Πατριαρχική "απαγορευτική" εγκύκλιος για την χρήση ψηφιακών μέσων στα αναλόγια

Status
Not open for further replies.

athanasio

Νέο μέλος
Από το να γράψω δικές μου γνώμες και να σχολιάσω τα παραπάνω, θα προτιμήσω να ανεβάσω το πρώτο κείμενο που μου ήρθε στη σκέψη, όταν πριν από μερικά χρόνια είδα τάμπλετ στο αναλόγιο. Είναι από το βιβλίο: ο Χριστιανικός Ναός και τα τελούμενα εν αυτώ του πρωτ. Κων/νου Καλλίνικου (το είχα διαβάσει πολλά χρόνια νωρίτερα).
Θέμα: ο ηλεκτικός φωτισμός στον ναό.
Διαβάστε όσα δεν είναι με γκρι γράμματα (τα άλλα είναι άσχετα).

Κάποιες σημειώσεις μόνο για το κείμενο:
1. Εννοείται ότι μπορεί να μην είναι όλα σωστά όσα γράφει. Για προβληματισμό τα παραθέτω.
2. Μπορεί να μην είναι εύστοχο να γίνει παραλληλισμός. Από το κείμενο θα κρίνει κανείς.
3. Δεν διαπιστώνει ο συγγραφέας μόνο την ανάγκη, αλλά και την ευκολία του ηλεκτρικού. [Αν και στο τάμπλετ υπάρχει και ευκολία και ανάγκη. Έτσι το είδα τουλάχιστον εγώ αρχικά στην ενορία μου. Πχ υπάρχουν και ηλικιωμένοι ψάλτες (εκτός από νεωκόρους) που δεν βλέπουν καλά (στο τάμπλετ μεγενθύνεις γράμματα, φωτίζει καλύτερα κλπ). Και είναι - τολμώ να πω - κορυφαίοι και άγνωστοι.... Θα έλεγα και άλλα... Δεν επεκτείνομαι όμως, διότι είπα ότι δεν θέλω να γράψω κάτι δικό μου ή να απαντήσω στα προηγούμενα].
4. Διαπιστώνει ότι εξυπηρετεί και πνευματικούς λόγους (το αναφέρω ως τρόπο σκέψης για το συγκεκριμένο θέμα)
5. Σε κάποιο σημείο γίνεται και λίγο.... προφητικός! ;)
 

Attachments

  • πρωτ Κωνσταντίνος Καλλίνικος.pdf
    1.4 MB · Views: 66
Σεβόμαστε τὰ βιβλία μας ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου, ἀλλὰ δὲν τὰ προσκυνοῦμε. Τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο σαφῶς προσκυνεῖται καὶ εἶναι παραπάνω ἀπὸ ἁπλὸ βιβλίο.

Στὴν περίπτωση τοῦ Τριωδίου ΔΕΝ ἀσπαζόμαστε τὸ βιβλίο, ἀλλὰ τὴν εἰκόνα τοῦ Χριστοῦ καὶ ΜΕΤΑ παίρνουμε τὸ βιβλίο.
Συμφωνούμε απόλυτα. Δεν είπα κάτι διαφορετικό, αλλά φαίνεται δεν ήμουν ακριβής στη διατύπωση.

Καὶ ναὶ! εἶναι χρηστικὰ ἀντικείμενα ποὺ εὔκολα ἀντικαθίστανται καὶ ὑποκαθίστανται, ἀπὸ τὸ εἰλητὸ στὸ κώδικα, ἀπὸ τὸν πάπυρο στὸ δέρμα καὶ τὸ χαρτί,
Σίγουρα , αλλά όλα αυτά δημιουργούνται, καθιερώνονται και υπάρχουν για αποκλειστικά λειτουργική χρήση.Τα ηλεκτρονικά όχι.

Δηλαδὴ ἄν ἀντὶ γιὰ ταμπλετ χρησιμοποιήσω e-reader δὲν ὑπάρχει πρόβλημα;
Δεν ξέρω τι να σας απαντήσω . Αν το e-reader είναι αναπόσπαστο μέρος του αναλογίου, ενδεχομένως ναι (δεν είμαι ο αρμόδιος να αποφανθώ), αν , όμως, γενικά χρησιμοποιείται προς ανάγνωση , δεν ξέρω. Είναι κάτι ανάλογο ( όχι βέβαια το ίδιο, σε καμιά περίπτωση ) με τα σκεύη του Ναού , δεν μπορούμε, παρ΄εκτός ανάγκης, να τα παρακάμψουμε, πχ τη λόγχη , χρησιμοποιώντας ένα κοινό μαχαίρι που χρησιμοποιείται και για άλλες ανάγκες και χρήσεις, όσο και αν συχνά συμβαίνει χωρίς να προβληματίζει πλέον και να ενοχλεί.

Δεν μπορώ να είμαι απόλυτος πάνω στο θέμα γι' αυτό μίλησα και για αναπόφευκτη χρήση της τεχνολογίας σε κάποιες περιπτώσεις. Έκανα απλώς μια απόπειρα να κατανοήσω το νόημα της Πατριαρχικής εγκυκλίου, χωρίς να "αποφαίνομαι", γιατί , άλλωστε, δεν έχω καταλήξει.
Και επαναλαβάνω
Τι γίνεται, όμως, με τις ανυπέρβλητες δυσκολίες που συνεπάγεται υπό τις σημερινές μάλιστα συνθήκες η μη χρήση της τεχνολογίας είναι ένα μεγάλο ερώτημα στο οποίο οφείλουμε επίσης να "απαντήσουμε".
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Έχω εκφραστεί κ εγώ αρκετές φορές για το θέμα. Οι απόψεις μου συνοψίζονται ως εξής:

-Είναι λάθος η χρήση του στο αναλόγιο

Νομίζω δεν είμαι αφοριστικός (δεν αγγίζω το διαβολόπραμμα), εξ' άλλου έχω κ εγώ τάμπλετ, αλλά δεν το χρησιμοποιώ στο αναλόγιο. Στο κινητό μου έχω 5-6 βασικά μουσικά βιβλία που με έχουν ξελασπώσει σε τίποτα πανηγυράκια στην επαρχία. Επιπλέον, αν πρέπει να ψαλλεί κάτι και δεν έχω το μάθημα από αβλεψία....ε τι στο καλό! Ανοίγω το κινητό επι τόπου και το βρίσκω στο ίντερνετ (συνήθως όλα βρίσκονται). Παραθέτω τους λόγους για αυτή μου τη στάση. Δε θέλω να πείσω κανέναν, θεωρώ ωστόσο ότι τα επιχειρήματά μου είναι σοβαρά.

