Προφορική και γραπτή παράδοση

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#61
Και συμπληρώνω, κατά τη γνώμη μου δεν είναι θέμα επαρχίας-πόλης μόνο αλλά, και κυρίως, θέμα ανθρώπου. Κοινώς "τι παπάς" και σε μικρότερο βαθμό "Τι ψάλτης" υπάρχει. Οι άνθρωποι, κυρίως, αφήνουν το αποτύπωμά τους.
Γνωρίζω επαρχιακή ενορία που ο παπάς είναι ψυχούλα, ο ψάλτης τα θέλει ΟΛΑ ΜΑ ΟΛΑ, να μην παραλείψει τίποτα, είναι και λίγο ταλιμπάν....ο παπάς κάνει υπακοή...τα λένε όλα, κατόπιν θέλησης του ψάλτη.
Αυτά.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#62
Και συμπληρώνω, κατά τη γνώμη μου δεν είναι θέμα επαρχίας-πόλης μόνο αλλά, και κυρίως, θέμα ανθρώπου. Κοινώς "τι παπάς" και σε μικρότερο βαθμό "Τι ψάλτης" υπάρχει. Οι άνθρωποι, κυρίως, αφήνουν το αποτύπωμά τους.
Γνωρίζω επαρχιακή ενορία που ο παπάς είναι ψυχούλα, ο ψάλτης τα θέλει ΟΛΑ ΜΑ ΟΛΑ, να μην παραλείψει τίποτα, είναι και λίγο ταλιμπάν....ο παπάς κάνει υπακοή...τα λένε όλα, κατόπιν θέλησης του ψάλτη.
Αυτά.
Τοὺς πιστοὺς τοὺς ρώτησε κανείς, ποιὰ εἶναι ἡ δική τους θέληση; Ἑκτὸς κι ἄν τὰ παραμαζεύουν καὶ τελειώνουν νορμαλ τὴν ἀκολουθία.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
#63
Τι λένε οι πιστοί δε γνωρίζω, για την εν λόγω ενορία. Πιστεύω (δεν μπορώ να έχω αποδείξεις) ότι οι πιστοί γενικώς, στην εποχή μας, σπανίως έχουν άποψη για τέτοια θέματα, ότι τους σερβίρεις. Οι ελάχιστοι που έχουν άποψη, πηγαίνουν εκεί που θέλουν.
 
#64
Δεν διαφωνώ με κάτι, απλώς αναφέρω εμείς στην Αγ. Γλυκερία (Γαλάτσι-κέντρο Αθήνας), Μακάριος Ανήρ κάθε Σάββατο, Θου Κύριε ΠΑΝΤΑ, Ευαγγέλιο όρθρου ΠΑΝΤΑ (όταν το έχει το μηναίο, όταν βάζουμε φυλλάδα πολλές φορές το παραλείπουμε), κανόνες τουλάχιστον 6 ωδές, ενίοτε όλες, έναρξη 7 παρα 5, λήξη 10 (Κυριακή).
Φαντάζομαι θα είστε πολλοί στα αναλόγια...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#65
Και τι μεσολάβησε και τώρα σταμάτησες; Εγώ από την πλευρά μου έχω να πω τα εξής:

1. Μακάριος ανήρ: εκεί που δεν διαβάζεται και τώρα, δε θυμάμαι να διαβαζόταν ποτέ. μόνο 2 παραδείγματα ναών (της επαρχίας) έχω που να διαβαζόταν και μάλλον συνεχίζεται.

2. Θου κύριε: 50/50. Άλλοι ψάλλουν πάντα, άλλοι ποτέ, άλλοι αναλόγως. Κι εγώ αναλόγως. Τελευταία εχω καταλήξει στην τακτική να το ψάλω όταν ακολουθούν ειρμολογικά μέλη.

3. Ευαγγέλια όρθρου καθημερινής, μη δεσποτικής, θεομητορικής εορτής: πιο συχνά παρατηρώ να λέγονται παραπάνω, επειδή το λέει κάποια φυλλάδα. Η παράλειψη Ευαγγελίου συζητιέται με την έννοια να γίνει ο όρθρος μη εορτάσιμος, δηλαδή χωρίς Ευαγγέλιο και καταβασίες.

