Προφορική και γραπτή παράδοση

#21
Σὲ ὅλες τὶς ἐποχὲς καὶ ὅλους τοὺς τόπους, ἡ προφορικὴ παράδοση ἔρχεται σὲ σύγκρουση μὲ τὴν γραπτή, διότι γιὰ νὰ ἀναπαραχθῇ ἥ γραπτὴ πρέπει νὰ ξέρει κανεὶς ἀνάγνωση. Μπορεῖ κανὲις νὰ προσθέσῃ ὅτι ὅταν δὲν ὑπάρχει σύγκρουση, τότε ἔχεις ἱερὴ παράδοση.
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#22
Ἡ πρώτη παράγραφος εἶναι ἐκ διαμέτρου ἀντίθετη ἀπὸ τὴν δεύτερη.

Στὴν δεύτερη ἐφαρμόζεις ἀκριβῶς αὐτὸ ποὺ συστήνεις στὴν πρώτη.

Ἑκτὸς ἄν θεωρεῖς τὶς σύγχρονες ἑρμηνεῖες λ.χ. στὸ Τριάδι ὅτι εἶναι συνδυασμὸς λόγου καὶ μουσικῆς.

Ἤ ἐπίσης τὸ νὰ ἀκοῦς κείμενα ποὺ δεν καταλαβαίνεις ... Χριστὸ κυριολεκτικὰ ἀλλὰ βέβαια ὀφείλεις νὰ τὸν ... αἰσθάνεσαι καρδιακῶς. Ἀλλὰ τότε τὶ τὰ ἔχουμε τὰ κείμενα; Μᾶλλον γιὰ διδασκαλία ἀρχαίων ἑλληνικῶν διὰ ... στίχων ἡρωελεγείων ... ὅταν δὲν τὰ σκοτώνουμε καθὼς λίγοι ἀπὸ μᾶς γνωρίζουν νὰ διαβάζουν ἀρχαία ἑλληνικά καὶ νὰ τὰ καταλαβαίνουν συγχρόνως. Δὲν εἴμαστε ὅλοι κλασικοὶ φιλόλογοι, οὕτε ὁμηριστές.

Τὸ καταλαβαίνω εἰλικρινὰ ἀπὸ πρακτικῆς καὶ ἐπαγγελματικῆς πλευρᾶς. Μουσικοὶ ἤμαστε, ἡ μουσικὴ μᾶς ἐνδιαφέρει, ἀπ' αὐτὴν πληρωνόμαστε, εἶμαι ὁ τελευταῖος ποὺ θὰ τὸ ἀπαρνηθῶ.
Λυπάμαι που θα απαντήσω σε αυτό το ύφος, αλλά αυτό το μήνυμα συνδυάζει προβοκάτσια, σπέκουλα καθώς και τη γνωστή μέθοδο του «αχυρανθρώπου». Γεμάτο δηλαδή λογικά σφάλματα προκειμένου να εκβιάσεις μία συγκεκριμένη απάντηση. Υπό αυτές τις συνθήκες είναι αδύνατον να γίνει γόνιμος διάλογος έστω και μεταξύ ριζικώς διαφωνούντων. Που δεν διαφωνούμε κατά βάθος και τόσο ριζικά όσο θέλεις να εμφανίσεις. Αν δεν ανακρούσεις πρύμναν δομέστιχε από αυτόν τον τρόπο, εγώ δεν υπάρχει περίπτωση να μπω στην ουσία των λεγομένων.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#24
Λυπάμαι που θα απαντήσω σε αυτό το ύφος, αλλά αυτό το μήνυμα συνδυάζει προβοκάτσια, σπέκουλα καθώς και τη γνωστή μέθοδο του «αχυρανθρώπου». Γεμάτο δηλαδή λογικά σφάλματα προκειμένου να εκβιάσεις μία συγκεκριμένη απάντηση. Υπό αυτές τις συνθήκες είναι αδύνατον να γίνει γόνιμος διάλογος έστω και μεταξύ ριζικώς διαφωνούντων. Που δεν διαφωνούμε κατά βάθος και τόσο ριζικά όσο θέλεις να εμφανίσεις. Αν δεν ανακρούσεις πρύμναν δομέστιχε από αυτόν τον τρόπο, εγώ δεν υπάρχει περίπτωση να μπω στην ουσία των λεγομένων.
Ἐγὼ δὲν ἐκβιάζω τίποτε. Ἁπλὰ ἔχω βαρεθεῖ τὴν ἐπανάληψη τετριμμένων ποὺ ἡ πραγματικὴ πραγματικότητα τείνει νὰ ξεπεράσει μέσω τοῦ κοινωνικοῦ γίγνεσθαι. Νῆσοι ἡρωϊκοὶ δὲν ὑπάρχουν παρὰ μόνο στὴν ἡρωϊκὴ φαντασία τοῦ ἀσυνειδήτου. Δὲν εἶναι τυχαῖο ὅτι ἀπὸ τὸ λεγόμενο τυπικὸ στὶς ἑνορίες πλέον ὁ βασικὸς σκελετὸς καὶ μόνο τηρεῖται. Ἀπὸ μόνοι τους οἱ ψάλτες, οἱ ἱερεὶς, οἱ ἐπίσκοποι, σὲ κάθε εὐκαιρία καὶ τακτικὰ τοῦ ἀλλάζουν τὰ ... φῶτα ἀνερυθρίαστα, ἰδίως κόβοντας ποικίλα ὅσα κομμάτια του ἐπιθυμοῦν γιὰ λόγους «οἰκονομίας». Ἤ τεντώνοντας ὅποια κομμάτια τοὺς γουστάρει γιατὶ ... ἔτσι. Τὸ τυπικὸ εἶναι φοβερὰ «εὐέλικτο» ἀπὸ μόνο του, ἐμεῖς οἱ «τηρητές» του τὸ παίζουμε «σκληροί».

