konstantinou
Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Για να το θέσουμε στη βάση του πρέπει πρώτα να δούμε "ποιά είναι η κατάσταση" κατά τη γνώμη μου.
Για την έλξη του ΓΑ στο Δεύτερο ήχο έστειλε ο Βασίλης αρκετά παραδείγματα στο Αναλόγιον.
[quote=Dimitri;789]Για να το θέσουμε στη βάση του πρέπει πρώτα να δούμε "ποιά είναι η κατάσταση" κατά τη γνώμη μου. Για την έλξη του ΓΑ στο Δεύτερο ήχο έστειλε ο Βασίλης αρκετά παραδείγματα στο Αναλόγιον.[/quote]
1ον Η βάση προϋπάρχει και η σημερινή κατάσταση δεν είναι ο καθρέφτης του φαινομένου των έλξεων γιατί απλούστατα αφέθηκε στην "ιδιοσυγκρασία" του καθενός.
Δηλαδή, για να μην παρεξηγηθώ. Θα βγάλουμε το Στανίτσα ασυνεπή στις έλξεις επειδή δεν τις έλεγε "τακτικά" ή θα διαμορφώσουμε μια θέση του στυλ "άλλοτε γίνονται, άλλοτε δεν γίνονται, επαφίεται κλπ", επειδή το σημερινό προφορικό παράδειγμα "αλληλοσυγκρούεται" και από τον ίδιο τον εκτελεστή; Θα προσπαθήσουμε "να καλύψουμε" αυτόν που δεν την κάνει επειδή κάποιος ή κάποιοι τις κάνουν, κατά την άποψή μας, "υπερβολικές";. Η προκρούστειος μέθοδος δεν είναι μέτρο. Εμάς μας ενδιαφέρει το φαινόμενο των έλξεων στην Ψαλτική και όχι εάν την κάνουν λίγο, πολύ, καθόλου, χάλια, υπερβολικά κάποιος ή κάποιοι.
Γι' αυτό, λέγω, η βάση είναι πίσω και όχι στο σήμερα.
2ον Δεν μπορούμε να συζητάμε με κείμενα που είναι αλλού. Φέρτε τα εδώ, να τα διαβάσουν όλοι και να σχολιάσουν επί των γεγραμμένων.
Να μας πει ο Βασίλης (ή ποιός άλλος βοήθησε στη σύνταξη) γιατί δεν συμπεριελήφθησαν τα κείμενα και τα συγγράμματα του Θ. Γεωργιάδη, του Αβραάμ Ευθυμιάδη, του Παναγιωτοπούλου, του κ. Κατσιφή και άλλων; Αυτό που παραθέτετε είναι μιά συνολική τοποθέτησή σας, πιστεύω, πάνω στην οποία κάνετε συμπεράσματα. Δεν είναι όμως μόνο αυτά (εάν κάποια από αυτά που γράψατε έχουν ειπωθεί και κάπου αλλού, καλό θα είναι να αναφέρεται).
(Επισήμανση: Στα περί Ψάχου, τον αδικείται. Το βιβλίο του έχει πολλά περισσότερα).
Είναι σημαντικό: Οι έλξεις δεν καταγράφηκαν όπως τις θέλουμε εμείς αλλά ως συμπεριφορά υπήρχαν και επισημαίνεται παντού. Η άμβλυνση έφερε την "μοριοποίηση" κατά προσέγγιση ως αναγκαίο κακό, διότι η έλξη από μόνη της αυτό δηλώνει: ΕΛΞΗ και όχι στάση. Όταν έλκεις κάτι, το έλκόμενο δεν κάθεται σε ένα σημείο.Φτάνει στο σημείο που θες να πάει (σε εμάς, εν προκειμένω,στο δεσπόζοντα κατά βάση). Ό,τι χάνεται ή δυσκολεύει, ερμηνεύεταικαι προσδιορίζεται (πολλές φορές και με σκαμπανεβάσματα) μέχρι να κατασταλάξει εκεί που πρέπει. Ας δούμε λοιπόν αυτό που στην αρχή είναι δεδομένο (νόμο το λένε και το περιγράφουν μερικοί) με την τοποθέτησή τους και τη θέση τους και όχι με την αντίληψή μας που μπορεί να είναι λίγο διαφορετική.
Έτσι, αργότερα, θα καταλάβουμε και την αλλοίωση!!!!! της γραφής των θέσεων, των τετραχόρδων κλπ. εξαιτίας του περάσματος των έλξεων σ' αυτά. Και δεν είναι η έλξη (ως μέγεθος, ως απαρχή και αφετηρία αλλοίωσης) ίδια σε όλα τα διαστήματα γιατί απλά δεν έχουν όλα τα διαστήματα το ίδιο μέγεθος.
Μην κουράσω άλλο. Πιστεύω ότι το θέμα θα καταφέρουμε νατο συζητήσουμε και να το προσεγγίσουμε ομαλώς, μην ξεκινώντας από κάπου εκ προοιμίου αλλά παραθέτοντας και τα θεωρητικά, και τα μουσικά κείμενα, και την προφορική παράδοση όχι κατακριτικώς αλλά εποικοδομητικώς. Μη μας φοβίζει να πούμε και κάτι για το σήμερα, προς όλες τις μεριές. Δεν κρίνουμε κάποιον γι' αυτά που είπε ή έγραψε. Τα χρησιμοποιούμε με τον καλύτερο τρόπο διαχείρισης (γιατί ενδέχεται και να μην τον ερμηνεύσαμε σωστά).
Αμήν.
Last edited: