Περί του ήχου του «Τον Δεσπότην και Αρχιερέα»

mmamais

Μαμάης Μιχάλης
Χ. Συμεωνίδης
"Προσωπικά, ελάχιστα με ενδιαφέρει ποιος κερδίζει και ποιος χάνει. Το σίγουρο όμως είναι ότι χάνουμε όλοι, εάν «κωφεύουμε» στα ηχητικά ντοκουμέντα"

Γ. Κωνσταντίνου
"Εγκρίνω και επαυξάνω το σκεπτικό σας και με τα γραπτά ντοκουμέντα που στερεώνουν πολλές φορές τα ηχητικά"

Διακρίνω κάποιο "ζουμί" στα παραπάνω.
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Αγαπητοί φίλοι,

§1. θα ήθελα να εκφράσω, αρχικά, τη θλίψη μου, διότι αν και συζητάμε εδώ, δυο ζητήματα που δεν έχει λυθεί επαρκώς με το πέρασμα στη Νέα Μέθοδο, (αυτό του τίτλου της συζήτησης και του άμεσα απτομένου ζητήματος του “καθ' ομοίαν διφωνίαν” πορεία μέλους του Β' ήχου) και έχει ταλανίσει θεωρητικούς για δύο αιώνες τώρα, υπάρχουν μέλη του forum που φρονούν οτι “δεν έχουμε δουλειά να κάνουμε και λεπτολογούμε” ή “καλύτερα να ψάλλατε αντί να συζητάτε” και άλλα παρόμοια εποικοδομητικά.

Νομίζω, πως κι εγω και οι συνομιλητές μου, και δουλειές έχουμε να κάνουμε, και ενεργοί ψάλτες είμαστε, αλλά πιστεύουμε πως με τις συζητήσεις και την κατάθεση των απόψεων και των επιχειρημάτων μας (και αντικρουόμενων βέβαια, ποιός είπε οτι οι σύμφωνες, μόνο, απόψεις κάνουν τις συζητήσεις γονιμώτερες; το αντίθετο ισχύει), βάζουμε και μεις, κατά το μέτρο των δυνάμεων και των γνώσεών μας, ένα “λιθαράκι”, προς την κατεύθυνση της καλύτερης κατανόησης των θεμάτων αυτών.

Όσο για την πράξη ...μια χαρά τα πάμε! Και δεν χρειάζεται να μας υπενθυμίζετε λ.χ. ότι δε φτάνουμε ...το μικρό δακτυλάκι του Στανίτσα, γιατί αφ' ενός το γνωρίζουμε, και αφ' ετέρου ξέρουμε και πολλούς που δεν φτάνουν ούτε ...στο νυχάκι του, αλλά δεν το λέμε από σεμνότητα.

“Αρχικό μήνυμα απο*haris1963*
Οι σύγχρονοι ψάλτες έχουν να διαλέξουν μεταξύ των τουλάχιστον 5 διαφορετικών προσεγγίσεων ....άρα δε μπορούμε να μιλάμε για αρραγή παράδοση..........ο καθένας μπορεί να διαλέξει τι θα πει και είναι σεβαστό εφ όσον είναι δικαιολογημένο”

Σεβαστή η άποψή σας, αλλά επιτρέψτε μου να διαφωνώ για την με αυτό τον τρόπο "διαμορφούμενη" παράδοση και απόδοση.

“Αρχικό μήνυμα απο*haris1963*
Παράλληλα, γνωρίζουμε καλά ότι υπάρχουν διαφορετικές ερμηνείες, από τις οποίες διαλέγουμε ότι ταιριάζει στην ιδιοσυγκρασία και την προσωπική μας προσέγγιση. Για μένα είναι το Πατριαρχικό Παραδοσιακό Ύφος, με όλα τα*ρυθμικά, διαστηματικά και υφολογικά στοιχεία που μεταλαμπάδευσαν οι Ιάκ. Ναυπλιώτης, Κων. Πρίγγος, Θρ. Στανίτσας και πλήθος άλλοι, μέχρι τις μέρες μας.* “

Μα εδώ μιλάμε για δομή κάποιου ήχου και όχι για ερμηνεία κατά το δοκούν ή κατά πώς ή πόσο πάει στη φωνή μας. Δεν έχει σχέση η ιδιοσυγκρασία και η προσωπική προσέγγιση στην απόδοση και ερμηνεία του ΗΧΟΥ

§2. Αγαπητέ κ Κωνσταντίνου,
Μέσα από την αντιπαράθεσή μας αυτή, για τις επιλογές μας γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω στη ...διαφωνία σας και να υποστηρίξω, ότι σε γενικές γραμμές μάλλον συμφωνούμε. Εγώ ομιλώ περί “μη αρραγούς συνέχειας' της Πατριαρχικής Παράδοσης, και σεις για τη διαφωνία σας, με την με αυτό τον τρόπο διαμορφούμενη παράδοση.

Και βέβαια, όταν ομιλώ για επίλογή σύμφωνα με την ιδιοσυγκρασία μας, δεν εννοώ “κατα το δοκούν” ή “κατά πόσο πάει η φωνή μας”. Ήδη στο μάθημα που εξετάζουμε, εγώ, εσείς και ο κ. Γ. Μιχαλάκης, διαλέγουμε διαφορετική εκτέλεση, αν και κατά το μάλλον ή ήσσον, έχουμε υπ' όψιν μας τις ίδιες παραμέτρους. Εσείς υποστηρίζετε, την άποψη της διατονικής εκτέλεσης προς τα κάτω και υψωμένον Γα, λόγω του Έσω Θεματισμού. Βλέπετε όμως, οτι κανείς από τους εξηγητές, δεν λύνει το χρώμα πριν την επίμαχη θέση. Ακόμα, γνωρίζετε πολύ καλά, οτι η θέση αυτή μόνο, σε θέσεις του Β' ήχου έχει χρησιμοποιηθεί (από τα αρχαία μαθήματα, χαρακτηριστική χρήση της θέσης αυτής ακριβώς, υπάρχει στο “Δύναμις το Συνειθισμένον”. Έχουμε και την ηχητική επιβεβαίωση από το Ναυπλιώτη (μαθητή του Βιολάκη) και την Πατριαρχική Παράδοση, που επιβεβαιώνουν. Γιατί διαφωνείτε λοιπόν; Είναι θέμα ιδιοσυγκρασίας;

§3. Ακόμα, υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός ψαλτών, που το εκτελεί με το μαλακό χρώμα της Επιτροπής και το κάνει, γιατί έτσι το άκουσε από τον αείμνηστο Άρχοντα Στανίτσα (και γιατί αυτό γράφει η ισχύουσα θεωρία). Τι πρέπει να τους πούμε λοιπόν; Εγώ έχω δίκιο, όχι εσύ, όχι αυτός... Ας μην κοροϊδευόμαστε, οι εποχές που τα διαστήματα ενός μέλους τηρούνταν (εντός Πατριαρχείου τουλάχιστον) με θρησκευτική ευλάβεια και αυστηρότητα, πέρασε ανεπιστρεπτί. Θέλουμε, δε θέλουμε η παράδοση διαμορφώνεται “εκεί έξω” και δε μπορούμε εύκολα να αλλάξουμε τον τρόπο του ψάλλειν, επειδή σύμφωνα με την ερμηνεία του τάδε Κώδικα, έτσι πιστεύουμε ότι ψαλλόταν. Ή επειδή έτσι το έλεγε ο Ναυπλιώτης βρε παιδιά και ο Πρίγγος και ο Στανίτσας, όσο ήταν στην Πόλη. Στην καλύτερη περίπτωση μπορούμε να προβληματίσουμε, στη χειρότερη να χαρακτηριστούμε “ψώνια” (και φυσικά δεν θέλω να θίξω κανέναν, βάζω και τον εαυτό μου μέσα πρώτο).

