Προφανώς και τα γνώριζαν. Για κοιτάξτε και αυτό:
View attachment 220
καθώς και την
ηχογράφηση. (Ι.Ναυπλιώτης-Κ.Πρίγγος)
Άρα κάποια τα έκαναν. Ή δεν έχετε ακούσει τον Στανίτσα να κάνει ένα μεγαλοπρεπέστατο "Άγια" απήχημα στα παπαδικά κομμάτια του Δ' ήχου;
View attachment 221
Άρα τα χρησιμοποιούσαν όχι όμως συστηματικά. Ούτε κι οι Αγιορείτες τα χρησιμοποιούσαν όλα, ούτε και συστηματικά. (τουλάχιστον εγώ δεν ξέρω κάποιον αγιορείτη να το έκανε, για να είμαι πιο ακριβής...)
Εσείς απηχήτε "άγια" στα παπαδικά του Δ' ήχου; Αν ναι γιατί μόνο εκεί; Τι προσφέρει το πολυσύλλαβο απήχημα εκεί που δεν το προσφέρει ας πούμε στον πρώτο ήχο;
Και δέχομαι ως επιχείρημα το "έτσι τα άκουσα". Κι εγώ έτσι τα άκουσα. Αλλά αν ψάξει κανείς λιγάκι τα πράγματα, διαπιστώνει ότι τα πολυσύλλαβα απηχήματα και καλύτερα την δουλειά τους κάνουν και μνημοτεχνικά είναι και σε εισάγουν καλύτερα στον ήχο.
Για παράδειγμα φανταστείτε ένα Νεεε αντί του "Άγια"...τι να πρωτο-πεις με το Νε; Διαστήματα; Έλξεις; Είδος μελοποιείας; Ρυθμό; (όχι απαραίτητα το τελευταίο)
Όχι δεν το νομίζω. Πόσο πιο αργό χερουβικό να έλεγαν;
Ίσως να έλεγαν συχνότερα αργά δοξαστικά.
Αλλά τα απηχήματα όπως έχουν αργή εκδοχή έχουν και σύντομη.
Κι εγώ από εκεί τα πρωτο-άκουσα.
Υπάρχει κάτι μεμπτό σε αυτό; Εγώ για "παράσημο" θα το έλεγα...
Προφανώς σύντομο πολυσύλλαβο. Διότι αν είναι αργό τότε απλά είναι λάθος ο ψάλλων.
Εσείς όταν θέλετε να πείτε απολυτίκιο δεν απηχήτε; (με "νε" ή με ότι άλλο απηχήτε)
Σεβαστό. Αλλά κι εμένα αυτό δεν μου στέκει ως επιχείρημα.
Γιατί να μπερδευτείτε; Εφ όσον εφαρμόζετε τα μονοσύλλαβα απηχήματα, τι πρόβλημα μπορεί να υπάρχει αν κάποιος άλλος εφαρμόζει τα πολυσύλλαβα;
Δεν είπαμε όμως ότι για να ψάλλει κάποιος πρέπει να αφήσει μουστάκι σαν του Στανίτσα ή να κάνει διάφορα "όμορφα" που έκαναν οι παλαιότεροι ψάλτες...
Είπαμε να ακούσουν τους παλαιότερους όσον αφορά την εκτέλεση! Τα πολυσύλλαβα απηχήματα δεν έχουν να κάνουν με αυτό.
Αν κάποιο το κάνουν γι αυτό, "κακό της κεφαλής τους". Εγώ όπως και πολλοί άλλοι που γνωρίζω δεν το κάνουμε γι αυτό.