"Η Βυζαντινή μουσική και τα προβλήματά της" Σίμων Καράς

Status
Not open for further replies.

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
μη ειρωνεύεστε τον κύριο καθηγητή, επειδή δεν υπάρχει πουθενά η φωνή του να ψάλλει έστω κι ένα αμήν, δεν είναι όμορφο
Το έργο μας δεν φαίνεται μόνο από το γεγονός εάν ακούγεται η φωνή μας στις ηχογραφήσεις αλλά, έμμεσα, κι από άλλες παραμέτρους όπως: "
........Ως πανεπιστημιακός διδάσκαλος είναι και πνευματικός ‘Πατήρ Διδακτόρων’, μιας ολόκληρης γενεάς πενήντα νέων ερευνητών-επιστημόνων, και είναι, με την παντοία και πολύπλευρη προσφορά του, ο ουσιαστικός θεμελιωτής της επιστήμης της Βυζαντινής Μουσικολογίας στην Ελλάδα και ανανεωτής της Ψαλτικής Τέχνης, με διεθνή ακτινοβολία.
Παράλληλα με το επιστημονικό και διδακτικό έργο, και αξεχώριστο στη βιοτή του, είναι το μελοποιητικό και καλλιτεχνικό έργο του. Ο Γρηγόριος Θ. Στάθης είναι μελοποιός με μεγάλο συνθετικό έργο και εξηγητής της προ του 1814 σημειογραφίας. Ως καλλιτέχνης είναι ‘Μαΐστωρ της Ψαλτικής Τέχνης’, δηλαδή διδάσκαλος και χοράρχης του περιφήμου Χορού Ψαλτών “Οι Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης”, που ίδρυσε το 1983......
Από τα παραπάνω κι όχι μόνο, προκύπτει, αυθόρμητα ο χαρακτηρισμός μου, για τον εν λόγω Ακαδημαϊκό δάσκαλο, ως "ο Πατριάρχης της Β. Μουσικολογίας", που ίσα - ίσα, αποτυπώνει την αλήθεια και έρχεται να τεκμηριώσει την άποψη: "Ό,τι και να σας λένε, αυτό που θα επικρατήσει είναι αυτό που διδάσκεται στο τμήμα Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από εκεί βγαίνουν οι σύγχρονοι ψάλτες με επιστημονική πλέον άποψη πάνω στην Βυζαντινή Μουσική. Απλά...." (Με άλλα λόγια, διεκδικεί και έχει "την πνευματική πατρότητα" της Β. Μουσικολογίας στην Ελλάδα της οποίας, οι εκφραστές & "πολλαπλασιαστές της", είναι διδάκτορες - "πνευματικά του παιδιά" και συνεχιστές του έργου του)! (εδώ κι εδώ).
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Το έργο μας δεν φαίνεται μόνο από το γεγονός εάν ακούγεται η φωνή μας στις ηχογραφήσεις αλλά, έμμεσα, κι από άλλες παραμέτρους όπως: "
........Ως πανεπιστημιακός διδάσκαλος είναι και πνευματικός ‘Πατήρ Διδακτόρων’, μιας ολόκληρης γενεάς πενήντα νέων ερευνητών-επιστημόνων, και είναι, με την παντοία και πολύπλευρη προσφορά του, ο ουσιαστικός θεμελιωτής της επιστήμης της Βυζαντινής Μουσικολογίας στην Ελλάδα και ανανεωτής της Ψαλτικής Τέχνης, με διεθνή ακτινοβολία.
Παράλληλα με το επιστημονικό και διδακτικό έργο, και αξεχώριστο στη βιοτή του, είναι το μελοποιητικό και καλλιτεχνικό έργο του. Ο Γρηγόριος Θ. Στάθης είναι μελοποιός με μεγάλο συνθετικό έργο και εξηγητής της προ του 1814 σημειογραφίας. Ως καλλιτέχνης είναι ‘Μαΐστωρ της Ψαλτικής Τέχνης’, δηλαδή διδάσκαλος και χοράρχης του περιφήμου Χορού Ψαλτών “Οι Μαΐστορες της Ψαλτικής Τέχνης”, που ίδρυσε το 1983......
Από τα παραπάνω κι όχι μόνο, προκύπτει, αυθόρμητα ο χαρακτηρισμός μου, για τον εν λόγω Ακαδημαϊκό δάσκαλο, ως "ο Πατριάρχης της Β. Μουσικολογίας", που ίσα - ίσα, αποτυπώνει την αλήθεια και έρχεται να τεκμηριώσει την άποψη: "Ό,τι και να σας λένε, αυτό που θα επικρατήσει είναι αυτό που διδάσκεται στο τμήμα Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από εκεί βγαίνουν οι σύγχρονοι ψάλτες με επιστημονική πλέον άποψη πάνω στην Βυζαντινή Μουσική. Απλά...." (Με άλλα λόγια, διεκδικεί και έχει "την πνευματική πατρότητα" της Β. Μουσικολογίας στην Ελλάδα της οποίας, οι εκφραστές & "πολλαπλασιαστές της", είναι διδάκτορες - "πνευματικά του παιδιά" και συνεχιστές του έργου του! (εδώ κι εδώ).
Γνωρίζουμε το βιογραφικό του καθηγητή κύριε Κούγια.
Είναι σεβαστός λογιότατος αλλά όχι μουσικολογιότατος.
Η γνώση της μουσικής πιστοποιείται από τους ειδικούς. Ποιοι είναι οι ειδικοί; Είναι ο άρχων πρωτοψάλτης του Οικουμενικού Πατριαρχείου ή τόσοι μεγάλοι ψάλτες που διέπρεωαν τον 20ο αιώνα. Από που πήρε την πιστοποίηση της γνώσης της βυζαντινής μουσικής ο κ καθηγητής; από την Κοπεγχάγη! Όσο καλοί και να είναι στην Κοπεγχάγη οι ακαδημαϊκοί της Κοπεγχάγης στον τομέα της έρευνας των γραπτών πηγών δεν παύει να είναι άσχετοι με το αντικείμενο, αφού ποτέ δεν το σπούδασαν δίπλα σε ειδικό.
Φυσικά και είναι ‘Πατήρ Διδακτόρων’ λογιοτάτων, θεολόγων, φιλολόγων αλλά και συνάμα πατήρ φαλτσών, που έχουν αναλάβει αυθαίρετα την διάσωση και διάδοση της ψαλτικής τέχνης με το αντίθετο δυστυχώς αποτέλεσμα.
"Αθήνα - Ρώμη - Κοπεγχάγη - Οξφόρδη΄", που είναι η Κωνσταντινούπολη, η μάνα της μουσικής; πού είναι η Θεσσαλονίκη; Τι σχέση έχει η παλαιά Ρώμη, η πρωτεύουσα των Βίκινγκς η Κοπεγχάγη και η έδρα των Αγγλοσαξόνων η Οξφόρδη με το αντικείμενο που λέγεται ψαλτική;!
Ο καθηγητής έχει κάνει όντως μεγάλο έργο φιλολογικό και πάνω στα γραπτά τεκμήρια, φέρνοντας έτσι πολλά στοιχεία στο φως, ώστε να τα μελετήσουμε όλοι και να ωφεληθούμε. Αυτό όμως δεν αρκεί αγαπητέ Νεκτάριε, η ψαλτική είναι φωνητική παράδοση και μόνο έτσι μεταδίδεται και πιστοποιείται, κάτι το οποίο δεν έγινε ποτέ σε όλους τους ακαδημαϊκούς κύκλους της Ελλάδας.
Θεολόγος που σπούδασε βυζαντινή μουσικολογία στους Βίκινγκς και έγινε δάσκαλος των δασκάλων της ψαλτικής;! Όχι, λυπάμαι αλλά διαφωνώ!
 