§4. Η διαφορά ήθους, στο συγκεκριμένο μάθημα, που δημιουργείται από τις διαφορετικές εκτελέσεις όμως, δεν αναφέρθηκε ως επιχείρημα και νομίζω πως είναι παράλειψη: Το “γήινο” και “ευχάριστο” χρώμα του λεγέτου (καλύτερα βέβαια, διατονικού Β' ή πλ. Β') που είναι τόσο ταιριαστό στην προσφώνηση του Αγγέλου στο “Χαίρε Κεχαριτωμένη” του Μπερεκέτου, είναι λίγο άστοχο (για μένα) στο μάθημα αυτό. Από την άλλη, το μαλάκό Χρώμα (Επιτροπής) προς τα κάτω, δημιουργεί ένα κάπως “παράδοξο” (ωστόσο ιδιαίτερα γοητευτικό και ενδιαφέρον) και ιδιαίτερα “υπερβατικό” άκουσμα. Το “άγνωστο” όμως στα αυτιά μας, κατά διφωνίαν ομοίαν μαλακό χρώμα (που ακούμε από όλους τους Πατριαρχικούς ως τη δεκαετία του 1960, χωρίς να το ξέρουμε καλά-καλά οτι αυτό είναι το περίφημο σύστημα), με την βαθειά θρησκευτικότητα, εκκλησιαστικότητα και σοβαρότητα που αποπνέει, “ντύνει” καταλληλότατα τον στίχο “Τον Δεσπότην και Αρχιερέα ημών, Κύριε φύλαττε, εις πολλά έτη Δέσποτα”, ιδιαίτερα κατά την κατανυκτική αυτή στιγμή της ένδυσης του Αρχιερέως. Αυτά ακούω εγώ, σε περίπτωση που κάποιος άλλος έχει άλλη άποψη είναι σεβαστή, γιατί μιλάμε για συναισθήματα που μας δημιουργεί το άκουσμα. Όχι όμως, να ακούμε Μείζονες Τόνους και να τους περνάμε για Ελάσσονες ή ...Υπερμείζονες, έτσι;

Τα χρωματικά διαστήματα έχουν αλλάξει αρκετά νωρίτερα από το πόρισμα της Επιτροπής.
Μα ...ψάλλει για π.χ. κανείς επί κλίμακος στον Πλάγιο του Δευτέρου (3, 10, 2 ή άλλως 6, 20, 4 )!!!

§5. κ. Κωνσταντίνου,
τα χρωματικά διαστήματα ποτέ δεν άλλαξαν, υπηρχαν πάντα και ήταν όλα εκεί: και το (πολύ μαλακό) κατα διφωνίαν, και το μαλακό (της Επιτροπής) και το λίγο σκληρότερο μαλακό (τώρα τι να πω: του Καρά; του βιβλίου σας;) και το σκληρό (άντε του βιβλίου σας) και το πολύ σκληρό (της Επιτροπής). Σε διαφορετικές θέσεις και περιπτώσεις πορείας μελών (σε τρίχορδο ή σε τετράχορδο, με δεσπόζοντα τη βάση ή την κορυφή, σε πορεία μέλους καθοδική ή ανοδική) όλα τα χρώματα (ναι! ακόμα κι αυτό το 3-10-2. Δείτε εδώ. Είστε σίγουρος οτι το χαμηλό τετράχορδο δεν το ψάλλει κανείς έτσι, σε κάποιες τουλάχιστον περιπτώσεις;), ήταν και είναι σε χρήση.
§6. Φτάνει να ρίξει κανείς, μια ματιά στην Αρχή του Β' ήχου στο Αναστασιματάριο, για να δει αμέσως την εναλλαγή σκληρού και μαλακού χρώματος, όπου προφανώς οι εξηγητές προσπάθησαν να καταγράψουν τα διαφορετικά χρώματα αυτά. Βλέπουμε και τις κινήσεις του στιχηραρικού Β', να φτάνουν στον ΠΑ διατονικά. Ο Στανίτσας, όμως, στη γνωστή συνέντευξη υποστηρίζει πως αυτό δεν ισχύει (και εδώ υποννοείται διφωνία ομοία με στάση στον ΠΑ πολύ κοντά στη διατονική του θέση). Ενώ αν θέλουν να κάνουν κατάληξη στον κάτω ΝΗ, βάζουν αμέσως φθορά σκληρού χρώματος. Ξέρω, φεύγω εκτός θέματος.

Οποιοδήποτε, λοιπόν, χρώμα και αν εξοβελίσουμε (προσκολλημένοι πεισματικά στην δική μας ερμηνεία), ο χαμένος θα είναι η πατρώα μας μουσική, που κατόρθωσε και έσωσε ως τις μέρες μας όλη αυτή την ποικιλία.

Κ. Συμεωνίδη, με προσβάλλετε εμμέσως πλην σαφώς. Ποιός σας είπε ότι εγώ δεν έχω σεβασμό στους αγιορείτες; Εικοσιπέντε συναπτά έτη τους απολαμβάνω και συναναστρέφομαι μαζί τους και με το μικρό μου όνομα κάθε φορά με καλοσωρίζουν. Πανηγύρεις επί πανηγύρεων εντός, εκτός και επί τα αυτά. Δόξα τω Θεώ από τους "παπούδες" ...θα παίρνω πολλά ακόμη και όσο μπορώ, στις κλήσεις τους, θα ανταποκρίνομαι.

§7. κ. Κωνσταντίνου, σας διαβεβαιώ, δεν ήταν στις προθέσεις μου να υπονοήσω, οτι δεν έχετε σεβασμό για τους Αγιορείτες Πατέρες. Εξ άλλου ο θυμός (που έφερε και το “ξύδι” στη συζήτηση) εναντίον άλλου προσώπου εστρέφετο. Σας ζητώ συγνώμη, αν αυτό καταλάβατε από τα γραφόμενά μου, ωστόσο χαίρομαι παράλληλα, γιατί σας έδωσα την ευκαιρία να εκθέσετε την αγάπη και το σεβασμό που τρέφετε γι αυτούς. Ειλικρινά μιλάω, μη με παρεξηγήσετε, παρακαλώ.

"Εγώ να δείς", που λέει και το τραγούδι. Όποτε θέλετε, γράφετε!!!

§8. Ποιό, αυτό που λέει μετά “Εγώ, αγάπη μου, να δεις”;
Μόνο που δεν θα αγαπηθούμε μάλλον αν αρχίσουμε αυτή τη συζήτηση. Βλέπω και τους διαχειριστές απρόθυμους...

Από την άλλη, άντε και εμείς συμφωνούμε ωραία και καλά να είμαστε “κύριοι” και “κόσμιοι” και να μείνουμε μόνο σε επιστημονικά και μουσικά επιχειρήματα.
Ποιός μας βεβαιώνει, πως δεν θα “πεταχτεί” κάποιος από το forum (είπαμε δημοκρατία έχουμε), που θα θεωρήσει οτι θίγουμε τον “εκδημήσαντα” και θα παρεκτραπεί. Όχι τίποτε άλλο, αλλά θα μας κόψουν τη συζήτηση (όπως κόντεψε να γίνει κι εδώ) επάνω στο καλύτερο και θα μείνουμε με το “σαρωτικό” επιχείρημα ...στο χέρι.:p

Ωστόσο, “ψοφάω” να βρούμε μια φόρμουλα και να πέσουμε “στα μαρμαρένια αλώνια” μέχρις εσχάτων.:D

Νομίζω ότι και εγώ αυτό κάνω αλλά προσθέτω και το "μέσω γραπτών ντοκουμέντων"...Εγκρίνω και επαυξάνω το σκεπτικό σας και με τα γραπτά ντοκουμέντα που στερεώνουν πολλές φορές τα ηχητικά (άσχετο αν τύχει να είμαστε εμείς στην πλευρά που "ψιλοτραντάζεται"). ...Θα πρέπει όμως να γνωρίζετε ότι στερεώνεται περισσότερο ο "ήχος" στην παράδοσή μας όταν τον στηρίζουν και τα των κωδίκων που και αυτοί "παραλαβή" είναι (είτε είναι θεωρητικά, είτε μουσικά χειρόγραφα που περιέχουν εξηγήσεις και παντός τύπου διευκρινήσεις, είτε αρχαίοι έλληνες συγγραφείς κλπ).

§9. Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας, αλλά να μην ξεχνάμε και την παραδοχή που κάναμε νωρίτερα στη συζήτησή μας (αυτήν του Πτολεμαίου): Τα “γραπτά ντοκουμέντα” πρέπει να επιβεβαιώνουν και να επιβεβαιώνονται από τα ηχητικά, της ίδιας εποχής. Αλλιώς κάπου λάθος το προσεγγίσαμε, είτε εμείς, είτε αυτοί που τα έγραψαν.

