Κοινωνικόν Πεντηκοστής, Πέτρου Λαμπαδαρίου.

E

emakris

Guest
Αυτό το αρχικό μέρος είναι ίσως οργανικό.
Δεν νομίζω, γιατί ανάλογο ρεφραίν με άσημες συλλαβές υπάρχει και παρακάτω, μεταξύ των "κανονικών" στίχων (έκανα και εγώ το ψάξιμό μου...)
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Είναι σαν να το διορθώνεις από τη μια και σου ξεχειλώνει από την άλλη. Η ίδια φθορά (διατονική του άνω Ζω) σε οποιονδήποτε άλλον ήχο θα σήμαινε τον Ζω στη θέση του. Εδώ τον θέλει εν υφέσει, για να αντιφωνήσει με τον κάτω Ζω... Τέτοιου είδους ρευστότητα είναι δύσκολο να ενταχθεί σε ένα στέρεο θεωρητικό σύστημα, κατάλληλο για διδασκαλία.
Ναι, έτσι το βλέπω κι εγώ! Μήπως ήλθε όμως η ώρα (ή έστω πλησιάζει) να καταρριφθεί ένα μεγάλο ταμπού, θα έλεγα, της μουσικής μας; Βλέπουμε, πως στη φωνητική αυτή τέχνη, συχνά κάποια διαστήματα είναι "μπαλαντέρ". Δεν είναι ακριβώς 24 το Ζω-ΠΑ του Στανίτσα: μπορεί να είναι 23 ή και 22,5 αλλά όταν έλθει η ώρα το φέρνει πάνω στα εναρμόνια, χωρίς να φανεί πως αλλάζει λίγο τα διαστήματα. Το ίδιο κάνει και στον Πα-Γα, δεν το λέει 18, αλλά παραπάνω ίσως κοντά στο 20. Κι όμως το κάνει να ακούγεται Α' ήχος.

Ακούστε εδώ τον απίστευτο μάστορα των διαστημάτων Γ. Καππέ (της μεσολογγίτικης σχολής Ανθίμου Αρχιδιακόνου). Ξεκινά με ειρμολογικό πλ. Α' με "φαρδυμένο" Κε-Νη (ως Πα-Γα με καθαρή ιδέα Α΄ήχου ωστόσο και συχνά με Δι ύφεση) και σχεδόν μέσα στα ίδια διαστήματα "χωράει" τα Δι-Ζω του Β' ήχου στο "Ποίοις ευφημιών" που ακολουθεί. Με υπέροχη Όμοια διφωνία κάνει το Δι-Ζω --> Βου-Δι και πέφτει στον Βου ως Νη, σύμφωνα με το κείμενο της Κυψέλης ή αυτού του Ιακώβου (από Χουρμούζιο) που το έχει ήδη από Βου το μάθημα. Μαγεία, με διαστήματα τριχόρδων γύρω στο 21 "παίζει" με Α΄, Β΄ και πλ. Δ'. Πιθανόν κάπου να είναι 20 και κάπου 22, αλλά στη φωνή αυτά είναι απλές αποχρώσεις!
[δεν ξέρω εάν αναφέρεστε σε αυτή, όταν μιλάτε για "πελασγικά", αλλά ο όρος αυτός είναι τελείως λανθασμένος, όπως έχω σημειώσει και αλλού. Συγγνώμη, αλλά έχω ένα πάθος με τη σωστή ορολογία :)].
Καλά κάνετε! Το είχα δει να το χρησιμοποιούν κάπου (στη φθορά του Ατζέμ) και μου φάνηκε βολικότερο από το "μαρτυρικό σημείο" της νέας (γιατί στην παλαιά είναι ολόκληρη η μαρτυρία). Φυσικά αφού λέτε πως είναι λάθος (και σας εμπιστεύομαι) δεν το ξαναχρησιμοποιώ.
Εν πάση περιπτώσει, ως άνθρωπος που μελετά την εξέλιξη, αλλά και τη συνέχεια του εκκλησιαστικού μέλους, οπωσδήποτε με συγκινεί μια θεωρία που κλείνει το ιστορικό χάσμα μεταξύ του αυθεντικού βαρέος και του λεγόμενου "διατονικού" και αποκαθιστά, έστω και άτυπα, τον... σπασμένο τροχό! Ασυζητητί. Μακάρι να βρεθούν και άλλα στοιχεία που να ενισχύουν αυτή τη θεωρία. Δεν το αποκλείω καθόλου. Ίδωμεν.
!!!

