Περί της χρόας του κλιτού και της εκτέλεσής της

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#61
Στη συνέντευξη περί Διαστημάτων (δεκαετία 1980) ο Θρ. Στανίτσας δεν συμφωνεί με τα διαστήματα ΓΑ-ΒΟΥ-ΠΑ για το κλιτόν, αλλά υποστηρίζει το 4-4 και δίνει και παράδειγμα εκτέλεσης. Φαίνεται να είναι διαφορετική αντιμετώπιση από αυτή του γερο-Σύρκα ο οποίος δεν συμφωνεί με τα τόσο μικρά διαστήματα. Θα είχε ενδιαφέρον να ανεβούν σχετικά ηχητικά του Στανίτσα σε γνωστές θέσεις κλιτού για αναφορά.

Επίσης υπάρχει και το θέμα των διαστημάτων του κλιτού πάνω από το ΔΙ. Έχω ακούσει άλλοι κάνουν ΓΑ-ΔΙ-ΚΕ (12-12) και άλλοι ΔΙ-ΚΕ-ΖΩ (12-10).
 
#62
Στη συνέντευξη περί Διαστημάτων (δεκαετία 1980) ο Θρ. Στανίτσας δεν συμφωνεί με τα διαστήματα ΓΑ-ΒΟΥ-ΠΑ για το κλιτόν, αλλά υποστηρίζει το 4-4 και δίνει και παράδειγμα εκτέλεσης.
Ο γερο-Σύρκας δεν ήταν πατριαρχικός και στην θεωρία ήταν επηρεασμένος από το Νηλέα, του οποίου χρημάτισε και λαμπαδάριος.
Τις θεωρητικές αυτές απόψεις του Στανίτσα (4-4) διέσωσαν στα θεωρητικά τους και ο Λυκούργος Πετρίδης και ο Δημήτριος Ιωαννίδης, ενώ και ο Βουδούρης συμφωνεί μάλλον μαζί τους, παρά με τη θεωρία (6-6).
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#63
Καλό θα ήταν να περαστούν μερικές εκτελέσεις στο sonic visualiser, και εαν έχει χρόνο, ο Χαρης Συμεωνίδης να δοκιμάσει τα διάφορα διαστήματα (Βουδούρη, 4,4, άλλων) να δούμε τι βγαίνει.

Το 4,4 (στην θεωρία) μου φαίνεται πολύ συνοστιμένο και, ΝΟΜΙΖΩ πως απέχει πολύ απο την ποιότητα του Νανά. Το 6,6 ίσως είναι πλησιέστερο της φωνητικής απόδοσης αλλα ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΛΥΤΟΣ και δεν έχω τα λογισμικά μαζί μου αυτή τη στιγμή....

Όσο για τον γερο Σύρκα, την θεωρητική του κατάρτηση την οφείλει ΚΑΙ στον Πολυχρόνιο Παχείδη και όχι μόνο στον Καμαράδο.

Χάρη!!!!

ΝΓ
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#64
Hello Nick!
Ὡραῖα, ἄς ἀνεβάσῃ ὅποιος θέλει λοιπὸν, μαθήματα με σημεῖα ἐκτέλεσης κλιτοῦ (ἤ καὶ ἀποσπάσματα ἀκόμα καλύτερα) κι ἐγώ θα τα φασματογραφήσω.

Πάντως νὰ πῶ, ὄτι ἡ "εὐαίσθητη ἀκοὴ μου" :)p) κι ἀπὸ τὸν ἴδιο τὸν Στανίτσα διαφορετικά διαστήματα ἀπὸ 4-4-22 (κατιόντως) ἀκούει.

