Τσακιτζής;15847 said:
Φίλε Αντώνη, ασχολούμαι με την Βυζαντινή πάνω από 60 χρόνια. Κανένας Μουσικοδιδάσκαλος με Πτυχίο ή Δίπλωμα, δεν μπορεί να μου προσφέρει τίποτα. Το σχολείο μου, ήταν το Αναλόγιο. Αυτό βγάζει Δασκάλους, αυτό βγάζει Ψάλτες, αυτό βγάζει και γνώστες της Μουσικής μας.
Επειδή όμως είσαι τόσο απόλυτος, θα ήθελα να μου θυμίσεις ποιοί από τους παλαιούς Πρωτοψάλτες, Ναυπλιώτης Πρίγγος, Στανίτσας, άλλοι παλαιότεροι και άλλοι νεότεροι, πήγαν σε Ωδείο για να μάθουν ; Εγώ τούς άκουσα και συνομίλησα σχεδόν με όλους ( εξαιρουμένου του Ναυπλιώτη, τον οποίον όμως γνώριζαν πολύ καλά παλαιότερα μέλη της οικογενείας μου).
ΚΑΝΕΝΑΣ δεν σπούδασε με την σημερινή μορφή Διδασκαλίας. ΟΛΟΙ τους όμως, άφησαν εποχή και πολλοί απ' αυτούς ΔΕΝ ΠΡΟΚΕΙΤΑΙ ΝΑ ΠΕΘΑΝΟΥΝ ΠΟΤΕ. Εάν όμως εσύ φρονείς ότι για να γίνεις Ψάλτης, πρέπει να περάσεις απ'ο τα Σολφέζ, τις Αρμονίες και όλες τις υπόλοιπες αηδίες, με γειά σου και χαρά σου. Η απόφαση καθαρά δική σου.
Να ρωτήσω κι εγώ με την σειρά μου. Πόσους μαθητές έβγαλε ο Πρίγγος και ποιους; Πόσους μαθητές έβγαλε ο Στανίτσας και ποιούς; Προσέξτε δεν ρωτάω "
Πόσοι νομίζουν σήμερα ότι είναι μαθητές του Πρίγγου και του Στανίτσα". Η ερώτηση βέβαια είναι ρητορική και δεν χρειάζετε απάντηση. (εκτός και νομίζετε ότι χρειάζεται)
Και ναι μεν εκείνοι έγιναν
άψογοι ψάλτες, γιατί πέρασαν από ψαλτήρι (και τι ψαλτήρι!) και είχαν και χάρισμα. Όμως δεν ήταν συστηματικοί δάσκαλοι, όπως έχουμε μάθει από την βιογραφία τους.
Εγώ δεν υποστηρίζω να μάθουμε ευρωπαϊκή και ν' αφήσουμε τα ψαλτήρια. Αντίθετα!
Πιστεύω ότι για το επίπεδο του πτυχίου ιεροψάλτου δεν χρειάζεται καθόλου η ευρωπαϊκή, αλλά χρειάζεται σίγουρα η υποχρεωτική φοίτηση από το πρώτο κιόλας μάθημα στο ψαλτήρι του δασκάλου μας, ώστε να μάθουμε να ψάλλουμε και να διαβάζουμε και τυπικό και ύφος και εκτέλεση ότι άλλο χρειάζεται ένας ολοκληρωμένος ψάλτης.
Πιστεύω όμως ακόμα ότι για το δίπλωμα και η ευρωπαϊκή χρειάζεται και το πιάνο χρειάζεται και η ανατολική μουσική χρειάζεται και όργανο της ανατολικής μουσικής χρειάζεται και γνώσεις τυπικού εξειδικευμένες (και όχι απλές όπως αυτές του πτυχίου) και υμνολογίας και και και...
Όπως βλέπετε είναι λίγο διαφορετικά από το:
Εάν όμως εσύ φρονείς ότι για να γίνεις Ψάλτης, πρέπει να περάσεις απ'ο τα Σολφέζ, τις Αρμονίες και όλες τις υπόλοιπες αηδίες, με γειά σου και χαρά σου.
Κανείς δεν νομίζω ότι πιστεύει το ότι για να γίνει ψάλτης χρειάζεται τα παραπάνω. (εκτός και ψάλλει...Σακκελαρίδη
)
Και ούτε μπορώ να μπω στην λογική, αφού δεν το έκανε ο Στανίτσας (τυχαία η επιλογή-αντικαταστήστε με ένα άλλο αν θέλετε) δεν θα το κάνω κι εγώ, γιατί
αυτό και μόνο (το ότι δεν το έκανε κι ο Στανίτσας δηλαδή) αποτελεί εγγύηση για την ορθότητά του.
