Μακάμ Χουζάμ και Δεύτερος Ήχος

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Χαιρετώ όλους, ο (Τούρκος) δάσκαλός μου στο ούτι λέει οτι το ΓΑ ποτέ δεν έλκεται από το ΔΙ στο Χουζάμ μακάμ. Ένας άλλος (Έλληνας) δάσκαλος στο κανονάκι λέει οτι εξαρτάται από τη θέση το αν έλκεται το ΓΑ πρός το ΔΙ. Ερωτήσεις:

- μπορούμε να μιλάμε για ταυτότητα (στα διαστήματα τουλαχιστον) μεταξύ Χουζάμ και Δευτέρου ήχου;

- έλκεται τελικά το ΓΑ ποτέ προς το ΔΙ στο μακάμ αυτό;

- αν δεν έλκεται το ΓΑ προς το ΔΙ, αυτό σημαίνει οτι παραβιάζεται ο "νόμος της φύσεως" που επικαλείται η Πατριαρχική Επιτροπή σχετικά με τις μελωδικές έλξεις;

ευχαριστώ,
Δημήτρης
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
#2
- αν δεν έλκεται το ΓΑ προς το ΔΙ, αυτό σημαίνει οτι παραβιάζεται ο "νόμος της φύσεως" που επικαλείται η Πατριαρχική Επιτροπή σχετικά με τις μελωδικές έλξεις;

ευχαριστώ,
Δημήτρης
Δηλαδή η Πατριαρχική Επιτροπή ομιλεί περί μακαμίων και απόδοσής τους και δεν το είχα καταλάβει μέχρι τώρα; Μήπως τα ταύτισε αυτά τα δύο και εγώ διαβάζω από άλλο εγχειρίδιο;

Δηλαδή, εάν φέρουμε και ήχο με Γα δίεση από τους γείτονες θα αλλάξει η ερώτηση;

Εάν θέλεις, Δημήτρη μου, μην κάνεις έλξεις. Με τέτοιες ερωτήσεις και συγκρίσεις, μας υποτιμάς ολίγον tu και μου θυμίζεις υπεύθυνο άλλου Forum που πετάει που και που ξεκάρφωτα κάτι για να γίνεται τζέρτζελο.

Σεμνά, Δημήτρη!

Μια ερώτηση για προβληματισμό και χωρίς παρεξήγηση: Έχεις αναρωτηθεί ποτέ εάν μπορείς να κάνεις τις απαιτούμενες έλξεις και πού κάθε φορά;
 
Last edited by a moderator:

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#3
Εγώ ένα ξέρω.....άλλο Hüzzam και άλλο Δευτερος ήχος......τουλάχιστον η προφορική παράδοση και των δύο αυτών μουσικών αυτό μας δείχνει.....
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#4
Εγώ ένα ξέρω.....άλλο Hüzzam και άλλο Δευτερος ήχος......τουλάχιστον η προφορική παράδοση και των δύο αυτών μουσικών αυτό μας δείχνει.....

Ο Στέφανος Δομέστικος (με την έγκριση του Κωνσταντίνου Πρωτοψάλτη) το 1843 μας λέει (σελ. 82, Ερμηνεία της Εξωτερικής Μουσικής)

"το Χουζάμ μακάμι εις την ιδιαν αυτού κλίμακα δεν το απεδείξαμεν κατα την εξωτερικήν μουσικήν, αλλ' εκκλησιαστικώς διότι όλοι οι Εκκλησιαστικοί μουσικοί γνωρίζουσιν οτι το Χουζάμ είναι ήχος Β' και κύριος εν ταυτώ και ενδέχεται να υποθέσουν οτι είναι εσφαλμένη η κατά το εξωτερικόν ερμηνεία αυτού, οι δέ εξωτερικοί δεν το θεωρούσιν μακάμι κύριον, αλλά τον λέγετον ήχον έχουσι κύριον, καλούμενον παρ'αυτοίς Σεγκιάχ [...] Όθεν κατά τους εξωτερικούς το Χουζάμ αρχόμενον από του Νεβά και δια του Χιτζάζ περδεσί ανιόν επί το Χουσεϊνί και δεικνύον μικρόν τι Ατζέμ επιπηδά παρά το γκερντανιέ και κατερχόμενον δια του ατζέμ εις το νεβά περατούται εις το ουζάλ μπερδεσί"

