Ομολογώ ότι διάβασα γύρω στις 20 σελίδες που είχε αυτό το θέμα μέσα σε κανα δίωρο και τα έχω παίξει
Προσωπικά, θεωρώ ότι το θέμα των έλξεων και οι υφεσοδιέσεις και όλα αυτά τα οποία καθορίζουν τις "μικροαλλαγές" στα διαστήματα ώστε να κάνουν το μέλος να ακούγεται πιο ωραίο, μπήκαν από τους βυζαντινούς ψάλτες στη σημειογραφία για να υποδηλώσουν αυτά που εκτελούσαν και όχι το αντίθετο.
Ξεκινώντας με αυτό το πρίσμα, μπορούμε να πούμε ότι οι έλξεις αυτές μπήκαν για να δείξουν τρόπο ψαλσίματος και όχι για να καθορίσουν το πως οπωσδήποτε πρέπει να ψέλνει κάποιος.
Ωστόσο, με τα χρόνια αυτό άλλαξε και πλέον θεωρούμε πως ότι γράφεται στο χαρτί πρέπει να λέγεται οπωσδήποτε αλλιώς "λες τα δικά σου" και φυσικά εισπράτεις και μια έτσι αποδοκιμασία από τους υπόλοιπους.
Με βάση τα 2 παραπάνω, στην αρχή όταν ο Ιωάννης ο Δαμασκηνός όρισε τους 8 ήχους της Β.Μ. , μπορεί να μην υπήρχαν καν όλα αυτά που συζητήθηκαν εδώ και να προστέθηκαν μετά.Μπορεί να έχει αποδειχτεί το αντίθετο από αυτό που λέω και συγχωρέστε με αν έγραψα κάτι λάθος.
Αν το παραπάνω που γράφω όμως είναι σωστό, τότε όλα αυτά μπήκαν μεταγενέστερα για να υποδηλώσουν συμπεριφορά της φωνής σε συγκεκριμένα σημεία και άρα αυτά άλλαζαν ανά ψάλτη μέχρι που παρατήρησαν ότι αρκετοί ψάλτες παρ'ότι έκφεραν το δικό τους στυλ, είχαν πολλά κοινά στο που έκαναν τις έλξεις αυτές και κάπως έτσι να συστηματοποιήθηκε.
Όταν όμως δεν έχουμε ακούσματα από εκείνη την εποχή και οι βυζαντινοί σαν απλοί άνθρωποι δεν είχαν φασματογράφους και λοιπά τεχνολογικά μηχανήματα για να συστηματοποιήσουν αυτά που έλεγαν ώστε όλοι να συμφωνούν, μήπως το είχαν ποιο ελεύθερο το θέμα;
Κάποιος διάβασα έγραψε ότι ο χ ψάλτης επειδή η φωνή του τον έπαιρνε, μπορούσε να κάνει την τάδε έλξη εκεί ενώ οι άλλοι δε μπορούν.
Μήπως αυτό σημαίνει ότι κάπου στραβά αρμενίζουμε;Το λέω αυτό με την έννοια ότι πολύ επιστημονικοποίηση έχει πέσει σε θέματα τα οποία οι βυζαντινοί από ότι φαίνεται θεωρούσαν απλά.
Δε χρειάζεται να κάνουμε την τρίχα τριχιά και να γίνεται χαμός επειδή ο τάδε ψάλτης αντί για 2 έκανε την έλξη 4...Ο κόσμος δεν έρχεται με φασματογράφους στην Εκκλησία για να μας ελέγξει πως ψάλουμε.Δεν το λέω για το φάλτσο αυτό..ξεκάθαρα πράγματα.Πάνω στο θέμα που πραγματεύτηκε γράφω.