Ούτε στην λογική του ποιος είναι καλύτερος δάσκαλος, ο Στανίτσας ή ένας διπλωματούχος όπως τον περιγράφω εγώ; Ο Στανίτσας (και ο κάθε μεγάλος ψάλτης-είπα τυχαίο το όνομα) έζησαν σε ένα μουσικό περιβάλλον (όπως αυτό της Πόλεως) που όλα αυτά τους τα παρείχε πλουσιοπάροχα και δεν είχαν ανάγκη να τα διδαχτούν κιόλας.
Έχω πάει κι εγώ κάμποσες φορές στην Πόλη και κάθε φορά "χαζεύω" την ώρα της προσευχής (των Μουσουλμάνων) από τα όμορφα
ilahi που ακούς από παντού σε όλες τις δυνατές μουσικές εκτελέσεις, από τις μουσικές στα παζάρια και στις αγορές κτλ. Τι σχέση μπορεί να έχει αυτό το μουσικό περιβάλλον με το ελλαδικό; Πόσο περισσότερο δε το μουσικό περιβάλλον της Πόλης της εποχής των παλαιοτέρων με το δικό μας σύγχρονο ελληνικό; Πως μετά να μην βγουν σπουδαίοι ψάλτες και μουσικοί από εκεί;
Αυτά που τότε ήταν αυτονόητα ακούσματα και δεν υπήρχε άνθρωπος π.χ. που να μην καταλαβαίνει την ορολογία rast, σήμερα είναι πράγματα που χρειάζονται διδαχή και κόπο για να τα μάθεις, γιατί πολύ απλά έπαψαν να είναι αυτονόητα.
Κανείς πλέον δεν ξεκινά τα μουσικά αφού έχει περάσει πρώτα από κανονάρχος και παραδομέστιχος και παίζει τυπικό και τα γνωστά κομμάτια στα δάχτυλα. Όλοι ξεκινούν από τα μουσικά και μετά το δίπλωμα πάμε να συλλαβίσουμε τον εξάψαλμο στο ψαλτήρι...
Σαφώς και δεν γίνεται δουλειά έτσι!
Αν λοιπόν απλά πούμε παρατήστε τα ευρωπαϊκά και ελάτε στα ψαλτήρια, τότε πρέπει να πουμε και το πότε ελάτε στα ψαλτήρια (απο 7-8 χρονών δηλαδή μόλις μάθουμε ανάγνωση) και ένα σορό άλλα πράγματα που εκ των πραγμάτων θεωρώ ότι είναι ανέφικτα σήμερα.
Και η ευρωπαϊκή (αν και το έχω γράψει και παλαιότερα σε αυτό το θέμα) δεν σου χρειάζεται για να γίνεις καλύτερος ψάλτης. Καλώς ή κακώς
είναι μια διεθνής μουσική γλώσσα επικοινωνίας. Πως π.χ. θα διαβάσεις ανατολική μουσική αν δεν γνωρίζεις καλά την ευρωπαϊκή σημειογραφία;
Τσακιτζής;15850 said:
Ακριβώς ! Δεν κατάλαβες. Αυτό που έχω πεί κατ' επανάληψιν, είναι ότι μετά τα δύο χρόνια, ο Μαθητής, μπορεί και διαβάζει οποιοδήποτε Μουσικό κείμενο και είναι έτοιμος για να πάει να πάρει το περίφημο Δίπλωμα, που δυστυχώς σήμερα, βελτιώνει την ζωή του κατόχου του. Θα πρέπει όμως να μάθεις ( εάν βέβαια μπορείς να το καταλάβεις αυτό ), ότι αυτά που λέγονται μεταξύ Δασκάλου και Μαθητού, είναι ΜΟΝΟ το 30 τοις εκατό της όλης υπόθεσης. Με το να μάθεις να διαβάζεις τα κείμενα, δεν λέγεσαι αλλά ούτε και είσαι Ψάλτης, εάν δεν περάσεις μερικά χρόνια, δίπλα σε κάποιον άλλον αλλά καταξιωμένο Εργάτη του Αναλογίου. Από το Αναλόγιο θα βγείς Ψάλτης και όχι από τα βιβλία και τα χαρτιά.
Ευχαριστώ για την εξήγηση.
Τώρα (νομίζω ότι) το κατάλαβα και συμφωνώ μαζί σας στο δεύτερο μέρος. Στην διάρκεια, επειδή δεν έχω ιδία πείρα, δέχομαι αυτό που λέτε, αλλά κρατώ τις επιφυλάξεις μου μέχρι να το επιβεβαιώσω κάποτε και ο ίδιος.