Φωνητική τέχνη. Μας αφορά;

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Στην παρακάτω ιστοσελίδα βρήκα πάρα πολλά που πιστεύω ότι μας ενδιαφέρουν όσον αφορά την φωνητική μας υγεία, και σας την παραθέτω.
www.geocities.com/dr_papastavrou/faq.htm
Βασίλης Κιαμηλίδης

Μεταξύ των άλλων και το εξής:
  • ΜΗ μιλάτε ασκόπως. Μή λέτε ούτε μία λέξι, αν δεν πληρώνεστε γι' αυτήν
:D:D:D
 

petrosgrc

Πέτρος Γαλάνης
Αυτό είναι λιγάκι υπερβολή... Άλλωστε δεν μπορεί να είναι αυτοσκοπός η φωνή μας... Ας είμαστε λίγο ρεαλιστές!
 

nicmar1983

Νικόλαος Ονουφρίου
Εν μέρει συμφωνώ με τον Κο Γαλάνη. Και λέω εν μέρει γιατί η φωνή είναι και ένα μέσο επικοινωνίας αλλά και το όργανο που μας τρέφει όλους έτσι ή αλλιώς.Εγώ αν π.χ. χάσω τη φωνή μου,εκτός του αναλογίου χάνω και το επάγγελμα μου ως Χημικός..Πως διδάσκεις μετά,στην νοηματική??Και ο καθένας φυσικά..Έτσι πρέπει να το προσέχουμε όσο περισσότερο γίνεται. Φυσικά όταν ο γιατρός λέει "να μην λέτε ούτε μία λέξη αν δεν πληρώνεστε γι'αυτήν" το μυαλό μου,όλως τυχαίως,πηγαίνει σε συναδέλφους - "ντίβες" που αμέσως θα το παρανοήσουν-διαστρεβλώσουν και θα κάνουν "επίκληση στην αυθεντία" προκειμένου να δικαιολογήσουν την αδικαιολόγητη συμπεριφορά τους πάνω στο ψαλτήρι..
Σημ: εγώ πιστεύω(το'χω ξαναπει σε άλλο topic) ότι άλλη νοοτροπία και φιλοσοφία έχει η λυρική και άλλη η εκκλησιαστική μουσική οπότε και ο κος Γαλάνης με βρίσκει σύμφωνο για τον "αυτοσκοπό"..
 

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Μεταξύ των άλλων και το εξής:
  • ΜΗ μιλάτε ασκόπως. Μή λέτε ούτε μία λέξι, αν δεν πληρώνεστε γι' αυτήν
:D:D:D

Πολύ σωστά το επισημαίνεις Ευθύμιε, διότι η ομιλία φθείρει την φωνήν, ενώ το σωστόν από κάθε άποψη άσμα, εκτός από την καλλιέργεια και όλα τα άλλα τα γνωστά σε όλους, αποτελεί άσκηση όπως των αθλητών, καθώς και φωνητική φυσικοθεραπεία.
Να έχετε υπόψην σας ότι σε όλα χρειάζεται και η σωστή Οικονομία, ώστε να το φωνητικό μας όργανο να το έχουμε σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση, ώστε να καλύψουμε στο μέτρον του δυνατού το φωνητικόν γήρας, το οποίον άρχεται μετά το 27ο περίπου έτος της ηλικίας.
Οι φωνητικές μας βελτιώσεις που παρατηρούνται μετά την ηλικία αυτή οφείλονται στην σωστή φωνητική άσκηση κατά το άδειν.
Υπόψην σας ότι η καλύτερη άσκηση γίνεται όταν ψάλλουμε σωστά στην Εκκλησία και όχι στο σπίτι, για τους αυτονόητους λόγους.
Βασίλης Κιαμηλϊδης
 
Σύντομα θα παραθέσω πληροφορίες για την φωνητική αγωγή του Άρχοντα Ιακώβου Ναυπλιώτη. Αυτό που μου κάνει εντύπωση πάντως είναι το πώς έβγαινε τέτοια φωνή από το λαρύγγι του Άρχοντα Θρασυβούλου Στανίτσα ο οποίος κάπνιζε 4 πακέτα τσιγάρα τη μέρα...Φαινόμενο όντως!
 