4. Κανόνες: ανέκαθεν ψάλλονταν δύο ή και ένας μέχρι το μεσώδιο κάθισμα ή σπανιότερα μέχρι το κοντάκιο. Για τα υπόλοιπα, μετά το συναξάρι προκύπτουν διάφορα ερωτήματα και αισθητικά ζητήματα. Πολλοί αντί για ψάλσιμο διαβάζουν, ιδίως παλαιότερα, αλλά εμένα δεν μου αρέσει καθόλου.

Δε το βλέπω σαν φορκλόρ. Έτσι κι αλλιώς η υμνολογία είναι μεταβλητή ανάλογα του συνδυασμού των εορτών και κάποιοι ύμνοι αναγκαστικά καταλιμπάνονται. Συνήθως βλέπω το αντίθετο: να είναι Κυριακή και να ψάλλονται απολυτίκια και άλλοι ύμνοι αγίων λες και ήταν καθημερινή.

5. Στιχολογία Αίνων: πρώτη φορά ακούω εδώ για αίνους χωρίς στιχηρά! αυτό κι αν είναι περικοπή! αυτά τα στιχηρά δεν έχουν θεολογικό περιεχόμενο; δεν είναι σα να διαγράφουμε μερικούς αιώνες ιστορίας και αγώνων της πίστης; δυσνόητα δεν τα λες. οι άνθρωποι που είναι παρόντες συνήθως τα ξέρουν απέξω.

6. 50ός ψαλμός: πρώτη φορά ακούω για διαβαστή απαγγελία σε εωθινό. σε κάποιους ναούς εκείνη την ώρα και προ κόβιντ ίδιο κόσμο είχε. γενικά τον λέω λίγο πιο γρήγορα από άλλους ψάλτες, πάντα όμως εμμελώς.

7. Αλληλουϊάριο: εμφανίστηκε πρόσφατα και σε λίγους ναούς τηρείται. Το εισήγαγα κι εγώ.

8. Τυπικά λένε λίγοι και περιστασιακά. Όταν δεν έχει αντίφωνα εορτής εγώ βάζω τυπικά.

8. Εκτενής: είναι κάτι που οι περισσότεροι ιερείς ξαφνικά άρχισαν να τηρούν μανιακά (χωρίς να νοιάζονται το ίδιο και για άλλα πράγματα). Οι πιο παλαιοί πάνε κατευθείαν όπως υπό του κράτους σου, και τους επικροτώ.

Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί είναι ποιμαντικό το να καταργήσουμε τον όρθρο και όχι το να κρατήσουμε μια... περίληψη. Που εγώ δεν τη βλέπω περίληψη. Πιο κάτω γράφεις για το χωριό που λένε εξάψαλμο και ευλογημένη.. ορίστε, γιατί το καταγγέλλεις; επειδή δεν έκοψαν και τον εξάψαλμο;

Το ημι-άστυ θα έλεγα εγώ. Ούτε κέντρο, ούτε χωριό.
 
Last edited:
#66
Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί είναι ποιμαντικό το να καταργήσουμε τον όρθρο και όχι το να κρατήσουμε μια... περίληψη. Που εγώ δεν τη βλέπω περίληψη.
Θα πρέπει, ωστόσο, αυτό να γίνει οργανωμένα και στοχευμένα, με θεολογική και λειτουργιολογική επιμέλεια, όχι κατά το δοκούν των ψαλτών και των ιερέων. Εννοώ, βέβαια, για τους ενοριακούς ναούς, όχι για τα μοναστήρια, όπου δεν τίθεται τέτοιο θέμα.
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
#67
Εγώ είμαι μόνος μου, με βοηθό τον ιερέα, όταν το επιτρέπει η περίσταση.
Από κανόνες διαβάζω την 1η και 3η,( αν είχα βοηθό, θα τις ψέλναμε) όπως ορίζει το τυπικό( είτε Κυριακή, είτε εορτή ) και κατόπιν τα μεσώδια καθίσματα. Τις υπόλοιπες ωδές δεν τις διαβάζω...
Μετά κοντάκιο, οίκο, συναξάρι, κλπ κανονικά.
Στιχολογία αίνων εδώ δεν συνηθίζεται να λέγεται, ούτε και τυπικά-μακαρισμούς για λόγους πρακτικούς.
Αίνοι,κλπ. Θ. Λειτουργία κανονικά.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#68
Όταν λέμε "περίληψη" εννοούμε αυτό που γίνεται ήδη. Πχ 4, 6 ή 8 στίχοι αίνων με τα στιχηρά τους αντί της πλήρους στιχολογίας. Νομίζω ότι αυτό είναι πια επίσημο, το λένε και τα δίπτυχα της εκκλησίας! Εκτός αν εννοείς καινούριες περιλήψεις επί των περιλήψεων!

