Πατριαρχική "απαγορευτική" εγκύκλιος για την χρήση ψηφιακών μέσων στα αναλόγια

Status
Not open for further replies.

Shota

Παλαιό Μέλος
Απ´ οτι φαινεται αυτο το ζητημα υπαρχει και στη Δυση. Βλ. π.χ. εδω.

Προς ενημέρωση, εδώ η απόφαση της Καθολικής Εκκλησίας της Νέας Ζηλανδίας. Βασικά λέει πως η χρήση του tablet για τους άλλους σκοπούς όπως το e-mail, βίντεο κτλ το κάνει αυτομάτως ανάρμοστο για την λειτουργική χρήση εν ώρα της ακολουθίας.

https://cathnews.co.nz/wp-content/uploads/2012/04/Ipads-at-Mass.pdf
 
Η πιο πάνω απόφαση αναφέρεται ρητά στους Ιερείς και μόνον και όχι στους Ψαλτικούς χορούς.
Ίσως μια ανάλογη διευκρίνιση θα ήταν χρήσιμη και στα καθ' ημάς
 
Last edited:

Shota

Παλαιό Μέλος
Εγώ δεν έχω κανένα πρόβλημα με το tablet καθ´ αυτό. Αλλά θα ήτανε
(τουλάχιστον) περίεργο ένα Μηναίο να περιέχει και το βιβλίο της γαλλικής κουζίνας. Μα ακριβώς τέτοια πράγματα γίνονται με τα tablet ?
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Σχετικά με τα περί σκανδαλισμού των πιστών: Ψάλλω, χάριτι Θεού, εδώ και 2 χρόνια στο αριστερό αναλόγιο του Μητροπολιτικού Ναού του Ηρακλείου, με αναμεταδόσεις από τηλεόραση, χρησιμοποιώντας το tablet, κόσμος πολύς με έχει δει, και εντός ναού και από την οθόνη. Ειδικά στον διπλανό δίκλιτο ναό του 1756, αρχιτεκτονικά "μονόχωρο καμαροσκέπαστο" (σαν"δωμάτιο" δηλαδή), όπου τελούνται όλες οι καθημερινές ακολουθίες, απόδειπνα, προηγιασμένες, παρακλήσεις, παρουσία όχι δύο ή τριών πιστών, αλλά πλήρους λαού, ο κόσμος στέκεται δίπλα μου και από κάτω και βλέπει την κάθε μου κίνηση, διότι το αριστερό κλίτος είναι μεγαλύτερης χωρητικότητας από το δεξιό και έτσι εκτίθεμαι περισσότερο στον λαό σε σχέση με τον δεξιό ψάλτη. Μέχρι σήμερα ουδείς εκκλησιαζόμενος έχει δηλώσει στους ιερείς ότι σκανδαλίστηκε από αυτή μου τη δραστηριότητα. Επειδή ακριβώς δεν χρησιμοποιώ το tablet για να παίζω πασιέντζα την ώρα του κηρύγματος, αλλά μόνο για να κάνω τη δουλειά μου, έχοντας χρησιμοποιήσει εκτός από μουσικά και ψηφιακά λειτουργικά βιβλία (υποκατέστησα δηλαδή τα μη ψηφιακά κατά την εγκύκλιο). Το μαχαίρι μπορείς να το χρησιμοποιήσεις είτε για καλό (να κόψεις το ψωμί για να φας), είτε για κακό (να σκοτώσεις). Αν αυτό σημαίνει ότι, για να αποφύγουμε το δεύτερο ενδεχόμενο, πρέπει να εγκαταλείψουμε παντελώς τη χρήση του μαχαιριού, τότε θα έπρεπε να έχουμε καταργήσει πολλά πράγματα από την καθημερινότητά μας. Όλα είναι στο μυαλό και στις πράξεις μας. Και οι πράξεις μας δείχνουν την ωριμότητά μας, όχι η ηλικία μας ή η προϋπηρεσία μας. Θέλω και εγώ να πιστεύω ότι το Οικουμενικό Πατριαρχείο, στη δικαιοδοσία του οποίου ανήκουμε ως μεγαλόνησος, θα επανεξετάσει το ζήτημα και θα δώσει περισσότερες διευκρινίσεις σε νέα εγκύκλιο. Με την παρούσα, αυτό που καταλαβαίνω είναι: "πονάει κεφάλι, κόβουμε κεφάλι". Και σε καμμία περίπτωση δεν εξομοιώνεται η ορθή χρήση του tablet με τον ηλεκτρονικό ισοκράτη ή με το αρμόνιο. Μείζων πασών αρετών η διάκρισις.

