E
emakris
Guest
Αυτό το αρχικό μέρος είναι ίσως οργανικό.
Δεν νομίζω, γιατί ανάλογο ρεφραίν με άσημες συλλαβές υπάρχει και παρακάτω, μεταξύ των "κανονικών" στίχων (έκανα και εγώ το ψάξιμό μου...)
Αυτό το αρχικό μέρος είναι ίσως οργανικό.
Ναι, έτσι το βλέπω κι εγώ! Μήπως ήλθε όμως η ώρα (ή έστω πλησιάζει) να καταρριφθεί ένα μεγάλο ταμπού, θα έλεγα, της μουσικής μας; Βλέπουμε, πως στη φωνητική αυτή τέχνη, συχνά κάποια διαστήματα είναι "μπαλαντέρ". Δεν είναι ακριβώς 24 το Ζω-ΠΑ του Στανίτσα: μπορεί να είναι 23 ή και 22,5 αλλά όταν έλθει η ώρα το φέρνει πάνω στα εναρμόνια, χωρίς να φανεί πως αλλάζει λίγο τα διαστήματα. Το ίδιο κάνει και στον Πα-Γα, δεν το λέει 18, αλλά παραπάνω ίσως κοντά στο 20. Κι όμως το κάνει να ακούγεται Α' ήχος.Είναι σαν να το διορθώνεις από τη μια και σου ξεχειλώνει από την άλλη. Η ίδια φθορά (διατονική του άνω Ζω) σε οποιονδήποτε άλλον ήχο θα σήμαινε τον Ζω στη θέση του. Εδώ τον θέλει εν υφέσει, για να αντιφωνήσει με τον κάτω Ζω... Τέτοιου είδους ρευστότητα είναι δύσκολο να ενταχθεί σε ένα στέρεο θεωρητικό σύστημα, κατάλληλο για διδασκαλία.
Καλά κάνετε! Το είχα δει να το χρησιμοποιούν κάπου (στη φθορά του Ατζέμ) και μου φάνηκε βολικότερο από το "μαρτυρικό σημείο" της νέας (γιατί στην παλαιά είναι ολόκληρη η μαρτυρία). Φυσικά αφού λέτε πως είναι λάθος (και σας εμπιστεύομαι) δεν το ξαναχρησιμοποιώ.[δεν ξέρω εάν αναφέρεστε σε αυτή, όταν μιλάτε για "πελασγικά", αλλά ο όρος αυτός είναι τελείως λανθασμένος, όπως έχω σημειώσει και αλλού. Συγγνώμη, αλλά έχω ένα πάθος με τη σωστή ορολογία ].
!!!Εν πάση περιπτώσει, ως άνθρωπος που μελετά την εξέλιξη, αλλά και τη συνέχεια του εκκλησιαστικού μέλους, οπωσδήποτε με συγκινεί μια θεωρία που κλείνει το ιστορικό χάσμα μεταξύ του αυθεντικού βαρέος και του λεγόμενου "διατονικού" και αποκαθιστά, έστω και άτυπα, τον... σπασμένο τροχό! Ασυζητητί. Μακάρι να βρεθούν και άλλα στοιχεία που να ενισχύουν αυτή τη θεωρία. Δεν το αποκλείω καθόλου. Ίδωμεν.
Πάρα πολύ καλά θυμάσαι!Δε ανεβάζεις τίποτα από τους κρυφούς κώδικες κι εδώ στο Ψαλτολόγιο;
Ορίστε και σε ηχητικό...
Bestenigar γαρ...
(χωρίς να σημαίνει ότι το ασπάζομαι...το ψάχνω και 'γω...)
Η ''πεπατημένη'' στο γράφειν (γα διαρκής ύφεση) ή η μάλλον ''πεπατημένη'' στο άδειν (γα οξυμένο, δί χαμηλωμένο) που φαίνεται να είναι η ερμηνεία του γραπτού;
Πόσοι κάνουν φυσικό τον γα κ ας έχει δι ύφεση,
Τα γραπτά των Τρών Διδασκάλων, τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μουσικά, δείχνουν το δρόμο. 'Οντως, όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν.
"Εμμείνωμεν εις τα των Τριών Διδασκάλων".
Τα γραπτά των Τρών Διδασκάλων, τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μουσικά, δείχνουν το δρόμο. 'Οντως, όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν.
"Εμμείνωμεν εις τα των Τριών Διδασκάλων".
Ουκ ολίγες ελαττωμένες κάνει ο Λέγετος (Βου - άνω Ζω εν υφέσει) και έγχρονος πολλές φορές ο άνω Ζω!!!. Ελαττωμένες πέμπτες, και έκτες, και όγδοες (!!!), υπάρχουν αρκετές. Ανάλογα και με τον ήχο και τις περισσότερες φορές σε νεότερες συνθέσεις, βεβαίως, βεβαίως!!!!!
Τα γραπτά των Τριών Διδασκάλων, τόσο τα θεωρητικά όσο και τα μουσικά, δείχνουν το δρόμο. 'Οντως, όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν.
"Εμμείνωμεν εις τα των Τριών Διδασκάλων".
Παρακαλώ να μη λαϊκίζουμε και να μην εξυπναδίζουμε.