Εκεί που ίσως χρειάζεται ένα ξεκαθάρισμα είναι οι κανόνες. Διότι ακόμα και τα βιβλία που όλα τα υπεραναλύουν εκεί το κάνουν γαργάρα: σου λέει μετά την 3η ωδή πες κάθισμα, μετά την 6 κοντάκιο. Μέχρι εκεί οκ. Μετά την πλήρωση των κανόνων καταβασίες. Στο συναξάρι όμως βαράνε πλέον οι καμπάνες και ο κόσμος σηκώνεται για να ακούσει καταβασίες. Κι ακόμα κι αν θες να "πληρώσεις" τους κανόνες δεν κολλάει πλέον αισθητικά να μπεις λέγοντας "οι παίδες ευσεβεία συντραφέντες" σε γοργή χρονική αγωγή κανόνων. (μια πονηρή σκέψη είναι να πεις όλες τις ωδές πριν το συναξάρι και να μην καταλάβει κανείς τη διαφορά!). Και με την 9η υπάρχει ασάφεια. Η πλήρωση των κανόνων περιλαμβάνει και την 9η, πριν τις καταβασίες; Θα πεις 9η αντί της τιμιωτέρας; Ή και τα δύο; Κι αν οι κανόνες σου είναι τελείως άσχετοι με τις καταβασίες της περιόδου ο ειρμός της 9ης των καταβασιών πώς θα δέσει αισθητικά; Ή δε θα τον πεις καθόλου; Δε θα είναι χοντρό όμως να τον αντικαταστήσεις;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#69
Όταν λέμε "περίληψη" εννοούμε αυτό που γίνεται ήδη. Πχ 4, 6 ή 8 στίχοι αίνων με τα στιχηρά τους αντί της πλήρους στιχολογίας. Νομίζω ότι αυτό είναι πια επίσημο, το λένε και τα δίπτυχα της εκκλησίας! Εκτός αν εννοείς καινούριες περιλήψεις επί των περιλήψεων!

Εκεί που ίσως χρειάζεται ένα ξεκαθάρισμα είναι οι κανόνες. Διότι ακόμα και τα βιβλία που όλα τα υπεραναλύουν εκεί το κάνουν γαργάρα: σου λέει μετά την 3η ωδή πες κάθισμα, μετά την 6 κοντάκιο. Μέχρι εκεί οκ. Μετά την πλήρωση των κανόνων καταβασίες. Στο συναξάρι όμως βαράνε πλέον οι καμπάνες και ο κόσμος σηκώνεται για να ακούσει καταβασίες. Κι ακόμα κι αν θες να "πληρώσεις" τους κανόνες δεν κολλάει πλέον αισθητικά να μπεις λέγοντας "οι παίδες ευσεβεία συντραφέντες" σε γοργή χρονική αγωγή κανόνων. (μια πονηρή σκέψη είναι να πεις όλες τις ωδές πριν το συναξάρι και να μην καταλάβει κανείς τη διαφορά!). Και με την 9η υπάρχει ασάφεια. Η πλήρωση των κανόνων περιλαμβάνει και την 9η, πριν τις καταβασίες; Θα πεις 9η αντί της τιμιωτέρας; Ή και τα δύο; Κι αν οι κανόνες σου είναι τελείως άσχετοι με τις καταβασίες της περιόδου ο ειρμός της 9ης των καταβασιών πώς θα δέσει αισθητικά; Ή δε θα τον πεις καθόλου; Δε θα είναι χοντρό όμως να τον αντικαταστήσεις;
Πολὺ τὸ ψειρίζεις.

Ποιὸς ἀπὸ κάτω τὰ προσέχει αὐτά; Σιγὰ μὴ μετρᾶνε καὶ τὶς ὠδὲς ποὺ διαβάζεις ...