Το 4,4 (στην θεωρία) μου φαίνεται πολύ συνοστιμένο και, ΝΟΜΙΖΩ πως απέχει πολύ απο την ποιότητα του Νανά. Το 6,6 ίσως είναι πλησιέστερο της φωνητικής απόδοσης αλλα ΔΕΝ ΕΙΜΑΙ ΑΠΟΛΥΤΟΣ και δεν έχω τα λογισμικά μαζί μου αυτή τη στιγμή....
Ὁ Χρύσανθος πάντως στό Μέγα Θεωρητικό του (παρ. 282), ὁμιλεῖ γιὰ πορεία προς τὸ βαρύ: τεταρτημόριο -μείζονα τόνο -μείζονα τόνο, πανομοιότυπη δηλαδή μὲ τοῦ ἐναρμονίου γένους, στό ὁποῖο ὡς φθορά κατατάσσει τὸ κλιτόν (χωρίς νὰ τὸ ὀνομάζει κλιτὸν, ἀλλὰ ἀλλοῦ ὡς χρόα=κλίμακα τὸ ἀναφέρει νισαμπούρ). Νὰ ὑπογραμμίσουμε ἀκόμα πὼς στὸ Αὐτόγραφο τῆς Δημητσάνας (παρ. 303) περιγράφει τήν φθορά αὐτή μὲ διαστήματα κατιόντως: τεταρτημόριο - ἐλάσσονα τόνο -ὑπερμείζονα τόνο (τὸ τελευταῖο διάστημα προκύπτει, δὲν περιγράφεται).
Όσο για τον γερο Σύρκα, την θεωρητική του κατάρτηση την οφείλει ΚΑΙ στον Πολυχρόνιο Παχείδη και όχι μόνο στον Καμαράδο.
Δὲν ἔχω καταλάβει: τελευταῖα, ἐδῶ στὸ φόρουμ πάει νὰ περάσῃ μιὰ ἄποψη ποὺ θέλει τὸν Νηλέα διαφοροποιημένο θεωρητικὰ ἀπὸ τοὺς πατριαρχικούς: Μὰ στἠν Πατριαρχική Σχολή μαζί μὲ τὸν Ναυπλιώτη καὶ ἄλλους πατριαρχικούς δὲν δίδασκε; Ὡς ἔνδειξη μάλιστα ἀναγνώρισης τῆς τεράστιας μόρφωσης καὶ ἐμβριθοῦς θεωρητικῆς καταρτήσεὼς του, ἐπιφορτίστηκε μὲ τὴν διδασκαλία τῆς τελευταίας τάξης τῶν σπουδαστῶν.

Στίς μέρες μας βλέπω κι ὁ τελευταῖος ψαλτᾶκος (γενικά μιλάω, ὄχι για κάποιον συγκεκριμένα), ἀπορρίπτει τὸν Καμαρᾶδο, τὸν Βιολάκη κ.λ.π.:cool:

χς
 
#65
Εγώ απορρίπτω το Νηλέα και τον Βιολάκη, εξαιτίας του Βουδούρη.
Οι άλλοι τελευταίοι ψαλτάκοι δεν ξέρω γιατί!:wink:
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#66
Το ζουμί της υπόθεσης είναι ότι όπως πολύ σωστά παρατηρεί κι ο Στανίτσας ότι η χρόα του κλιτού είναι διαφορετική από του τρίτου εκ του γα διότι ο τρίτος ήχος μεσάζει στον πά διατονικά, πολλές φορές μάλιστα ο βου βαραίνει πολύ καταλήγοντας στον πα. Αντιθέτως η πορεία του κλιτού προς τα κάτω εάν καταλήγει στον βου είναι καθαρά εναρμόνια όπως την περιγράφει ο Χρύσανθος στο Μέγα Θεωρητικό(δίεση-τόνος) κι όπως άλλωστε το ψάλλει ο ίδιος ο Στανίτσας πολλές φορές, ο Πρίγγος και οι περισσότεροι (άκου εδώ). Εάν το μέλος πάει στιγμιαία στον βού και επιστρέφει τότε είναι όπως το το λέει ο Στανίτσας 4-4 δηλαδή λόγω ταχύτητας και έλξης.
Το κλιτόν είναι ένας καθαρός εναρμόνιος τρίτος ήχος ο οποίος πολλές φορές εναλλάσσεται με το νενανό από το οποίο, όπως πιστεύω και έχω δείξει και στην εργασία μου, προκύπτει. Οι εκφωνήσεις της εκκλησίας μας έτσι γίνονται, στο κλιτόν δηλαδή, σε τρίτο ήχο ο οποίος εναλλάσσεται με δεύτερο ήχο και νενανώ ( «Νεανές και νανά»όπως λέει και το τραγούδι... :wink: )
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
#67
Εγώ απορρίπτω το Νηλέα και τον Βιολάκη, εξαιτίας του Βουδούρη.
Οι άλλοι τελευταίοι ψαλτάκοι δεν ξέρω γιατί!:wink:
Γενικὰ τὸ εἶπα (καὶ τὸ τόνισα) ἀλλὰ τσίμπησες! :eek:

Κάτι ἔγινε μὲ τον ἐρχομὸ τοῦ 2011 κι ὅλοι εἶναι ἕτοιμοι νὰ ἀρπαχτοῦν ἐδῶ μέσα... Τέλος πάντων, ἄς τὸ θέσω διαφορετικὰ: σὲ σχέση μὲ τὰ τέρατα τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ὅλοι μας τελευταῖοι ψαλτᾶκοι εἴμαστε Νῖκο μου. Ἀνεξαρτήτως φωνῆς καὶ γνώσεων, τὸ λέει καὶ ὁ Πρῖγγος (αὐτὸν τοὐλάχιστον τὸν παραδέχεσαι ἔτσι; :wink:).
Ἀπὸ τὸν Βουδούρη, πιστεύω πρέπει νὰ κρατᾶμε τὶς θετικές καὶ ὄχι τὶς ἀρνητικὲς κρίσεις. Μὴν ξεχνοῦμε πὼς καὶ ὁ ἴδιος ὁ Ἰὰκωβος τὴν ἐποχή του δεχόταν σφοδρὸ πόλεμο, ἔχω ἀκούσει ἀπὸ παλιοὺς πὼς μέχρι κι ὅτι "γκάριζε" τὸν κατηγοροῦσαν. Ὁπότε ὁ Βουδοὺρης, εὑρισκόμενος σὲ συγκεκριμένο στρατόπεδο σὲ καιρό πολέμου, εἶναι φυσικὸ νὰ εἶναι ὀξύς στούς χαρακτηρισμούς του. Καλό εἶναι, νὰ περνᾶμε ἀπὸ ἔνα φίλτρο τὰ λεγόμενὰ του...:cool:

Ἀλλὰ ἄς μείνουμε στὸ θέμα φίλε μου, ἐσὺ 4-4-22 τὸ ψάλεις τὸ κλιτὸν, ἔ;;:D

ετψ
(=ἕτερος τελευταῖος ψαλτᾶκος)
 
Last edited:
#69
Γενικὰ τὸ εἶπα (καὶ τὸ τόνισα) ἀλλὰ τσίμπησες! :eek:

Κάτι ἔγινε μὲ τον ἐρχομὸ τοῦ 2011 κι ὅλοι εἶναι ἕτοιμοι νὰ ἀρπαχτοῦν ἐδῶ μέσα... Τέλος πάντων, ἄς τὸ θέσω διαφορετικὰ: σὲ σχέση μὲ τὰ τέρατα τῆς ἐποχῆς ἐκείνης, ὅλοι μας τελευταῖοι ψαλτᾶκοι εἴμαστε Νῖκο μου. Ἀνεξαρτήτως φωνῆς καὶ γνώσεων, τὸ λέει καὶ ὁ Πρῖγγος (αὐτὸν τοὐλάχιστον τὸν παραδέχεσαι ἔτσι; :wink:).
Ἀπὸ τὸν Βουδούρη, πιστεύω πρέπει νὰ κρατᾶμε τὶς θετικές καὶ ὄχι τὶς ἀρνητικὲς κρίσεις. Μὴν ξεχνοῦμε πὼς καὶ ὁ ἴδιος ὁ Ἰὰκωβος τὴν ἐποχή του δεχόταν σφοδρὸ πόλεμο, ἔχω ἀκούσει ἀπὸ παλιοὺς πὼς μέχρι κι ὅτι "γκάριζε" τὸν κατηγοροῦσαν. Ὁπότε ὁ Βουδοὺρης, εὑρισκόμενος σὲ συγκεκριμένο στρατόπεδο σὲ καιρό πολέμου, εἶναι φυσικὸ νὰ εἶναι ὀξύς στούς χαρακτηρισμούς του. Καλό εἶναι, νὰ περνᾶμε ἀπὸ ἔνα φίλτρο τὰ λεγόμενὰ του...:cool:

Ἀλλὰ ἄς μείνουμε στὸ θέμα φίλε μου, ἐσὺ 4-4-22 τὸ ψάλεις τὸ κλιτὸν, ἔ;;:D

ετψ
(=ἕτερος τελευταῖος ψαλτᾶκος)

Όχι δεν αρπάχτηκα, ειδικά μαζί σου, ποτέ (αφού ξέρω τί καπνό φουμάρεις:μήλο!).
Τον Βουδούρη για ένα λόγο τον αποδέχτηκα: γιατί δικαίωσε-δικαιολόγησε τις ήδη φιλτραρισμένες κρίσεις μου.
Εγώ το κλιτόν, όπως και όλες τις κλίμακες, δεν το μετράω, προσπαθώ να το ψάλλω όπως το ακούω από τους παλιούς και το άκουσμα αυτό θέλει πολύ ψηλά τον Γα και τον Βου όταν επανέρχεται πάνω, ελάχιστα πιο χαμηλά όταν κάνει κατάληξη στον Βου (παρόμοια συμπεριφορά παρατηρεί ο Άρχοντας και στον πλ.β΄ με τον Γα).
Τώρα αν είναι 4-4 ή 6-6 δεν ξέρω, σίγουρα δεν είναι 4-14:wink:
Υ.Γ.Και τώρα είμαστε σε καιρό πολέμου πάντως:D
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
#70
Τώρα αν είναι 4-4 ή 6-6 δεν ξέρω, σίγουρα δεν είναι 4-14:wink:
Πάντως, ὁ Πρῖγγος ἐδῶ κάτι σὲ 6-9 κατιόντως ψάλλει, λίγο ποὺ τὸ κοίταξα στὸ φασματογράφο.

Υ.Γ.Και τώρα είμαστε σε καιρό πολέμου πάντως:D
Ἐντάξει, σύμφωνα μὲ τήν ex-ὑπογραφὴ τοῦ Δομέστικου, καλό πρᾶγμα κι ὁ πόλεμος...:rolleyes::D:wink:
 

Nikolaos Giannoukakis

Παλαιό Μέλος
#71
Γειά Σου Χάρη!

1) Κι εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί απορρίπτεται ο Καμαράδος και όλοι οι άλλοι που συνδίδαξαν με τον Ιάκωβο. Χρησιμοποιείται ο Βουδούρης κατα το δοκούν, και αυτό, νομίζω, είναι μεγάλο λάθος.

2) Εδώ (http://analogion.com/forum/showpost.php?p=97658&postcount=60) σε προηγούμενο μύνημα απο τον Συντονιστή, αναρτήθηκαν μερικά ηχητικά. Η άποψή μου είναι πως τα ηχητικά

polloi-epanistantai-pringos-2.mp3
Kliton-EkathisenAdam-PFilanthidou-pDamaskinos .mp3
polloi-epanistantai-firfiris.mp3
polloi-epanistantai-neochoritis.mp3

προσεγγίζουν τις εκτελέσεις ῾῾μέσον όρου῾῾ των τελευταίων 60 ετών.

