Περί του μηχανήματος ισοκράτη

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Επαναλαμβάνω κι εδώ η τεχνολογία είναι καλή είμαι υπέρ της τεχνολογίας και την χρησιμοποιώ σαν μέσο του αντικειμένου όχι σαν το ίδιο το αντικείμενο, όχι να αντικαθιστά τον άνθρωπο ειδικά σε θέματα λατρείας και κοινωνίας. Η Εκκλησία δεν είναι θέατρο ώστε αν δεν έχουμε τραγουδιστή να παίζει κονσέρβα εκτός κι αν έχει γίνει θέατρο και σας αρέσει αυτό τότε πάω πάσο. Αυτό που με έμαθαν μικρό είναι ότι στην Εκκλησία μετέχουμε όλοι, δεν είμαστε θεατές, δεν κάνουμε παράσταση στις γριούλες αλλά ψάλλουμε στον Θεό εκπροσωπώντας όλο τον κόσμο και τις γριούλες κι όσοι μπορούν ψάλλουν κι αυτοί- ανεβαίνουν στο αναλόγιο. Αν δεν υπάρχουν πιστοί πρόθυμοι να έρθουν στο αναλόγιο να μάθουν δυο πράγματα -ακόμα κι αν είναι φάλτσοι! αν δεν γουστάρει κανένα παιδί να πάει να χτυπήσει την καμπάνα! τότε κλείστο το μαγαζί! έχασες κι εσύ παπά και όλοι μας! αυτό που υπήρχε κάποτε δεν βλέπω να έρχεται, τουλάχιστον τα επόμενα χρόνια: η εκκλησία που μεγαλώσαμε, η ενορία.. πέρασαν, κυριαρχεί ολοένα το κιτς και το βλαχομπαρόκ, ο ρόλος του ψάλτη έχει γίνει διεκπεραιωτικός, δεν υπάρχουν πια πιστοί αλλά άτομα με φοβίες και θρησκευτικές ανάγκες που πάνε εκκλησία για να κάνουν το καθήκον τους, να εξευμενίσουν την ανώτερη δύναμη...
Σαν συνέχεια αυτών που έγραψα διαβάστε κι αυτό το άρθρο του καθηγητή Χρήστου Γιανναρά που φωτίζει την αιτία αυτής της παρακμής της κοινωνίας που είναι και θα είναι πάντα η παιδεία
Δάσκαλος δεν υπάρχει πια στο χωριό ούτε παπάς: Ερχονται με το Ι.Χ. τους, όπως κάθε δημόσιος υπάλληλος, κάνουν το ωράριό τους και φεύγουν. Ο ένας ικανοποιεί τις «θρησκευτικές ανάγκες του λαού», ο άλλος τις χρηστικές ανάγκες της «εκπαίδευσης» – η σχολική εκπαίδευση δεν διαφέρει σε στόχους από το φροντιστήριο. Χωρίς καφενείο, χωρίς παπά, χωρίς δάσκαλο, το χωριό δεν είναι πια χωριό, δεν συνιστά κοινότητα, δεν λειτουργούν άξονες κοινωνικής συνοχής. Τα δύο καταστροφικότερα πολιτικά εγκλήματα μετά τη δικτατορία των συνταγματαρχών έχουν, και τα δυο, ιερά ονόματα: «Καποδίστριας» και «Καλλικράτης» – θανάτωσαν το κύτταρο της ιστορικής επιβίωσης του Ελληνισμού, τη μικρή αυτοδιαχειριζόμενη κοινότητα. Από τη μετοχή στην κοινότητα ξεκινούσε, αιώνες ολόκληρους, η δυναμική της κοινωνικής συνοχής, η αίσθηση ότι ανήκει το άτομο σε κοινή «πατρίδα» [ περισσότερα.. ]
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Ὁ ἰσοκράτης ὑπάρχει 30+ χρόνια πλέον σὰν συσκευὴ παραγωγῆς ἤχου. Γιατὶ τώρα, ὅλο αὐτὸ τὸ μένος;

Τὸ μαχαῖρι εἶναι κατακριτέο, ἢ ἡ ἀλόγιστη χρήση τοῦ μαχαιριοῦ;

Ὅταν σᾶς ἐνοχλεῖ ὁ ἰσοκράτης σὲ μιὰ ἐκκλησία, πήγατε μὲ ἀγάπη στὸν ἱεροψάλτη νὰ τοῦ πεῖτε, ἀδερφέ, σὲ παρακαλῶ τοὐλάχιστον χαμήλωσε τὸν ἰσοκράτη, ἢ βγάλ'τον ἀπὸ τὴν κονσόλα τῆς ἐκκλησίας, νὰ τὸν ἔχεις γιὰ σένα μὲ ἕνα ξεχωριστὸ ἠχεῖο, γιατὶ δὲν ἀκούω τὰ ψαλλόμενα;

Ὅταν σᾶς σκανδαλίζουν τὰ δυνατὰ ἠχεῖα τοῦ ναοῦ, πήγατε μὲ ἀγάπη στὸν ἱερέα νὰ τοῦ πεῖτε, πάτερ, σᾶς παρακαλῶ χαμηλῶστε τὰ ἠχεῖα, πονᾶνε τὰ αὐτιά μας;

Ποὺ γνωρίζετε ἂν κάποιος ποὺ χρησιμοποιεῖ τὸν ἰσοκράτη δὲν ἔχει πάρει εὐλογία ἀπὸ τὸν ἱερέα, καὶ τὸν οἰκεῖο Ἀρχιερέα;

Προσωπικὰ ἔχω δεῖ ἐπανειλημμένα χρήση ἰσοκράτη παρόντος Ἀρχιερέως.

Ὡς πρὸς τὶς Συνόδους ναί, νὰ κάνουμε ὑπακοή, ἀλλὰ ὄχι κατὰ τὸ δοκοῦν. Τρανταχτὸ παράδειγμα οἱ μυστικὲς εὐχὲς ὅπου ἡ Τοπικὴ Σύνοδος τοῦ 1956, εἶχε αὐστηρῶς διατάξει νὰ ἀναγινώσκονται οἱ εὐχὲς οὐχὶ εἰς ἐπήκοον τοῦ ἐκκλησιάσματος.

