[Ερώτηση] Από ποιο βιβλίο θα ψάλλουμε την Μ. Εβδομάδα;

karastamatis ioannis

Ιωάννης Καρασταμάτης
#61
Απ' έξω. Όλα.

Την Μεγάλη Εβδομάδα την έχω χαράξει στο μυαλό μου και την έχω μελετήσει ιδιαιτέρως. Αποδίδονται πολύ πιο καλύτερα τα ψαλλόμενα χωρίς να συλλαβίζονται. (Ο μόνος λόγος που βάζω μουσικά κείμενα μπροστά μου είναι για να μπορούνε να ακολουθάνε οι ισοκράτες.)

Εξ' άλλου, Πρίγγο και Στανίτσα ψαίλνω, έτσι κι' αλλοιώς. Θα ανεβάσω και κανένα χειρογραφάκι, τιμής ένεκεν και εις μνημόσυνον αιώνιον.

Α.
Μεχρι να ερθει το αλτσχαιμερ με το καλο, απ'εξω ολα!
 

SINGEORGE

Παλαιό Μέλος
#62
Εγώ θα ψάλλω από την Μ.Εβδομάδα του κ. Αστερίου Δεβρελή - με εξαίρεση τα δοξαστικά αποστίχων της Μ.Παρασκευής που θα τα πω από το βιβλίο του Πρίγγου - του δείπνου σου της Μ.Πέμπτης από Σουρλαντζή - και τα Ευλογητάρια που σκέφτομαι να πω αυτά που ψάλλουν στην Μ.Βατοπαιδίου
 
Last edited:

Doukellis

Ιωάννης Δουκέλλης
#63
Αυτή θα είναι για μένα η δεύτερη Μεγάλη Εβδομάδα σαν δεξιός ψάλτης οπότε θα χρησιμοποιήσω ότι και πέρυσι (για σιγουριά) δηλαδή Μεγάλη Εβδομάδα Γ. Ραιδεστινού και Δοξαστάριον Π. Πελοποννησίου υπό Γ. Βιολάκη.
Όμως φέτος είναι και η πρώτη μου Μεγάλη Εβδομάδα χωρίς τσιγάρο :):):) μετά από 16 χρόνια και θεωρώ ότι φωνητικά θα αντεπεξέλθω καλύτερα σε σχέση με τις προηγούμενες χρονιές, οπότε θα χρησιμοποιήσω και τη Μεγάλη Εβδομάδα του Κ. Πρίγγου την οποία διαβάζω αυτές τις μέρες.
 

Γιώργος Λαμπρόπουλος

Πρωτοψάλτης Ι.Ν. Τιμίου Προδρόμου Κάτω Αχαίας
#65
Εγώ θα ψάλλω κυρίως από τη Μεγάλη Εβδομάδα του Άρχοντος Αθ. Καραμάνη, αλλά και με κάποιες επιλογές από τα Βιβλία Κ. Πρίγγου και Χ.Ταλιαδώρου.
Πρώτα ο Θεός...................
 

jhonny

Παλαιό Μέλος
#67
Κι εγώ,μάλλον,πάλι από Καραμάνη θα ψάλλω όπως εδώ και 10 χρόνια,αν και θα ήθελα πολύ να ψάλλω για πρώτη φορά από Πρίγγο.Υπάρχει όμως ένα τεχνικό πρόβλημα.Απ'ότι είδα στο βιβλίο του δεν έχει καθόλου ισοκρατήματα πράγμα που για μένα είναι πολύ σημαντικό,γιατί έχω ηλεκτρονικό ισοκράτη,και δεν γίνεται να ψάχνεσαι εκείνη την ώρα,άσε που ξεχνιέσαι κιόλας να κάνεις τις αλλαγές άμα δεν τις βλέπεις.Σκέφτομαι να κάτσω να μόνος μου να βάλω τα ισοκρατήματα και να το ανεβάσω στο forum,αλλά θέλει πολύ δουλειά και δε νομίζω να προλάβω μέχρι το Πάσχα...Επιπλέον πρέπει να το εκτυπώσω και αυτό θα μου κοστίσει αρκετά,εκτός και...πάρω ηλεκτρονικό βιβλίο:D Αλλά που λεφτά τώρα...
 