Last edited:

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
................................................................................................
Αυτό όμως δεν αρκεί αγαπητέ Νεκτάριε, η ψαλτική είναι φωνητική παράδοση και μόνο έτσι μεταδίδεται και πιστοποιείται, κάτι το οποίο δεν έγινε ποτέ σε όλους τους ακαδημαϊκούς κύκλους της Ελλάδας........
Εγώ κρίνω εκ΄ του αποτελέσματος! (βλέπε: εδώ, εδώ, εδώ κ.ά.)
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Εγώ κρίνω εκ΄ του αποτελέσματος! (βλέπε: εδώ, εδώ, εδώ κ.ά.)
καλά θα αστιεύεστε... Φυσικά και η χορωδία των μαϊστόρων ήταν τότε από τις καλύτερες! διότι τότε είχε μαζέψει τους κορυφαίους ψάλτες.
Όλοι αυτοί οι ψάλτες δεν ήταν μαθητές του κ. Στάθη, όλος ο κόσμος το γνωρίζει αυτό.
βλέπε κι εδώ
Tcν îδρυτικc Πράξη υπέγραψαν εικοσιτρείς (23) φίλοι ψάλτες, τcν 8η Nοεµβρίου 1985· οî εξής κατa σειρά: Θεόδωρος Bασιλείου, Παναγιώτης Σουσούνης, \Aθανάσιος BουρλÉς, Συµεgν Mαραγκίδης, ΣπÜρος \Aποστόλου, \Aθανάσιος ΠαϊβανÄς, Γεώργιος Γιαννακόπουλος, \Iωάννης Σπετσιώτης, XρÉστος Kοντακηνός, \Aθανάσιος BουγιουκλÉς, \Eλευθέριος Xαραλαµπίδης, Eéάγ-γελος Σαββάκης, Nίκος Kωνσταντινοπουλος, Παναγιώτης Mάθος, \Iωάννης \Iσταµπουλούογλου, Mιχαcλ Kατινιώτης, \Aθανάσιος Γλάρος, Eéάγγελος Γλαρος, Δηµήτριος Zατζηαποστόλου, \Aθα-νάσιος Nτζάνης, Παναγιώτης Tζανάκος, Παναγιώτης Δερµούσης, \Aθανάσιος Παπαγεωργίου

Επαναλαμβάνω, στο συγγραφικό έργο είναι λογιότατος και στην έρευνα και συλλογή των γραπτών στοιχείων έχει κάνει την πιο πολύτιμη δουλειά. Ψάλτης όμως- που για μένα είναι το βασικό- υστερεί και υστερούν όλοι σχεδόν από όσους έχουν αποφοιτήσει από μουσικολογικά τμήματα την Ελλάδας. Λέω σχεδόν γιατί μπορεί κάποιοι να είχαν μάθει πριν αλλού και να τα ήξεραν και πήγαν εκεί μόνο για το χαρτί.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Δεν έχουν τηρηθεί οι σωστές διαδικασίες πιστοποίησης γνώσης της ψαλτικής εδώ και πολλές δεκαετίες ίσως και πάνω από αιώνα.
Έπρεπε να υπάρχει εδώ και αιώνες φορέας πιστοποίησης της παραδοσιακής ψαλτικής γνώσης με την έγκριση του πρωτοψάλτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Πρόλαβε η Κοπεγχάγη η Βιέννη κι η Οξφόρδη, τώρα καλά κρασιά
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Εγώ κρίνω εκ΄ του αποτελέσματος! (βλέπε: εδώ, εδώ, εδώ κ.ά.)
'' Όσο καλοί και να είναι στην Κοπεγχάγη οι ακαδημαϊκοί της Κοπεγχάγης στον τομέα της έρευνας''.....μπορούν να μας πουν σωστά και σύμφωνα με τα παραδοθέντα ένα απολυτίκιο;...
ΟΧΙ
Τι να κάνω, λοιπόν, εγώ τους τίτλους και τις περγαμηνές αφού είναι ουσιαστικά άσχετοι με το αντικείμενο;.. ;)
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
1. καλά θα αστειεύεστε... 2. Φυσικά και η χορωδία των μαϊστόρων ήταν τότε από τις καλύτερες! ......
1. Σοβαρολογώ!
2. Εξακολουθεί να είναι και σήμερα! (50 διδάκτορες & εκατοντάδες απόφοιτοι του τμήματος Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, οι οποίοι στελεχώνουν "τους μαϊστορες") .
Επίσης, "η γραμμή και η κίνηση του μέλους" σε μια χορωδία, που έχει να κάνει, ασφαλώς, με την ερμηνεία "των μαθημάτων" - μελών, έχει την προσωπική σφραγίδα του χοράρχη!
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Δεν έχουν τηρηθεί οι σωστές διαδικασίες πιστοποίησης γνώσης της ψαλτικής εδώ και πολλές δεκαετίες ίσως και πάνω από αιώνα.
Έπρεπε να υπάρχει εδώ και αιώνες φορέας πιστοποίησης της παραδοσιακής ψαλτικής γνώσης με την έγκριση του πρωτοψάλτη του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Πρόλαβε η Κοπεγχάγη η Βιέννη κι η Οξφόρδη, τώρα καλά κρασιά