Σηκώνονται στὶς Καταβασίες; ΔΕΝ σηκώνονται στὶς καταβασίες, ἁπλὰ χτυπάει ἡ καμπάνα καὶ γι'αυτὸ σηκώνονται. Ἄν δὲν χτυποῦσε δὲν θὰ σηκώνονταν. Ἄντε καὶ τὸ Χριστὸς γεννᾶται ἢ τὸ Ἀναστάσεως ἡμέρα κάτι τοὺς λέει. Ὅταν ψάλλεις Χέρσον ἀβυσσοτόκον καταλαβαίνουν ὅτι πρόκειται γιὰ καταβασίες; Μὲ τίποτε!

Τέλος πάντων, σκούντα σπρῶξε, ἀκολουθοῦμε τὰ Δίπτυχα «ἐπισήμως» καὶ τὴν οἰκονομία τῆς ... περίληψης «ἀνεπισήμως».

Ἁπλὰ ἄς εἴμαστε εἰλικρινεὶς καὶ ἄς παραδεχτοῦμε πὼς κάνουμε ὅ,τι θέλουμε, διότι ἡ ροὴ της ἀκολουθίας ἔχει πολλὰ προβλήματα ποιμαντικῆς φύσης, ΔΕΝ θέλουμε νὰ τὰ δοῦμε, ΔΕΝ θέλουμε νὰ κάνουμε κάτι γι'αὐτό, ΔΕΝ θέλουμε νὰ βλέπουμε πόσοι εἶναι ἀπὸ κάτω ποὺ συμμετέχουν καὶ δὲν περνοῦν τὴν ὥρα τους, ΔΕΝ θέλουμε νὰ παραδεχτοῦμε ὅτι τὰ περισσότερα ἑκτὸς τῆς Λειτουργίας γίνονται τυπολατρικά καὶ μηχανικά, ΔΕΝ ἐπιθυμοῦμε νὰ κυτταχτοῦμε στὸν καθρέπτη, ΔΕΝ βλέπουμε τὸν ὠχαδερφισμό, ΔΕΝ βλέπουμε ποὺ μείναμε ἀπὸ ἔνας στὸ ἀναλόγιο καὶ ἄν, καὶ ἡ ἐκκλησία πριμοδοτεῖ καλλιτεχνικὰ σύνολα, πολλὰ πολλὰ ΔΕΝ.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#70
Μπορεί να μην τις μετράνε αλλά έχουν αίσθηση της διάρκειας. Ότι κάθε ωδή έχει 2 - 3 τροπάρια "άγιε του θεού.. " κλπ και μετά δόξα και νυν. Και

Είτε λόγω καμπάνας είτε όχι, είτε ξέρουν πως λέγεται είτε όχι, περιμένουν κάποιο συγκεκριμένο είδος μέλους. Δεν ξέρω σε τι εκκλησία ψάλλεις αλλά εγώ βλέπω οι άνθρωποι να τις ξέρουν όλες τις καταβασίες. Ειδικά οι Χέρσον είναι και δημοφιλείς! Αυτοί οι λίγοι που έρχονται τόσο νωρίς τις ξέρουν. Για να είναι εκεί τέτοια ώρα δεν είναι άσχετα άτομα. Άλλοι πηγαίνουν σε συνάξεις γεροντάδων και επιμορφώνονται. Κι άλλοι ακούνε εκκλησιαστικό ράδιο πρωί βράδυ και μεγάλους ψάλτες στο you tube. Άλλοι ήταν οι ίδιοι ψάλτες που γεράσανε και κάθονται πλέον από κάτω. Ποιός άλλος έρχεται στις 7:30 εκκλησία;

Από ότι καταλαβαίνω η αμφισβήτηση είναι πάνω στα ίδια τα δίπτυχα;

Οκ, ας πιάσουμε και τα ποιμαντικά προβλήματα που σχετίζονται με τις ακολουθίες. Ποια ακριβώς είναι αυτά; Τι προτείνεις να κάνουμε επί των ακολουθιών και γιατί αυτό θα προσελκύσει τον κόσμο; Γιατί εξαιρείς τη Θ. Λειτουργία από το πρόβλημα; Γιατί φταίει το τυπικό που δεν υπάρχουν ψάλτες στα αναλόγια;
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#71
Μπορεί να μην τις μετράνε αλλά έχουν αίσθηση της διάρκειας. Ότι κάθε ωδή έχει 2 - 3 τροπάρια "άγιε του θεού.. " κλπ και μετά δόξα και νυν. Και

