάξει σε 15 χρόνια 20 ιερείς και ποτέ δεν έχω τελειώσει σύντομο χερουβικό. Τι να κάνει κάποιος όταν στο "μυστικώς εικονίζοντες" αρχίζει ο ιερεύς και κουδουνίζει το θυμιατό (ας μην αναφερθώ σε άλλους που κάνουν χειρονομίες συντόμευσης από την Ωραία Πύλη) και όταν φθάσεις στο "πάσαν την βιωτικήν" ο ιερεύς έχει φτάσει με τα Άγια στο μέσον του Ναού;
Ο κόσμος σε κοιτά με απορία γιατί όλοι είναι κουρασμένοι.
Είμαι υπέρ του σύντομου χρόνου και ότι η ακολουθια της Κυριακής δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 3 ώρες (2,5 το καλοκαίρι).

Και αρχίζει ο ιερεύς με αργό χρόνο να λέει τα λειτουργικά, και περιμένει να σταματήσεις να ψάλλεις για να πει μεγαλοφώνως τις ευχές.

Παλαιότερα έψαλλα σε εκκλησία που έπρεπε να ψάλλω τα αργά αινείτε και τα αργά χερουβικά μαζί με τα κρατήματα και να επαναλάβω τα κρατήματα γιατί ο λειτουργός δεν είχε τελειώσει.
Ξέρετε πόσο χρόνο έπαιρνε όλη η ακολουθία; Το ίδιο 3ώρες.
Γιατί; Απλά οι ανθρωποι είχαν συναίσθηση του χρόνου και του τυπικού.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#27
Αφού λέτε και απηχήματα είσθε τυχεροί.
Εχω αλλάξει σε 15 χρόνια 20 ιερείς και ποτέ δεν έχω τελειώσει σύντομο χερουβικό. Τι να κάνει κάποιος όταν στο "μυστικώς εικονίζοντες" αρχίζει ο ιερεύς και κουδουνίζει το θυμιατό (ας μην αναφερθώ σε άλλους που κάνουν χειρονομίες συντόμευσης από την Ωραία Πύλη) και όταν φθάσεις στο "πάσαν την βιωτικήν" ο ιερεύς έχει φτάσει με τα Άγια στο μέσον του Ναού;
Ο κόσμος σε κοιτά με απορία γιατί όλοι είναι κουρασμένοι.
Είμαι υπέρ του σύντομου χρόνου και ότι η ακολουθια της Κυριακής δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 3 ώρες (2,5 το καλοκαίρι).

Και αρχίζει ο ιερεύς με αργό χρόνο να λέει τα λειτουργικά, και περιμένει να σταματήσεις να ψάλλεις για να πει μεγαλοφώνως τις ευχές.

Παλαιότερα έψαλλα σε εκκλησία που έπρεπε να ψάλλω τα αργά αινείτε και τα αργά χερουβικά μαζί με τα κρατήματα και να επαναλάβω τα κρατήματα γιατί ο λειτουργός δεν είχε τελειώσει.
Ξέρετε πόσο χρόνο έπαιρνε όλη η ακολουθία; Το ίδιο 3ώρες.
Γιατί; Απλά οι ανθρωποι είχαν συναίσθηση του χρόνου και του τυπικού.
Τα έχουμε πει πολλές φορές και σε άλλες συζητήσεις του forum...
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#28
Αφού λέτε και απηχήματα είσθε τυχεροί.
Εχω αλλάξει σε 15 χρόνια 20 ιερείς και ποτέ δεν έχω τελειώσει σύντομο χερουβικό. Τι να κάνει κάποιος όταν στο "μυστικώς εικονίζοντες" αρχίζει ο ιερεύς και κουδουνίζει το θυμιατό (ας μην αναφερθώ σε άλλους που κάνουν χειρονομίες συντόμευσης από την Ωραία Πύλη) και όταν φθάσεις στο "πάσαν την βιωτικήν" ο ιερεύς έχει φτάσει με τα Άγια στο μέσον του Ναού;
Ο κόσμος σε κοιτά με απορία γιατί όλοι είναι κουρασμένοι.
Είμαι υπέρ του σύντομου χρόνου και ότι η ακολουθια της Κυριακής δεν πρέπει να υπερβαίνει τις 3 ώρες (2,5 το καλοκαίρι).

