Ψαλτικά οφφίκια

Γιατί έπρεπε να σε ρωτήσουν πρώτα γιατον λόγο η αν σου αρέσει ο λόγος?
Οι προσωπικοί λόγοι είναι προσωπικοί και δεν έχουν να κανουν με το ψαλτηρι.
Αυτό πάει να πει και αν σου αρεσει και χαμήλωσε το υφακι σου γιατί δεν σου πέφτει λογος ,ούτε σ εμένα κ ούτε σε κανέναν.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Γιατί έπρεπε να σε ρωτήσουν πρώτα γιατον λόγο η αν σου αρέσει ο λόγος?
Οι προσωπικοί λόγοι είναι προσωπικοί και δεν έχουν να κανουν με το ψαλτηρι.
Αυτό πάει να πει και αν σου αρεσει και χαμήλωσε το υφακι σου γιατί δεν σου πέφτει λογος ,ούτε σ εμένα κ ούτε σε κανέναν.
Ὅταν ἡ ἀπονομὴ τῶν ὀφφικίων, ἀνακοινώνεται δημοσίως, τελεῖται δημοσίως, θριαμβολογεῖται δημοσίως, τὸ ὀφφίκιο περιφέρεται δημοσίως, δὲν νομίζω πὼς χωρᾶ καὶ πολλὴ ἰδιωτικότητα.

Ἄλλωστε κάποτε εἶναι πιὸ τιμητικὴ ἡ ἀφαίρεση τοῦ ὀφφικίου, παρὰ ἡ ἀπονομή του.
 
Ὅταν ἡ ἀπονομὴ τῶν ὀφφικίων, ἀνακοινώνεται δημοσίως, τελεῖται δημοσίως, θριαμβολογεῖται δημοσίως, τὸ ὀφφίκιο περιφέρεται δημοσίως, δὲν νομίζω πὼς χωρᾶ καὶ πολλὴ ἰδιωτικότητα.

Ἄλλωστε κάποτε εἶναι πιὸ τιμητικὴ ἡ ἀφαίρεση τοῦ ὀφφικίου, παρὰ ἡ ἀπονομή του.
Και στο συγκεκριμένο θέμα του Πειραιά,είπαμε,αφαιρέθηκε το οφφίκιο για προσωπικούς λόγους.Αποχώρισε από την Μητρόπολη Πειραιώς και αναγκαστικά του αφαιρέθηκε και το οφφίκιο.
Τώρα ποιες είναι οι αιτίες της αποχώρησης;
Η είναι προσωπικές-οικογενειακές ή προσωπικές-Μητρόπολης.Από κει και πέρα αν ο ίδιος ο συνάδελφος ή Μητρόπολη δεν θέλουν να βγάλουν δημόσια την αιτία,από κει και πέρα κανένας δεν έχει το δικαίωμα να προχωρήσει την κουβέντα.Δεν μας αφορά.
farlekas 1980Τι παει να πει αφαιρεση οφφικιου για ....προσωπικους λογους ;
Άντε ρώτα τον.Όταν το πήρε το όφφικιο τον ρώτησες ποιοι ήταν οι λόγοι;;;;;;;



Όταν domesticus η απονομή των οφφικίων ανακοινώνεται δημοσίως,γίνονται όλα αυτά όπου λες αλλά εγώ προσωπικά δεν έχω διαβάσει κάπου εκεί μέσα τους σοβαρούς λόγους όπου απονεμήθηκε το οφφίκιο σε κάποιον...χωρίς να παρεξηγώ κανέναν.
 

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
Και στο συγκεκριμένο θέμα του Πειραιά,είπαμε,αφαιρέθηκε το οφφίκιο για προσωπικούς λόγους.Αποχώρισε από την Μητρόπολη Πειραιώς και αναγκαστικά του αφαιρέθηκε και το οφφίκιο.
Τώρα ποιες είναι οι αιτίες της αποχώρησης;
Η είναι προσωπικές-οικογενειακές ή προσωπικές-Μητρόπολης.Από κει και πέρα αν ο ίδιος ο συνάδελφος ή Μητρόπολη δεν θέλουν να βγάλουν δημόσια την αιτία,από κει και πέρα κανένας δεν έχει το δικαίωμα να προχωρήσει την κουβέντα.Δεν μας αφορά.