Κατά τη γνώμη σας η παρατήρηση του Στεφάνου υποδηλώνει

(α) πιθανή διαφορετική διαστηματική και ελκτική συμπεριφορά μεταξύ του μακάμ και του εκκλησιαστικού Β' ήχου (πέρα από τη διαφορά στη μελωδική πορεία);

(β) οτι όλοι οι εκκλησιαστικοί μουσικοί το 1843 τελούσαν υπό σύγχιση όταν ταύτιζαν το Χουζάμ με το Β' ήχο; Μήπως εννοούσε κάποιον άλλο Δεύτερο ήχο (το Χρωματικό Λέγετο του Καρά; ) και γιαυτό δίνει διατονικές μαρτυρίες με το ΚΕ ύφεση στην κλίμακα του Χουζάμ στη σελίδα 24; Αλλά τέτοιος κύριος ήχος δεν υπάρχει στην Εκκλησιαστική μουσική, άρα καθαρά αναφέρεται στο Β' μαλακό χρωματικό.

Ευχαριστώ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#5
Εγώ ένα ξέρω.....άλλο Hüzzam και άλλο Δευτερος ήχος......τουλάχιστον η προφορική παράδοση και των δύο αυτών μουσικών αυτό μας δείχνει.....
Χρήστο, μπορείς να συνοψίσεις τις διαφορές κατά τη γνώμη σου;

Ευχαριστώ.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#6
Μια ερώτηση για προβληματισμό και χωρίς παρεξήγηση: Έχεις αναρωτηθεί ποτέ εάν μπορείς να κάνεις τις απαιτούμενες έλξεις και πού κάθε φορά;
Γιώργο, δεν κατάλαβα τί ρωτάς εδώ.
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#7
Χαιρετώ όλους, ο (Τούρκος) δάσκαλός μου στο ούτι λέει οτι το ΓΑ ποτέ δεν έλκεται από το ΔΙ στο Χουζάμ μακάμ. Ένας άλλος (Έλληνας) δάσκαλος στο κανονάκι λέει οτι εξαρτάται από τη θέση το αν έλκεται το ΓΑ πρός το ΔΙ. Ερωτήσεις:
Δηλαδή στην ελληνική δημώδη μουσική ένα κομμάτι π.χ. σε πλάγιο του τετάρτου έχει ΟΛΑ τα χαρακτηριστικά ενός εκκλησιαστικού μέλους του ιδίου ήχου. Όλοι εσείς που ασχολείστε με όργανοπαιξία (και απ' ότι καταλαβαίνω είστε αρκετοί και καλύτεροι από μένα) δεν συναντήσατε περιπτώσεις που η οργανοχρησία υπαγορεύει ΚΑΙ τρόπο εκτέλεσης. Το σάζι όπως είναι σήμερα στην Τουρκία τί σεγκιάχ παίζει; Το κανονάκι που έχει και την δυνατότητα ΣΗΜΕΡΑ στην Τουρκία τί διαστήματα παίζει στο σεγκιάχ;

Θελω να πώ πως ότι μοιάζει με κάτι δεν πάει να πεί πως ταυτίζεται κιόλας...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#8
Αντώνη οι Τούρκοι στο σάζι καθώς και στα υπόλοιπα όργανά τους παίζουν βου κ ζω όχι 8 όπως εμείς(αν και εμείς το ψάλλουμε εκεί τελικά)αλλά στο 6,5 δηλαδή αποτομή(μαλακό ημίτονο που το λέει και ο Καράς)και πίστεψέ με ακούγεται πολύ καλό....!
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
#9
Χρήστο, μπορείς να συνοψίσεις τις διαφορές κατά τη γνώμη σου;