Διευκρινίζω κατ' αρχάς ότι με εκφράζουν όσα είπαν οι προλαλήσαντες του στυλ "δεν είναι αμαρτωλό το αντικείμενο αλλά η λάθος χρήση του", "το χρησιμοποιώ με σύνεση και - πιστεύω- δεν σκανδαλίζω". Μαζί σας! Πιστεύω σημασία έχει η πνευματικότητα (αν υπάρχει) του ψάλτη, και ας έχει και 10 τάμπλετ. Ο βλαμμένος, βλαμμένος θα είναι και με τάμπλετ. Ο αφηρημένος, αφηρημένος θα είναι και με τάμπλετ. Ο άγιος....γιατί όχι, θα είναι άγιος και με τάμπλετ. Ωστόσο, για άλλους λόγους νομίζω ότι με τη γενικευμένη χρήση τάμπλετ στο ψαλτήρι είμαστε σε λάθος δρόμο. Επεξηγώ.

1) Η αντικατάσταση βασικών βιβλίων από pdf σε ταμπλετ μπορεί να φαίνεται εκ πρώτης όψεως οικονομία και οικολογία (γλυτώνω να αγοράσω τόσα βιβλία, γλυτώνω ευρώ και κομμένα δέντρα). Είναι όμως; Για ένα αξιοπρεπές τάμπλετ (μη κολλήσει στα μισά της ακολουθίας) θες 150 ευρώ. Και άντε τα έδωσες, σε 2-3 χρόνια πρέπει να το αντικαταστήσεις. Δηλαδή δεν αγοράζεις ένα απόκτημα που σου μένει αλλά ένα εφήμερο αγαθό-"αέρα". Με τα ίδια λεφτά (για ένα τάμπλετ) αγοράζεις 7-8 καλά μουσικά βιβλία, τα οποία κατ' αρχάς θα τα αφήσεις και στα εγγόνια σου (μη μου πει κανένας κι αν δεν ασχολούνται τα εγγόνια μου...δεν είναι αυτό το θέμα. Το θέμα είναι ότι το βιβλίο αντέχει αιώνες, αν δε γίνει βιβλική καταστροφή ενώ το τάμπλετ είναι ένα ακριβό και ευαίσθητο πράμμα με ημερομηνία λήξης). Επιπλέον, το έντυπο βιβλίο σημαίνει διορθώσεις σε λάθη που ίσως έχει, χρήσιμες σημειώσεις κτλ. Γίνεται και στα pdf; Ίσως. Δε γνωρίζω όμως ταπλετάκια που διορθώνει τα pdf του γιατί είναι χρονοβόρο και μπορεί να μπερδευτείς με τις version των αρχείων και να χάσεις τα "διορθωμένα". Κοινώς μπελαλίδικο. Όσο για την οικολογική διάσταση του θέματος, τα περισσότερα βιβλία σήμερα είναι από χαρτί που προέρχεται από καλλιέργειες δέντρων ακριβώς για αυτό το σκοπό, για να τα κάνουν χαρτί. Αντίθετα, το τάμπλετ που θα πετάξεις μετά από λίγα χρόνια (και το είχες χρυσοπληρώσει) περιέχει βαρέα μέταλλα, πολυμερή και πάσης φύσεως βλαβερές και ΜΗ ΑΠΟΙΚΟΔΟΜΗΣΙΜΕΣ ουσίες. Θα μπορούσα να αναφερθώ και στις συνθήκες εργασίας των φουκαράδων στα εργοστάσια της Κίνας που φτιάχνουν τα τάμπλετ....Το πάω μακριά; Μπορεί. Ισχύει όμως και αυτό.

2) Η χρήση τάμπλετ σημαίνει ένας επιπλέον πειρασμός: Να χρησιμοποιήσεις έτοιμη φυλλάδα. Για να μην παρεξηγηθούμε, η φυλλάδα φτιάχνεται με πολύ μεράκι και αγάπη και ανιδιοτέλεια πιστεύω, από όσους τις φτιάχνουν και τις μοιράζονται. Και εξυπηρετούν έναν παλαιό ψάλτη ο οποίος ούτως η άλλως γνωρίζει τυπικό. Σώζουν επίσης, στην κυριολεξία, έναν τελείως άπειρο ψάλτη ο οποίος αναγκάζεται να καλύψει μια κενή θέση, π.χ. στην επαρχία. Όμως, δεν βοηθούν τον άπειρο να μάθει τυπικό, ο οποίος θα μπει φυσικά στον πειρασμό να την χρησιμοποιεί συνεχώς και θα μείνει για πάντα άσχετος. Ακόμα και ο παλαιός ψάλτης, ο οποίος χρησιμοποιεί φυλλάδα και τυγχάνει να έχει μαθητευόμενους δίπλα του, το μόνο τυπικό που τους διδάσκει είναι: "περιμέντε να ανεβάσει τη φυλλάδα ο ευλογημένος". Αυτό είναι νομίζω ανευθυνότητα από μεριάς του ψάλτη-δασκάλου και ήδη οδηγεί σε υποβάθμιση του επιπέδου γνώσών μας στο τυπικό. Το φαινόνενο αυτό έχουν κατακρίνει αρκετοί παλαιοί ψάλτες (ευτυχώς). Ενδεικτικώς θυμάμαι τον κ. Βουγιουκλή, θα υπάρχουν και άλλοι.
Η φυλλάδα είναι προβληματική και για έναν άλλο λόγο.
Διευκρίνηση: Ξέφυγα λιγάκι από το θέμα. ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΑΙ ότι άλλο χρήση τάμπλετ, άλλο χρήση φυλλάδας. Όμως, η ύπαρξη τάμπλετ σημαίνει μεγαλύτερος πειρασμός να χρησιμοποιήσεις φυλλάδα και συνεπώς τα δύο φαινόμενα είναι αλληλοτροφοδοτούμενα.
Η φυλλάδα έχει και ένα ακόμα προβληματικό σημείο: Είναι στην απόλυτη ευχέρεια του δημιουργού της. Αυτονόητο θα μου πεις. Σε ένα ναό όμως που ο ένας εκ των δύο ψαλτών αποφασίζει να χρησιμοποιήσει τη Κυριακή φυλλάδα, έχω ζήσει να δημιουργείται ΤΟ ΧΑΟΣ, καθώς η φυλλάδα διέφερε από τα δίπτυχα της εκκλησίας ή τέλος πάντων το βιβλίο τυπικού-διπτύχου με το οποίο είναι εφοδιασμένα τα ψαλτήρια του ναού. Οι λύσεις που μπορώ να σκεφτώ είναι τέσσερεις: 1) μια ακολουθία γεμάτη αταξίες και τι μας νοιάζει, 2) να αναγκαστεί ο άλλος ψάλτης να χρησιμοποιεί και αυτός φυλλάδα, 3) να αναγκαστεί να ελέγχει από βραδύς τη φυλλάδα αυτός που τη χρησιμοποιήσει, ώστε να είναι σύμφωνη με αυτά που προβλέπεται να ειπωθούν (τότε ποιος ο λόγος να τη βάλεις, που το χρονικό κέρδος) και 4) να μην χρησιμοποιείται.

