28 Οκτωβρίου - Αγ. Σκέπης

#1
Καλησπέρα και χρόνια πολλά σε όλους.

Δύο ερωτήσεις ήθελα να κάνω για την ακολουθία της Αγ. Σκέπης του εν χρήσει Μηναίου του Οκτωβρίου, ποίημα του αοιδίμου Γερασίμου του Μικραγιαννανίτου, ειδικά για την επέτειο του ΟΧΙ:

1) Καταβασίες ψάλλουμε τους Ειρμούς του Μηναίου με τα χαρακτηριστικά της Αγ. Σκέπης, δηλαδή " και εν τη θεία σκέπη σου" στην γ΄, " επί τη θεία σκέπη σου" στην ε΄, κτλ, ή τους συνήθεις της Θεοτόκου;
2) Στην δ΄ Ωδή, ενώ στην αρχή του Κανόνα ο υμνογράφος βάζει Ειρμό Ο καθήμενος εν δόξη, ως Καταβασία στο τέλος του έχει Την ανεξιχνίαστον. Θα έπρεπε να συμβαίνει αυτό; Και αν ναι, μήπως γίνεται διότι ο Ειρμός Ο καθήμενος εν δόξη παραπέμπει (νωρίς) στον Ευαγγελισμό, αν ψαλεί και ως Καταβασία;

Ευχαριστώ.
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#2
Δέν ἔχουν σχέση, ἀγαπητέ Χαράλαμπε, οἱ εἱρμοί μέ τίς καταβασίες. Οἱ καταβασίες εἶναι τῆς περιόδου (δές καί Δίπτυχα). Στό Μηναῖο, ἀλλά καί στήν πρωτοεκδοθεῖσα τό ἔτος 1952 φυλλάδα, καταβασίες ὁρίζονται τῆς περιόδου. Τυπώνεται ἡ ἀρχή τους μέ ἀποσιωπητικά. Μήν βλέπεις πού ὁ π. Leo τούς προσέθεσε ὁλόκληρους, ἀντιγράφοντας ὅμως τόν εἱρμό τῆς γ΄ γιά καταβασία. Ἐπίσης αὐτό πού γράφεις γιά τήν ε΄, δέν τό βλέπω.
 
Last edited:

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
#4


Στοὺς κανόνες μπορεῖ νὰ ψαλλεῖ προΰμνιο «Ὑπεραγία Θεοτόκε σκέπε ἡμᾶς».
 
#6
Δὲν παραλείπεται τὸ συναξάριο τῶν ἁγίων τῆς 28ης Ὀκτωβρίου. Προηγεῖται τοῦ τῆς ἁγίας Σκέπης.
Διατί τα δίπτυχα γράφουν ότι προηγείται το συναξάρι των αγίων της 28ης του συναξαρίου της Θεοτόκου; Η εορτή της Θεοτόκου δεν είναι κινητή και ως εκ τούτου ως Θεομητορική προηγείται... δεν καταλαβαίνω το σκεπτικό... εκτός και αν είναι τυπογραφική αβλεψία...
 
Last edited:

neoklis

Νεοκλής Λευκόπουλος, Γενικός Συντονιστής
#7
Διατί τα δίπτυχα γράφουν ότι προηγείται το συναξάρι των αγίων της 28ης του συναξαρίου της Θεοτόκου; Η εορτή της Θεοτόκου δεν είναι κινητή και ως εκ τούτου ως Θεομητορική προηγείται... δεν καταλαβαίνω το σκεπτικό... εκτός και αν είναι τυπογραφική αβλεψία...
«...Προηγεῖται τοῦ τῆς ἁγίας Σκέπης » εννοεί ότι τὸ συναξάριο τῶν ἁγίων τῆς 28ης Ὀκτωβρίου προηγεῖται τοῦ συναξαρίου τῆς ἁγίας Σκέπης. Όλοι συμφωνούν σ' αυτό.
 
#8
Για ποιο λόγο; της Θεοτόκου εορτάζεται πλέον πάντοτε στις 28 Οκτωβρίου, δεν εορτάζεται ούτε την "πρώτη Κυριακή μετά...", ούτε είναι κινητή εορτή του Πεντηκοσταρίου, ούτε άλλη περίπτωση όπου θα αναγινώσκεται κάθε χρονιά με διαφορετικούς αγίους, εορτάζεται πλέον επί μονίμου βάσεως στις 28.

Για ποιο λόγο λοιπόν το συναξάρι της Θεοτόκου να ακολουθεί (!) και να μην προηγείται των λοιπών αγίων της ημέρας; Υπάρχει αλλού αντίστοιχη περίπτωση ΜΗ κινητής (σταθερής) εορτής που να συμβαίνει αυτό;

- αν ναι, ποια;
- αν όχι, γιατί να γίνει τώρα;
 

π. Μάξιμος

Γενικός Συντονιστής
#10
Διατί τα δίπτυχα ... εκτός και αν είναι τυπογραφική αβλεψία...
Ἀνώνυμε, κύριε, πάλι "ξανακτυπήσατε"; :D
Ἔχετε κάτι μέ τά ΔΕΕ; :rolleyes:
Αὐτή ἡ ὁδηγία ἀναγράφεται τουλάχιστον ἐπί 60 χρόνια..... :cool:
Φέτος ἀναγράφηκε γιά νά ἀποτελεῖ "τυπογραφική αβλεψία";;;;;;;;;; :unsure:

Λοιπόν, κατά τόν τῦπο τῶν κινητῶν (βλ. καί Μανόλη προηγουμένως), ἔτσι ὁρίζεται καί διά ταύτην τήν ἑορτήν, ἡ ὁποία, μή ξεχνᾶτε, δέν εἶναι πανορθόδοξη ἀλλά ἑλλαδική!
 