Ευχαριστώ.
Δημήτρη εννοώ πως τα διαστήματα των Τούρκων στο Hüzzam είναι πολύ διαφορετικά από έναν χρωματικό ήχο όπως είναι ο δευτερος(ότι διαστήματα και να έχει αυτός στο τετράχορδό του π.χ.8-14-8 ή 8-16-6)...έχω διδαχθή το Hüzzam από Τούρκο μουσικό και καθηγητή του πανεπιστημίου Κωνσταντινούπολης και δεν έχει σχέση(δεν "μοιαζει")με τον δικό μας δευτερο....
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#10
Αντώνη οι Τούρκοι στο σάζι καθώς και στα υπόλοιπα όργανά τους παίζουν βου κ ζω όχι 8 όπως εμείς(αν και εμείς το ψάλλουμε εκεί τελικά)αλλά στο 6,5 δηλαδή αποτομή(μαλακό ημίτονο που το λέει και ο Καράς)και πίστεψέ με ακούγεται πολύ καλό....!
Στα σημερινά σάζια οι Τούρκοι έχουν 3 δεσμούς για βου. Έναν για την ύφεση (ΓΑ-ΒΟΥ 12), έναν για το ουσάκ (ΓΑ-ΒΟΥ 9), και έναν για το ψιλό (ΓΑ-ΒΟΥ 6) άσχετα με το τι περιγράφουν θεωρητικά. Και παίζουν σεγκιάχ με το ψιλό. Κι όταν παίζει μαζί τους κανονάκι, παίζει παίζει κι αυτό ψιλό Βου (Si). Κι ας έχει πεντακόσια μάνταλα. Άν δεν είναι αυτός ο κανόνας δεν το ξέρω, διόρθωσέ με. Πάντως αυτή η πρακτική υπάρχει. Το έχω δεί και το έχω ακούσει. Και στα ελληνικά παραδοσιακά από νωρίς λόγω οργανοχρησίας τα διαστήματα πάνε περίπατο. Δηλαδή πρακτικοί λόγοι οδηγούν σε διάσταση με τη "Θεωρία".Θέλω να πώ πως όσο βοήθεια κι αν μας παρέχει η εξωτερική μουσική, και όντως μας παρέχει, η ΣΗΜΕΡΙΝΗ πρακτική στα επιμέρους χαρακτηριστικά ,ΔΕΝ είναι ασφαλής οδηγός από μόνος του. Μπορεί να γίνει υπό προυποθέσεις και αν ληφθούν υπ'όψιν και πολλοί άλλοι παράγοντες.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#11
Ο Απόστολος Κώνστας (18ος-19ος αι.) στο κανόνιον των Χρωματικών ήχων του βάζει πάνω στο ΔΙ την ονομασία "Χουζάμ ή Χισάρ".

Δημήτρης
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#12
Δημήτρη εννοώ πως τα διαστήματα των Τούρκων στο Hüzzam είναι πολύ διαφορετικά από έναν χρωματικό ήχο όπως είναι ο δευτερος(ότι διαστήματα και να έχει αυτός στο τετράχορδό του π.χ.8-14-8 ή 8-16-6)...έχω διδαχθή το Hüzzam από Τούρκο μουσικό και καθηγητή του πανεπιστημίου Κωνσταντινούπολης και δεν έχει σχέση(δεν "μοιαζει")με τον δικό μας δευτερο....
Παράξενο και όμως αληθινό. Ο δικός μου επίσης Τούρκος δάσκαλος με αρκετή καριέρα στην Κωνσταντινούπολη όταν παίζει Χουζάμ ακούγεται σαν Δεύτερος ήχος ξεκάθαρα (χωρίς την έλξη του ΓΑ), ιδιαίτερα το τετράχορδο ΔΙ-ΝΗ (καρίπ χιτζάζ). Μπορείς να ανεβάσεις ηχητικά παραδείγματα που να υποστηρίζουν αυτό που λές;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#13
Δηλαδή στην ελληνική δημώδη μουσική ένα κομμάτι π.χ. σε πλάγιο του τετάρτου έχει ΟΛΑ τα χαρακτηριστικά ενός εκκλησιαστικού μέλους του ιδίου ήχου. Όλοι εσείς που ασχολείστε με όργανοπαιξία (και απ' ότι καταλαβαίνω είστε αρκετοί και καλύτεροι από μένα) δεν συναντήσατε περιπτώσεις που η οργανοχρησία υπαγορεύει ΚΑΙ τρόπο εκτέλεσης. Το σάζι όπως είναι σήμερα στην Τουρκία τί σεγκιάχ παίζει; Το κανονάκι που έχει και την δυνατότητα ΣΗΜΕΡΑ στην Τουρκία τί διαστήματα παίζει στο σεγκιάχ;