Άντε ρώτα τον.Όταν το πήρε το όφφικιο τον ρώτησες ποιοι ήταν οι λόγοι;;;;;;;



Όταν domesticus η απονομή των οφφικίων ανακοινώνεται δημοσίως,γίνονται όλα αυτά όπου λες αλλά εγώ προσωπικά δεν έχω διαβάσει κάπου εκεί μέσα τους σοβαρούς λόγους όπου απονεμήθηκε το οφφίκιο σε κάποιον...χωρίς να παρεξηγώ κανέναν.

ΟΚ, κανένα πρόβλημα εὐχαριστῶ γιὰ τὴν ἀπάντηση, ἦταν διαφωτιστικὴ μὲ τὸν τρόπο της.

ΥΓ. Τὸ ὀφφίκιο πάντως νόμιζα πὼς ἦταν τιμητικὸς τίτλος καὶ ὅτι δὲν ἐξαρτᾶται ἀπὸ τὴν θέση τοῦ τιμωμένου, ἁπλὰ τιμᾶται ἡ προσφορά του. Τέλος πάντων, κάτι παραπάνω θὰ ξέρεις, δὲν ἐπιμένω.
 
Μπράβο Νεοκλη , με πρόλαβες ....στη στροφή , που λένε..
Ήθελα να το αναρτήσω μόλις έπεσε στην αντίληψη μου .
Πολύ εύστοχο .
 
Γίνονται συχνές αναφορές για την απονομή του τίτλου του άρχοντος τάδε, και μου δημιουργούνται διάφορα ερωτηματικά και παρακαλώ όποιος γνωρίζει ας δώσει μία απάντηση. Ο άρχοντας Ιωαννίδης- ή όποιος άλλος γνωρίζει- ας μας ενημερώσει αν είναι δυνατόν στα ακόλουθα.
1. Με ποια κριτήρια και ύστερα από πρόταση τίνος απονέμονται τα οφίκια?
2. Προς ποιόν γίνεται η πρόταση και ποιος παίρνει την απόφαση?
3. Πως γίνονται οι διακρίσεις? Δηλαδή γιατί να τον ονομάζουμε '' άρχοντα μελωδώ'', και όχι ''άρχοντα μουσικοδιδάσκαλο'' ή ''άρχοντα μαΐστορα'' κλπ.?
4. Γινότανε και στο παρελθόν με τόση απλοχεριά η απονομή των οφφικίων?

Ευχαριστώ
 

Pappous43

Παλαιό Μέλος
Μήπως μπορεῖ κάποιος νά μᾶς πῆ:
Πότε καί ποῖος ἔλαβε τό πρῶτον ψαλτικόν ὀφφίκιον;

Ἵσως νά ὑπάρχῃ ἤδη αύτή ἡ πληροφορία στό φόρουμ
ἀλλά δέν κατάφερα νά τήν εὕρω.

Εύχαριστῶ προκαταβολικῶς
καί
Καλά Χριστούγεννα!
 

Theodoros-ks

Παλαιό Μέλος
Γίνονται συχνές αναφορές για την απονομή του τίτλου του άρχοντος τάδε, και μου δημιουργούνται διάφορα ερωτηματικά και παρακαλώ όποιος γνωρίζει ας δώσει μία απάντηση. Ο άρχοντας Ιωαννίδης- ή όποιος άλλος γνωρίζει- ας μας ενημερώσει αν είναι δυνατόν στα ακόλουθα.
1. Με ποια κριτήρια και ύστερα από πρόταση τίνος απονέμονται τα οφίκια?
2. Προς ποιόν γίνεται η πρόταση και ποιος παίρνει την απόφαση?
3. Πως γίνονται οι διακρίσεις? Δηλαδή γιατί να τον ονομάζουμε '' άρχοντα μελωδώ'', και όχι ''άρχοντα μουσικοδιδάσκαλο'' ή ''άρχοντα μαΐστορα'' κλπ.?
4. Γινότανε και στο παρελθόν με τόση απλοχεριά η απονομή των οφφικίων?