#68
Κι εγώ, φίλοι μου από Πρίγγο (όσο για τα ισοκρατήματα μου τα συμπλήρωσε ένας πολύ καλός ψάλτης και φίλος -Λευτέρης Αγγελής λέγεται- ο΄ποτε το έλυσα αυτό το πρόβλημα) κι τη Μ. Πέμπτη κυρίως Χρύσανθο.
 
#69
Εγώ θα ψάλλω από την Μ.Εβδομάδα του κ. Αστερίου Δεβρελή - με εξαίρεση τα δοξαστικά αποστίχων της Μ.Παρασκευής που θα τα πω από το βιβλίο του Πρίγγου - του δείπνου σου της Μ.Πέμπτης από Σουρλαντζή - και τα Ευλογητάρια που σκέφτομαι να πω αυτά που ψάλλουν στην Μ.Βατοπαιδίου
Απο Γιωργάκης ,έψαλλες μαζί με το Δάσκαλο . Τι συνέβη;


Εύχομαι με την Χάρι του Θεου ,τέλειες εκτελέσεις. Ξέρεις πόσο σε αγαπώ και σε εκτιμώ.
 
#70
Ψάλλω Μ. Ε. του ΑΡΧ. Ταλιαδώρου απο χειρόγραφα του1980 του Πασχάλη Μάνου.

Καλή Ανάσταση και ευχές παρόμοιες με του Φαρλέκα 1980.
 
#73
Εχω την άποψη ότι όποιος έχει ψάλλει από την Μ.Εβδομάδα του Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου έστω γιά μιά φορά δεν πρόκειται να ξαναβάλλει στο αναλόγιό του άλλο βιβλίο.Το ίδιο βέβαια ισχύει και γιά το Τριώδιό του το οποίο θεωρώ ότι είναι αξεπέραστο.
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#74
Όπως σε όλες τις ακολουθίες έτσι και σε αυτές τις Μεγάλης Εβδομάδας θα ήταν καλό ο ψάλτης να προσπαθεί να ακολουθεί το δρόμο της ψαλτικής παράδοσης, μακριά όχι μόνο από δυτικά ακούσματα, αλλά και από διασκευές σύγχρονες και παλιότερες που αποσκοπούν ίσως σε προσωπική προβολή.

Σε αυτό τον κλασσικό δρόμο κινείται το βιβλίο που έχει παρουσιαστεί εδώ: http://analogion.com/forum/showthread.php?t=16823 "Αι Ακολουθίαι της Μεγάλης Εβδομάδος" του συλλόγου προς διάδοσιν της εθνικής μουσικής - Σίμων Καράς.

Εδώ γράφω όχι για να ξαναπαρουσιάσω το ίδιο βιβλίο, αλλά για τους ψηφιακούς δίσκους της μονής Βατοπαιδίου! Όχι δε βρίσκομαι σε λάθος θέμα. Οι δίσκοι αυτοί συνοδεύονται από μικρό βιβλίο το οποίο ωστόσο περιέχει όλα τα μουσικά κείμενα! Εξαιρετικά καλλιγραφημένα από τον πλέον ειδικό στο είδος Δρ. Μιχαήλ Στρουμπάκη, και πολύ καθαρά ώστε να μπορούν άνετα να χρησιμοποιηθούν από τους ψάλτες κατά τη διάρκεια των ακολουθιών και συγκεκριμένα να χρησιμοποιηθούν αντί άλλου μουσικού βιβλίου για τις ακολουθίες της Μεγάλης Εβδομάδας!

Την πρακτική αυτή που διάβασα σε προηγούμενα μηνύματα να ψάλλουν τους ύμνους της Μ. Εβδομάδας, κάθε χρόνο σχεδόν και από διαφορετικούς σύγχρονους μελοποιούς, δε μπορώ να την κατανοήσω. Πιστεύω πως η εκμάθηση και σωστή εκτέλεση των έργων των κλασικών μελοποιών απαιτεί πολλά πολλά χρόνια και ταυτόχρονα σκοπός μας είναι να μπορούμε κάποια στιγμή να ψάλλουμε τα ίδια μέλη χωρίς τα μουσικά βιβλία μπροστά μας ώστε να συγκεντρώνεται όσο περισσότερο γίνεται ο νους στα θεία λόγια.