3) Η χρήση pdf σε τάμπλετ παρουσιάζει δύο προβλήματα. Στη περίπτωση που μιλάμε για pdf βιβλίων, αυτά παρουσιάζουν λάθη τα οποία δεν είναι εύκολο να διορθωθούν, και τέλος πάντων κανείς απ' ότι ξέρω δεν κάθεται να το κάνει. Στη περίπτωση που μιλάμε για κείμενο που κάποιος το έχει δακτυλογραφήσει και φτιάξει pdf (μουσικό ή μη), συνήθως περιέχει λάθη, κατά κανόνα πολύ περισσότερα από τις έντυπες εκδόσεις. Ναι, γνωρίζω ανθρώπους που είναι εξαιρετικά φιλότιμοι και έχουν προσφέρει και εδώ και γενικώς στη ψαλτική κοινότητα χιλιάδες σελίδες δακτυλογραφημένο κείμενο, δεν τους κατονομάζω, τους γνωρίζουμε όλοι. Όμως, από τη στιγμή που φτιάχνεις κάτι ηλεκτρονικό, αυτό δεν είναι φτιαγμένο με την ίδια υπευθυνότητα που είναι το έντυπο. Το έντυπο μια φορά θα βγεί.....θα πληρώσεις τα μαλλιοκέφαλά σου αν θες να το εκδώσεις, για αυτό θα το τσεκάρεις....θα το διορθώσης.....θα ξενυχτήσεις για να είναι όσο γίνεται φροντισμένο....απαλλαγμένο λαθών...γιατί έτσι και βγει, τελείωσε, ότι έκανες έκανες, και θα μείνει (για αιώνες, όπως προανέφερα). Ενώ το ηλεκτρονικό αρχείο σκασίλα σου. Εντάξει, όσο φροντισμένο και να είναι, ο δημιουργός του βάζει πολύ λιγότερη προσοχή σε σύγκριση με τον δημιουργό ενός εντύπου. Θα βρει και κάμποσα λάθη....απλώς το διορθώνει, ζητάει συγνώμη και το ξαναστέλνει. Εντωμεταξύ από τους αποδέκτες, άλλοι έχουν το διορθωμένο, άλλοι το αδιόρθωτο και το αποτέλεσμα είναι να χρησιμοποιούνται στη λατρεία ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΜΦΙΒΟΛΟΥ ΠΡΟΕΛΕΥΣΗΣ και περιεχομένου άνευ έγκρισης από κανέναν. Ποιος μπορεί να ελέγξει ένα τέτοιο περιεχόμενο και να το εγκρίνει....Και ποιος μπορεί να αποκλείσει τη πιθανότητα κάποιος κακόβουλος/αιρετικός να εισάγει επίτηδες διαφοροποιήσεις σε κείμενα και να τα διανέμει για λειτουργική χρήση. Το τελευταίο είναι ίσως λίγο δύσκολο καθώς η κοινότητά μας είναι μικρή και γνωριζόμαστε μεταξύ μας. Είναι όμως πολύ εύκολο να συμβεί και το θεωρώ άκρως επικίνδυνο.

ΥΓ. Σε ερώτηση που είχα κάνει σε πρώην μέλος του δεξιού πατριαρχικού χορού, μου είχε πει ότι χρησιμοποιούν λειτουργικά βιβλία της Αποστολικής Διακονίας, τα οποία έχουν διορθώσει με μολυβάκι. Όταν οι πατριαρχικοί χοροί μεταβαίνουν να ψάλλουν σε άλλο ναό, παίρνουν μαζί τους ΕΚΕΙΝΑ ΚΑΙ ΜΟΝΟ τα βιβλία. Θεωρώ εξόχως ΣΩΣΤΗ τη τακτική, που εξασφαλίζει το κατα δύναμιν αλάνθαστο της ακολουθίας. Επιτρέψτε μου επίσης να περιαυτολογήσω. Έχω στη κατοχή μου, για παράδειγμα, ένα αντίτυπο του Ταμείου Ανθολογίας του Φωκαέως (Θ. Λειτουργία), από τότε που πρωτοανέλαβα ψάλτης. Έχω μέσα ένα τόνο μολύβι, έχω διορθώσει λάθη, σημειώσει ισοκρατήματα στα περισσότερα Χεροβικο-κοινωνικά, έχω περικλείσει σε αγκύλες τμήματα που μπορούν να παραληφθούν χάρη συντομίας...κτλ...τα πάντα. Αυτό αξίζει περισσότερο από εκατοντάδες βιβλία σε pdf που μπορεί να έχει κάποιος γιατί είναι η συσσωρευμένη δική μου καταγεγραμμένη εμπειρία (η φυσικά του καθενός στη θέση μου).

4) Δεν είμαι ειδικός για να παράσχω επιστημονικές αναφορές. Όμως γνωρίζω ως γονέας μικρών παιδιών ότι στην κοινή γνώμη υπάρχει μια ανησυχία για πιθανές δυσμενείς επιδράσεις της πολύωρης θέασης οθόνης στη σωστή ανάπτυξη των παιδιών. Έχω ακούσει με τα αυτιά μου ειδικούς να λένε ότι η θέαση τηλεόρασης για πολλές ώρες συνδέεται με την εμφάνιση ΔΕΠΥ (μια μορφή δυσλεξίας) στα παιδιά (σε φιλική μας οικογένεια που το αγόρι τους έχει διάφορα θέματα). Έχω υπόψη επίσης μια έρευνα που ισχυρίζεται ότι η ανάγνωση από ηλεκτρονικό μέσο (υπολογιστή, τάμπλετ κτλ) δυσχεραίνει τη μνήμη. Κοινώς, ο εγκέφαλος δεν τα πιάνει εύκολα. (Μεταξύ μας, μέχρι να έχω στα χέρια μου την έρευνα, την οποία ψάχνω, δεν την αποδέχομαι. Αν ισχύει όμως; ). Εσύ που είσαι ψάλτης και για μια ώρα κάθε Κυριακή έχεις ανοιχτό το τάμπλετ, ίσως δεν σε επηρεάζει και τόσο. Είσαι όμως ένας "λύχνος επί της λυχνίας" και σε βλέπουν όλοι να παίζεις με την οθόνη σου, μεταδίδοντας το μήνυμα, ιδίως σε παιδιά, να βλέπουν και αυτά όσο περισσότερο μπορούν στην οθόνη τους.

Τελειώνοντας σιγά σιγά, καταγράφτηκαν πολλοί λόγοι που δικαιολογούν τη χρήση τάμπλετ στο αναλόγιο. Βασικά είναι ο εξής ένας: Η ΕΥΚΟΛΙΑ. Και εμένα μου αρέσει η ευκολία και δεν μπορώ φυσικά να αποτρέψω κανέναν από το να την απολαμβάνει. Επισημαίνω ωστόσο τον κίνδυνο οι μελλοντικοί ψάλτες να είναι ακόμα κατώτερου επιπέδου από ότι είμαστε εμείς.

