Ο λόγος που και στα δύο αντικείμενα υπάρχει χάος είναι ότι τα άτομα που θα έπρεπε να ασχολούνται δεν ασχολούνται και αφήνουν ασχέτους να αλωνίζουν χωρίς ανταγωνισμό.
Με αφορμή το τελευταίο σχόλιο του κ. Γιώργου, θέλω να μοιραστώ μαζί σας κάποιες μου σκέψεις, την περίοδο αυτή της Σαρρακοστής καραντίνας.
Ο μύστης δεν θα ασχοληθεί, καθώς έχει σοβαρότερα να κάνει, αλλά και για έναν ακόμα σοβαρότατο λόγο που θα αναπτύξω στην συνέχεια. Αυτός που ασχολείται είναι ο μικρός, ο καλαμπόρτζης, ο άσχετος. Αυτός που επιζητεί συνεχώς επιβεβαίωση της ημιμαθείας που τον διακρίνει.
Παρατηρώντας λίγο τα ΜΜΕ και το διαδίκτυο, εύκολα διαπιστώνεις ότι οι ίδιοι μαϊντανοί, μαχητές της δημοσιότητας και της επίδειξης, κατακλύζουν όλους τους χώρους. Στην τηλεόραση, οι ίδιοι από κανάλι σε κανάλι. Στο διαδίκτυο οι ίδιοι (για παράδειγμα, ένας ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ θα ανεβάσει το βίντεό του όχι μόνο σε μία σελίδα του Facebook, αλλά σε όλες όσες είναι εγγεγραμμένος, ενώ το ίδιο θα κάνει και στο youtube, instagram και όπου αλλού έχει λογαριασμό).
Έτσι, το ζήτημα της εποχής, δεν είναι η αναζήτηση της αλήθειας, αλλά η δημοσιότητα, έστω κι αν αυτή στηρίζεται στο ψέμα, στην παραποίηση της αλήθειας, στο δήθεν και στο φαίνεσθαι. Φαινόμενα κοινωνικά που δεν λαμβάνουν χώρα μόνο στην Ελλάδα.
Η αλήθεια δεν είναι αρεστή πάντα, καθώς τις περισσότερες φορές εκθέτει και γυμνώνει τον αδαή και τον ημιμαθή στα μάτια όλων. Τρανό παράδειγμα στην αναζήτηση της αλήθειας (η οποία είναι πάντοτε μοναδική, ενώ τα ψέματα πολλά) ο σοφός Σωκράτης, όπου με την τέχνη της μαιευτικής, προσποιούμενος τον ανήξερο (Σωκρατική Ειρωνεία), με καίριες ερωτήσεις, οδηγούσε τον αδαή στο να απογυμνωθεί στα μάτια όλων των ακροατών. Την κατάληξη του Σωκράτη όλοι την γνωρίζουν. Τον φυλάκισαν και τον δηλητηρίασαν, αφού οι προεστοί και οι φερόμενοι ως ειδήμονες των Αθηνών, δεν άντεχαν άλλο τον δημόσιο εξευτελισμό τους από κάποιον ξυπόλητο, με τον ίδιο χιτώνα χειμώνα καλοκαίρι.
Ποια όμως είναι τα βαθύτερα αίτια για την δολοφονία του Σωκράτη; Τι ενοχλούσε περισσότερο; Το ότι ήταν μονοχίτων και ξυπόλητος ή το ότι τους ξεφτίλιζε δημόσια;
Σήμερα υπάρχουν μιμητές του Σωκράτη; Σίγουρα υπάρχουν, αλλά πόσοι από αυτούς είναι διατεθειμένοι να ακολουθήσουν τον μαρτυρικό δρόμο του σοφού;
Η έρευνα μέχρι στιγμής έχει φέρει στο φως κάποιους σύγχρονους μάρτυρες, οι οποίοι, όπως ο μεγάλος σοφός, οδηγήθηκαν στις αίθουσες των δικαστηρίων, χωρίς ευτυχώς να αναγκαστούν να πιούν κώνειο. Γιατί; Επειδή υποστήριζαν το αυτονόητο, το ότι δηλ. η μουσική της Εκκλησίας έχει συνέχεια που βασίζεται στην Παράδοση του Πατριαρχείου, του Αγίου Όρους, της Θεσσαλονίκης κ.ά. Ποιο ήταν το τραγικό παράπτωμα στο οποίο έπεσαν; Αφόρισαν δημόσια αυτόκλητες, αυτοδίδακτες αυθεντίες, που βασίζονται σε τυχαίες χειρονομίες και εκ Θεού σημεία. Τι άλλο θα μπορούσαν να έκαναν; Θα μπορούσε ο Σωκράτης να ακούει και να δέχεται ότι έλεγαν οι σοφιστές εκείνης της εποχής και να μην αντιδρά; Έτσι, βρέθηκαν και στην εποχή μας Μέλητοι και Άνυτοι που σέρνουν στα δικαστήρια τον όποιον αντιφρονούντα των ιδεών και αντιλήψεών των. Είδαν κι έπαθαν οι μάρτυρες αυτοί μέχρι να ξεμπλέξουν από όλες αυτές τις δικαστικές διαμάχες, ενώ δεν αποκλείω το γεγονός, κάποιοι από αυτούς κλήθηκαν να υπογράψουν και δήλωση μετανοίας, ώστε να ικανοποιηθούν ηθικά οι Μέλητος και Άνυτος.
Αυτός είναι και ο κυριότερος λόγος που ο μύστης σήμερα, δεν ασχολείται με τα τρέχοντα θέματα της μουσικής, ούτε καταδικάζει δημόσια τις μουσικές αιρέσεις εκάστου αυτόκλητου σωτήρα και διδασκάλου. Κανείς δεν είναι διατεθειμένος να σύρεται στα δικαστήρια για την ευθιξία του ημιμαθή ή την αποκατάσταση του δημοσίου ονόματος του ασεβή και μουσικά αιρετικού.
Η αυτή αίρεση δεν φέρει μόνο μουσικές αποκλίνουσες συμπεριφορές, αλλά και ηθικές. Για παράδειγμα να αναφέρω της ιστορική φράση του Μέλητου (ή του Άνυτου – δεν το έχω διασταυρώσει πλήρως), ο οποίος, αναφερόμενος σε έτερο συνάδελφο ιεροψάλτη τον αποκάλεσε «απόγονο του Αυνάν». Θαυμάστε ήθος ανθρώπου που ασχολείται με την ψαλτική τέχνη και κόπτεται για την μουσική της ττΧΜΕ. Συγνώμη, τώρα, έχω μια απορία, αυτός ο άνθρωπος όταν ψάλλει κάτω από το βλέμμα του Χριστού, έχει κάποια επίγνωση των πράξεων και των λόγων του;
Τέτοια συμπεριφορά είναι ανήκουστη όχι μόνο για κάποιον ψάλτη Παραδοσιακό ή νεωτεριστή, αλλά για κάθε ανθρώπινο ον που συνομιλεί με ένα άλλο σε δημόσιο πλαίσιο. ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΝ! Το ήθος όμως είναι κληρονομικό και μεταδοτικό από δάσκαλο σε μαθητή, και βεβαίως είχαν εξαίρετο πρότυπο να πάρουν και να αντιγράψουν οι μαθητές του φωτισμένου διδασκάλου.