Τρίτος ήχος: Διατονικός/Εναρμόνιος

E

emakris

Guest
#21
"...αρχόμενος ο τρίτος ήχος, αφ' ού δείξη τον Βου δίεσιν (όταν περιστρέφεται η μελωδία γύρω από τον Γα), φέρεται προς τον Κε, όπου και καταλήγει ατελώς, έπειτα στρέφεται επί το βαρύ, και δείχνει τον βου φυσικόν (δηλαδή διατονικά!!!), και καταλήγει εις τον Πα εντελώς, και τέλος στρεφόμενος επί το οξύ, πέρνει τον βου δίεσιν και καταλήγει εντελώς εις τον γα."
Εδώ όμως υπάρχει μια αντίφαση, διότι ο ίδιος ο Χρύσανθος, στο Μ. Θεωρητικό και πάλι, αναφέρει ως κλίμακα του γ΄ ήχου την εναρμόνια με συνημμένα τετράχορδα (Νη-Γα, Γα-Ζω΄, Ζω΄-Βου΄, βλ. § 335 και 261). Προσπαθώντας να άρει αυτή την αντίφαση, ο Αβραάμ Ευθυμιάδης θεωρεί ότι ο Βου χαμηλώνει κατά την κάθοδο προς τον Πα λόγω έλξεως (και όχι επειδή εκεί είναι η κανονική του θέση στην κλίμακα του ήχου).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#22
Εδώ όμως υπάρχει μια αντίφαση, διότι ο ίδιος ο Χρύσανθος, στο Μ. Θεωρητικό και πάλι, αναφέρει ως κλίμακα του γ΄ ήχου την εναρμόνια με συνημμένα τετράχορδα (Νη-Γα, Γα-Ζω΄, Ζω΄-Βου΄, βλ. § 335 και 261). Προσπαθώντας να άρει αυτή την αντίφαση, ο Αβραάμ Ευθυμιάδης θεωρεί ότι ο Βου χαμηλώνει κατά την κάθοδο προς τον Πα λόγω έλξεως (και όχι επειδή εκεί είναι η κανονική του θέση στην κλίμακα του ήχου).
Όπως βλέπεις δεν "παίρνω θέση" απλά παραθέτω το τί λέει ο Χρύσανθος. Δεν έχουμε μόνο εναρμόνια διαστήματα στον τρίτο ήχο. Ξαναρωτάω: πως ψάλλουμε την κατάβαση στον Πα; έδωσα ένα παράδειγμα. Το ίδιο που λέει ο μακαρίτης Αβραάμ Ευθυμιάδης το λέει ο Χρύσανθος στο Μ. Θεωρητικό. Αλλά ονομάζει το Βου φυσικό. Εγώ το αντιλαμβάνομαι ως διατονικό. Άλλωστε το λέει και ποιο ξεκάθαρα στην Εισαγωγή. Προσωπικά αντιλαμβάνομαι ότι έχουμε δύο τετράχορδα συνημμένα. Ένα διατονικό και ένα εναρμόνιο. Αν περιστρέφεται η μελωδία γύρω από τον Γα έχουμε δίεση. Και μάλιστα το διάστημα Βου-Γα είναι μικρότερο τότε από το ημιτόνιο...

