...θα σας πρότεινα να ακούσουμε το "Βασιλεύ Ουράνιε" από το χορό του εν λόγω δασκάλου:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=iares5Q5HmE
Δεν γνωρίζω εάν έχετε επισκεφτεί το Άγ. Όρος, αλλά, προσωπικά ακούγοντας την παραπάνω εκτέλεση, νόμισα ότι προέρχεται απ' Αγιονορείτικο Μοναστήρι!
Αν και τα πολλά λόγια είναι φτώχεια, αφού η απάντηση δόθηκε πολύ εύγλωττα και τηλεγραφικά:
Σίγουρα, στὸ Βατοπέδι ...
...εγώ θα αποπειραθώ μιας κρίσης από τα ακούσματα που προτάθηκαν ως "ιδανικά" (οπότε και αντιπροσωπευτικά της χορωδίας, υποθέτω) και θα πω ότι, εκτός του φάλτσου ισοκρατήματος που ακούγεται αρχικά στο Βασιλεύ Ουράνιε, στο οποίο όμως δεν θα μείνω, αφού σε κάθε χορωδία μπορεί να συμβεί αυτό, σε επίπεδο συγκρότησης η χορωδία τα πάει γενικώς καλά. Επίσης, δεν κάνει τόσο συχνά τις καραϊκές υπερβολές της ΕΛΒΥΧ (ευτυχώς, μια και ο χοράρχης της, με τις πρώτες ηχογραφήσεις της μονής Βατοπεδίου, μας είχε δώσει αρκετά πιο υπερβολικό άκουσμα, αλλοιώνοντας αυτό που γνωρίζαμε ως παραδοσιακό ψάλσιμο από τους ψάλτες που ο ίδιος επικαλείται στη συνέντευξή του). Δυστυχώς, πού και πού υπάρχουν κάποιες off έλξεις και αναλύσεις, οι οποίες σε ορισμένα μέλη είναι εντονότερες και οι οποίες χαλάνε το στρωτό ψάλσιμο που πάει να δημιουργηθεί λόγω της απουσίας τους... Οπότε θεωρώ ότι γίνονται μάλλον για να "κλείσει το μάτι" η χορωδία στους υπερμάχους του Καρά, παρά για ουσιαστικούς μουσικούς λόγους. Όμως το ύφος της δεν είναι κάτι ιδιαίτερο, καμία σχέση φυσικά με Δανιήλ, Θωμά, Δαμασκηνό και χορωδία ψαλτών με γνήσιο αγιορείτικο ύφος. Οπότε αυτό που γράφτηκε για "άριστους ερμηνευτές" είναι άτοπο (αμάν μ' αυτή την κομπορρημοσύνη της γνωστής σχολής... Αν δηλαδή είναι αυτοί "άριστοι", τότε άλλοι γνωστοί έμπειροι ψάλτες στις πόλεις αλλά και στο Όρος, τι είναι άραγε;
, καθώς το ψάλσιμο είναι αρκετά επίπεδο, με λίγα γυρίσματα και αυτά φθογγικά/ωδειακά εκτελεσμένα, κατά τα καραϊκά πρότυπα, χωρίς βέβαια το τελικό αποτέλεσμα να μπορεί να χαρακτηριστεί "ωδειακό". Οι φωνές δεν είναι μεν άσχημες και έχουν δουλευτεί σε αρκετό βαθμό στην χορωδιακή ομοιογένεια, δεν είναι όμως και ώριμες ψαλτικά και αρκετές φορές το άκουσμα είναι αρκετά "παιδικό", ειδικά στις ψηλές θέσεις, όπου είναι εμφανής η αδυναμία να "πατήσει" γερά η χορωδία. Είναι η ζημιά που είπαμε ότι έχει κάνει η γνωστή σχολή στις φωνές: λόγω απουσίας ύφους και προσπάθειας μιμητισμού του διδασκάλου (το τελευταίο ειδικά στην ΕΛΒΥΧ) δεν υπάρχουν πολλές φορές καλά ψαλτικά πατήματα στις ψηλές θέσεις, ούτε ακούγεται και ο γνώριμος τρόπος που γυρίζουν τη φωνή τους οι έμπειροι ψάλτες.
Επιγραμματικά, η χορωδία αυτή θεωρώ ότι αποτελεί μια φιλότιμη προσπάθεια απεμπλοκής της γνωστής σχολής από τις υπερβολές της και ότι απλώς "ακούγεται" από κάποιον που δεν γνωρίζει πολλά περί ύφους κλπ. και δεν έχει ακούσει παραδοσιακό ψάλσιμο. Σε όσους όμως γνωρίζουν από χορωδιακά ακούσματα παραδοσιακών ψαλτών του Όρους (ας μην πούμε για άλλες παραδόσεις, αφού με αυτήν επιχειρήθηκε η σύγκριση), το αποτέλεσμα είναι μεν ανεκτό, σε ό,τι αφορά την ικανοποίηση λειτουργικών αναγκών, αλλά από κει και πέρα, από καλλιτεχνικής άποψης, θα το χαρακτήριζα μάλλον άχρωμο, καθώς η χορωδία δεν έχει να δώσει κάτι ιδιαίτερο που θα τέρψει, όπως τονισμό, έκφραση, ύφος κλπ. (νοούμενα στην παραδοσιακή τους μορφή φυσικά...), πράγμα που αποθαρρύνει τον ακροατή από το να ξανακούσει τη χορωδία για λόγους ακουστικής ευχαρίστησης.