Περί του μηχανήματος ισοκράτη

Για μένα μετρά περισσότερο μια λογική ευρυτέρου πνεύματος, όπως είπα, την οποία θεωρώ και πιο χριστιανική, γι' αυτό μίλησα περί οικονομίας. Όλα συγχωρούνται και συζητούνται!
Τέλος, λέγοντας ότι το θέμα έχει λυθεί, αυτό εννοώ: ότι φαίνεται πως ο ισοκράτης σταδιακά καθιερώνεται.
Θου κύριε...

α) αντικατάσταση: για να αντικαταστήσεις πρέπει πρώτα να υπάρχει. Εάν δεν υπάρχει άνθρωπος ισοκράτης τι να αντικαταστήσεις? Τα ίδια και τα ίδια λέμε σαν αυτιστικά
αντικατάσταση < ελληνιστική κοινή ἀντι + κατάστασις
Ουσιαστικό
η ενέργεια του αντικαθιστώ, η τοποθέτηση ενός προσώπου, αντικειμένου, στοιχείου κλπ στη θέση άλλου.

Μέχρι τα τέλη του 20 αιώνα ο υπήρχε ο θρυλικός και πλέον εκλιπών ισοκράτης. Ο ισοκράτης συνόδευε τον υπό εξαφάνιση σήμερα ψάλτη, ψάλλοντας τα μουσικά κείμενα σε συγκεκριμένους σημαντικούς φθόγγους.
Αντικαταστάθηκε από το φτηνότερο, βολικότερο και γενικά ευκολότερο σμαρτφόουν.


β) μούφα ψάλσιμο: το ίσο δεν είναι ψάλσιμο
Συγγνώμη θα ήθελα να διορθώσω την φράση που έγραψα παραπάνω, "Ο ισοκράτης συνόδευε τον υπό εξαφάνιση σήμερα ψάλτη, ψάλλοντας τα μουσικά κείμενα σε συγκεκριμένους σημαντικούς φθόγγους" ως εξής : Ο ισοκράτης συνόδευε τον υπό εξαφάνιση σήμερα ψάλτη, χορεύοντας στον ρυθμό του μουσικού κειμένου.

