Φωνητική τέχνη. Μας αφορά;

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
Εγώ επιμένω... όχι πριν τη βυζαντινή... μετά ναι...

Νομίζω οτι ειναι ωφέλιμο, αρκεί να έχουμε κ εμείς αυτοσυγκράτηση κ να μπορούμε να καταλαβαινουμε τα όρια μεταξύ βυζαντινής κ ευρωπαικης.

Ορθότατος!!! +10000000000000
 
C

chretienorthodox

Guest
Πηγα τριαμισι χρονια - εβγαλα δυομισι ταξεις γιατι εμεινα στην ιδια ταξη μια φορα - στη σχολη βυζ. μουσικης της μητρ. Πειραια (νεου ημρολογιου) και βεβαια δεν εμαθα να ψελνω αλλα - εμαθα - στοιχειωδη θεωρια - τη διδακτεα υλη που προβλεπει το αρμοδιο υπουργειο - και φωνητικη, κατι πoυ δεν προβλεπει η διδακτεα υλη.
Kαθηγητη της φωνητικης ειχαμε ενα τραγουδιστη της Λυρικης Σκηνης Aθηνων, τον αειμνηστο Αναστασιο Γερου. Πεθανε νεος, τον σκοτωσαν εμποροι ναρκωτικων.
Aπο τον αειμνηστο καθηγητη εμαθα να ανοιγω το στομα μου.
 

costas1

Κώστας Παγιατάκης
Το βιβλίο του κ. Σώχου είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον, και το σσημαντικότερο όλων είναι ότι έχει εκτός των άλλων ασκήσεις στην Βυζαντινή παρασημαντική,
Τις συγκέντρωσα όλες σε 7 σελίδες, και τις παραθέτω για όποιον ενδιαφέρεται.
Επισυνάπτω το σχετικό αρχείο.
Βασίλης Κιαμηλίδης.

Πολύ καλό Βασίλη !!!
Ευχαριστούμε.
 
Μετά και από την συμβουλή σας πήγα σήμερα σε ΩΡΛ όπου και βρήκε λίγο ερεθισμό στις φωνητικές μου χορδές πράγμα που σημαίνει ξεκούραση ως την Κυριακή και παράλληλα μου έδωσε ένα σπρέϊ και καραμέλες (για τις καραμέλες μου είπε μάλιστα ότι θα ήταν καλό και κατά την διάρκεια της ακολουθίας, δεν ξέρω βέβαια κατά πόσο σωστό μπορεί να είναι κάτι τέτοιο και θα ήθελα την γνώμη σας εδώ) και μου συνέστησε ζέσταμα πριν ξεκινήσει η ακολουθία-Ψάλσιμο!

Αγαπητέ φίλε, απαγορεύονται τα σπρέυ για τις φωνητικές χορδές, οι καραμέλες κατά τη διάρκεια τής ψαλτικής μας ή τραγουδιστικής μας ερμηνείας, καλό θα είναι εκτός από έναν εξιδεικευμένο φωνίατρο να επισκευθείς και έναν καθηγητή φωνητικής (όχι τυχαίο) που να κατέχει και την φωνητική τέχνη-τραγούδι και την βυζαντινή μουσική και ψαλτική τέχνη!
Φιλικά, ΝΙΚΟΣ ΑΜΟΡΓΙΑΝΟΣ Καλλιτεχνικός Διευθυντής Μουσικής Σχολής, Καθηγητής Φωνητικής Αγωγής-Τραγουδιού, Βυζαντινής Μουσικής, Πρωτοψάλτης, τ.Τενόρος - Μέλος τής Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών, Ν.Αργυρίου 17 Καμίνια Πειραιάς 210-4817496
 
Γεια σας. Εδώ και πέντε χρόνια είμαι ιεροψάλτης. Έχω τελειώσει μια σχολή βυζαντινής μουσικής στην οποία έμαθα να διαβάζω και να ψάλλω. Παρουσιάζω όμως τα εξής φωνητικά προβλήματα α) δεν ξέρω να αναπνέω ,με όλα τα συνεπακόλουθα , β) ψάλλω απο τον λαιμό ,γ) έχω προβλήματα στις χαμηλές και ψηλές θέσεις δ)δεν ξέρω τι να κάνω για προθέρμανση της φωνής και ε) πως να ανοίγω το στόμα μου στα διάφορα φωνήεντα ανάλογα με τα ύψη . Αγαπητοί συνάδελφοι θα 'ηθελα να ρωτήσω το εξής μπορώ απο μόνος μου , μιας και δεν έχω την οικονομική δυνατότητα , να διορθώσω τα πιο πάνω; Αν ναι πως;