χς
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Ορίστε και σε ηχητικό...
Δεν ξέρω από πού προέρχονται οι συγκεκριμένες ηχογραφήσεις, αλλά αυτές οι ελαττωμένες 5ες είναι για μας "ξένον άκουσμα". Δεν υπάρχουν ούτε στην ψαλτική ούτε στην παραδοσιακή μας μουσική. Να έχει αλλοιωθεί τόσο πολύ το αισθητήριό μας; Πιθανόν... Μήπως όμως είναι "λόγιες" εκτελέσεις που δεν απηχούν κάποια παράδοση;
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Bestenigar γαρ...
(χωρίς να σημαίνει ότι το ασπάζομαι...το ψάχνω και 'γω...)
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Bestenigar γαρ...
(χωρίς να σημαίνει ότι το ασπάζομαι...το ψάχνω και 'γω...)
Στην αργή δοξολογία του Ιωάσαφ Διονυσιάτου σε ήχο βαρύ διατονικό, σε κάμποσους στίχους ο μελοποιός τοποθετεί τη φθορά του ατζεμ επί του ζω της νήτης, μη διευκρινίζοντας σε ποιό ύψος του ζω θέλει την ενέργειά της. Ανάλογα τη λύνει τοποθετώντας στη μαρτυρία τη φθορά τη διατονική του (άνω) ζω. Όποιος μπορεί ας αναρτήσει τα εν λόγω κομμάτια.

Δ.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Ουκ ολίγες ελαττωμένες κάνει ο Λέγετος (Βου - άνω Ζω εν υφέσει) και έγχρονος πολλές φορές ο άνω Ζω!!!. Ελαττωμένες πέμπτες, και έκτες, και όγδοες (!!!), υπάρχουν αρκετές. Ανάλογα και με τον ήχο και τις περισσότερες φορές σε νεότερες συνθέσεις, βεβαίως, βεβαίως!!!!!
 
Last edited:

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Η ''πεπατημένη'' στο γράφειν (γα διαρκής ύφεση) ή η μάλλον ''πεπατημένη'' στο άδειν (γα οξυμένο, δί χαμηλωμένο) που φαίνεται να είναι η ερμηνεία του γραπτού;
Εάν δει κάποιος το Θεοτόκε Παρθένε του Μπερεκέτη σε εξήγηση Γρηγορίου που κάνει χρήση της διαρκούς υφέσεως στον πρώτο πόδα (ήχος Α) και που η προφορική παράδοση σώζει και το ανάλογο άκουσμα, διαπιστώνει ότι η "πεπατημένη" στο γράφειν (Γα διαρκής ύφεση) είναι και "πεπατημένη" εις το άδειν που είναι και η ερμηνεία του γραπτού.

Γ.Κ.

Αν τόχει πρόχειρο ο Νικόλαος, ας το ανεβάσει.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Πόσοι κάνουν φυσικό τον γα κ ας έχει δι ύφεση,
Πάντως ο Γρηγόριος δίνει αρκετές λύσεις.

Στο Αξιόν εστιν (που επισυνάπτεται) εκεί που θέλει να κάνει τον Δι φυσικό τοποθετεί την ανάλογη φθορά και κατόπιν ξαναβάζει τη διαρκεί ύφεση.

Φτάνει στο σημείο να ονομάζει τον Πεστενγκιάρ και "Τριτόβαρο" (δες επισυναπτόμενο). Η μια εξήγηση του είναι: Τρίτος (Γα φυσικό δηλαδή) και Βαρύς (από του Ζω φυσικό). Σύν και τη διαρκή ύφεση στο Γα = Ο Γα φυσικός, και ο Δι εν υφέσει (και ισοκράτημα βεβαίως στον Πα). Και έτσι συνεχίζεται ο Πρωτόβαρυς των παλαιών άλλοτε ως Βαρύς τετράφωνος και άλλοτε ως τριτόβαρος κατά τους νεοτέρους.