Ευχαριστώ
Εγώ θα προσθέσω το έρωτημα το οφίκιον στον εκάστοτε ιεροψάλτη,απονέμεται λόγω αποδεδειγμένης μέσα στο χρόνο ικανότητος και προσφοράς? πραγματοποιείται με αίτημα του ενδιαφερομένου? Μήπως στο βωμό της αλαζονίας του οποιουδήποτε που δεν γνωρίζει που πατάει και αεροβατεί και το επιθυμεί, παραγγέλνεται και έρχεται με ανάλογο χρηματικό κόστος? Παρατηρώ τελευταία πως απονέμονται οφίκια σε ιεροψάλτες που μόλις ξεκίνησαν την καριέρα τους,με ελάχιστη ιεροψαλτική εμπειρία,παρά μονο φωνητικό τάλαντον και δεν απονεμήθηκε ή απονέμεται η τιμητική αυτή διακριση για την διαχρονική προσφορά σε επί σειρά ετών ονομαστούς πρωτοψάλτες και δασκάλους που όχι μόνο έχουν το τάλαντον και τις γνώσεις, αλλά και την ίδια τους την ζωή αφιέρωσαν και συνεχίζουν να αφιερώνουν στην μετάδοση της πατρώας βυζαντινής μουσικής στις νέες γενιές, έχοντες όλα τα απαραίτητα για να τύχουν αυτής της απλόχερης όπως πλέον έχει καταντήσει τιμητικής διάκρισης. Πολλοί είκαι και εκείνοι οι ψάλτες που τα διαθέτουν όλα χωρίς να τους ενδιαφέρει η διαφήμηση, είναι γνωστοί μονον στις περιοχές τους,και αρκούνται μόνο στην ανιδιοτελή προσφορά τους και στην υψηλή αποστολή τους. Τίποτε γι αυτούς? απαρατήρητοι? Για άλλη μιά φορά αποδεικνύεται ποιοι επιπλέουν τελικά σ' αυτή τη χώρα .....
 
Last edited:
Πηγή: http://www.apostoliki-diakonia.gr/g...mata.asp?cat=hist&NF=1&main=texts&file=46.htm


Ο Χαρτοφύλαξ ως εκκλησιαστικόν αξίωμα εμφανίζεται κατά τον έκτον αιώνα μ.Χ. «Ο Χαρτοφύλαξ ουκ έστιν, ως τινες λέγουσι, φύλαξ του σεκρέτου και θυρωρός (τούτο γαρ των οστιαρίων αρχαίον επάγγελμα), επισκοπικών δε δικαίων φροντιστής αξιόμαχος» (Βαλσαμών, Συντ., Δ , σελ. 534). Ούτος «ενεργεί δικαίω του κατά καιρούς αγιωτάτου Πατριάρχου, πάντα τα τούτω ανήκοντα ως Επισκόπω» (Συντ., Β , σελ. 587) και κρατεί «τα εκκλησιαστικά χαρτώα δικαιώματαως δεξιά του Αρχιερέως χειρ» (Συντ ., Ε , σελ. 531). Κατά την έναρξιν των εργασιών της ΣΤ΄ Οι κουμενικής Συνόδου, το έτος 680 μ.Χ., εν Κωνσταντινουπόλει, ο Χαρτοφύλαξ, ο οποίος ήτο ο φύλαξ των αρχείων της Μεγάλης Εκκλησίας, επαρουσίασεν, κατ' εντολήν του αυτοκράτορος Κωνσταντίνου Δ του Πωγωνάτου (668-685 μ.Χ.), τα βιβλία με τας Αποφάσεις και τους Κανόνας των προηγουμένων Οικουμενικών Συνόδων, τα οποία υπήρχον και εφυλάσσοντο εις την Πατριαρχικήν Βιβλιοθήκην. Εκτός δε των άλλων καθηκόντων είχε και δικαστικήν εξουσίαν, ως πρόεδρος του Πατριαρχικού Δικαστηρίου, εξεφώνει λόγους εις εξαιρετικάς περιστάσεις, πανηγύρεις και άλλας τελετάς και εφρόντιζε δια την προετοιμασίαν της Θείας Λειτουργίας και την ιεροπρεπή τέλεσιν αυτής.
Κατά τον ενδέκατον αιώνα μ.Χ. έλαβεν την θέσιν του γενικού πατριαρχικού τοποτηρητού, καθ' όσον κατά τον αυτοκράτορα Αλέξιον Α΄ τον Κομνηνόν (1081-1118 μ.Χ.) ο Χαρτοφύλαξ ήτο δια τον Πατριάρχην ο,τι ήτο ο Ααρών δια τον Μωϋσήν, δηλαδή γενικός αντιπρόσωπος αυτού.
 
