Ἐρασιτέχνης
Well-known member
Συνοψίζοντας λοιπὸν χάριν εὐκολίας τὰ προηγούμενα μηνύματα:
1) Ἡ ἀρχαία πράξη προέβλεπε τὰ τροπάρια τοῦ Ὡρολογίου σὲ μὴ ἑορτάσιμες ἡμέρες, δηλαδὴ ὅταν ὁ κανόνας τοῦ ἁγίου ἐψάλετο εἰς δ'. Δὲν ἦταν δηλαδὴ κριτήριο ἐορτασιμότητας ἡ ὕπαρξη δοξαστικοῦ τοῦ ἁγίου.
2) Τὰ ἀπολυτίκια τῆς ἑβδομάδος παρεισφρύουν στὸ Ὡρολόγιο ἀπὸ τὴν χρήση τους στὶς καθημερινὲς λειτουργίες ἄνευ ἑορταζομένου ἁγίου στὴν λειτουργία. Στὴν λειτουργικὴ παγίωσή τους συντελεῖ ἀπὸ ἕνα σημεῖο καὶ μετὰ ὁ κανόνας ψαλμώδησης τοῦ ἀπολυτικίου τῆς ἑβδομάδος ἐφόσον ὁ ἅγιος στερεῖται δοξαστικοῦ.
3) Αὐτὸς ὁ κανόνας μοιάζει νὰ ἦταν γιὰ μακρὸ χρονικὸ διάστημα ἄγραφος, ἐπιβιώνοντας μέχρι τὶς μέρες μας. Καταγράφεται ὡς ἀξίωμα ἴσως γιὰ πρώτη φορὰ ἀπὸ τὸ ΣΤ, προβλεπόμενο ἀπὸ τὰ Δίπτυχα γιὰ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος. Ὡστόσο, ΤΜΕ καὶ ΤΓΡ δὲν τὸν προβλέπουν.
Μὲ βάση τὸ ἀρχικό μου μήνυμα, θεωρῶ πὼς οἱ συντάκτες τοῦ ΤΜΕ παρερμηνεύουν τὶς δύο ὁδηγίες τοῦ Ὡρολογίου περὶ ἀπολυτικίων καὶ κοντακίων, θεωρῶντας ὅτι τὸ "εἰ ἐστιν ἑορτὴ" δὲν ταυτίζεται μὲ τὸ "εἰ Θεὸς Κύριος ἔψαλτο", ἐπειδὴ ἡ ἀρχικὴ τάξη εἶχε προφανῶς ἀτονίσει στὰ χρόνια τους. Δεδομένης καὶ τῆς διακοπῆς της ψαλμώδησης τῶν κανόνων εἰς ἰδ', ἄρα καὶ τῆς διαβάθμισης τοῦ ἑορτασμοῦ εἰς δ'/στ'/η', τὰ πράγματα περιπλέχθηκαν περισσότερο.
Τὸ τελευταῖο ἴσως ζήτημα ποὺ κατ' ἐμὲ ἀπομένει εἶναι τὸ ἑξῆς: Ἔστω ὅτι κάποια στιγμὴ παγιώνονται τὰ ἀπολυτίκια τῆς ἑβδομάδος καὶ ψάλλονται ὅταν δὲν ὑπάρχει δοξαστικὸ ἁγίου. Αὐτὸς ὁ κανόνας θὰ πρέπει προφανῶς νὰ εἶχε κάπου ἐφαρμογή, λογικὰ σὲ μοναστικὰ περιβάλλοντα, ἄρα καὶ στὸ Ἅγιο Ὅρος κατ' ἐξοχήν. Ἂν ὁ Ρήγας, γνώστης καὶ τῆς ἁγιορειτικῆς τάξης, γνωρίζει τὴν πράξη αὐτήν, γιατί δὲν τὴν προκρίνει; Ἂν δὲν τὴν γνωρίζει, ποιός ἐφάρμοζε αὐτὴν τὴν συνήθεια μέχρι νὰ φτάσει στὸ σήμερα;
1) Ἡ ἀρχαία πράξη προέβλεπε τὰ τροπάρια τοῦ Ὡρολογίου σὲ μὴ ἑορτάσιμες ἡμέρες, δηλαδὴ ὅταν ὁ κανόνας τοῦ ἁγίου ἐψάλετο εἰς δ'. Δὲν ἦταν δηλαδὴ κριτήριο ἐορτασιμότητας ἡ ὕπαρξη δοξαστικοῦ τοῦ ἁγίου.