Όσοι πιστοί.

Γ.Κ.
 

Attachments

Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Τα γραπτά των Τρών Διδασκάλων, τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μουσικά, δείχνουν το δρόμο. 'Οντως, όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν.
"Εμμείνωμεν εις τα των Τριών Διδασκάλων".
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Τα γραπτά των Τρών Διδασκάλων, τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μουσικά, δείχνουν το δρόμο. 'Οντως, όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν.
"Εμμείνωμεν εις τα των Τριών Διδασκάλων".
Δηλαδή, δεν θα ασχοληθείς ξανά με τα παλαιότερα των Τριών Διδασκάλων:);
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Τα γραπτά των Τρών Διδασκάλων, τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μουσικά, δείχνουν το δρόμο. 'Οντως, όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν.
"Εμμείνωμεν εις τα των Τριών Διδασκάλων".
Συγγνώμη, αλλά (μόνο) έτσι εμμένομεν στα των Τριών διδασκάλων; Ποιός μας αποκλείει οι τρεις να ανέβαζαν τον γα στα επίμαχα σημεία, ασχέτως προς ό,τι γράφανε, όπως και οι σημερινοί- κατά πλειοψηφίαν;


Δ.
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Ουκ ολίγες ελαττωμένες κάνει ο Λέγετος (Βου - άνω Ζω εν υφέσει) και έγχρονος πολλές φορές ο άνω Ζω!!!. Ελαττωμένες πέμπτες, και έκτες, και όγδοες (!!!), υπάρχουν αρκετές. Ανάλογα και με τον ήχο και τις περισσότερες φορές σε νεότερες συνθέσεις, βεβαίως, βεβαίως!!!!!
Παρακαλώ να μη λαϊκίζουμε και να μην εξυπναδίζουμε. Μίλησα για το συγκεκριμένο άκουσμα, στον συγκεκριμένο ήχο, με τη συγκεκριμένη μελωδική γραμμή, ως συμβολή στον προβληματισμό για τα διαστήματα του ήχου. Δεν μίλησα γενικά για ελαττωμένα διαστήματα. Εάν το πάμε έτσι, τι να πούμε για τους χρωματικούς ήχους; Έλεος... Εάν εσάς δεν σας ξενίζει το Γα-Ζω-Γα, όπως ακούγεται στην ηχογράφηση, μπορείτε απλώς να το επισημάνετε ευθέως.

ΥΓ Αντίθετα, κατ' εμέ δεν ξενίζει αυτή η ηχογράφηση που επισήμανε ο κ. Σκρέκας, επειδή σε αυτό το μέλος υπάρχει ομαλή εναλλαγή πρώτου (Πα) και βαρέος (Ζω), που γίνεται ακόμη πιο ομαλή με τις αντίστοιχες αλλαγές στο ισοκράτημα. Είπαμε, δεν είναι άσπρο-μαύρο...
 
Last edited:
E

emakris

Guest
Τα γραπτά των Τριών Διδασκάλων, τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μουσικά, δείχνουν το δρόμο. 'Οντως, όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν.
"Εμμείνωμεν εις τα των Τριών Διδασκάλων".
Αυτό τώρα τι είναι, αγαπητέ Λαοσυνάκτη;;; Δεν μας έχεις συνηθίσει σε τέτοιους λαϊκισμούς. Και εγώ εξανίσταμαι όσο δεν πάει άλλο, όταν κάποιοι στρέφονται κατά των Τριών, καταλογίζοντάς τους μάλιστα και δόλο (!), αλλά δεν βγαίνω να κάνω τέτοιες δηλώσεις σε κατ' ουσίαν άσχετα θέματα.
 
Last edited:

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Παρακαλώ να μη λαϊκίζουμε και να μην εξυπναδίζουμε.
Δεν καταλαβαίνω γιατί ό,τι δε συμφωνεί με την τοποθέτησή σας είναι λαϊκισμός ή εξυπνάδα. Να το κάνω πιο επιστημονικό, τότε.