Λογικὰ σφάλματα. Σχῆμα ὀξύμωρον. Μμμ, ένδιαφέρον ... Λόγος σφάλματος, ἐσφαλμένη λογικὴ, σφαλισμένος λόγος, ἀντίλογος τοῦ ἀνασφαλοῦς ...

Γόνιμος διάλογος δὲν ὑπῆρξε ποτὲ στὸ φόρουμ, ἁπλὰ παραθέτουμε τὶς ἀπόψεις μας ὅσοι τὸ ἐπιθυμοῦμε, καὶ ὅσοι τὸ ἐπιθυμοῦν ἐξετάζουν τὰ δεδομένα στὸ ταμιεῖον τους ... Αὐτὸ καὶ μόνο.

Ἀνάκρουσις πρύμνης ἐκτελεῖται κατόπιν ἐμβολισμοῦ, δὲν ναυμαχῶ κι ἔτσι δὲν χρειάζεται νὰ ἀνακρούσω. Πάντα κινοῦμαι κατὰ πλώρην πάσῃ δυνάμει ... μολονότι ὑπηρέτησα σὲ ὁμοχειρία μεσοστέγου κάποτε.

Πάντως εἴτε τὸ συζητοῦμε εἴτε ὄχι, ζοῦμε σὲ ἐποχὴ μεταβάσεων γιὰ πάρα πολλὰ πράγματα. Αὺτὸ εἶναι γεγονός. Ὅποιος τὸ παραγνωρίζει καὶ δὲν το ὑπολογίζει θὰ βρεθεῖ ἑκτὸς νυμφῶνος καὶ ἐκκλησιαστικῶς καὶ εὐαγγελικῶς. (Σήμερα αὐτὰ τὰ πράγματα δυστυχῶς δὲν πολυταυτίζονται). Καὶ γώ μέσα, δυστυχῶς.

Νὰ 'σαι καλὰ, λόγους ἀνταλλάσουμε ...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#25
Πόσο παλαιούς; Αυτούς του '80; Ή του '60; Ή του '20; (Ήρεμα το λέω :))
Από τους παλιούς, τους παραδοσιακούς δηλαδή , που έχουν το οκ κατά συνέχεια παραδοσιακών διδασκάλων όποιας δεκαετίας, σήμερα υπάρχουν ακόμα παλιοί και αρκετοί παραδοσιακοί.