Καὶ νὰ ἔρθουμε στὸ προσωπικό ἐπίπεδο (γιὰ ὅποιον ἐνδιαφέρεται νὰ ἀκούσει), καθότι ἔχω προγραμματίσει (μεταξὺ ἄλλων καί) τέτοιες ἐφαρμογές τὰ τελευταία 4 χρόνια (ἐξαιρῶ τὸ Πιάνο Ψαλτικό, τοῦ 2012 ποὺ εἴχε μόνο ἤχο πιάνου):

οἱ ἐφαρμογὲς μου ἔχουν δημιουργηθεῖ (ὅπως ἔχω ἀναφέρει ἐξ ἀρχῆς) γιὰ τοὺς ἐξῆς σκοπούς (http://psaltiki.gr/apps/isokratis-piano/82-isokratis-piano-user-guide-8-gr) :
  • γιὰ τὴν μουσικολογικὴ ἔρευνα τῶν μουσικῶν διαστημάτων
  • γιὰ τὴν ἀκριβὴ καταγραφή/ἐκτέλεση τῶν μουσικῶν διαστημάτων
  • ὡς βοηθητικὸ ὄργανο στὴν διδασκαλία τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς (Ψαλτικῆς)
  • ὡς βοηθητικὸ ὄργανο στὴν ἐκμάθηση τῆς Βυζαντινῆς Μουσικῆς (Ψαλτικῆς)
  • καί, ὡς βοηθητικὸ ὄργανο ἰσοκρατήματος γιὰ τὴν κατ'οἴκον ἐξάσκηση τῆς Ψαλτικῆς

Ἐπειδὴ ἀκούστηκε ἐρώτηση καὶ ὡς πρὸς τὴν ψαλτικὴ κατάρτιση τῶν προγραμματιστῶν τῶν ἐφαρμογῶν, προσωπικὰ νὰ πῶ, ὅτι εἶμαι ὁ χειρότερος ψάλτης, ἂν ἰκανοποιεῖ μερικούς.

Ὅταν ψάλλω στὴν ἐκκλησία (συνήθως ὡς μόνος ψάλτης), δὲν χρησιμοποιῶ ἰσοκράτη.

Ἐλάχιστες φορὲς τὸν ἔχω χρησιμοποιήσει ὡς τονοδότη, μὲ bluetooth ἀκουστικὸ στὸ αὐτὶ ποὺ "βλέπει" στὸ ἱερό (ἔχω ἕνα ἀκουστικὸ ποὺ πάει καὶ στὰ δύο αὐτιά).

Ἐπειδὴ πάλι ἀκούστηκε ὅτι εἶναι πολλὰ τὰ λεφτά.

Ἐσεῖς παρέχετε δωρεὰν ὑπηρεσία στὸν ἐργοδότη σας, ἢ ἀπαιτεῖτε νὰ ἔχετε μισθὸ στὸ τέλος τοῦ μῆνα;

Οἱ προγραμματιστὲς νὰ μὴν λάβουν ἕνα ἀντίτιμο τῶν ἐργατωρῶν ποὺ δουλέψανε, καὶ τῶν ἐξόδων τῶν ὑπολογιστῶν καὶ τῶν συσκευῶν ποὺ ἀπαιτοῦνται γιὰ τὴν παραγωγὴ ἑνὸς προγράμματος;

Ἀπὸ τὴν τιμὴ ποὺ πωλεῖται ἡ ἐφαρμογὴ σχεδὸν τὸ 55% πηγαίνει στὸν προγραμματιστή, ἔνεκα τῆς προμηθείας τοῦ ἀντίστοιχου φορέα, καὶ τοῦ ΦΠΑ.

Οἱ ἐφαρμογὲς πιάνου κτλ. ἔχουν ἕνα ἐν δυνάμει ἀγοραστικὸ κοινό τῆς τάξης τῶν δεκάδων ἐκατομυρίων ἀνθρώπων.

Οἱ ἐφαρμογὲς ἰσοκράτη, ἔχουν ἕνα ἐν δυνάμει ἀγοραστικὸ κοινό τῆς τάξης τῶν 10,000 ψαλτῶν, και πόσοι ἀπὸ αὐτοὺς γνωρίζουν νὰ χειρίζονται ἔξυπνη συσκευή;

Ἂν εἶναι ὅντως πολλὰ τὰ λεφτά, ἰδοὺ ἡ Ῥόδος, ἰδοὺ καὶ ἡ ἐπαγγελματικὴ ἀποκατάστασις.

Καλὴ Ἀνάσταση σὲ ὅλους,
Παναγιώτης
Ἀγαπητὲ συνάδελφε,
Οὐδέποτε ἀναφέρθηκε τὸ ὄνομά σου ἤ ὁ τίτλος τῆς ἐφαρμογῆς σου στὴν κουβέντα. Παρεμπιμπτόντως, εἶσαι ἀπὸ τοὺς λίγους ἢ ἴσως μοναδικὸς ποὺ τιμιώτατα ἔχεις ἐπισημάνει ξεκάθαρα πὼς δεῖ χρησιμοποιεῖται τό πόνημά σου. Ὅπως τὰ ἀναφέρεις.
Ἐπίσης, καμία ἀντίρρηση ὁ δημιουργὸς φυσικὰ καὶ θὰ εἰσπράξει τὸ ἀντίτιμο τῆς έργασίας του, ὅποιο κι ἄν εἶναι αὐτό, μεγάλο ἢ μικρό.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα, ἔχεις κάποια ἀντίρρηση στὶς ἀντιρρήσεις ποὺ διατυπώνονται γιὰ τὴ χρήση τοῦ μηχανήματος ΕΝΤΟΣ τῆς ἀκολουθίας, ἀντικαθιστῶντας τὸν ἄνθρωπο;
Ἄν «κατ' οἰκονομία» (λέμε τώρα) συνάδελφοι καὶ κληρικοὶ ΔΕΝ ἀποδοκιμάζουν τὴν χρήση τοῦ μηχανήματος μέσα στὴν ἀκολουθία, μὲ δεδομένη καὶ την ἀντίρρηση τῆς διοικοῦσας ἐκκλησίας, χώρια τὶς ὑπόλοιπες ἀντιρρήσεις ποὺ ἔχουμε ἐπισημάνει γιὰ τὴν παραχάραξη τῆς λατρείας, αὐτὸ δικαιώνει τὴν συγκεκριμένη κατάντια;

Κι ἄν γίνονται διάφορες παρατυπίες μέσα στὴν ἀκολουθία ἢ κοψίματα ἢ ἄλλες ἀνοησίες, αὐτὸ δικαιολογεῖ ΑΚΟΜΗ μία; Ὅταν πιάνουμε πάτο, πρέπει νὰ τὸν σκάψουμε νὰ πᾶμε κι ἄλλο βαθιά;

Εἶναι ἕνα ἐπιχείρημα ποὺ ἔχει ἐπικληθεῖ πολλάκις στὴνπαροῦσα συζήτηση, ἐξαιρετικὰ ἀτυχῶς κατὰ τὴ γνώμη μου.
 

Παναγιώτης

σκολιοὶ γὰρ λογισμοί, χωρίζουσιν ἀπὸ Θεοῦ
Ἀγαπητὲ συνάδελφε,
Οὐδέποτε ἀναφέρθηκε τὸ ὄνομά σου ἤ ὁ τίτλος τῆς ἐφαρμογῆς σου στὴν κουβέντα. Παρεμπιμπτόντως, εἶσαι ἀπὸ τοὺς λίγους ἢ ἴσως μοναδικὸς ποὺ τιμιώτατα ἔχεις ἐπισημάνει ξεκάθαρα πὼς δεῖ χρησιμοποιεῖται τό πόνημά σου. Ὅπως τὰ ἀναφέρεις.
Σὲ εὐχαριστῶ, ἔνιωσα ὅτι ἔπρεπε νὰ τὰ ἀναφέρω.