Φίλε Βαγγέλη, αυτό το φαινόμενο, δυστυχώς, δε συμβαίνει μόνο στην ψαλτική. Συμβαίνει και σε άλλους τομείς. Π.χ. στον αγροτικό. (Μιλώ εκ πείρας...) Επειδή υπάρχει μια παράδοση πολλών χρόνων σε πολλές καλλιέργειες, έρχεται από το πουθενά η Αμερικάνικη γεωργική σχολή και προσπαθεί να επιβάλει διαφορετικές πρακτικές πάνω στο θέμα αυτό λες και οι αγρότες είναι άσχετοι.
Γι' αυτό αγαπητέ Νεκτάριε, δες την ουσία και άφησε κατά μέρος το ''φαίνεσθαι''!...

Διότι ''των σημαδίων η σημασία, γραφή ου διδάσκεται, αλλά μόνον δια ζώσης φωνής και των αισθητών των διδασκάλων κινήσεων...''
 

pransot

Πράντζος Σωτήρης
Κακώς νομίζω συγχέεται ο ψάλτης με τον μουσικολόγο, έτερον εκατερον. Άλλο αθλητής, άλλο προπονητής, άλλο αθλητικογράφος κ.ο.κ. Μουσικολόγος (θεωρητικός της μουσικής), ειδικά σε ιστορικά ζητήματα μπορεί σε ένα πολύ ακραίο παράδειγμα μπορεί να είναι και ένας μουγγός. Ο ψάλτης είναι πρωτίστως πρακτικός. Η θεωρία τον δυναμώνει, τον εφοδιάζει αλλά στον τέλος η απόδοση του είναι καθαρά τεχνικό ζήτημα, τι θα ακουστεί.
Δυστυχώς και στο νομό επιλογής των ψαλτών οι διδάκτορες πριμοδοτουνται περισσότερο από τον καθένα όχι για δάσκαλοι σε μουσική σχολή,αλλά ψάλτες σε αναλόγιο.
Ο κ. Στάθης είναι όντως ο γενάρχης της βυζαντινής μουσικολογίας εν Ελλάδι, έχει παραγάγει τεράστιο έργο στον τομέα του (προσωπικά είμαι θιασώτης της χορωδίας του) και ως τέτοιος πρέπει να τιμάται και να αντιμετωπίζεται. Δεν είναι κορυφαίος ψαλτης και αυτό δεν τον μειώνει καθόλου για αυτό που είναι.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Κακώς νομίζω συγχέεται ο ψάλτης με τον μουσικολόγο, έτερον εκατερον. Άλλο αθλητής, άλλο προπονητής, άλλο αθλητικογράφος κ.ο.κ. Μουσικολόγος (θεωρητικός της μουσικής), ειδικά σε ιστορικά ζητήματα μπορεί σε ένα πολύ ακραίο παράδειγμα μπορεί να είναι και ένας μουγγός. Ο ψάλτης είναι πρωτίστως πρακτικός. Η θεωρία τον δυναμώνει, τον εφοδιάζει αλλά στον τέλος η απόδοση του είναι καθαρά τεχνικό ζήτημα, τι θα ακουστεί.
Δυστυχώς και στο νομό επιλογής των ψαλτών οι διδάκτορες πριμοδοτουνται περισσότερο από τον καθένα όχι για δάσκαλοι σε μουσική σχολή,αλλά ψάλτες σε αναλόγιο.
Ο κ. Στάθης είναι όντως ο γενάρχης της βυζαντινής μουσικολογίας εν Ελλάδι, έχει παραγάγει τεράστιο έργο στον τομέα του (προσωπικά είμαι θιασώτης της χορωδίας του) και ως τέτοιος πρέπει να τιμάται και να αντιμετωπίζεται. Δεν είναι κορυφαίος ψαλτης και αυτό δεν τον μειώνει καθόλου για αυτό που είναι.
Περιέγραψες την κατάσταση με όλα τα θετικά που συμφωνώ αλλά και το πρόβλημα όπως το βλέπω περιπου κι εγώ. Το ίδιο λέμε ουσιαστικά
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
Το κύριο θέμα μας δεν είναι ο ομότιμος καθηγητής κ. Γρ. Στάθης.
Η αναφορά μου σ' αυτόν, έγινε για να προβάλλει το αξιόλογο & τεράστιο έργο που γίνεται στο τμήμα Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών, του οποίου οι καρποί είναι εμφανείς και στο οποίο υπάρχει "ανεξίτηλη η σφραγίδα" του κ. Γρ. Στάθη!
Σε όλες τις τέχνες & τις επιστήμες "η πράξις εστί θεωρίας επίβασις".
Γι΄αυτό το λόγο, στο χώρο "της Θείας του Δαμασκηνού τέχνης" και οι "Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι" ιδρύουν χορωδίες, εκ' του αποτελέσματος κρίνοντας, επιτυχημένες! ( Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω).
Σε διαφορετική περίπτωση οι Πανεπιστημιακοί θα 'λεγαν ότι: "εμείς δεν ψάλλουμε γιατί είμαστε ερευνητές μόνο"!
Εσφαλμένα, κρίνοντας, διαχωρίζουμε το θεωρητικό από το πρακτικό μέρος!
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Το κύριο θέμα μας είναι "Η Βυζαντινή μουσική και τα προβλήματά της" κατά τον Καρά και απαντήσαμε πως εμείς οι λοιποί θεωρούμε ποια είναι αυτά τα προβλήματα, τα οποία αναλύσαμε. Λέτε για χορωδίες που αποτελούνται από κορυφαίους ψάλτες κι ο καθηγητής κουνάει τα χέρια του χωρίς να έχουμε ακούσει τον τρόπο του, εκτός κάνα δυο απηχήματα που έχω ακούσει και είναι φάλτσα. Διαφωνείτε. ΟΚ, με τις υγείες σας. Είπατε τα δικά σας, είπαμε κι εμείς τα δικά μας, οι αναγνώστες ας κρίνουν.
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
.........ο καθηγητής κουνάει τα χέρια του χωρίς να έχουμε ακούσει τον τρόπο του, εκτός κάνα δυο απηχήματα που έχω ακούσει και είναι φάλτσα. ....................
Συνάδελφε, ο ομότιμος, πλέον, καθηγητής, είναι ανήρ παγκόσμιας εμβέλειας, διεθνούς κύρους & αναγνώρισης!
Έχει προσφέρει τα μέγιστα στην επιστήμη της Β. Μουσικολογίας στην Ελλάδα, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, με εκατοντάδες "μαθητές - αποφοίτους" του Πανεπιστημίου Αθηνών κι όχι μόνο...
Αυτοδίκαια, κατ΄εμέ, (μεταφορικά)" είναι ο Πατριάρχης της Β. Μουσικολογίας".
 
