Πατριαρχική "απαγορευτική" εγκύκλιος για την χρήση ψηφιακών μέσων στα αναλόγια

Status
Not open for further replies.

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Και να κάνεις καφενείο το ψαλτήρι δεν θα σου πει κανένας τίποτα, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι σωστό.
Με τη λογική του "μαχαιριού", γιατί να μην εξομοιωθεί; Ενός κακού μύρια έπονται. Οι οπαδοί του ακαλαίσθητου ηλεκτρονικού ισοκράτη μετέρχονται το ίδιο ακριβώς επιχείρημα: "Αν τον χρησιμοποιώ σωστά, πού το πρόβλημα;" Μα "σωστή χρήση" του ισοκράτη σημαίνει να μην ακούγεται από κάτω και ταλαιπωρεί τους πιστούς με αυτό το ηχητικό αίσχος, αλλιώς δεν νοείται! Εν ονόματι λοιπόν της "σωστής χρήσης", βάλε και μια οθόνη αφής 25 ιντσών με ενσωματωμένο λειτουργικό σύστημα και επεξεργαστή να καλύπτει όλη τη θέση του βιβλίου στο αναλόγιο και χρησιμοποίησέ την ως υπολογιστή, για να βλέπεις και καλύτερα όλα τα βιβλία και να μπορείς να έχεις ανοιχτά πολλά παράθυρα και εφαρμογές για να τα διαβάζεις. Βάλε και μεγάλα ακουστικά για studio, για ν' ακούς καλύτερα το ισοκράτημα, το οποίο θα αλλάζεις από κινητό αφής με επίσης μεγάλη οθόνη. Οι προεκτάσεις του επιχειρήματος του "μαχαιριού" δεν έχουν τέλος και αν επιφέρει σκανδαλισμό και απάδει στην ιερή τάξη ένα τάμπλετ, όπως ορθώς αναφέρει η πατριαρχική ανακοίνωση, πόσο μάλλον αυτά.

Εγώ θα έλεγα ν' αφήσουν οι ψάλτες όλ' αυτά τα πράγματα, που τους αποσπούν από την κύρια αποστολή τους, και να κοιτάξουν πώς θα μάθουν να ψέλνουν, να εκμεταλλεύονται όσους λίγους καλούς δασκάλους απέμειναν σήμερα, να φροντίζουν να συμψάλλουν με καλούς ψάλτες και συνεχώς να κοιτάνε πώς να βελτιώνονται και πώς το ψάλσιμό τους να δίνει κάτι στον κόσμο. Έτσι μάθαιναν μουσική οι παλαιοί, μια ζωή κοντά στο δάσκαλο και σε καλούς ψάλτες. Το από πού θα πουν τα μαθήματα και ποιο βιβλίο θ' ανοίξουν ήταν (και είναι) μια μικρή λεπτομέρεια. Και φτάσαμε σήμερα να βλέπεις ψάλτες να έχουν μετατρέψει το αναλόγιο σε tech studio και όταν ανοίγουν το στόμα τους να λες πότε θα το κλείσουν... Η υπερβολική ενασχόληση με τις νέες τεχνολογίες στο ψαλτήρι και η προετοιμασία που απαιτείται γι' αυτό αποβαίνει εις βάρος της αδιάλειπτης μαθητείας στην παράδοση και του απερίσπαστου ψαλσίματος, που θα πρέπει να είναι το πρώτο μας μέλημα (για να μην πω και της προσευχής και θεωρηθώ "ευσεβιστής"...).

Δὲν ὑπάρχει σωστὸς ἰσοκράτης, ἐφ' ὅσον ἀντικαθιστᾶ τὴν ἀνθρώπινη φωνή. ΤΕΛΟΣ. Ὁ ἰσοκράτης δὲν εἶναι ἁπλὰ ἀκαλαίσθητος, εἶναι ΑΠΑΡΑΔΕΚΤΟΣ. Μὴν χρησιμοποιεῖς ἐπιχείρημα ποὺ δὲν εἶναι ἐπιχειρημα.

ΔΕΝ ΕΙΝΑΙ ΟΛΗ Η ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΚΑΚΗ.
Ἡ ὀθόνη στὸ ἀναλόγιο γιὰ νὰ διαβάζεις ἐπὶ τόπου τὸ κείμενο ΔΕΝ εἶναι κακή καὶ κανέναν δὲν σκανδαλίζει. Τὰ βιβλία τοῦ ἀναλογίου ΔΕΝ εἶναι ἱερά. Τὰ περιεχόμενα εἶναι, εἴτε σὲ πέτρα εἴτε σὲ πάπυρο εἴτε σὲ περγαμηνή εἴτε σὲ χαρτί εἴτε σὲ ἡλεκτρονικὸ χαρτί.
Μόνο τὸ Εὐαγγέλιο εἶναι ἱερὸ καὶ τὸ προσκυνοῦμε.

Καὶ μολονότι σωστὰ ἐπισημαίνεις τὴν
υπερβολική ενασχόληση με τις νέες τεχνολογίες στο ψαλτήρι
ὅλο ἀπορρίπτεις συλλλήβδην καὶ τὴν λελογισμένη χρήση, ἐπειδὴ ἔχεις κάποια δείγματα στὸ μυαλό. Μὲ παρόμοιες γενικεύσεις δὲν κάνουμε τίποτε. Διαφορετικὰ ἐπειδὴ κάποιοι συνάδελφοι εἶναι ἀπαράδεκτοι, τότε νὰ διώξουμε ΟΛΟΥΣ τοὺς ψάλτες.

Μὴν εἴμαστε λουδιστές ...

Πρόκειται γιὰ ρηχὴ ἐγκύκλιο, συντεταγμένη στὸ γόνατο καὶ οἱ μόνοι ποὺ θὰ ἰκανοποιήσει εἶναι οἱ ἐκδότες. Ἔτσι νομίζουν δηλαδή .... Βλέπεις ἡ ἄδολη προσφορὰ ψηφιακῶν κειμένων τῶν συναδέλφων σὲ συνδυασμὸ μὲ τὴν πτώση τῆς τιμῆς τῶν ταμπλετ, ἔριξαν τὶς πωλήσεις. Βέβαια τὸ ὅτι κάποιοι νεόκοποι ἐκδότες ἐκμεταλλεύθηκαν ὡς ἕνα βαθμὸ τὴν προσφορὰ τῶν παραπάνω συναδέλφων γιὰ νὰ κυκλοφορήσουν ἐμπορικὰ βιβλία, τὸ ἀφήνουμε στὴν ἄκρη.