ΑΓΑΠΗΤΕ ΦΙΛΕ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΑΠΟ ΜΟΝΟ ΣΟΥ ΛΟΓΙΚΟ ΕΙΝΑΙ. ΦΑΝΤΑΣΟΥ ΝΑ ΘΕΣ ΝΑ ΟΔΗΓΗΣΕΙΣ ΜΙΑ ΦΟΡΜΟΥΛΑ ΚΑΙ ΝΑ ΛΑΒΕΙΣ ΜΕΡΟΣ ΣΕ ΑΓΩΝΕΣ ΚΑΙ ΝΑ ΜΗΝ ΕΧΕΙΣ ΜΑΘΕΙ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ ΟΙ ΤΑΧΥΤΗΤΕΣ, ΤΟ ΓΚΑΖΙ ΚΑΙ ΤΟ ΦΡΕΝΟ. ΤΑ ΠΤΥΧΙΑ ΔΕΝ ΚΑΝΟΥΝ ΟΥΤΕ ΤΗ ΦΩΝΗ, ΟΥΤΕ ΤΗ ΓΝΩΣΗ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΑ! ΕΚ ΤΗΣ ΠΕΙΡΑΣ ΜΟΥ ΣΟΥ ΛΕΩ ΝΑ ΤΡΕΞΕΙΣ ΣΕ ΕΞΕΙΔΙΚΕΥΜΕΝΟ ΚΑΘΗΓΗΤΗ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ & ΟΡΘΟΦΩΝΙΑΣ, ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΦΩΝΙΑΤΡΟ ΓΙΑ ΓΝΩΜΗ, ΓΙΑΤΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΘΑ ΜΕΓΕΝΘΥΝΟΝΤΑΙ ΤΑ ΤΕΧΝΙΚΑ-ΦΩΝΗΤΙΚΑ ΣΟΥ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΑΛΛΑ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΕΙΣ ΚΑΙ ΦΩΝΗΤΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΥΓΕΙΑΣ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΘΑ ΕΙΝΑΙ ΘΛΙΒΕΡΟ ΚΑΙ ΕΠΩΔΥΝΟ ΚΑΙ ΜΠΟΡΕΙ ΜΗ ΑΝΑΣΤΡΕΨΙΜΟ!

ΦΙΛΙΚΑ, ΝΙΚΟΣ ΑΜΟΡΓΙΑΝΟΣ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΙΚΟΣ ΔΙΕΥΘΥΝΤΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ ΣΧΟΛΗΣ, ΚΑΘΗΓΗΤΗΣ ΦΩΝΗΤΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ, ΒΥΖΑΝΤΙΝΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΠΡΩΤΟΨΑΛΤΗΣ, τ.ΤΕΝΟΡΟΣ-ΜΕΛΟΣ ΤΗΣ ΚΡΑΤΙΚΗΣ ΟΡΧΗΣΤΡΑΣ ΑΘΗΝΩΝ. Ν.ΑΡΓΥΡΙΟΥ 17 ΚΑΜΙΝΙΑ ΠΕΙΡΑΙΑΣ, 210-4817496
 

Greekψαλτης

Ψαλῶ τῶ Θεῶ μου, ἕως ὑπάρχω.
Πολυ ωραια και χρησιμα ολα αυτα κ. Νικο!! Ελπιζω να μας δωστε και αλλες γενικες συμβουλες!!! Φωνιατρο ομως δεν εχω ακουσει ποτε ως ιατρικη ειδικοτητα...ελπιζω να υπαρχει κ εκτος Αθηνων για εμας τους υπολοιπους. Η καραμελες κατα τη διαρκεια ακολουθιων για ποιο λογο βλαπτουν?? Προσωπικα εχω παρατηρησει πως καποια ωρα μετα τη χρηση τους με θολωνουν!
 
Last edited:

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Προσωπικα εμενα,με εχει βοηθησει,τωρα τελευταια μαλιστα,το θεατρο.
Εχει πολλα στοιχεια ορθοφωνιας και φωνητικης, παιδια.
Στο παρελθον,ειχα συμμετασχει σε σεμιναριο θεατρικης παιδειας,ομως εδω και καιρο,μαζι με την υπολοιπη ομαδα,δουλευουμε πιο εντατικα.
Και αυτο φυσικα, με βοηθαει στην καθαρη και φυσικη αρθρωση των λεξεων ,σε συνδυασμο με την σωστη λειτουργια του διαφραγματος.