Υ.Γ. 1 Κάπου λέει ο Χρύσανθος ότι "άπτεται του εναρμονίου γένους" ο βαρύς ήχος...
Υ.Γ. 2 Θυμάμαι τον μακαρίτη Αθ. Καραμάνη να λέει σε μια εκπομπή ότι "οι ξένοι μουσικολόγοι δε μας καταλαβαίνουν..." κι ότι "η κλίμακα είναι μία. Αλλιώς φέρονται οι φθόγγοι στην ανάβαση και αλλιώς στην κατάβαση." Εννοώντας προφανώς τους φερόμενους φθόγγους στα τετράχορδα και εκτός από τους δεσπόζοντες. Αν έχει κανείς ηχογράφηση αυτής της εκπομπής, έχουν ενδιαφέρον τα όσα έλεγε ο μακαριστός.
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#23
Εδώ όμως υπάρχει μια αντίφαση, διότι ο ίδιος ο Χρύσανθος, στο Μ. Θεωρητικό και πάλι, αναφέρει ως κλίμακα του γ΄ ήχου την εναρμόνια με συνημμένα τετράχορδα (Νη-Γα, Γα-Ζω΄, Ζω΄-Βου΄, βλ. § 335 και 261). Προσπαθώντας να άρει αυτή την αντίφαση, ο Αβραάμ Ευθυμιάδης θεωρεί ότι ο Βου χαμηλώνει κατά την κάθοδο προς τον Πα λόγω έλξεως (και όχι επειδή εκεί είναι η κανονική του θέση στην κλίμακα του ήχου).
Όπως όλοι οι ήχοι αλλά κυρίως ο τρίτος ήχος εκτός από την παραλλαγή του τροχού χρησιμοποιεί και την παραλλαγή του δια τεσσάρων συστήματος. Στον τροχό τα διαστήματα είναι τα διατονικά ενώ στο δια τεσσάρων προκύπτει η εναρμόνια δίεση αφού μετά από δύο μείζονες τόνους από τους οποίους ο ένας (Δι-Κε) είναι πολλές φορές και υπερμείζων αυτό που μένει για να σχηματιστεί η συμφωνία της τριφωνίας είναι μία εναρμόνιος δίεση. Έτσι εγώ δεν βρίσκω να αντιφάσκει ο Χρύσανθος γιατί στην όλη του περιγραφή άμα διαβάσουμε από τα περι τριφωνίας παράγραφο 87 μέχρι στα περί εναρμονίου γένους και τρίτου ήχου αυτό το συμπέρασμα βγαίνει.
 

Anax

Νέο μέλος
#24
Εδώ όμως υπάρχει μια αντίφαση, διότι ο ίδιος ο Χρύσανθος, στο Μ. Θεωρητικό και πάλι, αναφέρει ως κλίμακα του γ΄ ήχου την εναρμόνια με συνημμένα τετράχορδα (Νη-Γα, Γα-Ζω΄, Ζω΄-Βου΄, βλ. § 335 και 261). Προσπαθώντας να άρει αυτή την αντίφαση, ο Αβραάμ Ευθυμιάδης θεωρεί ότι ο Βου χαμηλώνει κατά την κάθοδο προς τον Πα λόγω έλξεως (και όχι επειδή εκεί είναι η κανονική του θέση στην κλίμακα του ήχου).
Μήπως συμβαίνει το αντίθετο; Μήπως το Βου είναι φυσικό (διατονικό) και λόγω έλξεως (ή όταν τίθεται η κατάλληλη -"εναρμόνια" φθορά) ανεβαίνει προς το Γα; Κάπως έτσι νομίζω ότι λέγεται και στην πράξη. Ο δάσκαλός μας μας έλεγε ότι ψάλλουμε το τροπάριο διατονικά έως ότου βρούμε "εναρμόνια" φθορά ή αν υπάρχει συμπεριφορά του μέλους (π.χ. περιστροφή γύρω από τον Γα).
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#25
Μήπως συμβαίνει το αντίθετο; Μήπως το Βου είναι φυσικό (διατονικό) και λόγω έλξεως (ή όταν τίθεται η κατάλληλη -"εναρμόνια" φθορά) ανεβαίνει προς το Γα; Κάπως έτσι νομίζω ότι λέγεται και στην πράξη. Ο δάσκαλός μας μας έλεγε ότι ψάλλουμε το τροπάριο διατονικά έως ότου βρούμε "εναρμόνια" φθορά ή αν υπάρχει συμπεριφορά του μέλους (π.χ. περιστροφή γύρω από τον Γα).
Αυτά τα «λόγω έλξεως» είναι μπακαλίστικα έως λάθος.
Είναι απλή η εξήγηση. Όταν ο ήχος χρησιμοποιεί το δια τεσσάρων και αυτό το καταλαβαίνουμε από την πλοκή της μελωδίας, αλλάζει η παραλλαγή και στον Νη δεν έχουμε πλάγιο του τετάρτου νεάγιε αλλά πλάγιο του τρίτου αανες-νανα, στον πά έχουμε τέταρτο και στον βου πρώτο. Οπότε προκύπτει νη-πα μείζων άγια πα-βου μείζων ανανες και βου-γα νανα λείμμα έως και εναρμόνια δίεση*.

