Ψάλτες και Δερβίσες

Dimitri

Δημήτρης Κουμπαρούλης, Administrator
Staff member
#1
Πρίν από χρόνια είχα αρχίσει μία σελίδα στο Αναλόγιον (στα Αγγλικά) για σύγκριση εκτελέσεων ψαλτών και δερβίσιδων. Είχα παρουσιάσει ένα απόσπασμα από ένα ύμνο (Μπεκτασί Νεφές) προς σύγκριση με την Ψαλτική. Νομίζω οτι παρά τις εμφανείς διαφορές, οι ομοιότητες είναι πολλές (φωνητική μονοφωνική απόδοση, ήχοι, φρασεολογία, ροή του μέλους, λαρυγγισμοί). Είχα τότε αναρωτηθεί εάν ο Πέτρος Λαμπαδάριος δίδασκε τέτοια άσματα στους μαθητές του δερβίσιδες με το νέυ του και αν θα τα απέδιδε παρόμοια. Σχόλια;
 

Τσακιτζής

Παλαιό Μέλος
#2
Πρίν από χρόνια είχα αρχίσει μία σελίδα στο Αναλόγιον (στα Αγγλικά) για σύγκριση εκτελέσεων ψαλτών και δερβίσιδων. Είχα παρουσιάσει ένα απόσπασμα από ένα ύμνο (Μπεκτασί Νεφές) προς σύγκριση με την Ψαλτική. Νομίζω οτι παρά τις εμφανείς διαφορές, οι ομοιότητες είναι πολλές (φωνητική μονοφωνική απόδοση, ήχοι, φρασεολογία, ροή του μέλους, λαρυγγισμοί). Είχα τότε αναρωτηθεί εάν ο Πέτρος Λαμπαδάριος δίδασκε τέτοια άσματα στους μαθητές του δερβίσιδες με το νέυ του και αν θα τα απέδιδε παρόμοια. Σχόλια;
Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, η Βυζαντινή Μουσική έχει βαθειές ρίζες, μέσα στην Αρχαία Ελληνική Μουσική. Την Μουσική δηλαδή, που ο Μέγας Αλέξανδρος, διέδωσε στην Ασία και την αίγυπτο, όταν κατακτούσε τις Χώρες αυτές, την μία πίσω από την άλλη. Η Μουσική λοιπόν που ακούμε σήμερα, από Τούρκους, Πέρσες, Άραβες κ.λ.π. δεν είναι τίποτ' άλλο, παρά η εξέληξη της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής. Αυτός είναι ο λόγος, που ακούμε τους ίδιους Ήχους και τα ίδια Διαστήματα. Ο Πέτρος και πολλοί άλλοι από τους Πατριαρχικούς Ψάλτες, υπήρξαν Διδάσκαλοι της Εξωτερικής Μουσικής στις Ακαδημίες της Τουρκίας. Ο Παππούς μου ( του οποίου έχω το όνομα ) κατόπιν Πατριαρχικής εντολής, πήγε στην Τραπεζούντα και ίδρυσε την Μουσική Ακαδημία της περιοχής. Ας μην ξεχνάμε όμως και τον μακαριστό Νικολαϊδη, ο οποίος ήταν Καθηγητής της Εξωτερικής Μουσικής στην Ακαδημία της Κωνσταντινούπολης. Χαρακτηριστικό το ότι όταν περνούσε Ψάλτης από τους Πατριαρχικούς Χορούς από τους καφενέδες της Πόλης, όλοι σηκωνόντουσαν όρθιοι, έβγαζαν το φέσι τους και έκαναν υπόκλιση, τιμώντας έτσι τους Δασκάλους αυτούς. Σήμερα ; Ντρεπόμαστε να πούμε στον κόσμο, ότι είμαστε Ψάλτες. Εκεί έχουμε καταντήσει, τόσο από την εν γένει συμπεριφορά μας, όσο και από την αμάθεια που μας κυβερνά.
 