§10. Και δε θα ήθελα να το πάρετε αυτό, ως δείγμα πως πιστεύω, οτι οι πάλαι ποτέ μεγάλοι θεωρητικοί και διδάσκαλοι ήταν ...ελλιπείς. Άλλωστε, και σεις παραδέχεστε οτι αυτά που μας παρέδωσαν, σε πολλές περιπτώσεις “αντιφάσκουν” μεταξύ τους, ακόμα κι όταν είναι από τον ίδιο εξηγητή.

§11. Από την άλλη, το θέμα που συζητάμε, είναι από τα πλέον “ακανθώδη”, καθώς άπτεται και των θεωρητικών θεμάτων του Β' ήχου (που είναι από τα δυσκολότερα στη θεωρία της Μουσικής μας. Επί πλέον, ούτε λίγο ούτε πολύ, το μέλος αυτό το ακούμε σήμερα σε 5 (τουλάχιστον) διαφορετικές εκδοχές. Και δεν πιάσαμε και καθόλου ως τώρα την τελική κατάληξη του μαθήματος στον ΓΑ!!!

§12.Τώρα για τέλος, με ξέρετε, μου αρέσει να παίζω με τα ηχητικά και να τα πειράζω, για ευχαρίστηση:wink:. Στο μάθημα που συζητάμε, χωρίς να πειράξω τον τόνο, άπλωσα λίγο το χρόνο στις καταβάσεις ΓΑ-ΒΟΥ-ΠΑ και ΖΩ-ΚΕ-ΔΙ του Ναυπλιώτη. Αν οι διφωνίες είναι όμοιες πρέπει να έχουμε 5ες καθαρές και στους 3 αντίστοιχους φθόγγους: ΓΑ-ΖΩ, ΒΟΥ-ΚΕ, ΠΑ-κάτω ΔΙ. Η 5η καθαρή είναι ένα πολύ “καθαρό” διάστημα, το οποίο πολύ εύκολα αντιλαμβάνεται το αυτί. Τους ταμπουράδες έτσι τους κουρδίζουμε, χωρίς πάτημα με το αριστερό στο μανίκι. Οι βιολιστές επίσης, κουρδίζουν με απόλυτη ακρίβεια, σε 5ες καθαρές. Μόνο που τις ακούμε καλύτερα σε ανιούσα μορφή, γι αυτό αναποδογύρισα τους φθόγγους ΖΩ-ΓΑ, ΚΕ-ΒΟΥ, κάτω ΔΙ-ΠΑ. Τι ωραίες που ακούγονται οι 5ες; Με πόσο πάθος ο ερμηνευτής Ναυπλιώτης, “μέσα από επάλληλες προσεγγίσεις της μεσότητας του ημιολίου (3/2) διερευνά - και διεκδικεί - (σαν να τριγυρίζει) το άλογο (άρρητο) ακριβές σημείο της (2η ρίζα του 3/2)”.

Ευχαριστώ.
 

Attachments

  • TonDespotin_Nafpliotis_example_5th_ZoGa.mp3
    43.3 KB · Views: 39
  • TonDespotin_Nafpliotis_example_5th_KeVu.mp3
    40.4 KB · Views: 23
  • TonDespotin_Nafpliotis_example_5th_DiPa.mp3
    51 KB · Views: 21
Last edited:

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
...υπάρχουν μέλη του forum που φρονούν οτι “δεν έχουμε δουλειά να κάνουμε και λεπτολογούμε” ή “καλύτερα να ψάλλατε αντί να συζητάτε” και άλλα παρόμοια εποικοδομητικά.

Υπάρχουν και άλλα μέλη που ωφελούνται. Εύχομαι να μην αποκαρδιωθεί κανείς για την ύπαρξη μελών που δεν βρίσκουν το λόγο σε μια συζήτηση (πάντα θα υπάρχουν άλλωστε). Προσωπικά πιστεύω οτι θα ήταν κρίμα για τους υπόλοιπους να μην ακουστούν κάποια πράγματα (ανεξάρτητα συμφωνίας/διαφωνίας). Ευχαριστώ.

Μόνο που δεν θα αγαπηθούμε μάλλον αν αρχίσουμε αυτή τη συζήτηση. Βλέπω και τους διαχειριστές απρόθυμους...

...

Ωστόσο, “ψοφάω” να βρούμε μια φόρμουλα και να πέσουμε “στα μαρμαρένια αλώνια” μέχρις εσχάτων.:D

Είμαστε όντως απρόθυμοι για το συνειθισμένο κουραστικό Σιμωνοκαραϊτοπόλεμο που δεν ωφελεί (αλλά μάλλον θόρυβος γίνεται). Ας ψάξουμε να βρούμε μια τέτοια φόρμουλα όμως, εάν γίνεται. Στείλτε μου ΠΜ εάν έχετε δικές σας προτάσεις. Θα το συζητήσουμε και με τους άλλους συντονιστές. Προσωπικά θα το ήθελα πολύ να συζητηθούν αυτά τα θέματα και χαίρομαι που υπάρχει ενδιαφέρον για σοβαρή συζήτηση. Είμαι σίγουρος και πολλοί άλλοι. Ευχαριστώ.
 

Hristakis

Παμπάλαιο φθορικό μέλος
Τώρα, γιατί θα πρέπει να προτιμήσουμε το αυτόγραφο του Χουρμουζίου, έναντι της έντυπης έκδοσης για μένα αποτελεί ένα ανεξήγητο, έως σαφέστατα έωλο επιχείρημα. Το αυτόγραφο, το πολύ-πολύ να το δίδασκε ο ίδιος, οπότε μπορούσε να εξηγήσει και προφορικά τα διαστήματα που γνώριζε ότι έπρεπε να εκτελεστούν. Όταν όμως προβαίνει σε έκδοση του έργου του, απευθύνεται πλέον στο ευρύτερο Ιεροψαλτικό κοινό της εποχής του (και σε πολύ μακρινά μέρη), οπότε πρέπει να δείξει ξεκάθαρα τι διαστήματα ακολουθεί το εν λόγω μέλος. Επίσης, ως γνωστόν, μιας εκδόσεως, προηγείται πάντα ένα κατ’ επανάληψιν «ξεψάχνισμα» των κειμένων, για την ανακάλυψη τυχόν λαθών, παραλείψεων κ.λ.π. Όσοι έχουν προβεί σε έντυπη έκδοση μελών, γνωρίζουν καλά τη διαδικασία αυτή και το πόσες διορθώσεις αυτή επιφέρει στο αυτόγραφο.

Συγχωρέστε με αλλά διαφωνώ με αυτήν την αντιμετώπιση-αντίληψη έναντι των χειρογράφων εξηγήσεων των τριών διδασκάλων...τα συγκεκριμένα χργφ δεν δημιουργήθηκαν για προσωπική χρήση όπως πολλά άλλα, αλλά είναι η παρακαταθήκη των τριών διδασκάλων στις μεταγενέστερες γενεές των ψαλτών, αποτελούν την γέφυρα και τον σύνδεσμο με την παλαιότερη περίοδο της ψαλτικής και αποτελούν μείζων πολιτιστικό έργο της νεότερης περιόδου των Ελλήνων.
Έχουν γραφτεί κατά καιρούς πολλά για την πολιτιστική αυτή κληρονομιά με προτεργάτες τον καθηγ.Γρηγόριο Στάθη και τον ιστορικοφιλόλογο Μανώλη Χ"γιακουμή και δεν θα ήταν πρέπον να φλυαρήσω λέγοντας τα αυτονόητα...σε καμία περίπτωση τα χργφ αυτά δεν έγιναν για προσωπικοί χρήση...οι δύο αυτοί εξηγητές είχαν επίγνωση της μνημειώδους αυτής προσφοράς στις επόμενες γενεές για να αποτελέσουν τον σύνδεσμο μεταξύ παλαιού και νέου ρεπερτορίου της ψαλτικής...

Υ.Γ.συγνώμη (και διορθώστε με αν δεν είναι έτσι κ.Συμεωνίδη) αν εξέλαβα τα λεγόμενά σας ως μία υποβάθμιση και υποτίμηση των χειρογράφων εξηγήσεων των διδασκάλων αυτών.
 