Θελω να πώ πως ότι μοιάζει με κάτι δεν πάει να πεί πως ταυτίζεται κιόλας...
Ναί. Συμφωνώ. Διαφορές υπάρχουν. Αλλά θα περίμενα οτι εφόσον η έλξη είναι ένας νόμος της φύσεως να υπάρχει τουλάχιστον στην πράξη στην Ανατολική εξωτερική μουσική. Δηλαδή εφ' όσον το ΔΙ δεσπόζει στο Χουζάμ, δεν θα έπρεπε (εκ φύσεως) να έλκει το ΓΑ; Σας ακούγεται φυσικό ή αφύσικο όταν ακούτε ένα κομμάτι σε Χουζάμ και το ΓΑ είναι πάντοτε αμετακίνητο;

Και ο Στέφανος δομέστικος γιατί λέει οτι όλοι οι εκκλησιαστικοί μουσικοί θεωρούν το Χουζάμ ήχο Δεύτερο κύριο;

Δημήτρης
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
#14
Κατά τη γνώμη σας η παρατήρηση του Στεφάνου υποδηλώνει

(α) πιθανή διαφορετική διαστηματική και ελκτική συμπεριφορά μεταξύ του μακάμ και του εκκλησιαστικού Β' ήχου (πέρα από τη διαφορά στη μελωδική πορεία);

(β) οτι όλοι οι εκκλησιαστικοί μουσικοί το 1843 τελούσαν υπό σύγχιση όταν ταύτιζαν το Χουζάμ με το Β' ήχο; Μήπως εννοούσε κάποιον άλλο Δεύτερο ήχο (το Χρωματικό Λέγετο του Καρά; ) και γιαυτό δίνει διατονικές μαρτυρίες με το ΚΕ ύφεση στην κλίμακα του Χουζάμ στη σελίδα 24; Αλλά τέτοιος κύριος ήχος δεν υπάρχει στην Εκκλησιαστική μουσική, άρα καθαρά αναφέρεται στο Β' μαλακό χρωματικό.

Ευχαριστώ.
Αν απαντήσουμε σωστά, Δημήτρη, θα έχουμε και κανένα δωράκι:D;

Έχεις μια πολυπλοκότητα στις τοποθετήσεις σου (ερώτηση και απάντηση μαζί, κάτι σαν φουστα - μπλούζα, πάνω - κάτω φόρμας κλπ.)

Μήπως θα έπρεπε να μην υποτιμάμε τους ήχους της εκκλησιαστικής μουσικής ανάγοντάς τους στα μακάμ; Τί μανία είναι αυτή; Γιατί πρέπει να έχουν ντε και καλά ίδια συμπεριφορά; Και γιατί εάν το ένα δεν έχει τα του άλλου απορρίπτεται και πάμε στη σφαίρα των τοποθετήσεων του στυλ "οτι όλοι οι εκκλησιαστικοί μουσικοί το 1843 τελούσαν υπό σύγχιση όταν ταύτιζαν το Χουζάμ με το Β' ήχο;".

Η πολυπλοκότητα και η λάθος διασύνδεση οδηγεί στη σύγχυση, στην άμβλυνση και σε συμπεράσματα τύπου "λογικής". Όπου μας συμφέρει χρησιμοποιούμε τα γραφόμενα αυτολεξεί, όπου δεν μας συμφέρει διερωτώμεθα "από που το βρήκε" ή "και που το ξέρουμε εμείς" κλπ.

ΑΠΛΟΤΗΣ, κύριοι, ΑΠΛΟΤΗΣ!!!!!
 
Last edited:

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#15
Ναί. Συμφωνώ. Διαφορές υπάρχουν. Αλλά θα περίμενα οτι εφόσον η έλξη είναι ένας νόμος της φύσεως να υπάρχει τουλάχιστον στην πράξη στην Ανατολική εξωτερική μουσική. Δηλαδή εφ' όσον το ΔΙ δεσπόζει στο Χουζάμ, δεν θα έπρεπε (εκ φύσεως) να έλκει το ΓΑ; Σας ακούγεται φυσικό ή αφύσικο όταν ακούτε ένα κομμάτι σε Χουζάμ και το ΓΑ είναι πάντοτε αμετακίνητο;
Δημήτρης
Νομίζω ότι έχω ήδη απαντήσει. Να τα ξαναπώ; Δηλαδή εφ'όσον έχω ακούσει Τούρκο να παίζει Ραστ χωρίς την έλξη του Πα προς τον Βου και χωρίς τον Γα προς τον Δι, πρέπει να συμπεράνω αβίαστα ότι αυτές οι έλξεις δεν υπάρχουν γιατί το μακάμι και ο πλ.δ' ταυτίζονται από τους τότε Μουσικούς. :(