Δεν καταλαβαίνω γιατί ό,τι δε συμφωνεί με την τοποθέτησή σας είναι λαϊκισμός ή εξυπνάδα. Να το κάνω πιο επιστημονικό, τότε.
Κατ' εμέ, ο Λέγετος με τον Βαρύ από τον Ζω που φέρει Γα δίεση, όσον αφορά το πεντάχορδο από τη βάση τους, είναι ένα και το αυτό. Καί ο Λέγετος, ως ήχος, υφίσταται πριν το Βαρύ που φέρει το Γα δίεση. Παρεμφερή πράγματα είναι αλλά από άλλη βάση. ΚΑΤ' ΕΜΕ.
Γ.Κ.
Αυτό τώρα τι είναι, αγαπητέ Λαοσυνάκτη;;; Δεν μας έχεις συνηθίσει σε τέτοιους λαϊκισμούς. Και εγώ εξανίσταμαι όσο δεν πάει άλλο, όταν κάποιοι στρέφονται κατά των Τριών, καταλογίζοντάς τους μάλιστα και δόλο (!), αλλά δεν βγαίνω να κάνω τέτοιες δηλώσεις σε κατ' ουσίαν άσχετα θέματα.
Γιατί με κατηγορείς ότι λαϊκίζω, βρε Στάθη, και ότι μιλάω για άσχετα θέματα;
Για τον Βαρύ ήχο μιλάω, που συζητάμε εδώ.
Σύμφωνα με όσα γράφουν οι Τρείς Διδάσκαλοι στα θεωρητικά τους και στα μουσικά τους κείμενα (βλ. το άρθρο μου, βλ. και τις μαρτυρίες που έδωσε ο Γ. Κωνσταντίνου), αλλά και με όσα έχω ερευνήσει εδώ και πάρα πολλά χρόνια συγκρίνοντας και μελετώντας χίλια-δυο μέλη στην νέα και στην παλαιά γραφή, ο Βαρύς έχει κατά βάσιν το Ζω και το Γα φυσικά με δυνατότητα ύπαρξης κλίμακας με Γα δίεση ή με φθορά Δευτέρου.
Και ήμουν ο πρώτος (προ Ψαλτολογίου) ή από τους πρώτους έστω που παρετήρησα και μίλησα για την παραποιημένη κλίμακα (μαλακή χρωματική σε Ζω χαμηλωμένο και όχι στο Ζω ύφεση που είπε ο Καραμάνης). Διότι κατ' εμέ παραποιημένη είναι και δεν είναι αυτή που εννοούν οι Τρείς Δ. Και μάλιστα δεν τη φόρτωσα, αν θέλεις, και τόσο με την έννοια του "λάθους" (βλ. το τέλος του άρθρου μου), δεν μπορώ όμως να την δεχτώ ως γνήσια και παλαιά και ότι αυτήν εννοούν οι 3Δ. Είπα επίσης ότι αυτή την κλίμακα δεν την ψάλλουν όλοι, αν και την ψάλλουν πολλοί.
"Όσοι πιστοί ακολουθείτωσαν"=εφόσον οι 3Δ μας μιλάνε για τις διατονικές κλίμακες που ανέφερα, καλό είναι νομίζω να προσπαθεί κανείς αυτές τις κλίμακες να ψάλλει, ειδικά όταν θέλει να ψάλει τα παλαιότερα μέλη. Κι αυτό ας το κάνει όποιος νομίζει ότι θέλει ή μπορεί να το κάνει. Δεν θα πρέπει να κατηγορηθεί ότι δεν ακολουθεί την παράδοση.
Από την άλλη, είπα και τότε στην ανακοίνωσή μου ότι δεν μπορώ να υποχρεώσω κανέναν να ψάλει όπως συνεπέρανα ότι είναι το σωστό, ούτε να απαγορέψω σε κάποιον να ψάλλει την παραποιημένη κλίμακα. Εγώ έδωσα αυτό που βρήκα και με βάση αυτό ψάλλω και διδάσκω. Όποιος έχει συνηθίσει την παραποιημένη κλίμακα και δεν θέλει ή δεν μπορεί να πάει στις κλίμακες των 3Δ με γειά του με χαρά του! Ας έχει μόνο υπόψιν του το τί λέει (αν νομίζει ότι το χρειάζεται).
"Εμμείνωμεν...."=τα στοιχεία δείχνουν ότι πρέπει σ' αυτό το ζήτημα να ακούσουμε αυτά που είπαν οι 3Δ, διότι η εξέταση δείχνει ότι σωστά τα είπαν κι ας μην υποστηρίζονται από το σύνολο της προφορικής παράδοσης (η οποία δεν νομίζω ότι και τόσο ομοιόμορφη μεταξύ δαφόρων εκτελεστών, αλλά και μεταξύ εκτελέσεων του ίδιου εκτελεστού, για να την δεχθούμε ασυζητητί). Ας εμμείνουμε, διότι, όπως και σε άλλα θέματα, η έρευνα και η εξέταση δείχνει ότι πρέπει να εμμείνουμε. Ή, αν σε άλλα θέματα η έρευνα έδειξε ότι πρέπει να εμμείνουμε, πρέπει να λάβουμε σοβαρά υπόψιν τη γνώμη των 3Δ και σ' αυτό το θέμα κι όχι να την απορρίπτουμε.