Attachments

  • σάρωση0001.jpg
    599.5 KB · Views: 63
  • σάρωση0002.jpg
    1.5 MB · Views: 23
  • σάρωση0003.jpg
    628.6 KB · Views: 16
  • σάρωση0004.jpg
    641.2 KB · Views: 11
  • σάρωση0005.jpg
    633.7 KB · Views: 12
  • σάρωση0006.jpg
    664.5 KB · Views: 16

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Ξέχασες την σελ 102 από τον Χατζηγιακουμή με τη φώτο από το αυτόγραφο του Γρηγορίου...
 

Firfiris

Κωστόπουλος Ευθύμιος
Το αυτόγραφο, το πολύ-πολύ να το δίδασκε ο ίδιος, οπότε μπορούσε να εξηγήσει και προφορικά τα διαστήματα που γνώριζε ότι έπρεπε να εκτελεστούν.

Άκυρο. Όταν γράφονταν ένας χειρόγραφος κώδικας γράφονταν με την προοπτική της διάδοσης και εξάπλωσης και όχι της... γειτονιάς.

Ειδικότερα οι μεταγραφές του Χουρμουζίου τις οποίες έγραψε εν επιγνώσει της διάδοσής τους ένεκα του νεοεπιβληθέντος συστήματος.
 
Last edited:

haris1963

παλαιότατο μέλος
Αγαπητέ κ. Ψωμιάδη,
Αρχικά σας ευχαριστώ, που μου δίνετε την δυνατότητα να επανέλθω στο συγκεκριμένο θέμα (σιγησάντων των προηγούμενων συνομιλητών μου), ώστε να διευκρινιστούν και κάποιες θέσεις που παρουσίασα και που (όπως πάντα μεταξύ συνομιλητών που δεν γνωρίζονται προσωπικά) θα μπορούσαν να παρερμηνευτούν.

Συγχωρέστε με, αλλά διαφωνώ με αυτήν την αντιμετώπιση-αντίληψη έναντι των χειρογράφων εξηγήσεων των τριών διδασκάλων...

Σας διαβεβαιώ, οτι η οποιαδήποτε διαφωνία σας, είναι από πλευράς μου απόλυτα σεβαστή.
Βέβαια, σε κάποια περίπτωση, που έχουμε το ίδιο μάθημα εξηγημένο αλλιώς στο χειρόγραφο και αλλιώς στο εκδοθέν, εφόσον καλούμαστε να ανακαλύψουμε ποιο είναι το σωστό, τι θα έπρεπε να διαλέξουμε; γνωρίζουμε οτι συνήθως το τυπωμένο είναι μεταγενέστερο οπότε, και με την εμπειρία της χρήσης του χργφ, αν υπάρχουν αλλαγές, αυτές θα πρέπει να αποτελούν την "ορθότερη" απόδοση (διευκρίνηση: δεν υποστήριξα οτι ο Χουρμούζιος ή οποιοσδήποτε άλλος είχε τα χειρόγραφα για προσωπική χρήση. Τη συγκεκριμένη στιγμή όμως λίγο ή πολύ χρησιμοποιούνταν για διδακτικούς λόγους, στην Πατριαρχική Σχολή και οπωσδήποτε μέσα σε ένα σχετικά στενό περιβάλλον). Ενώ, (όπως ήδη ανέπτυξα), η έντυπη έκδοση απευθύνεται την συγκεκριμένη στιγμή της εκδόσεώς του σε ένα τεράστιο αριθμό παραληπτών σε όλη την "ομογένεια" της εποχής. Έχω ένα από τα αντίτυπα της πρώτης εκδόσεως του 1824 και στον κατάλογο των συνδρομητών έχει περί τα 350 ονόματα, και πάνω από 650 τεμάχια (γιατί πολλοί παραλήπτες, ζητούν περισσότερα αντίτυπα για τους μαθητές τους κ.λ.π.).
Όμως η ερώτησή μου είναι καθαρά ρητορική (και το επιχείρημα του κ. Ζάχαρη που επικαλείται το χειρόγραφο του Χουρμουζίου ακόμα πιο έωλο), καθώς αν κοιτάξετε καλύτερα το χργφ θα διαπιστώσετε, πως σε αυτή την εξήγηση ο Χουρμούζιος δεν χρησιμοποιεί την επίμαχη θέση. Κατεβαίνει μόνο ως τον ΚΕ (διαβατικά) και επιστρέφει αμέσως στην βάση ΖΩ. Σε αυτή την περίπτωση ο ΚΕ (ως ΠΑ μαλακού χρώματος) είναι γνωστό και λόγω των φυσικών έλξεων, εκτελείται τουλάχιστον στη (διατονική) θέση του. Και βέβαια, δεν χρειάζεται να επαναλάβω οτι στην υπόλοιπη πορεία του μέλους (όπως και ο κ. Ζαχάρης υποστήριξε) δεν είναι αναγκαίο να τεθεί χρωματική φθορά για να ψάλουμε αυτά τα διαστήματα, εφόσον ισοκρατεί ο ΖΩ. Στο παράδειγμα του "Εις μνημόσυνον", αντίστροφα ο Γρηγόριος έχει λύσει το (σκληρό) χρώμα, ενώ ο Χουρμούζιος κρατάει το (μαλακό) χρώμα.
Καμία αντίφαση λοιπόν μεταξύ χργφ και έντυπης έκδοσης. Στην οποία, παρεμπιπτόντως, ο Χουρμούζιος για δικούς του (σεβαστούς) λόγους ακολουθεί πλέον την εξήγηση του Γρηγορίου (ήταν άραγε πλέον περισσότερο σε χρήση η θέση αυτή, σε σχέση με αυτήν που κατέγραψε στο χργφ; δεν γνωρίζω).

Υ.Γ.συγνώμη (και διορθώστε με αν δεν είναι έτσι κ.Συμεωνίδη) αν εξέλαβα τα λεγόμενά σας ως μία υποβάθμιση και υποτίμηση των χειρογράφων εξηγήσεων των διδασκάλων αυτών.
Σας ευχαριστώ πολύ, που μου δίνετε την ευκαιρία να σας διαβεβαιώσω, πως στο θέμα της εκτίμησης της αξίας των χειρογράφων και της τεράστιας σημασίας τους για την κατανόηση της πατρώας μας μουσικής, τουλάχιστον μοιραζόμαστε κοινές θέσεις.
Ευχαριστώ

ΥΓ
Άκυρο. Όταν γράφονταν ένας χειρόγραφος κώδικας γράφονταν με την προοπτική της διάδοσης και εξάπλωσης και όχι της... γειτονιάς.
Όση ώρα συνέτασσα την απάντησή μου, ο κ. Κωστόπουλος, πρόλαβε να προσθέσει το ειρωνικό του σχόλιο. Δεν θα απαντήσω σε αυτό το επίπεδο και θα αρκεστώ να αναφέρω οτι έχω ήδη απαντήσει "εγκύρως" ανωτέρω.
Ευχαριστώ
 
Last edited:

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Αρχικό μήνυμα απο Firfiris
Άκυρο. Όταν γράφονταν ένας χειρόγραφος κώδικας γράφονταν με την προοπτική της διάδοσης και εξάπλωσης και όχι της... γειτονιάς.

Αγαπητέ κ. Ψωμιάδη,
Αρχικά σας ευχαριστώ, που μου δίνετε την δυνατότητα να επανέλθω στο συγκεκριμένο θέμα (σιγησάντων των προηγούμενων συνομιλητών μου),

Δε διαφέρει η τοποθέτησή σας, κ. Συμεωνίδη, από του Firfiris. Στη δική του, ήσασταν απέναντι. Στη δική σας, βάλατε άλλους απέναντι. Μην παρεξηγιέστε. Να τα βλέπετε όλα ίδια.
(δε χρειάζετε να εξηγήσετε ο,τι δήποτε στο σχόλιο μου αυτό. Για μένα σε όποια θέση και να σε τοποθετηθούν είναι σεβαστή. Άλλωστε δεν "άλλάζουν" με απλές επισημάνσεις αυτές οι θέσεις).

