Το «σκέτο, νε» είναι «εκφυλισμός των απηχημάτων» (;)

#1
Μου αρέσει η καλοπροαίρετη κριτική !!! Απλά έτσι ξεκινούσε το κομμάτι, είναι από το Αναστασιματάριον του Πρίγγου !!! Όσο για τις αναπνοές θέλουν λίγο δουλίτσα!!:)
Είναι γεγονός ότι, μεγάλοι Άρχοντες ιεροψάλτες (κυριότερα, Πατριαρχικοί & επίγονοί τους), έχουν "στην πράξη καταργήσει", τα απηχήματα στα ειρμολογικά & στιχηραρικά μέλη, αντικαθιστώντας τα μ' ένα νε στη βάση της κλίμακας του ήχου!
Αυτήν την ενέργεια την ονομάζω "εκφυλισμό των απηχημάτων" κι ας με κατηγορούν οι θαυμαστές των παραπάνω Αρχόντων!
Σε σχετική συζήτηση, έχω πει δημόσια, ότι ακούω τόσα "σκέτα νε", σε πολλές συναυλίες, που είμαι έτοιμος να πω όχι!
 
#2
Είναι γεγονός ότι, μεγάλοι Άρχοντες ιεροψάλτες (κυριότερα, Πατριαρχικοί & επίγονοί τους), έχουν "στην πράξη καταργήσει", τα απηχήματα στα ειρμολογικά & στιχηραρικά μέλη, αντικαθιστώντας τα μ' ένα νε στη βάση της κλίμακας του ήχου!
Αυτήν την ενέργεια την ονομάζω "εκφυλισμό των απηχημάτων" κι ας με κατηγορούν οι θαυμαστές των παραπάνω Αρχόντων!
Σε σχετική συζήτηση, έχω πει δημόσια, ότι ακούω τόσα "σκέτα νε", σε πολλές συναυλίες, που είμαι έτοιμος να πω όχι!
Εννοείς ότι πρέπει να λέγονται τα αρχαία απηχήματα; δηλαδή στην περίπτωσή μας νεχεανές; συμφωνώ μαζί σου αλλά πως μπορώ να τα θυμάμαι όλα απέξω!!
 
#3
Εννοείς ότι πρέπει να λέγονται τα αρχαία απηχήματα;
Σ' όλα, υπάρχει "η χρυσή τομή" και η μέση λύση!
Αν και δεν είναι της παρούσης, η συζήτηση "περί απηχημάτων", στη συγκεκριμένη ηχογράφησή σου το κλασσικό απήχημα του πλ. του β' είναι, σκληρά χρωματικά:
ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ-ΠΑ. Αντιστοιχώντας τις συλλαβές: Νε-α-χε-ε-α-α-νες.
Όμοια, σε κάθε ήχο, μπορούμε να επιλέξουμε αντίστοιχα, μικρό απήχημα!
Είναι, προτιμότερο, κατά τη γνώμη μου, από το "σκέτο, νε"!:wink:
 
#4
Σ' όλα, υπάρχει "η χρυσή τομή" και η μέση λύση!
Αν και δεν είναι της παρούσης, η συζήτηση "περί απηχημάτων", στη συγκεκριμένη ηχογράφησή σου το κλασσικό απήχημα του πλ. του β' είναι, σκληρά χρωματικά:
ΠΑ-ΒΟΥ-ΓΑ-ΔΙ-ΓΑ-ΒΟΥ-ΠΑ. Αντιστοιχώντας τις συλλαβές: Νε-α-χε-ε-α-α-νες.
Όμοια, σε κάθε ήχο, μπορούμε να επιλέξουμε αντίστοιχα, μικρό απήχημα!
Είναι, προτιμότερο, κατά τη γνώμη μου, από το "σκέτο, νε"!:wink:
Συμφωνώ, έχεις απόλυτο δίκιο!!!:)
 