Και αρχίζει ο ιερεύς με αργό χρόνο να λέει τα λειτουργικά, και περιμένει να σταματήσεις να ψάλλεις για να πει μεγαλοφώνως τις ευχές.

Παλαιότερα έψαλλα σε εκκλησία που έπρεπε να ψάλλω τα αργά αινείτε και τα αργά χερουβικά μαζί με τα κρατήματα και να επαναλάβω τα κρατήματα γιατί ο λειτουργός δεν είχε τελειώσει.
Ξέρετε πόσο χρόνο έπαιρνε όλη η ακολουθία; Το ίδιο 3ώρες.
Γιατί; Απλά οι ανθρωποι είχαν συναίσθηση του χρόνου και του τυπικού.
Αυτό το έχω ζήσει κι εγώ. Κάποιοι άνθρωποι πραγματικά δεν έχουν αίσθηση του χρόνου ή μάλλον δεν έχουν διάκριση. Έχω πάει (όχι ως ψάλτης) σε "αγρυπνία" πανηγύρεως τοπικού ναού (ο Θεός να την κάνει...) και ο ιερουργών αρχιμανδρίτης ζητά επιτακτικά να συντομεύουν οι ψάλτες και αυτός βγάζει κήρυγμα 25 λεπτών... Τί να πεις... όπου και να το πιάσεις, πονάει!
 
#29
Διότι όταν χρησιμοποιούμε το "Αμήν" (κατα κύριο λόγο) ως απήχημα είμαστε θεολογικά λάθος ως ψάλτες-εκπρόσωποι του λαού! Το "Αμήν" επισφραγίζει την ευχή του ιερέως, δεν είναι η έναρξη ενός καινούργιου κομματιού! Παραβαίνουμε δηλαδή τον πρώτο και σημαντικότερο κανόνα ύπαρξης της τάξεως των ψαλτών! Την εκπροσώπηση του λαού.

Γι αυτό τον λόγο επιβάλλετε να λέγετε το "Αμήν" στον τόνο του ιερέως (και όχι ως απήχημα) και έπειτα να κάνουμε απήχημα για το καινούργιο κομμάτι. Γι αυτό χρειάζονται τα απηχήματα στην λατρεία. Το γιατί χρειάζονται στην μουσική νομίζω δεν χρειάζεται επεξήγηση...

Τώρα αν δεν θες να κάνεις τα πολυσύλλαβα, τα οποία είναι και παλαιότερα των μονοσυλλάβων, μην τα κάνεις και κάνε μονοσύλλαβο (π.χ. Νε). Αλλά πρέπει να έχεις υπ' όψιν σου πως με το μονοσύλλαβο αυτό "Νε" πρέπει να δηλώσεις: ήχο, είδος μελοποιείας (ειρμολόγιο-στιχηράριο-παπαδική), διαστήματα και ενδεχομένως και ρυθμό. Άκου ένα ωραίο παράδειγμα μονοσυλλάβου απηχήματος από τον διακο-Διονύση Φιρφιρή. (επισύναψη και πάλι)

Εγώ προτιμώ γενικά να χρησιμοποιώ τα πολυσύλλαβα (από το να αυτοσχεδιάζω) που επειδή είναι τυποποιημένα και μνημονοτεχνικά φτιαγμένα, με βολεύουν πιο πολύ για να τα θυμάμαι.;)
Μετά την Θεία Μετάληψη και την εκφώνηση του ιερέως:
Σῶσον, ὁ Θεός, τὸν λαόν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου,
o, υπέρ των πολυσύλλαβων απηχημάτων και κατά της χρήσης του «Αμήν» ως απηχήματος, ιεροψάλτης, πρέπει να ψάλλει «Αμήν» στον τόνο του ιερέως και μετά το πιο κάτω πολυσύλλαβο απήχημα του δευτέρου ήχου (βλέπε εικόνα)για να υποδηλώσει ήχο, είδος μελοποιίας (ειρμολόγιο-στιχηράριο-παπαδική), διαστήματα και ρυθμό του επερχόμενου... «Είδομεν το φως».
Έπειτα ψάλλεται το «Είδομεν το φως».
 