*Ο Μείζων άνανες του Πρώτου εδώ είναι μεγαλύτερος(υπερμείζων) από τον Μείζωνα άγια του τετάρτου για λόγους που έχω εξηγήσει σε θέματα περί της κλίμακας του βαρέως περί μεγάλυ Ν-Πα κλπ κι έτσι περισσεύει δίεση κι όχι λείμμα
 
Last edited:

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#26
Αν δεν κάνεις μεγάλο δι-κε, λεβέντικο και αναστάσιμο όπως το λέει ο Γεώργιος Μιχαλάκης ο οποίος είναι ο πρώτος που παρατήρησε ότι ο νη-πα και ο δι-κε (ο ανανες δηλαδή) είναι υπερμείζων κι όχι απλά μείζων, δεν φαίνεται πουθενά το εναρμόνιο του τρίτου ήχου
 
Last edited:

Anax

Νέο μέλος
#27
Αυτά τα «λόγω έλξεως» είναι μπακαλίστικα έως λάθος.
Εννοούσα έλξη σαν αυτή
tritos_elxi_bou.JPG
και φθορά εναρμόνιο σαν αυτές:
tritos_fthora_enarmonios.JPG
tritos_fthora_enarmonios2.JPG
Για το διατονικό μέλος εννοούσα στην πορεία του μέλους όπως φαίνεται στο τετράγωνο.

Εσείς βέβαια ξέρετε καλύτερα, αλλά φαντάζομαι μπακάλης είναι αυτός που έβαλε τις έλξεις κι όχι εμείς που τις ψάλλουμε:wink:
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#28
Εννοούσα έλξη σαν αυτή
View attachment 70537

Εσείς βέβαια ξέρετε καλύτερα, αλλά φαντάζομαι μπακάλης είναι αυτός που έβαλε τις έλξεις κι όχι εμείς που τις ψάλλουμε:wink:
Αυτά τα σημάδια δεν είναι έλξεις αλλά διέσεις και υφέσεις. Οι εξηγητές τρεις διδάσκαλοι εννούσαν με αυτά τα σημάδια διέσεις και υφέσεις όπου χρειαζόταν για να δείξουν καλύτερα τις μεταβολές αυτές που οφείλονται κυρίως στην επιρροή του δια τεσσάρων συστήματος.
Αργότερα όμως με αυτά τα ίδια σημάδια έδειξαν και τις φυσικές έλξεις των κινούμενων φθόγγων από τους εστώτες (δεσπόζοντες) με αποτέλεσμα το γνωστό μπάχαλο
 
Last edited:

Anax

Νέο μέλος
#29
Αυτά τα σημάδια δεν είναι έλξεις αλλά διέσεις και υφέσεις. Οι εξηγητές τρεις διδάσκαλοι εννούσαν με αυτά τα σημάδια διέσεις και υφέσεις όπου χρειαζόταν για να δείξουν καλύτερα τις μεταβολές αυτές που οφείλονται κυρίως στην επιρροή του δια τεσσάρων συστήματος.
Αργότερα όμως με αυτά τα ίδια σημάδια έδειξαν και τις φυσικές έλξεις των κινούμενων φθόγγων από τους εστώτες (δεσπόζοντες) με αποτέλεσμα το γνωστό μπάχαλο
Στην αρχή του κύριε εκεκραξα που φαίνεται ότι το μέλος κινείται στο τετραχορδο σύστημα;
 

