[Ερώτηση] Από ποιο βιβλίο θα ψάλλουμε την Μ. Εβδομάδα;

Όπως σε όλες τις ακολουθίες έτσι και σε αυτές τις Μεγάλης Εβδομάδας θα ήταν καλό ο ψάλτης να προσπαθεί να ακολουθεί το δρόμο της ψαλτικής παράδοσης, μακριά όχι μόνο από δυτικά ακούσματα, αλλά και από διασκευές σύγχρονες και παλιότερες που αποσκοπούν ίσως σε προσωπική προβολή.

Σε αυτό τον κλασσικό δρόμο κινείται το βιβλίο που έχει παρουσιαστεί εδώ: http://analogion.com/forum/showthread.php?t=16823 "Αι Ακολουθίαι της Μεγάλης Εβδομάδος" του συλλόγου προς διάδοσιν της εθνικής μουσικής - Σίμων Καράς.

Εδώ γράφω όχι για να ξαναπαρουσιάσω το ίδιο βιβλίο, αλλά για τους ψηφιακούς δίσκους της μονής Βατοπαιδίου! Όχι δε βρίσκομαι σε λάθος θέμα. Οι δίσκοι αυτοί συνοδεύονται από μικρό βιβλίο το οποίο ωστόσο περιέχει όλα τα μουσικά κείμενα! Εξαιρετικά καλλιγραφημένα από τον πλέον ειδικό στο είδος Δρ. Μιχαήλ Στρουμπάκη, και πολύ καθαρά ώστε να μπορούν άνετα να χρησιμοποιηθούν από τους ψάλτες κατά τη διάρκεια των ακολουθιών και συγκεκριμένα να χρησιμοποιηθούν αντί άλλου μουσικού βιβλίου για τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας!

Την πρακτική αυτή που διάβασα σε προηγούμενα μηνύματα να ψάλλουν τους ύμνους της Μ. Εβδομάδας, κάθε χρόνο σχεδόν και από διαφορετικούς σύγχρονους μελοποιούς, δε μπορώ να την κατανοήσω. Πιστεύω πως η εκμάθηση και σωστή εκτέλεση των έργων των κλασικών μελοποιών απαιτεί πολλά πολλά χρόνια και ταυτόχρονα σκοπός μας είναι να μπορούμε κάποια στιγμή να ψάλλουμε τα ίδια μέλη χωρίς τα μουσικά βιβλία μπροστά μας ώστε να συγκεντρώνεται όσο περισσότερο γίνεται ο νους στα θεία λόγια.

Είναι αλήθεια πως οι περισσότεροι διορισμένοι ψάλτες στους ενοριακούς ναούς της Ελλάδας, υστερούν δυστυχώς αρκετά από την πιστή εκτέλεση των κλασσικών μελών. Για παράδειγμα ενώ θα βρεθούν αρκετοί να πουν ίσως και απέξω το "Τα πάθη τα σεπτά..." σε αργό μέλος, ελάχιστοι όμως είναι αυτοί που μπορούν να ψάλλουν ακόμα και μέσα από μουσικό βιβλίο και με άνεση το αμέσως επόμενο τροπάριο "Των παθών του Κυρίου τα απαρχάς..." σε επίσης αργό μέλος! Αυτή η ψαλτική ασυμμετρία δε διορθώνεται ψέλνοντας νεώτερες συνθέσεις, αλλά αντιθέτως μελετώντας με εμμονή τις κλασσικές. Ένας τρόπος προς αυτή την κατεύθυνση είναι ακούγοντας τους ύμνους παρακολουθώντας ταυτόχρονα το μουσικό κείμενο όπως ακριβώς συμβαίνει δηλαδή με τους ψηφιακούς δίσκους της μονής Βατοπαιδίου.