ΥΓ. Ὅσο γιὰ τὰ καντήλια, ὑπάρχουν καὶ νέοι νεωκόροι ποὺ μποροῦν νὰ τὰ ἀνάβουν, ἀλλὰ εὐκολότερος ὁ διακόπτης τοῦ ἡλεκτρικοῦ μὲ τὰ λαμπάκια.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Μία μηδαμινὴ σκέψη γιὰ τὴν ἀπόφαση τοῦ Οἰκουμενικοῦ Πατριαρχείου περὶ τῶν ἠλεκτρονικῶν συσκευῶν στὴν λατρεία.

Τὸ νὰ διώχνουμε τὴν θεϊκὴ αὔρα τῆς κοινῆς πνευματικῆς συνάξεως καὶ τὸ νὰ κάνουμε τὴν καθημερινότητα τῆς ζωῆς μας εὐκολότερη μὲ ἐργαλεῖα ὅπως τὸ ἠλεκτρικὸ ρεῦμα καὶ τὶς συσκευές του, εἶναι δύο πράγματα ποὺ ἡ ἱστορία ἔχει δείξει ὅτι ἐνῶ δὲν συγκρούονται πάντα μεταξύ τους, μολαταύτα μπορεῖ καὶ νὰ συμβεῖ.

Τὸ ὅτι τὶς νέες τεχνολογικὲς ἐπιτεύξεις τὶς ἀντιμετωπίζουμε στὴν Ἑλλάδα ὡς ἀνώριμα βρέφη, ἀπὸ τὴν ἀγορά τους ὅπου ἀποκτοῦμε μὲ τὰ πενιχρά μας ἔσοδα πανάκριβα τηλέφωνα στὰ ὁποῖα ἔπειτα δὲν ἔχουμε τὴν δυνατότητα νὰ βάλουμε οὔτε μία κάρτα ὁμιλίας τῶν 10 εὐρώ, μέχρι τὴν χρήση τους ποὺ κυρίως περιορίζεται στὴν καταγραφὴ καὶ δημοσιοποίηση στιγμιότυπων ποὺ δὲν ἀφοροῦν οὐσιαστικὰ κανέναν, μὲ ἀποτέλεσμα νὰ μὴν βιώνουμε, ἀλλὰ νὰ καταγράφουμε πλέον τὶς ζωές μας, εἶναι γεγονός. Τὰ «δύσκολα καὶ τ’ ἀνεκτίμητα εὖγε» ποὺ ἀναφέρει ὁ Καβάφης στὴν Σατραπεία, μετατράπηκαν σὲ likes ποὺ δὲν ἀξίζουν τίποτε, διότι μὲ ἕνα τίποτε κερδίζονται. Ἡ ραγδαία ἄνοδος τῆς ποσότητας καὶ τῶν ἐπιλογῶν στὴν ἐπικοινωνία, ἔχει δυστυχῶς ἀντιστρόφως ἀνάλογο ἀντίκτυπο στὴν ποιότητά της.

Τὸ Οἰκουμενικὸ Πατριαρχεῖο εἶναι ὁ μόνος φορέας ποὺ ἀκόμη φροντίζει γιὰ τὴν λεπτὴ αἰσθητικὴ τῶν κοινῶν ἱεροπραξιῶν, κάτι ποὺ κάνει αἰῶνες τώρα, ὄχι ὅμως ἀπροσάρμοστα, οὔτε διαφωνῶντας κάθετα μὲ τὸ κοινωνικοπολιτικὸ ρεῦμα τῆς ἐποχῆς, ἀπὸ τὴν στιγμὴ φυσικὰ ποὺ δὲν προσβάλλονται τὰ ἱερὰ καὶ τὰ ὅσια τῆς πίστεως, τὰ ὁποῖα ὀφείλει νὰ διαφυλάττει. Ἡ διάκριση ἦταν πάντοτε τὸ μεγάλο ὅπλο τῆς Ἐκκλησίας, καὶ αὐτὸ ποὺ τὴν διαφοροποιεῖ ἀπὸ ἄλλα δόγματα. Ἡ δυνατότητα νὰ θεραπεύει τὴν κάθε περίπτωση, τὴν κάθε συμπεριφορὰ αὐτόνομα καὶ μοναδικά, ὅπως εἶναι καὶ ἡ θεόπλαστη ἀνθρώπινη φύση. Ἡ πρόσφατη ἀπόφαση περὶ τοῦ δεύτερου γάμου τῶν κληρικῶν σὲ περιπτώσεις χηρείας ἢ καὶ διαζυγίου (κατὰ περίσταση ποὺ θὰ ἐξετάζεται ξεχωριστά), ἀποτελεῖ μία ἔνδειξη τοῦ πῶς ἡ ἀγάπη τῆς διοικούσας Ἐκκλησίας μπορεῖ νὰ ξεφύγει ἀπὸ τὰ παχουλὰ κηρύγματα ἀπὸ τὰ ὁποῖα ὅλοι ἔχουν πλέον χορτάσει, καὶ νὰ πάρει σάρκα καὶ ὀστᾶ στὴν πραγματικὴ ζωή τοῦ χριστιανοῦ.

