Ανοίγω νέο θέμα περί της χρόας του κλιτού Έχω παρατηρήσει κάποια διαφορά στην εκτέλεση της χρόας αυτής από διαφόρους ψάλτες ιδιαίτερα όσον αφορά το διάστημα ΓΑ-ΒΟΥ (θεωρώντας το κλιτόν στο ΔΙ). Κάποιοι κολλάνε σχεδόν το ΒΟΥ στο ΓΑ. Άλλοι κάνουν μεγαλύτερο ΒΟΥ-ΓΑ. Δεν το έχω ψάξει πολύ και θα με ενδιέφερε εάν μπορούσατε να συνεισφέρετε στα εξής:
- θεωρητικές και ιστορικές μαρτυρίες περί της χρόας του κλιτού και τη σχέση του με το μακάμ Νισαμπούρ. Π.χ. ο Χρύσανθος φαίνεται αντιστοιχεί μία διατονική κλίμακα με ΒΟΥ και ΓΑ δίεση με το μακάμ "Νισαβερέκι" και πιό κάτω μία άλλη πάλι με ΒΟΥ και ΓΑ δίεση με το "Νισσαμπούρ" (σελ. 358, έκδοση Γ. Κωνσταντίνου) η Πατριαρχική Επιτροπή του 1881-83 δίνει διαστήματα 4-12-14 (σελ. 63) για το κλιτόν που σε παρένθεση ονομάζει "νισαμπούρ". Και ο Σίμων Καράς και άλλοι έχουν γράψει για το κλιτόν κάποια ενδιαφέροντα που ελπίζω προστεθούν εδώ.
- ηχητικά αποσπάσματα που να δείχνουν διαφορετικές εκτελέσεις της χρόας του κλιτού από ψάλτες, κατά προτίμηση από το ίδιο κομμάτι.
- το κλιτόν της εκφωνητικής παράδοσης (λειτουργικά, εκφωνήσεις, απαγγελίες αναγνωσμάτων) σε σχέση με το κλιτόν σε άλλα μέλη
Και ότι άλλο νομίζετε ενδιαφέρον. Κάνω την αρχή με μερικές επισυνάψεις που βρήκα πρόχειρα. Έχω και άλλες αλλά δεν προφταίνω τώρα να στείλω. Στείλτε και εσείς αν μπορείτε να γίνει μία συλλογή παραδειγμάτων της εκτέλεσης της χρόας αυτής.
Παρατηρώ οτι το κλιτόν (; ) του Στανίτσα στο "Δόξα Σοι" του Ευαγγελίου είναι αρκετά διαφορετικό από αυτό που ακούμε από άλλους ψάλτες π.χ. στο "Έφθασε καιρός" ή στο "Εκάθισεν Αδάμ" όπου σχεδόν κολάνε το ΒΟΥ στο ΓΑ. Ο Πρίγγος πάλι φαίνεται να κάνει κάτι ενδιάμεσο και πολύ ωραίο και τεχνικό. Δεν πρόλαβα να ψάξω για άλλα, θα προσθέσω σύν καιρώ.
- θεωρητικές και ιστορικές μαρτυρίες περί της χρόας του κλιτού και τη σχέση του με το μακάμ Νισαμπούρ. Π.χ. ο Χρύσανθος φαίνεται αντιστοιχεί μία διατονική κλίμακα με ΒΟΥ και ΓΑ δίεση με το μακάμ "Νισαβερέκι" και πιό κάτω μία άλλη πάλι με ΒΟΥ και ΓΑ δίεση με το "Νισσαμπούρ" (σελ. 358, έκδοση Γ. Κωνσταντίνου) η Πατριαρχική Επιτροπή του 1881-83 δίνει διαστήματα 4-12-14 (σελ. 63) για το κλιτόν που σε παρένθεση ονομάζει "νισαμπούρ". Και ο Σίμων Καράς και άλλοι έχουν γράψει για το κλιτόν κάποια ενδιαφέροντα που ελπίζω προστεθούν εδώ.
- ηχητικά αποσπάσματα που να δείχνουν διαφορετικές εκτελέσεις της χρόας του κλιτού από ψάλτες, κατά προτίμηση από το ίδιο κομμάτι.
- το κλιτόν της εκφωνητικής παράδοσης (λειτουργικά, εκφωνήσεις, απαγγελίες αναγνωσμάτων) σε σχέση με το κλιτόν σε άλλα μέλη
Και ότι άλλο νομίζετε ενδιαφέρον. Κάνω την αρχή με μερικές επισυνάψεις που βρήκα πρόχειρα. Έχω και άλλες αλλά δεν προφταίνω τώρα να στείλω. Στείλτε και εσείς αν μπορείτε να γίνει μία συλλογή παραδειγμάτων της εκτέλεσης της χρόας αυτής.
Παρατηρώ οτι το κλιτόν (; ) του Στανίτσα στο "Δόξα Σοι" του Ευαγγελίου είναι αρκετά διαφορετικό από αυτό που ακούμε από άλλους ψάλτες π.χ. στο "Έφθασε καιρός" ή στο "Εκάθισεν Αδάμ" όπου σχεδόν κολάνε το ΒΟΥ στο ΓΑ. Ο Πρίγγος πάλι φαίνεται να κάνει κάτι ενδιάμεσο και πολύ ωραίο και τεχνικό. Δεν πρόλαβα να ψάξω για άλλα, θα προσθέσω σύν καιρώ.