γ) ηχογράφηση μέλους: η τονικότητα σε συνεργασία με τον "συμψάλτη", η χρονική αγωγή και το εκάστοτε τυπικό κάνουν περίπλοκη έως αδύνατη την προ-ηχογράφηση της ακολουθίας και επιχείρημα για τα σκουπίδια απευθυνόμενο σε ολιγόνοους. Εξάλλου για να ηχογραφήσεις θα καταβάλλεις τον ίδιο ή και μεγαλύτερο κόπο, άρα δώρον άδωρον. Απλά πράματα.
Αδελφέ να σου συστήσω να ενημερωθείς για τις τελευταίες εξελίξεις στην τεχνολογία. Για όλους τους αγαπητούς ψάλτες που βρίσκονται καθημερινά σε ανάγκη λόγω προβλήματος στην φωνή η προβλήματος στα πόδια (η ορθοστασία είναι θάνατος) ή προβλήματος γενικά (μπορεί κάποιος να μην έχει όρεξη να ψάλλει κυριακάτικα πρωί βρε αδερφέ) θα σας παραθέσω έναν οδηγό ώστε με δεδομένη την οικονομία την αγάπη και συγχωρητικότητα της εκκλησίας μας να μπορείτε να αποδίδετε καλύτερα. Στο κάτω κάτω άνθρωποι είμαστε όχι μηχανήματα.
Ιδού λοιπόν τα βήματα:
1) Ανοίξτε στο σμαρτφόουν την εφαρμογή σάουντ ρεκόρντινγκ.
2) Ανοίξτε στο τάμπλετ την εφαρμογή του ισοκράτη και βάλτε το μπρος να μουγκάει.
3) Ξεκινήστε και ψάλτε τον επιθυμητό ψαλμό.
4) Προσέχτε να ηχογραφείτε λίγα λίγα πράγματα τα οποία επαναλαμβάνονται και να τα κατηγοριοποιήτε ανάλογα. Παράδειγμα. Μια ένα αρχείο να είναι οι αίνοι του πρώτου, ένα αρχείο οι αίνοι του δεύτερου κλπ. Ηχογραφείστε κάθε δοξαστικό και ιδιόμελο ξεχωριστά.
Εν συνεχεία βάλτε τα σε φακέλους και ονομάστε τους κατάλληλα. Προτιμήστε τα αρχεία εμ πι θρι. Είναι μικρότερα κρατάν καλή ποιότητα ήχου και είναι συμβατά με όλες τις σμαρτ συσκευές.
5) Την ημέρα της ακολουθίας συνδέστε το κινητό με το μεγάφωνο και πριν αρχίσει η ακολουθία βρείτε με τι ξεκινάτε. Για παράδειγμα τον εξάψαλμο. Ποιος έχει όρεξη ή φωνή να διαβάσει όλο αυτό το κατεβατό πρωινιάτικα με την τσίμπλα στο μάτι. Ανοίχτε το αρχείο που προετοιμάσατε την προηγούμενη μέρα και βάλτε το να παίζει. Αν κάπου ο παπάς χρειαστεί λίγο παραπάνω χρόνο με τις αιτήσεις πατείστε το πλήκτρο πάουζ στο κινητό σας. Όταν τελειώσει πατήστε πάλι το πλέι.
6) Όσο το κινητό παίζει τον εξάψαλμο μπορείτε να προετοιμάσετε το επόμενο αρχείο που θα χρειαστείτε πχ το "θεός κύριος ήχος α" και όταν έρθει η ώρα του ετοιμάστε το επόμενο "απολυτίκια" κλπ.
7) Κατ'οικονομία μπορείτε να είστε και λίγο δημιουργικοί αν θέλετε. Μπορείτε για παράδειγμα στους αίνους να βάλετε και λίγο Πρίγγο ή Γαϊτάνο στο εναλλάξ ανάλογα με τα κέφια. Ο κόσμος θα χαρεί πολύ να ακούσει την ποικιλία και όλες αυτές τις όμορφες αρμονικές φωνές.
8) Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό και το τονίζω : Στο κοινωνικό μην ξεχάσετε να βάλετε να παίξει το αγνή παρθένε. Αρέσει πολύ στον κόσμο και είναι πολύ πιο όμορφο από το να ακούς ένα ααααααααα οοοοοοο ιιιιιιιι ουυυυυυυυ για 10 λεπτά και εφόσον η τεχνολογία το επιτρέπει και είναι καλό να την χρησιμοποιούμε προτείνω την ηχογράφηση Σιμωνόπετρας να φέρουμε και το μοναστικό πνεύμα στον ναό.
Αυτά τα ολίγα. Μπορεί να κοπιάσετε λίγο για την ετοιμασία μια φορά αλλά θα ανταμοιφθείτε πολλές φορές.