Ειναι μεγαλο πραγμα,να μιλας με γυρισμενη την πλατη στον ακροατη,ο οποιος βρισκεται στην αλλη ακρη της αιθουσας και να ''ακουει'' και να ''καταλαβαινει'', τι λες!!...:wink:
Η' ακομα και ψιθυριστα,να ακουγεσαι απο τους ακροατες και μαλιστα απο μακρινη αποσταση!...:cool:
 

ilias nektarios

Παλιο-μέλος... και μισό!
Πολυ ωραια και χρησιμα ολα αυτα κ. Νικο!! Ελπιζω να μας δωστε και αλλες γενικες συμβουλες!!! Φωνιατρο ομως δεν εχω ακουσει ποτε ως ιατρικη ειδικοτητα...ελπιζω να υπαρχει κ εκτος Αθηνων για εμας τους υπολοιπους. Η καραμελες κατα τη διαρκεια ακολουθιων για ποιο λογο βλαπτουν?? Προσωπικα εχω παρατηρησει πως καποια ωρα μετα τη χρηση τους με θολωνουν!
Αν καινε οι καραμελες,ειναι φυσικο να σε θολωνουν.
Γιατι με την εισπνοη,ο αερας που περναει απο τις φωνητικες χορδες ειναι κρυος,με αποτελεσμα το ''παγωμα'' τους,(φωνητ. χορδες-λαρυγγας-φαρυγγας)
Ξερεις φιλε μου Γιαννη,τι θα γινει;
ΚΑΤΑΣΤΡΟΦΗ του λαιμου!!...Οποτε,προσοχη!:p
 

SARADIS3

ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΣΑΡΑΝΤΗΣ ΛΑΜΠΑΔΑΡΙΟΣ Ι.Ν. ΠΑΝΑΓΙΑΣ ΠΡ
Η φωνή είναι να την έχεις από κατασκευή σου!!! και πάνω από όλα να την δουλεύεις στις σωστές βάσεις που είναι φτιαγμένη. Πάντως δεν πρέπει να παίρνουμε και εμείς οι ψάλτες σύνταξη μετά από κάποια ηλικία; Δεν είναι απαραίτητο μερικοί ψάλτες καταξιωμένοι να αποσύρονται όταν υπάρχει πτώση στη φωνή τους;:)
 
Last edited by a moderator:

nikodim14

Νέο μέλος
μενω θεσσαλονικη και ψαχνω δασκαλο φωνητικης για να με βοηθησει κυριως στις αναπνοες... εχετε να μου προτεινετε κανεναν?
 

antwnakis emmanouil

Νέο μέλος
Ανοίγω το θέμα αυτό για να καταθέσουμε τις απόψεις μας εάν και κατά πόσο και αν ναι με πια μορφή θα έπρεπε να διδασκόμαστε φωνητική παράλληλα με τις σπουδές (θεωρητικές και πρακτικές) πάνω στην ψαλτική.

εχω και εγω την ιδια απορια αλλα νομιζω πως πρεπει γιατι αυξανεται η ικανοτητα ναψαλουμε πιο ανετα ενεργοποιωντας καποια πραγματα που τωρα δεν ξερουμε πχ. διαφραγμα ευχαριστω
 
εχω και εγω την ιδια απορια αλλα νομιζω πως πρεπει γιατι αυξανεται η ικανοτητα ναψαλουμε πιο ανετα ενεργοποιωντας καποια πραγματα που τωρα δεν ξερουμε πχ. διαφραγμα ευχαριστω
στην πραγματικότητα εάν δεν μπορεί να βγει η φωνή φυσιολογική τότε θα έλθει κούραση και ίσως και ζημιά. το πρόβλημα είναι η εξεύρεση κατάλληλου δασκάλου.
 

PAPAZ DIMITRIOS

Δημήτρης Παπαζέτης:Ένας απλός νοσηλευτής-ψαλτάκος.
Λαμβάνοντας υπ' όψιν όσα λέχθηκαν παραπάνω, συμφωνώ κ εγώ ότι πρέπει να έχει κανείς δάσκαλο φωνητικής για καλύτερη δουλειά.

Παρ όλα αυτά, μια πολύ πιο φτηνή λύση είναι ένα βιβλίο που μου πρότεινε ένας φίλος κ συνάδελφος, το "ΠΩΣ ΝΑ ΜΙΛΑΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΑΤΕ ΣΩΣΤΑ" του Alan Greene, εκδόσεις FAGOTTO. Απ ότι λέει, κ διαπίστωσα κ εγώ, τον βοήθησε πολύ.
ΤΟ ΕΧΕΙ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΕΙ ΚΑΝΕΝΑΣ?