vaiacum

η ταλαιπωρία σε όλο της το μεγαλείο...
#5
Συμφωνώ, έχεις απόλυτο δίκιο!!!:)
Εγώ, αντιθέτως, συνάδελφε διαφωνώ (αν και σε άλλα θέματα είμαι πολύ κοντά στις απόψεις του κ. Νεκταρίου Κούγια). Μια χαρά το είπες το "Πάσα πνοή", και γω έτσι θα το έψελνα. Συνέχισε έτσι!
 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#6
Είναι γεγονός ότι, μεγάλοι Άρχοντες ιεροψάλτες (κυριότερα, Πατριαρχικοί & επίγονοί τους), έχουν "στην πράξη καταργήσει", τα απηχήματα στα ειρμολογικά & στιχηραρικά μέλη, αντικαθιστώντας τα μ' ένα νε στη βάση της κλίμακας του ήχου!
Αυτήν την ενέργεια την ονομάζω "εκφυλισμό των απηχημάτων" κι ας με κατηγορούν οι θαυμαστές των παραπάνω Αρχόντων!
Σε σχετική συζήτηση, έχω πει δημόσια, ότι ακούω τόσα "σκέτα νε", σε πολλές συναυλίες, που είμαι έτοιμος να πω όχι!
Θα συνιστούσα λίγη αυτοσυγκράτηση προκειμένου να αποφεύγονται παρενδυσιακές μονομέρειες που μόνο γελοιοποίηση κ απύθμενα συμπλέγματα προσεπιμαρτυρούν... ίνα μη τι χείρον είπω...

Κ επειδή αυτά είναι ψιλά γράμματα...
 

EIRYK EMNOSHELE

Qu'est-ce que je ferais sans toi?
#7
Εννοείς ότι πρέπει να λέγονται τα αρχαία απηχήματα; δηλαδή στην περίπτωσή μας νεχεανές; συμφωνώ μαζί σου αλλά πως μπορώ να τα θυμάμαι όλα απέξω!!
Εχουμε ανεβασει εδω και καιρο ενα φυλλαδιακι με ολα τα απηχηματα http://analogion.com/forum/showpost.php?p=101630&postcount=12
Υπαρχουν βεβαια και στα περισσοτερα θεωρητικα ετσι κι αλλιως.
Αν και το θεμα εχει συζητηθει κι αλλου, σχετικα με την παρατηρηση του Νεκταριου θα ηθελα να πω οτι για την εκκλησια τη στιγμη που ψαλλουμε ειναι απολυτως φυσιολογικο καποιες φορες να λεμε ενα σκετο Νε ως απηχημα, λογω των συνθηκων που επικρατουν τη συγκεκριμενη στιγμη στο αναλογιο. Στις συναυλιες ομως που δεν υπαρχει ουτε χρονικη πιεση, ουτε κατι απροσμενο και για το λογο πως ψαλλονται με επισημο υφος τα κομματια, σιγουρα καλο ειναι να λεγονται. Εκτος των αλλων αποτελουν και ευληπτο τροπο διακρισης των ηχων απο το κοινο, οχι μονο κατα τη διαρκεια συναυλιας αλλα γενικοτερα. Ειχα δει ψαλτη που δυσκολευοταν στις εναλλαγες των ηχων και το ξεπερασε μεσα απο την ακουστικη εκμαθηση των απηχηματων.

.....
Νομιζω, δε θυμαμαι καλα, αλλα σα να ειδα καποιο σχετικο βιβλιο - μελετη του ιδρυματος βυζαντινης μουσικολογιας χθες στη Χαβριου στου κ. Νεκταριου το βιβλιοπωλειο που αποτελει και την κεντρικη διαθεση των βιβλιων του ιδρυματος
 
Last edited:
#8
Θα συνιστούσα λίγη αυτοσυγκράτηση προκειμένου να αποφεύγονται παρενδυσιακές μονομέρειες που μόνο γελοιοποίηση κ απύθμενα συμπλέγματα προσεπιμαρτυρούν... ίνα μη τι χείρον είπω...
...
'Η επιδερμική γνώση της μουσικής μας", δεν μας επιτρέπει να εκφέρουμε κάτι πιο ουσιαστικό!
Νομίζω, στο 'ξανά επισήμανα, εάν μελετήσεις ουσιαστικότερα την ΕΒΜ και ειδικά τα κλασσικά μαθήματα, αφ' ενός μεν θα γίνεις "ο νέος Δημήτρης" - καλλιτεχνικά κρίνοντας, αφ' ετέρου, δεν θα εκφέρεις τόσο πρόχειρες και συνάμα άδικες απόψεις, που δεν σε τιμούν..............