Θα μπορούσες να κάνεις συγκριτική φασματογράφηση στο σημείο του κλιτού;

Νἀ σαι καλά Χάρη και.....με το καλό στου κοινού φίλου μας του κυρ Βασίλη την "γειτονιά" συντόμως (you know what I mean) :wink:

NG
 
#72
Γειά Σου Χάρη!

1) Κι εγώ δεν μπορώ να καταλάβω γιατί απορρίπτεται ο Καμαράδος και όλοι οι άλλοι που συνδίδαξαν με τον Ιάκωβο. Χρησιμοποιείται ο Βουδούρης κατα το δοκούν, και αυτό, νομίζω, είναι μεγάλο λάθος.

2) Εδώ (http://analogion.com/forum/showpost.php?p=97658&postcount=60) σε προηγούμενο μύνημα απο τον Συντονιστή, αναρτήθηκαν μερικά ηχητικά. Η άποψή μου είναι πως τα ηχητικά

polloi-epanistantai-pringos-2.mp3
Kliton-EkathisenAdam-PFilanthidou-pDamaskinos .mp3
polloi-epanistantai-firfiris.mp3
polloi-epanistantai-neochoritis.mp3

προσεγγίζουν τις εκτελέσεις ῾῾μέσον όρου῾῾ των τελευταίων 60 ετών.

Θα μπορούσες να κάνεις συγκριτική φασματογράφηση στο σημείο του κλιτού;

Νἀ σαι καλά Χάρη και.....με το καλό στου κοινού φίλου μας του κυρ Βασίλη την "γειτονιά" συντόμως (you know what I mean) :wink:

NG
Θα ήταν ενδιαφέρον να ακούγαμε ένα δάσκαλο της ψαλτικής τέχνης, πως εκτελεί το κλιτόν στην ''Υπεράρχιον'' του Δοξαστικού του πολυαιλέου Δούλοι Κύριον. Μου φαίνεται εξαιρετικά δύσκολη περίπτωση. Ας ανεβάσει κάποιος λοιπόν το ηχητικό να το ακούσομε όλοι.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#73
Εάν όντως η χρόα του κλιτού (όπως και οι άλλες) αποτελούν δάνειο από την εξωτερική μουσική, τότε ίσως πρέπει (και) εκεί να αναζητήσουμε πληροφορίες ακουστικές και γραπτές περί της εκτέλεσής της. Πώς δηλαδή περιγράφεται, παίζεται και τραγουδιέται το μακάμ νισαμπούρ στην παράδοση.

Σχετικά με τις εκφωνήσεις σε «κλιτόν» που ανέφερε ο Βαγγέλης, η ποιότητα νανά δεν φαίνεται να επηρρεάζει τα διαστήματα προς τα πάνω, δεν ακούω δηλαδή ΓΑ-ΔΙ-ΚΕ τρίτου ήχου σε αποστόλους, διακονικές εκφωνήσεις κτλ. Μάλλον ΔΙ-ΚΕ-ΖΩ (άγια) ή κάτι παρόμοιο ακούω. Έχουμε παραδείγματα παραδοσιακών εκφωνήσεων σε «κλιτόν» που ακούγεται ξεκάθαρα ποιότητα του νανά και προς τα πάνω; Ευχαριστώ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#74
Επισυνάπτω και την αναφορά του Στανίτσα για άμεση πρόσβαση.

Κοίταξα και τί λέει ο Βουδούρης στο Θεωρητικό του (τ. 15, σελ 89):

- δίνει 6-6-18 διαστήματα στο διάγραμμα
- θεωρεί το ΔΙ-ΓΑ «ημίτονον ή τριτημόριον του μείζονος τόνου» (προφανώς έχει και ο ίδιος κάποια ασάφεια εκεί ή αναγνωρίζει ποικιλία εκτελέσεων)
- ΓΑ δίεση, ΒΟΥ δίεση και το ΠΑ «εις την θέσιν του»
- αναφέρει οτι το κλιτόν «ενεργεί επί το βαρύ» (οπότε συμπεραίνουμε οτι τα διαστήματα πάνω από το ΔΙ δεν επηρρεάζονται)
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#75
Εάν όντως η χρόα του κλιτού (όπως και οι άλλες) αποτελούν δάνειο από την εξωτερική μουσική, τότε ίσως πρέπει (και) εκεί να αναζητήσουμε πληροφορίες ακουστικές και γραπτές περί της εκτέλεσής της. Πώς δηλαδή περιγράφεται, παίζεται και τραγουδιέται το μακάμ νισαμπούρ στην παράδοση.