Είτε λόγω καμπάνας είτε όχι, είτε ξέρουν πως λέγεται είτε όχι, περιμένουν κάποιο συγκεκριμένο είδος μέλους. Δεν ξέρω σε τι εκκλησία ψάλλεις αλλά εγώ βλέπω οι άνθρωποι να τις ξέρουν όλες τις καταβασίες. Ειδικά οι Χέρσον είναι και δημοφιλείς! Αυτοί οι λίγοι που έρχονται τόσο νωρίς τις ξέρουν. Για να είναι εκεί τέτοια ώρα δεν είναι άσχετα άτομα. Άλλοι πηγαίνουν σε συνάξεις γεροντάδων και επιμορφώνονται. Κι άλλοι ακούνε εκκλησιαστικό ράδιο πρωί βράδυ και μεγάλους ψάλτες στο you tube. Άλλοι ήταν οι ίδιοι ψάλτες που γεράσανε και κάθονται πλέον από κάτω. Ποιός άλλος έρχεται στις 7:30 εκκλησία;
07.30 στὴ ἐκκλησία; Μὲ τὴν ἐξαίρεση ψαλτῶν ποὺ γνωρίζουν (πόσοι νὰ εἶναι ἄραγε) αὐτοὶ ποὺ ἔρχονται στὶς 07.30 εἶναι ἡλικιωμένοι ποὺ ξυπνᾶνε νωρίς καὶ ἔχουν συνηθίσει νὰ πηγαίνουν νωρίς. Καθὼςπληρώνουν τὸ κοινὸν χρέος φεύγουν καὶ ΔΕΝ ἀναπληρώνονται στὰ στασίδια τους. Αὐτὸ εἶναι ΓΕΓΟΝΟΣ εἰδικὰ στὶς μικρὲς σχετικὰ ἐνορὶες τῆς ἐπαρχίας. Στὶς ὑδροκέφαλες ἑνορίες τῶν μεγάλων πόλεων δὲν τὸ πολυκαταλαβαίνεις, ὑπάρχει πολὺς κόσμος γιὰ κάθε ναό, ὅλο καὶ κάποιος «ξεγελιέται»νὰ πάει νωρίς. [/QUOTE]

Από ότι καταλαβαίνω η αμφισβήτηση είναι πάνω στα ίδια τα δίπτυχα;
Τὰ Δίπτυχα δὲν φταῖνε γιὰ τὸ πτωχὸ ἀποτέλεσμα. Ἡ ὑποεπιτροπὴ προσπαθεῖ φιλότιμα νὰ συμβιβάσει τὶς ἀνάγκες τῶν κοσμικῶν ἐνοριῶν τοῦ σήμερα μὲ τὶς μοναστηριακὲς διατάξεις τοῦ μεσαίωνα καὶ τὶς ὀπισθοδρομικὰ παγωμένες φωνακλάδικες ἀντιλήψεις ἰκανῆς μερίδας θαμώνων ἐκκλησιαστικῶν κτηρίων.

Οκ, ας πιάσουμε και τα ποιμαντικά προβλήματα που σχετίζονται με τις ακολουθίες. Ποια ακριβώς είναι αυτά; Τι προτείνεις να κάνουμε επί των ακολουθιών και γιατί αυτό θα προσελκύσει τον κόσμο; Γιατί εξαιρείς τη Θ. Λειτουργία από το πρόβλημα; Γιατί φταίει το τυπικό που δεν υπάρχουν ψάλτες στα αναλόγια;
Ἔχουμε πεῖ κάποια πράγματα μέσα τὸ φορουμ. Ψάξε, κάτι θὰ βρεῖς. Δὲν ἐπεκτείνομαι γιατὶ δὲν ἔχω καμιὰ διάθεση νὰ ξαναδεχτῶ ἀπειλητικὰ μηνύματα.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα, ἔχουμε τὴν ἐκκλησία ποὺ μᾶς ἀξίζει, στὸ ἀνθρώπινο μέρος της. Τέτοιοι χλιαροὶ εἴμαστε, αὐτὸ μᾶς ἀξίζει. Ἴσως ὅταν ἀδειάσουν οἱ ἀχανεὶς ναοί μας, ποὺ πλέον οὕτε χρήματα γιὰ θέρμανση δὲν ἔχουν καὶ δύσκολα θὰ ξανααποκτήσουν (προσωπική γνώμη), ὄχι νὰ πληρώσουν ψάλτη, τότε νὰ ξανασκεφτοῦμε ΟΛΟΙ μας τὶ γίνεται καὶ νὰ ΙΚΕΤΕΥΣΟΥΜΕ στὰ γόνατα τὸν Κύριό μας νὰ μᾶς δώσει ΑΛΗΘΙΝΗ φώτιση, καὶ ὄχι σκότιση ἐγωιστικὴ. Μέχρι τότε ἀκολουθοῦμε κατὰ βάσιν τὰ Δίπτυχα, μὲ ὑπακοὴ στὸν ἐφημέριο, ἀφοῦ ἀπὸ κεῖ πληρωνόμαστε (λέμε τώρα ...).