Last edited:

ΔΑΜΩ

μέλος τροπικόν και μονοφωνικόν
Συνάδελφε, ο ομότιμος, πλέον, καθηγητής, είναι ανήρ παγκόσμιας εμβέλειας, διεθνούς κύρους & αναγνώρισης!
Έχει προσφέρει τα μέγιστα στην επιστήμη της Β. Μουσικολογίας στην Ελλάδα, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο, με εκατοντάδες "μαθητές - αποφοίτους" του Πανεπιστημίου Αθηνών κι όχι μόνο...
Αυτοδίκαια, κατ΄εμέ, (μεταφορικά)" είναι ο Πατριάρχης της Β. Μουσικολογίας".

Αγαπητέ, διαβάζοντας όλη την συζήτηση, διακρίνω από μέρους σας μία τεράστια άρνηση να αντιληφθείτε τι σας λένε οι συνομιλητές σας.[1]
Δεν αναφέρονται στους τίτλους του καθηγητή (sic), που με τόσο σθένους υποστηρίζετε, αλλά στην ουσία. Η ουσία είναι ότι την ψαλτική δεν την κάνουν οι τίτλοι, αλλά το ίδιο το ψάλλειν. Η ψαλτική δεν είναι έρευνα χειρογράφων, ούτε αρχαιολογικών ευρημάτων, αυτά είναι μουσικολογία, με την οποία δεν έχει σχέση η κατεξοχήν ψαλτική.
Πόσους μουσικολόγους ξέρετε εσείς που παίζουν βιολί; Έστω ότι κάποιοι παίζουν (σιγά μην παίζουν, το πολύ πολύ να το ιχνηλατούν), μπορεί να συγκριθεί κάποιος από αυτούς με τον Λεωνίδα Καββάκο (τυχαία τον αναφέρω:giggle:); Κάθε μουσικολόγος και θεωρητικός δυτικής μουσικής, είναι υποχρεωμένος να διδαχτεί πιάνο (μέχρι την 3η μέση), για να έχει μια ιδέα περί του πρακτέου. Μπορεί να είναι ο καλύτερος θεωρητικός, ο καλύτερος μουσικολόγος, ο καλύτερος συνθέτης ή ενορχηστρωτής, ακόμα και μαέστρος, αλλά δεν μπορεί να παίξει μια σονάτα του Μπετόβεν όπως πρέπει, ούτε να σταθεί σε μια συμφωνική παίζοντας πιάνο (δεν λέω ότι δεν συμβαίνει ποτέ κάτι τέτοιο, αλλά είναι σπάνια εξαίρεση).
Μπορεί να συγκριθεί ο ψάλλειν του καθηγητή με το ψάλλειν του Ναυπλιώτου, του Μουτάογλου, του Πρίγγου, του Στανίτσα, του Χρυσάνθου και τόσων άλλων μεγάλων ψαλτών;
Δεν θυμάμαι σε ποιο βιβλίο το έχω διαβάσει (δεν έχει όμως και τόση σημασία), αλλά κάποιος μουσικολόγος κάποτε, προκάλεσε τον Στανίτσα σε θεωρητικά θέματα. Ο Στανίτσας τότε του είπε: "Εγώ είμαι ψάλτης και οι ψάλτες τα λένε στο αναλόγιο, ανέβα να σε δούμε." ή κάτι τέτοιο τέλος πάντων.
Αν ήταν λοιπόν ψάλτης μεγάλος ο κ. καθηγητής (και όλοι οι καθηγητές που έχει βγάλει), δεν θα πήγαινε όρθρου βαθέως να στέκεται στο πλευρό του Στανίτσα (υπάρχουν φωτογραφίες) για να τον ακούει, αλλά θα πήγαινε ο Στανίτσας σε αυτόν για να μαθαίνει. Δυστυχώς όμως, κατά πως φαίνεται, λίγα πράγματα κατάφερε να "κλέψει" από τον Στανίτσα, και το μόνο σίγουρο είναι ότι δεν "έκλεψε" τα διαστήματα, τα οποία περισσότερο φέρνουν προς την δύση, παρά στην ανατολή.

Θα αναφέρω τέλος ξανά, μπας και το καταλάβετε: Η ψαλτική είναι πράξη και όχι θεωρία.

Όσον αφορά την λυπητερή αυτή δήλωση:
Ότι και να σας λένε αυτό που θα επικρατήσει είναι αυτό που διδάσκεται στο τμήμα Βυζαντινής Μουσικολογίας και Ψαλτικής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Από εκεί βγαίνουν οι σύγχρονοι ψάλτες με επιστημονική πλέον άποψη πάνω στην Βυζαντινή Μουσική. Απλά....