Παρεπιπτόντως, την οποιαδήποτε καθυστέρηση την ερμηνεύει ο καθείς όπως "εξυπηρετείται". Σεβαστό. Αλλά, δεν είναι και υποχρεωμένος κάποιος να απαντά αμέσως, επειδή γράψατε εσείς. Μην στενοχωριέστε. Κάθε πράγμα στον καιρό του (και εννοώ λόγω υποχρεώσεων του καθενός για τους χ λόγους του). Καλό είναι να μπούν και άλλοι στη συζήτηση με τοποθετήσεις και τεκμηριώσεις κατά το δυνατόν.

Άλλωστε δε νομίζω να αποσύρετε κι εσείς τα γραφόμενά σας και δεν προλάβει κάποιος να απαντήσει:).

Ευχαριστώ.
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
Προτεινω οι διαφωνουντες να επισυναψουν δικες τους ηχογραφησεις των επιμαχων σημειων του κειμενου, και επισης των κλιμακων. Ετσι ωστε να ακουσουμε ολοι (και εγω που ειμαι ασχετος) το πως εχουν παραλαβει την παραδοση σε προσωπικο εποπεδο, και το αν αρχιζουν ολοι απο το ιδιο σημειο κατανοησης των κλιμακων.

Αν ακουσουμε τις δικες τους εκτελεσεις (να μας πουνε δηλαδη ηχητικα και με τις δικες τους φωνες τι ειναι σωστο και τι ειναι λαθος) ισως να καταλαβουμε καλυτερα την διαφωνια, χωρις τα μαθηματικα. Το να ακουμε Ναυπλιωτη απο παλαια πλακα γραμμοφωνου, και Στανιτσα απο LP, και να διαφωνουμε για το τι ακουμε νομιζω οτι εχει κορεστει σαν προσεγγιση.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Προτεινω οι διαφωνουντες να επισυναψουν δικες τους ηχογραφησεις των επιμαχων σημειων του κειμενου, και επισης των κλιμακων. Ετσι ωστε να ακουσουμε ολοι (και εγω που ειμαι ασχετος) το πως εχουν παραλαβει την παραδοση σε προσωπικο εποπεδο, και το αν αρχιζουν ολοι απο το ιδιο σημειο κατανοησης των κλιμακων.

Αν ακουσουμε τις δικες τους εκτελεσεις (να μας πουνε δηλαδη ηχητικα και με τις δικες τους φωνες τι ειναι σωστο και τι ειναι λαθος) ισως να καταλαβουμε καλυτερα την διαφωνια, χωρις τα μαθηματικα. Το να ακουμε Ναυπλιωτη απο παλαια πλακα γραμμοφωνου, και Στανιτσα απο LP, και να διαφωνουμε για το τι ακουμε νομιζω οτι εχει κορεστει σαν προσεγγιση.

Γιαννη
Το εχω ζητησει και εγω παλαιωτερα αυτο , αλλα δεν εισακουσθηκα .
 

haris1963

παλαιότατο μέλος
Γιαννη
Το εχω ζητησει και εγω παλαιωτερα αυτο , αλλα δεν εισακουσθηκα .
Αγαπητέ κ. Λιναρδάκη,
Δα θα ήθελα να νομίσετε πως σας αγνούμε, αλλά από πλευράς μου έχω την εντύπωση, πως εφόσον αναζητούμε την αλήθεια σε ένα θέμα και μια θέση που στην τωρινή προφορική παράδοση παρουσιάζεται με 5 διαφορετικούς τρόπους (έκαστος των οποίων διαφορετικά τεκμηριωμένος), η αναζήτηση αυτή μοιραία μεταφέρεται στις πρώτες ηχογραφημένες καταγραφές που έχουμε ως πιο κοντά στην "πηγή" της εκτέλεσης της θέσης αυτής. Και με την παράθεση χειρογράφων, αυτογράφων και θεωρητικών προσεγγίσεων, είτε μέσα από Κώδικες, είτε νεωτέρων έως και δικών μας, προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τις εκτελέσεις αυτές.
Αυτή είναι η δική μου τοποθέτηση στο θέμα, ωστόσο με την πρώτη ευκαιρία θα ανεβάσω ηχογραφήσεις από εμένα σε εκτελέσεις: την σύμφωνη με το κείμενο μαλακού χρώματος και προς τα κάτω (μάλιστα σε δύο υποπεριπτώσεις με "κατά διφωνίαν ομοίαν σύστημα" του Χρυσάνθου και σύμφωνα με το μαλακό χρώμα της Επιτροπής) και την σε βαρύ διατονικό χωρίς χρώμα προς τα κάτω (όπως υποστηρίζουν κάποιοι συνομιλητές μου). Για την περίπτωση των "ειδικών διαστημάτων", θα σας επισυνάψω την (επίσης σύγχρονη) εκτέλεση του Γ. Μιχαλάκη.
Ευχαριστώ

Δε διαφέρει η τοποθέτησή σας, κ. Συμεωνίδη, από του Firfiris. Στη δική του, ήσασταν απέναντι. Στη δική σας, βάλατε άλλους απέναντι...
(δε χρειάζετε να εξηγήσετε ο,τι δήποτε στο σχόλιο μου αυτό...)

Θα μου επιτρέψετε, κ. Κωνσταντίνου, να μη δεχθώ οιουδήποτε ύφους παραινέσεις, όσον αφορά την επιθυμία μου ή όχι, για το αν χρειάζεται να σχολιάζω θέσεις και κρίσεις, που αναφέρονται στο πρόσωπό μου. Έτσι:
Αν εσείς θεωρείτε, πως μια τοποθέτηση που παραποιεί τα λεγόμενα και τις θέσεις μου (και καθαρά επιθετικού - ειρωνικού χαρακτήρα ''γειτονιάς"), είναι αντίστοιχη με την αναφορά μου στην "σιγή" σας (καθότι ο κ. Ζάχαρης δήλωσε ευθαρσώς οτι αποσύρεται) τι να πω; Ή προκατειλημμένος είστε απέναντί μου, ή απλά όντως αναζητάτε αιτία παρεξηγήσεως.

Παρεπιπτόντως, την οποιαδήποτε καθυστέρηση την ερμηνεύει ο καθείς όπως "εξυπηρετείται". Σεβαστό. Αλλά, δεν είναι και υποχρεωμένος κάποιος να απαντά αμέσως, επειδή γράψατε εσείς. Μην στενοχωριέστε.

Εδώ βλέπουμε καθαρά, πως τελικά είστε προκατειλημμένος. Από που βγάζετε το συμπέρασμα, πως ερμηνεύω κάπως την καθυστέρησή σας (και μάλιστα όπως "εξυπηρετούμαι"); Ή οτι απαιτώ να απαντάτε αμέσως;:confused: ...Αν στενοχωριέμαι, είναι γιατί ύστερα από μια τόσο ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση που είχαμε, σε αυτό το θέμα, δεν καταλάβαμε τίποτα ο ένας για τον άλλο σαν πρόσωπα.

Άλλωστε δε νομίζω να αποσύρετε κι εσείς τα γραφόμενά σας και δεν προλάβει κάποιος να απαντήσει:).

Σε καμιά περίπτωση εκτός αν με αναγκάσετε με τίποτα ασφαλιστικά μέτρα:D
Ευχαριστώ
 
Last edited:

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Αγαπητέ κ. Λιναρδάκη,
Δα θα ήθελα να νομίσετε πως σας αγνούμε, αλλά από πλευράς μου έχω την εντύπωση, πως εφόσον αναζητούμε την αλήθεια σε ένα θέμα και μια θέση που στην τωρινή προφορική παράδοση παρουσιάζεται με 5 διαφορετικούς τρόπους (έκαστος των οποίων διαφορετικά τεκμηριωμένος), η αναζήτηση αυτή μοιραία μεταφέρεται στις πρώτες ηχογραφημένες καταγραφές που έχουμε ως πιο κοντά στην "πηγή" της εκτέλεσης της θέσης αυτής. Και με την παράθεση χειρογράφων, αυτογράφων και θεωρητικών προσεγγίσεων, είτε μέσα από Κώδικες, είτε νεωτέρων έως και δικών μας, προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τις εκτελέσεις αυτές.
Αυτή είναι η δική μου τοποθέτηση στο θέμα, ωστόσο με την πρώτη ευκαιρία θα ανεβάσω ηχογραφήσεις από εμένα σε εκτελέσεις: την σύμφωνη με το κείμενο μαλακού χρώματος και προς τα κάτω (μάλιστα σε δύο υποπεριπτώσεις με "κατά διφωνίαν ομοίαν σύστημα" του Χρυσάνθου και σύμφωνα με το μαλακό χρώμα της Επιτροπής) και την σε βαρύ διατονικό χωρίς χρώμα προς τα κάτω (όπως υποστηρίζουν κάποιοι συνομιλητές μου). Για την περίπτωση των "ειδικών διαστημάτων", θα σας επισυνάψω την (επίσης σύγχρονη) εκτέλεση του Γ. Μιχαλάκη.
Ευχαριστώ

Αγαπητε Χαρη
Σε ευχαριστω που απαντησες στο μηνυμα μου και που προτιθεσαι να ανεβασεις
δικες σου σχετικες με το παρων θεμα ηχογραφησεις . Μακαρι να βρεθουν και
αλλοι μιμητες .