Πιστεύω ὅτι πέραν τῆς γενικῆς ἀφοριστικῆς φύσεως τῆς ἀποφάσεως, ἡ Μητέρα Ἐκκλησία ὅπως ἀναγράφεται στὴν σχετικὴ ἀπόφαση δίνει βάση στὴν ἀποφυγὴ τοῦ σκανδαλισμοῦ τῶν πιστῶν, ὁπότε κρούει τὸν κώδωνα σὲ ἐμᾶς τοὺς ἱεροψάλτες, νὰ πράττουμε ὡς μέλη τοῦ ἐκκλησιαστικοῦ πληρώματος, ποὺ διέπεται ἀπὸ ἐν Χριστῷ ἀγάπη καὶ ἀλληλοσεβασμό, καὶ ὄχι ὡς καλλιτέχνες βρισκόμενοι σὲ κάποια περίοπτο θέση ἔναντι τοῦ «ἁπλοῦ λαοῦ». Ὅσο καὶ ἂν φαίνεται παράξενο, τὰ τεχνολογικὰ ἐπιτεύγματα μὲ μία ὀρθὴ χρήση μποροῦν νὰ βοηθήσουν καὶ ὄχι νὰ ἐμποδίσουν πρὸς αὐτὴν τὴν κατεύθυνση. Ὅπως οἱ μικροφωνικὲς ἐγκαταστάσεις σὲ συνεργασία μὲ τὴν τεχνολογία τοῦ ραδιοφώνου, ἔφεραν τὴν Θεία Λειτουργία τῆς Κυριακῆς -καὶ ὄχι μόνον- στὶς κλίνες τῶν κατάκοιτων ἀδελφῶν μας, τοὺς «δι’ εὐλόγους αἰτίας ἀποληφθέντας», ἔτσι καὶ τὸ ἠλεκτρονικὸ πολυβιβλίο μὲ τὴν διακριτικὴ χρήση του μπορεῖ νὰ χρησιμεύσει στὸ νὰ μὴν ξεφυλλίζομε ἄσκοπα, ἀγχωμένα καὶ κυρίως σκανδαλωδῶς οἱ διάκονοι τῶν ἱερῶν ἀναλογίων τὰ λειτουργικὰ καὶ μουσικά μας βιβλία, φαινόμενο ποὺ ἔχει ἐπισημανθεῖ μάλιστα σὲ παλαιότερη πατριαρχικὴ προτροπή.

Ὅπως γιὰ νὰ ἀνανεώσουμε τὴν οἰκολογική μας συνείδηση δὲν εἶναι λύση νὰ ἐπιστρέψουμε σὲ κάποια πρωτόγονη κατάσταση ὅπως βλακωδῶς ἔχουν ἐπιχειρήσει κάποιοι, ἔτσι καὶ στὰ πνευματικὰ ἂς κρατήσουμε αὐτὰ ποὺ μᾶς βοηθοῦν νὰ πᾶμε μπροστά, καὶ ἂς ἀποβάλλουμε ὅ,τι μᾶς φθείρει. Τὸ ἀναγνωστικὸ μέσο, εἶναι ἕνα ἐργαλεῖο ποὺ ἐνῶ ἐξελίσσεται αὐτόνομα ἀπὸ τὴν θεία λατρεία μέσα στὴν ἀνθρώπινη ἱστορία, τὰ δόγματα πάντα ἀγκαλιάζουν τὴν ἐξέλιξη αὐτή. Πολλὰ εἰλητάρια ἔκαναν ἕνα βιβλίο καὶ τώρα πολλὰ βιβλία ἀποθηκεύονται σὲ μία ταμπλέτα. Τίποτε λιγότερο, τίποτε περισσότερο (γιὰ ἐμᾶς, τοὺς ἱεροψάλτες).

Σύνεση, ἀγάπη καὶ θεραπεία μὲ διάκριση λοιπόν, διότι ἀφ’ ἑνὸς ὄντως ὑπάρχουν πολλὲς περιπτώσεις ποὺ χρίζουν καθάρσεως, ἀφ’ ἑτέρου στὴν αὐλὴ τῶν λογικῶν προβάτων δὲν ὑπάρχει ἡ λογικὴ «πονάει χέρι, κόψει χέρι».
 

ΒΑΣΙΛΕΙΟΣ ΛΙΑΚΟΣ

Ο Χριστός δέν φορούσε φίμωτρο.
Χάσαμε τήν μπάλα...Ασχολούμεθα μέ γελοιότητες καί παραμελούμε τά δογματικά (που είναι όλη η ουσία) αλλά καί άλλα σοβαρά ζητήματα.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Παλαιότερα (πολύ παλαιότερα) δεν υπήρχε ντοσιέ, γι' αυτό δεν χρησιμοποιούσαν... Βιβλίο και ντοσιέ το ίδιο πράγμα είναι. Και όχι, οι σελιδοδείκτες δεν σκανδαλίζουν. Γιατί τα "αυτοκολλητάκια" είναι λευκά και γράφουν απλώς τα περιεχόμενα, δεν είναι πολύχρωμα αυτοκόλλητα από άλμπουμ της Panini για να σκανδαλίσουν.... (εκτός κι αν έχει βγει και κανα... ψαλτικό άλμπουμ με συλλογή παλαιών παραδοσιακών ψαλτών και δεν το ξέρω, ενδιαφέρον θα ήταν, όποιος μάθει κάτι να μας πει!)


Τα Δίπτυχα όμως είναι βιβλίο απαραίτητο για την ψαλτική τάξη και δεν θα ξενίσει τον πιστό όταν το χρησιμοποιεί ο ψάλτης. Το ότι μπορεί να χρησιμοποιείται και άστοχα, χαίρω πολύ: το ίδιο γίνεται και με τα υπόλοιπα λειτουργικά βιβλία της εκκλησίας. Το ότι κάποιος μπορεί να χρησιμοποιεί άστοχα την Παρακλητική και το Μηναίο σημαίνει κάτι δηλαδή; Όμως η χρήση του τάμπλετ και του κινητού είναι εξ ορισμού άστοχη, αφού και μόνο αυτή δίνει εικόνα επίδειξης τεχνολογίας, ενώ ούτε αναγκαία είναι, αφού υπάρχει το κανονικό βιβλίο (και αν δεν υπάρχει, μπορεί να προεκτυπωθούν τα μέλη που ενδιαφέρουν και όχι να μοστράρεται το ipad και το τελευταίο Samsung Galaxy στο ψαλτήρι...).
Όσο για το ειλητάριο και τον πάπυρο, μη λέμε πράγματα παιδαριώδη που δεν αντέχουν σε καμία σοβαρή κουβέντα: συγκρίνεις τώρα το τάμπλετ και το κινητό με την αντικατάσταση του παπύρου από το χαρτί;; Μα το χαρτί δεν αποτελεί τεχνολογική επίδειξη, είναι δοκιμασμένη πρακτική εδώ και αιώνες! Είμαστε σοβαροί;;

ΟΧΙ, φίλτατε!
Ἡ χρήση ταμπλετ ΔΕΝ εἶναι ἐξ ὁρισμοῦ ἄστοχη, ὁ ψάλτης-ὑποκείμενο τὴν κάνει ἄστοχη μὲ τὴν γαϊδουριά του. Ὅπως καὶ τὸ κωλοβάρεμα ξεφυλλίζοντας τὰ Δίπτυχα ἐν εἴδει περιοδικοῦ τὸ ἴδιο εἶναι.