2) Τὰ ἀπολυτίκια τῆς ἑβδομάδος παρεισφρύουν στὸ Ὡρολόγιο ἀπὸ τὴν χρήση τους στὶς καθημερινὲς λειτουργίες ἄνευ ἑορταζομένου ἁγίου στὴν λειτουργία. Στὴν λειτουργικὴ παγίωσή τους συντελεῖ ἀπὸ ἕνα σημεῖο καὶ μετὰ ὁ κανόνας ψαλμώδησης τοῦ ἀπολυτικίου τῆς ἑβδομάδος ἐφόσον ὁ ἅγιος στερεῖται δοξαστικοῦ.
3) Αὐτὸς ὁ κανόνας μοιάζει νὰ ἦταν γιὰ μακρὸ χρονικὸ διάστημα ἄγραφος, ἐπιβιώνοντας μέχρι τὶς μέρες μας. Καταγράφεται ὡς ἀξίωμα ἴσως γιὰ πρώτη φορὰ ἀπὸ τὸ ΣΤ, προβλεπόμενο ἀπὸ τὰ Δίπτυχα γιὰ τὴν Ἐκκλησία τῆς Ἑλλάδος. Ὡστόσο, ΤΜΕ καὶ ΤΓΡ δὲν τὸν προβλέπουν.
Μὲ βάση τὸ ἀρχικό μου μήνυμα, θεωρῶ πὼς οἱ συντάκτες τοῦ ΤΜΕ παρερμηνεύουν τὶς δύο ὁδηγίες τοῦ Ὡρολογίου περὶ ἀπολυτικίων καὶ κοντακίων, θεωρῶντας ὅτι τὸ "εἰ ἐστιν ἑορτὴ" δὲν ταυτίζεται μὲ τὸ "εἰ Θεὸς Κύριος ἔψαλτο", ἐπειδὴ ἡ ἀρχικὴ τάξη εἶχε προφανῶς ἀτονίσει στὰ χρόνια τους. Δεδομένης καὶ τῆς διακοπῆς της ψαλμώδησης τῶν κανόνων εἰς ἰδ', ἄρα καὶ τῆς διαβάθμισης τοῦ ἑορτασμοῦ εἰς δ'/στ'/η', τὰ πράγματα περιπλέχθηκαν περισσότερο.
Τὸ τελευταῖο ἴσως ζήτημα ποὺ κατ' ἐμὲ ἀπομένει εἶναι τὸ ἑξῆς: Ἔστω ὅτι κάποια στιγμὴ παγιώνονται τὰ ἀπολυτίκια τῆς ἑβδομάδος καὶ ψάλλονται ὅταν δὲν ὑπάρχει δοξαστικὸ ἁγίου. Αὐτὸς ὁ κανόνας θὰ πρέπει προφανῶς νὰ εἶχε κάπου ἐφαρμογή, λογικὰ σὲ μοναστικὰ περιβάλλοντα, ἄρα καὶ στὸ Ἅγιο Ὅρος κατ' ἐξοχήν. Ἂν ὁ Ρήγας, γνώστης καὶ τῆς ἁγιορειτικῆς τάξης, γνωρίζει τὴν πράξη αὐτήν, γιατί δὲν τὴν προκρίνει; Ἂν δὲν τὴν γνωρίζει, ποιός ἐφάρμοζε αὐτὴν τὴν συνήθεια μέχρι νὰ φτάσει στὸ σήμερα;