Υ.Γ.: Εάν δεν συμφωνείς με τις απόψεις μου, επειδή δεν τις κατανοείς ή δεν έχεις το απαιτούμενο γνωστικό υπόβαθρο, καλό είναι να τις προσπερνάς κι όχι να ειρωνεύεσαι ή να εκπέμπεις υβριστικά σχόλια! Πίστεψέ με, δεν σε τιμούν...
Οι επαΐοντες, γνωρίζουν καλά τα σημεία, που, κατά καιρούς, εστιάζοντας καυτηριάζω.... :wink:
 

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#9
'Η επιδερμική γνώση της μουσικής μας", δεν μας επιτρέπει να εκφέρουμε κάτι πιο ουσιαστικό!
Νομίζω, στο 'ξανά επισήμανα, εάν μελετήσεις ουσιαστικότερα την ΕΒΜ και ειδικά τα κλασσικά μαθήματα, αφ' ενός μεν θα γίνεις "ο νέος Δημήτρης" - καλλιτεχνικά κρίνοντας, αφ' ετέρου, δεν θα εκφέρεις τόσο πρόχειρες και συνάμα άδικες απόψεις, που δεν σε τιμούν..............

Υ.Γ.: Εάν δεν συμφωνείς με τις απόψεις μου, επειδή δεν τις κατανοείς ή δεν έχεις το απαιτούμενο γνωστικό υπόβαθρο, καλό είναι να τις προσπερνάς κι όχι να ειρωνεύεσαι ή να εκπέμπεις υβριστικά σχόλια! Πίστεψέ με, δεν σε τιμούν...
Οι επαΐοντες, γνωρίζουν καλά τα σημεία, που, κατά καιρούς, εστιάζοντας καυτηριάζω.... :wink:
Μπάστα (όχι ''Ευστάθιε''...)
 
Last edited:

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#10
Στο συγκεκριμένο ύμνο αν και το πρωτότυπο αναστασιματάριο δεν αναγράφει κάτι:
View attachment Παλαιά γραφή.JPG
Ο Γρηγόριος εξηγώντας το, κάνει την προσθήκη:
View attachment Νέα γραφή.JPG

Πάντως το φαινόμενο (της σύντομης απήχησης) δεν είναι και τόσο νέο, και κατ' επέκταση εκτός παράδοσης, αφού στο κεκραγάριο του πλαγίου του Α΄ βλέπουμε:
View attachment Κύριε εκέκραξα πλΑ.JPG
View attachment Κύριε εκέκραξα πλΑ 2.JPG
Επίσης συναντάται και σε ασματικά τρισάγια παλαιών δοξολογιών:
1.JPG
Οπότε προσοχή στους αφορισμούς.


(γράφω ως πρώην αφοριστής).
 
Last edited:
#11
Στο συγκεκριμένο ύμνο αν και το πρωτότυπο αναστασιματάριο δεν αναγράφει κάτι:

Ο Γρηγόριος εξηγώντας το, κάνει την προσθήκη:

Οπότε προσοχή στους αφορισμούς.
(γράφω ως πρώην αφοριστής).
Χρειάζεται να γράφει κάτι το πρωτότυπο, για να κάνουμε εισαγωγή στον ήχο?
Δεν περιμένω τον εκάστοτε μουσικοσυνθέτη να 'χει γράψει το απήχημα, ώστε να το ψάλλω!
Απλά το ψάλλω για να εισέλθω πιο εύκολα στον εκάστοτε "μουσικό δρόμο"! Αυτή, είναι η λογική μου κι όχι η φωνητική επίδειξη ή κάτι άλλο!
Στους επαΐοντες, που παραπάνω αναφέρθηκα, είχα στο μυαλό μου, τους κ. Γρ. Στάθη, Αχ. Χαλδαιάκη, π. Νεκτάριο Πάρη κ. άλ.
 

ybulbu

Μπουλμπουτζής Ιωάννης
#12
'Η επιδερμική γνώση της μουσικής μας", δεν μας επιτρέπει να εκφέρουμε κάτι πιο ουσιαστικό!
Νομίζω, στο 'ξανά επισήμανα, εάν μελετήσεις ουσιαστικότερα την ΕΒΜ και ειδικά τα κλασσικά μαθήματα, αφ' ενός μεν θα γίνεις "ο νέος Δημήτρης" - καλλιτεχνικά κρίνοντας, αφ' ετέρου, δεν θα εκφέρεις τόσο πρόχειρες και συνάμα άδικες απόψεις, που δεν σε τιμούν..............

Υ.Γ.: Εάν δεν συμφωνείς με τις απόψεις μου, επειδή δεν τις κατανοείς ή δεν έχεις το απαιτούμενο γνωστικό υπόβαθρο, καλό είναι να τις προσπερνάς κι όχι να ειρωνεύεσαι ή να εκπέμπεις υβριστικά σχόλια! Πίστεψέ με, δεν σε τιμούν...
Οι επαΐοντες, γνωρίζουν καλά τα σημεία, που, κατά καιρούς, εστιάζοντας καυτηριάζω.... :wink:
Εσείς που δεν έχετε επιδερμική γνώση της μουσικής, ανοίξατε το Χρύσανθο να δείτε τι απηχήματα προβλέπει και ποια παραθέτει ως αρχαία; Και μη μου πείτε πως στον πλ. β' γράφει μόνο το νεχεανες (και όχι νεαχεανες όπως εσφαλμένως γράψατε) γιατί σε όλους τους άλλους ήχους έχει σύντομα μονοσύλλαβα νε. Προφανώς παρέλλειψε να αναφέρει το μονοσύλλαβο του πλ. β' αφού, όπως φάνηκε και από ανθρώπους που εκποούν έρευνα σε χειρόγραφα, και στην εποχή του χρυσάνθου μονοσύλλαβα λέγονταν για τα σύντομα στιχηραρικά μέλη... Και ακόμη, να πείτε ολόκληρο νεχέανες για ένα Πασαπνοάριο είναι σαν το 0:20 του βίντεο αυτού. Αν είναι δυνατόν για κάθε ύμνο τα πετάμε κι ένα πολυσύλλαβο απήχημα. Ο πιστός από κάτω τι θα καταλάβει; Εκτός κι αν καθίσετε να του μάθετε μουσική. Αλλιώς ακούει άναρθρες συλλαβές, και έχει και δίκιο.
 
#13
1. Εσείς που δεν έχετε επιδερμική γνώση της μουσικής, ανοίξατε το Χρύσανθο να δείτε τι απηχήματα προβλέπει και ποια παραθέτει ως αρχαία; ....................... γιατί σε όλους τους άλλους ήχους έχει σύντομα μονοσύλλαβα νε................... Και ακόμη, να πείτε ολόκληρο νεχέανες για ένα Πασαπνοάριο είναι σαν το 0:20 του βίντεο αυτού. Αν είναι δυνατόν για κάθε ύμνο τα πετάμε κι ένα πολυσύλλαβο απήχημα. Ο πιστός από κάτω τι θα καταλάβει; Εκτός κι αν καθίσετε να του μάθετε μουσική. Αλλιώς ακούει άναρθρες συλλαβές, και έχει και δίκιο.
Συνάδελφε, πιστεύω ότι θα πρέπει να τα "ξανά πάρουμε" απ' την αρχή:
1). Κύριο συστατικό των μελωδιών είναι και το απήχημα. (Αντικειμενικά αποδεκτό, απ' όλους)!
2). Προσωπικά, ένα "σκέτο Νε", δεν λέει τίποτε διότι δεν σε βοηθά να "μπεις στο μουσικό δρόμο, πάνω στον οποίο περπατά η μελωδία". Εδώ, βρίσκεται η ουσία κι ο λόγος ύπαρξης των απηχημάτων!
3). Είναι άπειρες οι ηχογραφήσεις, που ψάλλουμε τα απηχήματα χωρίς να υπάρχουν στο πρωτότυπο, όπως αναφέρει πιο πάνω, "ο εκ Κρήτης ορμώμενος", συνάδελφος. Όπως, εδώ, εδώ, εδώ κ. άλ.:wink:


 
Last edited:

dimskrekas

Δημήτρης Σκρέκας
#14
Συνάδελφε, πιστεύω ότι θα πρέπει να τα "ξανά πάρουμε" απ' την αρχή:
1). Κύριο συστατικό των μελωδιών είναι και το απήχημα. (Αντικειμενικά αποδεκτό, απ' όλους)!
2). Προσωπικά, ένα "σκέτο Νε", δεν λέει τίποτε διότι δεν σε βοηθά να "μπεις στο μουσικό δρόμο, πάνω στον οποίο περπατά η μελωδία". Εδώ, βρίσκεται η ουσία κι ο λόγος ύπαρξης των απηχημάτων!
3). Είναι άπειρες οι ηχογραφήσεις, που ψάλλουμε τα απηχήματα χωρίς να υπάρχουν στο πρωτότυπο, όπως αναφέρει πιο πάνω, "ο εκ Κρήτης ορμώμενος", συνάδελφος. Όπως, εδώ, εδώ, εδώ κ. άλ.:wink:


Αντιεκφυλιστικά....μαθήματα (ένα από τα αναρίθμητα)
 

tsak77

Χρῆστος Τσακίρογλου
#16
Κ. Κούγια, δεν παραθέτω προσωπικές μου απόψεις, διότι πέρα από υποκειμενικές, ελοχεύει σε αυτές και η ανακρίβεια, ιδιαιτέρως όταν αυτές γενικεύουν.

1). Κύριο συστατικό των μελωδιών είναι και το απήχημα. (Αντικειμενικά αποδεκτό, απ' όλους)!

Το εντός της παρενθέσεως, ισχύει κατά διάκριση στην πράξη (ακούστε παραδοσιακούς ψάλτες εντός ακολουθίας), άσχετα με την θεωρία, η οποία αν διαβάσετε προβλέπει ως επιλογή και τα μονοσύλλαβα, συμβουλεύοντας ως αναγκαία την χρήση των μεγάλων στους έχοντες λιγότερη πείρα:
View attachment Καταγραφή.JPG
2). Προσωπικά, ένα "σκέτο Νε", δεν λέει τίποτε διότι δεν σε βοηθά να "μπεις στο μουσικό δρόμο, πάνω στον οποίο περπατά η μελωδία". Εδώ, βρίσκεται η ουσία κι ο λόγος ύπαρξης των απηχημάτων!
Παίρνοντας υπόψιν την πρώτη σας λέξη (χαίρομαι που στο σημείο αυτό δεν γράφετε εξ ονόματος όλων), στο Κύριε εκέκραξα του πλαγίου του πρώτου που παρέθεσα παραπάνω, εσείς πριν το ψάλλετε θα πείτε και πολυσύλλαβο απήχημα; αν ναι, ποιός κατά την γνώμη σας ο λόγος ύπαρξης του Νε στην αρχή της σύνθεσης; θα το ψάλλετε και αυτό κατά την έναρξη του μέλους ή θα το παραλείψετε;
3). Είναι άπειρες οι ηχογραφήσεις, που ψάλλουμε τα απηχήματα χωρίς να υπάρχουν στο πρωτότυπο, όπως αναφέρει πιο πάνω, "ο εκ Κρήτης ορμώμενος", συνάδελφος. Όπως, εδώ, εδώ, εδώ κ. άλ.:wink:
Και ακόμη περισότερες με μονοσύλλαβα π.χ. μετ' ελαχίστων εξαιρέσεων ό,τι παρουσίασε ο πρότυπος χορός του Θρασύβουλου Στανίτσα. Η με οποιονδήποτε άλλον τρόπο παρουσίαση ύμνων, με την ψαλμώδηση εντός ιεράς ακολουθίας, είναι κάτι αντελώς διαφορετικό (Ακούστε τωρινές και παλαιότερες ηχογραφήσεις του Πατριαρχικού Ναού) και κάποιοι κανόνες δεν ισχύουν με την δογματικότητα που τους χρωματίζετε.
Αν υποθετικά ψάλλουμε σε τρίκλιτο Ναό (π.χ. Αγίου Νικολάου, Αγίου Σπυρίδωνος και Αγίου Δημητρίου) συμπέσει Κυριακή βαρέως ήχου και εορτή της Αγίας Βαρβάρας, τί κατά την άποψή σας θα πρέπει να ακούγεται μετά την μικρή είσοδο κατά την Θεία Λειτουργία; πολυσύλλαβο απήχημα πριν από κάθε ύμνο;