ΕΠ' ΕΥΚΑΙΡΕΙΑ : Απευθυνομαι σε ΟΛΟΥΣ τους εμπλεκομενους στο παρων θεμα
και κανωντας εκκληση , τους παρακαλω να σταματησουν καποιες αιχμες (θα μπορουσα να πω ειρωνικες εκφρασεις) και καποια υπονοουμενα . Νομιζω οτι
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ το παρων θεμα πρεπει να κλεισει . Γραφτηκαν σχετικα δεκαδες μηνυματα και παρετεθησαν παμπολλα ηχητικα παραδειγματα . Πολλες ευχαριστιες σε ΟΛΟΥΣ που εγραψαν τις αποψεις τους και παρεθεσαν διαφορα παραδειγματα . Νομιζω ομως οτι το θεμα εχει πια ''κορεσθει'' . Οτι ηταν να ειπωθει νομιζω οτι ειπωθηκε και δεν προστιθεται πια κατι νεο . Τα μελη του φορουμ και ηλικια εχουν και κριση και γνωσεις . Ο καθενας μπορει να βγαλει πια τα συμπερασματα του . Άλλα απο δω και περα μηνυματα , μαλλον θα κουρασουν παρα θα ωφελησουν .
Και παλι ΕΥΧΑΡΙΣΤΩ ΟΛΟΥΣ οσους προσεφεραν τις οποιες αποψεις τους .
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ το παρων θεμα πρεπει να κλεισει .

Δηλαδή κ. Λιναρδάκη,

μου προτείνετε να μην τοποθετηθώ (μουσικώς) σε προηγούμενο μήνυμα (παλαιότερο) του κ. Συμεωνίδη;

Ευχαριστώ.

Υ.Γ. Άλλωστε οι παρεξηγήσεις είναι για να λύνονται.
 

vagelis

Antonia Xristoforaki Linardaki.
Δηλαδή κ. Λιναρδάκη,
μου προτείνετε να μην τοποθετηθώ (μουσικώς) σε προηγούμενο μήνυμα (παλαιότερο) του κ. Συμεωνίδη;
Ευχαριστώ.
Υ.Γ. Άλλωστε οι παρεξηγήσεις είναι για να λύνονται.

Αγαπητε κ. Κωνσταντινου
Δεν προτεινα προσωπικα σε κανενα τιποτα . Εκαμα μια εκκληση σε ΟΛΟΥΣ ,
γιατι κατα την αποψη μου καποια μηνυματα , ετειναν να οδευσουν προς επικινδυνους ατραπους .
Σαν μελος και εσεις του φορουμ και ηλικια εχετε και κριση και βεβαιως και γνωσεις (ουδεις νομιζω τις αμφισβητει) . Αν νομιζετε οτι εχετε να προσθεσετε
(μουσικως) κατι καινουργιο , να το καμετε .
Η λεξη σας ''παρεξηγησεις'' τι εννοει ; Εγω νομιζω οτι δεν εχω παρεξηθει με κανενα , τουλαχιστον στο συγκεκριμενο θεμα . Στο οποιο θεμα δεν εχω γραψει μηνυματα σχετικα με την ουσια του , θεωρωντας οτι δεν εχω τις απαιτουμενες γνωσεις .
Φιλικα Β.Λ.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
θα ήθελα να εκφράσω, αρχικά, τη θλίψη μου, διότι αν και συζητάμε εδώ, .........μέλη του forum που φρονούν .......Νομίζω, πως κι εγω και οι συνομιλητές μου, και δουλειές έχουμε να κάνουμε, και ενεργοί ψάλτες είμαστε, αλλά πιστεύουμε πως με τις συζητήσεις και την κατάθεση των απόψεων και των επιχειρημάτων μας (και αντικρουόμενων βέβαια, ποιός είπε οτι οι σύμφωνες, μόνο, απόψεις κάνουν τις συζητήσεις γονιμώτερες; το αντίθετο ισχύει), βάζουμε και μεις, κατά το μέτρο των δυνάμεων και των γνώσεών μας, ένα “λιθαράκι”, προς την κατεύθυνση της καλύτερης κατανόησης των θεμάτων αυτών.
Όσο για την πράξη ...μια χαρά τα πάμε! Και δεν χρειάζεται να μας υπενθυμίζετε λ.χ. ότι δε φτάνουμε ...το μικρό δακτυλάκι του Στανίτσα, γιατί αφ' ενός το γνωρίζουμε, και αφ' ετέρου ξέρουμε και πολλούς που δεν φτάνουν ούτε ...στο νυχάκι του, αλλά δεν το λέμε από σεμνότητα.

Αγαπητέ κ. Συμεωνίδη,
Συμφωνώ με τα γραφόμενα και πιστεύω ότι όταν τα υποστηρίζουν δύο είναι δυνατότερα από τον έναν.

Αγαπητέ κ Κωνσταντίνου,
Μέσα από την αντιπαράθεσή μας αυτή, για τις επιλογές μας γύρω από το συγκεκριμένο θέμα, θα μου επιτρέψετε να διαφωνήσω στη ...διαφωνία σας και να υποστηρίξω, ότι σε γενικές γραμμές μάλλον συμφωνούμε. Εγώ ομιλώ περί “μη αρραγούς συνέχειας' της Πατριαρχικής Παράδοσης, και σεις για τη διαφωνία σας, με την με αυτό τον τρόπο διαμορφούμενη παράδοση.

Νομίζω ότι πρέπει να διευκρινίσουμε κάτι. Καταθέτουμε, ό,τι μπορεί ο καθένας, για αυτό που συζητάμε. Το θέμα που έχουμε εδώ, έχει διάφορες και γραπτές και προφορικές αποδόσεις επί των δομικών στοιχείων της κλίμακας του ήχου. Και μόνο αυτό από μόνο του, πρέπει να μας προβληματίσει για την οποιαδήποτε τοποθέτησή μας. Δε μιλάμε, νομίζω, για το ποιό λέει ή θα επιλέξει ο καθένας.

Εσείς υποστηρίζετε, την άποψη της διατονικής εκτέλεσης προς τα κάτω και υψωμένον Γα, λόγω του Έσω Θεματισμού. Βλέπετε όμως, οτι κανείς από τους εξηγητές, δεν λύνει το χρώμα πριν την επίμαχη θέση. Ακόμα, γνωρίζετε πολύ καλά, οτι η θέση αυτή μόνο, σε θέσεις του Β' ήχου έχει χρησιμοποιηθεί

Εγώ, προσπαθώ να εντοπίσω τί είναι αυτό που κάνει ψάλτες βεληνεκούς να ψάλλουν την ίδια σύνθεση και διατονικά και χρωματικά, ή μόνο το ένα από τα δύο, ποια είναι η διαδρομή της σύνθεσης από εκεί που έρχεται (όσο μπορώ) μέσα από την προφορική και τη γραπτή παράδοση.