Attachments

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#30
Μετά την Θεία Μετάληψη και την εκφώνηση του ιερέως:
Σῶσον, ὁ Θεός, τὸν λαόν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου,
o, υπέρ των πολυσύλλαβων απηχημάτων και κατά της χρήσης του «Αμήν» ως απηχήματος, ιεροψάλτης, πρέπει να ψάλλει «Αμήν» στον τόνο του ιερέως και μετά το πιο κάτω πολυσύλλαβο απήχημα του δευτέρου ήχου (βλέπε εικόνα)για να υποδηλώσει ήχο, είδος μελοποιίας (ειρμολόγιο-στιχηράριο-παπαδική), διαστήματα και ρυθμό του επερχόμενου... «Είδομεν το φως».
Έπειτα ψάλλεται το «Είδομεν το φως».
Είναι τα ονόματα των πολυσυλλάβων φθόγγων που χρησιμοποιούσαν οι παλαιοί ψάλτες (πριν την αλλαγή της γραφής). Κοίτα τι γράφει ο Χρύσανθος σχετικά με την ερμηνεία. (στην επισύναψη)

Τώρα αν δεν θες να κάνεις τα πολυσύλλαβα, τα οποία είναι και παλαιότερα των μονοσυλλάβων, μην τα κάνεις και κάνε μονοσύλλαβο (π.χ. Νε). Αλλά πρέπει να έχεις υπ' όψιν σου πως με το μονοσύλλαβο αυτό "Νε" πρέπει να δηλώσεις: ήχο, είδος μελοποιείας (ειρμολόγιο-στιχηράριο-παπαδική), διαστήματα και ενδεχομένως και ρυθμό. Άκου ένα ωραίο παράδειγμα μονοσυλλάβου απηχήματος από τον διακο-Διονύση Φιρφιρή. (επισύναψη και πάλι)
Και όποιος κατάλαβε τί λέει ο Χρύσανθος, τί είναι τα απηχήματα, τι είναι οι πολυσύλλαβοι φθόγγοι και πως τους χρησιμοποιούσαν, δεν έχει τέτοια "αδιέξοδα".
 
#31
Ευχής έργον θα ήταν να είχαμε και ηχογραφήσεις του Χρυσάνθου, όταν έψελνε, αλλά τί λέω! Πρώτον, δεν ήταν ψάλτης, πόσο μάλλον του Πατριαρχικού Ναού, δηλαδή ζωντανός φορέας της μουσικής παράδοσης, αλλά ιερωμένος και δεύτερον ο Καράς (όχι ο Βασίλης, ο άλλος), που ήταν ο μόνος που κατάλαβε τον Χρύσανθο, αλλά και ήξερε πως έψελνε και αυτός, αλλά και οι αρχαίοι διδάσκαλοι Κουκουζέλης, Κλαδάς και άλλοι, τα έχει λύσει αυτά τα αδιέξοδα. Κατά τα άλλα τα ονόματα Ναυπλιώτης, Πρίγγος και Στανίτσας χρησιμοποιούνται κατά κόρον από τη "σχολή" σας ως πόλος έλξης. Ας υπάρξει επιτέλους το θάρρος να βγει κάποιος εξ υμών και να πει: "δεν παραδεχόμαστε ούτε πατριαρχείο ούτε τίποτα, οι Ναυπλιώτης, Πρίγγος, Στανίτσας είναι λάθος και μόνο ο Καράς είναι σωστός". Θα είμαι ο πρώτος που θα σας χειροκροτήσει.
 