δ) εις βάρος της λατρείας: πως βαραίνει η λατρεία;
Είναι κάπως σαν την ζάχαρη. Η πολύ ζάχαρη κάνει τον άνθρωπο χοντρό. Έτσι και το συγκεκριμένο.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
... Καλύτερο με ισοκρατήματα ή χωρίς;...
Καλύτερο ως προς τι; Καλύτερο για ποιον; Με τι κριτήρια;
Επειδή δεν έχει απαντηθεί αυτό, γι' αυτό η συζήτηση γυρνάει γύρω-γύρω σαν να κυνηγάει την ουρά της,
και φαίνεται σαν οι δυό πλευρές να μη βρίσκουν πεδίο επαφής.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
για τελευταία φορά θα κάνω αγάπη και θα απαντήσω σα να απευθύνομαι σε βλήματα. Δεν απευθύνομαι σε βλήματα, προς Θεού, απευθύνομαι σε νοήμονες ανθρώπους που σέβομαι και αγαπώ.
Έτσι λοιπόν, αντικαθιστούμε κάτι που ήδη έχουμε με κάτι άλλο. Εάν εγώ δεν έχω κάποιον άνθρωπο του Θεού και της Παναγίας που να μου κάνει ισοκράτημα, δεν έχω ισοκράτημα. Χρησιμοποιώ απλά λοιπόν μια συσκευή, όπως λέει κι ο σοφός λαός, "στην αναβροχιά καλό και το χαλάζι". Εάν έρθει κάποιος και θέλει να κάνει ισοκράτημα, όπως μου έτυχε στους τελευταίους χαιρετισμούς, ούτε μηχάνημα θα έβαζα ούτε τίποτα.
Μάλιστα επειδή (λέμε τώρα) έχω μηχανικό ισοκράτη, ο άνθρωπος που θα έρθει, θα αντικαταστήσει τον μηχανικό ισοκράτη που ήδη είχα.
Το (γ) δεν έχει νόημα καν να το σχολιάσω αφού είναι ό,τι να ναι. Νομίζετε ότι παρουσιάζοντας κάποιες αστείες υπερβολές, μιλάτε με επιχειρήματα, όταν στην πραγματικότητα απλά παρουσιάζετε κάποιες αστείες υπερβολές και τίποτε παραπάνω. Όταν ξαναέρθετε στο θέμα σφυρίξτε μας κλέφτικα.
δ) πάλι μια προσωπική σας δοξασία η οποία είναι και ασαφής από πάνω. Τι είναι η ζάχαρη; Το ίσο; Δηλαδή ένα απαλό μηχανικό ίσο είναι "πολύ ζάχαρη" ενώ αν είχα τρεις μπασαδόρους να τρίζουν οι κολώνες, δεν είναι "πολύ ζάχαρη"; Μήπως "πολύ ζάχαρη" είναι η υψηλή ένταση, ή η ηχητική κατάχρηση, ανεξαρτήτου προελεύσεως? Λέω εγώ τώρα...
Μήπως για να συνεννοηθούμε κάποια στιγμή, να μιλήσουμε την ίδγια γλώσσα;
 
Ζητώ συγγνώμη για τον τόνο του μηνύματος μου.
Δεδομένου ότι το θέμα καλύφθηκε από πολύ όμορφα, ακριβή και ξεκάθαρα posts του π.Μαξίμου , του Γιάννη, του Δομεστικου και άλλων και παρόλα αυτά ακόμα δεν καταλαβαίνεις σκεφτήκα να υιοθετήσω μια πιο ελαφριά προσέγγιση μήπως και βοηθήσει . Λυπούμαι που δεν τα κατάφερα. Είναι προφανές Ότι μιλούμε διαφορετική γλώσσα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Μ. Τρίτη τό τροπάρι της Κασσιανῆς. Το παραδοσιακό είναι αυτό του Πέτρου. Καλύτερο με ισοκρατήματα ή χωρίς;
Δέν καταλαβαίνει ο κόσμος το νόημα αλλά και τή σύνθεση του Πέτρου με βάση το νόημα, γιατί είναι αργό.
Ενα απαλό ισοκράτημα ίσα που να ακούγεται στη βάση τετραχόρδου χωρίς πολλές αλλαγές θα δώσει λίγη αρμονία στο αυτί του εκκλησιάσματος.
Αν είναι γάμος βάλτε ἔνταση να χαροῦν , τζάμπα χορωδία.
λέω τώρα, κουβέντα κάνουμε...
Παραδοσιακὸ τοῦ Πέτρου δὲν εἶναι κι αὐτὸ ἀπὸ τὸ Δοξαστάριό του, ποὺ ψάλουμε τὴν Μεγάλη Τετάρτη τὸ πρωΐ; Συμφωνῶ πὼς εἶναι λίγο κάπως νὰ ψάλλεις τὸ ἀργὸ καὶ νὰ 'σαι μονος σου καὶ γιὰ σένα καὶ γιὰ τοὺς ἀπὸ κάτω. Ὑπάρχουν ὅμως ἄφθονες συντομευμένες ἐκδόσεις του, ποὺ ἀποδίδουν θαυμάσια τὸ νόημα καὶ μάλιστα κατάλληλες γιὰ καιροὺς λειψανδρίας στὰ ἀναλόγια.
 