Κατ' εμέ, ο Λέγετος με τον Βαρύ από τον Ζω που φέρει Γα δίεση, όσον αφορά το πεντάχορδο από τη βάση τους, είναι ένα και το αυτό. Καί ο Λέγετος, ως ήχος, υφίσταται πριν το Βαρύ που φέρει το Γα δίεση. Παρεμφερή πράγματα είναι αλλά από άλλη βάση. ΚΑΤ' ΕΜΕ.

Γ.Κ.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Ἄν τό αὐγό εἶχε τρίχες θά λέγαμε «πιάσε τό αὐγό καί κούρευ το».
Αὐτή εἶναι ἡ θεωρία.
Τό ἄν σερβίρεις τό αὐγό μάτι ἤ ὀμελέτα εἶναι ἡ πράξη.
Τό πῶς θά σερβίρεις ἕναν ἦχο χρειάζεται ἕνας ἀκουστικός τσελεμεντές καί ὄχι θεωρητικός.
Ὁ διατονικός βαρύς ὀνομάζεται ἔτσι γιατί χρησιμοποιεῖ τήν διατονική κλίμακα.
Τά ὑπόλοιπα εἶναι ἕλξεις πού μαθαίνονται ἀπ τόν ἀκουστικό τσελεμεντέ καί ὄχι ἀπ' την
θεωρία άν δηλ. ὁ Γα εἶναι ἀνυψωμένος κατά 0,000.. κλπ
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Δεν καταλαβαίνω γιατί ό,τι δε συμφωνεί με την τοποθέτησή σας είναι λαϊκισμός ή εξυπνάδα. Να το κάνω πιο επιστημονικό, τότε.

Κατ' εμέ, ο Λέγετος με τον Βαρύ από τον Ζω που φέρει Γα δίεση, όσον αφορά το πεντάχορδο από τη βάση τους, είναι ένα και το αυτό. Καί ο Λέγετος, ως ήχος, υφίσταται πριν το Βαρύ που φέρει το Γα δίεση. Παρεμφερή πράγματα είναι αλλά από άλλη βάση. ΚΑΤ' ΕΜΕ.

Γ.Κ.
Είναι μήπως μόνο παρεμφερή αλλά όχι ταυτόσημα, δηλαδή όμοια ο λέγετος κ ο βαρύς με γα δίεση; Κάτι που ειδικά οι παλαιοί το ήξεραν αρκετά καλά. Βλπ Λόγον αγαθόν Χουρμουζίου και Εξομολογείσθε Θ. Π. Φωκαέως, κ τα δύο σε λέγετο.

Δ.
 
Last edited:

Laosynaktis

Παλαιό Μέλος
Αυτό τώρα τι είναι, αγαπητέ Λαοσυνάκτη;;; Δεν μας έχεις συνηθίσει σε τέτοιους λαϊκισμούς. Και εγώ εξανίσταμαι όσο δεν πάει άλλο, όταν κάποιοι στρέφονται κατά των Τριών, καταλογίζοντάς τους μάλιστα και δόλο (!), αλλά δεν βγαίνω να κάνω τέτοιες δηλώσεις σε κατ' ουσίαν άσχετα θέματα.
Γιατί με κατηγορείς ότι λαϊκίζω, βρε Στάθη, και ότι μιλάω για άσχετα θέματα;
Για τον Βαρύ ήχο μιλάω, που συζητάμε εδώ.
Σύμφωνα με όσα γράφουν οι Τρείς Διδάσκαλοι στα θεωρητικά τους και στα μουσικά τους κείμενα (βλ. το άρθρο μου, βλ. και τις μαρτυρίες που έδωσε ο Γ. Κωνσταντίνου), αλλά και με όσα έχω ερευνήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια συγκρίνοντας και μελετώντας χίλια-δυο μέλη στην νέα και στην παλαιά γραφή, ο Βαρύς έχει κατά βάσιν το Ζω και το Γα φυσικά με δυνατότητα ύπαρξης κλίμακας με Γα δίεση ή με φθορά Δευτέρου.
Και ήμουν ο πρώτος (προ Ψαλτολογίου) ή από τους πρώτους έστω που παρετήρησα και μίλησα για την παραποιημένη κλίμακα (μαλακή χρωματική σε Ζω χαμηλωμένο και όχι στο Ζω ύφεση που είπε ο Καραμάνης). Διότι κατ' εμέ παραποιημένη είναι και δεν είναι αυτή που εννοούν οι Τρείς Δ. Και μάλιστα δεν τη φόρτωσα, αν θέλεις, και τόσο με την έννοια του "λάθους" (βλ. το τέλος του άρθρου μου), δεν μπορώ όμως να την δεχτώ ως γνήσια και παλαιά και ότι αυτήν εννοούν οι 3Δ. Είπα επίσης ότι αυτή την κλίμακα δεν την ψάλλουν όλοι, αν και την ψάλλουν πολλοί.
"Όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν"=εφόσον οι 3Δ μας μιλάνε για τις διατονικές κλίμακες που ανέφερα, καλό είναι νομίζω να προσπαθεί κανείς αυτές τις κλίμακες να ψάλλει, ειδικά όταν θέλει να ψάλει τα παλαιότερα μέλη. Κι αυτό ας το κάνει όποιος νομίζει ότι θέλει ή μπορεί να το κάνει. Δεν θα πρέπει να κατηγορηθεί ότι δεν ακολουθεί την παράδοση.
Από την άλλη, είπα και τότε στην ανακοίνωσή μου ότι δεν μπορώ να υποχρεώσω κανέναν να ψάλει όπως συνεπέρανα ότι είναι το σωστό, ούτε να απαγορέψω σε κάποιον να ψάλλει την παραποιημένη κλίμακα. Εγώ έδωσα αυτό που βρήκα και με βάση αυτό ψάλλω και διδάσκω. Όποιος έχει συνηθίσει την παραποιημένη κλίμακα και δεν θέλει ή δεν μπορεί να πάει στις κλίμακες των 3Δ με γειά του με χαρά του! Ας έχει μόνο υπόψιν του το τί λέει (αν νομίζει ότι το χρειάζεται).
"Εμμείνωμεν...."=τα στοιχεία δείχνουν ότι πρέπει σ' αυτό το ζήτημα να ακούσουμε αυτά που είπαν οι 3Δ, διότι η εξέταση δείχνει ότι σωστά τα είπαν κι ας μην υποστηρίζονται από το σύνολο της προφορικής παράδοσης (η οποία δεν νομίζω ότι και τόσο ομοιόμορφη μεταξύ δαφόρων εκτελεστών, αλλά και μεταξύ εκτελέσεων του ίδιου εκτελεστού, για να την δεχθούμε ασυζητητί). Ας εμμείνουμε, διότι, όπως και σε άλλα θέματα, η έρευνα και η εξέταση δείχνει ότι πρέπει να εμμείνουμε. Ή, αν σε άλλα θέματα η έρευνα έδειξε ότι πρέπει να εμμείνουμε, πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψιν τη γνώμη των 3Δ και σ' αυτό το θέμα κι όχι να την απορρίπτουμε.
 
