Φωνητική τέχνη. Μας αφορά;

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Ανοίγω το θέμα αυτό για να καταθέσουμε τις απόψεις μας εάν και κατά πόσο και αν ναι με πια μορφή θα έπρεπε να διδασκόμαστε φωνητική παράλληλα με τις σπουδές (θεωρητικές και πρακτικές) πάνω στην ψαλτική.
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Ναι νομίζω ότι μας αφορά! Και όχι τόσο για να βγάζουμε σωστά την φωνή μας (ΚΑΙ για αυτό όμως), αλλά κυρίως για λόγους υγείας (αντοχής και διάρκειας της φωνής).

Βέβαια θέλει σωστό δάσκαλο (ή και δασκάλα-για τους ελεύθερους συνιστάται η δασκάλα...:eek::eek::eek:) που να μην σε τοποθετεί σε στιλιστική τοποθέτηση ευρωπαϊκής εκτέλεσης ανάλογα με την φωνή σου (π.χ. στιλιστική τοποθέτηση τενόρου ή βαρυτόνου), αλλά να σου μάθει να αναπνέεις κυρίως και να βγάζεις την φωνή σου χωρίς να χαλάς το χρώμα σου. Και αυτό μεταφράζεται σε λιγότερη κούραση και περισσότερη αντοχή σε χρόνο και στον χρόνο.

Τώρα αν κάποιος δεν μπορεί να καταλάβει ότι αυτό δεν πρέπει να επηρεάσει τα διαστήματά του και το ηχόχρωμά του, ε τότε δεν φταίει η φωνητική, το μυαλό του φταίει!
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Συμφωνω απολυτα με τον Βασιλη .
Επισυναπτω (για οποιον δεν το γνωριζει) σχετικο βιβλιο του Ονουφριου Σωχου . Δεν το εχω ''ψαξει'' καλα , αλλα ισως βρειτε ενδιαφερωντα πραγματα .
 

Attachments

  • ΦΩΝΗΤΙΚΗ Ονουφριος Σωχος(ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ σελ 7 ) .pdf
    3.7 MB · Views: 925

antonios

Αετόπουλος Αντώνιος
Όχι μόνο μας αφορά... μας "παρα-αφορά"!
Και για το πως θα βγάζουμε τη φωνή. Για να μην είναι τα "Αθααααααα..." και "Τριααααα..." βοές άτακτες, αλλά απλώς "υψιπετείς" ;) , για να μπορεί ένας ψάλτης να λέει μαθήματα που απαιτούν 2 οκτάβες 'εκταση προκαλώντας κατάνυξη και όχι αηδία...για...για...! Όταν ένας ψάλτης είναι υποχρεωμένος να ψάλει πρωί-βράδυ για 7-8 μέρες συνέχεια, νομίζω είναι απαραίτητο να γνωρίζει πως θα χρησιμοποιήσει την φωνή του.
 
Last edited:

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Κι εγώ πιστεύω μας αφορά. Όπως έγραψα κι αλλού, υπάρχει ένας στάνταρ τρόπος να βγάλει κανείς σωστά τη φωνή του χωρίς να κουράζεται, που έχει να κάνει κυρίως με τη σωστή αναπνοή. Οι κανόνες αυτοί ισχύουν για όλες τις μουσικές του κόσμου. Συνεπώς η φωνητική δεν πρέπει να συνδέεται καθόλου με την ευρωπαϊκή μουσική. ΄Οποιος θέλει ν' ασχοληθεί με την όπερα, θα πρέπει να προχωρήσει περισσότερο από το να μάθει απλώς να βγάζει σωστά τη φωνή του. Εμείς οι ψάλτες όμως σταματάμε εκεί. Μάλιστα, με τη φωνητική δεν αποκτάς έναν πλαστό τρόπο εκφοράς της φωνής, αλλά τον φυσικολογικό, που είναι ο τρόπος που βγάζουν τη φωνή τα νεογέννητα, ο οποίος όμως χαλάει με το χρόνο και την ομιλία. Το ότι πολλοί παλιοί ψάλτες δεν είχαν κάνει μαθήματα φωνητικής (για τον Πρίγγο, το Στανίτσα και τον Εμμανουηλίδη έχω ακούσει ότι έκαναν), δεν σημαίνει ότι δεν είχαν κατακτήσει αυτό τον τρόπο, μετά από 40 και πλέον χρόνια ψάλσιμο. Γιατί όμως να περιμένει κανείς τόσα χρόνια, για να τον κατακτήσει μόνο με την εμπειρία (κι αυτό αν το καταφέρει) και να μην το διδαχθεί από πιο μικρός, ώστε να μην σκοτώνει και τη φωνή σου άσκοπα;
 
Είναι σημαντικό πράγα η σωστή τοποθέτηση της φωνής . Πρέπει όλοι μας να κάνουμε ορθοφωνία εάν δεν έχουμε κάνει . Επιβάλεται .
 