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#30
Στην αρχή του κύριε εκεκραξα που φαίνεται ότι το μέλος κινείται στο τετραχορδο σύστημα;
"ενταύθα βεβαιούται και ο παλαιός εκείνος κανών, ο λέγων πάσα τριφωνία τον αυτόν ήχον ποιεί, εν τή αναβάσει και αύθις εν καταβάσει. ουχ ομοίως δε επί πάσι και κατά πάντα, αλλά ποτέ μεν από μέλους, ποτέ δε από παραλλαγής. και ποτέ, μεν, ούτως ποτέ δ' άλλως. και ποτέ μεν από μέλους μόνον, ποτέ δ' από παραλλαγής και μέλους ομού. ποτέ δε από παραλλαγής μόνης"

Έτσι αναφέρει η παλαιά θεωρία. Άρα ο τρίτος ήχος όπως και όλοι οι ήχοι εκτός από τον τροχό τα διαστήματα του και το μέλος το επηρεάζει και το σύστημα της τριφωνίας. Αυτό το ονομάζουμε διπλοπαραλλαγή και εκεί οφείλεται η όποια δίεση ή ύφεση πάνω στα φυσικά διαστήματα του τροχού.
 
E

emakris

Guest
#31
Θυμάμαι τον μακαρίτη Αθ. Καραμάνη να λέει σε μια εκπομπή ότι "οι ξένοι μουσικολόγοι δε μας καταλαβαίνουν..." κι ότι "η κλίμακα είναι μία. Αλλιώς φέρονται οι φθόγγοι στην ανάβαση και αλλιώς στην κατάβαση." Εννοώντας προφανώς τους φερόμενους φθόγγους στα τετράχορδα και εκτός από τους δεσπόζοντες. Αν έχει κανείς ηχογράφηση αυτής της εκπομπής, έχουν ενδιαφέρον τα όσα έλεγε ο μακαριστός.
Έχει επισημανθεί ήδη στο Ψαλτολόγιο. Ο μακαρίτης πίστευε ότι βασική κλίμακα είναι αυτή "του πιάνου" (εννοώντας την πυθαγόρεια) και, από κει και πέρα, τα διαστήματα διαμορφώνονται ανάλογα με τον ήχο και την πορεία του μέλους, όπως σωστά αναφέρετε. Το "οι ξένοι μουσικολόγοι δε μας καταλαβαίνουν...", όμως, δεν το είπε με την έννοια που νομίζετε. Θεωρούσε ότι η τοποθέτηση διαστημάτων όπως π.χ. ο ελάσσων τόνος "επί κλίμακος" είναι λάθος του χρυσανθινού συστήματος και, ως εκ τούτου, οι ξένοι μουσικοί ορθώς δεν μας καταλαβαίνουν όταν μιλάμε για τον Βου μονίμως χαμηλωμένο. Ακούστε το και θα δείτε. Πάντως πρόκειται, κατά την άποψή μου, για μια πολύ σημαντική θεωρητική τοποθέτηση, άσχετα εάν συμφωνεί κανείς ή διαφωνεί.
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#32
Έχει επισημανθεί ήδη στο Ψαλτολόγιο. Ο μακαρίτης πίστευε ότι βασική κλίμακα είναι αυτή "του πιάνου" (εννοώντας την πυθαγόρεια) και, από κει και πέρα, τα διαστήματα διαμορφώνονται ανάλογα με τον ήχο και την πορεία του μέλους, όπως σωστά αναφέρετε. Το "οι ξένοι μουσικολόγοι δε μας καταλαβαίνουν...", όμως, δεν το είπε με την έννοια που νομίζετε. Θεωρούσε ότι η τοποθέτηση διαστημάτων όπως π.χ. ο ελάσσων τόνος "επί κλίμακος" είναι λάθος του χρυσανθινού συστήματος και, ως εκ τούτου, οι ξένοι μουσικοί ορθώς δεν μας καταλαβαίνουν όταν μιλάμε για τον Βου μονίμως χαμηλωμένο. Ακούστε το και θα δείτε. Πάντως πρόκειται, κατά την άποψή μου, για μια πολύ σημαντική θεωρητική τοποθέτηση, άσχετα εάν συμφωνεί κανείς ή διαφωνεί.
Από την συνέντευξη του Αθ. Καραμάνη:
"Έκαστος δε ήχος έχει την εαυτού ιδέαν μελωδίας”.
"Ο μεγάλος θεωρητικός του Βυζαντίου Μανουήλ Βρυέννιος, ο οποίος λέει ότι οι φθόγγοι άλλως φθέγγονται εν αναβάσει και άλλως εν καταβάσει και τούτο είναι που ονομάζουμε ποιότητα των φθόγγων. Μιλούμε πλέον για τις ιδιότητες της μελωδίας, που είναι οι κανόνες της, τελείως διαφορετικοί από αυτούς [αυτή] της κλίμακος."