Πές τα συνάδελφε, πές τα.

Ἀπὸ τὸ 2009 ἔχω καταργήσει τὸ χαρτί στὸ ἀναλόγιο, χάρη στὶς ἐξαιρετικὰ φιλότιμες προσπάθειες καθαρογραφῆς μουσικῶν καὶ λειτουργικῶν κειμένων ἀπὸ ἐξαίρετους συναδέλφους ὅπως ἐσύ, ὁ Τσακίρογλου, ὁ Κιαμηλίδης, ὁ Μεντζᾶς, ὁ Συμεωνίδης, ὁ Καραγιαννάκης κ.ἄ πολλοὶ ποὺ μοῦ διαφεύγουν.

Δὲν ἔχω κωλοβαρέσει ποτὲ μὲ τὸ tablet ἐπὶ τοῦ ἀναλογίου, κανεὶς δὲν ἔχει πεῖ κάτι, καὶ στὰ ξωκκλήσια ἁπλὰ εἶναι ἀναντικατάστατο.

Ὅποιος ἔχει πρόσβαση στὸ Πατριαρχεῖο, ἄς τοὺς πεῖ καμιὰ κουβέντα νὰ διευκρινίσουν τὴν ἐγκύκλιο καὶ νὰ τὴν ποῦνε σ' αὐτοὺς ποὺ φταῖνε, δηλαδὴ τοὺς ἱερεὶς ποὺ στὰ μυστήρια διαβάζουν τὰ ΠΑΝΤΑ ἀπὸ τὸ μηχάνημα ΚΑΙ τὸ ἱερὸ Εὐαγγέλιο.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Να διαβάζουμε και λίγο πέρα από τον τίτλο. Το επεσήμανα και στο πρώτο θέμα που ξεκίνησε με αφορμή την εγκύκλιο αυτή (εδώ), ότι αυτή αναφέρεται ΜΟΝΟΝ στην αντικατάσταση των ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ από ψηφιακές συσκευές και όχι γενικώς και αορίστως στην ΧΡΗΣΗ τέτοιων συσκευών. Η χρήση τάμπλετ για τα μουσικά κείμενα είναι σχεδόν αυτονόητη και δεν έχει καμιά σχέση με την εγκύκλιο αυτή. Μη τρελαθούμε κιόλας!
Βεβαίως και η απαγόρευση είναι γενική και προφανώς μόνο ως τέτοια εννοείται: εάν το Πατριαρχείο θεωρεί την αντικατάσταση των λειτουργικών βιβλίων ως απάδουσα στην ιερή τάξη και φέρουσα σκανδαλισμό στους πιστούς, το ίδιο συμβαίνει και για τα μουσικά κείμενα: ο πιστός που σε βλέπει από κάτω να παίζεις με την ταμπλέτα ή το κινητό, δεν ξέρει αν τα χρησιμοποιείς για Παρακλητική ή για μουσικό Αναστασιματάριο. Αυτός σε βλέπει να είσαι προσηλωμένος σε μια σύγχρονη τεχνολογία και αυτό είναι που δεν έχει θέση στο ιερό αναλόγιο. Όπως φέρει σκανδαλισμό και απάδει στην ιερή τάξη, κατά το Πατριαρχείο, να βλέπεις από μια ταμπλέτα το γραμματικό κείμενο, το ίδιο προφανώς συμβαίνει και για το μουσικό κείμενο. Πόσο μάλλον θεωρείται απάδον το να τραβάς selfies και να γράφεις στο facebook εν ώρα ακολουθίας... Μην παίζουμε με τις λέξεις, είναι προφανές ότι όταν απάδει το έλασσον, πόσο μάλλον απάδει το μείζον.