Ἀπὸ κεῖ καὶ πέρα, ἔχεις κάποια ἀντίρρηση στὶς ἀντιρρήσεις ποὺ διατυπώνονται γιὰ τὴ χρήση τοῦ μηχανήματος ΕΝΤΟΣ τῆς ἀκολουθίας, ἀντικαθιστῶντας τὸν ἄνθρωπο;
Ἂς τὰ πάρουμε τὰ πράγματα ἀπὸ τὴν ἀρχή.

Ὅλα ξεκίνησαν μὲ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ ἰσοκρατήματος (ποὺ στὴν οὐσία εἶναι πολυφωνία) στὴν μονοφωνικὴ Ἐκκλησιαστική μας Μουσική. Λένε ὅτι πρόκειται γιὰ τοὺς βαστακτές, ἀλλὰ ἁπτὰ στοιχεῖα δὲν ὑπάρχουν, καὶ ὅλα εἶναι εἰκασίες. Ἐδὼ ὁ Σύρκας παραδέχεται ὅτι οἱ Ἀθηναῖοι δὲν γνωρίζανε τὸ ἰσοκράτημα τῆς Πόλης, παρὰ μόνο τὴν συνηχητικὴ γραμμὴ (ποὺ ἐφηῦρε ὁ ἐν Ἀθήναις μετεγκατασταθεῖς ἐφευρετὴς τοῦ ὑφὲν καὶ τῆς κορώνας).

Ἰσοκράτημα, ὑφὲν, κορώνα, διαστολές, μέτρα, ρυθμοί, σιγά, δυνατά, εἶναι ὅλα αὐτὰ καινοτομίες τοῦ 19ου αἰ. στὴν Ἐκκλησιαστική μας Μουσική.

Πότε ἔχουμε τὶς πρώτες ἠχογραφήσεις Πρωτοψάλτου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου μὲ ἰσοκράτημα;
Πότε ἔχουμε τὶς πρώτες ἠχογραφήσεις οἰουδήποτε ἱεροψάλτου μὲ ἰσοκράτημα;
Σὲ ποιὸ θεωρητικὸ ἢ ἔστω χειρόγραφες σημειώσεις, πρωτοπαρουσιάζεται τὸ ἰσοκράτημα, ἔστω μετὰ στοιχειώδους θεωρίας;

Παρόλα αὐτὰ εἶναι γεγονὸς ὅτι τὸ ἰσοκράτημα βοηθάει πολὺ τὸν ψάλτη, καὶ τὸν μαθητή, στὴν ἐκμάθηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς, ὅπως βοηθοῦσε καὶ τὸ ὄργανο τῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ 1881.

Εἶναι καὶ γεγονὸς ὅτι τὸ ἰσοκράτημα ὅταν χρησιμοποιεῖται συνετῶς καὶ σωστά, καλλωπίζει τὸ μέλος, ὅπως καλλωπίζουν καὶ τὴν γυναῖκα τὰ φτιασίδια.

Προσωπικὰ μιλώντας, μόνο ἐξ ἀπόψεως δικῆς μου ἀκουστικῆς ἀντίληψης, γιὰ τοὺς ἄψυχους ἰσοκράτες :

Ἀκούω ψάλτες ποὺ χρησιμοποιοῦν τὸν ἴδιο ἰσοκράτη, ἄλλος νὰ ἀκούγεται λὲς καὶ ἔρχονται τὰ ἀεροπλάνα τοῦ Β' Παγκοσμίου Πολέμου σὲ σχηματισμό, καὶ ἄλλος νὰ ἀκούγεται (μὲ τὸν ἴδιο ἄψυχο ἰσοκράτη) τόσο ἀγγελικὰ καὶ μελωδικά καὶ ἐναρμόνια.

Προσωπικά, δὲν ἐπικροτῶ τὴν χρήση ἰσοκράτη στὴν ἐκκλησία, καίτοι θὰ μοῦ χρησίμευε νὰ μὴν χάνω τὴν βάση στὰ παπαδικὰ μέλη.

Ἀρκετοὺς περισπασμοὺς καὶ πειρασμοὺς ἔχουμε στὸ ἀναλόγιον, ἂν βάλω καὶ αὐτὸν τοῦ ἰσοκράτη, δὲν θὰ προσέχω/κατανοῶ διόλου τὰ γράμματα ποὺ διαβάζω.

Καὶ ὅπως εἶπα καὶ παραπάνω :

Μακάρι νὰ μὴν χρησιμοποιούνταν ἰσοκράτες στὴν ἐκκλησία.

Ἐὰν ὅμως κάποιος πάρει εὐλογία ἀπὸ τὸν ἱερέα τῆς ἐκκλησίας του καὶ τὸν πνευματικό του, καὶ τὸν χρησιμοποιεῖ μὲ καλὸ ἤχο, τοπικά, μὲ χαμηλὴ ἔνταση, καὶ ἐν γένει διακριτικὰ καὶ μὲ σύνεση, δὲν ἔχω λόγο νὰ μιλήσω.
Νομίζω ὅτι δὲν πρόκειται νὰ ἐκλείψουν οἱ ἄψυχοι ἰσοκράτες ἀπὸ τὴν ἐκκλησία. Ὁ Θεὸς μᾶς ἔδωσε ἐλεύθερη βούληση στὸν καθένα μας. Τοὐλάχιστον νὰ φωτίσει ὁ Θεός, ὥστε νὰ μὴν σκανδαλίζεται τὸ ποίμνιό Του.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σὲ εὐχαριστῶ, ἔνιωσα ὅτι ἔπρεπε νὰ τὰ ἀναφέρω.



Ἂς τὰ πάρουμε τὰ πράγματα ἀπὸ τὴν ἀρχή.

Ὅλα ξεκίνησαν μὲ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ ἰσοκρατήματος (ποὺ στὴν οὐσία εἶναι πολυφωνία) στὴν μονοφωνικὴ Ἐκκλησιαστική μας Μουσική. Λένε ὅτι πρόκειται γιὰ τοὺς βαστακτές, ἀλλὰ ἁπτὰ στοιχεῖα δὲν ὑπάρχουν, καὶ ὅλα εἶναι εἰκασίες. Ἐδὼ ὁ Σύρκας παραδέχεται ὅτι οἱ Ἀθηναῖοι δὲν γνωρίζανε τὸ ἰσοκράτημα τῆς Πόλης, παρὰ μόνο τὴν συνηχητικὴ γραμμὴ (ποὺ ἐφηῦρε ὁ ἐν Ἀθήναις μετεγκατασταθεῖς ἐφευρετὴς τοῦ ὑφὲν καὶ τῆς κορώνας).

Ἰσοκράτημα, ὑφὲν, κορώνα, διαστολές, μέτρα, ρυθμοί, σιγά, δυνατά, εἶναι ὅλα αὐτὰ καινοτομίες τοῦ 19ου αἰ. στὴν Ἐκκλησιαστική μας Μουσική.

Πότε ἔχουμε τὶς πρώτες ἠχογραφήσεις Πρωτοψάλτου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου μὲ ἰσοκράτημα;
Πότε ἔχουμε τὶς πρώτες ἠχογραφήσεις οἰουδήποτε ἱεροψάλτου μὲ ἰσοκράτημα;
Σὲ ποιὸ θεωρητικὸ ἢ ἔστω χειρόγραφες σημειώσεις, πρωτοπαρουσιάζεται τὸ ἰσοκράτημα, ἔστω μετὰ στοιχειώδους θεωρίας;

Παρόλα αὐτὰ εἶναι γεγονὸς ὅτι τὸ ἰσοκράτημα βοηθάει πολὺ τὸν ψάλτη, καὶ τὸν μαθητή, στὴν ἐκμάθηση τῆς ἐκκλησιαστικῆς μας μουσικῆς, ὅπως βοηθοῦσε καὶ τὸ ὄργανο τῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ 1881.

Εἶναι καὶ γεγονὸς ὅτι τὸ ἰσοκράτημα ὅταν χρησιμοποιεῖται συνετῶς καὶ σωστά, καλλωπίζει τὸ μέλος, ὅπως καλλωπίζουν καὶ τὴν γυναῖκα τὰ φτιασίδια.

Προσωπικὰ μιλώντας, μόνο ἐξ ἀπόψεως δικῆς μου ἀκουστικῆς ἀντίληψης, γιὰ τοὺς ἄψυχους ἰσοκράτες :

Ἀκούω ψάλτες ποὺ χρησιμοποιοῦν τὸν ἴδιο ἰσοκράτη, ἄλλος νὰ ἀκούγεται λὲς καὶ ἔρχονται τὰ ἀεροπλάνα τοῦ Β' Παγκοσμίου Πολέμου σὲ σχηματισμό, καὶ ἄλλος νὰ ἀκούγεται (μὲ τὸν ἴδιο ἄψυχο ἰσοκράτη) τόσο ἀγγελικὰ καὶ μελωδικά καὶ ἐναρμόνια.

Προσωπικά, δὲν ἐπικροτῶ τὴν χρήση ἰσοκράτη στὴν ἐκκλησία, καίτοι θὰ μοῦ χρησίμευε νὰ μὴν χάνω τὴν βάση στὰ παπαδικὰ μέλη.

Ἀρκετοὺς περισπασμοὺς καὶ πειρασμοὺς ἔχουμε στὸ ἀναλόγιον, ἂν βάλω καὶ αὐτὸν τοῦ ἰσοκράτη, δὲν θὰ προσέχω/κατανοῶ διόλου τὰ γράμματα ποὺ διαβάζω.

Καὶ ὅπως εἶπα καὶ παραπάνω :



Νομίζω ὅτι δὲν πρόκειται νὰ ἐκλείψουν οἱ ἄψυχοι ἰσοκράτες ἀπὸ τὴν ἐκκλησία. Ὁ Θεὸς μᾶς ἔδωσε ἐλεύθερη βούληση στὸν καθένα μας. Τοὐλάχιστον νὰ φωτίσει ὁ Θεός, ὥστε νὰ μὴν σκανδαλίζεται τὸ ποίμνιό Του.
Συμφωνῶ μὲ τὴν εἰλικρινὴ καὶ τίμια ἄποψή σου, ποὺ γιὰ μένα ἔχει μεγαλύτερη βαρύτητα, καθὼς εἶσαι καὶ δημιουργὸς μιᾶς ἀνάλογης ἐπιτυχημένης ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΗΣ ἐφαρμογῆς.

Νὰ συμπληρώσω στὴν τελευταία φράση σου, νὰ μᾶς φωτίζει, ὥστε καὶ νὰ μὴν σκανδαλίζουμε τὸ ποίμνιό Του, ὅσοι ἔχουμε μιὰ ἰδιαίτερη θέση εὐθύνης.
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Λένε ὅτι πρόκειται γιὰ τοὺς βαστακτές, ἀλλὰ ἁπτὰ στοιχεῖα δὲν ὑπάρχουν, καὶ ὅλα εἶναι εἰκασίες.
Επιτέλους, κάποιος το αναφέρει ότι δεν έχουμε απτά στοιχεία του ότι ο όρος "βαστακτής" εννοεί τον ισοκράτη.
Όλοι τον χρησιμοποιουν με βεβαιότητα ότι περί αυτού πρόκειται. Δεν έχω βρει πουθενά κάποια συγκεκριμένη αναφορά. Υπάρχει;
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Ἂς τὰ πάρουμε τὰ πράγματα ἀπὸ τὴν ἀρχή.

Ὅλα ξεκίνησαν μὲ τὴν εἰσαγωγὴ τοῦ ἰσοκρατήματος (ποὺ στὴν οὐσία εἶναι πολυφωνία) στὴν μονοφωνικὴ Ἐκκλησιαστική μας Μουσική. Λένε ὅτι πρόκειται γιὰ τοὺς βαστακτές, ἀλλὰ ἁπτὰ στοιχεῖα δὲν ὑπάρχουν, καὶ ὅλα εἶναι εἰκασίες. Ἐδὼ ὁ Σύρκας παραδέχεται ὅτι οἱ Ἀθηναῖοι δὲν γνωρίζανε τὸ ἰσοκράτημα τῆς Πόλης, παρὰ μόνο τὴν συνηχητικὴ γραμμὴ (ποὺ ἐφηῦρε ὁ ἐν Ἀθήναις μετεγκατασταθεῖς ἐφευρετὴς τοῦ ὑφὲν καὶ τῆς κορώνας).

Ἰσοκράτημα, ὑφὲν, κορώνα, διαστολές, μέτρα, ρυθμοί, σιγά, δυνατά, εἶναι ὅλα αὐτὰ καινοτομίες τοῦ 19ου αἰ. στὴν Ἐκκλησιαστική μας Μουσική.