Παράδειγμα. Όταν ήμουν φρέσκος από τον Αγγελόπουλό είχα πάει αριστερός στον Άγιο Κωνσταντίνο στον Πειραιά, εκεί με άκουσε ο πατήρ Χρήστος Χριστοδούλου και μου έκανε παρατήρηση ότι αυτά που έψαλλα δεν είναι σωστά, το ίδιο μου έλεγαν οι περισσότεροι παραδοσιακοί ψάλτες που έμαθαν δίπλα σε δασκάλους κι όχι σε σχολές ή ωδεία. Με τον καιρό κατάλαβα ότι είχαν δίκιο, ο παπα Χρήστος με έμαθε πολλά, όπως και επί 10ετία αριστερά στον Βαγγέλη Σφακιανάκη συμπλήρωσα την σπουδή μου στα αναλόγια. Ό παπά Χρήστος μου λέει ότι μάλιστα τώρα είσαι ψάλτης.

Συμπέρασμα, όταν σε επιπλήττουν οι παλιοί ότι δεν τα λες σωστά δεν τους γράφεις στα παλιά σου τα παπούτσια αλλά τους προσέχεις και κοιτάς να διορθωθείς. Ο Σίμων Καράς έκανε το πρώτο και είναι πασίγνωστο ότι δεν είχε το οκ από κορυφαίους ψάλτες και πρωτοψάλτες
 

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#26
....Ακατάσχετη φλυαρία χωρίς νόημα...
Λυπάμαι αγαπητέ, εσείς δεν ήλθες να κάνεις διάλογο. Εσύ ήλθες «να τα χώσεις» κατά το κοινώς λεγόμενον. Όταν με το καλό ξεπεράσεις την εφηβική περίοδο της σκέψης και ενηλικιωθείς νοητικά, ίσως και να μπορέσουμε να κάνουμε διάλογο. Μέχρι τότε, συνέχισε στον δρόμο σου.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#27
Λυπάμαι αγαπητέ, εσείς δεν ήλθες να κάνεις διάλογο. Εσύ ήλθες «να τα χώσεις» κατά το κοινώς λεγόμενον. Όταν με το καλό ξεπεράσεις την εφηβική περίοδο της σκέψης και ενηλικιωθείς νοητικά, ίσως και να μπορέσουμε να κάνουμε διάλογο. Μέχρι τότε, συνέχισε στον δρόμο σου.
Κι ἐσὺ γιὰ τοὺς δικούς σου λόγους ἦλθες καὶ μίλησες, ἡ ἀπορριπτικὴ γραφή σου δῆλον σε ποιεῖ. Ὅταν λοιπὸν ἀποκτήσεις μὲ τὴ σειρά σου εἱρμὸ καὶ ἀκολουθία στὰ γραφόμενά σου, ἐδῶ εἶμαι.

Στὸ καλό.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#28
Εγώ, μιας και είμαι αρχάριος διαβάζοντας αυτό, με κάνει να σκεφτώ τότε τι να κάνω; Εχω καθηγητή της Βυζαντινής Μουσικής τον Κωνσταντίνο Στεφανάκη, ορίστε και το κανάλι του https://youtube.com/user/Stefanakiskostas θα ήθελα εσείς οι έμπειροι να μου πείτε την γνώμη σας, σας ευχαριστώ εκ των προτέρων!
Φυσικά και γνωρίζω.τον κ Κωνσταντίνο Στεφανάκη. Έχετε άξιο δάσκαλο, να συνεχίσετε σε ό, τι σας πει. Είχα την χαρά να γνωριστούμε και να συμψάλλουμε στην βάπτιση της κόρης του κοινού μας εκλεκτού συναδέλφου και φίλου Βασίλη Μαροπάκη. Τα χαιρετίσματα μου να του πείτε
 