Είναι αλήθεια πως οι περισσότεροι διορισμένοι ψάλτες στους ενοριακούς ναούς της Ελλάδας, υστερούν δυστυχώς αρκετά από την πιστή εκτέλεση των κλασσικών μελών. Για παράδειγμα ενώ θα βρεθούν αρκετοί να πουν ίσως και απέξω το "Τα πάθη τα σεπτά..." σε αργό μέλος, ελάχιστοι όμως είναι αυτοί που μπορούν να ψάλλουν ακόμα και μέσα από μουσικό βιβλίο και με άνεση το αμέσως επόμενο τροπάριο "Των παθών του Κυρίου τα απαρχάς..." σε επίσης αργό μέλος! Αυτή η ψαλτική ασυμμετρία δε διορθώνεται ψέλνοντας νεώτερες συνθέσεις, αλλά αντιθέτως μελετώντας με εμμονή τις κλασσικές. Ένας τρόπος προς αυτή την κατεύθυνση είναι ακούγοντας τους ύμνους παρακολουθώντας ταυτόχρονα το μουσικό κείμενο όπως ακριβώς συμβαίνει δηλαδή με τους ψηφιακούς δίσκους της μονής Βατοπαιδίου.

Ακολουθεί ένα δείγμα με το προαναφερθέν τροπάριο:

 

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#75
Αγαπητέ "EIRYK EMNOSHELE" έχει κάθε δικαίωμα να παρουσιάσεις κι εσύ την δική σου άποψη για όσα θα ψαλούν την Μ.Εβδομάδα. Οι προτιμήσεις σου έτσι κι αλλιώς είναι γνωστές και δεν θα τις σχολιάσω. Η προσπάθεια όμως να υποδείξεις ότι τόσοι άλλοι κάνουν λάθος με τις επιλογές τους. ή ότι είναι αμαθείς, ή ότι οφείλουν να ψάλλουν απ' έξω (διαφωνώ εγώ), ή ότι οι εκδόσεις βιβλίων των άλλων διδασκάλων αποσκοπούν στην δική τους προβολή (ίσως αποσκοπούν στη διάσωση της παράδοσης από αλλοτριώσεις), σε συνδυασμό μ' αυτό το δασκαλίστικο ύφος και τις αναφορές στο ότι "σκοπός μας είναι (...) να συγκεντρώνεται όσο περισσότερο γίνεται ο νους στα θεία λόγια" (αμάν πια μ' αυτά τα μαθήματα ευσέβειας), είναι, όλα αυτά, το λιγότερο (και επιεικώς) άκομψα και σηκώνουν πολλές αντιρρήσεις, αν μη και αυστηρές απαντήσεις.
 
#76
Παλιά έψαλλα από τον σχετικό τόμο έκδοσης της Αποστολικής Διακονίας, αργότερα από την "Κυψέλη" και από τη δεκαετία του '70 ψάλλω από τη μεγάλη εβδομάδα, του Άρχοντος Πρωτοψάλτου, τῆς Μεγάλης τοῦ Χριστοῦ Ἐκκλησίας, Κ. Πρίγγου, την οποία και δεν αποχωρίζομαι, γιατί, προσωπικά, ικανοποιούμαι με τον τονισμό των εννοιών των ψαλλόμενων ύμνων. Από σχόλια δε, που απευθύνονται, απευθείας, προς το πρόσωπό μου, το ίδιο πρέπει να συμβαίνει και με τους πιστούς, αν εκφράζονται με ειλικρίνεια πάνω σ' αυτό το θέμα.
 