Πότε ἔχουμε τὶς πρώτες ἠχογραφήσεις Πρωτοψάλτου τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου μὲ ἰσοκράτημα;
Πότε ἔχουμε τὶς πρώτες ἠχογραφήσεις οἰουδήποτε ἱεροψάλτου μὲ ἰσοκράτημα;
Σὲ ποιὸ θεωρητικὸ ἢ ἔστω χειρόγραφες σημειώσεις, πρωτοπαρουσιάζεται τὸ ἰσοκράτημα, ἔστω μετὰ στοιχειώδους θεωρίας;
Όλα αυτά δείχνουν ότι η αισθητική έχει αλλάξει. Και μάλιστα προς το χειρότερο. Πόσοι ναοί δεν θυμίζουν αισθητικά με τα φώτα και τις ηχητικές εγκατατάσεις νυχτερινά μαγαζιά της εθνικής ή βλαχομπαρόκ επαρχιώτικο πανηγύρι των '80s;
Όσο ψαλτικά γινόμαστε φτωχότεροι τόσο νιώθουμε την ανάγκη για περισσότερα "στηρίγματα" (βάθος δυσθεώρητον στον ήχο του μικροφώνου, echo, εντάσεις στα κόκκινα, μουγκρητά από τον ηλεκτρονικό ισοκράτη κτλ).
Λέτε υπέρμαχοι του ισοκράτη, αν είναι έτσι, ας απορρίψουμε τα φώτα, τα μικρόφωνα και κάθε τι που προσφέρει η τεχνολογία. Το πρόβλημα δεν είναι η τεχνολογία αλλά ο τρόπος που αυτή χρησιμοποιείται και η εξ αυτού του τρόπου αισθητική που διαμορφώνεται.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Επιτέλους, κάποιος το αναφέρει ότι δεν έχουμε απτά στοιχεία του ότι ο όρος "βαστακτής" εννοεί τον ισοκράτη.
Όλοι τον χρησιμοποιουν με βεβαιότητα ότι περί αυτού πρόκειται. Δεν έχω βρει πουθενά κάποια συγκεκριμένη αναφορά. Υπάρχει;
Βαστακτής μπορεί να θεωρηθεί ότι ήταν ο κανονάρχος. Η τάξη στον Πατριαρχικό ναό έχει σωθεί, πιστεύω ότι πάντα έτσι έψαλλαν, τους τελευταίους αιώνες σίγουρα. Ο Ναυπλιώτης με τον Πρίγγο τόσες ηχογραφήσεις, τόσοι δίσκοι! δεν μπορούσαν να βρουν έναν να τους κρατάει το ίσο;! Συνεπώς το ισοκράτημα αν υπήρχε δεν ήταν κάτι βασικό, ίσως κρατούσαν λίγο ίσο όσοι δεν κατάφερναν να ακολουθήσουν το μέλος
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Έχουν γραφεί πολλά περί ισοκρατήματος πρίν τον 19ο αι. Δείτε εδώ (στα Αγγλικά) http://analogion.com/site/html/Isokratema.html

Ξεκάθαρος για την ύπαρξή του ο Απ. Κώνστας (18ος αι. - αρχές 19ου) αλλά και παλαιότεροι.

Νομίζω όμως οτι αυτή η συζήτηση ανακυκλώνει ήδη υπάρχοντα θέματα (υπάρχει ενότητα περί ισοκρατήματος και περί τεχνολογίας) και μάλλον δεν έχει νόημα να συνεχιστεί, τουλάχιστον όχι εδώ.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
μπήκα σε μεγάλο Ναό των Αθηνών. Δεξιά ένας καλλιφωνότατος Πρωτοψάλτης, διαβασμένος κάργα, συνοδεία αούτηδων μουσικοφίλων. Αριστερά καλλικέλαδος ημιμαθής νεανίας με προσόντα και μέλλον, μόνος σαν στυλιάρι σε άδεια αποθήκη μεν, με έναν διακριτικότατο (μηχανικό) ισοκράτημα δε. Το συνολικό ηχητικό αποτέλεσμα ήταν ανώτερο στα αυτιά μου από την προσπάθεια να σταθεί η (στιβαρότατη) μελωδία του Πρωτοψάλτη εν μέσω φάλτσων. Και μη νομίσητε πως ο κόσμος που δεν είναι μουσικοί, δεν το καταλαβαίνουν...
 

Τάσος Μπόκος

Παλαιό Μέλος
Έχω ακούσει από πολλούς και άσχετους μεταξύ τους εκκλησιαζόμενους παράπονα για το βουητό του ισοκράτη μέσα σε εκκλησίες. Μεγάλος πειρασμός για τον κόσμο από κάτω.
 
Συνήθως με εγκυκλίους απαγορευτικές, όταν χρειάστηκε να πάρει θέση η τοπική Εκκλησία...

Σωστά. Το δεύτερο μας απασχολεί κυρίως, διότι δεν είναι λογικό ον που συμμετέχει ενσυνείδητα στη λατρεία.

όταν υπάρχει σοβαρός λόγος για κάτι

Την οικονομία την έχω συναντήσει. Αυτό για το «εν ενί ευρυτέρω πνεύματι», ποτέ.

Και ταύτα έδει ποιήσαι, κακείνα μη αφιέναι. Ο ισοκράτης είναι στην ευθύνη μας, ενώ οι λειτουργικές παρατυπίες, συνήθως, όχι.

Επίσης, στο εκκλησίασμα μπορεί να βοηθάει καλύτερα η ηχογράφηση μιας χορωδίας, ενώ στον ψάλλοντα η συνοδεία ενός κανονικού μουσικού οργάνου., όπως στο παραπάνω βίντεο με το Μουστάκα και τη συνοδεία λαϊκής ορχήστρας!