Δεν έχω ακούσει ότι κάπνιζε τόσο πολύ. Πάντως φαίνεται ότι έβαζε και φίλτρο. Κάτι ήταν κι αυτό... Το κάπνισμα το σταματούσε την Τετάρτη ή την Πέμπτη και το άρχιζε την Κυριακή μετά την εκκλησία. Την Μεγάλη Εβδομάδα το σταματούσε εντελώς. Αυτά έχω ακούσει.
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Μεταξύ των άλλων και το εξής:
  • ΜΗ μιλάτε ασκόπως. Μή λέτε ούτε μία λέξι, αν δεν πληρώνεστε γι' αυτήν
:D:D:D




Αποσύρω το σχόλιό μου καθώς δεν έγινε κατανοητό το χιουμοριστικό ύφος και προκάλεσε μικρή παρεξήγηση...
 
Last edited:

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Αναρωτιέμαι:
Οι αθλητές του στίβου πάνε περπατώντας στο περίπτερο;
Οι αθλητές του τένις κουβαλούν μόνοι τους τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ;
Τα ζευγάρια τραγουδιστών συζητούν τα οικογενειακά τους;
Οι διανοούμενοι σκέφτονται κατά τη διάρκεια της μέρας;
Οι κατάσκοποι του στρατού (π.χ. παρατηρητές με κυάλια) περπατούν με ανοικτά τα μάτια στο δρόμο;
Οι δοκιμαστές αρωμάτων μπαίνουν σε τουαλέτα;
Οι δοκιμαστές γλυκών τρώνε κανονικό φαγητό;
Οι κριτικοί μουσικής κυκλοφορούν με ωτοασπίδες;
Οι σχεδιαστές μόδας/ρούχων κυκλοφορούν γυμνοί;
Οι αστρονόμοι μετρούν τα άστρα τη νύχτα;
Οι προγραμματιστές/χειριστές υπολογιστή παίζουν κομπολόι;
Οι δοκιμαστές τσιγάρων (σε πολυεθνικές εταιρίες) αναπνέουν;

Ναι, αυτή καθ' εαυτή η φράση είναι ακραία και δια τούτο την παρέθεσα με τα ανάλογα... χαμόγελα, χάριν της αστειότητός της.

Πάντως, "μέτρον άριστον".
 
Γράφει ο Ά Δομέστικος της Μεγάλης Εκκλησίας Άγγελος Βουδούρης για τον Πρωτοψάλτη της Μεγάλης Εκκλησίας Ιάκωβο Ναυπλιώτη(από το βιβλίο "Πρωτοψαλτικά" Πόλη 1940, στην παράγραφο 194 με ημερομηνία 16 Μαΐου 1935):
"Του διδασκάλου πρωτοψάλτου η μεγάλη αντοχή οφείλεται εις τον πολύ τακτικόν βίον της ζωής του. Καθ εκάστην εξεγείρετο εκ του ύπνου εις τας 5.30. Το δε εσπέρας κατακλίνεται πάντοτε σχεδόν εις τας 10 προ του μεσονυκτίου, εις πάσαν ώραν του έτους. Ποτέ δεν αλλάζει αυτήν την συνήθειάν του. Τρώγει πάντοτε κατά την ωρισμένην ώραν του και πάντοτε μέτρια. Αποφεύγει τα ποτά, τα αλμυρά και τα ξινά. Πάντοτε την μεσημβρίαν πρέπει να κοιμηθεί τουλάχιστον μίαν ώραν ή τρία τέταρτα της ώρας, επάνω εις το μιντέρι του που είναι σκληρόν. Είναι φυσικόν του το να μην ομιλή. Πολλάκις δε ειμπορεί να περάσει την ημέραν του χωρίς να προφέρει ούτε πέντε λέξεις. Συνήθως κάθεται μόνος είτε εν εξοχή ευρισκόμενος είτε εις καφενείον. Αποφεύγει τας ομιλίας, διότι δεν θέλει εκείνος να ομιλή. Εννοεί πάντοτε να είναι αναπεπαυμένος. Όταν όμως ευρεθεί εις το στασίδιόν του δεν ειμπορεί να κάνει άλλως παρά να ψάλη όπως πρέπει. Χάνει δε τον εαυτόν του από την στιγμήν αφ' ης αρχίζει να ψάλη. Δεν είναι πλέον εκείνος. Ψάλλων απαγγέλει τα τροπάρια, τα οποία απευθύνει προς τον υμνολογούμενον. Η συναίσθησις ότι ψάλλων ομιλεί προς το θείον, τούτο δίδει εις αυτόν δυνάμεις και αντοχήν εις το έργον του. Την σήμερον άγει το εβδομηκοστόν πρώτον έτος της ηλικίας του και όμως δεν κουράζεται, λέγει αναμφιβόλως τούτο οφείλεται εις τον κανονικόν βίον τον οποίον έζησε και εις την εγκράτειαν την οποίαν ήσκησε εις την νεότητά του, την μεγάλην".
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Αναρωτιέμαι:
Οι αθλητές του στίβου πάνε περπατώντας στο περίπτερο;
Οι αθλητές του τένις κουβαλούν μόνοι τους τα ψώνια από το σούπερ μάρκετ;
Τα ζευγάρια τραγουδιστών συζητούν τα οικογενειακά τους;
Οι διανοούμενοι σκέφτονται κατά τη διάρκεια της μέρας;
Οι κατάσκοποι του στρατού (π.χ. παρατηρητές με κυάλια) περπατούν με ανοικτά τα μάτια στο δρόμο;
Οι δοκιμαστές αρωμάτων μπαίνουν σε τουαλέτα;
Οι δοκιμαστές γλυκών τρώνε κανονικό φαγητό;
Οι κριτικοί μουσικής κυκλοφορούν με ωτοασπίδες;
Οι σχεδιαστές μόδας/ρούχων κυκλοφορούν γυμνοί;
Οι αστρονόμοι μετρούν τα άστρα τη νύχτα;
Οι προγραμματιστές/χειριστές υπολογιστή παίζουν κομπολόι;
Οι δοκιμαστές τσιγάρων (σε πολυεθνικές εταιρίες) αναπνέουν;