Σχετικό - άσχετο:
Ξεκινάμε πλ. δ' στην διδασκαλία:
- Κλίμακα παιδί μου πρώτα, κλίμακα!
- Νηη, Παα, Βου,...

περνάνε οι μήνες. Φθάνουμε στον Τρίτο.

Ερώτηση: Τί κλίμακα θα πούμε???

Μια ακόμη απόδειξη ότι έχουμε μπερδέψει πολύ τα πράγματα με την δυτική νοοτροπία στην μουσική μας...
 
Last edited:
E

emakris

Guest
#33
Μια ακόμη απόδειξη ότι έχουμε μπερδέψει πολύ τα πράγματα με την δυτική νοοτροπία στην μουσική μας...
Δεν είναι ακριβώς δυτική, είναι παρωχημένη ωδειακή. Όταν ο σημερινός δυτικός μαθαίνει να ψάλλει Γρηγοριανό μέλος (το αντίστοιχο της βυζαντινής μουσικής), δεν τον βάζουν να λέει την... κλίμακα του κάθε τρόπου! (Εκεί είναι όλοι οι τρόποι διατονικοί, αλλά αυτό δεν έχει σημασία στο προκείμενο θέμα). Βέβαια, θα μου πείτε, υποτίθεται ότι έχει κάνει ήδη βασική θεωρία και σολφέζ της ευρωπαϊκής μουσικής, που πιθανόν να περιλαμβάνει και εκτέλεση κλιμάκων. Δεν εφαρμόζoνται, όμως, τα ίδια σε μια μουσική καθαρά τροπική. Αυτό είναι εμμονή μερικών δικών μας...
 
A

andy

Guest
#34
Σχετικό - άσχετο:
Ξεκινάμε πλ. δ' στην διδασκαλία:
- Κλίμακα παιδί μου πρώτα, κλίμακα!
- Νηη, Παα, Βου,...

περνάνε οι μήνες. Φθάνουμε στον Τρίτο.

Ερώτηση: Τί κλίμακα θα πούμε???
Την Πυθαγόρεια κλίμακα με Τόνους (9/8) και Λείμματα (256/243).

Να μάθει ο μαθητής να ανεβαίνει και να κατεβαίνει όλο το οκτάχορδο ξεκινώντας από Νη, από Πα, από Γα και από Ζω ύφεση.


Υ.Γ.: Αυτή η κλίμακα δεν έχει καμία σχέση με την κλίμακα του πιάνο.
Μπορεί η διαφορά στην Τόνο να μην γίνεται εύκολα αντιληπτή (4 cents), αλλά στο λείμμα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη (10 cents).
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#35
Την Πυθαγόρεια κλίμακα με Τόνους (9/8) και Λείμματα (256/243).
Να μάθει ο μαθητής να ανεβαίνει και να κατεβαίνει όλο το οκτάχορδο ξεκινώντας από Νη, από Πα, από Γα και από Ζω ύφεση.
Υ.Γ.: Αυτή η κλίμακα δεν έχει καμία σχέση με την κλίμακα του πιάνο.
Μπορεί η διαφορά στην Τόνο να μην γίνεται εύκολα αντιληπτή (4 cents), αλλά στο λείμμα δεν μπορεί να περάσει απαρατήρητη (10 cents).
Ευχαριστώ, αλλά η ερώτηση ήταν "ρητορική".
 