Δηλαδή τίθεται και θέμα... ηρωισμού; Συνήθως, όταν έχεις αναστολές στο να κάνεις κάτι, είναι επειδή καταλαβαίνεις ότι είναι λάθος...
Σας ευχαριστώ πολύ που μπήκατε στον κόπο να απαντήσετε λεπτομερώς στο σχόλιό μου. Τα επιχειρήματά σας είναι σοβαρά, αλλά θα επιδέχονταν απάντηση. Το αποφεύγω όμως, γιατί νομίζω γενικά επί τού θέματος ότι υπάρχουν δύο διαφορετικές θεάσεις / απόψεις, που έχουν τα υπέρ και τα κατά τους. Εμείς απλώς κλίνουμε περισσότερο προς κάποια πλευρά... Και εγώ θα συμμεριζόμουν τον βασικό προβληματισμό περί τού μη ελλόγου... Και άλλα αρνητικά με προβληματίζουν. Λ.χ. κάποτε παρασύρομαι και βάζω πιο δυνατά τον ισοκράτη. Άλλοτε μπορεί να φύγει λίγο η τονικότητα (στην φωνή εννοώ) και να ακούγεται φάλτσο άκουσμα... Άλλοτε πάλι, όταν λέω ένα "καινούργιο" μάθημα (πρώτη φορά ίσως, που δεν το ξέρω καλά), μπορεί να έχω τον νου μου στον ισοκράτη και να χάνω κάπου το... μάθημα! Κ.ο.κ. Αλλά είπαμε! Μετρούν περισσότερο τα υπέρ. Εσείς εκκινείτε από μία πιο αυστηρή, σχολαστικιστική, αριστοτέλεια θα έλεγα, λογική και σύμφωνα με αυτήν έχετε το δίκιο σας. Για μένα μετρά περισσότερο μια λογική ευρυτέρου πνεύματος, όπως είπα, την οποία θεωρώ και πιο χριστιανική, γι' αυτό μίλησα περί οικονομίας. Όλα συγχωρούνται και συζητούνται! Αρκεί να μην φτάνουμε σε υπερβολές (για αρμόνια, ορχήστρες Μουστάκα, ηχογραφημένες χορωδίες κ.λπ.). Νομίζω ότι υπάρχουν όρια και όλοι αντιλαμβανόμαστε τα πέραν αυτών...
Τέλος, λέγοντας ότι το θέμα έχει λυθεί, αυτό εννοώ: ότι φαίνεται πως ο ισοκράτης σταδιακά καθιερώνεται. Όσο για την απαγόρευση τής Συνόδου, όλοι βλέπουμε ότι η πλειοψηφία των Επισκόπων (και Αρχιεπισκόπων), δεν ενοχλούνται από τον ισοκράτη όταν λειτουργούν ή χοροστατούν...
Εύχομαι καλό Πάσχα.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
Στην Αυστραλία σχεδόν κανείς δεν χρησιμοποιεί μηχανικό ισοκράτη και κανείς επίσκοπος δεν τον επιτρέπει από όσο γνωρίζω. Και η λειψανδρία πολύ μεγαλύτερη από την Ελλάδα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
..... Νομίζω ότι υπάρχουν όρια και όλοι αντιλαμβανόμαστε τα πέραν αυτών...
Τέλος, λέγοντας ότι το θέμα έχει λυθεί, αυτό εννοώ: ότι φαίνεται πως ο ισοκράτης σταδιακά καθιερώνεται. Όσο για την απαγόρευση τής Συνόδου, όλοι βλέπουμε ότι η πλειοψηφία των Επισκόπων (και Αρχιεπισκόπων), δεν ενοχλούνται από τον ισοκράτη όταν λειτουργούν ή χοροστατούν...
Εύχομαι καλό Πάσχα.
Ὅρια. Μιὰ ἐνδιαφέρουσα λέξη στὸ θέμα μας. Πὼς συνδυάζεται ὅμως μὲ τὴν ἄποψή σας
Για μένα μετρά περισσότερο μια λογική ευρυτέρου πνεύματος, όπως είπα, την οποία θεωρώ και πιο χριστιανική, γι' αυτό μίλησα περί οικονομίας. Όλα συγχωρούνται και συζητούνται!
;
Τὰ ὅρια τέθηκαν ἀπὸ τὴν Σύνοδο, ἀλλὰ ἐπειδὴ δὲν ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ, γι΄ αὐτὸ καὶ δὲν γίνονται σεβαστά. Ἄρα, ὡσὰν νὰ εἴμαστε παιδιὰ πρέπει κάποιος νὰ μᾶς τραβήξει τὸ αὐτί, ὑπενθυμίζοντας τὰ καθορισθέντα ὅρια. Καὶ ἐπειδὴ αὐτὸ δὲν γίνεται, βαφτίζουμε τὸ ἴδιον θέλημα «οἰκονομία» καὶ προχωροῦμε στὴν de facto ἀναγνώριση ἑνὸς μηχανήματος ὡς ἀντικαταστάτη ἀνθρώπινηςφωνῆς στὸ ἀναλόγιο, θέτοντας σὲ μεγαλύτερη προτεραιτότητα ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου, ὄχι τὴν ἐξυπηρέτηση τῆς λατρείας ἀλλὰ τὴν ἐγωιστικὴ ἐξύψωση τῆς καλλιφωνίας μας μὲ κάθε μέσο.

Οὐσιαστικά τὸ κριτήριο γιὰ τὴν καθιέρωση τοῦ τεχνητοῦ ἰσοκρατήματος εἶναι ἡ μετατροπὴ τοῦ πάλαι ποτὲ ὀγκώδους μηχανικοῦ ἰσοκράτη, ποὺ μοιάζει μὲ πιάνο καὶ -ἄς ποῦμε - «προκαλεῖ» παραπέμποντας σὲ μουσικὸ ὄργανο, στὶς γνωστὲς ψηφιακὲς ἐφαρμογὲς ποὺ χωρᾶνε στὶς 5-7'' τοῦ κινητοῦ τηλεφώνου. Ἔτσι τὸ πάλι ποτὲ ὁρατὸ πληκτρολόγιο ἔγινε μέγεθος τσέπης καὶ ὀθόνης, κάνοντας τὴν συσκευὴ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ, δηλαδὴ νὰ μὴν φαίνεται καὶ ΠΡΟΚΑΛΕΙ. Ἔπεσε καὶ ἡ τιμὴ βέβαια, ἄλλο ἰσχυρότατο κίνητρο.

Ἄρα τὶ μᾶς νοιάζει περισσότερο; Τὸ φαίνεσθαι. Κὰι ἀκουγόμαστε «καλύτερα», δηλαδὴ ἀοράτως χορωδιακά, καὶ δὲν καταλαβαίνουν τὰ «χαϊβάνια» ἀπὸ κάτω, δηλαδὴ οἱ ἀδαεὶς τεχνολογικὰ πιστοί, τὴν μούφα ψαλμωδία στὴν τσέπη μας. Αὐτὴ εἶναι ἡ πᾶσα πικρὴ ἀλήθεια συνάδελφοι, ἄλλωστε ἡ μεγαλύτερη διάδοση τοῦ ψεύτικου ἰσοκρατήματος ἔγινε τὴν τελευταία πενταετία μὲ τὴν ραγδαία ἐξάπλωση τῶν smartphones.

Καὶ γιὰ νὰ σᾶς ὑπογραμμίσω κατὰ πόσον δὲν στέκει ἡ παραπάνω λογικὴ σας, σᾶς ἐρωτῶ: Πόσο ἀπέχει τὸ ψεύτικο ψηφιακὸ ἰσοκράτημα τοῦ smartphone ἀπὸ τὴν ἐκτέλεση playback; Δηλαδὴ ἄν κάποια μέρα κλείσει ἡ φωνή μου ἀπὸ φαρυγγίτιτιδα, τὶ καὶ ποιὸς μὲ ἐμποδίζει νὰ ἀναπαράξω τὴ φωνή μου ἀπὸ τὸ smartphone ἀνοιγοκλείνοντας μόνο τὸ στόμα μου; Ἄν εἶσαι προπονημένος δύσκολα θὰ σὲ καταλάβει κάποιος κι οὕτε γάτα οὕτε ζημιά. Ἄψογο τὸ ἄκουσμα, χαλαρὸς ὁ .... «ψάλτης»(;).

Ἄν καθιερωθεῖ σταδιακὰ τὸ παραπάνω, εἴμαστε ἐν τάξει; Κανένα πρόβλημα; Ἤ αὐτὸ ΔΕΝ μᾶς ἀρέσει, γιατὶ εὔκολα μπορεῖ νὰ θεωρηθοῦμε ἴσως καὶ περιττοί;

Ὅταν τὰ ὅρια καθορίζονται ἀπὸ τὸν καθένα μας, τότε δὲν εἶναι ὄρια εἶναι βόλεμα τοῦ καπρίτσιου μας καὶ τῆς ὑποκειμενικῆς μας διάθεσης εἰς βάρος τῆς λατρείας.