Τέλος, για να σχολιάσουμε λίγο και την πατριαρχική εγκύκλιο, νομίζω λέει σωστά πράγματα. Σχολίασαν κάποιοι ότι το πατριαρχείο χάνει το δάσος και επισημαίνει το δέντρο. Μπορεί να είναι και έτσι. Θα ήταν ευχής έργον να φτιάξουμε έστω το δέντρο, εμείς που το δέντρο είναι η αρμοδιότητά μας, και ο Θεός θα κρίνει το Πατριαρχείο και το δάσος ολόκληρο.

Συγνώμη για την πολυλογία, το 'βγαλα το θηρίο (που λέει και ο Χάρυ Κλύν στον επιτυχημένο δίσκο του The X-Klynn Files, έτος 199Χ).
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Συμφωνούμε απόλυτα. Δεν είπα κάτι διαφορετικό, αλλά φαίνεται δεν ήμουν ακριβής στη διατύπωση.


Σίγουρα , αλλά όλα αυτά δημιουργούνται, καθιερώνονται και υπάρχουν για αποκλειστικά λειτουργική χρήση.Τα ηλεκτρονικά όχι.


Δεν ξέρω τι να σας απαντήσω . Αν το e-reader είναι αναπόσπαστο μέρος του αναλογίου, ενδεχομένως ναι (δεν είμαι ο αρμόδιος να αποφανθώ), αν , όμως, γενικά χρησιμοποιείται προς ανάγνωση , δεν ξέρω. Είναι κάτι ανάλογο ( όχι βέβαια το ίδιο, σε καμιά περίπτωση ) με τα σκεύη του Ναού , δεν μπορούμε, παρ΄εκτός ανάγκης, να τα παρακάμψουμε, πχ τη λόγχη , χρησιμοποιώντας ένα κοινό μαχαίρι που χρησιμοποιείται και για άλλες ανάγκες και χρήσεις, όσο και αν συχνά συμβαίνει χωρίς να προβληματίζει πλέον και να ενοχλεί.

Δεν μπορώ να είμαι απόλυτος πάνω στο θέμα γι' αυτό μίλησα και για αναπόφευκτη χρήση της τεχνολογίας σε κάποιες περιπτώσεις. Έκανα απλώς μια απόπειρα να κατανοήσω το νόημα της Πατριαρχικής εγκυκλίου, χωρίς να "αποφαίνομαι", γιατί , άλλωστε, δεν έχω καταλήξει.
Και επαναλαβάνω

Ξέρετε τὴν ἴδια σειρὰ Μηναίων τῆς ΑΔ, σὲ μεγάλο σχῆμα, χρησιμοποιοῦσα καὶ σὲ πανεπιστημιακὸ Σπουδαστήριο γιὰ ἐρευνητικοὺς σκοοποὺς. Ἦταν καθιερωμένα τὰ βιβλία; Δὲ νομίζω. Καὶ κάποτε ἔχω δανειστεῖ μηναῖο στὸ σπίτι μου ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο γιὰ νὰ μελετήσω κάποια πράγματα

Πάντως γενικότερα καλὸ εἶναι νὰ μὴ συγχέουμε τὰ χρηστικὰ βιβλία μὲ τὰ ἱερὰ σκεύη ποὺ χρησιμοποιοῦνται στὰ μυστήρια ἤ στὴ λατρεία. Σὰ νὰ λέμε πὼς μιὰ πλαστικοποιημένη εἰκόνα κάποιου ἁγίου εἶναι «κατώτερη» μιᾶς ζωγραφισμένης εἰκόνας. .

Θέλει προσοχή.
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ἕνα ἔμμεσο ἐπιχείρημα ποὺ ἀναφέρεται συχνὰ καὶ ἀναφέρθηκε καὶ ἐδῶ, ἀφορᾶ στὸ θέμα τοῦ τυπικοῦ, καὶ στὸ πῶς οἱ συντεταγμένες ἕτοιμες ἀκολουθίες συμβάλουν ὄχι μόνο στὴν μὴ μελέτη του, ἀλλὰ καὶ στὴν σταδιακὴ παραγκώνισή του...

Θὰ τὸ γράψω ὅσο πιὸ εὐγενικὰ μπορῶ. Ὅσων οἱ ψαλτικὲς ὑποχρεώσεις περιορίζονται σὲ μία Κυριακὴ ἤ μία Δεσποτοθεομητορικὴ ἑορτὴ ἢ σὲ μία πανήγυρη, καὶ δὲν ἔχουν ἔστω μελετήσει ἀπὸ μόνοι τους τί συμβαίνει τὶς ὑπόλοιπες ἡμέρες τοῦ χρόνου, γνωρίζουν ἕνα πολὺ μικρὸ ποσοστὸ τοῦ τυπικοῦ, γιὰ τὸν ἁπλούστατο λόγο ὅτι πέραν τῶν Κυριακῶν, τὰ ὑπόλοιπα προαναφερθέντα εἶναι ἕτοιμα καὶ κατὰ σειρὰν στὰ μηναῖα. Τί ἐμπειρία ἐπὶ τοῦ τυπικοῦ χρειάζεται γιὰ νὰ ψάλλει κανεὶς τὴν ἀκολουθία τῆς Κοιμήσεως τῆς Θεοτόκου ἢ τὴν ἑορτὴ τοῦ Ἁγίου Νικολάου; τὸ μηναῖο εἶναι τυφλοσούρτης μόνο του. Τὰ μουσικὰ οὕτως ἢ ἄλλως κάπου θὰ τὰ ἔβρισκε ὁ καθένας.

Οἱ συντεταγμένες ἀκολουθίες ποὺ συντάσσονται ἀφοροῦν κατὰ κανόνα Κυριακές, Δεσποτοθεομητορικὲς καὶ μεγάλες ἑορτές. Δὲν ἔχω δεῖ πουθενὰ νὰ συντάσσονται συστηματικὰ ἀκολουθίες ψιλῶν καθημερινῶν ἢ καθημερινῶν Μεγάλης Τεσσαρακοστῆς, ἐκεῖ ὅπου πραγματικὰ χρειάζεται ἡ διάκριση τοῦ ἀπὸ ποῦ θὰ ψάλλουμε καὶ τί. Τὸ δὲ φαινόμενο μεγάλες μάλιστα ψαλτικὲς μορφὲς τοῦ σήμερα καὶ τοῦ χθὲς ποὺ μετέτρεπαν βιαίως σὲ πανηγύρι μία ψιλὴ καθημερινὴ μὲ Καταβασίες, αἴνους, μεγάλη δοξολογία κλπ. διότι δὲν ἤξεραν οὔτε ξέρουν πῶς ψάλλεται ἕνας καθημερινὸς Ὄρθρος, δὲν σχετίζεται μὲ τέτοιου εἴδους ἐργασίες.