Ακολουθεί ένα δείγμα με το προαναφερθέν τροπάριο:


Την έφτιαξά σε βιβλίο όλη την μεγάλη εβδομάδα. Όσο για τα κείμενα Μεγάλης Παρασκευής και Σαββάτου που δεν είναι όλα χρησιμοποίησα το Δοξαστάριο του Πέτρου Εφεσίου
 
Το βιβλίο γνωστο....του αειμνήστου Αρχ.Χρυσάνθου θεοδοσοπούλου
Απλώς σας tip τα έχω βγάλει μία μία τις μέρες σε ξεχωριστό σπιράλ
 
Last edited:
Πολύ καλή (αισθητική) δουλειά έχει γίνει από τον εκδοτικό οίκο του Πολυχρονάκη με την επανέκδοση της Μεγάλης Εβδομάδος του Γεωργίου Ραιδεστινού. Είχα την έκδοση του '75 (μικρό κόκκινο βιβλίο), που την χρησιμοποιούσα στις πρωινές ακολουθίες και ομολογώ πως με δυσκόλευε αρκετά η ανάγνωση του κειμένου, λόγω των μικρών χαρακτήρων. Πλέον, το κλασσικό αυτό έργο απόκτησε και τυπογραφικό κάλλος και διαβάζεται εύκολα.
http://www.byzantinemusicbooks.gr/books.cl.htm
 
Καλησπέρα,
Χρησιμοποιω την Πατριαρχικη Φορμιγκα Μεγαλης Εβδομαδας Κ.Πριγγου .
Ηθελα να ρωτησω που μπορω να βρω ολοκλήρους τους κανονες ?
Σας ευχαριστω !
 
...Ηθελα να ρωτησω που μπορω να βρω ολοκλήρους τους κανονες ?...

Στην Μ. Εβδομάδα του Γ. Ραιδεστηνού (σε αργό και σύντομο μέλος, πλην του όρθρου Μ. Πέμπτης)
 
Καλημερα .
εχω το συγκριμενο βιβλιο Γ.Ραιδεστηνου .Αλλα ηθελε να βρω απο την Πατριαρχικη φορμιγκα Κ.Πριγγου ολοκληρους κανονες .Γιατι εκει υπαρχουν μονο οι Ειρμοι .
Ευχαριστω για το χρονο σας .
 
Καλησπέρα,
Χρησιμοποιω την Πατριαρχικη Φορμιγκα Μεγαλης Εβδομαδας Κ.Πριγγου .
Ηθελα να ρωτησω που μπορω να βρω ολοκλήρους τους κανονες ?
Σας ευχαριστω !

Σε παραπλήσια φιλοσοφία:

Στα βιβλία Μ. Εβδομάδος των Αρχόντων:

Αθ. Καραμάνη,
Χρ. Θεοδοσοπούλου,
Χ. Ταλιαδώρου,
Λ. Πετρίδη,
Σ. Αρβανίτη.

κ. ά.

Διαλέγεις.

δ.
 
Μιας και πλησιάζουν οι μέρες είπα να ανοίξω το παρών θέμα. Ας αρχίσω λοιπόν εγώ πρώτος.
Την Μ. Βδομάδα θα την ψάλλω απο ένα βιβλίο που έχω φτιάξει εγώ το οποίο είναι μαζί με την τυπική διάταξη και περιέχει μαθήματα απο Ραιδεστηνό , Πετριδη , Πριγγο , Συρκα , Χρύσανθο :)
Όποιον και να πιάσεις καλός είναι ...Οι μεγάλοι ψάλτες της τέχνης μας έγραψαν πανέμορφες ακολουθίες δεν υπάρχει "καλύτερος". Απλά κατά την γνώμη μου το σωστό είναι να έχεις μια Μεγαλοβδομάδα να την μάθεις άρτια και να την αποδίδεις με κατάνυξη. Όχι αλλαγές όχι κάθε χρόνο και άλλη ... Έτσι θα γίνεις και καλύτερος και θα είσαι άξιος συνεχιστής στης ιεράς παράδοσης. Καλές γιορτές με υγεία σε εσάς και στην οικογένειά σας
 
Πάμε...

Δοξαστάριο Πέτρου Πελοποννησίου για τα Στιχηρά και τα Δοξαστικά με τη γραφή των εκλεκτών Τσακίρογλου και Τσερκέζη, Ειρμολόγιο του αυτού της έκδοσης 1820 για τις Αργές Καταβασίες των ωδών, Αναστασιματάριο του αυτού από την έκδοση που επιμελήθηκε ο φίλτατος Μιχάλης Μαμάης. Γενικά, φουλ του Πέτρου... :p
 
Χαίρετε!