Υ.Γ.- Η ψαλτική είναι τέχνη καθαρά φωνητική:)
 

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
#16
τότε γιατί η μουσική επιτροπή του 1881 επαναφέρει ή ενημερώνει για τον νόμο των έλξεων των υπερβασίμων φθόγγων προς τους δεσπόζοντες;
Μα ακριβώς αυτό λέω κι εγώ!!! Οτί η σημερινή πράξη στην Τουρκική ΔΕΝ είναι απόλυτος οδηγός αλλά υπό προϋποθέσεις μπορεί να βοηθήσει. Νομίζω γίνεται σαφές στις προηγούμενες απαντήσεις μου...
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#17
"Ρουχουμντά Τσιτσέκ (Λουλούδι της Ψυχής μου)", Χουζάμ Σαρκί (τραγούδι), Σαφίε Άυλα και Γιώργος Μπατζανός. Κατεβάστε το από τη σελίδα του Δ. Χούπα.
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#18
Νομίζω ότι έχω ήδη απαντήσει. Να τα ξαναπώ; Δηλαδή εφ'όσον έχω ακούσει Τούρκο να παίζει Ραστ χωρίς την έλξη του Πα προς τον Βου και χωρίς τον Γα προς τον Δι, πρέπει να συμπεράνω αβίαστα ότι αυτές οι έλξεις δεν υπάρχουν γιατί το μακάμι και ο πλ.δ' ταυτίζονται από τους τότε Μουσικούς. :(
Συμφωνώ. Ήχοι και μακάμ δεν ταυτίζονται με αυτή την έννοια. Αλλά συγγένειες υπάρχουν. Πώς όμως αντιλαμβανόμαστε αυτή τη συγγένεια του Ράστ με τον Πλάγιο του Τετάρτου ή του Χουζάμ με το Δεύτερο ήχο; Όταν ένα οποιοδήποτε μακάμ (π.χ. Χουζάμ) έχει δεσπόζοντα φθόγγο (π.χ. το ΔΙ - Νεβά) δεν θα πρέπει να περιμένει κανείς να ακούσει έλξη του ΓΑ προς το ΔΙ λόγω του νόμου της φύσεως που αναφέρει η Επιτροπή (τουλάχιστον στην παραδοσιακή φωνητική εξωτερική μουσική);

Υ.Γ.- Η ψαλτική είναι τέχνη καθαρά φωνητική:)
Συμφωνώ. Ας φέρουμε παραδείγματα φωνητικής εξωτερικής μουσικής σε Χουζάμ να δούμε τί γίνεται. Έδωσα ένα στο προηγούμενο μήνυμά μου. Έστειλα και μερικά άλλα φωνητικά στη νέα συζήτηση που άνοιξα για το Δεύτερο ήχο στην Ελληνική παραδοσιακή μουσική. Ας εξετάσουμε την ελκτική συμπεριφορά προς το παρόν αν θέλετε και ιδιαίτερα στην κίνηση του ΓΑ. Ποιά η γνώμη σας; Εγώ ακούω πολλές φορές το ΓΑ φυσικό ακόμα και σε περιστροφή γύρω από το ΔΙ. Μου είναι δύσκολο να πιστέψω οτι πρόκειται περί εκφυλισμού της μουσικής παράδοσης και δυτικοευρωπαϊκή επιρροή σε όλες αυτές τις περιπτώσεις. Εσείς τί νομίζετε;
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
#19
Ας φέρουμε παραδείγματα φωνητικής εξωτερικής μουσικής σε Χουζάμ να δούμε τί γίνεται.
Ας εξετάσουμε την ελκτική συμπεριφορά προς το παρόν αν θέλετε και ιδιαίτερα στην κίνηση του ΓΑ. Ποιά η γνώμη σας; Εγώ ακούω πολλές φορές το ΓΑ φυσικό ακόμα και σε περιστροφή γύρω από το ΔΙ. Μου είναι δύσκολο να πιστέψω οτι πρόκειται περί εκφυλισμού της μουσικής παράδοσης και δυτικοευρωπαϊκή επιρροή σε όλες αυτές τις περιπτώσεις. Εσείς τί νομίζετε;
Εάν δεν τοποθετήσουμε το θέμα των έλξεων στη βάση του (υφίστανται ή δεν υφίστανται, είναι θέμα διάθεσης ή θέσης, έχουν συνέπεια ή δεν έχουν, είναι έωλες και ανάλογα με το κατά πως αισθάνομαι ή απαραίτητο στοιχείο των μελωδιών κλπ. κλπ) δεν θα βγάλουμε άκρη με μεμονωμένα παραδείγματα.
Και ο άλλος, Δημήτρη, μπορεί να φέρει τέτοια που δείχνουν την έλξη. Δηλαδή, μιας και κάνεις τοποθέτηση κατ' εσέ πρέπει ή δεν πρέπει να "γίνεται έλξη" στο σημείο που λές; Γιατί με τη λογική αυτή θα πρέπει να απορρίψουμε και γραπτή και προφορική παράδοση που λέει το αντίθετο από αυτό που πιστεύεις.