Νὰ 'σαι καλά.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#73
οι "μοναστηριακές διατάξεις του μεσαίωνα", σαν όρος με προβλημάτισαν, ίσως κάτι δεν έχω καταλάβει ως προς τον λειτουργικό πλούτο που νοσταλγούμε..

το ζήτημα του αριθμού των πιστών είναι ένα ευρύτερο, εθνικό πρόβλημα που είναι αισθητό και στο κέντρο.
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#74
Κάποιοι εδώ γράφουν ολόκληρα σεντόνια άνευ νοήματος, προκειμένου να μην πουν ξεκάθαρα το πραγματικό τους αίτημα· το οποίο είναι «μεταφράστε τα όλα στη δημοτική».
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#75
Κάποιοι εδώ γράφουν ολόκληρα σεντόνια άνευ νοήματος, προκειμένου να μην πουν ξεκάθαρα το πραγματικό τους αίτημα· το οποίο είναι «μεταφράστε τα όλα στη δημοτική».
Καὶ αὐτὸ ἀνάμεσα σὲ ἄλλα.

Ἄλλωστε τὸ ἔχω πεῖ ξεκάθαρα στὸ οἰκεῖο θέμα. Μᾶλλον δὲν πολυδιαβάζεις Ψαλτολόγιο. ΚΙ ἐκεῖ σεντόνια ἔχω γράψει, προκειμένου νἀ ἀποφύγουμε τὰ ... ὀψώνια καὶ μετὰ τὰ ... ὀθόνια.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#76
οι "μοναστηριακές διατάξεις του μεσαίωνα", σαν όρος με προβλημάτισαν, ίσως κάτι δεν έχω καταλάβει ως προς τον λειτουργικό πλούτο που νοσταλγούμε..

το ζήτημα του αριθμού των πιστών είναι ένα ευρύτερο, εθνικό πρόβλημα που είναι αισθητό και στο κέντρο.
Ὁ ὅρος «μεσαίωνας» δὲν εἶναι ὑποτιμητικὸς ἀλλὰ δείχνει συγκεκριμένη χρονικὴ περίοδο μὲ συγκεκριμένα πολιτισμικὰ χαρακτηριστικὰ. Ἡ νοσταλγία εἶναι καλή, ἀλλὰ τὸ πέρασμα τοῦ χρόνου ἀμείλικτο. Π.χ. στὸ Κοινωνικὸ ψάλλω τὰ παλαιὰ ὑστεροβυζαντινὰ κομμάτια, φυσικὰ μόνος μου (πὼς ἀλλιῶς), ἀλλὰ δὲν εἶναι καθόλου τὸ ἴδιο μὲ τότε ποὺ ὑπήρχαν χοροὶ ψαλτῶν καὶ γι'αὐτοὺς κατὰ βάση γραφτηκαν. Ὅσο μεράκι καὶ νὰ ἔχω (λόγω νοσταλγίας κι ἐγώ) ὅσο διαβασμένος καὶ νὰ εἶμαι, αὐτὸ ποὺ παράγεται εἶναι τουλάχιστον πτωχὸ ... ἀσχέτως ἄν ἐγὼ τὸ φχαριστιέμαι καὶ βγάζω τὸ ἄχτι μου ὡς .... συνεχιστὴς τῆς λαμπρῆς ψαλτικῆς περιόδου τῶν προγόνων μας (λέμε τώρα ...).
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#77
και θα λύσει η δημοτική το δημογραφικό των ενοριών; ή ψάλλοντας πχ κάτι άλλο αντί του κοινωνικού θα γίνει το άκουσμα πιο πλούσιο; μια φωνή θα παραμένει μια φωνή, ότι κι αν ψάλει.