Λοιπὸν συνάδελφοι, ὅποιος τὴν Μεγάλη Ἑβδομάδα κουρασθεῖ ὑπερβολικὰ δὲν πειράζει. Ἄς ἠχογραφήσει ἀπὸ πρὶν τὸν ἑαυτό του καὶ δύναται πλέον -διακριτικὰ βεβαίως βεβαίως;)- νὰ ἐνισχύσει καὶ τὴν φωνή του (ἑκτὸς ἀπὸ τὸ ἰσοκράτημα, αὐτὸ ἄλλωστε «σταδιακά καθιερώθηκε») ἢ ἀκόμη καὶ νὰ τὴν άντικαταστήσει, διακριτικὰ πάντα.

Ξέρω, βάζω ἰδέες τώρα, ἀλλὰ ἔρχεται καὶ θὰ καθιερωθεῖ καὶ αὐτὸ, πὼς τὸ εἴπατε; «Μετρούν περισσότερο τα υπέρ. ....Όλα συγχωρούνται και συζητούνται!Αρκεί να μην φτάνουμε σε υπερβολές».

Ἡ ὑπερβολὴ σὲ λίγα χρόνια μᾶλλον θὰ εἶναι ἡ ἀπομίμηση ΟΛΗΣ τῆς χορωδίας τοῦ ... Στανίτσα, ἀπὸ ΕΝΑΝ (1) ψάλτη ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου:ROFLMAO:
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Ὅρια. Μιὰ ἐνδιαφέρουσα λέξη στὸ θέμα μας. Πὼς συνδυάζεται ὅμως μὲ τὴν ἄποψή σας ;
Τὰ ὅρια τέθηκαν ἀπὸ τὴν Σύνοδο, ἀλλὰ ἐπειδὴ δὲν ΕΠΙΒΑΛΛΟΝΤΑΙ, γι΄ αὐτὸ καὶ δὲν γίνονται σεβαστά. Ἄρα, ὡσὰν νὰ εἴμαστε παιδιὰ πρέπει κάποιος νὰ μᾶς τραβήξει τὸ αὐτί, ὑπενθυμίζοντας τὰ καθορισθέντα ὅρια. Καὶ ἐπειδὴ αὐτὸ δὲν γίνεται, βαφτίζουμε τὸ ἴδιον θέλημα «οἰκονομία» καὶ προχωροῦμε στὴν de facto ἀναγνώριση ἑνὸς μηχανήματος ὡς ἀντικαταστάτη ἀνθρώπινηςφωνῆς στὸ ἀναλόγιο, θέτοντας σὲ μεγαλύτερη προτεραιτότητα ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου, ὄχι τὴν ἐξυπηρέτηση τῆς λατρείας ἀλλὰ τὴν ἐγωιστικὴ ἐξύψωση τῆς καλλιφωνίας μας μὲ κάθε μέσο.

Οὐσιαστικά τὸ κριτήριο γιὰ τὴν καθιέρωση τοῦ τεχνητοῦ ἰσοκρατήματος εἶναι ἡ μετατροπὴ τοῦ πάλαι ποτὲ ὀγκώδους μηχανικοῦ ἰσοκράτη, ποὺ μοιάζει μὲ πιάνο καὶ -ἄς ποῦμε - «προκαλεῖ» παραπέμποντας σὲ μουσικὸ ὄργανο, στὶς γνωστὲς ψηφιακὲς ἐφαρμογὲς ποὺ χωρᾶνε στὶς 5-7'' τοῦ κινητοῦ τηλεφώνου. Ἔτσι τὸ πάλι ποτὲ ὁρατὸ πληκτρολόγιο ἔγινε μέγεθος τσέπης καὶ ὀθόνης, κάνοντας τὴν συσκευὴ ΔΙΑΚΡΙΤΙΚΗ, δηλαδὴ νὰ μὴν φαίνεται καὶ ΠΡΟΚΑΛΕΙ. Ἔπεσε καὶ ἡ τιμὴ βέβαια, ἄλλο ἰσχυρότατο κίνητρο.

Ἄρα τὶ μᾶς νοιάζει περισσότερο; Τὸ φαίνεσθαι. Κὰι ἀκουγόμαστε «καλύτερα», δηλαδὴ ἀοράτως χορωδιακά, καὶ δὲν καταλαβαίνουν τὰ «χαϊβάνια» ἀπὸ κάτω, δηλαδὴ οἱ ἀδαεὶς τεχνολογικὰ πιστοί, τὴν μούφα ψαλμωδία στὴν τσέπη μας. Αὐτὴ εἶναι ἡ πᾶσα πικρὴ ἀλήθεια συνάδελφοι, ἄλλωστε ἡ μεγαλύτερη διάδοση τοῦ ψεύτικου ἰσοκρατήματος ἔγινε τὴν τελευταία πενταετία μὲ τὴν ραγδαία ἐξάπλωση τῶν smartphones.

Καὶ γιὰ νὰ σᾶς ὑπογραμμίσω κατὰ πόσον δὲν στέκει ἡ παραπάνω λογικὴ σας, σᾶς ἐρωτῶ: Πόσο ἀπέχει τὸ ψεύτικο ψηφιακὸ ἰσοκράτημα τοῦ smartphone ἀπὸ τὴν ἐκτέλεση playback; Δηλαδὴ ἄν κάποια μέρα κλείσει ἡ φωνή μου ἀπὸ φαρυγγίτιτιδα, τὶ καὶ ποιὸς μὲ ἐμποδίζει νὰ ἀναπαράξω τὴ φωνή μου ἀπὸ τὸ smartphone ἀνοιγοκλείνοντας μόνο τὸ στόμα μου; Ἄν εἶσαι προπονημένος δύσκολα θὰ σὲ καταλάβει κάποιος κι οὕτε γάτα οὕτε ζημιά. Ἄψογο τὸ ἄκουσμα, χαλαρὸς ὁ .... «ψάλτης»(;).

Ἄν καθιερωθεῖ σταδιακὰ τὸ παραπάνω, εἴμαστε ἐν τάξει; Κανένα πρόβλημα; Ἤ αὐτὸ ΔΕΝ μᾶς ἀρέσει, γιατὶ εὔκολα μπορεῖ νὰ θεωρηθοῦμε ἴσως καὶ περιττοί;

Ὅταν τὰ ὅρια καθορίζονται ἀπὸ τὸν καθένα μας, τότε δὲν εἶναι ὄρια εἶναι βόλεμα τοῦ καπρίτσιου μας καὶ τῆς ὑποκειμενικῆς μας διάθεσης εἰς βάρος τῆς λατρείας.

Λοιπὸν συνάδελφοι, ὅποιος τὴν Μεγάλη Ἑβδομάδα κουρασθεῖ ὑπερβολικὰ δὲν πειράζει. Ἄς ἠχογραφήσει ἀπὸ πρὶν τὸν ἑαυτό του καὶ δύναται πλέον -διακριτικὰ βεβαίως βεβαίως;)- νὰ ἐνισχύσει καὶ τὴν φωνή του (ἑκτὸς ἀπὸ τὸ ἰσοκράτημα, αὐτὸ ἄλλωστε «σταδιακά καθιερώθηκε») ἢ ἀκόμη καὶ νὰ τὴν άντικαταστήσει, διακριτικὰ πάντα.