(παρεπιπτόντως, η "κίτρινη κάρτα που έφαγα" εκπίπτει κάποτε ή την κουβαλάω συνέχεια;:D)

Πρόταση:Μήπως θα ήταν καλύτερο να κατεβάσουμε και κάποιο ψαλτικό ακουστικό παράδειγμα;
 

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#20
Εάν δεν τοποθετήσουμε το θέμα των έλξεων στη βάση του (υφίστανται ή δεν υφίστανται, είναι θέμα διάθεσης ή θέσης, έχουν συνέπεια ή δεν έχουν, είναι έωλες και ανάλογα με το κατά πως αισθάνομαι ή απαραίτητο στοιχείο των μελωδιών κλπ. κλπ) δεν θα βγάλουμε άκρη με μεμονωμένα παραδείγματα.
Για να το θέσουμε στη βάση του πρέπει πρώτα να δούμε "ποιά είναι η κατάσταση" κατά τη γνώμη μου. Γιαυτό στέλνω παραδείγματα. Στείλτε και εσείς και άλλα για πληρότητα αν νομίζετε οτι αυτά είναι μεμονωμένα παραδείγματα (δεν τα διάλεξα με προσοχή, απλά ότι βρήκα το ανέφερα).

Και ο άλλος, Δημήτρη, μπορεί να φέρει τέτοια που δείχνουν την έλξη. Δηλαδή, μιας και κάνεις τοποθέτηση κατ' εσέ πρέπει ή δεν πρέπει να "γίνεται έλξη" στο σημείο που λές; Γιατί με τη λογική αυτή θα πρέπει να απορρίψουμε και γραπτή και προφορική παράδοση που λέει το αντίθετο από αυτό που πιστεύεις.
Όπως έχω πεί και σε παλαιότερες συζητήσεις οι έλξεις κατά τη γνώμη μου

- υφίστανται
- πρέπει να γίνονται γενικά και με βάση συγκεκριμένους κανόνες και καλό είναι οι κανόνες αυτοί να διδάσκονται με πρακτικό τρόπο και χωρίς πολύ "μοριολογία".
- η ακριβής εκτέλεση και συχνότητα εκτέλεσής τους σε κάποιες περιπτώσεις (ανάλογα με τη θέση) επαφίεται στο δάσκαλο/εκτελεστή και υπάρχουν παραπάνω από μία παραδοσιακές εκτελέσεις π.χ. χωρίς έλξη :eek:, με λίγη έλξη ή με πολύ έλξη.


(παρεπιπτόντως, η "κίτρινη κάρτα που έφαγα" εκπίπτει κάποτε ή την κουβαλάω συνέχεια;:D)
Δεν στην "έδειξα" εγώ και δεν το είχα παρατηρήσει οτι την κουβαλούσες... θα στην .... εκπέσω.

Πρόταση:Μήπως θα ήταν καλύτερο να κατεβάσουμε και κάποιο ψαλτικό ακουστικό παράδειγμα;
Ευχαρίστως, αρκεί να είναι εντός του θέματος Χουζάμ και Δεύτερος ήχος. Για την έλξη του ΓΑ στο Δεύτερο ήχο έστειλε ο Βασίλης αρκετά παραδείγματα στο Αναλόγιον.
 
Top