Σχετικά με τις εκφωνήσεις σε «κλιτόν» που ανέφερε ο Βαγγέλης, η ποιότητα νανά δεν φαίνεται να επηρρεάζει τα διαστήματα προς τα πάνω, δεν ακούω δηλαδή ΓΑ-ΔΙ-ΚΕ τρίτου ήχου σε αποστόλους, διακονικές εκφωνήσεις κτλ. Μάλλον ΔΙ-ΚΕ-ΖΩ (άγια) ή κάτι παρόμοιο ακούω. Έχουμε παραδείγματα παραδοσιακών εκφωνήσεων σε «κλιτόν» που ακούγεται ξεκάθαρα ποιότητα του νανά και προς τα πάνω; Ευχαριστώ.
Το κλιτόν είναι τρίτος ήχος κατά το δια τριών σύστημα όπως είπα και στο συνέδριο της Παιανίας. η χρωμματική παραλλαγή κατά την γνώμη μου εκτώς από νεανές-νενανό-νεανές-νενανό χρωμματικά μπορεί να παραλλαχθεί και διατονικά έτσι: νεανές-νανά-νεανές-νανα και αυτό είναι το κλιτόν. Μέλη σε αυτό το σύστημα είναι τα εξαποστειλάρια σε τρίτο ήχο όπως "Τον νυμφώνα σου βλέπω" "Επεφάνη ο σωτήρ" κλπ
Επίσης είναι και τα τριφώνου πλαγίου του τετάρτου "Ιδού ο νυμφίος" "Ανέστης εκ νεκρών η ζωή των απάντων" κλπ
Κατά την διπλοπαραλλαγή στην οποία θέλει ο τροχός να συμφωνεί ταυτοχρόνως και με το διαπασών οι ήχοι έχουν διπλές ονομασίες. Ο Βαρύς για παράδειγμα λέγεται δευτερότριτος στην ίδια βάση και εναρμόνιος βαρύς και διατονικός βαρύς(βλέπε ανάλογο θέμα). Συνεχίζοντας την ίδια λογική φτάνουμε στον φθόγγο δι να έχουμε ήχο τεταρτότριτο! Αν έχετε παρατηρήσει σε πολλά μέλη του βαρέως ήχου στον δι φθορίζονται με κλιτόν για αυτόν τον λόγο. Διπλοπαραλλαγή λοιπόν! και κλείνω το επόμενο θέμα για το επόμενο συνέδριο! (να δούμε πόσα θέματα θα βγούνε για διπλοπαραλλαγή στο επόμενο... πάντως το 2006 κανείς δεν μιλούσε για διφωνία και από το 2009 ξαφνικά έλαμψεν η χάρις...εύχομαι να ξαναλάμψει και στο επόμενο συνέδριο :D )
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#76
Σε τεταρτότριτο (κλιτόν) επίσης είναι για παράδειγμα η εκλογή που ψάλει κι ο Καράς σε άγια "Εν πάσει τη Γη αλληλούια". Το φεραχνάκ είναι δευτερότριτος πενταφωνος και η πενταφωνία αυτού ήχος τεταρτότριτος! (βλέπε τρισάγιο Στανίτσα)
Δευτερότριτος είναι ο βαρύς(Πεστενγκιάερ) και κύριος αυτού ο νάος (σαμπάχ) που είναι επίσης δευτερότριτος κατά τον τροχό.