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
#32
Μετά την Θεία Μετάληψη και την εκφώνηση του ιερέως:
Σῶσον, ὁ Θεός, τὸν λαόν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου,
o, υπέρ των πολυσύλλαβων απηχημάτων και κατά της χρήσης του «Αμήν» ως απηχήματος, ιεροψάλτης, πρέπει να ψάλλει «Αμήν» στον τόνο του ιερέως και μετά το πιο κάτω πολυσύλλαβο απήχημα του δευτέρου ήχου (βλέπε εικόνα)για να υποδηλώσει ήχο, είδος μελοποιίας (ειρμολόγιο-στιχηράριο-παπαδική), διαστήματα και ρυθμό του επερχόμενου... «Είδομεν το φως».
Έπειτα ψάλλεται το «Είδομεν το φως».
Λάθος!
Υπάρχει το συντομότατο απήχημα Νε(Βου)α(Γα)νες(Δι) που αναφέρει ο ίδιος ο Χρύσανθος, το οποίο δείχνει είδος μελοποιΐας (μέλος σύντομο του τύπου των Καθισμάτων του Β΄ ήχου), διαστήματα, και ρυθμό του επερχόμενου (μέλος συλλαβικό).
 
#33
Μετά την Θεία Μετάληψη και την εκφώνηση του ιερέως:
Σῶσον, ὁ Θεός, τὸν λαόν σου καὶ εὐλόγησον τὴν κληρονομίαν σου,
o, υπέρ των πολυσύλλαβων απηχημάτων και κατά της χρήσης του «Αμήν» ως απηχήματος, ιεροψάλτης, πρέπει να ψάλλει «Αμήν» στον τόνο του ιερέως και μετά το πιο κάτω πολυσύλλαβο απήχημα του δευτέρου ήχου (βλέπε εικόνα)για να υποδηλώσει ήχο, είδος μελοποιίας (ειρμολόγιο-στιχηράριο-παπαδική), διαστήματα και ρυθμό του επερχόμενου... «Είδομεν το φως».
Έπειτα ψάλλεται το «Είδομεν το φως».
Νίκο, με το θάρρος που μου δίνει το κρασί που έχουμε πιει μαζί, με αυτό το μήνυμα μόνο τον εαυτό σου και τη γνώμη σου αδικείς, και το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα σε αυτούς που σε διαβάζουν προκαλείς απ' αυτό που θα 'θελες.
:)
 
#34
Η πατριαρχική παράδοση θέλει "Αμήν" στον ΔΙ αντί για απήχημα και κατευθείαν "Είδομεν το φως". Αυτό ακριβώς εννοώ, όποιος δεν δέχεται αυτή την παράδοση, και δικαίωμά του, ας πει νεανές ας πει ότι άλλο θέλει, αλλά πώς μπορούμε να μιλάμε μετά για Στανίτσα ή Πρίγγο. Είναι εξοργιστικό να ακούω κάποιον πριν από χερουβικό του Στανίτσα να λέει ανεανες.
 
#35
Νίκο, με το θάρρος που μου δίνει το κρασί που έχουμε πιει μαζί, με αυτό το μήνυμα μόνο τον εαυτό σου και τη γνώμη σου αδικείς, και το ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα σε αυτούς που σε διαβάζουν προκαλείς απ' αυτό που θα 'θελες.
:)
Φίλε Κώστα πρώτον δεν έχω σκοπό να πετύχω κάποιο αποτέλεσμα, απλά εκφράζω τη γνώμη μου. Δεύτερον σέβομαι την άποψή σου και φυσικά το ενδιαφέρον σου, αλλά βλέπω από άλλη οπτική γωνία μερικά πράγματα. Μακάρι να μπορούσαμε όλοι μας να βάλουμε τον εξής λογισμό:"Μήπως είμαι λάθος; Πώς θα σκεφτόμουν αν ήμουν σε άλλη θέση;". Κανείς τέλειος φίλε μου και πρώτος εγώ.
 