Και θα έλεγα όσοι επιζητούν παραθυράκια στην πατριαρχική ανακοίνωση, να τη διαβάσουν πιο καλά: "Δέον κατά ταύτα όπως παντελώς αποφεύγηται η χρήσις τοιούτων τεχνικών μέσων εν τοις Ιερεοίς Ναοίς και τη Θεία Λατρεία, οδηγούντων εν τέλει εις την εκκοσμίκευσιν της λειτουργικής ζωής". Τι πιο ξεκάθαρο;
 
Και στη βιβλιοθήκη του σπιτιού μου συνυπάρχουν (αν και όχι στα ίδια ράφια) βιβλία θεολογικά, νομικά, λογοτεχνικά κλπ μαζί με τον... Τσελεμεντέ!
Για να το ελαφρύνουμε λιγάκι ?
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Σχετικά με τα περί σκανδαλισμού των πιστών: [...] ο κόσμος στέκεται δίπλα μου και από κάτω και βλέπει την κάθε μου κίνηση [...] Μέχρι σήμερα ουδείς εκκλησιαζόμενος έχει δηλώσει στους ιερείς ότι σκανδαλίστηκε από αυτή μου τη δραστηριότητα.
Και να κάνεις καφενείο το ψαλτήρι δεν θα σου πει κανένας τίποτα, αυτό δεν σημαίνει ότι είναι σωστό.
Το μαχαίρι μπορείς να το χρησιμοποιήσεις είτε για καλό (να κόψεις το ψωμί για να φας), είτε για κακό (να σκοτώσεις). Αν αυτό σημαίνει ότι, για να αποφύγουμε το δεύτερο ενδεχόμενο, πρέπει να εγκαταλείψουμε παντελώς τη χρήση του μαχαιριού, τότε θα έπρεπε να έχουμε καταργήσει πολλά πράγματα από την καθημερινότητά μας. [...]σε καμμία περίπτωση δεν εξομοιώνεται η ορθή χρήση του tablet με τον ηλεκτρονικό ισοκράτη ή με το αρμόνιο. Μείζων πασών αρετών η διάκρισις.
Με τη λογική του "μαχαιριού", γιατί να μην εξομοιωθεί; Ενός κακού μύρια έπονται. Οι οπαδοί του ακαλαίσθητου ηλεκτρονικού ισοκράτη μετέρχονται το ίδιο ακριβώς επιχείρημα: "Αν τον χρησιμοποιώ σωστά, πού το πρόβλημα;" Μα "σωστή χρήση" του ισοκράτη σημαίνει να μην ακούγεται από κάτω και ταλαιπωρεί τους πιστούς με αυτό το ηχητικό αίσχος, αλλιώς δεν νοείται! Εν ονόματι λοιπόν της "σωστής χρήσης", βάλε και μια οθόνη αφής 25 ιντσών με ενσωματωμένο λειτουργικό σύστημα και επεξεργαστή να καλύπτει όλη τη θέση του βιβλίου στο αναλόγιο και χρησιμοποίησέ την ως υπολογιστή, για να βλέπεις και καλύτερα όλα τα βιβλία και να μπορείς να έχεις ανοιχτά πολλά παράθυρα και εφαρμογές για να τα διαβάζεις. Βάλε και μεγάλα ακουστικά για studio, για ν' ακούς καλύτερα το ισοκράτημα, το οποίο θα αλλάζεις από κινητό αφής με επίσης μεγάλη οθόνη. Οι προεκτάσεις του επιχειρήματος του "μαχαιριού" δεν έχουν τέλος και αν επιφέρει σκανδαλισμό και απάδει στην ιερή τάξη ένα τάμπλετ, όπως ορθώς αναφέρει η πατριαρχική ανακοίνωση, πόσο μάλλον αυτά.