Πηγή: http://www.apostoliki-diakonia.gr/g...mata.asp?cat=hist&NF=1&main=texts&file=46.htm


Ο Χαρτοφύλαξ ως εκκλησιαστικόν αξίωμα εμφανίζεται κατά τον έκτον αιώνα μ.Χ. «Ο Χαρτοφύλαξ ουκ έστιν, ως τινες λέγουσι, φύλαξ του σεκρέτου και θυρωρός (τούτο γαρ των οστιαρίων αρχαίον επάγγελμα), επισκοπικών δε δικαίων φροντιστής αξιόμαχος» (Βαλσαμών, Συντ., Δ , σελ. 534). Ούτος «ενεργεί δικαίω του κατά καιρούς αγιωτάτου Πατριάρχου, πάντα τα τούτω ανήκοντα ως Επισκόπω» (Συντ., Β , σελ. 587) και κρατεί «τα εκκλησιαστικά χαρτώα δικαιώματαως δεξιά του Αρχιερέως χειρ» (Συντ ., Ε , σελ. 531). Κατά την έναρξιν των εργασιών της ΣΤ΄ Οι κουμενικής Συνόδου, το έτος 680 μ.Χ., εν Κωνσταντινουπόλει, ο Χαρτοφύλαξ, ο οποίος ήτο ο φύλαξ των αρχείων της Μεγάλης Εκκλησίας, επαρουσίασεν, κατ' εντολήν του αυτοκράτορος Κωνσταντίνου Δ του Πωγωνάτου (668-685 μ.Χ.), τα βιβλία με τας Αποφάσεις και τους Κανόνας των προηγουμένων Οικουμενικών Συνόδων, τα οποία υπήρχον και εφυλάσσοντο εις την Πατριαρχικήν Βιβλιοθήκην. Εκτός δε των άλλων καθηκόντων είχε και δικαστικήν εξουσίαν, ως πρόεδρος του Πατριαρχικού Δικαστηρίου, εξεφώνει λόγους εις εξαιρετικάς περιστάσεις, πανηγύρεις και άλλας τελετάς και εφρόντιζε δια την προετοιμασίαν της Θείας Λειτουργίας και την ιεροπρεπή τέλεσιν αυτής.
Κατά τον ενδέκατον αιώνα μ.Χ. έλαβεν την θέσιν του γενικού πατριαρχικού τοποτηρητού, καθ' όσον κατά τον αυτοκράτορα Αλέξιον Α΄ τον Κομνηνόν (1081-1118 μ.Χ.) ο Χαρτοφύλαξ ήτο δια τον Πατριάρχην ο,τι ήτο ο Ααρών δια τον Μωϋσήν, δηλαδή γενικός αντιπρόσωπος αυτού.
Δηλαδή ο Χαρτοφύλαξ ήταν κάτι σαν ιδιαίτερος γραμματέας του Πατριάρχη; Αυτά ισχύουν και για τις νεότερες εποχές ή μόνο για τη βυζαντινή εποχή; Ας πούμε τον 19ο αιώνα. Ο Χουρμούζιος για παράδειγμα ήταν κάτι σαν γραμματέας του Πατριάρχη; Πάντα το είχα απορία. Ή μήπως το οφίκιο είχε καταλήξει να είναι απλά και μόνο τιμητικό στην εποχή του, χωρίς πραγματικά καθήκοντα και προνόμια; Επίσης υπάρχει ακόμη και σήμερα το συγκεκριμένο οφίκιο;
 