#36
Φίλε Κώστα πρώτον δεν έχω σκοπό να πετύχω κάποιο αποτέλεσμα, απλά εκφράζω τη γνώμη μου. Δεύτερον σέβομαι την άποψή σου και φυσικά το ενδιαφέρον σου, αλλά βλέπω από άλλη οπτική γωνία μερικά πράγματα. Μακάρι να μπορούσαμε όλοι μας να βάλουμε τον εξής λογισμό:"Μήπως είμαι λάθος; Πώς θα σκεφτόμουν αν ήμουν σε άλλη θέση;". Κανείς τέλειος φίλε μου και πρώτος εγώ.
Εγώ δεν εκφράζω καμμία άποψη, ούτε λέω ότι συμφωνώ ή διαφωνώ μαζί σου. Αλλά λέω ότι φέρνεις ένα παράδειγμα τραβηγμένο απ' τα μαλλιά, που καμμία σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα, ούτε ποτέ πιστεύω κανείς θα σκεφτόταν να εφαρμόσει, όσο και να του αρέσουν τα απηχήματα, τη στιγμή μάλιστα που, όπως απάντησε ο αγαπητός κ. Αρβανίτης, υπάρχει το δισύλλαβο Νεανές.

Και αυτά τα γράφω επειδή σε ξέρω, και ξέρω επίσης ότι έχεις επιχειρήματα και άποψη, και είναι κρίμα να λες πράγματα ανυπόστατα και εξωπραγματικά και να τα εμφανίζεις σαν επιχειρήματα, ενώ μπορείς τεκμηριωμένα να διατυπώσεις μια στερρή γνώμη.
:)
 
#39
Εγώ δεν εκφράζω καμμία άποψη, ούτε λέω ότι συμφωνώ ή διαφωνώ μαζί σου. Αλλά λέω ότι φέρνεις ένα παράδειγμα τραβηγμένο απ' τα μαλλιά, που καμμία σχέση δεν έχει με την πραγματικότητα, ούτε ποτέ πιστεύω κανείς θα σκεφτόταν να εφαρμόσει, όσο και να του αρέσουν τα απηχήματα, τη στιγμή μάλιστα που, όπως απάντησε ο αγαπητός κ. Αρβανίτης, υπάρχει το δισύλλαβο Νεανές.

Και αυτά τα γράφω επειδή σε ξέρω, και ξέρω επίσης ότι έχεις επιχειρήματα και άποψη, και είναι κρίμα να λες πράγματα ανυπόστατα και εξωπραγματικά και να τα εμφανίζεις σαν επιχειρήματα, ενώ μπορείς τεκμηριωμένα να διατυπώσεις μια στερρή γνώμη.
:)
Δες το τώρα και από τη δικιά μου οπτική. Μπαίνε ένα αρχάριος ψάλτης στο φόρουμ και διαβάζει στο συγκεκριμένο μήνυμα ότι το "Αμήν" δεν πρέπει να λέγεται στον ήχο του μέλους που θα ακολουθήσει ως απήχημα και ότι πρέπει να λέγεται το πολυσύλλαβο απήχημα του ήχου. Πάει στο Θεωρητικό του Χρυσάνθου και βλέπει ότι το πολυσύλλαβο παλαιό απήχημα του δευτέρου ήχου είναι αυτό που ανέβασα. Πάει στην εκκλησία τη συγκεκριμένη στιγμή που ο παπάς λέει το "Σώσον ο Θεός τον λαό σου", βγάζει τον τονοδότη και βρίσκει τον τόνο του παπά στον Ζω.Απαντάει με "Αμην" στο ΖΩ κατεβαίνει στον ΔΙ και προσπαθεί να βρει τον δεύτερο ήχο με το πολύ ωραίο αυτό πολυσύλλαβο απήχημα, γιατί δυστυχώς δεν είχε τη γνώση του κ. Αρβανίτη να δει ότι υπάρχει και το τρισύλλαβο νεανές.
Με λύπη βλέπω όμως ότι έσπευσες να σκίσεις τα ιμάτιά σου για τα "ανυπόστατα" επιχειρήματά μου, επειδή χρησιμοποίησα στο λόγο μου την υπερβολή ως μέσο έκφρασης, την ίδια στιγμή που κακοποιείται βάναυσα η μνήμη ενός Πρίγγου, από τους ίδιους ανθρώπους, που ακόμη περιμένω να απαντήσουν. Καλός με όλους μπορώ να είμαι, αλλά μερικά πράγματα πρέπει να γράφονται για προβληματισμό.
 