Λοιπόν, οἱ ἐργασίες αὐτὲς οὐσιαστικὰ ἀναφέρονται σὲ κάτι ποὺ (ὑποτίθεται) γνωρίζουμε ἤδη. Ἂν ἀπὸ τὴν ἄλλη δὲν τὰ γνωρίζουμε καὶ ἕνας δάσκαλος τὶς χρησιμοποιεῖ πρὸς ἐκμάθηση τῶν μαθητῶν του, ἐπίσης δὲν εὐθύνονται οἱ συντάκτες.

Υ.Γ. (Περίπου ἄσχετο). Ἐπειδὴ ἔχω πολλάκις κατηγορηθεῖ ὡς συντάκτης τέτοιων ἐργασιῶν, ἴσως καὶ ἄλλοι ποὺ κάνουν τὸ ἴδιο, νὰ ἀναφέρω ἐδῶ ὅτι ὁπουδήποτε δημοσιοποιοῦνταν/νται αὐτὲς οἱ ἐργασίες, γίνεται μετὰ ἀπὸ παράκληση -μετὰ ἀντιδράσεών μου- συντονιστῶν τῶν μέσων ποὺ τὶς φιλοξενοῦν. Σὲ ἕνα τέτοιο χῶρο βρισκόμαστε, τὰ πρόσωπα στὰ ὁποῖα ἀναφέρομαι εἶναι συγκεκριμένα, καὶ μποροῦν νὰ μὲ διαψεύσουν. Προσωπικὰ δὲν τὶς συντάσσω γιὰ νὰ τὶς δημοσιεύσω (στὸ παραπάνω κείμενό μου γράφω περὶ τῶν likes καὶ τὸ πόσο τὰ ἐκτιμῶ), παρὰ γιὰ τὴν ἐξυπηρέτηση τῶν ἀναγκῶν τῆς ἐνορίας μου καὶ μόνον.
 

ΠΜΧ

...
Έχω εκφραστεί κ εγώ αρκετές φορές για το θέμα. Οι απόψεις μου συνοψίζονται ως εξής:

Εξόχως ενδιαφέρουσα η ανάλυσή σας. Αν μου επιτρέπετε, ορισμένες αντιρρήσεις, προσθήκες κλπ...:

Στο σημείο (1): Διαφωνώ για πολλούς λόγους. Όταν αποφάσισα να πάρω τάμπλετ, πήρα για κατ' οίκον μελέτη, και έτυχε να χρειαστεί και σε κάποια αναλόγια. Παρόλο που ουσιαστικά το χρησιμοποιώ για αυτό, μου έχει καταστεί πολύ βοηθητικό και σε κάποιες εργασίες. Έτσι, διαφωνώ στο εξής: είχα έτσι κι αλλιώς την ιδέα να πάρω. Η Βυζαντινή μου ισχυροποίησε την απόφαση. Είναι περίπου σαν το κινητό. Χαλάει με τον καιρό, αλλά δεν το χρησιμοποιείς μόνο για τα μηνύματα. Τέλος, να αναφέρω ότι τα σύγχρονα τάμπλετ της τιμής που αναφέρετε, με μή βαριά χρήση αντέχουν πολύ περισσότερο. Προφανώς όχι για εικοσαετίες, αλλά ξαναλέω ότι μπορεί οι περισσότεροι να το βολεύονται έτσι κι αλλιώς και για πολλά άλλα θέματα. Συγγνώμη αν σας μπερδεύω. Για την παιδική εργασία σαφώς έχετε δίκιο.

Στο σημείο (2): Συμφωνώ, αλλά επιμένω ότι όλα επαφίενται στην ωριμότητα του χρήστη. Αντίστοιχα, αφότου ήρθαν τα Δίπτυχα και το Εγκόλπιο, πόσοι νέοι ψάλτες ασχολούνται σε βάθος με το Τυπικό του Βιολάκη και τόσων άλλων;

Στο σημείο (3): Ήταν και ένας από τους λόγους που ψιλομετάνιωσα όταν έφτιαξα κάτι αντίστοιχο... Ευκολία στην έκδοση, μηδαμινή κριτική. Βέβαια, μην είστε και απόλυτα σίγουρος ότι όσοι δεν διορθώνουν τα λάθη στο τάμπλετ θα τα διόρθωναν αν είχαν βιβλίο.

Στο σημείο (4): Συμφωνώ... Δεν είμαι γιατρός, βέβαια, αλλά τουλάχιστον είμαστε σίγουροι ότι το βιβλίο δεν κάνει κακό. Ενώ το τάμπλετ, και μόνο που ενοχλεί στα μάτια, κάτι λέει...
 

Giorgos Sterpis

Νέο μέλος
Καλησπέρα
Ηθελα να παρατηρήσω ότι μιλάμε για μια επιστολή του Πατριαρχείου σε συγκεκριμένο Μητροπολίτη και όχι για εγκύκλιο.
Πιθανώς σε καποια ακολουθία που παρίστατο ο Πατριάρχης να εψαλλαν κατι εκτος τυπικού λόγω "ετοιμης" ακολουθίας, να έγινε και ψιλοπαρεξηγηση, η μια κουβέντα φέρνει την άλλη ...
Νομιζω οτι αναλώνετε χρονο και δυναμικό χωρις ουσιαστικό λόγο.
Θα πρότεινα να το κλείναμε το θέμα.
 

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Χρήστο ξαναδιευκρινίζω ότι εγώ προσωπικά σε θαυμάζω για την δουλειά που κάνεις, (και όσους επίσης), και ότι ποτέ δεν υπαινίχθηκα (ούτε θα το κάνω) ότι αυτή τη δουλειά την κάνεις (και οι άλλοι συντάκτες φυλλάδας) για να μαζεύεις Thanks, Like, Θαυμαστές (ο Θεός και η ψυχή του καθενός, δε γνωρίζω-δε με ενδιαφέρει). Απλώς θεωρώ ότι είναι βλαβερές μακροπρόθεσμα οι συνέπειες της χρήσης τους, ακόμα και αν, πράγματι, δεν μπορείς να πεις ότι φέρουν ευθύνη οι συντάκτες της.

Λοιπόν, οἱ ἐργασίες αὐτὲς οὐσιαστικὰ ἀναφέρονται σὲ κάτι ποὺ (ὑποτίθεται) γνωρίζουμε ἤδη. Ἂν ἀπὸ τὴν ἄλλη δὲν τὰ γνωρίζουμε καὶ ἕνας δάσκαλος τὶς χρησιμοποιεῖ πρὸς ἐκμάθηση τῶν μαθητῶν του, ἐπίσης δὲν εὐθύνονται οἱ συντάκτες.