Δεν είμαι σίγουρη αν αντιλαμβάνεστε την σημασία αυτής της ρήσης. Η κρίσιμη λέξη είναι "επικρατήσει". Αν βγει αληθινός ο κ. tzark, τότε σε 10 χρόνια (και πολύ λέω), η ψαλτική θα αποτελεί μουσειακό είδος. Όλοι πλέον θα ψάλλουν φάλτσα και δυτικά :eek:, ωσάν πιάνο, αλλά θα έχουν επιστημονική άποψη για την μουσική. Τραγικόν!

________________________________________________________
[1] Είναι σίγουρο ότι έχουν σκληρύνσεις αδιαπέραστες σαν τοίχους.
 

ΔΑΜΩ

μέλος τροπικόν και μονοφωνικόν
Και ένα ακόμα άρθρο που αλίευσα από το διαδίκτυο, περί της ψαλτικής. Το αφιερώνω σε όλους όσους νομίζουν ότι όταν ανεβούν σε ένα αναλόγιο, έχουν δικαίωμα να κάνουν ότι θέλουν.

Περί αυθαιρεσίας στην Ψαλτική Τέχνη (Γεωργίου Αγγελινάρα)

Θέλω κυρίως να απευθυνθώ στους τελειόφοιτους των Σχολών Βυζαντινής Μουσικής για να τους τονίσω ότι προκειμένου να γίνει κάποιος ψάλτης και να ανταποκριθεί με επάρκεια στις απαιτήσεις του Αναλογίου δεν αρκεί η φοίτησή του σε μια Σχολή Ψαλτικής Τέχνης.
Με λύπη μου διαπιστώνω ότι ενώ ποτέ άλλοτε δεν λειτούργησαν τόσες πολλές Σχολές Βυζαντινής Μουσικής στην ελληνική Επικράτεια, ποτέ άλλοτε δεν είχαμε λιγότερους ψάλτες.
Αυτό συμβαίνει διότι οι μαθητευόμενοι παρακολουθούν μεν τα μαθήματα των Σχολών τους, δεν πλησιάζουν όμως και δεν πλαισιώνουν τα ιεροψαλτικά αναλόγια και ως εκ τούτου ούτε τις τυπικές διατάξεις των διαφόρων ιερών Ακολουθιών γνωρίζουν, αλλά ούτε και καμιά ιεροψαλτική εμπειρία αποκτούν.
Παρουσιάζονται πολλοί πτυχιούχοι, αλλά τα πτυχία τους δεν έχουν το απαιτούμενο αντίκρισμα, διότι, οι απόφοιτοι των Σχολών δεν έχουν τη απαραίτητη ιεροψαλτική τριβή, αλλά και διότι δεν συνεχίζουν να μελετούν. Έχουν την εσφαλμένη εντύπωση ότι όλα θα τα μάθουν στη Σχολή στην οποία φοιτούν. Στους απόφοιτους των Σχολών μας συνιστώ να συνεχίσουν να μελετούν, να διατηρήσουν στενή επαφή με τη Σχολή τους, να συμμετέχουν σε όλες τις εκδηλώσεις της Σχολής, να είναι σεμνοί και συνεργάσιμοι. Όσοι διαθέτουν φωνητικό τάλαντο και την απαραίτητη μουσική αντίληψη πρέπει να γνωρίζουν ότι αυτά είναι χαρίσματα που τους έχουν δοθεί από τη Θεία Πρόνοια και οφείλουν να τα καλλιεργήσουν και να τα επαυξήσουν προς δόξαν Θεού και εις διακονίαν της εκκλησίας. Να ψάλλουν από τα βιβλία και να μην αυτοσχεδιάζουν, να τηρούν επακριβώς τις προβλεπόμενες από το Τυπικό της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας τυπικές διατάξεις και να μην εφαρμόζουν συνήθειες τις οποίες δεν έχει υιοθετήσει η Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου. Κανείς δεν νομιμοποιείται να εφαρμόζει αυθαίρετες συνήθειες είτε αυτές προέρχονται από το ‘Αγιον Όρος, είτε από την Πάτμο, είτε από τα Ιεροσόλυμα, είτε από τα Μετέωρα, είτε διότι αυτό συνήθιζε ο πατήρ Ανεμπόδιστος, είτε διότι αυτό προτιμούσε ο Γέροντας Ακίνδυνος. Όπως είπε ο Χριστός: «τυφλός δε εάν τυφλόν οδηγεί, αμφότεροι εις βόθυνον πεσούνται». Όσες τροποποιήσεις έχουν γίνει κατά καιρούς έγιναν με απόφαση της Ιεράς Συνόδου του Οικουμενικού Πατριαρχείου, η οποία είναι μόνη αρμόδια να αποφασίζει για τα θέματα της θείας λατρείας. Το «ει δόξει το Προεστώτι» αφορά δευτερεύουσας σημασίας ζητήματα και όχι τροποποιήσεις παγιωμένων λειτουργικών διατάξεων και από πολλών αιώνων απαρεγκλίτως εφαρμοζομένων.
Στη Σχολή μας καταβάλλουμε μεγάλη προσπάθεια ούτως ώστε οι μαθητές να εξοικειωθούν με την παραλλαγή δηλαδή με τον τρόπο εκτέλεσης ενός μουσικού κειμένου, κατά τον οποίο αντί να ψάλλουμε τους στίχους του τροπαρίου, ψάλλουμε ονομαστικά τους φθόγγους της μουσικής κλίμακας που συνθέτουν το συγκεκριμένο μελώδημα. Η παραλλαγή αποτελεί το βασικότερο μέρος της εκμάθησης της Βυζαντινής Μουσικής. Όσοι δεν κατορθώνουν να ξεπεράσουν το φράγμα της παραλλαγής, ούτε μουσικές γνώσεις μπορούν να αποκτήσουν, ούτε και αξιόλογες επιδόσεις στην Ψαλτική Τέχνη μπορούν να σημειώσουν, γιατί θα ψάλλουν τελείως εμπειρικά και χωρίς τον απαραίτητο μουσικό οπλισμό, ο οποίος εξασφαλίζει την άρτια πρακτική και θεωρητική ψαλτική κατάρτιση. Η εξοικείωση των μικρών μαθητών, αλλά και των μεγαλυτέρων με τον κόσμο των μουσικών συμβόλων, των ήχων, των ρυθμών και των μελωδικών σχημάτων, όπως και η ενασχόλησή τους με τη γλώσσα της Εκκλησίας και τα ψαλλόμενα λειτουργικά κείμενα αποτελούν σπουδαία διανοητική άσκηση, κυρίως όμως και προπάντων μάθημα πνευματικής κατάρτισης, εκκλησιαστικού φρονήματος, λειτουργικού ήθους και συνετής αυτοπειθαρχίας.