Εγώ θα έλεγα ν' αφήσουν οι ψάλτες όλ' αυτά τα πράγματα, που τους αποσπούν από την κύρια αποστολή τους, και να κοιτάξουν πώς θα μάθουν να ψέλνουν, να εκμεταλλεύονται όσους λίγους καλούς δασκάλους απέμειναν σήμερα, να φροντίζουν να συμψάλλουν με καλούς ψάλτες και συνεχώς να κοιτάνε πώς να βελτιώνονται και πώς το ψάλσιμό τους να δίνει κάτι στον κόσμο. Έτσι μάθαιναν μουσική οι παλαιοί, μια ζωή κοντά στο δάσκαλο και σε καλούς ψάλτες. Το από πού θα πουν τα μαθήματα και ποιο βιβλίο θ' ανοίξουν ήταν (και είναι) μια μικρή λεπτομέρεια. Και φτάσαμε σήμερα να βλέπεις ψάλτες να έχουν μετατρέψει το αναλόγιο σε tech studio και όταν ανοίγουν το στόμα τους να λες πότε θα το κλείσουν... Η υπερβολική ενασχόληση με τις νέες τεχνολογίες στο ψαλτήρι και η προετοιμασία που απαιτείται γι' αυτό αποβαίνει εις βάρος της αδιάλειπτης μαθητείας στην παράδοση και του απερίσπαστου ψαλσίματος, που θα πρέπει να είναι το πρώτο μας μέλημα (για να μην πω και της προσευχής και θεωρηθώ "ευσεβιστής"...).
 