Σωστό εν μέρει. Όμως ο δάσκαλος που τις χρησιμοποιεί, δεν το κάνει προς εκμάθηση των μαθητών του (δεν μαθαίνουν απολύτως τίποτα) αλλά προς διευκόλυνσή ΤΟΥ.

ΠΑΡΑΔΕΧΟΜΑΙ ΩΣΤΟΣΟ ότι τέτοιες συμπεριφορές από μεριάς δασκάλων μπορεί να προκύψουν και άνευ χρήσεως τάμπλετ. Υπάρχει ψαλτικός χορός πολυμελέστατος όπου ο χοράρχης είναι ο μόνος (μαζί με δύο ακόμα) γνώστης του τυπικού. Κάθε Κυριακή έχει έτοιμες φωτοτυπίες και όλη την ώρα γίνεται πάρε δώσε σελίδων στους χορωδούς, οι οποίοι απλώς ψάλλουν ότι έχουν μπροστά τους, μη έχοντας ιδέα κατά τα άλλα τι γίνεται (μου το έχουν πει οι ίδιοι).
Δεν κατηγορώ τον χοράρχη. Και εγώ αν είχα τέτοιο πολυμελή χορό, πιθανότατα να έκανα ακριβώς το ίδιο ή και χειρότερα. Δεν είναι εύκολο να διδάξεις σε τόσους ανθρώπους τυπικό, μη πω αδύνατο.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Είναι άλλο θέμα το "Γιατί δεν χρησιμοποιώ ψηφιακές συσκευές στο αναλόγιο" και εντελώς άλλο θέμα "Γιατί δεν πρέπει κανείς να χρησιμοποιεί ψηφιακές συσκευές στο αναλόγιο". Το πρώτο, υποκειμενικά απολύτως δικαιολογημένο, μπορεί να προσφέρει και σε κάποιον άλλον τροφή για σκέψη, να αναδείξει και άλλες πλευρές του ζητήματος, ενδεχομένως σημαντικές, που του διαφεύγουν. Κάποια από τα παραπάνω μηνύματα κινούνται σ' αυτή την κατεύθυνση. Το δεύτερο "μυρίζει" επιβολή, καταναγκασμό, κουνάει το δάχτυλο, και είναι επόμενο να δημιουργεί αντιδράσεις. Ιδίως όταν προέρχεται από κάποιους που έχουν άγνοια του αντικειμένου γιατί ποτέ ή πολύ σπάνια έχουν χρησιμοποιήσει τέτοιες συσκευές.
 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
Καλησπέρα
Ηθελα να παρατηρήσω ότι μιλάμε για μια επιστολή του Πατριαρχείου σε συγκεκριμένο Μητροπολίτη και όχι για εγκύκλιο. ....
Επιστολή ίσως. αναφέρει όμως ότι η προτροπή είναι «....αποφάσει της περί ημάς Αγίας και Ιεράς Συνόδου...»
 
Τάσσομαι αναφανδόν υπέρ της χρήσης και μόνο εντύπων βιβλίων για πολλούς και διαφορετικούς λόγους αλλά κυρίως γιατί είναι κομμάτι της παράδοσής μας και μπορεί και να μυρίζουν Κερί και λιβάνι. Κατά κοινή ομολογία οι πιστοί αναπαύονται έτι παραπάνω σε μοναστηριακές ή πατριαρχικές ακολουθίες που στερούνται τέτοιων ευκολιών (τάμπλετ) από κάποιες ενοριακές που από έκπτωση σε έκπτωση κατάντησαν συναυλίες. Δεν μπορώ να φανταστώ τους Πατριαρχικούς χορούς με τάμπλετ πολλώ δε μάλλον τους Αγιορείτες. Ας ελπίσουμε αυτοί να κρατήσουν γερά στις επάλξεις της παράδοσης και ας μην παρασυρθούν σε νεοτερισμούς κενού περιεχομένου. Παραθέτω ένα απόσπασμα από την ιστοσελίδα το στασίδι μου. Ο τίτλος είναι ΜΕ ΤΑ ΠΑΛΙΑ ΚΑΙ ΑΥΘΕΝΙΚΑ.
Και γράφει μεταξύ άλλων ο συγγραφέας του: Σε κάποια στιγμή με πλησίασε ο εφημέριος του ναού, ένας λίαν δραστήριος έγγαμος ιερέας εκ Θάσου ο π. Βασίλειος Ιωαννίδης και μού έδωσε δύο μουσικά βιβλία γιά να τα δώ. Μου είπε ότι τα βρήκε και τα διαφύλαξε ανάμεσα σε αποκαϊδια και καμένες εικόνες από τα τραγικά γεγονότα του 1955. Ακόμη μού είπε ότι βρήκε και άλλα που θα φέρει άλλη μέρα και επίσης ότι ενημέρωσε και τον Σεβ/το επόπτη της περιφέρειας Μητροπολίτη Σηλυβρίας κ.κ. Μάξιμο. Ηταν ο ένας τόμος της 4τομης Μουσικής Πανδέκτης και ο Ορθρος από το Ταμείο Ανθολογίας του Φωκαέως. Αμφότερα στην αυθεντική τους έκδοση. Ειλικρινά τα άνοιξα και ευωδίασα λιβάνι και κερί. Είναι εντελώς διαφορετική η αίσθηση να ψάλλεις από βιβλία παλαιά, είτε λειτουργικά είτε μουσικά, των αυθεντικών εκδόσεων και μάλιστα χρησιμοποιημένα από άγνωστους συναδέλφους Ψάλτες σε ημέρες δόξης της Ψαλτικής εδώ.
 

ΠΜΧ

...
Είναι άλλο θέμα το "Γιατί δεν χρησιμοποιώ ψηφιακές συσκευές στο αναλόγιο" και εντελώς άλλο θέμα "Γιατί δεν πρέπει κανείς να χρησιμοποιεί ψηφιακές συσκευές στο αναλόγιο". Το πρώτο, υποκειμενικά απολύτως δικαιολογημένο, μπορεί να προσφέρει και σε κάποιον άλλον τροφή για σκέψη, να αναδείξει και άλλες πλευρές του ζητήματος, ενδεχομένως σημαντικές, που του διαφεύγουν. Κάποια από τα παραπάνω μηνύματα κινούνται σ' αυτή την κατεύθυνση. Το δεύτερο "μυρίζει" επιβολή, καταναγκασμό, κουνάει το δάχτυλο, και είναι επόμενο να δημιουργεί αντιδράσεις. Ιδίως όταν προέρχεται από κάποιους που έχουν άγνοια του αντικειμένου γιατί ποτέ ή πολύ σπάνια έχουν χρησιμοποιήσει τέτοιες συσκευές.
Ναι, η αλήθεια είναι ότι σιγά σιγά η συζήτηση εκτρέπεται στην πρώτη κατεύθυνση, που αναφέρετε. Είναι πολύ ενδιαφέρον θέμα, βέβαια, και το ένα και το άλλο... Ίσως δεν είναι κακό να παραμείνουν μαζί και να συνεχίσει η κατάσταση ως έχει... Απλά με λίγο διαφορετικό τίτλο.
 