Διάβασα για τους μεν που έλεγαν ότι ο Πρίγγος π.χ. έκανε στο τάδε σημείο έτσι και τους δε που έλεγαν ότι ο Καράς έκανε έτσι και ακολουθούσαν αυτοαφορισμοί.Εγώ σαν νέος διαβάζοντάς τα όλα αυτά ομολογώ ότι δεν τα έπιασα όλα(για τα σοβαρά ποστς με τεκμήρια μιλάω εννοείται) και αυτό γιατί περισσότερο λόγο χρόνου, δε μπορώ να ασχοληθώ παραπάνω.
Χαρακτηριστικά θυμάμαι τον κ. Κλέντο να λέει ότι για να μπορέσεις να καταλάβεις πως προκύπτει κάτι στη Β.Μ πρέπει να κάτσεις πάνω στους κώδικες και να δουλέψεις μέρες ολόκληρες για να βγάλεις άκρη και σωστά συμπεράσματα.Δε νομίζω ότι έχουμε την πολυτέλεια του χρόνου για κάτι τέτοιο.
Ναι για όσους ρωτήσουν εξ αρχής δηλώνω ότι μαθαίνω τη Β.Μ. με τις Μεθόδους του Καρά(μετά από αυτή τη δήλωση θα φοβάμαι να ξαναγράψω σχόλιο στο φόρουμ
) και ως προς τις έλξεις τις οποίες περίπου έχω καταλάβει, μπορώ με ευθύτητα να ομολογήσω ότι λόγο απειρίας δε μπορώ να εκτελέσω την πλειοψηφία αυτών.Προσωπική άποψη είναι ότι πρέπει να υπάρχουν στο κείμενο τις εκτελεί-δεν τις εκτελεί ο ψάλτης.Κανείς δεν υποχρεώνει τον ψάλτη να τις πει ή όχι.Όλα είναι στην κρίση του(μέσα στα πλαίσια της ορθής ψαλμωδίας φυσικά, όχι παραφωνίες και τα λοιπά), βάλτε μέσα και τη φωνή που διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο και το συναίσθημα την ώρα που κάποιος ψέλνει και την ταχύτητα με την οποία ψέλνει και έχετε πολλές εξισώσεις να επιλύσετε
Κάπου διάβασα ότι αν είχαμε λέει εδώ στο φόρουμ τον Καρά και το Στανίστα να μιλάνε, θα γινόταν χαμός...Πέθανα στο γέλιο με αυτό
Δεν έχει άδικο πάντως...
Τέλος, κάπου διάβασα ότι τα παλαιά κείμενα τον βυζαντινών μελωδών είναι λίγο εκτός και ότι οι νεώτερες συνθέσεις είναι καλύτερες.Προσωπικά, είδα στο φόρουμ χθες και το κατέβασα εννοείται, το αρχείο με τα κοινωνικά από έναν κώδικα(ξεχνάω τον αριθμό του κώδικα) και το Κοινωνικό του Κλαδά σε Α Ήχο, παρ'ότι δε μπορώ να το "πω" μου αρέσει φοβερά όπως επίσης έπαθα την πλάκα μου όταν άκουσα
αυτό και ότι από τότε ψάχνω να το βρω γραμμένο και σκέφτομαι να πάω και από την ΕΒΕ μήπως το βρω εκεί.(μιλάμε για πόρωση
)
Έχουμε ένα θησαυρό μουσικής τελειότητας και δεν τον εκτιμούμε όσο πρέπει καλό θα ήταν να αναθεωρήσουμε μερικά πράγματα πάνω σε αυτό και να μην ασχολούμαστε τόοοσο πολύ με πράγματα μικρότερης αξίας από αυτή που επιβάλουν οι καιροί μας.
Αυτά είχε να πει κάποιος νέος σε σύγκριση με τους περισσότερους από εσάς( 18 χρονών είμαι) και εμπειρικά στο θέμα πολύ πιο μικρός( 6 χρόνια ενασχόλησης με τη Β.Μ.).Συγχωρέστε με αν κάνω λάθος έγραψα απλά για να δείτε και τη γνώμη κάποιου νεώτερου.
Με εκτίμηση,
Νίκος