Tελικά είσαι όντως γνήσιος γόνοςτων αγράφων.με φλέβα από τα Τοπόλιανα.Τα λες Τοπολιανίσια(ρώτα τον Πατέρα σου σχετικά)
Τα χαιρετίσματά μου απο το τόπο καταγωγής σου ,προσφάτως επισκέφθηκα τους γονείς μου στη Βελαώρα.
Γιώργος Παλιούρας
 

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Αποσύρω το σχόλιό μου καθώς η συζήτηση μεταφέρθηκε σε επίπεδο προσωπικών μηνυμάτων...
 
Last edited:

souldatos

Στέφανος Σουλδάτος
Tελικά είσαι όντως γνήσιος γόνος των αγράφων.

Καλησπέρα συμπατριώτη!
Μόλις γύρισα από το γάμο της κόρης του προέδρου του Συλλόγου Αγραφιωτών. Ελπίζω να βρω χρόνο το καλοκαίρι να επισκευτώ τα βουνά μας.

ΥΓ. Εξηγώ για άλλη μια φορά ότι το μήνυμα στο οποίο αναφέρεσαι ήταν χιουμοριστικό και όχι ειρωνικό.
 

teofilos3

Γεώργιος Παλιούρας
Καλησπέρα συμπατριώτη!
Μόλις γύρισα από το γάμο της κόρης του προέδρου του Συλλόγου Αγραφιωτών. Ελπίζω να βρω χρόνο το καλοκαίρι να επισκευτώ τα βουνά μας.

ΥΓ. Εξηγώ για άλλη μια φορά ότι το μήνυμα στο οποίο αναφέρεσαι ήταν χιουμοριστικό και όχι ειρωνικό.

Εννοείται ότι ήταν χιουμοριστικό και έτσι το εξέλαβα.
 

nicmar1983

Νικόλαος Ονουφρίου
Διαπιστώνω με πολλήν χαράν ότι ξεπεράσαμε και τους ειδικούς Φωνίατρους.
Βασίλης Κιαμηλίδης

Ήθελα να'ξερα ποιος ξεκίνησε τα προσωπικά μηνύματα.. Αλλά και ποιος τους ξεπέρασε αλήθεια??