Βλέπετε όμως, οτι κανείς από τους εξηγητές, δεν λύνει το χρώμα πριν την επίμαχη θέση. Ακόμα, γνωρίζετε πολύ καλά, οτι η θέση αυτή μόνο, σε θέσεις του Β' ήχου έχει χρησιμοποιηθεί

Θα σας στενοχωρήσω εδώ, αλλά έχω άλλη άποψη. Ο ήχος εδώ είναι ο Βαρύς (και κατ' άλλα χφ πρωτόβαρυς). Δεν ξέρω που τον εντάσσετε εσείς, αλλά δεν παύει να είναι ένας διατονικός ήχος [και μπορεί κάλλιστα κάποιος, εάν βάλει τα διαστήματά του επί χάρτου, να διαπιστώσει με ποιόν είναι όμοιος (στο τετράχορδό του)] με ιδιαιτερότητες και ασυμφωνία σε βασικούς φθόγγους του μεταξύ γραπτής και προφορικής παράδοσης. Γνωρίζω πολύ καλά, ότι η θέση αυτή δεν είναι μόνο θέση Δευτέρου χρωματικού.

Ακόμα, υπάρχει και ένας μεγάλος αριθμός ψαλτών, που το εκτελεί με το μαλακό χρώμα της Επιτροπής και το κάνει, γιατί έτσι το άκουσε από τον αείμνηστο Άρχοντα Στανίτσα (και γιατί αυτό γράφει η ισχύουσα θεωρία).

Σεβαστό.

Τι πρέπει να τους πούμε λοιπόν; Εγώ έχω δίκιο, όχι εσύ, όχι αυτός...

Γιατί πρέπει να τους πούμε κάτι; Στήριξη χρειάζονται αυτοί που έχουν αμφιβολίες. Ας τους αφήσουμε να ψάλουν αυτό που ψάλλουν.

Ας μην κοροϊδευόμαστε, οι εποχές που τα διαστήματα ενός μέλους τηρούνταν (εντός Πατριαρχείου τουλάχιστον) με θρησκευτική ευλάβεια και αυστηρότητα, πέρασε ανεπιστρεπτί. Θέλουμε, δε θέλουμε η παράδοση διαμορφώνεται “εκεί έξω”

Σεβαστή η άποψή σας. Δημιουργήστε μια παράδοση της "εκεί έξω" διαμόρφωσης χωρίς αναφορές στα παλαιότερα. Γιατί πρέπει τα "δημιουργούμενα" να συνδέονται με "παράδοση" αφού αλλάζουν "ανεπιστρεπτί";

Στην καλύτερη περίπτωση μπορούμε να προβληματίσουμε, στη χειρότερη να χαρακτηριστούμε “ψώνια” (και φυσικά δεν θέλω να θίξω κανέναν, βάζω και τον εαυτό μου μέσα πρώτο).

Με την ίδια ευκολία μπορεί να χαρακτηριστεί "ψώνιο" και κάποιος όταν πιστεύει ότι κάτι που αλλάζει, και αναγνωρίζει αυτήν την αλλαγή, είναι συνέχεια παλαιότερης παράδοσης.

Η διαφορά ήθους, στο συγκεκριμένο μάθημα, που δημιουργείται από τις διαφορετικές εκτελέσεις

Μα οι ψάλτες ξέρουν να ψάλουν καλά όλους τους ήχους και να αποδίδουν το κάθε μάθημα, όπου και αν ανήκει, με το ανάλογο ήθος του.

Το “άγνωστο” όμως στα αυτιά μας, κατά διφωνίαν ομοίαν μαλακό χρώμα (που ακούμε από όλους τους Πατριαρχικούς ως τη δεκαετία του 1960, χωρίς να το ξέρουμε καλά-καλά οτι αυτό είναι το περίφημο σύστημα)

Σεβαστό. Αλλά οι πατριαρχικοί που έψαλαν και ψάλουν την ίδια σύνθεση με τα χρωματικά διαστήματα της Επιτροπής του Δευτέρου ήχου δεν αποπνέουν "βαθειά θρησκευτικότητα, εκκλησιαστικότητα και σοβαρότητα";
Σέβομαι όμως την άποψή σας.

τα χρωματικά διαστήματα ποτέ δεν άλλαξαν, υπηρχαν πάντα και ήταν όλα ......Είστε σίγουρος οτι το χαμηλό τετράχορδο δεν το ψάλλει κανείς έτσι

Κ. Συμεωνίδη,
Επί μελωδίας "πάντα δυνατά τω ψάλλοντι". Εμείς εδώ συζητάμε επί κλίμακος. Ένας ήχος, εάν έχει διαφορετικά διαστήματα (επί κλίμακος) ανήκει στο γένος ή στη χρόα που αντιπροσωπεύει. Μία ύφεση ή μία δίεση μπορεί να βάψει όλόκληρη την κλίμακα και να της δώσει άλλο "ήθος". Εσείς παραθέτετε (και καλά κάνετε) αυτά που ακούτε + τα μελωδικά ιδιώματα των γραμμών που ψάλλονται. Δεν μπορώ να φανταστώ ότι πιστεύετε πως ένας ήχος αλλάζει διαστήματα, επί κλίμακος, και γίνεται πασπαρτού "ανέμελος κι ωραίος".

Φτάνει να ρίξει κανείς, μια ματιά στην Αρχή του Β' ήχου στο Αναστασιματάριο, για να δει αμέσως την εναλλαγή σκληρού και μαλακού χρώματος, όπου προφανώς οι εξηγητές προσπάθησαν να καταγράψουν τα διαφορετικά χρώματα αυτά.

Από το παραπάνω κρατάω το "προφανώς". Θα πρέπει όμως να δείτε και να ψάλετε όλες τις ίδιες θέσεις στον ήχο που αναφέρεστε και δεν έχουν φθορά σκληρού χρώματος. Μπορείτε να πάτε και στο Δοξαστάριο του Ιακώβου σε συνθέσεις Δευτέρου και Πλαγίου του Δευτέρου τις ίδιες θέσεις να τις ψάλετε και με έσω και με έξω θεματισμό.

Οποιοδήποτε, λοιπόν, χρώμα και αν εξοβελίσουμε (προσκολλημένοι πεισματικά στην δική μας ερμηνεία), ο χαμένος θα είναι η πατρώα μας μουσική, που κατόρθωσε και έσωσε ως τις μέρες μας όλη αυτή την ποικιλία.

Δεν είναι "ολίγον tu" άδικο κ. Συμεωνίδη, να εξοβελίζεται η χι ή ψι απόδοση ενός ύμνου, επειδή "ερμηνεύτηκε" με μια συγκεκριμένη διατύπωση (έστω και αν αυτή είναι της Επιτροπής) αλλάζοντας την προηγούμενη απόδοσή του εν ονόματι "διαμορφούμενης" παράδοσης από ένα σημείο και μετά;

κ. Κωνσταντίνου, σας διαβεβαιώ, δεν ήταν στις προθέσεις μου να υπονοήσω

Δεκτό και σεβαστό.

Ποιός μας βεβαιώνει, πως δεν θα “πεταχτεί” κάποιος από το forum

Εάν δεν έχει κάτι ουσιαστικό να πει, ας προσπεραστεί.

Ωστόσο, “ψοφάω” να βρούμε μια φόρμουλα και να πέσουμε “στα μαρμαρένια αλώνια” μέχρις εσχάτων.

Εάν ήταν να πέφτουμε "στα μαρμαρένια αλώνια" μέχρις εσχάτων κάθε φορά για όλα τα μουσικά θέματα, θα "αγρίευε" το μάτι μας:D.

Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας, αλλά να μην ξεχνάμε και την παραδοχή που κάναμε νωρίτερα στη συζήτησή μας (αυτήν του Πτολεμαίου): Τα “γραπτά ντοκουμέντα” πρέπει να επιβεβαιώνουν και να επιβεβαιώνονται από τα ηχητικά, της ίδιας εποχής. Αλλιώς κάπου λάθος το προσεγγίσαμε, είτε εμείς, είτε αυτοί που τα έγραψαν.

Να τα προσέγγισαν λάθος αυτοί που τα έγραψαν, και τα γραπτά τους να τα ερμήνευσαν σωστά αυτοί που τους διάβασαν αργότερα, κάπως μου ακούγεται:D.