Υ.Γ. Λόγω του ότι κάποιος ζήτησε την προσωπική μου τοποθέτηση επ' αυτού, του απαντώ εδώ ότι κατ' εμέ το απήχημα είναι βοήθημα, όπως για κάποιους η σήμανση των φυσικών έλξεων ενός ήχου με υφεσοδιέσεις. Τοποθετείται ενδεικτικά και εφόσον για κάποιον είναι μία αναγκαιότητα για να ψάλλει. Και χωρίς αυτά πάντως το μέλος μπορεί να είναι αρτιμελές.
 
#17


Παίρνοντας υπόψιν την πρώτη σας λέξη (χαίρομαι που στο σημείο αυτό δεν γράφετε εξ ονόματος όλων), στο Κύριε εκέκραξα του πλαγίου του πρώτου που παρέθεσα παραπάνω, εσείς πριν το ψάλλετε θα πείτε και πολυσύλλαβο απήχημα; αν ναι, ποιός κατά την γνώμη σας ο λόγος ύπαρξης του Νε στην αρχή της σύνθεσης; θα το ψάλλετε και αυτό κατά την έναρξη του μέλους ή θα το παραλείψετε;

[/SIZE]
Σ' αυτό ήθελα να συμπληρώσω, Χρήστο, την προηγούμενη ανάρτησή σου, λέγοντας ότι αυτό το Νε (θα μπορούσε να) είναι στην ουσία η τελευταία συλλαβή του πολυσύλλαβου απηχήματος. Αυτό βέβαια μπορεί να μη συμβαίνει στα σύντομα μέλη ντε και καλά, δηλαδή δεν σημαίνει ότι ο εξηγητής ή ο συνθέτης υπονοεί ότι λες το πολυσύλλαβο, αλλά η προέλευσή του αυτή φαίνεται στα αργά μέλη. Δείτε π.χ. πώς ξεκινά το Ατενίσαι του Πέτρου. Εκεί, όλο αυτό το Νε δεν είναι τίποτε άλλο από την "ουρά" του απηχήματος για να βρει το φθόγγο απ' τον οποίο ξεκινά το κομμάτι.
 
#18

1). Κ. Κούγια, δεν παραθέτω προσωπικές μου απόψεις, διότι πέρα από υποκειμενικές, ελοχεύει σε αυτές και η ανακρίβεια, ιδιαιτέρως όταν αυτές γενικεύουν.