Πολύ σωστά το επισημαίνεις Ευθύμιε, διότι η ομιλία φθείρει την φωνήν, ενώ το σωστόν από κάθε άποψη άσμα, εκτός από την καλλιέργεια και όλα τα άλλα τα γνωστά σε όλους, αποτελεί άσκηση όπως των αθλητών, καθώς και φωνητική φυσικοθεραπεία.
Να έχετε υπόψην σας ότι σε όλα χρειάζεται και η σωστή Οικονομία, ώστε να το φωνητικό μας όργανο να το έχουμε σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση, ώστε να καλύψουμε στο μέτρον του δυνατού το φωνητικόν γήρας, το οποίον άρχεται μετά το 27ο περίπου έτος της ηλικίας.
Οι φωνητικές μας βελτιώσεις που παρατηρούνται μετά την ηλικία αυτή οφείλονται στην σωστή φωνητική άσκηση κατά το άδειν.
Υπόψην σας ότι η καλύτερη άσκηση γίνεται όταν ψάλλουμε σωστά στην Εκκλησία και όχι στο σπίτι, για τους αυτονόητους λόγους.
Βασίλης Κιαμηλϊδης


Η σωστή φωνητική άσκηση κατά το άδειν δεν έρχεται μόνη της.Κάποιος πρέπει να σας τη δείξει.Όπως ένα ζωγράφος που δεν έχει κάτσει ποτέ δίπλα σε δάσκαλο,πάντα θα είναι ο "αυτοδίδακτος" δηλ ο "κάτω του μετρίου".Και πάντα θα υπάρχουν πολλά που δεν θα τα ξέρει γιατί η καλή και σωστή "διδασκαλία" είναι η γνώση πολλών ανθρώπων μαζεμένη σε έναν.Όσο ταλέντο κι αν έχει ένας άνθρωπος του λείπει η γνώση και οι εμπειρίες των πολλών.
Τέλος για να ψάλλουμε σωστά στην Εκκλησία πρέπει πρώτα να έχουμε ψάλλει σπίτι.Και φυσικά για να ψάλλουμε σωστά την Κυριακή,καλό θα είναι να έχουμε ψάλλει και κανά Σάββατο πριν ή καμιά καθημερινή έστω κι αν δεν μας έχουν πληρώσει γι'αυτές..Και ο νοών νοείτο..
Γι'αυτό λοιπόν όχι ακραίες θεωρίες και όχι στεγανά με τους ανθρώπους,ακόμα και με τους φωνίατρους..
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
Εξ αρχής τοποθέτησα το θέμα της φωνητικής τέχνης στην διδασκαλία της ψαλτικής, διότι ενώ τα όσα προαναφέρθηκαν είναι ορθά, εντούτοις μοιάζουν με την πρακτική ιατρική ή και παραϊατρική αν θέλετε, όσον αφορά την επισημότητα που έχουν στην διδασκαλία της τέχνης μας. Δηλαδή, είναι τραγικό να μην έχουμε εντάξει στην εκμάθηση της τέχνης και αυτό τον σημαντικό παράγοντα.

Πως ασχολούμαστε με μία καθαρά φωνητική μουσική παραβλέποντας εντελώς την φωνητική τέχνη; Καλό και άκρως σημαντικό είναι να γνωρίζουμε το πόσο πρέπει να ανεβοκατεβάσουμε τη φωνή μας πάνω στα διαστήματα, αλλά δεν μετράει καθόλου ο τρόπος;

Φυσικά και δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε τους κανόνες και τον τρόπο εκμάθησης της φωνητικής από τους Ευρωπαίους εφόσον είναι άλλος ο σκοπός του τραγουδιού τους, γιατί αν μην δημιουργήσουμε δικούς μας; Καθ' όλα ωφέλιμη η τριβή στα διαστήματα, τις κλίμακες και τους ήχους, αλλά γιατί στην εκπαίδευση του ψάλτη ούτε κατά διάνοια δεν συμπεριλαμβάνεται η φωνητική τέχνη;

Θεωρώ, ότι πρέπει πλέον η διδασκαλία της ψαλτικής να γίνει πιο ολοκληρωμένη και κυρίως πιο οργανωμένη. Που γίνεται εκμάθιση μουσικής ορθογραφίας για παράδειγμα, εκτός από μεταπτυχιακές σπουδές;