Άλλωστε, και σεις παραδέχεστε οτι αυτά που μας παρέδωσαν, σε πολλές περιπτώσεις “αντιφάσκουν” μεταξύ τους, ακόμα κι όταν είναι από τον ίδιο εξηγητή.
Είπα κι άλλα κ. Συμεωνίδη. Όπως, π.χ., η μονόπλευρη εξήγηση που δίνουμε εμείς σε ορισμένα "ειδικά" θέματα μπορεί να μας οδηγήσει να τους βγάλουμε και "τρελλούς" επειδή τα γραφόμενά τους "αντιφάσκουν" στη δική μας προσέγγιση.

Από την άλλη, το θέμα που συζητάμε, είναι από τα πλέον “ακανθώδη”, καθώς άπτεται και των θεωρητικών θεμάτων του Β' ήχου .....Και δεν πιάσαμε και καθόλου ως τώρα την τελική κατάληξη του μαθήματος στον ΓΑ!!!

Συμφωνούμε απόλυτα εδώ.

Αν οι διφωνίες είναι όμοιες πρέπει να έχουμε 5ες καθαρές

Επειδή και εγώ είμαι λίγο ....πειραχτήρι:wink:,
ψαλτικώς, αυτό που λέτε δεν υφίσταται (αντικρούει στα περί "Διφωνίας ομοίας". Γιατί τότε πρέπει να δεχτούμε και τετράχορδο οπότε δεν χρειάζεται το "κατά διφωνίαν"). Γι αυτό και η ίδια φθορά (έσω θεματισμός ανά δύο). Για να το κάνετε αυτό θα πρέπει να "μεγαλώσετε" τα διαστήματα πράγμα που δε συμπεραίνεται πουθενά από τα των Τριών Διδασκάλων.


Ευχαριστώ.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Προτεινω οι διαφωνουντες να επισυναψουν δικες τους ηχογραφησεις

Δε μας φτάνουν master_yianni οι πέντε που αναφέρει ο κ. Συμεωνίδης; Τί να τις κάνουμε τις ίδιες και από άλλον εκφραστή. Εδώ δεν κάνουμε συλλογή (του στυλ άντε είναι κι αυτή που πιστεύω ότι......).

Ευχαριστώ.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
είναι αντίστοιχη με την αναφορά μου στην "σιγή" σας

Καλά την επόμενη φορά, θα γράφω "απουσιάζω για 10 ημέρες λόγω υποχρεώσεων" για να μην υπάρχουν παρεξηγήσεις.

Εδώ βλέπουμε καθαρά, πως τελικά είστε προκατειλημμένος. Από που βγάζετε το συμπέρασμα,

Κρατάω το συμπέρασμά σας, αφού προηγείται των ...ερωτήσεών σας.

Αν στενοχωριέμαι, είναι

Μη στενοχωριέστε. Η "συζήτηση" συνεχίζεται.

γιατί ύστερα από μια τόσο ενδιαφέρουσα αντιπαράθεση που είχαμε, σε αυτό το θέμα, δεν καταλάβαμε τίποτα ο ένας για τον άλλο σαν πρόσωπα.

Και εσείς δε συμβάλλετε προς αυτό. Παντού στα γραφόμενα (στα δικά μου αναφέρομαι) μπηχτές βλέπετε εναντίον σας και βάζετε "ταμπελίτσες":rolleyes:.

Σε καμιά περίπτωση εκτός αν με αναγκάσετε με τίποτα ασφαλιστικά μέτρα:D

Για να φτάσει κάποιος στο σημείο αυτό, μάλλον κάποια χοντρή "πατατιά" (μή μουσική) θα έχετε κάνει:D.

Ευχαριστώ.
 

konstantinou

Γιώργος Ν. Κωνσταντίνου
Εκαμα μια εκκληση σε ΟΛΟΥΣ

Αγαπητέ κ. Λιναρδάκη,
αναφέρομαι στην ιδιότητά σας ως συντονιστής.

Αυτές οι προτροπές (του να προλάβουμε δηλαδή και "εκ των υστέρων" κάποια πράγματα) δεν είναι οι καλύτερες, κατά την άποψή μου. Πρέπει να δεχόμαστε την άποψη του καθενός και ο καθένας κρίνει και κρίνεται (αν μπορεί καλοπροαίρετα, έχει καλώς). Το εγκάθετο και το ακραίο μπορείτε να το αποσύρετε αφού μιλήσετε με τον γράφοντα και του εξηγήσετε τα κατ' εσάς μεμπτά (θέλει και εκεί μια προσοχή). Τώρα, κλείνω τη συζήτηση για να αποφύγω τα χειρότερα, δεν είναι και το καλύτερο. Αφού ο καθέενας μπορεί να πάει σε κάποιο άλλο θέμα και να πάει την κουβέντα εκεί που θέλει και να γράψει ό,τι "θέλει".

Αυτό που με "κουρδίζει" λιγάκι είναι το εξής:
ποιός είναι εκείνος που κρίνει ότι πρέπει να κλείσει ένα μουσικό θέμα εξαιτίας μιας ενδεχόμενης ή υφιστάμενης παρεκτροπής, στο οποίο θέμα και δεν συνυπολογίζει ότι μία λέξη ή μία εικόνα μπορεί να κάνει κάποιον να σκεφθεί και "κάπως αλλιώς";
Θα πρέπει να κατανοήσουμε όλοι ότι, ό,τι παρουσιάζεται, φτιάχνεται με πολύ κόπο και δεν έχει να κάνει με "παρουσίαση μαθήματος" και "επίδειξη γνώσεων". Οι καταθέσεις δεν είναι μόνο ως αντιμετώπιση του στυλ "επειδή έτσι μου ήρθε", "είναι αυτό που μου αρέσει", "έτσι πιστεύω εγώ", "αν με πείσεις θα το δεχτώ", "αυτό δεν το είδα", "δεν το έχω υπόψη μου" και άλλα τέτοια. Εγώ τουλάχιστον παρακαλώ να λαμβάνετε υπόψη σας και αυτές τις περιπτώσεις. Εκτός και αν σας ενδιαφέρει μόνο το "τζερτζελές να γίνεται" (το έχω ξαναγράψει αυτό).

Ευχαριστώ.

Χαιρετισμούς στην υπόλοιπη παρέα.


Ευχαριστώ.
 

master_yianni

Αργός και μετά μέλους
Δε μας φτάνουν master_yianni οι πέντε που αναφέρει ο κ. Συμεωνίδης; Τί να τις κάνουμε τις ίδιες και από άλλον εκφραστή. Εδώ δεν κάνουμε συλλογή (του στυλ άντε είναι κι αυτή που πιστεύω ότι......).

Ευχαριστώ.

Δεν θα τοποθετηθω περι παραδοσεως, γιατι θα βγουμε εκτος θεματος. Ομως βλεπω οτι θιασωτες πολλων σχολων παιρνουν σαν βαση την εκτελεση του Ναυπλιωτη. Ομως η συζητηση εχει κορεστει, αφου για καποιο λογο νομιζω οτι δεν ακουμε ολοι τα ιδια.

Αυτο που χρειαζεται για να ολοκληρωθει το θεμα και να βρουμε επιτελους μια ακρη ειναι να κανει ο καθε ενας απο τους συζητητες μια ηχογραφηση 5-6 λεπτων, να εκτελεσει μερος του μαθηματος, και να μας εξηγησει την διαφορα των διαστηματων, τις ελξεις και τις αλλαγες των κλιμακων, φωνητικα, σαν σεμιναριο. Να τα ακουσουμε ολα, σαν καποιο ειδος μαθηματος, να τα συγκρινουμε ολοι μας χωρις τα μαθηματικα, και να βγαλουμε μια ακρη επιτελους. Αυτο θα ευνοουσε και μαθητες του μελλοντος που θα εχουν για πρωτη φορα συγκεντρωμενες τοσες αποψεις για την θεωρια του "Τον Δεσποτην". Επισης κ. Βαγγελη θα μπορουσατε να τα βαλετε ολα και στην εκπομπη σας ωστε να μεινουν εις στον αιωνα.

Επισης να πω κατι αλλο.Αν ζουσε ο Ναυπλιωτης και εβλεπε αυτη την συζητηση σημερα, αμφιβαλλω αν θα εκανε την εν λογω ηχογραφηση, γιατι θα τον ειχε φαει το στρες για τα διαστηματα. :D

Και συγχαρητηρια σε ολους για το υψηλο επιπεδο της συζητησης.
 
Last edited:
Top