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Ασχέτως των θετικών και των αρνητικών πλευρών της χρήσης ηλεκτρονικών μέσων (διότι υπάρχουν και οι 2 αναμφισβήτητα) αλγεινή εντύπωση μου προξενεί η ισοπεδωτική και πιθανώς αβασάνιστη εντολή του Πατριαρχείου.
Φαντάζομαι ότι απλά δεν θα τους άρεσε σαν εικόνα ότι κάποιος το χρησιμοποιεί και απλά έβγαλαν ένα φιρμάνι.
Γιατί έτσι...
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Να καταργηθούν και τα μικρόφωνα τα οποία βρίσκονται επί της Αγίας Τραπέζης και στα άμφια των ιερέων (ψείρες), να αφαιρεθούν τα μεγάφωνα από τους τοίχους των εκκλησιών και οι κονσόλες στο ιερό. Επίσης να φύγουν οι ηλεκτρονικές καμπάνες, να σταματήσει το ηλεκτρονικό ανεβοκατέβασμα των καντηλιών με τηλεχειριστήριο, όχι ηλεκτρικές σκούπες στο ναό, ούτε κλιματιστικά και ό,τι άλλο δεν χρησιμοποιούσαν πριν 70-100 χρόνια. Γιατί δεν υπάρχει εγκύκλιος και για αυτά και ασχολούνται μόνο με το αναλόγιο;
Έχει καταντήσει κουραστικό αυτό το ψευτο-επιχείρημα της κατάργησης κάθε σύγχρονου μέσου κάθε φορά που στηλιτεύεται μια υπερβολή της τεχνολογίας. Όλα τα παραδείγματα είναι ατυχή:
- Η ηχητική κάλυψη του ναού έγινε εξ ανάγκης, γιατί οι πιστοί δεν άκουγαν τον ψάλτη και τον ιερέα. Και στο κάτω κάτω το μικρόφωνο δεν σε αποσπά, όπως το κινητό και το τάμπλετ.
- Οι ηλεκτρικές καμπάνες το ίδιο: επειδή σε μεγάλες εκκλησίες εξέλιπε, δυστυχώς, το λειτούργημα του "κωδωνοκρούστη", το χτύπημα της καμπάνας αυτοματοποιήθηκε. Ούτε αυτό όμως είναι ενοχλητικό, αφού ο ήχος της καμπάνας μένει και ο πιστός δεν ξέρει αν είναι χειροκίνητος ή ηλεκτρονικός.
- Το κατέβασμα των καντηλιών πάλι εξ ανάγκης, αφού οι μεγάλης ηλικίας νεωκόροι δεν μπορούν ή και δεν φτάνουν να αλλάξουν το φιτίλι.
- Οι ηλεκτρικές σκούπες είναι ατυχές παράδειγμα, γιατί δεν χρησιμοποιούνται προφανώς εν ώρα λατρείας.
- Το air condition δεν ενοχλεί τους πιστούς, απλώς κάνει πιο υποφερτές τις εξωτερικές συνθήκες, για να διευκολύνει στην προσευχή όσους επηρεάζονται από αυτές (την πλειοψηφία του κόσμου δηλαδή, ευτυχώς ή δυστυχώς).
Το ότι η υιοθέτηση όλων αυτών έχει απομακρύνει από την παλαιά απλότητα, συμφωνώ. Όμως η απομάκρυνση από την παλαιά απλότητα είναι κάτι που έγινε συνειδητά στη σύγχρονη Εκκλησία και -κυρίως- υπαγορεύτηκε από ανάγκες που δοκιμάστηκαν και πλέον δεν ξενίζουν κανέναν και συνεχίζει να δίνεται εικόνα προσευχής και να εξυπηρετείται αυτός ο σκοπός, μέχρι και στα μοναστήρια υιοθετούνται σήμερα αυτές οι πρακτικές (εκτός Αγίου Όρους, δόξα τω Θεώ). Τα κινητά όμως και τα τάμπλετ δεν δίνουν εικόνα προσευχής, αλλά μάλλον επίδειξης τεχνολογίας (πέραν της απόσπασης του ψάλτη), κάτι που δεν γίνεται στις άλλες περιπτώσεις. Μία φορά εξ ανάγκης να βάλεις ένα μέλος στο τάμπλετ ή κινητό, ή σε καμια ειδική περίσταση σε απομονωμένο ξωκκλήσι που δεν υπάρχει τίποτα, προκειμένου να γίνει η ακολουθία, το καταλαβαίνω. Αλλά το συνεχές καταντάει επίδειξη και θα πρέπει επιτέλους να σταματήσει.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
...αλγεινή εντύπωση μου προξενεί η ισοπεδωτική και πιθανώς αβασάνιστη εντολή του Πατριαρχείου. Φαντάζομαι ότι απλά δεν θα τους άρεσε σαν εικόνα ότι κάποιος το χρησιμοποιεί και απλά έβγαλαν ένα φιρμάνι.
Και πού το κακό; Αν κάτι δεν δίνει καλή εικόνα στο ψαλτήρι, κακό είναι το Πατριαρχείο, ως μητέρα Εκκλησία, να βγάλει μια εντολή απαγόρευσης; Η πρακτική αυτή προκαλείται από την ανωριμότητα των ψαλτών: εφόσον δεν καταλαβαίνουν ότι δεν είναι εικόνα ιερού αναλογίου αλλά tech studio αυτή που δημιουργούν, θα πρέπει κάποιος να τους το πει. Και το Πατριαρχείο βεβαίως έχει κάθε δικαιοδοσία.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Προς ενημέρωση, εδώ η απόφαση της Καθολικής Εκκλησίας της Νέας Ζηλανδίας. Βασικά λέει πως η χρήση του tablet για τους άλλους σκοπούς όπως το e-mail, βίντεο κτλ το κάνει αυτομάτως ανάρμοστο για την λειτουργική χρήση εν ώρα της ακολουθίας.

