Γίνεται μια προσπάθεια να ορισθούν "ημιμαθείς" οι Πατριαρχικοί ως προς τα θεωρητικά ή έτσι μου φαίνεται;
Η άποψη έχει βγεί από την λίγει θεωρία που ξέρω του Καρά και τις θεωρίες που έχω ακούσει και διαβάσει από άλλους μεγάλους δασκάλους όπου έχουν κάνει μεγάλη μελέτη στο θεωρητικό του Σ.Καρά.Θα σου συνιστούσα τότε να το διαβάσεις πρώτα όλο, για να έχεις σαφή άποψη του τι λέει, και σε τι διαφωνείς.
Μην ακούς τι λένε. Να έχεις δική σου άποψη.
Κάτι τέτοιο είχα καταλάβει κι εγώ, γι αυτό και σε ρώτησα.Παναγιώτης Κουκάκι;21401 said:Η άποψη έχει βγεί από την λίγει θεωρία που ξέρω του Καρά και τις θεωρίες που έχω ακούσει και διαβάσει από άλλους μεγάλους δασκάλους όπου έχουν κάνει μεγάλη μελέτη στο θεωρητικό του Σ.Καρά.
Να εξομολογηθώ κάτι τελείως φιλικά...και εγώ ως κατήγορος και μάλιστα γερός ξεκίνησα να διαβάζω το θεωρητικό του Καρά...αλλά δεν είχα προκατάληψη, ήμουν καλοπροαίρετος...πολύ σημαντικό αυτό...και άλλοι πολλοί έτσι ξεκίνησαν να το διαβάζουν...Η άποψη έχει βγεί από την λίγει θεωρία που ξέρω του Καρά και τις θεωρίες που έχω ακούσει και διαβάσει από άλλους μεγάλους δασκάλους όπου έχουν κάνει μεγάλει μελέτη στο θεωρητικό του Σ.Καρά.
Όμως για να κρίνεις κάτι πρέπει να το διαβάσεις πρώτα.
Τα κατέγραφα, αλλά με πρόλαβε ο κ. Σολδάτος, που τα έγραψε και πολύ καλά. Ειδικά τα γ) έως ι) δημιούργησαν πολλές ή λίγες τριβές με τους συγχρόνους του και δη με τα μεγάλα ονόματα του χώρου.Σε τι ακριβώς αναφέρεστε;
Για να μιλάμε σε συγκεκριμένα πράγματα.
Το θέμα των κλάδων των ήχων δεν έχει να κάνει με την ψαλτική τέχνη; Διαφωνώ. Το Μέγα Θεωρητικό του Χρυσάνθου δεν είναι για τους ψάλτες;
Με συγχωρείτε κ.Συμεωνίδη αλλά διαφωνώ τελείως με αυτό...δεν είναι για "επίπεδο διδακτορικού" αυτά τα πολύ πρακτικά πράγματα περί κλάδων των ήχων ούτε μόνο της παλαιάς μεθόδου...δεν άλλαξε η μουσική το 1814 αλλά η διατύπωση στο χαρτί...
Η γνώμη μου είναι πως ο Καράς δεν έχει τίποτα το αυθαίρετο στο Θεωρητικό του,
Υ.Γ. Τα περί πατριαρχικού ύφους τα θεωρώ άκαιρα,μιας και δεν μπορεί να οριστεί τι ακριβώς ειναι αυτό το ύφος. Δεν απορρίπτω τους Πατριαρχικούς, προς Θεού (!!!) , απλά δεν πιστεύω πως ο οποιοσδήποτε μαθητής π.χ. του Πρίγγου ή του Στανίτσα έχει και πατριαρχικό ύφος , γιατί ακριβώς αυτοι οι άνθρωποι ήταν μοναδικοί.