A

andy

Guest
#36
Ευχαριστώ, αλλά η ερώτηση ήταν "ρητορική".
Γιατί το λες αυτό κ. Δημήτρη;
Διακρίνω μια δόση ειρωνείας ή μήπως νομίζεις ότι έθιξα τις γνώσεις σου;
 

dkalpakidis

Dimitrios Kalpakidis
#37
Γιατί το λες αυτό κ. Δημήτρη;
Διακρίνω μια δόση ειρωνείας ή μήπως νομίζεις ότι έθιξα τις γνώσεις σου;
Όχι. Καθόλου ειρωνεία. Διευκρίνιση έκανα, ούτε θίγομαι από την παράθεση.
Καλή Χρονιά.
 
#38
Οπότε έχουμε και λέμε: 1) όταν ο τρίτος πορεύεται μεταξύ Γα και Ζω τα διαστήματα είναι εναρμόνια 2) όταν πορεύεται κάτω από το Γα κάνοντας κατάληξη στον πα ή στο νη τα διαστήματα είναι διατονικά.
Αυτά τα κατάλαβα και τα δέχομαι γιατί είναι τεκμηριωμένα και γιατί τα ακούω στις ηχογραφήσεις των 3 Αρχόντων Πρωτοψαλτών της ΜΧΕ Ναυπλιώτη, Πρίγγο, Στανίτσα (και άλλων Ιεροψαλτών φυσικά, αλλά αφού τα ακούω από τους προαναφερθέντες πάει να πει ότι είναι και σωστό και δεν αναιρείται σε καμία περίπτωση η αξιοπιστία όλων των υπολοίπων).

Δεν έχω καταλάβει όμως τι γίνεται με το διάστημα Κε-Ζω-Νη σε σημεία όπως για παράδειγμα στο σύντομο "Την Ωραιότητα" στο σημείο "τι δε ΟΝΟΜΑσω σε".
Τα 2 αυτά διαστήματα είναι διατονικά (ΚΕ 10 Ζω 8 Νη) ή εναρμόνια (Κε 6 Ζω 12 Νη) (σύμφωνα με την επιτροπή πάντα);;;
Επίσης, στο αργό "Την Ωραιότητα" στο σημείο "προσετάγηΗΝ βοώ σοι" τι γίνεται; Η φθορά που μπαίνει στο Γα στο σημείο "ΔΙο ως " λειτουργεί ως διατονική ή εναρμόνια;
Εγώ πάντως τους Άρχοντες Πρίγγο και Στανίτσα τους ακούω να λένε διατονικό Ζω που σημαίνει όμως ότι η συγκεκριμένη φθορά λειτουργεί μόνο ως διατονική; ή και εναρμόνια;
Τέλος, στο σημείο "την ωρΑΙ" στο "ΑΙ" που πάει στο Κε, ο Στανίτσας κάνει το Δι-Κε υπερμείζονα τόνο ενώ στο "την ωραιότηΤΑ" που ξαναπάει στο Κε, το κάνει μείζονα. Κάνει λάθος σε κάποιο απ'τα 2 και αν ναι σε ποιο;
Ευχαριστώ.:)
 

Attachments

evangelos

Ευάγγελος Σολδάτος
#39
Οπότε έχουμε και λέμε: 1) όταν ο τρίτος πορεύεται μεταξύ Γα και Ζω τα διαστήματα είναι εναρμόνια 2) όταν πορεύεται κάτω από το Γα κάνοντας κατάληξη στον πα ή στο νη τα διαστήματα είναι διατονικά.
Αυτά τα κατάλαβα και τα δέχομαι γιατί είναι τεκμηριωμένα και γιατί τα ακούω στις ηχογραφήσεις των 3 Αρχόντων Πρωτοψαλτών της ΜΧΕ Ναυπλιώτη, Πρίγγο, Στανίτσα (και άλλων Ιεροψαλτών φυσικά, αλλά αφού τα ακούω από τους προαναφερθέντες πάει να πει ότι είναι και σωστό και δεν αναιρείται σε καμία περίπτωση η αξιοπιστία όλων των υπολοίπων).