#77
Εχω την άποψη ότι όποιος έχει ψάλλει από την Μ.Εβδομάδα του Χρυσάνθου Θεοδοσοπούλου έστω γιά μιά φορά δεν πρόκειται να ξαναβάλλει στο αναλόγιό του άλλο βιβλίο.Το ίδιο βέβαια ισχύει και γιά το Τριώδιό του το οποίο θεωρώ ότι είναι αξεπέραστο.
Το ίδιο ισχύει και για την Μεγάλη Εβδομάδα του Ταλιαδώρου.

Σκέτος Πρίγγος...

Αυτά.
 
#79
Αγαπητέ "EIRYK EMNOSHELE" έχει κάθε δικαίωμα να παρουσιάσεις κι εσύ την δική σου άποψη για όσα θα ψαλούν την Μ.Εβδομάδα. Οι προτιμήσεις σου έτσι κι αλλιώς είναι γνωστές και δεν θα τις σχολιάσω. Η προσπάθεια όμως να υποδείξεις ότι τόσοι άλλοι κάνουν λάθος με τις επιλογές τους. ή ότι είναι αμαθείς, ή ότι οφείλουν να ψάλλουν απ' έξω (διαφωνώ εγώ), ή ότι οι εκδόσεις βιβλίων των άλλων διδασκάλων αποσκοπούν στην δική τους προβολή (ίσως αποσκοπούν στη διάσωση της παράδοσης από αλλοτριώσεις), σε συνδυασμό μ' αυτό το δασκαλίστικο ύφος και τις αναφορές στο ότι "σκοπός μας είναι (...) να συγκεντρώνεται όσο περισσότερο γίνεται ο νους στα θεία λόγια" (αμάν πια μ' αυτά τα μαθήματα ευσέβειας), είναι, όλα αυτά, το λιγότερο (και επιεικώς) άκομψα και σηκώνουν πολλές αντιρρήσεις, αν μη και αυστηρές απαντήσεις.
Παρακολούθησα το βιντεάκι με την ψαλμωδία και το κείμενο της Βυζαντινής σημειογραφίας και απογοητεύθηκα. Αναρωτήθηκα δε, αν θα πρέπει να περάσω, μετά από τόσα χρόνια σπουδών και εμπειρίας πάνω στο ψαλτήρι, από κάποια σχολή, για να μάθω τις φωνητικές αναλύσεις των χαρακτήρων της Βυζαντινής Μουσικής, γιατί νοιώθω τον εαυτό μου αδύναμο για να συμψάλλει με το συγκεκριμένο τρόπο, που προβάλλεται ως ο μοναδικός και σύμφωνος με την παράδοση.
Πριν από τρεις μέρες παρακολούθησα στην ιστοσελίδα σας παλιά ηχογράφηση του αοίδιμου Μητροπολίτη Σάμου και Ικαρίας Ειρηναίου, που ένας συμπατριώτης μου ανέβασε και ευχαριστήθηκα γιατί, από την παιδική μου ηλικία των 9 ετών βρέθηκα στο ψαλτήρι του Χωριού μου και αποτυπώθηκε στο είναι μου, κάπως έτσι το ήφος στο οποίο κι εγώ ψάλλω. Οι βυζαντινές μου σπουδές συνεχίστηκαν στην Πάτμο και έπειτα στην Αθήνα. Με τις δικές μου αναζητήσεις, από ακούσματα ψαλτών, μακεδόνων και άλλων έφτασα να παρακολουθώ βυζαντινά κείμενα του κ. Καραμάνη. Δεν μετάνοιωσα ποτέ μου γι' αυτή μου την αναζήτηση. Όμως, διαβάζοντας αρκετά κείμενα περί βυζαντινής μουσικής διερωτήθηκα μήπως, ήμουν άτυχος, γιατί κανείς δεν βρέθηκε στο δρόμο μου για να με πληροφορήσει γι'αυτές τις πολύπλοκες αναλύσεις των χαρακτήρων και των σημαδοφώνων;
Ειλικρινά, αν μπορεί κάποιος, να με βοηθήσει να λύσω την απορία μου και να μου κατατάξει το ύφος της ψαλτικής μου δυνατότητας, θα του ήμουν ευγνώμων, γιατί επαναλαμβάνω το ψάλσιμο που παρακολούθησα δεν το κατέχω. Τέλος, αναρωτιέμαι με τέτοια πολύπλοκα μουσικά βυζαντινά συστήματα θα πλησιάσουμε τα παιδιά μαθαίνοντάς τα Μουσική, τόσο δυσπρόσιτη που εμφανίζεται; Στις αρχές του 19ου αιώνα οι τρεις Μεγάλοι Δάσκαλοι που προσπάθησαν να απλοποιήσουν τη μουσική γραφή (αγκιστροειδή κ.λπ.) ποιους στόχους είχαν; Να την περιπλέξουν ακόμη περισσότερο με μυστικές μουσικές αναλύσεις διγόργων, τριγόργων κ.τ.λ. ; Εξακολουθοώ να παραμένω μέσα μου μπερδεμένος.
 
