evangelos
Ευάγγελος Σολδάτος
Η κατά ομοίαν διφωνία πορεία του β ήχου και η σχέση της με την Μαλακή διατονική κλίμακα του πλ δ
Ο Χρύσανθος στη παράγραφο 244 του Θεωρητικού του μας λέει ότι η Χρωματική κλίμακα νη, -πα, βου, γα, δι, -κε, ζω, νη σχηματίζει όχι τετράχορδα, αλλά τρίχορδα παντί όμοια και συνημμένα. Αυτά τα τρίχορδα έχουν τόνο ελάχιστο και μείζονα. Επίσης όταν έρχεται σε σχέση ο β ήχος με την φυσική κλίμακα του πλ δ τότε παρατηρούνται μετακινήσεις των νη, πα φθόγγων μιας και το νη βου διάστημα αποτελείται από τόνο μείζωνα και ελάσσωνα. Οι μέσοι φθόγγοι βου γα δι παραμένουν σταθεροί.
Εάν προσαρμόσουμε την κλίμακα των 68 τμημάτων του Χρυσάνθου σε αυτήν της επιτροπής, 72 τμημάτων(την ίδια χρησιμοποιεί κι ο Σίμων Καράς)τότε παρατηρούμε ότι:
α)Στη Φυσική κλίμακα οι μείζωνες τόνοι είναι αρκετά μεγαλύτεροι κατά Χρύσανθο (12,7)
β) Το πεντάχορδο είναι και αυτό μεγαλύτερο του Χρυσάνθου αλλά το τετράχορδο είναι κατά τι μικρότερο (δείτε επισυναπτόμενο excel file)
γ)Η ελάσωνα 3η του Σίμωνα Καρά, 6,5+12=18,5 αντί 7,4+12,7=20,11 συρρικνώνει το βασικό τρίχορδο του δευτέρου ήχου και αναγκάζει την δημιουργία τετραχόρδων με αρκετά πιο σκληρό άκουσμα. Διαψεύδει τον Χρύσανθο και απορρίπτει την όμοια διφωνία ώς παραδοξολόγημα, όπως λέει, στη 5η σελίδα του 2ου τόμου του Θεωρητικού του(παρ 94).
Στον πρόλογο πάλι μας λέει ότι παρασύρθηκε ο Χρύσανθος από την ομοιότητα των φθορών του έσω θεματισμού και νενανό.O Χρύσανθος ήθελε με τον έσω θεματισμό να δείξει πορεία μέλους επί το βαρύ και μικρό διάστημα πάνω απ' αυτόν και με την φθορά του νενανο ήθελε να δείξει διάστημα μικρό κάτω απ' αυτήν. Πως ο Καράς συμπέρανε ότι το μικρό διάστημα είναι είτε 7,5 (δι-κε) είτε 6,5 (βου-γα) και όχι ίδια (7,41);
Λέει πιο πάνω ότι ο Χρύσανθος δεν περιέγραψε με λόγους τα διαστήματα του β ήχου παρά μόνο εμπειρικώς δια κομμάτων. Εδώ όμως αδικεί τον Χρύσανθο γιατί οι σταθεροί φθόγγοι βου γα δι είναι ίδιοι με την φυσική κλίμακα την οποία έχει περιγράψει και με λόγους. Οι υπόλοιποι φθόγγοι είναι ίδιοι μετακινούμενοι ενίοτε όμως κατά περίπτοση για δημιουργία τετραχόρδων όταν ο ήχος μεταβαίνει στον πλάγιό του ή σε άλλο διατονικό ήχο (παρ 244 Μεγάλου Θεωρητικού).
Ακούστε το δύναμις του Κρητός από τον πρίγγο και πλείστα τροπάρια σε διατονικούς και χρωματικούς ήχους (Δεν τα επισυνάπτω γιατί υπάχουν στο τομέα ηχογραφήσεων).
Δοκιμάστε να ψάλετε το Ποίοις ευημιών στέμασιν (Ιακώβου ή Στεφάνου Λαμπαδαρίου απόδοση) έχοντας υπ όψιν τα τριχορδα του β ήχου και παρατηρήστε την αλλαγή του πλ δ με τονική στον Βου.
Δοκιμάστε την αλλαγή στο "Μεταβολή των θλιβομένων" του παρακλητικού κανόνα που αν τηρήσουμε την κίμακα με τα τετράχορδα του Καρά ή της Επιτροπής (Η διαφορά με τον καρά είναι ότι η επιτροπή έχει 14 τον υπερμείζονα τόνο αντί 16) ανεβαίνει η βάση μισό τόνο ενώ με τρίχορδα όλα βαίνουν ομαλώς.
Ψάλλετε τα ανοιξαντάρια του Κουκουζέλη και δείτε πως εφαρμόζεται η πλοκή του μαλακού διατόνου με τον κατα ομοίαν διφωνίαν χρωματικό δεύτερο.
Σας επισυνάπτω τα σχετικά από το Θεωρητικό του Χρυσάνθου (Τεργέστης και χειρόγραφο) όπως και την γνώμη του δασκάλου Σίμωνα Καρά για αυτό στον πρόλογο του Θεωρητικού του. Επισυνάπτω επίσης ένα πρόχειρο αρχείο excel με ενδεικτικά διαγράμματα των διαφορών στα διαστήματα του Χρυσάνθου με αυτά της επιτροπής και του Καρά.