Ξέρω, βάζω ἰδέες τώρα, ἀλλὰ ἔρχεται καὶ θὰ καθιερωθεῖ καὶ αὐτὸ, πὼς τὸ εἴπατε; «Μετρούν περισσότερο τα υπέρ. ....Όλα συγχωρούνται και συζητούνται!Αρκεί να μην φτάνουμε σε υπερβολές».

Ἡ ὑπερβολὴ σὲ λίγα χρόνια μᾶλλον θὰ εἶναι ἡ ἀπομίμηση ΟΛΗΣ τῆς χορωδίας τοῦ ... Στανίτσα, ἀπὸ ΕΝΑΝ (1) ψάλτη ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου:ROFLMAO:
Συγχαίρω domesticum διότι χωρίς φόβο καί πάθος βάζει τό μαχαῖρι στό κόκκαλο καί λέγει τήν ἀλήθεια, ἒστω καί ἐάν δέν μᾶς ἀρέσει.
Ἐάν ὑπάρχῃ ἰσοκράτημα, κανονικά πρέπει νά εἶναι ζωντανό ἀπό εμπείρους ἰσοκράτας.
Τό πρόβλημα εἶναι ποῦ νά τούς εὓρωμε. Πολλοί μάλιστα στό ἀναλόγιον τό θεωροῦν ὑποτιμητικόν νά κάνουν ἰσοκράτημα ἀντί νά ψάλλουν μαζί. Ἑπομένως ὑπάρχει καί πρόβλημα ἐκπαιδεύσεως!

Καί δύο σκέψεις, ὑπέρ καί κατά τοῦ μηχανικοῦ (ἀνθρωπίνου) ἰσοκρατήματος:
Ὑπέρ. Ἐάν τό θέλωμε πάρα πολύ, ἂς τό δικαιολογήσωμεν ὣς μία μέση λῦσι μεταξύ τίποτε καί Ἁρμονίου. Ὁ κίνδυνος εἶναι νά μπῇ τελικῶς τό Ἁρμόνιον στήν Ὀρθοδοξία...μή γένοιτο!
Κατά. Μοῦ ἒχει τύχει πολλάκις εἰς τήν πορείαν ἐκτενοῦς μέλους νά φύγωμε ἀπό τήν ἀρχικην βάσιν τοῦ μηχανήματος. Τότε ἀκούεται ἂσχημα καί πρέπει ἐνῷ συνεχίζω νά ψάλλω, νά ἀγωνίζωμαι νά διορθώσω τό μηχάνημα. Οἱ ζωντανοί ἒμπειροι ἰσοκράται διορθώνουν τήν βάσιν αὐτομάτως.


Ἲσως πρέπει νά ἀρχίσῃ μεθοδευμένος ἀγών προσελκύσεως πολλῶν νεαρῶν εἰς τά ἀναλόγια...
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
....Ἡ ὑπερβολὴ σὲ λίγα χρόνια μᾶλλον θὰ εἶναι ἡ ἀπομίμηση ΟΛΗΣ τῆς χορωδίας τοῦ ... Στανίτσα, ἀπὸ ΕΝΑΝ (1) ψάλτη ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου:ROFLMAO:
Όπως γίνεται αντιληπτό, το "ψάλτη" θα μπορούσε να λείπει από την πρόταση, στην περίπτωση αυτή.
 

PanagiotisK

ως άνωθεν^
α) αντικατάσταση: για να αντικαταστήσεις πρέπει πρώτα να υπάρχει. Εάν δεν υπάρχει άνθρωπος ισοκράτης τι να αντικαταστήσεις? Τα ίδια και τα ίδια λέμε σαν αυτιστικά
β) μούφα ψάλσιμο: το ίσο δεν είναι ψάλσιμο
γ) ηχογράφηση μέλους: η τονικότητα σε συνεργασία με τον "συμψάλτη", η χρονική αγωγή και το εκάστοτε τυπικό κάνουν περίπλοκη έως αδύνατη την προ-ηχογράφηση της ακολουθίας και επιχείρημα για τα σκουπίδια απευθυνόμενο σε ολιγόνοους. Εξάλλου για να ηχογραφήσεις θα καταβάλλεις τον ίδιο ή και μεγαλύτερο κόπο, άρα δώρον άδωρον. Απλά πράματα.
δ) εις βάρος της λατρείας: πως βαραίνει η λατρεία;
ε) ἐγωιστικὴ ἐξύψωση τῆς καλλιφωνίας: η φωνή είναι αυτή που έχει ο καθένας και δεν αλλάζει με το ίσο. Απόδειξη του σαθρού του επιχειρήματος είναι ότι εφόσον ο ήχος είναι ίδιος με το ανθρώπινο ίσο, τότε καλλίτερα να καταργηθεί τελείως το ίσο εφόσον αν κάπου ισοκρατήσουμε, εξυψώνουμε εγωιστικά την καλλιφωνία του ψάλλοντος

δεν πάμε καλά ρε...
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
α) αντικατάσταση: για να αντικαταστήσεις πρέπει πρώτα να υπάρχει. Εάν δεν υπάρχει άνθρωπος ισοκράτης τι να αντικαταστήσεις? Τα ίδια και τα ίδια λέμε σαν αυτιστικά
.....
Αν δεν υπάρχει άνθρωπος απλά δεν έχεις άνθρωπο για το ίσο, όπως αν δεν υπάρχουν πιστοί δεν γίνεται λειτουργία δεν γίνεται λειτουργία με ρομπότ, ο ισοκράτης μιμείται τον άνθρωπο είναι ένα είδος ρομπότ. Καλύτερα να βάλεις ένα κανονικό μουσικό όργανο παρά ένα μηχάνημα που μιμείται την ανθρώπινη φωνή ή την αναπαράγει ηχογραφημένη, είναι κιτς! κιτς πως το λένε!!!
Μέχρι κι ο Ερντογάν τα λέει χωρίς ισοκράτημα!
εμείς το βιολί μας(σε κασέτα) !
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Μ. Τρίτη τό τροπάρι της Κασσιανῆς. Το παραδοσιακό είναι αυτό του Πέτρου. Καλύτερο με ισοκρατήματα ή χωρίς;
Δέν καταλαβαίνει ο κόσμος το νόημα αλλά και τή σύνθεση του Πέτρου με βάση το νόημα, γιατί είναι αργό.
Ενα απαλό ισοκράτημα ίσα που να ακούγεται στη βάση τετραχόρδου χωρίς πολλές αλλαγές θα δώσει λίγη αρμονία στο αυτί του εκκλησιάσματος.
Αν είναι γάμος βάλτε ἔνταση να χαροῦν , τζάμπα χορωδία.
λέω τώρα, κουβέντα κάνουμε...
 
Top