Last edited by a moderator:

haris1963

παλαιότατο μέλος
#80
Για παράδειγμα ενώ θα βρεθούν αρκετοί να πουν ίσως και απέξω το "Τα πάθη τα σεπτά..." σε αργό μέλος, ελάχιστοι όμως είναι αυτοί που μπορούν να ψάλλουν ακόμα και μέσα από μουσικό βιβλίο και με άνεση το αμέσως επόμενο τροπάριο "Των παθών του Κυρίου τα απαρχάς..." σε επίσης αργό μέλος!
Από πού βγαίνει αυτό το συμπέρασμα; Εγώ θα έλεγα ότι, οι περισσότεροι έμπειροι ψάλτες, με την ίδια άνεση θα έψαλαν και το ένα και το άλλο.

Να πούμε ακόμη, ότι παρά τον υπέρμετρο στολισμό υφεσοδιέσεων στο κείμενο, στην εκτέλεση των Βατοπεδινών (σε αντίθεση με την Χορωδία του Αγγελόπουλου λ.χ.) ακούμε ελάχιστη έως καθόλου απόκλιση από την εκτέλεση ενός παραδοσιακού ψάλτη ή χορωδίας. Και καθόλου να μην σημειώνονταν όλες αυτές οι απλές και μονόγραμμες (δίγραμμες και τρίγραμμες δεν έχει ευτυχώς) διέσεις, πάλι το ίδιο κείμενο και την ίδια εκτέλεση θα είχαμε. Ίσα ίσα να αλλοιώνουμε τα κλασικά κείμενα; Εδώ δεν σας πειράζει;

Όσο για τις αναλύσεις, εκτελούνται λίγο πολύ αυτές που έχει ο Πρίγγος (ή ο Πετρίδης ας πούμε). Το ότι έμαθαν και τις εκτελούν βλέποντας το κλασικό κείμενο, μπράβο τους. Αν δεν είχαμε όμως στα αυτιά μας και στα αναλυτικότερα κείμενα (αυτά που προανέφερα και άλλα), τις συγκεκριμένες αναλύσεις, αυτές θα ψάλαμε; Αυτές θα έλεγαν οι πατέρες της Μονής, αν δεν είχαν ακούσει σε χιλιάδες αγρυπνίες αργά προσόμοια κατά το "Την Σοφίαν και Λόγον", με τις χαρακτηριστικές αγιορείτικες αναλύσεις;

Και εν πάση περιπτώσει, οι αγιορέιτες κάνουν αυτές τις αναλύσεις, οι πατριαρχικοί κατά Στανίτσα κάποιες άλλες λίγο διαφορετικές σε κάποια σημεία, κάποιοι άλλοι κατά Ναυπλιώτη ίσως πιο συντηρητικές. Τι σημαίνει αυτό; Ότι τα μεν είναι σωστά και τα άλλα λιγώτερο;

Επί τέλους, ας σταματήσουν κάποιοι, μέσω "γνωστών σχολών" και με τοιούτα επιχειρήματα, να προσπαθούν να καπηλευτούν την παράδοση. Εξ άλλου, είναι οι τελευταίοι που δικαιούνται να το κάνουν. Τόσο οι πατριαρχικοί, όσο και οι αγιορείτες τους το έχουν ψάλει, σε ήχους κύριους και πλάγιους!

χς
 
Top