ΠΛΗΘΩΝ ΜΒ

Παλαιό Μέλος
Επειδή έρχεται Μ.Βδομάδα, επειδή νηστεύουμε, επειδή θα κοινωνήσουμε , επειδή θα συγχωρήσουμε ο ένας τον άλλο, επειδή στην Ελλάδα μιλάμε Ελληνικά χωρίς να καταλαβαίνουμε ο ένας τον άλλον, και επειδή πρέπει να δείξουμε στον Δημήτρη, οτι τα κοκκόρια που βάζει σαν favicon στο Ψαλτολόγιο, δεν τσακώνονται (; !), ας σταματήσουν οι αναρτήσεις καπου εδώ και τα συμπεράσματα έχουν βγεί....
Δεν είναι δίκαιο για να γίνει πράξη ; !
Καλή δύναμη το Σαββατοκύριακο και Χρόνια Πολλά στους Λάζαρους, Βάϊους, Βάγιες.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Επειδή έρχεται Μ.Βδομάδα, επειδή νηστεύουμε, επειδή θα κοινωνήσουμε , επειδή θα συγχωρήσουμε ο ένας τον άλλο, επειδή στην Ελλάδα μιλάμε Ελληνικά χωρίς να καταλαβαίνουμε ο ένας τον άλλον, και επειδή πρέπει να δείξουμε στον Δημήτρη, οτι τα κοκκόρια που βάζει σαν favicon στο Ψαλτολόγιο, δεν τσακώνονται (; !), ας σταματήσουν οι αναρτήσεις καπου εδώ και τα συμπεράσματα έχουν βγεί....
Δεν είναι δίκαιο για να γίνει πράξη ; !
Καλή δύναμη το Σαββατοκύριακο και Χρόνια Πολλά στους Λάζαρους, Βάϊους, Βάγιες.
Κουβέντα κάνουμε, εν αγάπη, :coffee:
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Παραδοσιακὸ τοῦ Πέτρου δὲν εἶναι κι αὐτὸ ἀπὸ τὸ Δοξαστάριό του, ποὺ ψάλουμε τὴν Μεγάλη Τετάρτη τὸ πρωΐ; Συμφωνῶ πὼς εἶναι λίγο κάπως νὰ ψάλλεις τὸ ἀργὸ καὶ νὰ 'σαι μονος σου καὶ γιὰ σένα καὶ γιὰ τοὺς ἀπὸ κάτω. Ὑπάρχουν ὅμως ἄφθονες συντομευμένες ἐκδόσεις του, ποὺ ἀποδίδουν θαυμάσια τὸ νόημα καὶ μάλιστα κατάλληλες γιὰ καιροὺς λειψανδρίας στὰ ἀναλόγια.
Γιά πρωί ὅπως λές. Γιά ἑσπέρας ἔχουν ἐπικρατήσει ἀργότερα κομμάτια, ὅπως τό ἐν λόγω , τό Ἤδη βάπτεται , τό μή πατριαρχικό τοῦ Νικολάου κ.α.
Φίλε μου σκέπτομαι τόν προβληματισμό σου και για πρώτη φορά θά προσπαθήσω κάποιο σύντομο. Ἐκτός θέματος, ἀλλά ὑπηρετοῦμε τόν λαό καί τό ἄκουσμά του.
 