V_Zacharis

Παλαιό Μέλος
Κι εγώ πιστεύω μας αφορά. Όπως έγραψα κι αλλού, υπάρχει ένας στάνταρ τρόπος να βγάλει κανείς σωστά τη φωνή του χωρίς να κουράζεται, που έχει να κάνει κυρίως με τη σωστή αναπνοή. Οι κανόνες αυτοί ισχύουν για όλες τις μουσικές του κόσμου. Συνεπώς η φωνητική δεν πρέπει να συνδέεται καθόλου με την ευρωπαϊκή μουσική.
Καλό είναι κάποιος να είναι υποψιασμένος πάντως διότι υπάρχουν πολλοί που διδάσκουν φωνητική ενώ στην πραγματικότητα διδάσκουν φωνητική τοποθέτηση! Δεν είναι ούτε αστείο ούτε και σπάνιο και καλό είναι να έχουμε το νου μας και να ρωτάμε και κάποιον πριν αρχίσουμε.;)

Κι επειδή οι περισσότεροι από τους δασκάλους είναι πρώην τενόροι-βαρύτονοι ή δεν ξέρω εγώ τι άλλο, αλλά πάντα σε σχέση με την ευρωπαϊκή μουσική, μπερδεύουν την στιλιστική τοποθέτηση με την ορθοφωνία και αυτό κάνει ζημιά! Πρέπει να έχει την δυνατότητα ο δάσκαλος να καταλάβει ότι άλλο εμείς κι άλλο αυτοί! Είναι πολύ σημαντικό και μην το παραθεωρήσετε όταν αρχίσετε μαθήματα φωνητικής.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Σίγουρα πρέπει να είμαστε υποψιασμένοι: ένας φίλος είχε πάει σε μια δασκάλα φωνητικής, η οποία του πήρε ένα βυζαντινό μέλος, του το "έψαλε" ( ; ) και του είπε "έτσι θα πρέπει να το λες κι εσύ"!!! Φυσικά πήρε δρόμο. Θα πρέπει να διευκρινίσουμε στο δάσκαλο ότι δεν θέλουμε δυτική φωνητική τοποθέτηση αλλά απλή φωνητική. Αν και θα πρέπει να το καταλάβει κι αυτός, αφού του πούμε ότι είμαστε ψάλτες.
 
Βασίλη την επισύμανση που έκανες είναι πολύ σωστή διότι όπως είπες άλλο δυτικός άλλο ανατολίτης με όλη την σημασία της λέξεως . Γι'αυτό προσοχή μεγάλη .
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
η γνώμη μου είναι οτι θα πρέπει πρώτα ο ψάλτης να κατέχει ήδη σε αρκετά καλό βαθμό τη βυζαντινή και μετά να ξεκινήσει φωνητική γιατί αλλιώς είναι 99% σίγουρο ότι θα επηρεαστεί σε κάποιο βαθμό - μικρό ή μεγάλο- όσον αφορά στο ύφος.
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Εγώ πάλι πιστεύω ότι η φωνητική θα πρέπει να προηγείται του ύφους: πρώτα μαθαίνεις να βγάζεις σωστά τη φωνή σου και μετά παίρνεις το ύφος, έτσι είναι η λογική σειρά, άσχετα αν εμείς το κάνουμε ανάποδα. Όπως και στη δυτική μουσική: πρώτα τραγουδάς απλά, κάνοντας φωνητικές ασκήσεις, και μετά ασχολείσαι με άριες. Αν προσπαθείς να πάρεις ύφος και μετά να κάνεις φωνητική, όπως οι περισσότεροι από εμάς, εντάξει, γίνεται αλλά θα παιδευτέις περισσότερο και θέλει και προσοχή, μην την πάθεις όπως ο φίλος που έγραψα προηγουμένως...
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
ένας φίλος είχε πάει σε μια δασκάλα φωνητικής, η οποία του πήρε ένα βυζαντινό μέλος, του το "έψαλε" ( ; ) και του είπε "έτσι θα πρέπει να το λες κι εσύ"!!! Φυσικά πήρε δρόμο.
Εμένα μου έτυχε κάτι άλλο χειρότερο...έψαλλα καταβασίες αργές λεγέτου(Ανοίξω το στόμα μου) και μου είπε ότι είμαι φάλτσος διότι το ΜΙ(ΒΟΥ) και το ΣΙ(ΖΩ) τα τραγουδάω χαμηλότερα από εκεί που πρέπει και μου τα έδειξε στο πιάνο πως πρέπει να είναι:confused::confused::confused:...φυσικά πήρα και εγώ δρόμο...πάντως δεν την αδικώ διότι αυτή η καυμένη δεν γνώριζε ότι η ψαλτική (ως ένα από τα πολλά κλαδιά του ιδίου δέντρου-ανατολικής μουσικής) χρησιμοποιεί τροπικά διαστήματα....κάποιοι άλλοι που ενώ γνωρίζουν διδάσκουν βυζαντινή με αρμόνια και πιάνα?...για εκείνους τι να πούμε???:confused::rolleyes::cool::eek:
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Νίκο, κάποιος που έχει μάθει να βγάζει τη φωνή του με αυτό τον τρόπο έιναι δύσκολο να αποκτήσει ύφος καθαρά βυζαντινό γιατί έχει μάθει να σκέφτεται με άλλο τρόπο
 