E

emakris

Guest
Γιατί με κατηγορείς ότι λαϊκίζω, βρε Στάθη, και ότι μιλάω για άσχετα θέματα;
Για τον Βαρύ ήχο μιλάω, που συζητάμε εδώ.
Σύμφωνα με όσα γράφουν οι Τρείς Διδάσκαλοι στα θεωρητικά τους και στα μουσικά τους κείμενα (βλ. το άρθρο μου, βλ. και τις μαρτυρίες που έδωσε ο Γ. Κωνσταντίνου), αλλά και με όσα έχω ερευνήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια συγκρίνοντας και μελετώντας χίλια-δυο μέλη στην νέα και στην παλαιά γραφή, ο Βαρύς έχει κατά βάσιν το Ζω και το Γα φυσικά με δυνατότητα ύπαρξης κλίμακας με Γα δίεση ή με φθορά Δευτέρου.
Και ήμουν ο πρώτος (προ Ψαλτολογίου) ή από τους πρώτους έστω που παρετήρησα και μίλησα για την παραποιημένη κλίμακα (μαλακή χρωματική σε Ζω χαμηλωμένο και όχι στο Ζω ύφεση που είπε ο Καραμάνης). Διότι κατ' εμέ παραποιημένη είναι και δεν είναι αυτή που εννοούν οι Τρείς Δ. Και μάλιστα δεν τη φόρτωσα, αν θέλεις, και τόσο με την έννοια του "λάθους" (βλ. το τέλος του άρθρου μου), δεν μπορώ όμως να την δεχτώ ως γνήσια και παλαιά και ότι αυτήν εννοούν οι 3Δ. Είπα επίσης ότι αυτή την κλίμακα δεν την ψάλλουν όλοι, αν και την ψάλλουν πολλοί.
"Όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν"=εφόσον οι 3Δ μας μιλάνε για τις διατονικές κλίμακες που ανέφερα, καλό είναι νομίζω να προσπαθεί κανείς αυτές τις κλίμακες να ψάλλει, ειδικά όταν θέλει να ψάλει τα παλαιότερα μέλη. Κι αυτό ας το κάνει όποιος νομίζει ότι θέλει ή μπορεί να το κάνει. Δεν θα πρέπει να κατηγορηθεί ότι δεν ακολουθεί την παράδοση.
Από την άλλη, είπα και τότε στην ανακοίνωσή μου ότι δεν μπορώ να υποχρεώσω κανέναν να ψάλει όπως συνεπέρανα ότι είναι το σωστό, ούτε να απαγορέψω σε κάποιον να ψάλλει την παραποιημένη κλίμακα. Εγώ έδωσα αυτό που βρήκα και με βάση αυτό ψάλλω και διδάσκω. Όποιος έχει συνηθίσει την παραποιημένη κλίμακα και δεν θέλει ή δεν μπορεί να πάει στις κλίμακες των 3Δ με γειά του με χαρά του! Ας έχει μόνο υπόψιν του το τί λέει (αν νομίζει ότι το χρειάζεται).
"Εμμείνωμεν...."=τα στοιχεία δείχνουν ότι πρέπει σ' αυτό το ζήτημα να ακούσουμε αυτά που είπαν οι 3Δ, διότι η εξέταση δείχνει ότι σωστά τα είπαν κι ας μην υποστηρίζονται από το σύνολο της προφορικής παράδοσης (η οποία δεν νομίζω ότι και τόσο ομοιόμορφη μεταξύ δαφόρων εκτελεστών, αλλά και μεταξύ εκτελέσεων του ίδιου εκτελεστού, για να την δεχθούμε ασυζητητί). Ας εμμείνουμε, διότι, όπως και σε άλλα θέματα, η έρευνα και η εξέταση δείχνει ότι πρέπει να εμμείνουμε. Ή, αν σε άλλα θέματα η έρευνα έδειξε ότι πρέπει να εμμείνουμε, πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψιν τη γνώμη των 3Δ και σ' αυτό το θέμα κι όχι να την απορρίπτουμε.
Εντάξει, κατανοητό. Απλώς, η αρχική δήλωση είχε έναν ιδεολογικό τόνο που δεν ταιριάζει στον περίπλοκο χαρακτήρα του θέματος που συζητούμε. Σε άλλη περίπτωση, εγώ θα ήμουν ο πρώτος που θα έκανε μια τέτοια δήλωση.
Όπως ανέφερα σε προηγούμενο μήνυμα, σε κάποιες περιπτώσεις υπάρχει σαφής διάσταση μεταξύ προφορικής και γραπτής παράδοσης του μέλους. Ο καθένας το βλέπει. Προσπαθούμε λοιπόν να εξηγήσουμε αυτή τη διάσταση, πιθανόν δε και να τη "θεραπεύσουμε" (δύσκολο). Το να λέει κανείς "ας εμμείνουμε" στο ένα ή στο άλλο, όπως γίνεται κάποιες φορές στο Ψαλτολόγιο, δεν είναι καθόλου παραγωγικό.
Τέλος πάντων. Πάμε παρακάτω.
 
Top