Last edited:
Από ότι αναφέρει αδελφέ το πιο πάνω κείμενο είχε και άλλα καθήκοντα εκτός από "γραμματέας" αφού είχε και δικαστική εξουσία ως πρόεδρος του Πατριαρχικου Δικαστηρίου. Όσον αφορά τον Χουρμουζιο δεν γνωρίζω... Αν γνωρίζει κάποιος άλλος ευχαρίστως να μας πει!
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Ο Χαρτοφύλακας στεκόταν κοντά στις Αγίες Θύρες και κατά την Αγία Μετάληψη, αυτός έλεγε το «Ιερείς προσέλθετε». Κατά την Αγία και Μεγάλη Πέμπτη ανέγνωσκε το Ιερό Ευαγγέλιο, ενώ προσέφερε και την ψήφο του στους Αρχιερείς, για την ανάδειξη νέου Επισκόπου. Ήταν ο εκπρόσωπος του Αρχιερέα και σε κάθε κρίση εξέδιδε τις αποφάσεις. Τελούσε επίσης και αρραβώνες και ανέγραφε σχετικά με τον ιερέα, που επρόκειτο να ευλογήσει τους γάμους. ( Μέγα Ευχολόγιο, 1803)

Ο χαρτοφύλαξ αναβαθμιζόταν σε σκευοφύλαξ, μέγας σακελλάριος και τελικά μέγας οικονόμος (wikipedia).

Επί Χουρμουζίου, το συγκεκριμένο οφφίκιο μάλλον ήταν κυριολεκτικό. Τώρα διαβάζω ότι το έχει κάποιος Έλληνας συνταξιούχος δικαστικός. Οι σημερινές εκκλησίες το μόνο που διατηρούν στα σοβαρά και όχι εθιμοτυπικά πρέπει να είναι ο πρωτοσύγγελος. Τα υπόλοιπα αξιώματα έχουν πιο σύγχρονες ονομασίες: αρχιγραμματέας, αρχιερατικός προϊστάμενος κλπ.

Το πιο μυστηριώδες οφφίκιο πάντως είναι ο Λαμπαδάριος.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
R. Macrides – J.A. Munitz – D. Angelov, Pseudo-Kodinos and the Constantinopolitan Court 2013.

Ἄσχετο.

Μήπως γνωρίζει κάποιος τὸ πρωτότυπο κείμενο τῆς Ἑρμηνείας τῶν ὀφφικίων;
 

Attachments

Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
R. Macrides – J.A. Munitz – D. Angelov, Pseudo-Kodinos and the Constantinopolitan Court 2013.

Ἄσχετο.

Μήπως γνωρίζει κάποιος τὸ πρωτότυπο κείμενο τῆς Ἑρμηνείας τῶν ὀφφικίων;
Ἐδῶ ἔχει παλιὲς καὶ νεότερες ἐκδόσεις. Κάποιες κατεβαίνουν.
https://data.bnf.fr/en/12231999/georges_codinos/

Ἐγὼ διαθέτω PG, CHSB, J. Verpeaux
 

giorgosgoudi

Νέο μέλος
Οφφίκιο πάντως σημαίνει αξίωμα, άρα δουλειά και καθήκοντα, δεν είναι βραβείο.

Στα τυχόν άσχετα ή υπερήλικα άτομα που δίνεται, εκτελεί χρέη ανάθεσης "εξωτερικής αποστολής", να προβάλλεις τις θέσεις του εκάστοτε πατριαρχείου στο χώρο που κινείσαι.
 

MTheodorakis

Παλαιό Μέλος
Θὰ μπορούσατε νὰ μᾶς δίνατε τὴν ἔκδοση τοῦ J. Verpeaux γιὰ τὴν Ἑρμηνεία τῶν ὀφφικίων τοῦ Εὐχολογίου;

Εὐχαριστῶ πολύ!
 
Top