Ένας άλλος τομέας στον οποίο επιμένουμε είναι οι μαθητές μας να χρησιμοποιούν τις εγκεκριμένες από το Οικουμενικό Πατριαρχείο μουσικές εκδόσεις και όχι οτιδήποτε έχει κατά καιρούς εκδοθεί από ιεροψάλτες και μουσικοδιδασκάλους που δεν ακολουθούν την Ψαλτική παράδοση της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας .
Η Σύνοδος του Οικουμενικού Πατριαρχείου με πρόσφατη απόφασή της «απορρίπτει, καταδικάζει και καταγγέλλει κάθε ενέργειαν αλλοιώσεως, παραποιήσεως και παραχαράξεως αρχαίων μουσικών έργων, μουσουργών επισήμως ανεγνωρισμένων υπό της Μητρός Εκκλησίας και ως μουσικόν σύστημα εν τη Εκκλησιαστική ημών μουσική αναγνωρίζει, εφαρμόζει και διδάσκει κατά την θεωρίαν, την πράξιν και την παράδοσιν το εν έτεσιν 1812-1814 υπό των τριών Διδασκάλων, Χρυσάνθου Μητροπολίτου Προύσης, Γρηγορίου Πρωτοψάλτου και Χουρμουζίου Χαρτοφύλακος, ως «Νέαν Μέθοδον Αναλυτικής σημειογραφίας των μουσικών μελών», θεμελιωθέν και υπό της Μητρός Εκκλησίας εγκριθέν! Εν τοις Πατριαρχείοις τη 28 Μαΐου 2012».
Είναι γεγονός ότι τις τελευταίες δεκαετίες η παραδοσιακή Ψαλτική Τέχνη αλλοιώθηκε από αυθαίρετες διασκευές, από φλύαρες κακόρρυθμες και θεατρικές «ερμηνείες(;)», πολλών μουσικοδιδασκάλων, οι οποίοι με εκδόσεις μουσικών βιβλίων και με ηχογραφήσεις προσωπικών συνθέσεων, προσπαθούν να επιβάλλουν ο καθένας τον ιδικό του τρόπο αποδόσεως των τροπαρίων, διαστρεβλώνοντας τα πρωτότυπα βυζαντινά μελωδήματα και εισάγοντας «χωρίς περίσκεψιν, χωρίς αιδώ» στην Ψαλτική Τέχνη τραγουδιστικά τσακίσματα, χορευτικούς ρυθμούς, ανατολίτικες και δυτικότροπες μελωδίες ασυμβίβαστες προς τη σοβαρότητα και την ιεροπρέπεια της Θείας Λατρείας. Ανάγκη πάσα να επανέλθει στη Ψαλτική Τέχνη ο σεβασμός προς τα καθιερωμένα βυζαντινά μελωδήματα.
Σε καμιά περίπτωση δεν είναι δυνατόν να γίνεται αλλαγή ήχου στα Απολυτίκια, τα Κοντάκια, τα Προσόμοια, τους Κανόνες, τα Αντίφωνα, τα ιδιόμελα και τα Δοξαστικά, Το προσόμοιο «Χορός Αγγελικός» όταν ψάλλεται ως Κάθισμα ψάλλεται σύμφωνα με το Προσόμοιο «Τον Τάφον σου Σωτήρ», ενώ όταν ψάλλεται ως Απολυτίκιο, τότε αποδίδεται σύμφωνα με τα απολυτίκια του πρώτου ήχου. Το Προσόμοιο «Κατεπλάγη Ιωσήφ» όταν ψάλλεται ως Κάθισμα, ακολουθεί τον μουσικό δρόμο του πλαγίου δευτέρου ήχου (Νενανώ). Όταν όμως επέχει θέση Απολυτικίου, τότε ψάλλεται όπως ψάλλονται όλα τα Απολυτίκια του τετάρτου ήχου .
Το μέτρο συγκρίσεως και το σημείον αναφοράς είναι το ύφος και το ήθος της Ψαλτικής παραδόσεως της Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας, όπως είναι καταγεγραμμένη στα μουσικά βιβλία με την πατριαρχική σφραγίδα.
Οι κοσμικού τύπου ψαλμωδίες των Αθηναϊκών Ωδείων, τα ιταλικού τύπου μπελ – κάντο Σακελλαρίδεια πριμοσεκοντάκια, τα δημοτικοφανή οργανικά γυρίσματα της Σχολής του Σίμωνος Καρά, οι δυτικότροπες αρμονίες και οι αναφομοίωτες απομιμήσεις λαϊκών ασμάτων των Μοναχών της ιεράς μονής Σίμωνος Πέτρας αλλοτριώνουν το χαρακτήρα της παραδοσιακής Ψαλτικής Τέχνης η οποία ως απλή χρωστική ουσία υπογραμμίζει τα υψηλά θεολογικά νοήματα της βυζαντινής μελουργίας. Ευτυχώς, υπάρχουν και οι Συνοδείες των Μοναχών Δανιηλαίων και Θωμάδων που διατηρούν ανόθευτο το απλό, σεμνό, απέριττο και όντως εκκλησιαστικό παλαιό αγιορείτικο ύφος, αυτό που εθαύμαζαν και συνιστούσαν εκθύμως οι κορυφαίοι διηγηματογράφοι και της ελληνοχριστιανικής παραδόσεως υπέρμαχοι, Αλέξανδρος Παπαδιαμάντης και Αλέξανδρος Μωραϊτίδης.
Στην εκκλησία δεν ψάλλουμε ακρίτως και αβασανίστως ο,τιδήποτε έχει δημοσιευθεί. Ο ψάλτης οφείλει να έχει ορθό μουσικό κριτήριο και να γνωρίζει τι ψάλλεται και πώς πρέπει να ψάλλεται. Είναι απαράδεκτο τα θριαμβικά και χαρμόσυνα Αναστάσιμα τροπάρια να αποδίδονται ωσάν να επρόκειτο για τη θρηνωδία του Σουλτάν Σελίμ, την οποία τραγουδούσε ή μάλλον μοιρολογούσε στη μεγάλη του δυστυχία όταν τον εξενθρόνισαν και τον εφυλάκισαν. «Ω, ματαιότης κόσμου. Ω, ριζικόν δικόν μου. Εχθές επί του θρόνου, σήμερον μένω μόνος. Εις φυλακήν εμβαίνω, τον θάνατον προσμένω».
Η Βυζαντινή εικονογραφία και η Ψαλτική Τέχνη αποτελούν μαθήματα θεολογικής καταρτίσεως. Επάνω στους εικονογραφικούς τύπους στους συμβολισμούς των χρωμάτων, στα μελωδικά σχήματα και τις τυπικές λειτουργικές διατάξεις σαρκώνεται το πνεύμα της θεολογίας για να γίνει κατανοητό από το χριστεπώνυμο πλήρωμα. Ο τύπος έχει και αυτός τη σημασία του και το ιδιαίτερο νόημά του. Η θεωρία δεν είναι δυνατόν να κατανοηθεί εάν δεν αποτυπωθεί επάνω σε εκφραστικά σχήματα και εάν δεν επαληθευθεί με συγκεκριμένα παραδείγματα. Η ψαλμωδία δεν είναι διασκεδαστική. Πρέπει να ενισχύει την προσευχητική διάθεση των πιστών και να προκαλεί την κατάνυξη, την πνευματική ανάταση, τη βαθιά συναισθηματική συγκίνηση, την ηρεμία, την πραότητα και τη γαλήνη της ψυχής.