Ο Χρύσανθος στη παράγραφο 244 του Θεωρητικού του μας λέει ότι η Χρωματική κλίμακα νη, -πα, βου, γα, δι, -κε, ζω, νη σχηματίζει όχι τετράχορδα, αλλά τρίχορδα παντί όμοια και συνημμένα. Αυτά τα τρίχορδα έχουν τόνο ελάχιστο και μείζονα. Επίσης όταν έρχεται σε σχέση ο β ήχος με την φυσική κλίμακα του πλ δ τότε παρατηρούνται μετακινήσεις των νη, πα φθόγγων μιας και το νη βου διάστημα αποτελείται από τόνο μείζωνα και ελάσσωνα. Οι μέσοι φθόγγοι βου γα δι παραμένουν σταθεροί.
Εάν προσαρμόσουμε την κλίμακα των 68 τμημάτων του Χρυσάνθου σε αυτήν της επιτροπής, 72 τμημάτων(την ίδια χρησιμοποιεί κι ο Σίμων Καράς)τότε παρατηρούμε ότι:
α)Στη Φυσική κλίμακα οι μείζωνες τόνοι είναι αρκετά μεγαλύτεροι κατά Χρύσανθο (12,7)
β) Το πεντάχορδο είναι και αυτό μεγαλύτερο του Χρυσάνθου αλλά το τετράχορδο είναι κατά τι μικρότερο (δείτε επισυναπτόμενο excel file)
γ)Η ελάσωνα 3η του Σίμωνα Καρά, 6,5+12=18,5 αντί 7,4+12,7=20,11 συρρικνώνει το βασικό τρίχορδο του δευτέρου ήχου και αναγκάζει την δημιουργία τετραχόρδων με αρκετά πιο σκληρό άκουσμα. Διαψεύδει τον Χρύσανθο και απορρίπτει την όμοια διφωνία ώς παραδοξολόγημα, όπως λέει, στη 5η σελίδα του 2ου τόμου του Θεωρητικού του(παρ 94).
Στον πρόλογο πάλι μας λέει ότι παρασύρθηκε ο Χρύσανθος από την ομοιότητα των φθορών του έσω θεματισμού και νενανό.O Χρύσανθος ήθελε με τον έσω θεματισμό να δείξει πορεία μέλους επί το βαρύ και μικρό διάστημα πάνω απ' αυτόν και με την φθορά του νενανο ήθελε να δείξει διάστημα μικρό κάτω απ' αυτήν. Πως ο Καράς συμπέρανε ότι το μικρό διάστημα είναι είτε 7,5 (δι-κε) είτε 6,5 (βου-γα) και όχι ίδια (7,41);
Λέει πιο πάνω ότι ο Χρύσανθος δεν περιέγραψε με λόγους τα διαστήματα του β ήχου παρά μόνο εμπειρικώς δια κομμάτων. Εδώ όμως αδικεί τον Χρύσανθο γιατί οι σταθεροί φθόγγοι βου γα δι είναι ίδιοι με την φυσική κλίμακα την οποία έχει περιγράψει και με λόγους. Οι υπόλοιποι φθόγγοι είναι ίδιοι μετακινούμενοι ενίοτε όμως κατά περίπτοση για δημιουργία τετραχόρδων όταν ο ήχος μεταβαίνει στον πλάγιό του ή σε άλλο διατονικό ήχο (παρ 244 Μεγάλου Θεωρητικού).
Ακούστε το δύναμις του Κρητός από τον πρίγγο και πλείστα τροπάρια σε διατονικούς και χρωματικούς ήχους (Δεν τα επισυνάπτω γιατί υπάχουν στο τομέα ηχογραφήσεων).
Δοκιμάστε να ψάλετε το Ποίοις ευημιών στέμασιν (Ιακώβου ή Στεφάνου Λαμπαδαρίου απόδοση) έχοντας υπ όψιν τα τριχορδα του β ήχου και παρατηρήστε την αλλαγή του πλ δ με τονική στον Βου.
Δοκιμάστε την αλλαγή στο "Μεταβολή των θλιβομένων" του παρακλητικού κανόνα που αν τηρήσουμε την κίμακα με τα τετράχορδα του Καρά ή της Επιτροπής (Η διαφορά με τον καρά είναι ότι η επιτροπή έχει 14 τον υπερμείζονα τόνο αντί 16) ανεβαίνει η βάση μισό τόνο ενώ με τρίχορδα όλα βαίνουν ομαλώς.
Ψάλλετε τα ανοιξαντάρια του Κουκουζέλη και δείτε πως εφαρμόζεται η πλοκή του μαλακού διατόνου με τον κατα ομοίαν διφωνίαν χρωματικό δεύτερο.
Σας επισυνάπτω τα σχετικά από το Θεωρητικό του Χρυσάνθου (Τεργέστης και χειρόγραφο) όπως και την γνώμη του δασκάλου Σίμωνα Καρά για αυτό στον πρόλογο του Θεωρητικού του. Επισυνάπτω επίσης ένα πρόχειρο αρχείο excel με ενδεικτικά διαγράμματα των διαφορών στα διαστήματα του Χρυσάνθου με αυτά της επιτροπής και του Καρά.
Attachments
-
Paragrafos_244_Xrysanthou.JPG338 KB · Views: 261
-
Paragrafos_244_245_Xrysanthou.JPG344.4 KB · Views: 131
-
Karas_Prologos.JPG651.3 KB · Views: 119
-
theoritikon_mega_chapter_228.JPG575.8 KB · Views: 199
-
xeirografo_Xrysanthou_Dieykrinish_thesh_Nh.JPG428 KB · Views: 107
-
xrysanthos_epitroph_comparizon.zip4.8 KB · Views: 194