2). Το εντός της παρενθέσεως, ισχύει κατά διάκριση στην πράξη (ακούστε παραδοσιακούς ψάλτες εντός ακολουθίας), άσχετα με την θεωρία, η οποία αν διαβάσετε προβλέπει ως επιλογή και τα μονοσύλλαβα,
3). Συμβουλεύοντας ως αναγκαία "την χρήση των μεγάλων" στους έχοντες λιγότερη πείρα:

View attachment 86176


4). Στο Κύριε εκέκραξα του πλαγίου του πρώτου που παρέθεσα παραπάνω, εσείς πριν το ψάλλετε θα πείτε και πολυσύλλαβο απήχημα; αν ναι, ποιός κατά την γνώμη σας ο λόγος ύπαρξης του Νε στην αρχή της σύνθεσης; θα το ψάλλετε και αυτό κατά την έναρξη του μέλους ή θα το παραλείψετε;



5). Και ακόμη περισότερες με μονοσύλλαβα π.χ. μετ' ελαχίστων εξαιρέσεων ό,τι παρουσίασε ο πρότυπος χορός του Θρασύβουλου Στανίτσα. ..........................................
6). Αν υποθετικά ψάλλουμε σε τρίκλιτο Ναό (π.χ. Αγίου Νικολάου, Αγίου Σπυρίδωνος και Αγίου Δημητρίου) συμπέσει Κυριακή βαρέως ήχου και εορτή της Αγίας Βαρβάρας, τί κατά την άποψή σας θα πρέπει να ακούγεται μετά την μικρή είσοδο κατά την Θεία Λειτουργία; πολυσύλλαβο απήχημα πριν από κάθε ύμνο;