Ενδιαφέρουσα συζήτηση, με πολλές απόψεις και προβληματισμοί να έρχονται στην επιφάνεια, που βοηθούν και εγείρουν τη σκέψη των νέων ασχολούντων με τη ψαλτική, όπως εμού.
Προσωπικά έχω 7 χρόνια εμπειρία με τη βυζαντινή μουσική και μάλιστα σαν ισοκράτης. Θεωρώ το ισοκράτημα (όταν τοποθετείται με σκοπό τον καλλοπισμό του μέλους) προσθήκη που εγείρει εντονότερα τα συναισθήματα στον πιστό, κατά τη διάρκεια της προσευχής του στην εκκλησία , αλλά και στον ψάλτη, μιας και προσεύχεται και ο ίδιος παράλληλα με το ψάλλειν. Παρόλα αυτά είναι σαφέστατα δευτερεύον στοιχείο του μέλους.
Στον ναό που ισοκρατώ, ο δεξιός με θεωρεί αναπόσπαστο κομμάτι της ακολουθίας αλλά και βοήθεια για τον ίδιο.
Ο ψηφιακός ισοκράτης, όταν δεν συνδέεται με τα μεγάφωνα της εκκλησίας απευθείας και δεν ρυθμίζεται σε πολύ χαμηλή ένταση, θυμίζει μούγκρισμα αγελάδων και απαίσιο άκουσμα που κουράζει αδιανόητα τον οποιονδήποτε.
Κατά τα άλλα όμως, είναι βοηθητικότατο, ενδεχομένως και απαραίτητο εργαλείο στην τοποθέτηση ισοκρατημάτων σε ένα μέλος. Μιας και έχω ιδιαίτερο ενδιαφέρον για τη τέχνη του ισοκρατείν, έχω διορθώσει τα ισοκρατήματα διαφόρων μουσικών κειμένων με τη βοήθειά του.
 
Πολλοί σύγχρονοι άνθρωποι αρέσκονται σε αυτήν την απομίμηση ανθρώπινης φωνής ή κονσερβοποιημένης φωνής κι αν δεν διαθέτουν το αυθεντικό δεν τους πειράζει η χρήση αυτού του μηχανήματος. Τα υποκατάστατα ανθρώπου μέσα στην Εκκλησία κερδίζουν ολοένα έδαφος. Τις καμπάνες πια δεν τις χτυπάει πια κανείς, για τα καντηλάκια δεν χρειάζεται ο καντηλαναύτης γιατί κι αυτά είναι ηλεκτρικά, τα λουλούδια στις εικόνες δεν ξεραίνονται ποτέ γιατί είναι πλαστικά. Στην ζωή γενικά καλύπτουμε την όποια ανεπάρκεια και την ανάγκη μας με το ψεύτικο. Ψεύτικες βλεφαρίδες, πλαστικές επεμβάσεις ομορφιάς, βάψιμο μαλλιών. Μας τραβάει και μας κερδίζει το ψέμα, η αλήθεια μας είναι πλέον αποκρουστική. Η Εκκλησία όμως είναι ο κατεξοχήν χώρος της αλήθειας, λοιπόν Ίνα τί αγαπάτε ματαιότητα και ζητείτε ψεύδος;
Η πρακτικότητα μέσα στα πλαίσια πάντα της Διάκρισης και της Λογικής, δεν συγκρούεται με την αλήθεια ούτε φυσικά με την Αλήθεια της εκκλησίας, δηλαδή του Χριστού η οποία είναι η μόνη αλήθεια και την οποία θα τολμήσω να πω ότι ΔΕΝ μπορώ να χωρέσω σαν άνθρωπος, να την αντιληφθώ.
Η πρακτικότητα, αν περιλαμβάνεται σε ευσεβή πλαίσια, είναι πάντα με σκοπό τη διευκόλυνση του ανθρώπου. Δώρο του Θεού είναι και η επιστημονική και η τεχνολογική εξέλιξη. Στο κάτω κάτω, και η εκκλησιαστική μουσική προέρχεται από την ανθρώπινη ανάγκη να συνοδεύεται ή ακόμα να ενισχύεται το συναίσθημα την ώρα της λατρείας. Δεν είναι απαραίτητη για την προσευχή. Δεν θα παρεξηγηθεί ο Θεός ούτε με τον ισοκράτη ούτε με τα ηλεκτρικά καντηλάκια. Αρκεί να είμαστε εμείς αυθεντικοί στην πίστη. Και τα καντηλάκια με το λάδι ένα είδος ανάγκης εξυπηρέτησαν όταν βγήκαν, ελλείψει αλλού τρόπου.
Η παράδοση εμπλουτίζει, δεν καταργείται και δεν μένει βέβαια στάσιμη. Είναι ζωντανή.
 
Top