Εμείς θα ψάλλουμε από την «Αγία και Μεγάλη Εβδομάς» του Πρίγγου, από την «Μουσική Κυψέλη» του Στεφάνου Λαμπαδαρίου και από την «Αθωνιάς» του Πέτρου Φιλανθίδου, ενώ ορισμένους Κανόνες σε μέλος Γρηγορίου Σιμωνοπετρίτου και στην ακολουθία του Επιταφίου τα αργά Ευλογητάρια του Συνεσίου Σταυρονικητιανού!
 
Last edited:
Συμφωνώ με τις προτάσεις του petrosgrc, με τις εξής επισημάνσεις:

Το δοξαστάριο του Πέτρου δεν έχει αργή Κασσιανή και Ήδη βάπτεται κάλαμος, τα οποία τα βρίσκεις στη συλλογή Προγάκη.
Στον όρθρο Μ. Πέμπτης το ειρμολόγιο δεν έχει αργά καθίσματα και αργούς ειρμούς του κανόνα.
Τα αντίφωνα των Αγίων Παθών είναι πολύ αργά και θα πρότεινα μια πιο σύγχρονη έκδοση.
Για τα αργά ευλογητάρια χρειάζεται το Αναστασιματάριο του Ιωάννου.

Στο ανωτέρω σχέδιο, προτείνω μεμονωμένες επιλογές από άλλα βιβλία, όπως ευλογητάρια και δοξαστικό "Την σήμερον μυστικώς" από Καραμάνη, Κοινωνικό Αναστάσεως "Σώμα Χριστού" από Πέτρο Μπερεκέτη.
 
Συμφωνώ με τις προτάσεις του petrosgrc, με τις εξής επισημάνσεις:

Το δοξαστάριο του Πέτρου δεν έχει αργή Κασσιανή και Ήδη βάπτεται κάλαμος, τα οποία τα βρίσκεις στη συλλογή Προγάκη.
Στον όρθρο Μ. Πέμπτης το ειρμολόγιο δεν έχει αργά καθίσματα και αργούς ειρμούς του κανόνα.
Τα αντίφωνα των Αγίων Παθών είναι πολύ αργά και θα πρότεινα μια πιο σύγχρονη έκδοση.
Για τα αργά ευλογητάρια χρειάζεται το Αναστασιματάριο του Ιωάννου.

Στο ανωτέρω σχέδιο, προτείνω μεμονωμένες επιλογές από άλλα βιβλία, όπως ευλογητάρια και δοξαστικό "Την σήμερον μυστικώς" από Καραμάνη, Κοινωνικό Αναστάσεως "Σώμα Χριστού" από Πέτρο Μπερεκέτη.

Δεν βρίσκω τον λόγο να ψαλεί αργή Κασσιανή εφ' όσον δεν υπάρχει συγκροτημένη χορωδία, επιπλέον δε τέτοια μέλη στον περιορισμένο χρόνο των ενοριακών ακολουθιών, σε εμένα τουλάχιστον μοιάζουν παράταιρα. Το αυτό ισχύει και για τα μέλη «Κύριε ἀναβαίνοντός σου...» και «Ἤδη βάπτεται κάλαμος...» όπου πλέον επιλέγω το κανονικό αργοσύντομο μέλος του Πέτρου. Για τα Αντίφωνα ισχύει εν μέρει, αλλά εφ' όσον δεν κάνεις κορώνες και αργίες και δεν πεις αργά Δοξαστικά, μια χαρά εντάσσονται στην Ακολουθία των Παθών και με σχετικά γρήγορη χρονική αγωγή. Βέβαια, στα Αντίφωνα του Γ΄ ήχου και στα Στιχηρά «Δύο και πονηρά» επιλέγω το σύντομο Ειρμολογικό μέλος, γιατί μετά τραβάει πολύ. Τα Αργά Ευλογητάρια του Πέτρου τα λέω πλέον από το Ταμείο Ανθολογίας του Φωκαέως με την πιο αυθεντική μορφή τους, γιατί στο Αναστασιματάριο του Ιωάννου είναι διασκευασμένο και όχι με τον καλύτερο τρόπο, κατά τη γνώμη μου τουλάχιστον... Σχετικά τώρα με τα μαθήματα της Λειτουργίας, ακολουθώ το Ταμείο Ανθολογίας του Φωκαέως, το Κοινωνικό «Σῶμα Χριστοῦ» εννοείται από το κλασικότατο μάθημα του Πέτρου Πελοποννησίου... Αυτή βεβαίως είναι η άποψή μου, δεν υποχρεούται κανείς να την ασπαστεί...
 