Εγώ μετά το επιτυχημένο πείραμα του φίλου μου το αγόρασα, έχω κάμποσους μήνες που το χρησιμοποιώ, προσπαθεί να σε οδηγήσει στη σωστή τοποθέτηση με βάση απλές ασκήσεις που γυμνάζουν και "συνηθίζουν" ορισμένους μυς ενώ περιλαμβάνει κ "θεωρία" της φωνής. Το βρίσκω αρκετά εύχρηστο κ κατατοπιστικό.

Μέχρι στιγμής το μόνο που καταφέρνω είναι να καταλαβαίνω πότε τοποθετούμαι "σωστά" κ πότε "λάθος", όσο μπορώ δηλ να καταλάβω. Ακόμα κ έτσι δε μπορώ να τη πετύχω πάντα. Μέρες μου κάθεται κ άλλες......δε βγαίνει η άτιμη η φωνή.

Ξέρω, άλλο ο δάσκαλος αλλά απο την άλλη άλλο 150-200 Ευρώ το μήνα κ άλλο 15 Ευρώ μια κ έξω. Λέω να το δοκιμάσω για κανα χρόνο.

Εκπληκτικό βιβλίο αγαπητέ Μιχάλη.Το έχω από το 2000 και μ'έχει βοηθήσει σε σημαντικό βαθμό.Η αλήθεια είναι ότι οι ασκήσεις που προτείνει είναι σε κάποια σημεία υπερβολικά τραβηγμένες και μεγάλης τεχνικής δυσκολίας.Αν όμως έχεις επιμονή,μεράκι,πρόγραμμα και συνέπεια τότε μακροπρόθεσμα θα έχεις κορυφαία αποτελέσματα.Αλλά ακριβώς εκεί έγκειται το μειονέκτημα του.Η τεχνική του Green απαιτεί θυσίες που αποδίδουν μετά από μεγάλο διάστημα.Καλό θα είναι ταυτόχρονα να υπάρχει και η βοήθεια καθηγητή φωνητικής και ορθοφωνίας.Εγώ για ένα χρόνο και κάτι στην Λάρισα είχα την κ.Βέτα Θεμελίδου,η οποία μου άνοιξε τα μάτια σε πολλά πράγματα σε σχέση με την φωνή μου.Κακώς βέβαια που δεν συνέχισα.Πολύ σπουδαία καθηγήτρια...

Υ Γ Πάρα πολύ ωραία βιβλία φωνητικής είναι του Τέρρυ Σιγανού και της Τζούλυ Μασσίνο.Ειδικά το τελευταίο είναι πολύ σύγχρονο και αν αναλογιστεί κανείς την φωνάρα της Τζούλυ και τα φιντάνια που έβγαλε από το fame story-βλέπαμε άλλωστε live την τεχνική της-το βιβλίο κάνει θαύματα.Υπάρχουν και άλλα τρία που τα έχω καταχωνιασμένα στην βιβλιοθήκη,αλλά επαναλαμβάνονται και κινούνται σε απλές γραμμές.Εγώ χρησιμοποιώ ένα συνδυασμό ασκήσεων απ'όλα τα βιβλία. Όπως είπα όμως.Θέλει δουλειά,συνέπεια και υπομονή.Ο ήλιος για να γυρίσει θέλει δουλειά πολύ όπως λέει και ο Ελύτης!!!!
 
Last edited:
Εγώ είχα όζους στις φωνητικές χορδές. Τώρα είμαι μιά χαρά . όταν είχα ο Γιατρός μου είπε να ψέλνω απο το Διάφραγμα και όχι απο τον λαιμό. Δεν καταλαβαίνω καλά αυτο που μου είπε. Προσπάθησα αλλα η φωνη ηταν ακόμα λίγο - πολύ βραχνή. Μου το έξηγεί κανείς πώς να το κάνω αυτό με το Διάφραγμα? Ευχαριστώ!!!
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Εγώ είχα όζους στις φωνητικές χορδές. Τώρα είμαι μιά χαρά . όταν είχα ο Γιατρός μου είπε να ψέλνω απο το Διάφραγμα και όχι απο τον λαιμό. Δεν καταλαβαίνω καλά αυτο που μου είπε. Προσπάθησα αλλα η φωνη ηταν ακόμα λίγο - πολύ βραχνή. Μου το έξηγεί κανείς πώς να το κάνω αυτό με το Διάφραγμα? Ευχαριστώ!!!