ΠΛΗΘΩΝ ΜΒ

Παλαιόν Μέλος
Δηλ. αν βάλουμε ένα μόνιτορ σ' ένα προσκυνητάρι και περάσουμε μέσα όλες τις εικόνες των καθ' ημέρα εορταζόμενων Αγίων και κάθε μέρα πατάμε το κουμπί - τάακ - και αλλάζει η εικόνα, και με χαρά οι πιστοί προσκυνούν, και μείς (οι καθ' ύλην αρμόδιοι ) δεν αναγκαζόμαστε να ψάχνουμε εικόνα για το κάθε Άγιο - και πού την έχουμε κρύψει, και τον έχουμε τον Άγιο σε εικόνα ; κοκ - πώς το βλέπετε, θα έχουμε μεγάλη αμαρτία ; ! Εντάξει δε λέω να κάνουμε εναλλαγή Εικόνων - με σλάϊτ σόου - των καθ' ημέρα Αγίων, μόνον μία κάθε ημέρα !
Στα σοβαρά τώρα : νομίζω αυτή την γενίκευση, προσπαθεί να προλάβει η εγκύκλιος. Αλλά φοβάμαι, πως το ποτάμι (πεστε το και "εξέλιξη"), άρχισε να κυλάει ήδη, από τότε που η Εύα, έφαγε το μήλο ! Και όσο πάει, φουσκώνει, φουσκώνει, δυναμώνει, δυναμώνει, παρασέρνει, παρασέρνει.... Και χρειάζεται ολοένα και μεγαλύτερη προσπάθεια, για να μη σε παίρνει μαζύ του και σε εξαφανίζει...
Χρειάζεται ΔΙΑΚΡΙΣΗ παντού ( αλλά πού να την βρούμε ). Γι' αυτό : "....ἀδιαλείπτως προσεύχεσθε, 18 ἐν παντὶ εὐχαριστεῖτε· τοῦτο γὰρ θέλημα Θεοῦ ἐν Χριστῷ ᾿Ιησοῦ εἰς ὑμᾶς. 19 τὸ Πνεῦμα μὴ σβέννυτε, 20 προφητείας μὴ ἐξουθενεῖτε. 21 πάντα δὲ δοκιμάζετε, τὸ καλὸν κατέχετε· 22 ἀπὸ παντὸς εἴδους πονηροῦ ἀπέχεσθε". (Το "πάντα δε δοκιμάζετε" μου φαίνεται έπρεπε να το...σβύσω !).
 
Ο σκοπός σε κάθε εποχή ποτέ δεν θα αλλάξει, το να ψαλεί δηλαδή σωστά η όποια ακολουθία, αρκεί το μέσον με το οποίο θα τον επιτύχουμε να μας βοηθά. Είτε βιβλίο είναι, είτε φωτοτυπία, είτε τάμπλετ. Ήδη αναφέρθηκε εύστοχα από τον Χρήστο η δυσκολία των καθημερινών ακολουθιών. Το ψάξιμο του τυπικού ποτέ δεν θα χαθεί, όλοι το γνωρίζουμε εκ πείρας. Η ουσία είναι ο τρόπος που χρησιμοποιείς το μέσον και όχι το μέσον. Ξαναγράφω ότι όλα είναι στο μυαλό και η ωριμότητα φαίνεται από τις πράξεις μας. Καταλαβαίνω ότι για κάποιους το πρόβλημα να είναι στο φαίνεσθαι, στην ιερότητα που χάνεται ή σε οτιδήποτε άλλο, δεκτόν, δεν έχουμε άλλωστε όλοι τα ίδια βιώματα. Το να κολλάμε όμως ταμπέλες περί εγωιστικής επίδειξης τεχνολογίας και άλλα συναφή, σε πρόσωπα που δεν γνωρίζουμε, για να δικαιώσουμε την άποψή μας, είναι το λιγότερο άδικο.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
Το πρόβλημα το έχω εντοπίσει όταν η τεχνολογία αντικαθιστά λειτουργίες που πριν ανήκαν σε ανθρώπους. Στην περίπτωση αντικατάστασης του ανθρώπου χάνεται το εκκλησιαστικό νόημα μιας και ό, τι προσφέρεται στην λατρεία είναι από τον άνθρωπο στον Θεό κι όχι από κάποιο άψυχο αντικείμενο. Ο ισοκράτης λχ δεν είναι ένας βόμβος που ηχεί για ομορφιά, είναι ένας άνθρωπος ο οποίος κάθε ήχος που βγάζει είναι προσευχή που κατευθύνεται κι αυτή μαζί με όλες τις προσευχές των πιστών ως θυμίαμα ενώπιον του Κυρίου. Αντικαθιστώντας τον άνθρωπο με το μηχάνημα καταργείς τον βασικό ρόλο του ισοκρατήματος που είναι ο λόγος της προσευχής προς τον Θεό. Οι καμπάνες είναι και αυτές κομμάτι της λατρείας, το χαρμόσυνο ή λυπητερό άκουσμα το μεταδίδει με την ψυχή του ο κωδωνοκρούστης. Το μηχάνημα παράγει έναν συγκεκριμένο μηχανικό ήχο χωρίς ψυχή, χωρίς λόγο προς τον Θεό και προς όλο το εκκλησίασμα. Το τάμπλετ όταν χρησιμοποιείται για αντικατάσταση άψυχου μέσου κι όχι ανθρώπου θεωρώ δεν δημιουργεί πρόβλημα. Στην προκειμένη περίπτωση αντικαθιστά όχι τα Λειτουργικά βιβλία αλλά το μέσο στα οποία είναι εκδομένα, το χαρτί. Λοιπόν παρατηρώ ότι έχουν περάσει τόσα χρόνια χρήσεις της τεχνολογίας απαράδεκτες, που αντικαθιστούν τον εκκλησιαζόμενο, δηλαδή που καταργούν ουσιαστικά την εκκλησία κι από την άλλη μας πειράζει η αλλαγή μέσου γραφής από χαρτί σε ηλεκτρονικά pixels. Ας χρησιμοποιούμε στην ζωή μας λοιπόν την τεχνολογία έτσι ώστε να μην αχρηστεύεται όσο είναι δυνατόν ο ανθρώπινος παράγοντας αλλιώς θα μπούμε σε μια κοινωνία που θα κυριαρχούν οι μηχανές (όπως στην αμερικάνικη ταινία terminator) ή μια ψεύτικη "πραγματικότητα" μια ψεύτικη "ζωή" όπως στο matrix.
 

pasapoyn

Παναγιώτης Σαπουντζής
Καλησπέρα
Ηθελα να παρατηρήσω ότι μιλάμε για μια επιστολή του Πατριαρχείου σε συγκεκριμένο Μητροπολίτη και όχι για εγκύκλιο.
Πιθανώς σε καποια ακολουθία που παρίστατο ο Πατριάρχης να εψαλλαν κατι εκτος τυπικού λόγω "ετοιμης" ακολουθίας, να έγινε και ψιλοπαρεξηγηση, η μια κουβέντα φέρνει την άλλη ...
Νομιζω οτι αναλώνετε χρονο και δυναμικό χωρις ουσιαστικό λόγο.
Θα πρότεινα να το κλείναμε το θέμα.