Γενικώς το θεωρητικό του είναι πολύτιμο εργαλείο, όμως έχει υπερβολές. Όπως έχω πει κι αλλού, τα περί έλξεων λ.χ., έτσι ακριβώς όπως τα έχει ο Καράς, δεν υπάρχουν πουθενά, εκτός από το θεωρητικό του Ψάχου σε κάποια σημεία.Η γνώμη μου είναι πως ο Καράς δεν έχει τίποτα το αυθαίρετο στο Θεωρητικό του, αλλωστε ας μην ξεχνούμε ότι το εν λόγω βιβλίο, ειναι καρπός πολυετών μελετών (δημοσιεύεται το 1982, οταν ήδη ήταν περίπου 80 ετών) κυρίως σε παλαιά συγγράμματα (τα αναφέρει αναλυτικότατα στην αρχή του Θεωρητικού).
Κοίτα το μήνυμα http://www.psaltologion.com/showpost.php?p=1766&postcount=36 και ό,τι ακολούθησε, έχει συζητηθεί.Υ.Γ. Τα περί πατριαρχικού ύφους τα θεωρώ άκαιρα,μιας και δεν μπορεί να οριστεί τι ακριβώς ειναι αυτό το ύφος.
Ότι υπάρχουν πολλοί αυτόκλητοι μαθητές των ιερών τεράτων της μουσικής μας, που δεν έχουν καμία σχέση με το ψάλσιμο αυτών, οκ. Όχι όμως ότι δεν υπάρχει πατριαρχικό ύφος επειδή ο κάθε πατριαρχικός ψάλτης έχει διαφορετική φωνή. Αν υποστηρίζει κανείς αυτό, έχει λάθος αντίληψη περί του ύφους: ο Νικολαϊδης, ο Εμμανουηλίδης, ο Αστέρης, ο Παϊκόπουλος, ο Πετρόχειλος και τόσοι άλλοι δεν έχουν τη φωνή του Πρίγγου και του Στανίτσα, είναι και μεταξύ τους τελείως διαφορετικοί φωνητικά, αλλά έχουν το ΙΔΙΟ ύφος, με τα γνωρίσματα που περιγράφονται στη σχετική συζήτηση που αναφέρθηκα προηγουμένως. Το πατριαρχικό ύφος δεν είναι ισοπεδωτικό, όπως το ύφος του Καρά, που ακούς 10 άτομα, ακόμα κι αν ψάλουν χωριστά να κάνουν τα ίδια φωνητικά γυρίσματα (τώρα, αν μπορούν να ονομαστούν "γυρίσματα" αυτές οι αναλύσεις των μουσικών γραμμών, με τον τρόπο μάλιστα που γίνονται, είναι άλλο θέμα...). Πέρα από τα γενικά γνωρίσματα, ο καθένας το προσαρμόζει στη φωνή του, αυτό είναι και το φυσιολογικό.Δεν απορρίπτω τους Πατριαρχικούς, προς Θεού (!!!) , απλά δεν πιστεύω πως ο οποιοσδήποτε μαθητής π.χ. του Πρίγγου ή του Στανίτσα έχει και πατριαρχικό ύφος , γιατί ακριβώς αυτοι οι άνθρωποι ήταν μοναδικοί.
Όχι, δεν ψάλλεις έναν Β' ήχο: άλλο δεύτερο ψάλλεις στα ειρμολογικά (π.χ. στις καταβασίες Βυθού ανεκάλυψε πυθμένα), άλλο στα στιχηραρικά με κατάληξη στον ΔΙ (π.χ. στους αίνους) και άλλο όταν καταλήγεις στον ΒΟΥ (π.χ. στον πεντήκοστό). Κακό είναι δηλαδή να τα ξεχωρίσει κανείς και να τα ονοματίσει, αντί να έχει έναν αχταρμά στο νου του;Παναγιώτης Κουκάκι said:Φίλε Νίκο.Τον Σ.Καρά τον σέβομαι ως δάσκάλος ενός ωρισμένου σημείου.Εγώ έναν Β' ήχο ξέρω και ψέλνω.