Αγαπητέ Δημήτρη, αυτό είναι μία ολόκληρη σχολή από μόνο του και δεν μαθαίνεται απλά εξηγώντας το σε μία παράγραφο, πέραν του ότι οι περισσότεροι ψάλτες δεν έχουμε τέτοια τεχνική κατάρτηση στον τομέα αυτόν, αποτέλεσμα του προβληματισμού απ' όπου ξεκίνησε το θέμα που βρισκόμαστε.

Εκτός από την σωστή τροφοδοσία με αέρα μέσω του διαφράγματος, είναι και το θέμα του που πρέπει να τοποθετηθεί η φωνή κατά την έξοδο, δηλαδή πως χρησιμοποιείς το κρανιακό και το στοματικό ηχείο. Ενώ για παράδειγμα στο κλασικό τραγούδι οι ψηλές κυρίως νότες τοποθετούνται στο μέτωπο, με αποτέλεσμα όμως να χάνεται όχι μόνο η φωνητική φυσικότητα, αλλά να καταστρατηγείται και η άρθρωση (με τον τρόπο αυτόν σχεδόν όλα τους τα φωνήεντα απηχούνται ως α, εφόσον πρέπει να "κρεμάσει" η κάτω σιαγόνα, κάτι που κάνει φανερή την δυσκολία της εκφοράς για παράδειγμα του ι) στην ψαλτική για αυτόν ακριβώς τον λόγο (πρέπει να) χρησιμοποιείται ο ουρανίσκος. Αντ' αυτού όμως οι περισσότεροι ψάλλουμε χρησιμοποιόντας το λαιμό μας ως ηχείο, κάτι που και περιορίζει την τονική μας έκταση και μας κάνει να βραχνιάζουμε στις νότες που αποτελούν τα λεγόμενα "περάσματα" (αυτές δηλαδή που βρίσκονται μεταξύ των μεσαίων και των ψηλών τόνων της έκτασής μας) και μας κουράζουν.

Είναι τόσα πολλά τα θέματα που χρήζουν προσοχής και ενώ θα μπορούσε η διδασκαλία της ψαλτικής στις σχολές να διαρκεί ακόμη 2-3 χρόνια και να μπαίνουμε λίγο στο κλίμα αυτό, δυστυχώς δεν υφίσταται πουθενά.

Υ.Γ. Μεταξύ των θετικών, ας μην παραλείπουμε το πόση ομοιογένεια θα επικρατούσε στις φωνές μίας χορωδίας αν όλοι τοποθετούσαν με τον ίδιο τρόπο τη φωνή τους. Αν ακούσετε μία χορωδία κλασικού τραγουδιού όπως αυτήναυτήν για a capella) π.χ., δεν υπάρχει περίπτωση κάποια φωνή να ξεχωρίζει από τις άλλες.
 

kartokostis

Νέο μέλος
Πριν πέντε χρονιά άρχισα δήλα -δήλα να ασχολούμε με την ψαλτική βοηθώντας στην ενορία μου .Οι ψαλτές είναι αυτοδίδακτοι και εξυπηρετούν τις βασικές ανάγκες τις ενορίας χωρίς μουσικές σπουδές κλπ αλλά γνωστές τυπικού και χωρίς μισθό. Στην πορεία ανακαλύπτοντας την Β.Μ. και ψάχνοντας , μελετώντας και συμμετέχοντας στη βυζαντινή χορωδία της περιοχής μου βελτιώθηκα παρά πολύ. Άλλα σημαντική βελτίωση της φωνής είχα όταν ακολούθησα τις οδηγίες του κ. Σοχόυ με τις ασκήσεις για το διάφραγμα και τις διαφορές οδηγίες που δύνη στο βιβλίο του. Επίσης ο Ο.Ρ.Λ. σας θα πρεπη να έχει τον πρώτο λόγω. Έμενα μου σύστησε να μην έχω το στομάχι ποτέ γεμάτο όταν ψαλω και να προσέχω την παλινδρόμηση .(μετά τα 50 το διάφραγμα δεν είναι τόσο σφικτό και υπαρχή κίνδυνος παλινδρόμησης) Επίσης ο χυμός από λάχανο είναι παρά πολύ καλός για τη φωνή . Έκτος θέματος, είναι αργά να μαθό Βυζαντινή Μουσική ; είμαι 51 χρονών, Ευχαριστώ πολύ όλους όσους βοηθούν εμάς τους Αρχαρίους.
 
Top