Έτσι φαίνεται πως έχουν τα πράγματα. Η επιστολή απευθύνεται προς τον Μητροπολίτη Ίμβρου και Τενέδου με αφορμή Θ. Λειτουργία που τελέστηκε σε εξωκλήσι της Ίμβρου. Από την εν λόγω ακολουθία υπάρχει και βίντεο.

https://fanarion.blogspot.com/2018/08/blog-post_37.html
 
Ξέρετε τὴν ἴδια σειρὰ Μηναίων τῆς ΑΔ, σὲ μεγάλο σχῆμα, χρησιμοποιοῦσα καὶ σὲ πανεπιστημιακὸ Σπουδαστήριο γιὰ ἐρευνητικοὺς σκοοποὺς. Ἦταν καθιερωμένα τὰ βιβλία; Δὲ νομίζω. Καὶ κάποτε ἔχω δανειστεῖ μηναῖο στὸ σπίτι μου ἀπὸ τὸ ἀναλόγιο γιὰ νὰ μελετήσω κάποια πράγματα

Πάντως γενικότερα καλὸ εἶναι νὰ μὴ συγχέουμε τὰ χρηστικὰ βιβλία μὲ τὰ ἱερὰ σκεύη ποὺ χρησιμοποιοῦνται στὰ μυστήρια ἤ στὴ λατρεία. Σὰ νὰ λέμε πὼς μιὰ πλαστικοποιημένη εἰκόνα κάποιου ἁγίου εἶναι «κατώτερη» μιᾶς ζωγραφισμένης εἰκόνας. .

Θέλει προσοχή.

Ευχαριστώ για τη προσοχή σας στα γραφόμενά μου και τον προβληματισμό μου. Ίσως έχετε απόλυτο δίκαιο . Προσωπικά , δεν με ξενίζει η χρήση του tablet , ειδικά όταν «σώζει» καταστάσεις στο Ψαλτήριο. Και , φυσικά, ουδείς μπορεί να αντιταχθεί στο να έχει διαθέσιμο κανείς το λειτουργικό υλικό σε tablet για προσωπική του χρήση . Το θεωρώ απαράδεκτο , όμως, να υποκαθιστά π.χ το Ευαγγέλιο ή τη φυλλάδα του Ιερέα. Τι προσφέρει σ’ αυτή τη περίπτωση;

Κανείς δεν νομίζω να ταυτίζει λειτουργικά βιβλία και ιερά σκεύη, αλλά και τα πρώτα και τα δεύτερα δεν παύουν να είναι χρηστικά στη λατρεία, γι’ αυτό και ιερά. Φυσικά τα πρώτα (λειτουργικά βιβλία) όχι απλώς επιτρέπεται , αλλά ίσως και επιβάλλεται να τα έχουμε και στα σπίτια μας .

Όσο για την πλαστικοποιημένη εικόνα φυσικά και δεν εικονίζει «κατώτερο» άγιο, γι’ αυτό την ασπαζόμεθα και τη έχουμε πχ στο πορτοφόλι μας . Δεν διανοηθήκαμε , όμως, ακόμη να καταργήσουμε την αγιογραφία και να βάλουμε στα τέμπλα πλαστικές εικόνες ή φωτοτυπίες, παρεκτός ανάγκης. Έχει και το υλικό την ιερότητά του. Σε λίγο και το πλαστικό πιθανόν να γίνει αποδεκτό και να «ιεροποιηθεί» και για χρήση εντός Ναού.

Το θέμα τελικά νομίζω πως είναι πόσο επιτρέπουμε την τεχνολογία να ενσωματωθεί στα της λατρείας και να μεσολαβεί στη σχέση του ανθρώπου με το Θεό. Ως ένα βαθμό, σίγουρα μεσολαβεί και επεμβαίνει.Το αντίθετο είναι ακραίος συντηρητισμός. Ποιο είναι , όμως, το σημείο στο οποίο μπαίνει απαγορευτικό; Με ποια κριτήρια; Αυτό το καθορίζουν πολλοί παράγοντες. Κάποιοι από τους οποίους είναι "καιρικοί", δηλαδή αυτό που σήμερα φαίνεται απαράδεκτο , αύριο γίνεται αποδεκτό. Κάποιοι , όμως, όχι. Αυτοί, όσο και αν είναι δύσκολο, πρέπει να εξερευνηθούν με σοβαρότητα και εκκλησιολογικά, θεολογικά και πνευματικά κριτήρια.
 
Η επιστολή απευθύνεται προς τον Μητροπολίτη Ίμβρου και Τενέδου με αφορμή Θ. Λειτουργία που τελέστηκε σε εξωκλήσι της Ίμβρου. Από την εν λόγω ακολουθία υπάρχει και βίντεο.
Δηλαδή , το θέμα εφορά μόνο το συγκεκριμένο εξωκλήσι; Σε τελική ανάλυση βλέποντας τις συνθήκες λατρείας σ' αυτό (έλλειψη αναλογίου- λειτουργικών βιβλίων) η χρήση της τεχνολογίας απέβη σωτήριος.
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Καλά που είχαν τάμπλετ και εβγαλαν την ακολουθία!
Ούτε αναλόγιο δεν υπήρχε και ήθελαν να έχουν βιβλία;;;;!!!!
Πού θα τα έβαζαν;;;
 
Last edited by a moderator:

leon1

ΑΠΤΜΧΕ Leon1
Το Πατριαρχείο Δογματικά τα έχει κάνει όλα ίσωμα, αλλά με τα tablet καλά έκανε, έχει και η βλακεία τα όρια!70 χρονών παππούδες να έρχονται με το tablet και να ψάχνουν τις ακολουθίες,χώρια ότι δεν ξέρουν και από τυπικό και τους διευκολύνει,αλλά παρακωλύεται η γνώση.Λοιπόν όποιος θέλει ταμπλέτα σπίτι του, η Εκκλησία δεν είναι τόπος για πειραματισμούς και καινοτομίες, στην Εκκλησία πάμε για Κάθαρση και δοξολογία στο Θεό όχι για Μόστρα!αρέσει σε ψάλτες δεν αρέσει πρόβλημα τους, πρέπει η χαζομάρα στην Εκκλησία να πάψει.
 
Status
Not open for further replies.
Top