Πηγή
 

ΝΕΚΤΑΡΙΟΣ ΚΟΥΓΙΑΣ

Παλαιό Μέλος
1. Αγαπητέ, διαβάζοντας όλη την συζήτηση, διακρίνω από μέρους σας μία τεράστια άρνηση να αντιληφθείτε τι σας λένε οι συνομιλητές σας.....
2. ....Η ψαλτική είναι πράξη και όχι θεωρία....
1. Αντιθέτως! προσπαθώ να πείσω τους βαθυστόχαστους & εκλεκτούς "μύστες - συνομιλητές" μου ότι έχουν άδικο, που συλλήβδην και αποσπασματικά δέχονται μόνο την έρευνα και τη θεωρητική κατάρτιση των μουσικολόγων - ερευνητών, ενώ και στο πρακτικό μέρος, κατά την άποψή μου και εκ του αποτελέσματος κρίνοντας, αυτοί παρουσιάζουν "ικανοποιητικές επιδόσεις", είτε ατομικά είτε με αξιόλογα μουσικά σύνολα! (Εκτός κι αν δεν σας αρέσουν ή ευχαριστούν γιατί δε θυμίζουν τον αείμνηστο Θρ. Στανίτσα"...) Υπ' όψιν ότι πολλοί εκ των Ακαδημαϊκών δασκάλων είναι και μάχιμοι ιεροψάλτες!
2. Έγραψα σε παραπάνω μήνυμα ότι : "σε όλες τις τέχνες & τις επιστήμες ισχύει ότι "η πράξις εστί θεωρίας επίβασις".
Γι΄αυτό το λόγο, στο χώρο "της Θείας του Δαμασκηνού τέχνης" και οι "Πανεπιστημιακοί δάσκαλοι" ιδρύουν χορωδίες, εκ' του αποτελέσματος κρίνοντας, επιτυχημένες! ( Ὁ ἔχων ὦτα ἀκούειν ἀκουέτω).
Σε διαφορετική περίπτωση οι Πανεπιστημιακοί θα 'λεγαν ότι: "εμείς δεν ψάλλουμε γιατί είμαστε ερευνητές μόνο"!
Εσφαλμένα, κρίνοντας,
διαχωρίζουμε το θεωρητικό από το πρακτικό μέρος!"

ΣΥΜΠΈΡΑΣΜΑ: διακρίνω από μέρους σας μία τεράστια άρνηση να αντιληφθείτε τα γραφόμενά μου!
 
Last edited:

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Κι εσύ όμως κάνεις το ίδιο σφάλμα όταν πετάς και μια μπηχτή για το Στανίτσα.

Απευθυνόμενος προς όλους: κρίντε τον καθένα με βάση το θετικό που έχει να προσφέρει αλλά και με κριτήριο τα εργαλεία που χρησιμοποιεί.

πχ οι μουσικολόγοι με τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, μέχρι εκεί φτάνουν. το δεχόμαστε και λέμε και ευχαριστώ. αυτό που δεν φτάνουν το καλύπτουμε με γνώσεις από αλλού. τι νόημα έχει να τους απορρίψουμε ή να τους προσβάλουμε, όταν μεταξύ άλλων λένε και χρήσιμα δεδομένα;
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Κι εσύ όμως κάνεις το ίδιο σφάλμα όταν πετάς και μια μπηχτή για το Στανίτσα.

Απευθυνόμενος προς όλους: κρίντε τον καθένα με βάση το θετικό που έχει να προσφέρει αλλά και με κριτήριο τα εργαλεία που χρησιμοποιεί.

πχ οι μουσικολόγοι με τα εργαλεία που χρησιμοποιούν, μέχρι εκεί φτάνουν. το δεχόμαστε και λέμε και ευχαριστώ. αυτό που δεν φτάνουν το καλύπτουμε με γνώσεις από αλλού. τι νόημα έχει να τους απορρίψουμε ή να τους προσβάλουμε, όταν μεταξύ άλλων λένε και χρήσιμα δεδομένα;
Οι ερευνητές καλώς υπάρχουν και πρέπει να υπάρχουν.
Οταν όμως ξαφνικά, κάποιοι εξ' αυτών, αρχίζουν και ''ξεθάβουν αρχαιολογίες'', προσπαθούν φανατισμένα να τις εντάξουν στο παρόν και εναντιώνονται στους ζωντανούς φορείς της παράδοσης, τότε ΥΠΑΡΧΕΙ ΜΕΓΑΛΟ πρόβλημα. Αυτή είναι η ουσία!
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
η προτροπή μου είναι αμφίδρομη: οφείλουν και κείνοι να αποδεχθούν το παρόν και τους ζωντανούς φορείς της παράδοσης.