Ἄρα τὸ πρόβλημα δὲν εἶναι τὸ βιβλίο ἤ τὸ ταμπλετ ἀλλὰ τὸ φαίνεσθαι. ΟΚ. ἁντελήφθην.

Ἐπίσης οἱ περισσότεροι διαθέτουμε ἕνα ἁπλό ταμπλετ καὶ ὄχι πανάκριβα ipad κλπ.

Δ]εν συνέκρινα πάπυρο καὶ χαρτί. Συνέκρινα ΕΙΛΗΤΑΡΙΟ μὲ καρούλι ποὺ τυλιγόταν καὶ ξετυλιγόταν, πρὸς τὸν ΚΩΔΙΚΑ ἀπὸ δεμένα στη μιὰ πλευρὰ φύλλα τομαριοῦ ἤ χαρτιοῦ. Εἷναι τὰ ἴδια; ΟΧΙ. Τελείως διαφορετικά. Καὶ ναὶ ὁ κώδικας θεωροῦνταν τεχνολογικὴ ἐπίδειξη στὴν ἐποχή του. ΟΚ;
 
Λίγες σκέψεις .
Η εγκύκλιος δεν απαγορεύει ,προτρέπει ,νουθετεί .
Οπως και στην προβληματική χρήση της τεχνολογίας σε άλλες μορφές της,φέρ ειπειν μικρόφωνα ,δημιουργούνται προβλήματα ,ετσι και εδώ .
Η τεχνολογια μπήκε στην ζωή μας ,για να μας λύσει τα χέρια .
Απο το να κουβαλάς ενα κάρο ογκώδη μουσικά βιβλία ,εχεις μαζί το τάμπλετ η το xl κινητό σου
Ως εδώ καλα .
Οταν ομως δεν το εχεις μονο για αυτήν την χρήση και παίζεις και βιντεοσκοπείς όλη την ωρα ή δεν εισαι ακόμη εξοικειωμένος με την λειτουργία του ,ναι όντως δημιουργούνται παρατράγουδα και σκανδαλίζεται ο κόσμος .
Εγω ομολογώ πως ειμαι απο αυτούς που εκανα μια διακριτική χρήση .
Αν αποφασίσει η εκκλησία το αντίθετο το αποσύρω ,δεν εχω κανένα απολύτως θέμα .
Κατάθεσα ομως ποια ειναι η γνώμη μου
Συνετή χρήση .´
Αν δεν δεν ειναι εφικτό ,απαγόρευση .
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
[Σημείωμα συντονιστή] Δύο όμοια θέματα συγχωνεύθηκαν (με μόνιμη ανακατεύθυνση από «Τεχνολογία και Ψαλτική» σε «Εγκύκλιοι και κανονισμοί»). Παρακαλούμε για την προσοχή σας στο άνοιγμα θεμάτων αν έχει ανοιχθεί όμοιο. Ευχαριστώ.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Λίγες σκέψεις .
Η εγκύκλιος δεν απαγορεύει ,προτρέπει ,νουθετεί .
Οπως και στην προβληματική χρήση της τεχνολογίας σε άλλες μορφές της,φέρ ειπειν μικρόφωνα ,δημιουργούνται προβλήματα ,ετσι και εδώ .
Η τεχνολογια μπήκε στην ζωή μας ,για να μας λύσει τα χέρια .
Απο το να κουβαλάς ενα κάρο ογκώδη μουσικά βιβλία ,εχεις μαζί το τάμπλετ η το xl κινητό σου
Ως εδώ καλα .
Οταν ομως δεν το εχεις μονο για αυτήν την χρήση και παίζεις και βιντεοσκοπείς όλη την ωρα ή δεν εισαι ακόμη εξοικειωμένος με την λειτουργία του ,ναι όντως δημιουργούνται παρατράγουδα και σκανδαλίζεται ο κόσμος .
Εγω ομολογώ πως ειμαι απο αυτούς που εκανα μια διακριτική χρήση .
Αν αποφασίσει η εκκλησία το αντίθετο το αποσύρω ,δεν εχω κανένα απολύτως θέμα .
Κατάθεσα ομως ποια ειναι η γνώμη μου
Συνετή χρήση .´
Αν δεν δεν ειναι εφικτό ,απαγόρευση .

Προφανῶς ὅμως ὁ συντάκτης τῆς ἐγκυκλίου, θεωροῦν πὼς δὲν γίνεται συνετὴ χρήση καὶ ἄρα καταλήγει -θεωρῶ- σὲ ἀπαγόρευση.

Δὲν πειράζει, θὰ ξαναγυρίσουμε στὴν «καλή» ἐποχή τοῦ κωλοβαρέματος χαζεύοντας τὰ Δίπτυχα καὶ τὰ τυχὸν ... ἀξιοθέατα τοῦ ἐκκλησιάσματος,

Διακριτικὰ πάντα βέβαια τὰ παραπάνω, μὴ μᾶς καταλάβουν καὶ πέσει ἡ ... ὑπόληψη τοῦ κατωτέρου κληρικοῦ-ψάλτου. Μὲ τὴν ... ἄκρη τοῦ ματιοῦ πάντα, ἔτσι;:sneaky: Τὸ φαίνεσθαι κύριοι συνάδελφοι, τὸ φαίνεσθαι. Ἀπ' ἔξω ράσο ψαλτικό, ἀπὸ μέσα ... δαντέλα:whistle: κι ὅλα καλά.

Ἄστα ρὲ Ἀπόστολε, ἀσχολούμαστε μὲ ... :alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien::alien:
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αντιγράφω από http://makkavaios.blogspot.com/2018/09/blog-post_75.html γιατί αξίζει να υπάρχει κι εδώ αυτούσιο το απόσπασμα:

Γέροντα, κάνει να χρησιμοποιούνε οι Ιερείς και οι Ψάλτες, αντί για τις φυλλάδες, ηλεκτρονικά μέσα στις ακολουθίες;
-Ας προσέξουμε να μένουμε πιστοί στην παράδοση και να μην εκπίπτουμε στην εφεύρεση διαφόρων «έξυπνων» κόλπων για να αποφεύγουμε τον άγιο κόπο διότι θα την πάθουμε όπως ο Οζάς.
-Ποιος ήταν αυτός;
-Όπως αναφέρει η Παλαιά Διαθήκη (Α Παραλ. 13,7 )ήταν εκείνος που για να απαλλαχτεί ο ίδιος και οι άλλοι Ιερείς από το βάρος του να σηκώνουν την Κιβωτό της Διαθήκης στους ώμους, όπως όριζε ο νόμος, πρότεινε να την σύρουν τα βόδια πάνω σε μία άμαξα .Όμως σε πολύ λίγο ήταν αυτός που ακουμπώντας το κιβώριο με τις εντολές πέθανε ακαριαία και κόπηκε η ζωή του.