Δεν βρίσκω τον λόγο να ψαλεί αργή Κασσιανή εφ' όσον δεν υπάρχει συγκροτημένη χορωδία, επιπλέον δε τέτοια μέλη στον περιορισμένο χρόνο των ενοριακών ακολουθιών, σε εμένα τουλάχιστον μοιάζουν παράταιρα. Το αυτό ισχύει και για τα μέλη «Κύριε ἀναβαίνοντός σου...» και «Ἤδη βάπτεται κάλαμος...» όπου πλέον επιλέγω το κανονικό αργοσύντομο μέλος του Πέτρου. .ί...

Ἐξαιρετικὴ ἄποψη.Ἔτσι εἶναι. Μπράβο!

Μακάρι νὰ τὸ ἀσπάζονταν κι ἄλλοι συνάδελφοι ποὺ ψάλλουν μόνοι τους ἤ μὸνο μὲ κάποιον βοηθό ...
 
Η πιο "σύγχρονη εκδοχή" των αντιφώνων υπάρχει εδώ (σε μέλος του Βιολάκη).

 
Χαίρετε!

Εμείς θα ψάλλουμε από την «Αγία και Μεγάλη Εβδομάς» του Πρίγγου, από την «Μουσική Κυψέλη» του Στεφάνου Λαμπαδαρίου και από την «Αθωνιάς» του Πέτρου Φιλανθίδου, ενώ ορισμένους Κανόνες σε μέλος Γρηγορίου Σιμωνοπετρίτου και στην ακολουθία του Επιταφίου τα αργά Ευλογητάρια του Συνεσίου Σταυρονικητιανού!
"Ένα απλό" και σύμφωνα με την κατ' έννοια απόδοση του ποιητικού κειμένου, μουσικό πόνημα, είναι "Η Αγία Και Μεγάλη Εβδομάδα" του
Παναγιωτόπουλου – Κούρου.
Θα τη βρούμε, εδώ, εδώ κ' αλλού...
 
Επειδή ψελνω αρκετά χρόνια χωρίς την ανάγκη συμψαλμωδησης με χορό (δυστυχώς) έχω καταλήξει πως το καλύτερο με διάφορα είναι από στήθους. Εκ των πραγμάτων πατάς πάνω στα κυρίαρχα ακούσματα που έχεις (για εμένα Πριγγος) και προσαρμόζεται αν στιγμή ανάλογα με τη διάθεση, τη φωνητική κατάσταση κτλ. Επίσης κατανοείς καλύτερα το κείμενο και αυτό περνάει και στο λαό. Για έναν επαρκή ψάλτη, για όταν ψάλλει μόνος του, όσο περισσότερο ψάλλει ελεύθερος από το κείμενο, τόσο το καλύτερο.
 
Επειδή ψελνω αρκετά χρόνια χωρίς την ανάγκη συμψαλμωδησης με χορό (δυστυχώς) έχω καταλήξει πως το καλύτερο με διάφορα είναι από στήθους. Εκ των πραγμάτων πατάς πάνω στα κυρίαρχα ακούσματα που έχεις (για εμένα Πριγγος) και προσαρμόζεται αν στιγμή ανάλογα με τη διάθεση, τη φωνητική κατάσταση κτλ. Επίσης κατανοείς καλύτερα το κείμενο και αυτό περνάει και στο λαό. Για έναν επαρκή ψάλτη, για όταν ψάλλει μόνος του, όσο περισσότερο ψάλλει ελεύθερος από το κείμενο, τόσο το καλύτερο.
Καλύτερο ακομα είναι να ψάλλεις από στήθους, έχοντας και το μουσικό κείμενο μπροστά σου. Όπως όταν οδηγείς σε γνωστό δρόμο, αλλά έχεις και το GPS μαζί 😁
 
Back
Top