Είναι δυνατόν, να διαβάζουμε παρασημαντική, να ερμηνεύουμε και να αναλύουμε φθόγγους της παλαιάς γραφής πάνω στο κείμενο, χωρίς ούτε μία φωνητική καράρτιση, όχι μόνο για να μην κουραζόμαστε εμείς, αλλά και για πολλούς άλλους λόγους που αφορούν τους ακροατές μας, οι οποίοι πολλές φορές δεν καταλαβαίνουν καν τι λέξεις λέμε λόγω κακής άρθρωσης, διότι ή τις μασάμε όπως πιθανόν ακούσαμε από κάποιο δάσκαλο, ή βραχνιάζουμε προσπαθώντας να μιμηθούμε την υψηφωνία κάποιου μεγάλου Πρωτοψάλτη, χωρίς όμως την υποδομή που είχε αυτός, λόγω του ότι αυτός έμαθε να χρησιμοποιεί τη φωνή του (μόνος του ή με βοήθεια) αλλά δεν το μετέδωσε;

Προτείνω λοιπόν, όσοι είναι σε καίριες θέσεις και μπορούν να τροποποιήσουν τους νόμους για την ύλη των σχολών να το κάνουν πάραυτα, διότι όσο κι αν ξέρουμε όλες τις αργές δοξολογίες και όλη την παπαδική, όταν η ψαλμωδία μας γίνεται με πίεση και σωματικό γογγυσμό λόγω έλλειψης τεχνικής, εις μάτην κοπιάζουμε...
 
Last edited:

Βασίλης Κιαμηλίδης

Βασίλης Κιαμηλίδης
Εξ αρχής τοποθέτησα το θέμα της φωνητικής τέχνης στην διδασκαλία της ψαλτικής, διότι ενώ τα όσα προαναφέρθηκαν είναι ορθά, εντούτοις μοιάζουν με την πρακτική ιατρική ή και παραϊατρική αν θέλετε, όσον αφορά την επισημότητα που έχουν στην διδασκαλία της τέχνης μας. Δηλαδή, είναι τραγικό να μην έχουμε εντάξει στην εκμάθηση της τέχνης και αυτό τον σημαντικό παράγοντα.

Πως ασχολούμαστε με μία καθαρά φωνητική μουσική παραβλέποντας εντελώς την φωνητική τέχνη; Καλό και άκρως σημαντικό είναι να γνωρίζουμε το πόσο πρέπει να ανεβοκατεβάσουμε τη φωνή μας πάνω στα διαστήματα, αλλά δεν μετράει καθόλου ο τρόπος;

Φυσικά και δεν πρέπει να χρησιμοποιούμε τους κανόνες και τον τρόπο εκμάθησης της φωνητικής από τους Ευρωπαίους εφόσον είναι άλλος ο σκοπός του τραγουδιού τους, γιατί αν μην δημιουργήσουμε δικούς μας; Καθ' όλα ωφέλιμη η τριβή στα διαστήματα, τις κλίμακες και τους ήχους, αλλά γιατί στην εκπαίδευση του ψάλτη ούτε κατά διάνοια δεν συμπεριλαμβάνεται η φωνητική τέχνη;

Θεωρώ, ότι πρέπει πλέον η διδασκαλία της ψαλτικής να γίνει πιο ολοκληρωμένη και κυρίως πιο οργανωμένη. Που γίνεται εκμάθιση μουσικής ορθογραφίας για παράδειγμα, εκτός από μεταπτυχιακές σπουδές;

Είναι δυνατόν, να διαβάζουμε παρασημαντική, να ερμηνεύουμε και να αναλύουμε φθόγγους της παλαιάς γραφής πάνω στο κείμενο, χωρίς ούτε μία φωνητική καράρτιση, όχι μόνο για να μην κουραζόμαστε εμείς, αλλά και για πολλούς άλλους λόγους που αφορούν τους ακροατές μας, οι οποίοι πολλές φορές δεν καταλαβαίνουν καν τι λέξεις λέμε λόγω κακής άρθρωσης, διότι ή τις μασάμε όπως πιθανόν ακούσαμε από κάποιο δάσκαλο, ή βραχνιάζουμε προσπαθώντας να μιμηθούμε την υψηφωνία κάποιου μεγάλου Πρωτοψάλτη, χωρίς όμως την υποδομή που είχε αυτός, λόγω του ότι αυτός έμαθε να χρησιμοποιεί τη φωνή του (μόνος του ή με βοήθεια) αλλά δεν το μετέδωσε;