#11
Σάββατο τῆς Ἀκαθίστου ὑμνολογίας, Ζωοδόχου Πηγῆς, ἑορτὲς εἰκόνων ὅπως Μυρτιδιώτισσας, Γοργοεπηκόου, Ἄξιόν ἐστιν κ.λπ.
Οι πρώτες δύο είναι κινητές, δεν είναι ίδια περίπτωση με της Αγίας Σκέπης, σε αυτές θα ειπωθεί υποχρεωτικά "τη αυτή ημέρα Σαββατω κλπ κλπ..." ή "τη αυτη ημερα Παρασκευη, κλπ κλπ...", δεν έχουν ημερολογιακή βάση και φυσικά δεν προτάσσονται του μηνολογίου όπως όλες οι κινητές εορτές. Για τις λοιπές που αναφέρατε, ενδεικτικά δείτε εδώ https://analogion.com/forum/index.php?threads/01-Ἀκολουθία-Παναγίας-Γοργοϋπηκόου-Ἱ-Μ-Δοχειαρίου.13926/ όπου οι πατέρες αναγράφουν πρώτα το συναξάρι της Θεοτόκου και μετά των αγίων της ημέρας. Σελίδες 34-41.

Ἀνώνυμε, κύριε, πάλι "ξανακτυπήσατε"; :D
Ο ταχυδρόμος κτυπάει 2 φορές :cool: Πάντως, πέραν του αστείου, η ανωνυμία αποτελέι δικαίωμα του φόρουμ, επιτρέψατέ μου να το χρησιμοποιώ...

Ἔχετε κάτι μέ τά ΔΕΕ; :rolleyes:
Τίποτα απολύτως, τα χρησιμοποιώ κατά 95% και κατά 5% τις λοιπές πηγές που διαθέτω. Ως εκ τούτου, ως πλέον χρησιμοποιούμενο, λογικό είναι να συσσωρέυει και τις πλείστες απορίες, παρατηρήσεις, κλπ. Εξάλλου, έχωντας υπόψιν ότι στηρίζονται στο ΤΜΕ, το οποίο σύμφωνα με τον "πολύ" π.Κωνσταντίνο Παπαγιάννη δεν είναι και η καλυτέρα λύσις δια ορισμένες περιπτώσεις, λογικό είναι να δημιουργούνται (γενικότερα) απορίες (σε ελάχιστες φυσικά περιπτώσεις), έστω και αν οι απορίες αυτές περιορίζονται σε επιστημονικό επίπεδο και όχι στο τι θα ειπωθεί τελικώς εντός του ναού εν ώρα ακολουθίας.

Αὐτή ἡ ὁδηγία ἀναγράφεται τουλάχιστον ἐπί 60 χρόνια..... :cool:
Φέτος ἀναγράφηκε γιά νά ἀποτελεῖ "τυπογραφική αβλεψία";;;;;;;;;; :unsure:
Φυσικά και είναι έτσι (δηλ. αναγράφεται επί σειρά ετών). Το "τυπογραφική αβλεψία" χρησιμοποιήθηκε καλοπροαίρετα, ακριβώς ώστε να μην εκλάβει κανείς το κείμενο ως έλεγχο των ΔΕΕ και τίποτε περισσότερο...

Λοιπόν, κατά τόν τῦπο τῶν κινητῶν (βλ. καί Μανόλη προηγουμένως), ἔτσι ὁρίζεται καί διά ταύτην τήν ἑορτήν
Για ποιο λόγο;;;; Αφού ΔΕΝ είναι κινητή! Εορτάζεται ΠΑΝΤΑ στις 28! Αυθαιρέτως λοιπόν το ορίζουμε έτσι; ή υπάρχει λόγος; σε ποια πηγή το στηρίζουμε;

Ορίστε επί παραδείγματι η ακολουθία από το τυπογραφείο της Ιεράς Κοινότητος του Αγίου Όρους, είναι μια πηγή που έχει τη συγκεκριμένη σειρά στο συναξάρι.

Παρακαλώ ιδιαιτέρως να μην παρεξηγηθώ διότι απλούστατα δεν υπάρχει ούτε ίχνος αρνητικών κινήτρων. Όλα αυτά αποτελούν απορίες μου προς καλλιτέραν χρήσιν του τυπικού, φυσικά και δεν έχω κάτι με τα ΔΕΕ, μην το εκλαμβάνετε έτσι παρακαλώ... Το επιεικες ημων γνωσθητω πασιν ανθρωποις :) και ειδικά τοις ερασιτέχνες όπως του λόγου μου... :(
 
Last edited:
Top