https://cathnews.co.nz/wp-content/uploads/2012/04/Ipads-at-Mass.pdf
Ο σκηρός δίσκος του προσευχόμενου είναι στο μυαλό του καί όχι σε αντικείμενα.
Αμαρτωλά αντικείμενα δέν υπάρχουν. Αγια υπάρχουν όπως το ιερό ευαγγέλιο. Οχι η παρακλητική.
Η ανατολή με τη δύση έχουν τεράστια διαφορά ως προς την ορθή σκέψη (στά σωτηριολογικά)
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
κάποιος που εχει γεμίσει παρδαλουδια τα βιβλία με σελιδοδείκτες κάθε χρώματος κ είδους κ με αυτοκολλητάκια πολύχρωμα και κάθε φορά που γυρνάει το αναλόγιο βλέπεις ουράνιο τόξο, δεν είναι κακο;;;;; δεν σκανδαλίζει;
Καὶ ποιὸς εἶπε πὼς ὅλα αὐτὰ τὰ ὀγκώδη ... πλαστικὰ ντοσιέ μὲ τὰ ὑπερμεγέθη κλιπς καὶ κλάπς, ποὺ ὅταν κλείνουν μοιάζει μὲ ... πιστολιά, μαζὶ μὲ τὶς ἀκαλαίσθητα γυαλιστερὲς διαφάνειες, δὲν εἶναι γελοία; Ἀπὸ αἰῶνες ΒΙΒΛΙΟ χρησιμοποιοῦσαν, ὄχι ... ντοσιέ μέσα στὴν .... πλαστικούρα
Παλαιότερα (πολύ παλαιότερα) δεν υπήρχε ντοσιέ, γι' αυτό δεν χρησιμοποιούσαν... Βιβλίο και ντοσιέ το ίδιο πράγμα είναι. Και όχι, οι σελιδοδείκτες δεν σκανδαλίζουν. Γιατί τα "αυτοκολλητάκια" είναι λευκά και γράφουν απλώς τα περιεχόμενα, δεν είναι πολύχρωμα αυτοκόλλητα από άλμπουμ της Panini για να σκανδαλίσουν.... (εκτός κι αν έχει βγει και κανα... ψαλτικό άλμπουμ με συλλογή παλαιών παραδοσιακών ψαλτών και δεν το ξέρω, ενδιαφέρον θα ήταν, όποιος μάθει κάτι να μας πει!)
Ἑκτὸς κι ἄν θεωρεῖς σωστὸ νὰ χαζεύει ὁ ψάλτης στὸ Β΄μέρος τῶν Διπτύχων ποιὸς ἱερέας ὑπηρετεῖ ποῦ.
Τα Δίπτυχα όμως είναι βιβλίο απαραίτητο για την ψαλτική τάξη και δεν θα ξενίσει τον πιστό όταν το χρησιμοποιεί ο ψάλτης. Το ότι μπορεί να χρησιμοποιείται και άστοχα, χαίρω πολύ: το ίδιο γίνεται και με τα υπόλοιπα λειτουργικά βιβλία της εκκλησίας. Το ότι κάποιος μπορεί να χρησιμοποιεί άστοχα την Παρακλητική και το Μηναίο σημαίνει κάτι δηλαδή; Όμως η χρήση του τάμπλετ και του κινητού είναι εξ ορισμού άστοχη, αφού και μόνο αυτή δίνει εικόνα επίδειξης τεχνολογίας, ενώ ούτε αναγκαία είναι, αφού υπάρχει το κανονικό βιβλίο (και αν δεν υπάρχει, μπορεί να προεκτυπωθούν τα μέλη που ενδιαφέρουν και όχι να μοστράρεται το ipad και το τελευταίο Samsung Galaxy στο ψαλτήρι...).