Emmanouil Giannopoulos

Emmanouil Giannopoulos
#3
Όπως όλοι μας γνωρίζουμε, η Βυζαντινή Μουσική έχει βαθειές ρίζες, μέσα στην Αρχαία Ελληνική Μουσική. Την Μουσική δηλαδή, που ο Μέγας Αλέξανδρος, διέδωσε στην Ασία και την αίγυπτο, όταν κατακτούσε τις Χώρες αυτές, την μία πίσω από την άλλη. Η Μουσική λοιπόν που ακούμε σήμερα, από Τούρκους, Πέρσες, Άραβες κ.λ.π. δεν είναι τίποτ' άλλο, παρά η εξέληξη της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής. Αυτός είναι ο λόγος, που ακούμε τους ίδιους Ήχους και τα ίδια Διαστήματα. Ο Πέτρος και πολλοί άλλοι από τους Πατριαρχικούς Ψάλτες, υπήρξαν Διδάσκαλοι της Εξωτερικής Μουσικής στις Ακαδημίες της Τουρκίας. Ο Παππούς μου ( του οποίου έχω το όνομα ) κατόπιν Πατριαρχικής εντολής, πήγε στην Τραπεζούντα και ίδρυσε την Μουσική Ακαδημία της περιοχής. Ας μην ξεχνάμε όμως και τον μακαριστό Νικολαϊδη, ο οποίος ήταν Καθηγητής της Εξωτερικής Μουσικής στην Ακαδημία της Κωνσταντινούπολης. Χαρακτηριστικό το ότι όταν περνούσε Ψάλτης από τους Πατριαρχικούς Χορούς από τους καφενέδες της Πόλης, όλοι σηκωνόντουσαν όρθιοι, έβγαζαν το φέσι τους και έκαναν υπόκλιση, τιμώντας έτσι τους Δασκάλους αυτούς. Σήμερα ; Ντρεπόμαστε να πούμε στον κόσμο, ότι είμαστε Ψάλτες. Εκεί έχουμε καταντήσει, τόσο από την εν γένει συμπεριφορά μας, όσο και από την αμάθεια που μας κυβερνά.
Ενδιαφέροντα τα παραπάνω, αλλά δεν δίνουν απάντηση στο θέμα που άνοιξε ο κ. Κουμπαρούλης. Δεν νομίζετε ότι από τον Μ. Αλέξανδρο μέχρι τον Πέτρο Πελοποννήσιο μεσολάβησαν (μόνο) δύο χιλιετίες; Ενδιαμέσως δεν άλλαξε τίποτα;
Ε.Γ.
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#5
Ενδιαφέροντα τα παραπάνω, αλλά δεν δίνουν απάντηση στο θέμα που άνοιξε ο κ. Κουμπαρούλης. Δεν νομίζετε ότι από τον Μ. Αλέξανδρο μέχρι τον Πέτρο Πελοποννήσιο μεσολάβησαν (μόνο) δύο χιλιετίες; Ενδιαμέσως δεν άλλαξε τίποτα;
Ε.Γ.
Άλλαξε αλλά δεν αλλοίωσε...

Ακούστε την απάντηση του Παλάμά εδώ

Ύμνος των Αιώνων Παλαμάς Kωστής

Mητέρα μας πολύπαθη, ω αθάνατη,
δεν είναι μόνο σου στολίδι οι Παρθενώνες·
του συντριμμού σου τα σπαθιά στα κάμανε
φυλαχτά και στεφάνια σου οι αιώνες.

Kαι οι πέτρες που τις έστησε στο χώμα σου
το νικηφόρο χέρι του Pωμαίου,
κ' η σταυροθόλωτη εκκλησιά από το Bυζάντιο,
στον τόπο του πολύστυλου ναού του αρχαίου,

Kι αυτό το κάστρο που μουγγρίζει μέσα του
της Bενετιάς ακόμη το λιοντάρι,
κι ο μιναρές που στέκει, της ολόμαυρης
και της πικρότατης σκλαβιάς απομεινάρι,

Kαι του Σλάβου το διάβα αντιλαλούμενο
στ' όνομα που μας έρχεται στο στόμα
-με το γάλα της μάννας που βυζάξαμε-
σαν ξένη ανθοβολιά στο ντόπιο χώμα,

Όλα ένα νύφης φόρεμα σου υφαίνουνε,
σου πρέπουνε, ω βασίλισσα, σα στέμμα,
στην ομορφάδα σου ομορφιά απιθώσανε
κ' είναι σα σπλάχνα απ' το δικό σου το αίμα.

Ω τίμια φυλαχτά, στολίδια αταίριαστα,
ω διαβατάρικα, από σας πλάθετ' αιώνια,
κόσμος από παλιά κοσμοσυντρίμματα,
η νέα τρανή Πατρίδα η παναρμόνια!
 
Top