ασχέτως αν είναι υποτιμητικός ο όρος, αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι ότι αφορμή για να τον αναφέρεις ήταν η στηλίτευση των σημερινών νεωτερισμών, καταλήγοντας σε νέους νεωτερισμούς, πιο δυναμικούς κιόλας. και χωρίς αποδείξεις ότι η κατανόηση της γλώσσας είναι σοβαρότερο αίτιο από την έλλειψη χρόνου και προτεραιοτήτων.

η παρακμή στο εκκλησίασμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο. το εκκλησίασμα αποδεκατίστηκε πολλές φορές ως τώρα, κυρίως από τις αιρέσεις. το τυπικό μας αναπτύχθηκε μέσα από τους αγώνες αυτούς. ο στόχος ποτέ δεν ήταν η δημογραφική επιτυχία αλλά η διατήρηση του ορθόδοξου αγωνιστικού φρονήματος. για παράδειγμα ο Λέων και ο Κων/νος έγραψαν τα εωθινά βλέποντας τη λαίλαπα του εξισλαμισμού να απειλεί την εκκλησία μέσα από την αμφισβήτηση της ανάστασης. δυστυχώς δημογραφικά απέτυχαν, άφησαν όμως μια παρακαταθήκη αντίστασης και μαρτυρίας. αντιστοίχως και το σημερινό "μεσαιωνικό τυπικό των μοναστηριών" παγιώθηκε στη λαϊκή συνείδηση ως στοιχείο διαφοροποίησης απέναντι σε όσους ακολούθησαν την ένωση των εκκλησιών.

αυτή τη στιγμή εκτός από τις αιρέσεις αποδεκατιζόμαστε και ως έθνος. το πρόβλημα είναι ευρύτερο.
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#78
και θα λύσει η δημοτική το δημογραφικό των ενοριών; ή ψάλλοντας πχ κάτι άλλο αντί του κοινωνικού θα γίνει το άκουσμα πιο πλούσιο; μια φωνή θα παραμένει μια φωνή, ότι κι αν ψάλει.

ασχέτως αν είναι υποτιμητικός ο όρος, αυτό που μου κάνει εντύπωση είναι ότι αφορμή για να τον αναφέρεις ήταν η στηλίτευση των σημερινών νεωτερισμών, καταλήγοντας σε νέους νεωτερισμούς, πιο δυναμικούς κιόλας. και χωρίς αποδείξεις ότι η κατανόηση της γλώσσας είναι σοβαρότερο αίτιο από την έλλειψη χρόνου και προτεραιοτήτων.

η παρακμή στο εκκλησίασμα δεν είναι καινούριο φαινόμενο. το εκκλησίασμα αποδεκατίστηκε πολλές φορές ως τώρα, κυρίως από τις αιρέσεις. το τυπικό μας αναπτύχθηκε μέσα από τους αγώνες αυτούς. ο στόχος ποτέ δεν ήταν η δημογραφική επιτυχία αλλά η διατήρηση του ορθόδοξου αγωνιστικού φρονήματος. για παράδειγμα ο Λέων και ο Κων/νος έγραψαν τα εωθινά βλέποντας τη λαίλαπα του εξισλαμισμού να απειλεί την εκκλησία μέσα από την αμφισβήτηση της ανάστασης. δυστυχώς δημογραφικά απέτυχαν, άφησαν όμως μια παρακαταθήκη αντίστασης και μαρτυρίας. αντιστοίχως και το σημερινό "μεσαιωνικό τυπικό των μοναστηριών" παγιώθηκε στη λαϊκή συνείδηση ως στοιχείο διαφοροποίησης απέναντι σε όσους ακολούθησαν την ένωση των εκκλησιών.

αυτή τη στιγμή εκτός από τις αιρέσεις αποδεκατιζόμαστε και ως έθνος. το πρόβλημα είναι ευρύτερο.
OK. Νὰ 'σαι καλὰ, παραθέσαμε τοὺς προβληματισμούς μας, οἱ ἀπόψεις μας ἐκτέθηκαν, ὁ καιρὸς θὰ δείξει, ὅπως πάντα.
 
Top