Rethymno force 33
Active member
Εαν την Κυριακή του Τελώνου και Φαρισαίου συμπέσει και η εορτή της ανακομιδής του Λειψάνου του Ι. Χρυσοστόμου, πως κατανέμονται τα απολυτίκια και τα κοντάκια στις Ώρες κατά το ΤΓΡ;
Από ΤΓΡ;Κοντάκιο της εορτής
Γιά νά μήν κρυβόμαστε, τώρα πλέον λέμε ἀπολυτίκιον ἁγίου ἀπό Ὡρολόγιον καί Ἐνιαύσιον Στέφανον.
Πρβλ.
π. Μάξιμος said:
Νά ληφθοῦν ὑπ᾿ ὄψει: α) τά ἀπολυτίκια τοῦ Ὡρολογίου β) ΤΜΕ σ. 43 γ) ΣΤ σ. 55 ὑποσ. 48 καί δ) τό παλαιό θέμα «Καθημερινές και Ενιαύσιος Στέφανος» (ὅπου ἀναλύονται αὐτά).
Εὐχαριστῶ γιά τήν ὑπενθύμιση. Τά "ξεβγάζουμε" μέ τήν ὑποσημείωση, γιά ψαλμωδία (σήμερα πλέον) πάντοτε τοῦ κοντακίου τῆς περιόδου. Ἐξαιροῦνται τά Σάββατα.Καὶ στὴν σελ. 48 ὁρίζει τὸ κοντάκιο τῆς ἑβδομάδας σὲ καθημερινὴ λειτουργία μὲ ἀπολυτίκιο ἁγίου. Βάζουμε τὰ δύο πόδια σὲ ἕνα παπούτσι:
Ἡ Κυριακή σαφῶς ἐξαιρεῖται καί διατηρεῖ τά προνόμιά της (ὅπως καί τά Σάββατα).Ἂν ψάλλεται πάντα ἀπολυτίκιο ἁγίου ἀνεξάρτητα δοξαστικοῦ, δὲν ὑπάρχει λόγος νὰ μὴν ψαλεῖ καὶ τὴν Κυριακή, ἐφόσον κριτήριο ἐορτασιμότητας εἶναι τὸ δοξαστικό.
Δέν εἶναι δύσκολο... Βέβαια, αὐτά δέν μαθαίνονται σέ μία ἡμέρα. Χρειάζεται μέλετη, συγκριτική ἐτῶν. Ὅσο μελετᾶμε τόσο ἀπομακρυνόμαστε ἀπό τήν τυπολατρεία.Ἄντε νὰ τὰ ἐξηγήσεις αὐτὰ σὲ ἀρχάριους.
Ὑπάρχουν καί νεώτερες ἐκδόσεις Ὡρολογίων, συνεχῶς συμπληρούμενες. Ἡ Σαρακοστή διατηρεῖ ἀρχαιότητα.Πότε παγιώνονται τὰ ἀπολυτίκια καὶ τὰ κοντάκια τῶν καθημερινῶν στὸ Ὡρολόγιο, περιορίζοντας τὴν χρήση τῶν τροπαρίων τοῦ Ὡρολογίου στὴν Σαρακοστή;
Εὐχαριστῶ γιά τήν ὑπενθύμιση. Τά "ξεβγάζουμε" μέ τήν ὑποσημείωση, γιά ψαλμωδία (σήμερα πλέον) πάντοτε τοῦ κοντακίου τῆς περιόδου. Ἐξαιροῦνται τά Σάββατα.
Ἡ Κυριακή σαφῶς ἐξαιρεῖται καί διατηρεῖ τά προνόμιά της (ὅπως καί τά Σάββατα).
Δέν εἶναι δύσκολο... Βέβαια, αὐτά δέν μαθαίνονται σέ μία ἡμέρα. Χρειάζεται μέλετη, συγκριτική ἐτῶν. Ὅσο μελετᾶμε τόσο ἀπομακρυνόμαστε ἀπό τήν τυπολατρεία.
Ὑπάρχουν καί νεώτερες ἐκδόσεις Ὡρολογίων, συνεχῶς συμπληρούμενες. Ἡ Σαρακοστή διατηρεῖ ἀρχαιότητα.