Μου είπανε πως κάποιοι Ιερείς αντί για την φυλλάδες έχουν κάτι κινητά και κάτι πως τα λένε να δεις; τάβλες (tablet) και τα ακουμπάνε κιόλας πάνω στην Αγία Τράπεζα .Λένε πως είναι πιο εξυπηρετικά.Μα ευλογημένε μου ,αν μέσα στην Λειτουργία πατήσεις κατά λάθος ένα άλλο κουμπί τι θα σου βγάλει, ξέρεις; Όλον τον Άδη.Αλλά και μετά σαν χαλάσει αυτό το μαραφέτι τι θα το κάμεις; Θα το κάψεις στο χωνευτήρι;

Σε μία Εκκλησία στην Βόρεια Ελλάδα έμαθα πως πέρυσι την Μεγάλη Εβδομάδα διεκόπη η ακολουθία επειδή δεν είχε δεδομένα ο ψάλτης στο κινητό του και έτσι δεν γροικούσε να ψάλλει.
Αφήστε κιόλας που έχοντας οι ψαλτάδες τέτοιους τυφλοσούρτες θα ξεχάσουν στο τέλος το τυπικό και δεν θα κατέχουν ούτε ένα εσπερινό να βγάλουν.
Και τι θα απολογηθούμε άραγες σε όλους ετούτους του παλαιούς Καλόγηρους που λογιάζανε τόν ἵδρωτα τούς ὡς μύρο σαν φτιάχνανε τό καταμεσήμερο πεζούλια γιά νά χαλιναγωγήσουν τόν ἔσω ἄνθρωπο και χτυπάγανε μέ κασμάδες τίς πέτρες,φτιάχνοντας καλντερίμια γιά νά τά’χοῦμε σήμερα ἐμεῖς καί νά περνᾶμε ξεκούραστα;
Ας αφήσουμε λοιπόν όλες αυτές τις «εξυπνάδες» και ας αγαπήσουμε τον ευλογημένο κάματο και ιδρώτα της Ορθοδόξου ασκητικότητας, διότι εκεί μέσα βρίσκεται όλη η γλύκα και ο παράδεισος της Θεϊκής αγάπης.


Από το βιβλίο ''ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ''
π. Διονύσιος Ταμπάκης
 
Και που να δες τι γίνεται στο fb Νεοκλη ...
Που τα βλέπεις δηλαδή ...
Χα χα χα
Δεν με ενοχλούν οι διαφορετικές γνώμες, λυπάμαι όμως για το χαμηλό επίπεδο επιχειρηματολογίας από μορφωμένους ανθρώπους.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Αντιγράφω από http://makkavaios.blogspot.com/2018/09/blog-post_75.html γιατί αξίζει να υπάρχει κι εδώ αυτούσιο το απόσπασμα:

Γέροντα, κάνει να χρησιμοποιούνε οι Ιερείς και οι Ψάλτες, αντί για τις φυλλάδες, ηλεκτρονικά μέσα στις ακολουθίες;
-Ας προσέξουμε να μένουμε πιστοί στην παράδοση και να μην εκπίπτουμε στην εφεύρεση διαφόρων «έξυπνων» κόλπων για να αποφεύγουμε τον άγιο κόπο διότι θα την πάθουμε όπως ο Οζάς.
-Ποιος ήταν αυτός;
-Όπως αναφέρει η Παλαιά Διαθήκη (Α Παραλ. 13,7 )ήταν εκείνος που για να απαλλαχτεί ο ίδιος και οι άλλοι Ιερείς από το βάρος του να σηκώνουν την Κιβωτό της Διαθήκης στους ώμους, όπως όριζε ο νόμος, πρότεινε να την σύρουν τα βόδια πάνω σε μία άμαξα .Όμως σε πολύ λίγο ήταν αυτός που ακουμπώντας το κιβώριο με τις εντολές πέθανε ακαριαία και κόπηκε η ζωή του.


Μου είπανε πως κάποιοι Ιερείς αντί για την φυλλάδες έχουν κάτι κινητά και κάτι πως τα λένε να δεις; τάβλες (tablet) και τα ακουμπάνε κιόλας πάνω στην Αγία Τράπεζα .Λένε πως είναι πιο εξυπηρετικά.Μα ευλογημένε μου ,αν μέσα στην Λειτουργία πατήσεις κατά λάθος ένα άλλο κουμπί τι θα σου βγάλει, ξέρεις; Όλον τον Άδη.Αλλά και μετά σαν χαλάσει αυτό το μαραφέτι τι θα το κάμεις; Θα το κάψεις στο χωνευτήρι;

Σε μία Εκκλησία στην Βόρεια Ελλάδα έμαθα πως πέρυσι την Μεγάλη Εβδομάδα διεκόπη η ακολουθία επειδή δεν είχε δεδομένα ο ψάλτης στο κινητό του και έτσι δεν γροικούσε να ψάλλει.
Αφήστε κιόλας που έχοντας οι ψαλτάδες τέτοιους τυφλοσούρτες θα ξεχάσουν στο τέλος το τυπικό και δεν θα κατέχουν ούτε ένα εσπερινό να βγάλουν.
Και τι θα απολογηθούμε άραγες σε όλους ετούτους του παλαιούς Καλόγηρους που λογιάζανε τόν ἵδρωτα τούς ὡς μύρο σαν φτιάχνανε τό καταμεσήμερο πεζούλια γιά νά χαλιναγωγήσουν τόν ἔσω ἄνθρωπο και χτυπάγανε μέ κασμάδες τίς πέτρες,φτιάχνοντας καλντερίμια γιά νά τά’χοῦμε σήμερα ἐμεῖς καί νά περνᾶμε ξεκούραστα;
Ας αφήσουμε λοιπόν όλες αυτές τις «εξυπνάδες» και ας αγαπήσουμε τον ευλογημένο κάματο και ιδρώτα της Ορθοδόξου ασκητικότητας, διότι εκεί μέσα βρίσκεται όλη η γλύκα και ο παράδεισος της Θεϊκής αγάπης.


