Κ
Κωσταντής1
Guest
Κατὰ τὴν δική μου ἄποψη καὶ μὲ τὶς ἀτελέστατές μου γνώσεις γύρω ἀπὀ τὴν ἀρχαία μουσικὴ καὶ ὅλες δὲν ὑπάρχει μουσικὴ δίχως διατονικὴ κλίμακα, ὄχι ἁπλῶς κλίμακα - πρότυπο, λ.χ. Τ-Τ-Η-Τ-Τ-Τ-Η ἀλλἀ συγκεκριμένους καἰ ἀπόλυτα μαθηματικὰ καθορισμένους λόγους ἐπὶ τῆς τονικῆς. Αὐτὸ εἶναι τὸ ἀπαραίτητο ὑπόστρωμα γιὰ τὴν ἀνάπτυξη τοῦ μουσικοῦ φαινομένου. Μιὰ χορδὴ τῆς λύρας νἀ παίξουν, ἕνα α νὰ τραγουδῆσῃ ἢ νὰ ψάλλῃ κανείς, ἔχει ἤδη ὁρίσῃ μιὰ διατονικὴ κλίμακα μὲ τὀ εὔρος τῶν ἁρμονικῶν -οἱ ὁποῖοι εἶναι αὐστηρἀ φυσικοὶ ἀριθμοί. Μάλιστα ἠ κάθε ἐκτέλεση,τὀ κάθε καταγεγραμμένο ἔργο, εἶναι ταὐρόχρονα καὶ ἕνας καθορισμὀς τῆς διατονικῆς κλίμακας. Γιὰ τοὺς ἀρχαίους λέγεται ὅτι ὅπως καὶ γιὰ τὴν ἐκκλησιαστική μας μουσικὴ δὲν ἀρέσκονταν οὔτε στὴν πολυφωνία οὔτε στὴν ἀλλαγὴ τονικῆς οὔτε στὴν μετατροπία (δηλ. τὴν ἀλλαγἠ κλίμακας μέσα στὀ ἔργο ἢ τἠν ἐκτέλεση). Αὐτὸ θέλει βέβαια ἐπιβεβαίωση, καὶ μιἀ ὑποσημείωση - μπορεῖ νὰ ὑπάρξῃ πολυφωνία μέσα στἠν ὁμοφωνία, μετατροπία μέσα στἠν διατονική. Αὑτὸ τὀ τελευταῖο εἶναι λογικὸ νἀ περιμένουμε νἀ θέλουν νἀ τὀ ἑπιτύχουν, ὄταν ἐπιχειροῦν νἀ συναρμόσουν διάφορες τοπικὲς παραδόσεις σἐ ἕνα ἑνιαῖο σύστημα, καὶ διάφορες κλιμακες σἀν ἐκδηλώσεις μίας κλίμακας: δηλαδὴ μιὰ μετατροπία σὰν ἴδιο τρόπο. Γιατὶ φαίνεται τὴν θεωρία τους τὴν σκέφτονται καὶ τὴν παρουσίαζαν σὰν ἕνα ἔργο-κανόνα. Ὁ Σαίμπεργκ παρεμπιπτόντως προσπάθησε νἀ κάνει μουσικὴ μόνο μἐ τἠν 12τονη χρωματική, ἂν δἐν ἀπατῶμαι, καὶ δὲν πολυπέτυχε διότι ὁ κόσμος τὸ θεώρησε σἀν τόσο μεγάλη ἁπομάκρυνση ἁπὀ τἠν τονικὴ ποὺ πλέον χάνεται ἡ ἔννοια τοῦ ῥυθμοῦ καὶ παύει νὰ εἶναι μουσική, εἶναι ζωγραφική. Σὲ περίπτωση ποὺ οἱ βυζαντινοὶ μάστορες κατόρθωσαν ποτὲ κάτι ἀντίστοιχο θὰ περίμενε κανεἰς νἀ τὀ ἔκαναν σὲ ἕνα γερὸ τονικὸ ὑπόστρωμα.