Θὰ τὸ ἐφάρμοζα ἄμεσα (εἰδικὰ τὰ Δίπτυχα) ἂν δὲν ὑπαγόμασταν στὸ Πατριαρχεῖο ὡς ὁμογενεῖς. Ἴσως μὲ δω νὰ τὸ ἐφαρμόζω στὸ ἄμεσο μέλλον, εὐχαριστῶ γιὰ τὴν προτροπή. Πληροφορήθηκα πάντως ἐκ τῶν ὑστέρων ὅτι ὁ μητροπολίτης Κυδωνιῶν διένειμε στὴν φετινὴ ἱερατικὴ σύναξη τῆς μητροπόλεώς μας μία ἀντίστοιχη ἐργασία μὲ τὶς γενικὲς διατάξεις τῶν Διπτύχων.Γιά διδασκαλία σέ ἀρχαρίους συνιστῶνται κατ᾿ ἀρχάς αἱ «Γενικαί Τυπικαί Διατάξεις» Δίπτυχα της Εκκλησίας της Ελλάδος, πού μνημονεύουν καί τό ΣΤ (γενικότερα καί εἰδικότερα γιά τήν Θ΄), καί τό Ἐγκόλπιον Ἀναγνώστου καί Ψάλτου, πού ἔχουν ἐξηγηθεῖ καί ἀποκατασταθεῖ ἐνδεχόμενες ἀντιφάσεις (ὅπως καί τό νέον Ἱερατικόν Οἰκ. Πατριαρχείου γιά τήν Θ΄). Δέν συνιστᾶται ἀπ᾿ εὐθείας ἀνάγνωση τοῦ ΤΜΕ.
Γιά τό Ὡρολόγιον καί τά ἀπολυτίκια τῆς ἑβδομάδος δέν γνωρίζω. Ἐνδιαφέρουσα ἡ παρατήρηση.
Ἄν δέν κάνω λάθος τό ΤΓΡ οὐδόλως τά ἀναφέρει.
Τα απολυτίκια της εβδομάδος υπάρχουν στα Σλαβικά Ωρολόγια. Δεν έχω παρακολουθήσει Θ. Λειτουργία σε ημέρα που ο άγιος στερείται απολυτικίου για να έχω εμπειρία του τι συμβαίνει. Η εμπειρία μου γενικά είναι ότι σε πολλές από τις Σλαβικές και Βαλκάνιες εκκλησίες που υποτίθεται ότι τηρούν το ΤΑΣ, τα μετά την μικρή είσοδο τροπάρια και κοντάκια (παρά τις αναλυτικότατες διατάξεις του Σλαβικού ΤΑΣ, π.χ. πώς ψάλλονται τα μετά την είσοδο απολυτίκια σε περίπτωση που ο Ναός τιμάται σε δεσποτική ή θεομητορική εορτή) έχουν γενικώς ατυχήσει και σε κάποιες περιπτώσεις μετά το εισοδικό (το οποίο μπορεί να ψαλεί 2-3 φορές!), ακολουθεί η αίτηση του Τρισαγίου Ύμνου. Επίσης έχουν παρεισφρήσει άσχετοι με την εκκλησιαστική περίοδο ύμνοι (π.χ. το Απολυτίκιο της Πεντηκοστής ή το Κοντάκιο "Τη Υπερμάχω"-για τα δύο τελευταία έχω προσωπική εμπειρία σε ναούς της Ρουμανίας). Φυσικά οι λόγοι που οδήγησαν σε αυτές τις πρακτικές ήταν οι δυσκολίες και οι διωγμοί του προηγούμενου αιώνα, ωστόσο σε πολλές περιπτώσεις δεν βλέπω να γίνεται προσπάθεια θεραπείας...Εὐχαριστοῦμε γιὰ τήν - ὅπως πάντα - τόσο ἐμπεριστατωμένη ἀπάντηση. Οἱ Σλάβοι ποὺ δὲν ἀκολούθησαν τὸ ΤΜΕ γνωρίζουν τὰ ἀπολυτίκια τῆς ἑβδομάδος;
Ὅτι τὰ ἀπολυτίκια τῆς ἑβδομάδος στεροῦνται νοήματος στὸ Ὡρολόγιο, τοὐλάχιστον ἐκ πρώτης ὄψεως.Τό συμπέρασμα τελικά ποιό εἶναι σχετικά μέ τήν Θ΄ τοῦ ΤΜΕ (γιατί δέν ἀσχολεῖται μέ ἄλλες Ὧρες) πού σᾶς προβλημάτισε ;