Σεβαστό ναι, 100% σωστό, όπως έγραψες αλλού, όχι. Δες παραπάνω την απάντηση στον andrea.Παναγιώτης Κουκάκι said:Το θεωρητικό του είναι σεβαστό.
Έχω να πω αυτό που σου λέει και ο Ζάχαρης: φέρτο μας ηχογραφημένο να ακούσουμε ΑΚΡΙΒΩΣ πώς το λέει και μετά να κρίνουμε. Όχι όμως έτσι πρόχειρα.Παναγιώτης Κουκάκι said:Αλλά όταν έλεγε ότι όλοι οι ψάλτες ψάλλουν λάθος,ενώ αυτός κατέχει την πρό του 1814 παράδοση της μουσική μας και την επανέφερε το 1973,τι έχεις να πεις για αυτό?
ΟΚ!Αλλά θα συμφωνήσω σε αυτά που σου έγραψε ο Γαλάνης Π.Κάτι τέτοιο είχα καταλάβει κι εγώ, γι αυτό και σε ρώτησα.
Όμως για να κρίνεις κάτι πρέπει να το διαβάσεις πρώτα.
Και εγώ είμαι καλοπροαίρετος, μην με περάσετε για κακό άνθρωπο.Να εξομολογηθώ κάτι τελείως φιλικά...και εγώ ως κατήγορος και μάλιστα γερός ξεκίνησα να διαβάζω το θεωρητικό του Καρά...αλλά δεν είχα προκατάληψη, ήμουν καλοπροαίρετος...πολύ σημαντικό αυτό...και άλλοι πολλοί έτσι ξεκίνησαν να το διαβάζουν...
Για το 100% λάθος κατάλαβες.Ας δεχτώ ότι είναι 100%...Σεβαστό ναι, 100% σωστό, όπως έγραψες αλλού, όχι. Δες παραπάνω την απάντηση στον andrea.
Έχω να πω αυτό που σου λέει και ο Ζάχαρης: φέρτο μας ηχογραφημένο να ακούσουμε ΑΚΡΙΒΩΣ πώς το λέει και μετά να κρίνουμε. Όχι όμως έτσι πρόχειρα.
EDIT:
Άλλη καραϊκή αυθαιρεσία είναι και το διπλό ισοκράτημα. Στο εξαιρετικό του άρθρο (http://www.peemde.gr/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=108&Itemid=29), ο Λυκούργος Αγγελόπουλος μας αναφέρει και τη μελέτη του Ducoudray από την οποία ουσιαστικά προήλθε. Όμως ποτέ σε καμία ψαλτική παράδοση δεν υπήρξε διπλό ισοκράτημα, η οποία είναι τελείως νεώτερη κατασκευή. Προξενεί εντύπωση πώς ορισμένοι υποστηρικτές της "παλαιάς" και της "προ του 1814" παράδοσης υιοθετούν, πέραν του τελείως καινοφανούς καραϊκού ύφους, και ένα τέτοιο στοιχείο, το οποίο ακόμα και οι ίδιοι δέχονται ότι είναι νεώτερο. Τέτοια προσκόλληση στα πράγματα αυτά, μόνο και μόνο επειδή "τα είπε ο Δάσκαλος", μάλλον παθολογία μου μοιάζει εμένα...
Επομένως θεωρείς χαζά τα όσα λέει ο αείμνηστος Νικόδημος Βαληνδράς για το παραδοσιακό ύφος. Μάλιστα. Να ρωτήσω όμως κι εγώ: ο Θεός μας είπε πουθενά για βυζαντινή μουσική;; Μας είπε πουθενά για παράδοση;; Δεν είπε κανείς ότι το ύφος είναι δογματικό και ούτε και η βυζαντινή μουσική είναι δογματική, ούτε και τα παραδοσιακά ακούσματα. Μόνο που εδώ δεν συζητάμε για τα δόγματα της πίστης μας...Ειναι τελειως χαζο να συζητατε για το υφος!τον Θεοπου ψελνοντας τον δοξαζουμε, μας ειπε πουθενα για υφος και ξερω γω!!