#40
Δες το τώρα και από τη δικιά μου οπτική. Μπαίνε ένα αρχάριος ψάλτης στο φόρουμ και διαβάζει στο συγκεκριμένο μήνυμα ότι το "Αμήν" δεν πρέπει να λέγεται στον ήχο του μέλους που θα ακολουθήσει ως απήχημα και ότι πρέπει να λέγεται το πολυσύλλαβο απήχημα του ήχου. Πάει στο Θεωρητικό του Χρυσάνθου και βλέπει ότι το πολυσύλλαβο παλαιό απήχημα του δευτέρου ήχου είναι αυτό που ανέβασα. Πάει στην εκκλησία τη συγκεκριμένη στιγμή που ο παπάς λέει το "Σώσον ο Θεός τον λαό σου", βγάζει τον τονοδότη και βρίσκει τον τόνο του παπά στον Ζω.Απαντάει με "Αμην" στο ΖΩ κατεβαίνει στον ΔΙ και προσπαθεί να βρει τον δεύτερο ήχο με το πολύ ωραίο αυτό πολυσύλλαβο απήχημα, γιατί δυστυχώς δεν είχε τη γνώση του κ. Αρβανίτη να δει ότι υπάρχει και το τρισύλλαβο νεανές.
Εντάξει, τί να σου πω; Το μόνο που έχω να πω είναι ότι δεν νομίζω να μην έχει ακούσει κάποιος το σύντομο Νεανές και να καταλήξει σ' αυτό. Μου φαίνεται πολύ τραβηγμένο.

Με λύπη βλέπω όμως ότι έσπευσες να σκίσεις τα ιμάτιά σου για τα "ανυπόστατα" επιχειρήματά μου, επειδή χρησιμοποίησα στο λόγο μου την υπερβολή ως μέσο έκφρασης, την ίδια στιγμή που κακοποιείται βάναυσα η μνήμη ενός Πρίγγου, από τους ίδιους ανθρώπους, που ακόμη περιμένω να απαντήσουν. Καλός με όλους μπορώ να είμαι, αλλά μερικά πράγματα πρέπει να γράφονται για προβληματισμό.
Δεν έσκισα τα ιμάτιά μου για τίποτα. Και το ότι ενδιαφέρθηκα να γράψω αυτή μου την ένσταση δεν είναι για κανένα άλλο λόγο, παρά γι' αυτό που σου είπα, ότι σε ξέρω και ξέρω ότι μπορείς να πεις κάτι πολύ πιο καίριο απ' αυτό. Διότι εγώ, εγώ που είμαι ο αρχάριος που έφερες για παράδειγμα (και κυριολεκτώ απόλυτα), αυτό που αποκομίζω απ' το παράδειγμά σου είναι μια ακραία υπερβολή που με οδηγεί να πιστεψω ότι εκεί εξαντλούνται τα επιχειρήματά σου. Γι' αυτό και είπα ότι ο σκοπός σου δεν επιτυγχάνεται έτσι, και μην μου πεις και τώρα ότι δεν έχεις σκοπό. Ο καθένας γράφει με κάποιο σκεπτικό και θέλοντας να προβληματίσει και να πείσει.

Και εν τέλει, η κόντρα Πατριαρχικών-Καραϊκών δεν με αφορά. Το μέτρο έχει χαθεί εντελώς εκατέρωθεν, έχουν γίνει πράγματα ανείπωτα, αν αναφερόμαστε σε ιεροψάλτες, και γενικά, πιστεύω ότι είναι έξω από την λογική της Εκκλησίας για χάρη της όποιας παράδοσης και της όποιας ανθρώπινης τέχνης να ζημιώνουμε τις ψυχές μας. Γενικά αυτά.
 
Top