Όσο για το ειλητάριο και τον πάπυρο, μη λέμε πράγματα παιδαριώδη που δεν αντέχουν σε καμία σοβαρή κουβέντα: συγκρίνεις τώρα το τάμπλετ και το κινητό με την αντικατάσταση του παπύρου από το χαρτί;; Μα το χαρτί δεν αποτελεί τεχνολογική επίδειξη, είναι δοκιμασμένη πρακτική εδώ και αιώνες! Είμαστε σοβαροί;;
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Αμαρτωλά αντικείμενα δέν υπάρχουν. Αγια υπάρχουν όπως το ιερό ευαγγέλιο.
Ώρες ώρες εκπλήσσομαι από τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούνται για να δικαιολογήσουν τα τάμπλετ και τα κινητά στο ψαλτήρι: αφού δεν υπάρχουν "αμαρτωλά αντικείμενα", φέρε ακουστικά στο ψαλτήρι, φέρε, όπως ξανάγραψα, μια μεγάλη οθόνη 25'', φέρε κι ένα τηλέφωνο ενδοεπικοινωνίας με το άλλο ψαλτήρι, ένα αρμονιάκι για ισοκράτη (αλίμονο!), ένα τραπεζάκι με ποτήρια και μπουκάλια νερού, μια συλλογή από εκκλησιαστικά περιοδικά, τίποτα απ' αυτά δεν είναι αμαρτωλό!
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Προς ενημέρωση, εδώ η απόφαση της Καθολικής Εκκλησίας της Νέας Ζηλανδίας. Βασικά λέει πως η χρήση του tablet για τους άλλους σκοπούς όπως το e-mail, βίντεο κτλ το κάνει αυτομάτως ανάρμοστο για την λειτουργική χρήση εν ώρα της ακολουθίας.
https://cathnews.co.nz/wp-content/uploads/2012/04/Ipads-at-Mass.pdf
Ευχαριστούμε Shota, πάντα βρίσκεις πράγματα που δεν πάει ο νους του άλλου... Πολύ σωστή η καθολική εγκύκλιος! Δεν ξέρω γιατί κάποιοι την αντιπαρέρχονται τόσο εύκολα, θεωρώντας την ως "δυτική", χωρίς να κοιτάξουν την ουσία των επιχειρημάτων της. Όταν δηλαδή φτάνουμε στο σημείο ο καθολικός (που όλοι ξερουμε τι εστί καθολική εκκλησία τη σήμερον ημέρα...) να σου λέει ότι τα κινητά και τα τάμπλετ χρησιμοποιούνται για παιχνίδια, video, e-mail και αυτό τα κάνει μη κατάλληλα για λειτουργική χρήση στην Εκκλησία και ότι τα λειτουργικά βιβλία είναι ιερά και η μορφή τους είναι φυσική και μόνο και, από την άλλη, οι ορθόδοξοι να εμφανίζονται υπέρμαχοι στη χρήση κινητών και τάμπλετ, εμένα αυτό μου φαίνεται λίγο κατάντια...
 