Από το βιβλίο ''ΑΓΙΟΡΕΙΤΙΚΕΣ ΚΟΥΒΕΝΤΕΣ''
π. Διονύσιος Ταμπάκης

Ἄν κρίνω ἀπὸ τὰ λεγόμενα περὶ ἰδρῶτος τῶν παλαιῶν καλογήρων καὶ τὰ συγκρίνω μὲ τὶς ... μπουλντόζες καὶ τὰ ... γκρέιντερ τῶν ΣΗΜΕΡΙΝΩΝ μοναστηριῶν ἀντιλαμβάνεται κανείς τὴν ἰδεοληπτικὴ ... ὀνειροπόληση του συγκεκριμένου ἄρθρου.

Κάποιοι ἱερεὶς καὶ ἕνας ψάλτης «ξέφυγαν» καὶ ξαφνικὰ ὁ Γέροντας κατέληξε στὸ ... ἀπόφθεγμα.

Γραφικότητες ...
 
Η χρήση της τεχνολογίας (και εδώ εντάσσω και τις φωτοτυπίες που περιέχουν «μαζεμένη» όλη την ακολουθία δίκην τυφλοσούρτη), αντικαθιστά και παραθεωρεί τα λειτουργικά βιβλία τα οποία είναι Ιερά ( και όχι μόνο το Ιερό Ευαγγέλιο) και σ’ αυτό νομίζω ότι εστιάζει η Πατριαρχική Εγκύκλιος. Τα μουσικά βιβλία– αν αληθεύει η πληροφορία που ανέφερα σε προηγούμενο μήνυμά μου- είναι ήδη απαγορευμένα για χρήση στο αναλόγιο από παλαιά και πάλι δια Πατριαρχικής εγκυκλίου για τον ίδιο ακριβώς λόγο.

Βεβαίως , σε αρκετές περιπτώσεις η χρήση της τεχνολογίας καθίσταται αναπόφευκτη. Δεν μπορώ να φανταστώ πχ τον ένα και μοναδικό ψάλτη ( όχι απλώς συχνό φαινόμενο , αλλά ο κανόνας πλέον) να «παλεύει» κυριολεκτικά με τα λειτουργικά βιβλία πχ την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου, του Τελώνου και Φαρισαίου, αλλά γιατί όχι και μια απλή Κυριακή. Πόσο αποτελεσματικός μπορεί να είναι στα καθήκοντά του και ποια η "ποιότητα" της τελουμένης ακολουθίας; Αλλά ούτε μπορώ να φανταστώ και τον αναγνώστη να λέει τον Απόστολο στο μέσον από το tablet ή τον ψάλτη να ασπάζεται και να παραλαμβάνει το ιερό tablet (=Τριώδιο)ή τις φωτοτυπίες από την Εικόνα του Χριστού κατά την έναρξη του Τριωδίου , ούτε πολύ περισσότερο ,βέβαια, τον Διάκονο να διαβάζει από του Ιερού tablet επ΄άμβωνος το Ευαγγέλιον ή τον Ιερέα να το υποδέχεται, ασπάζεται και να ευλογεί μ’ αυτό.

Τα λειτουργικά μας βιβλία (όλα και όχι μόνο το Ιερό Ευαγγέλιο) δεν είναι απλώς χρηστικά αντικείμενα, ευκόλως αντικαθιστάμενα ή υποκαθιστάμενα, αλλά έχουν όλα την ιερότητά τους και αυτήν νομίζω ότι προσπαθεί να διασώσει η Πατριαρχική Εγκύκλιος. Τι γίνεται, όμως, με τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που συνεπάγεται υπό τις σημερινές μάλιστα συνθήκες η μη χρήση της τεχνολογίας είναι ένα μεγάλο ερώτημα στο οποίο οφείλουμε επίσης να "απαντήσουμε".

Συγχωρέστε μου την φλυαρία.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Επιστροφή στις ρίζες λοιπόν, από τουδε και στο εξής αυτό θα είναι το προβλεπόμενο ψαλτικό ταμπλετ :rolleyes::p
800px-Rosetta_Stone.JPG
 

Γιώργος Μ.

Γιώργος Μπάτζιος
Δεν με ενοχλούν οι διαφορετικές γνώμες, λυπάμαι όμως για το χαμηλό επίπεδο επιχειρηματολογίας από μορφωμένους ανθρώπους.
Δεν συμφωνώ, φίλε Νεοκλή. Στο φόρουμ δεν υπάρχουν μορφωμένοι και μη.
Είμαστε ό,τι γράφουμε και εκφράζουμε, όχι το βιογραφικό μας.
Εμένα το μόνο που με ενοχλεί είναι η μη καθαρή κρίση (και αυτό το βλέπεις σε ορισμένα επιχειρήματα και των δύο πλευρών).

Αν έβγαζα πάντως εγώ εγκύκλιο (ως τι; τέλος πάντων), δεν ξέρω τι ακριβώς θα έγραφε, αλλά θα είχε περίπου το ακόλουθο πνεύμα:

«Υπάρχει μια ιερότητα και σεμνότητα που βιωματικά συνδέεται με την παράδοση του λειτουργικού βιβλίου.
Υπάρχει και μια χαλαρότητα και κοσμικότητα που εμπειρικά συνδέεται με τη χρήση τάμπλετ και κινητών.

Όσοι λοιπόν χρησιμοποιείτε τάμπλετ και κινητά, να το κάνετε έχοντας τη στάση που αρμόζει στο α.
Όσοι πάλι χρησιμοποιείτε λειτουργικά βιβλία, μην το κάνετε έχοντας τη στάση που επιτρέπει το β».

ΥΓ Επίσης, θα πρόσθετα και μια υποσημείωση: τον Απόστολο και τα αναγνώσματα δεν χρειάζεται να τα πείτε από τάμπλετ· δεν είναι κακό, αλλά από σεβασμό και μόνο.
 
Last edited:

ΠΜΧ

...
Έχοντας διαβάσει την εγκύκλιο αλλά και τα σχόλια επ’ αυτής, θα ήθελα να καταθέσω κάποιες σκέψεις.