Last edited:
#29
Εγώ, μιας και είμαι αρχάριος διαβάζοντας αυτό, με κάνει να σκεφτώ τότε τι να κάνω; Εχω καθηγητή της Βυζαντινής Μουσικής τον Κωνσταντίνο Στεφανάκη, ορίστε και το κανάλι του https://youtube.com/user/Stefanakiskostas θα ήθελα εσείς οι έμπειροι να μου πείτε την γνώμη σας, σας ευχαριστώ εκ των προτέρων!
Εσείς, όντως ανώνυμος, θέλετε να αξιολογήσουμε τον δάσκαλό σας, επώνυμα. Πράγματι, είστε πάρα πολύ «αρχάριος»...
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#30
ἀπὸ τὸ λεγόμενο τυπικὸ στὶς ἑνορίες πλέον ὁ βασικὸς σκελετὸς καὶ μόνο τηρεῖται. Ἀπὸ μόνοι τους οἱ ψάλτες, οἱ ἱερεὶς, οἱ ἐπίσκοποι, σὲ κάθε εὐκαιρία καὶ τακτικὰ τοῦ ἀλλάζουν τὰ ... φῶτα ἀνερυθρίαστα, ἰδίως κόβοντας ποικίλα ὅσα κομμάτια του ἐπιθυμοῦν γιὰ λόγους «οἰκονομίας».
Επειδή καθένας μας έχει πείρα συνήθως από μια μόνο ενορία, για να καταλαβαίνουμε πού ανήκουμε κιόλας, μπορεί αυτή η γενική παρατήρηση να γίνει λίγο πιο συγκεκριμένη;
Ποιά κομμάτια κρίνουν το αν το τυπικό τηρείται επαρκώς; Και ποιός είναι ο βασικός σκελετός που στην πλειοψηφία έχει μείνει απείρακτος;
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#32
Επειδή και πάλι είναι πολύ γενικό αυτό, νομίζω πρέπει να δοθούν συγκεκριμένα και πραγματικά παραδείγματα αποκλίσεων. Αλλιώς πώς μπορεί ο απλός ψάλτης ή ο απλός πιστός να καταλάβει τι δεν κάνει σωστά και τι πρέπει να διαφυλάξει;

Φαντάζομαι ότι το φόρουμ απευθύνεται και στους ψάλτες που δεν τα γνωρίζουν όλα αυτά και εν αγνοία τους μπορεί να συμμετέχουν στο πρόβλημα. Όμως υπάρχουν και χρειάζονται και αυτοί. Αλλιώς ποιός θα ψάλει;

Πρέπει η κριτική να γίνει λίγο πιο συγκεκριμένη και με ιεράρχηση στη σοβαρότητα κάθε παραστρατήματος.
Δεν μπορεί πχ να πας την άλλη Κυριακή και να τα αλλάξεις όλα επειδή το λέει κάποιο βιβλίο ή το ψαλτολόγιο. Σας υπενθυμίζω ότι ο μέσος ψάλτης δεν διαβάζει θεωρητικά βιβλία, ούτε ψάλει από μουσικά. Επίσης δεν έχει κάποιο χορό γύρω του. Κάθεται μόνος στο στασίδι και ο παπάς κάνει τον αριστερό, μπαινοβγαίνοντας μεταξύ αναλογίου και ιερού! Αλλά η εκκλησία λειτουργεί μια χαρά και έτσι! Προσωπικά εγώ δεν έχω δει να αλλάζει ή να αφαιρείται κάτι από τότε που γεννήθηκα, ούτε τα νιώθω τόσο τραγικά τα πράγματα. Καμια φορά από λάθος μπορεί να ξεχαστεί κάτι, δεν πιστεύω ότι γίνεται συνειδητά.

Στο παράδειγμα του Μ. Αγιασμού, μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι υπήρξε κόσμος που έψαξε σε τυπικό για να δει τι πρέπει να κάνει μετά, ενώ αν θυμάμαι σωστά η τάξις αυτή αναφέρεται και στο Μηναίο, ή το εγκόλπιο του αναγνώστου. Προσωπικά θεωρώ αυτονόητο ότι αν διακοπεί μια ακολουθία για να μπει εμβόλιμα μια τελετή (αρτοκλασία, δέηση, περιφορά, αγιασμός, μνημόσυνο, δοξολογία εθνικής εορτής) απλά συνεχίζουμε εκεί που μείναμε.
 
#33
Μα κι αυτό που παραδίδεται μπορεί να είναι ήδη νεκρό. Και να χρειάζεται επαναφορά (μετάγγιση) παλιών παραδόσεων για να ξαναζωντανέψει. Τίποτε δεν είναι δεδομένο εκ των προτέρων. Δεν αρκεί η εύκολη λύση: "Έτσι μας παραδόθηκε". Χρειάζεται η δύσκολη λύση της διακινδύνευσης και σε άγνωστα εδάφη, ή ίσως προ πολλού ξεχασμένα.
Πολύ σωστή τοποθέτηση. Το ίδιο συνέβη και με τη γλώσσα μας, η οποία δεν χαρακτηρίζεται μόνο από "επιβιώσεις", αλλά και από "αναβιώσεις", για να χρησιμοποιήσω μια έκφραση του Καθ. κ. Μπαμπινιώτη. Όπως λέει δε ο ίδιος, τα ζητήματα της γλώσσας πρέπει να εξετάζονται στην "παγχρονία" της (συγχρονία+διαχρονία). Ζηλεύει κανείς το πόσο μπροστά είναι αυτή η επιστήμη, σε αντίθεση με τη μελέτη της βυζαντινής μουσικής, που βρίσκεται ακόμη σε νηπιακή ηλικία.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#34
Φυσικά και δεν έχει σωθεί η παράδοση 100% σε όλους. Εκεί που οφείλουμε να ανατρέξουμε είναι σε όλους όσους έχουν επαφή με παραδοσιακούς δασκάλους ώστε να συμπληρωθούν τα κομμάτια του παζλ, όχι να τα συμπληρώσουμε ερμηνεύοντας τις γραπτές πηγές από μόνοι μας, όπως έκανε ο Σ. Καράς και οι εξακολουθούν οι συνεχιστές του αυτή την μέγιστη μουσική πλάνη όλων των εποχών.
Ο Μπαμπινιώτης όντως είναι μέγας αλλά στα περί προφοράς και ιωτακισμού έχει πέσει έξω. Το έχω ξαναγράψει ότι αλλιώς προφέρονται τα ι,η,υ,οι,ει κι ας μας φαίνονται ίδια.. Μου έχει επιβεβαιώσει η κωφή ερευνήτρια και συγγραφέας, ειδικός στην ανάγνωση χειλιών Σοφία Κολοτούρου, το στόμα στο υ είναι κλειστό δεν είναι το ίδιο με το η, κλπ.
Η κεντρική ιδέα σε όσα έχω πει είναι να γίνεται μελέτη και έρευνα έχοντας αφετηρία τους φορείς της προφορικής παράδοσης κι όχι τα χειρόγραφα, τα οποία είναι χρήσιμα για επιβεβαίωση και επικύρωση όσων διδασκόμαστε από τους παραδοσιακούς δασκάλους.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#35
Επειδή καθένας μας έχει πείρα συνήθως από μια μόνο ενορία, για να καταλαβαίνουμε πού ανήκουμε κιόλας, μπορεί αυτή η γενική παρατήρηση να γίνει λίγο πιο συγκεκριμένη;
Ποιά κομμάτια κρίνουν το αν το τυπικό τηρείται επαρκώς; Και ποιός είναι ο βασικός σκελετός που στην πλειοψηφία έχει μείνει απείρακτος;
Ἐσφαλμένες διατάξεις.
 

Attachments

petrosgrc

Γαλάνης Πέτρος
#36
Αναρωτιέμαι τί ποινή αρμόζει σε όποιον ψάλλει «Δύναμις» εκτός αρχιερατικής λειτουργίας και μάλιστα έχει και το απύθμενο θράσος να το ψάλει και δίχορο! Οποίας καταπτώσεως!:confused:

Μην πούμε για αυτόν τον εγκληματία ιερέα ο οποίος τολμά με περισσή αισχύνη να βοηθά τον ψάλτη του μέσα από το ιερό!:oops:

Quelle decadence!
 
#37
Επειδή και πάλι είναι πολύ γενικό αυτό, νομίζω πρέπει να δοθούν συγκεκριμένα και πραγματικά παραδείγματα αποκλίσεων. Αλλιώς πώς μπορεί ο απλός ψάλτης ή ο απλός πιστός να καταλάβει τι δεν κάνει σωστά και τι πρέπει να διαφυλάξει;

Φαντάζομαι ότι το φόρουμ απευθύνεται και στους ψάλτες που δεν τα γνωρίζουν όλα αυτά και εν αγνοία τους μπορεί να συμμετέχουν στο πρόβλημα. Όμως υπάρχουν και χρειάζονται και αυτοί. Αλλιώς ποιός θα ψάλει;