Δεν έχω καταλάβει όμως τι γίνεται με το διάστημα Κε-Ζω-Νη σε σημεία όπως για παράδειγμα στο σύντομο "Την Ωραιότητα" στο σημείο "τι δε ΟΝΟΜΑσω σε".
Τα 2 αυτά διαστήματα είναι διατονικά (ΚΕ 10 Ζω 8 Νη) ή εναρμόνια (Κε 6 Ζω 12 Νη) (σύμφωνα με την επιτροπή πάντα);;;
Επίσης, στο αργό "Την Ωραιότητα" στο σημείο "προσετάγηΗΝ βοώ σοι" τι γίνεται; Η φθορά που μπαίνει στο Γα στο σημείο "ΔΙο ως " λειτουργεί ως διατονική ή εναρμόνια;
Εγώ πάντως τους Άρχοντες Πρίγγο και Στανίτσα τους ακούω να λένε διατονικό Ζω που σημαίνει όμως ότι η συγκεκριμένη φθορά λειτουργεί μόνο ως διατονική; ή και εναρμόνια;
Τέλος, στο σημείο "την ωρΑΙ" στο "ΑΙ" που πάει στο Κε, ο Στανίτσας κάνει το Δι-Κε υπερμείζονα τόνο ενώ στο "την ωραιότηΤΑ" που ξαναπάει στο Κε, το κάνει μείζονα. Κάνει λάθος σε κάποιο απ'τα 2 και αν ναι σε ποιο;
Ευχαριστώ.:)
Διάβασες στην προηγούμενη σελίδα τα μηνύματα μου; Τι δεν καταλαβαίνεις;
Αναλύω κάποια πράγματα παραπάνω:

Από το κε όταν κάνει θέση πρώτου ήχου ("τι δε ΟΝΟΜΑσω σε") ακολουθεί τον τροχό και τα διαστήματα όπως τα ακούς και από τους άρχοντες πρωτοψάλτες είναι διατονικά.

Σημ. Το εναρμόνιο διάστημα είναι πιο μικρό από το 6, ο ζω όταν γίνεται ύφεση απέχει από τον κε ύφεση περί τα 4 τμήματα κι όχι 6 που πολλοί εσφαλμένα κατ’ εμέ θεωρούν και εκτελούν.

Έχουμε λοιπόν και λέμε:
Εναρμόνια διαστήματα (ή πορεία κατά το δια τεσσάρων σύστημα)
Νη12Πα14Βου4Γα12Δι14Κε4Ζω12Νη14Πα4Βου
Διατονικά διαστήματα (ή πορεία κατά τον τροχό- δια πέντε σύστημα)
Νη14Πα9Βου*7Γα12Δι14Κε9Ζω7Νη12Πα14Βου
*ο βου όταν το μέλος από γα προς τα κάτω πλαγιάζει στον πα είναι πιο χαμηλός (Νη14Πα6Βου10Γα)
Αυτά είναι τα διαστήματα πάνω κάτω, όπως τα έχω συμπεράνει εγώ από προσωπική μελέτη της θεωρίας και ανάλυση της ακουστικής παράδοσης.

Προσοχή ,τα διαστήματα δεν είναι πάντα έτσι καρφωμένα. Όπως ο βου βαρύνεται όταν το μέλος πλαγιάζει έτσι αλλάζουν θέση και άλλοι φθόγγοι. Δεν αναλύω περισσότερο όμως εδώ γιατί θα πλατειάσουμε και δεν είναι του παρόντος.
Δηλαδή το να κάνεις έναν υπερμείζωνα μείζωνα δεν είναι λάθος, τα διαστήματα προκύπτουν από τα παντρέματα των ήχων και των συστημάτων, ο έμπειρος ψάλτης τα δουλεύει ούτως ώστε το άκουσμα να είναι εύηχο και ζωντανό όπως έχει σωθεί από την ακουστική παράδοση
 
Last edited:
#40
Το κανονικό μήνυμα είναι στην επόμενη σελίδα.
Ερώτηση: Πώς διαγράφουμε ένα μήνυμα; (άμα δεν κόβει το ρημάδι!!):D
 
Last edited:
Top