Συνθήκες που μπορεί να ωθήσουν κάποιον να χρησιμοποιήσει τάμπλετ ή κινητό:
  • Οικονομικά: Ενδεικτικά να αναφέρω ότι με καταστήματα που τυπώνουν πάνω κάτω 3 σεντς τη σελίδα, το κόστος για εκτύπωση μόλις 15 βιβλίων μπορεί να ξεπεράσει εύκολα το κόστος για την αγορά ενός απλού τάμπλετ. Πόσο μάλλον για την αγορά των βιβλίων αυτών. Σκεφτείτε επίσης το ενδεχόμενο ο ναός να μην έχει και βασικά λειτουργικά βιβλία (το αναφέρω παρακάτω). Επίσης, να αναφέρω ότι με τις πόσες φυλλάδες Αγίων (καλώς ή κακώς υπαρχόντων) έχουμε και σαφώς περισσότερες εκτυπώσεις.
  • Χρόνος Αναζήτησης στο αναλόγιο: Με την πληθώρα εφαρμογών που υπάρχουν στο διαδίκτυο, μπορείς εύκολα να βρεις μία εφαρμογή που να σου επιτρέπει ακόμα και πάνω από 10 pdf ανοιχτά, σε διαφορετικά tabs, επιτρέποντας την ταχύτατη μεταπήδηση από το ένα βιβλίο στο άλλο, μην αναζητώντας τίποτε για όλη την ακολουθία. Αρκεί, προφανώς, να έχεις πάει προετοιμασμένος.
  • Αναζήτηση ιδιαίτερων περιπτώσεων: σε περιπτώσεις που σου ανατίθεται να ψάλλεις, χωρίς να το περιμένεις, και διαπιστώνεις ότι η εκκλησία δεν έχει κάποια βιβλία (ή απολυτίκια των πρόσφατα αγιοκαταταχθέντων κλπ). Εννοείται ότι επιτόπου βγάζω το κινητό και ψάχνω στο ίντερνετ.
  • Αναζήτηση τυπικού: Σε αντίστοιχη περίπτωση, αν δεν προλαβαίνεις να ψάξεις ενδελεχώς το τυπικό, λόγω ξαφνικής αναθέσεως, υπάρχουν στο διαδίκτυο ακολουθίες υπερπλήρεις, όπως του κ. Κιαμηλίδη, του κ. Τσακίρογλου, του κ. Παπαδόπουλου και πολλών άλλων.
  • Χορωδία: Έχω εκκλησιαστεί σε ναό όπου έχω παρακαλέσει τον ψάλτη να πει ένα ιδιαίτερο κομμάτι. Αλλά δεν έχει το βιβλίο. Προφανώς, δεν το είχα σκεφτεί νωρίτερα να εκτυπώσω το κομμάτι, εκείνη την ώρα το σκέφτηκα. Αντίστοιχα, να αναφέρω ένα αστείο παράδειγμα: βρεθήκαμε στο καλοκαίρι πέντε άτομα στο ψαλτήρι, γνωστοί, χωρίς κανένας να έχει υπ’ όψιν του για βιβλία, λόγω του ότι σε κανέναν δεν είχε γίνει ευθεία ανάθεση. Για να μην ακούγεται σόλο ως το τέλος, τουλάχιστον από το χερουβικό και μετά έβγαλα τάμπλετ.
  • Βάρος: Σε εκδρομές με φίλους στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό, ήξερα ότι υπήρχε περίπτωση να μας ζητηθεί να ψάλλουμε, αλλά όχι βεβαιότητα. Ε, δεν μπορούσα να κουβαλήσω και μια ολόκληρη τσάντα για τα βιβλία, και ενδεχομένως άσκοπα.
Οι παραπάνω λόγοι, που είναι και λίγο πολύ αλληλοεξαρτώμενοι, με ώθησαν να αγοράσω τάμπλετ. Για εμένα τα βιβλία είναι σαφώς καλύτερα και έχουν άλλη χάρη. Έχουν χρονική αξία (να έχεις βιβλίο που περνά από χέρι σε χέρι και από γενιά σε γενιά), σημειώνεις πάνω τους με άνεση, δεν είναι κουραστικά για τα μάτια, δεν χαλάνε… Και προφανώς τα προτιμώ. Είμαι λάτρης των βιβλίων. Αυτό που λέω είναι ότι πάντα σαν έσχατη λύση θα υπάρχει για μένα το τάμπλετ, και προφανώς δεν κατηγορώ κάποιον αν το έχει σαν πρώτη κι όχι έσχατη, λόγω των παραπάνω συνθηκών. Απλά, και εγώ αλλά και οποιοσδήποτε άλλος χρησιμοποιήσει τάμπλετ «υποχρεούμαι» να το κάνω με σοβαρό τρόπο και με συναίσθηση του τι και πού κάνω κάτι. Ειδικά για τον Απόστολο που λέει ο κ. Γιώργος παραπάνω, συμφωνώ...

Ένα μικρό σχόλιο στο σχόλιο του κ. Θεοτοκάτου: Αυτό που γράφετε, την ιστορία δηλαδή από τον γέροντα, δεν με εκφράζει. Θα μου πείτε, ποιος είσαι εσύ που τον αμφισβητείς… Εν μέρει, είναι σωστό. Απλά, ποιά προβλήματα από τα παραπάνω υπάρχει περίπτωση να αντιμετωπίσει ο οποιοσδήποτε μοναχός σε μοναστήρι, που έχει ιδρυθεί τουλάχιστον ένα χρόνο από τη στιγμή που μιλάμε; Επίσης, οι γραφικότητες που γίνονται από εδώ κι από εκεί, δεν σημαίνει ότι χαρακτηρίζουν την πλειοψηφία.

Αξίζει να σκεφτούμε και πολλές εκκλησίες που τους είναι εντελώς άχρηστα τα μικρόφωνα λόγω μεγέθους ή οι ηλεκτρικές καμπάνες ή ή ή… Υπάρχει θέμα ή όχι; Τον ηλεκτρονικό ισοκράτη δεν τον βάζω μέσα, είναι άλλη ιστορία.