Shota

Παλαιό Μέλος
(και αν δεν υπάρχει, μπορεί να προεκτυπωθούν τα μέλη που ενδιαφέρουν και όχι να μοστράρεται το ipad και το τελευταίο Samsung Galaxy στο ψαλτήρι...).

Για να γελασουμε λιγακι. Φανταζομαι ενα ψαλτη με κατι τετοιο στα χερια του... :)

 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Η εγκύκλιος προλογίζει μέ τη γνώμη θεοφόρων Πατέρων (ως είθισται) και αναφέρει «μέλος σεμνόν και ιεροπρεπές» κάτι άσχετο από πού θα διαβάσει κάποιος για να το αποδώσει. Συνεχίζει «οποία τιμή είναι δια τους ιεροψάλτας η απαραίτητος συνέργειά τους εις το λειτουργικόν και αγιαστικόν έργον της Εκκλησίας...» Αυτό ίσως και να προτεσταντίζει λιγάκι γιατί δέν υπάρχει ξεχωριστή τιμή για λαό, ψαλτη , ιερέα καί εξάλλου ,ούκ εξ έργων νόμου δικαιούται κανείς, και η τιμή είναι στο εκκλησίασμα. Βαπτίζεις παιδί; τα χειροκροτήματα στό μωρό καί όχι στον παπά και τον ψάλτη.
τό ίδιο σε ολα τα άλλα.
Η δεύτερη παράγραφος μιλάει για την αντικατάσταση των « απ αιώνων ημιν παραδεδομένων λειτουργικών βιβλίων...» με σύγχρονα ηλεκτρονικά. Σε λίγα χρόνια δέν θα υπάρχουν βιβλία. Δεδομένο. Θα αλλάξουμε εγκύκλιο;
Η τέταρτη παράγραφος , επίλογος, το ρεζουμέ, τα κρίνει με μιάς ως απαράδεκτα, αποδοκιμαστέα και σκανδαλισμόν φέροντα.
Και τά απαγορεύει φυσικά (τα ταμπλετ) ο συντάκτης του κειμένου.

Το χειρότερο είναι ότι δεν υπάρχει δημοκρατική λύση αλλά διαταγή. (τρόπον τινά)
Ο Θεός δίδαξε στους αρχαίους έλληνες την δημοκρατική επίλυση των αναγκών μας καί ο ίδιος εν σώματι το έκανε πράξη.
 

dimitris

Παλαιό Μέλος
Τα Δίπτυχα όμως είναι βιβλίο απαραίτητο για την ψαλτική τάξη και δεν θα ξενίσει τον πιστό ταν το χρησιμοποιεί ο ψάλτης.
Δίπτυχο έχω ηλεκτρονικό απ τη μέρα που θα εκδοθεί. Δέν το ανεβάζω φυσικά στό ίντερνετ γιατί ... πνευματικά δικαιώματα.
 
Last edited:

zoslen

Βύρων Αναγνωστόπουλος
Και πού το κακό; Αν κάτι δεν δίνει καλή εικόνα στο ψαλτήρι, κακό είναι το Πατριαρχείο, ως μητέρα Εκκλησία, να βγάλει μια εντολή απαγόρευσης; Η πρακτική αυτή προκαλείται από την ανωριμότητα των ψαλτών: εφόσον δεν καταλαβαίνουν ότι δεν είναι εικόνα ιερού αναλογίου αλλά tech studio αυτή που δημιουργούν, θα πρέπει κάποιος να τους το πει. Και το Πατριαρχείο βεβαίως έχει κάθε δικαιοδοσία.
Νομίζω κ. Θεοτοκάτε ότι πέφτετε στην παγίδα, όπως και κάποιοι από τους παραπάνω συνομιλητές, και μεταβαίνετε κι εσείς στα άκρα.
Ο ψάλτης που χαζεύει στο τάμπλετ, κάπως θα βρει να χαζέψει και χωρίς αυτο, πχ θα κοιτάει γύρω γύρω ή θα μιλά, ο άνθρωπος που θέλει να σκανδαλιστεί, κάτι θα βρει να σκανδαλιστεί, ας μην ψάχνουμε εξιλαστήρια θύματα.

Υπάρχουν ψάλτες με τάμπλετ που έχουν άριστη συμπεριφορά, διακριτικότατοι, δεν καταλαβαίνεις καν ότι υπάρχει τάμπλετ.
Υπάρχουν φιλότιμοι συνταξιούχοι που δεν ξέρουν τυπικό και η ακολουθία στο τάμπλετ τους βοηθά απίστευτα.

Τα εξέτασε αυτά το Πατριαρχείο, τα συζήτησε κάποιος με κάποιον, έθεσαν κάτω συγκεκριμένα ποιο είναι το πρόβλημα; Τι ενοχλεί και τι όχι; Τι να επιτρέπεται και τι όχι;
Ή απλά εμένα με ενοχλεί κάτι και βγάζω μια απόφαση γιατί μπορω...;
 
Status
Not open for further replies.
Top