Σου υπενθυμίζω τον τίτλο του θέματος: "Μελέτη - Κριτική στο θεωρητικό του Σίμωνος Καρά".Εσύ τι κριτική με βάση την προσευχή, όπως λες, κάνεις στο θεωρητικό αυτό; Για να λύσεις μουσικά θέματα χρειάζονται μουσικές γνώσεις, για να λύσεις πνευματικά θέματα χρειάζεται πνευματική προσέγγιση. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς ορισμένοι επιμένουν να τα συγχέουν αυτά. Ότι σκοπός της μουσικής μας είναι η προσευχή, θα πρέπει βέβαια να το έχουμε πάντα κατά νου. Αλλά αυτό, από το να λύσουμε μουσικολογικά θέματα μόνο με την προσευχή, χωρίς ίχνος μουσικών γνώσεων και απαρνούμενοι βασικά συστατικά του παραδοσιακού ψαλσίματος, που έχουν διαμορφωθεί εδώ και αιώνες, όπως το ύφος, αποκαλώντας τα "χαζά" κι αυτούς που ασχολούνται μ' αυτά "μη ανοιχτόμυαλους", επειδή μόνο και μόνο εμείς δεν μπορούμε να τα κατανοήσουμε, είναι λίγο διαφορετικό το ένα από το άλλο, δε νομίζεις;Ας εχουμε την προσοχη μας περισσοτερο στην προσευχη και μετα απο κει και περα θα λυθουν οι αποριες![...]
Σας καλω λοιπον με τη σειρα μου να το δουμε το θεμα πιο πνευματικα παρα επιστημονικα......
Επομένως θεωρείς χαζά τα όσα λέει ο αείμνηστος Νικόδημος Βαληνδράς για το παραδοσιακό ύφος. Μάλιστα. Να ρωτήσω όμως κι εγώ: ο Θεός μας είπε πουθενά για βυζαντινή μουσική;; Μας είπε πουθενά για παράδοση;; Δεν είπε κανείς ότι το ύφος είναι δογματικό και ούτε και η βυζαντινή μουσική είναι δογματική, ούτε και τα παραδοσιακά ακούσματα. Μόνο που εδώ δεν συζητάμε για τα δόγματα της πίστης μας...
Σου υπενθυμίζω τον τίτλο του θέματος: "Μελέτη - Κριτική στο θεωρητικό του Σίμωνος Καρά".Εσύ τι κριτική με βάση την προσευχή, όπως λες, κάνεις στο θεωρητικό αυτό; Για να λύσεις μουσικά θέματα χρειάζονται μουσικές γνώσεις, για να λύσεις πνευματικά θέματα χρειάζεται πνευματική προσέγγιση. Δεν μπορώ να καταλάβω πώς ορισμένοι επιμένουν να τα συγχέουν αυτά. Ότι σκοπός της μουσικής μας είναι η προσευχή, θα πρέπει βέβαια να το έχουμε πάντα κατά νου. Αλλά αυτό, από το να λύσουμε μουσικολογικά θέματα μόνο με την προσευχή, χωρίς ίχνος μουσικών γνώσεων και απαρνούμενοι βασικά συστατικά του παραδοσιακού ψαλσίματος, που έχουν διαμορφωθεί εδώ και αιώνες, όπως το ύφος, αποκαλώντας τα "χαζά" κι αυτούς που ασχολούνται μ' αυτά "μη ανοιχτόμυαλους", επειδή μόνο και μόνο εμείς δεν μπορούμε να τα κατανοήσουμε, είναι λίγο διαφορετικό το ένα από το άλλο, δε νομίζεις;
Σας επισυνάπτω την γνώμη του άρχοντα πρωτοψάλτη Θρασιβούλου Στανίτσα για τις εκτελέσεις της σχολής του Σίμωνα Καρά. Όταν θα έχω χρόνο και το κατάλληλο καλώδιο για να την ριπάρω από την κασέτα θα σας την ανεβάσω όλη.