nikosthe

Νίκος Θεοτοκάτος
Όχι Κώστα, ίσως αναφέρεσαι σε διαφορετικό πράγμα, αλλά το ξεκαθάρισα νομίζω από την αρχή: άλλο η ευρωπαϊκή φωνητική, που έχει να κάνει με τη δυτική μουσική, και άλλο η ορθοφωνία, που είναι ο στάνταρ τρόπος να βγάζεις τη φωνή σου και δεν έχει να κάνει με μουσικές. Υπάρχουν σωστοί δάσκαλοι φωνητικής (μ,ε την έννοια της ορθοφωνίας, που περιγράψαμε πιο πάνω), οι οποίοι δεν σου μαθαίνουν ευραπαϊκές - οπερατικές τεχνικές (αυτές είναι άλλο πράγμα), αλλά πώς να βγάζεις σωστά τη φωνή σου, δηλ. κυρίως σωστή αναπνοή. Το να μάθεις να αναπνέεις σωστά και να μην κουράζεσαι και να μην "σπάει" η φωνή σου δεν σε εμποδίζει να αποκτήσεις ύφος βυζαντινό, ίσα ίσα που θα σε διευκολύνει. Το θέμα είναι ότι δεν έχει διαμορφωθεί μια επίσημη (ή έστω ανεπίσημη) γραμμή - σχολή "βυζαντινής φωνητικής" (ας το ονομάσουμε έτσι), ενώ η ευρωπαϊκή φωνητική και η όπερα είναι εδώ και πολύ καιρό καθορισμένες ως μέθοδοι διδασκαλίας και έτσι δικαιολογημένα πολλοί ψάλτες έχουν τις επιφυλάξεις τους. Αν όμως μάθεις να τα ξεχωρίζεις αυτά, δεν έχεις πρόβλημα. Το πιο τρανταχτό παράδειγμα είναι ο Αστέρης, που μάλιστα είναι και μέλος της όπερας της Κωνσταντινούπολης, όπως ξέρεις.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
επειδη ομως ολοι πανε σε δυτικους δασκαλους τελικα επηρεαζονται...
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
επειδη ομως ολοι πανε σε δυτικους δασκαλους τελικα επηρεαζονται...
Το βιβλίο του κ. Σώχου είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον, και το σσημαντικότερο όλων είναι ότι έχει εκτός των άλλων ασκήσεις στην Βυζαντινή παρασημαντική,
Τις συγκέντρωσα όλες σε 7 σελίδες, και τις παραθέτω για όποιον ενδιαφέρεται.
Επισυνάπτω το σχετικό αρχείο.
Βασίλης Κιαμηλίδης.
 

Attachments

  • Ασκήσεις φωνητικής Σώχου Ουν.pdf
    131.2 KB · Views: 330

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Να ένα καλό βοήθημα για εξάσκηση στο θέμα της αναπνοής.Ευχαριστούμε :)
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Το βιβλίο του κ. Σώχου είναι πάρα πολύ ενδιαφέρον, και το σσημαντικότερο όλων είναι ότι έχει εκτός των άλλων ασκήσεις στην Βυζαντινή παρασημαντική,
Τις συγκέντρωσα όλες σε 7 σελίδες, και τις παραθέτω για όποιον ενδιαφέρεται.
Επισυνάπτω το σχετικό αρχείο.
Βασίλης Κιαμηλίδης.

Μπιλη ΜΠΡΑΒΟ .
 

Magdalene

Μαγδαληνή Κουμπαρούλη
Να ένα καλό βοήθημα για εξάσκηση στο θέμα της αναπνοής.Ευχαριστούμε :)
Στο θέμα της αναπνοής και της τοποθέτησης της φωνής. Μπορεί όμως κάποιος να ωφεληθεί χωρίς πεπειραμένο δάσκαλο; Και πόσο κοντά είναι αυτές και άλλες παρεμφερείς ασκήσεις με το είδος των γραμμών-φράσεων που χρησιμοποιεί η Β.Μουσική;
Νομίζω πάντως ότι αν τις δει κανείς με κριτικό μάτι μπορεί να ωφεληθεί. Και πάλι ευχαριστούμε ;)
 
Top