Προτείνω λοιπόν, όσοι είναι σε καίριες θέσεις και μπορούν να τροποποιήσουν τους νόμους για την ύλη των σχολών να το κάνουν πάραυτα, διότι όσο κι αν ξέρουμε όλες τις αργές δοξολογίες και όλη την παπαδική, όταν η ψαλμωδία μας γίνεται με πίεση και σωματικό γογγυσμό λόγω έλλειψης τεχνικής, εις μάτην κοπιάζουμε...
Σε ευχαριστώ ''Χρυσόστομε'' . Να είσαι πάντα καλά και εφόσον ψάλλεις έτσι όπως τα γράφεις θα ψάλλεις πάντοτε καλύτερα από πρίν παρόλο που ''μεγαλώνεις'' στην ηλικία, διότι΄η σωστή από κάθε άποψη ψαλμωδία υποκαθιστά σε πολύ μεγάλο βαθμό την ''μείωση'' λόγω ηλικίας ''γήρατος''.
Ο Ταλιαδώρος παρά το ότι πέρασεν το 83ο αν θυμάμαι καλά έτος, ψάλλει όπως ήταν προ 20 ετών κατ΄την γνώμη μου.
Χρήστο να είσαι πάντα καλά.
Βασίλης Κιαμηλίδης
 
Αγαπητέ Κύριε Χρίστο Τσακίρογκου να σε έχει καλά ο θεός γιατί οι απόψεις σου είναι πολύ ορθές.Και εγώ με την σειρά μου από την λίγη εμπειρία που έχω σαν ιεροψάλτης λέω ότι η φωνητική τέχνη μας ΑΦΟΡΑ και πολύ μάλιστα.Μετά από πολύ παρατήρηση κατέληξα στο εξής.Πρίν αρχίσεις να μαθαίνεις Βυζαντινή Μουσική θα πρέπει να πάρεις μία βασική εκπαίδευση γύρω από βασικά θέματα της Μουσικής και της ορθοφωνίας όπως το πως να αναπνέεις διαφραγματικα ,το πώς να προπονείς σωστά την φωνή σου , πως να προφέρεις σωστά τα σύμφωνα και τα φωνήεντα, πως να ζεστένεις την φωνή σουκ.κ.τ.λ και μετά να αρχίζουν τα μαθήματα Βυζαντινής Μουσικής.Και εδώ τίθεται ένα ερώτημα.Οι καθηγητές Βυζαντινής Μουσικής ΜΠΟΡΟΥΝ να το πράξουν αυτό ή θα πρέπει να γίνει μια συνύπαρξη με τους καθηγητές της Ευρωπαικής Μουσικής.Εγώ προσωπικά νομίζω ότι σε μια σχολή Βυζαντινής Μουσικής θα πρέπει να υπάρχει και ένας καθηγητής Ευρωπαικης Μουσικής ο οποίος όμως να είναι αν όχι καθηγητής Βυζαντινής Μουσικης τουλάχιστον ιεροψάλτης ή γνώστης της Βυζαντινής Μουσικής γιατί άλλο Βυζαντινή και άλλο Ευρωπαικη.Εγώ προσωπικά σαν πατέρας αυτό θα πράξω αν κάποιο από τα παιδία μου θελήσει να μάθει Β.Μ.Με αγάπη θεού Κωνσταντίνος Γεωργίου.
 

kostaeri

Μπουσδέκης Κώστας
Εγώ επιμένω... όχι πριν τη βυζαντινή... μετά ναι...
ειναι ο τροπος σκεψης που σου μεταδιδει το μαθημα αυτο. Δε μπορεις να πεις τις ασκησεις του α ετους της βυζαντινης αν εχεις κανει πρωτα τη φωνητικη. θα τις τραγουδας με τη λογική της φωνητικής... αυτο τουλαχιστον εχω παρατηρησει πολλακις...

όπως επισης κ ψάλτες που χαλασαν λογω φωνητικης κ καυχιοντουσαν μετα οτι ηξεραν να αναπνεουν κτλ...

τα μαθηματα της βυζαντινης, ειναι δυνατο να μας μορφωσουν σωστα κ οσον αφορα στο θεμα της αναπνοης.
Μετά από καποιο σημείο, καλό θα ήταν να γίνονταν κάποια μαθήματα ή σεμινάρια ή οτιδήποτε αλλο... Νομίζω οτι ειναι ωφέλιμο, αρκεί να έχουμε κ εμείς αυτοσυγκράτηση κ να μπορούμε να καταλαβαινουμε τα όρια μεταξύ βυζαντινής κ ευρωπαικης.
 
Top