Ιδού και απόστολος με δευτερότριτο(σαμπαχ)-τριτοτέταρτο(κλιτον-άγια) από τον Παναγιωτίδη:

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=65060&postcount=16
 
Last edited:
#77
Σε τεταρτότριτο (κλιτόν) επίσης είναι για παράδειγμα η εκλογή που ψάλει κι ο Καράς σε άγια "Εν πάσει τη Γη αλληλούια". Το φεραχνάκ είναι δευτερότριτος πενταφωνος και η πενταφωνία αυτού ήχος τεταρτότριτος! (βλέπε τρισάγιο Στανίτσα)
Δευτερότριτος είναι ο βαρύς(Πεστενγκιάερ) και κύριος αυτού ο νάος (σαμπάχ) επίσης δευτερότριτος.

Ιδού και απόστολος με δευτερότριτο(σαμπαχ)-τριτοτέταρτο(κλιτον-άγια) από τον Παναγιωτίδη:

http://analogion.com/forum/showpost.php?p=65060&postcount=16
έχετε την καλωσύνη να δώστε λίγους αριθμούς μορίων ή κλασμάτων ή ό,τι νομίζετε ? (για την συγκεκριμένη χρόα του κλιτού)
ευχαριστώ
 
#78
Εάν όντως η χρόα του κλιτού (όπως και οι άλλες) αποτελούν δάνειο από την εξωτερική μουσική, τότε ίσως πρέπει (και) εκεί να αναζητήσουμε πληροφορίες ακουστικές και γραπτές περί της εκτέλεσής της. Πώς δηλαδή περιγράφεται, παίζεται και τραγουδιέται το μακάμ νισαμπούρ στην παράδοση.
Η πρότασή σας εξαιρετική, ανεξαρτήτως αν είναι δάνειο ή όχι
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#79
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΚΟΥΜΠΕΤΣΟΣ;99119 said:
έχετε την καλωσύνη να δώστε λίγους αριθμούς μορίων ή κλασμάτων ή ό,τι νομίζετε ? (για την συγκεκριμένη χρόα του κλιτού)
ευχαριστώ
Τα διαστήματα ενδεικτικά λαμβάνοντας υπ'όψη τα ηχητικά ντοκουμέντα και το Μέγα θεωρητικό του Χρυσάνθου(παρ.262 σελίδα 116) μπορούμε να πούμε ότι είναι περίπου έτσι Δι 3 Γα 12 Βου 15 Πα. Αυτό δεν σημαίνει όμως τίποτα καθώς τα διαστήματα εξαρτώνται και από τα συμφραζόμενα (οι παλαιοί για αυτό δεν βάζανε αριθμούς στα διαστήματα οι πριν τον Χρύσανθο θεωρητικοί). Σημασία έχει να ακούγεται η ποιότητα του εναρμονίου τρίτου ήχου.
 
#80
Μεγάλο θέμα ὑπάρχει στό Ἅγιον Ὄρος σχετικά μέ τήν ἀκριβής καί παραδοσιακή ἐκτέλεση τῆς χρόας αὐτῆς στό τόσο συχνά λεγόμενο στίς ἀγρυπνίες μας Δοξαστικό τῶν Πολυελέων "Ἡ Ὑπεράρχιος Θεότης". Τό τί ἔχουμε ἀκοῦσει!!!!!!! :) Ἀπό τούς παλαιούς (Γερο Ἰωάσαφ, παπα Γαβριήλ Μακαβό, γερο Διονύσιο Φιρφιρῆ) τούς νεοτέρους (Δανιηλαίους, Θωμᾶδες, παπα Ἀντίπα) καί τούς...νεοτάτους (Βατοπαιδινούς....). Ἐπικρατεῖ πάντως ἡ ἀπόδοση ὥς πλάγιος τοῦ δευτέρου, πλήν τῆς Βατοπαιδίου. Παρακαλοῦμε τούς ἀγαπητούς μας ἀδελφούς τούς τά μουσικά κατέχοντες νά...βάλουν ἕνα (τεκμηριωμένο) χεράκι στήν ἀέναον ταύτην διαφωνίαν.
 
Top