επίσης η δική τους θέση θέλει διπλή προσοχή γιατί μπορεί αυτό που θεωρείς "αρχαίο" ή έστω αρχαιότερο, τελικά να μην είναι και τόσο.

επίσης πρέπει να κοιτάζουν και γιατί άλλαξε (αν βέβαια ισχύει το ότι άλλαξε): μήπως επειδή και για την εποχή του δεν ήταν κάτι παραδοσιακό;

αυτό που παρατήρησα τον λίγο καιρό που ασχολούμαι είναι ότι οι λεγόμενοι ερευνητές, ιδίως οι ξένοι, χρησιμοποιούν ως πηγή δεδομένων και δυτικής προέλευσης συνθέσεις. αυτό μου θυμίζουν κάτι βίντεο που βλέπω στο you tube (πχ capella romana κλπ)

το πιθανότερο είναι πως είτε αποδέχονται πως το ακουστικό κομμάτι είναι δευτερεύον και δεν το ψάχνουν τόσο, είτε ελλείψει στοιχείων επιλέγουν αυτό που ξέρουν, δηλαδή το ευρωπαϊκό (μην ξεχνάμε ότι οι ακαδημαϊκοί πρέπει οπωσδήποτε να γράψουν κάτι, είναι η δουλειά τους!), είτε κάνουν οριζόντιες συγκρίσεις εντός εποχής, με τη σκέψη ότι οι παπικοί, έχοντας περισσότερη ιστορική συνέχεια και καλύτερες καταγραφές μπορεί να έχουν διασώσει καλύτερα τις αντίστοιχες συνθέσεις.

έχει μια λογική αυτό, αλλά ακόμα κι αν, επαναλαμβάνω αν, ισχύει, γιατί θα πρέπει να θεωρείται πως ότι κάνανε στο βυζάντιο, ειδικά στην αρχή ήταν και τέλειο; να βάλουμε και λατινικά τότε. να κάνουμε και ένωση των εκκλησιών. στην παράδοσή μας (δυστυχώς) είναι κι αυτό.

διάβασα και τον όρο χειρονομία. δεν ξέρω τι ακριβώς είναι και θα προσπαθήσω να μάθω, γνωρίζω όμως ότι είναι κάτι που λάνσαρε ο Θεόφιλος, που ήταν αιρετικός! αυτό το έλαβε υπόψη του κανένας;

επίσης γνωρίζουμε ότι στην Αγιά Σοφιά, τους τελευταίους αιώνες, δεν ήταν μέσα οι ορθόδοξοι αλλά ενωτικοί πατριάρχες και αυτοκράτορες και ο λαός από έξω διαφωνούσε. περί ποίας παράδοσης λοιπόν μιλάμε;

αυτά όλα όμως, τα γνωρίζουμε επειδή οι "αρχαιολόγοι" αυτοί τα σκαλίζουν και τα φέρνουν στο φως. άρα τους χρειαζόμαστε!
αυτό που δε μου αρέσει στην πλευρά των "παραδοσιακών" είναι η απευθείας απόρριψη: έχεις κασέτα του Κουκουζέλη κύριε; δε γίνεται δουλειά όμως έτσι. ή ότι αν δεν είσαι πρίγγος στο αναλόγιο δε μετράει η άποψή σου.

γιατί και το τελευταίο στο ίδιο λάθος πάλι οδηγεί: το να ξέρεις τέλεια να διαβάζεις παραλλαγή, να εκτελείς δύσκολα μαθήματα κλπ είναι το κριτήριο που σε κάνει σωστό ψάλτη; κάποιος που μπορεί να τα ξέρει λίγο πιο μέτρια, είναι δηλαδή εκτός παραδόσεως;

Θερμή παράκληση: μην κάνετε quote ολόκληρα μηνύματα άλλων, αλλά μόνο τη φράση που σας ενδιαφέρει κάθε φορά. ευχαριστώ.
 
Last edited:

ΔΑΜΩ

μέλος τροπικόν και μονοφωνικόν
ΣΥΜΠΈΡΑΣΜΑ: διακρίνω από μέρους σας μία τεράστια άρνηση να αντιληφθείτε τα γραφόμενά μου!

Τεράστια άρνηση; Δεν σας ξέρω αγαπητέ ή μήπως πιστεύετε ότι έχω μαζί σας κάποια προκατάληψη. Τα γραφόμενά σας όμως φάσκουν και αντιφάσκουν. Από την μία υποστηρίζετε τον καθηγητή και τους επιγόνους του και από την άλλη κόπτεσθε όπως λέτε, "η πράξις εστί θεωρίας επίβασις". Αν αυτό δεν είναι ανακολουθία, τότε έχουμε χάσει το νόημα των λέξεων.
Ουδεμία σχέση το αποτέλεσμα που λέτε, με αυτό της Παράδοσης. Οι καθηγητές (να δεχτώ όχι όλοι, μιας και παντού υπάρχουν εξαιρέσεις) ψάλλουν φάλτσα, με διαστήματα που απέχουν παρασάγγας από τα ακούσματα των παραδοσιακών ψαλτών. Το αν εσείς δεν το ακούτε ή δεν το αντιλαμβάνεστε, είναι εντελώς έτερο ζήτημα. Μια αλεπού όμως με κομμένη την ουρά, δεν μπορεί να απαιτεί και από τις άλλες αλεπούδες να κόψουν την δική τους.
Σε λίγο, θα φτάσουμε στο σημείο να νιώθουμε ενοχές, να ζητάμε συγνώμη επειδή ακούνε τα αυτιά μας το φάλτσο, ενώ τα δικά σας δεν το ακούν.

Συγνώμη κ. Νεκτάριε, αλλά δεν μπορώ να προσποιηθώ ότι δεν ακούω, για να μην δυσαρεστήσω εσάς, τον κάθε φάλτσο ή τους καθηγητάδες.
 
Status
Not open for further replies.
Top