Πρέπει η κριτική να γίνει λίγο πιο συγκεκριμένη και με ιεράρχηση στη σοβαρότητα κάθε παραστρατήματος.
Δεν μπορεί πχ να πας την άλλη Κυριακή και να τα αλλάξεις όλα επειδή το λέει κάποιο βιβλίο ή το ψαλτολόγιο. Σας υπενθυμίζω ότι ο μέσος ψάλτης δεν διαβάζει θεωρητικά βιβλία, ούτε ψάλει από μουσικά. Επίσης δεν έχει κάποιο χορό γύρω του. Κάθεται μόνος στο στασίδι και ο παπάς κάνει τον αριστερό, μπαινοβγαίνοντας μεταξύ αναλογίου και ιερού! Αλλά η εκκλησία λειτουργεί μια χαρά και έτσι! Προσωπικά εγώ δεν έχω δει να αλλάζει ή να αφαιρείται κάτι από τότε που γεννήθηκα, ούτε τα νιώθω τόσο τραγικά τα πράγματα. Καμια φορά από λάθος μπορεί να ξεχαστεί κάτι, δεν πιστεύω ότι γίνεται συνειδητά.

Στο παράδειγμα του Μ. Αγιασμού, μου έκανε εντύπωση το γεγονός ότι υπήρξε κόσμος που έψαξε σε τυπικό για να δει τι πρέπει να κάνει μετά, ενώ αν θυμάμαι σωστά η τάξις αυτή αναφέρεται και στο Μηναίο, ή το εγκόλπιο του αναγνώστου. Προσωπικά θεωρώ αυτονόητο ότι αν διακοπεί μια ακολουθία για να μπει εμβόλιμα μια τελετή (αρτοκλασία, δέηση, περιφορά, αγιασμός, μνημόσυνο, δοξολογία εθνικής εορτής) απλά συνεχίζουμε εκεί που μείναμε.
Ανακάτεψες πολλά. Αν πάρεις το τυπικό του Βιολάκη και τα δίπτυχα που υπάρχουν σε κάθε ναό και τα μελετήσεις, όπως σου έγραψε ο κ. Τσακίρογλου, θα βγάλεις άκρη. Βέβαια θέλει προσπάθεια, δεν μαθαίνονται όλα μαζί. Τα δίπτυχα σου λένε τι πρέπει να πείς, αυτά που εννοούνται περιγράφονται αναλυτικά στο τυπικό του Βιολάκη. Κάποιες "ιδιαίτερες" περιπτώσεις περιγράφονται κι εδώ στο φόρουμ στην κατηγορία για το Τυπικό.
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
#38
Να διευκρινίσω ότι δεν ρώτησα πώς θα μάθω τυπικό. Αλλά επειδή περιγράφεται μια αρκετά τραγική κατάσταση ζήτησα συγκεκριμένα παραδείγματα για να καταλάβω με τι συγκρινόμαστε και ποιές αλλοιώσεις εισήγαγε η τρέχουσα γενεά ιερέων, αρχιερέων και ψαλτών σε αυτό που εμείς παραλάβαμε. Αναφέρομαι κυρίως σε περικοπές μελών που κάναμε εμείς. Οι σημειώσεις λένε και πολλές λεπτομέρειες που δε μας αφορούν προς το παρόν.
 
#39
Αυτά που λέτε όμως δεν είναι κανόνας που έχει επιβληθεί, αλλά επιλογή του καθενός.
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
#40
Ο Μπαμπινιώτης όντως είναι μέγας αλλά στα περί προφοράς και ιωτακισμού έχει πέσει έξω. Το έχω ξαναγράψει ότι αλλιώς προφέρονται τα ι,η,υ,οι,ει κι ας μας φαίνονται ίδια.. Μου έχει επιβεβαιώσει η κωφή ερευνήτρια και συγγραφέας, ειδικός στην ανάγνωση χειλιών Σοφία Κολοτούρου, το στόμα στο υ είναι κλειστό δεν είναι το ίδιο με το η, κλπ.
Δηλαδη evangelos καποιος που δεν ξερει πως γραφεται μια λεξη, πχ :"εισιτήριο", προφερει τα φωνηεντα με διαφορετικο τροπο; Και αν βαλω καποιον να διαβασει ενα ανορθογραφο κειμενο, θα το προφερει διαφορετικα απο ενα με σωστη ορθογραφια; Και αν βαλω καποιον να πει τις λεξεις "φίλο", "φύλλο", "φυλο" , υπαρχει περιπτωση να καταλαβουμε ποια λεξη διαβαζει καθε φορα;
 
Top