Να ρωτήσω και κάποια πράγματα ακόμα, που τα ρωτώ με απόλυτη σοβαρότητα:
  • Αν οι χάρτινες και πλαστικοποιημένες εικόνες κλπ που βγαίνουν με το κιλό, εκτυπωμένες από υπολογιστές, αντικατασταθούν από οθόνες, που να μην μπορούν να κάνουν τίποτα άλλο (σαν frame), θα υπάρχει πνευματικό – ηθικό ζήτημα; Πριν εξεγερθεί κάποιος, προφανώς δεν λέω να γίνει, ούτε θέλω. Αλλά ρωτώ: θα υπάρχει πνευματικό θέμα; (σημείωση: αν σκανδαλίζω κάποιον, παρακαλώ πείτε μου να επεξεργαστώ το κείμενο)
  • Αν στο μέλλον υπάρχουν μόνο τάμπλετ στα αναλόγια (που πολύ αμφιβάλλω), η ορθοδοξία θα έχει μεταλλαχθεί;

Συγγνώμη για το μακροσκελές μήνυμα.
Αγαπητοί διαχειριστές, αν ξεφεύγω σας παρακαλώ επέμεβετε όπου νομίζετε.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Η χρήση της τεχνολογίας (και εδώ εντάσσω και τις φωτοτυπίες που περιέχουν «μαζεμένη» όλη την ακολουθία δίκην τυφλοσούρτη), αντικαθιστά και παραθεωρεί τα λειτουργικά βιβλία τα οποία είναι Ιερά ( και όχι μόνο το Ιερό Ευαγγέλιο) και σ’ αυτό νομίζω ότι εστιάζει η Πατριαρχική Εγκύκλιος. Τα μουσικά βιβλία– αν αληθεύει η πληροφορία που ανέφερα σε προηγούμενο μήνυμά μου- είναι ήδη απαγορευμένα για χρήση στο αναλόγιο από παλαιά και πάλι δια Πατριαρχικής εγκυκλίου για τον ίδιο ακριβώς λόγο.

Βεβαίως , σε αρκετές περιπτώσεις η χρήση της τεχνολογίας καθίσταται αναπόφευκτη. Δεν μπορώ να φανταστώ πχ τον ένα και μοναδικό ψάλτη ( όχι απλώς συχνό φαινόμενο , αλλά ο κανόνας πλέον) να «παλεύει» κυριολεκτικά με τα λειτουργικά βιβλία πχ την Κυριακή 2 Φεβρουαρίου, του Τελώνου και Φαρισαίου, αλλά γιατί όχι και μια απλή Κυριακή. Πόσο αποτελεσματικός μπορεί να είναι στα καθήκοντά του και ποια η "ποιότητα" της τελουμένης ακολουθίας; Αλλά ούτε μπορώ να φανταστώ και τον αναγνώστη να λέει τον Απόστολο στο μέσον από το tablet ή τον ψάλτη να ασπάζεται και να παραλαμβάνει το ιερό tablet (=Τριώδιο)ή τις φωτοτυπίες από την Εικόνα του Χριστού κατά την έναρξη του Τριωδίου , ούτε πολύ περισσότερο ,βέβαια, τον Διάκονο να διαβάζει από του Ιερού tablet επ΄άμβωνος το Ευαγγέλιον ή τον Ιερέα να το υποδέχεται, ασπάζεται και να ευλογεί μ’ αυτό.

Τα λειτουργικά μας βιβλία (όλα και όχι μόνο το Ιερό Ευαγγέλιο) δεν είναι απλώς χρηστικά αντικείμενα, ευκόλως αντικαθιστάμενα ή υποκαθιστάμενα, αλλά έχουν όλα την ιερότητά τους και αυτήν νομίζω ότι προσπαθεί να διασώσει η Πατριαρχική Εγκύκλιος. Τι γίνεται, όμως, με τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που συνεπάγεται υπό τις σημερινές μάλιστα συνθήκες η μη χρήση της τεχνολογίας είναι ένα μεγάλο ερώτημα στο οποίο οφείλουμε επίσης να "απαντήσουμε".

Συγχωρέστε μου την φλυαρία.

Σεβόμαστε τὰ βιβλία μας ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου, ἀλλὰ δὲν τὰ προσκυνοῦμε. Τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο σαφῶς προσκυνεῖται καὶ εἶναι παραπάνω ἀπὸ ἁπλὸ βιβλίο.

Στὴν περίπτωση τοῦ Τριωδίου ΔΕΝ ἀσπαζόμαστε τὸ βιβλίο, ἀλλὰ τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ καὶ ΜΕΤΑ παίρνουμε τὸ βιβλίο. Ἡ εἰκόνα εἶναι ἱερὴ μὲ τὴν θεολογία της φυσικά, τὸ βιβλίο ὄχι. Ἁπλὰ ζητοῦμε δύναμη ἀπὸ τὸν Κύριο γιὰ νὰ ψάλλουμε τὰ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ τοῦ βιβλίου. Ποτὲ δὲν ἔχω υἱοθετήσει αὐτὴ τὴν κίνηση.

Καὶ ναὶ! εἶναι χρηστικὰ ἀντικείμενα ποὺ εὔκολα ἀντικαθίστανται καὶ ὑποκαθίστανται, ἀπὸ τὸ εἰλητὸ στὸ κώδικα, ἀπὸ τὸν πάπυρο στὸ δέρμα καὶ τὸ χαρτί, καὶ σήμερα τὸ ἠλεκτρονικὸ χαρτί.

Δηλαδὴ ἄν ἀντὶ γιὰ ταμπλετ χρησιμοποιήσω e-reader δὲν ὑπάρχει πρόβλημα; Καθότι ἐκεῖ δὲν σηκώνει ἐφαρμογὲς καὶ πολλὰ προγράμματα.
 

ΠΜΧ

...
(ακολουθεί χιουμοριστικό μήνυμα.....)

:eek:
Ανατρίχιασα ...!

Σίγουρα;
:p:p:p
Σωστά, δεν εννοώ ότι γράφεις την ιστορία της ζωής σου ή ό,τι να 'ναι. Απλώς διορθώσεις (σε μαρτυρίες, φθορές κλπ), πάντα με μολυβάκι. Στο τάμπλετ, όσο καλά "στυλό" και να βγουν, δεν μπορείς να το κάνεις με κομψό τρόπο.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
Περιμένω την άγια ημέρα που θα απαγορευτεί απόλυτα στους ιεροψάλτες να στήνουν μπροστά τους τους το κινητό και να βιντεοσκοπούν τον εαυτό τους, και κατόπιν να το ανεβάζουν στο διαδίκτυο.
 
Status
Not open for further replies.
Top