Κατ' αρχάς, κ. Χρήστο καλή χρονιά κι ευχαριστώ που μπήκατε στον κόπο να γράψετε όλα τα παραπάνω, που για διευκόλυνσή μου τα ξεχωρίζω, αδρομερώς, ως έξι (06) σημεία.
Απαντώ αντίστοιχα στα παραπάνω σημεία, ως εξής:
1). Δεν εκπόνησα, Ακαδημαϊκή διατριβή, αλλά οι απόψεις μου για όλα τα θέματα, είναι κυρίως, από 25χρονη πείρα βιωμάτων στο Ιερό Αναλόγιο.
2). Η απάντηση υπάρχει στην αρχική μου τοποθέτηση, στο πρώτο κιόλας μήνυμά μου!
3). Δεχόμενοι αυτήν τη συνθήκη, ο συνάδελφος είναι νέος, οπότε τον καλύπτει! Πέρα, απ΄αυτό, προσωπική μου άποψη, το μεγαλύτερο από μία συλλαβή απήχημα, μας βοηθά όλους να εισέλθουμε πιο εύκολα στο άκουσμα του ήχου!
4). Η απάντηση βρίσκεται στο μήνυμα με Αρ. 11! Στα περισσότερα κλασσικά μαθήματα δεν υπάρχουν απηχήματα, όμως οι επαΐοντες τα ψάλλουν! Έχω ήδη, τυχαία, παραθέσει σχετικές ηχογραφήσεις.
Μήπως, "δεν ακούμε τους επαΐοντες"? Για το συγκεκριμένο "μάθημα" που αναφέρετε, απηχώ: Νη- (Γα-α)-(Βου-ου)-Πα-α. Αντιστοιχώντας τις γνωστές συλλαβές Α-Νε-ε-α-α-νε-ες! Είναι πρακτικότερο και από αισθητικής άποψης να το πάρεις, από το "σκέτο νε"!
5). Έχω ήδη απαντήσει, αφού θεωρώ, ότι εάν οι Πατριαρχικές μορφές απηχούσαν πιο ουσιαστικά (με απηχήματα πέραν της μιας συλλαβής - αυτά που χρησιμοποιούν οι σύγχρονοι ερευνητές), δεν θα φτάναμε στο "Νε σε όλα"! Αφού και οι νεότεροι, θα τους μιμούμαστε και θα τους ακολουθούσαμε...................
6). Σίγουρα, σε κάθε Απολυτίκιο, είναι και αντιαισθητικό να ψάλλεις απήχημα, ακόμη και μονοσύλλαβο και δεν το κάνω!
Όμως, η συζήτηση ξεκίνησε από ηχογράφηση των Αίνων, που επιβάλλεται να γίνει απήχηση, κατά τη γνώμη μου, με πολυσύλλαβο απήχημα! Μην φτάσουμε και στο άλλο άκρο! Εγώ, αναφέρομαι σε αργοσύντομα ή παπαδικά μέλη.
Επίσης, γράφτηκε πιο πάνω από αξιόλογο μέλος, ότι εν ώρα Ακολουθίας για οικονομία χρόνου, λέμε τα μονοσύλλαβα, ενώ στις συναυλίες, που έχουμε χρονική άνεση, τα πολυσύλλαβα!
Δεν αληθεύει! Ακούστε "εκτελέσεις μαθημάτων", από σοβαρές & καταξιωμένες χορωδίες εν ώρα συναυλίας και θα διαπιστώσετε τα εξής:
Μάθημα γ' ήχου, απήχημα "σκέτο Νε" στο Γα, ούτε καν Νη - Γα - Γα! Το γνωστό: Να-Να-α!
Μάθημα πλ. του α' ήχου, απήχημα "σκέτο Νε" στον Πα, ούτε καν Νη - Γα,α - Βου,ου - Πα! Το γνωστό: Α-Νε,ε-Α,α-Νε,ες!
Μάθημα πλ. του Β' ήχου, απήχημα "σκέτο Νε" στον Πα, ούτε καν Πα - Βου, Γα - Δι - Γα - Βου - Πα! Το γνωστό: Νε,ε-χε,ε-Α,α-Νες!
Μάθημα πλ. του Δ' ήχου, απήχημα "σκέτο Νε" στον Νη, ούτε καν Νη - Πα-α-Νη-η-νη! Το γνωστό: Νε-Α-α-γι-ι-ε!
Μάθημα Β' ήχου, απήχημα "σκέτο Νε" στο Δι, ούτε καν Βου- Γα - Δι! Το γνωστό: Νε-α-νες!
Μην μου πεις, ότι όλα τα παραπάνω ολιγοσύλλαβα "απηχηματάκια", θέλουν ώρα και δεν έχουμε χρόνο!:rolleyes:
Συμπεράσματα:
1). Απηχούμε, με της πέραν της μιας συλλαβής απηχήματα, κυρίως στα Αργοσύνταμα Ειρμολογικά ή Στιχηραρικά & στα παπαδικά μέλη για να εισέλθουμε στον ήχο κι όχι για επίδειξη γνώσεων ή φωνής!
2). Θεωρώ "εκφυλισμό των απηχημάτων", το μονοσύλλαβο "Νε σε όλα"!
3). Εκφράζω προσωπικές απόψεις, "ως απόσταγμα εμπειριών & βιωμάτων" αλλά βλέπω, ταυτόχρονα, ότι με τους σύγχρονους μουσικολόγους (επαΐοντες), δεν διαφωνούμε!
 
Last edited:

domesticus

Lupus non curat numerum ovium
#19
Συνάδελφοι,

Μᾶλλον τελείωσαν τὰ θέματα συζήτησης καὶ μετροῦμε τὶς εἰσαγωγικὲς στὸ μέλος συλλαβὲς.

Τὰ 'χουμε ξαναπεῖ, ὑπάρχει διακριτικὴ εὐχέρεια στὸν ψάλτη νὰ ἐπιλέξει τὴν εἰσαγωγὴ στὸ μέλος. Ἄλλοι ἔχουν τόση εὐχέρεια, ποὺ ψάλλουν ἀμὴν στὴν βἀση τῆς ἐκφώνησης καὶ ξεκινοῦν ἀπνευστὶ στὸν ἦχο χωρὶς νὰ κάνουν λάθος.

Ἄλλοι δὲν τὸ καταφέρνουν καὶ πρέπει νὰ μουρμουρίσουν τὸ μισὸ Ὅτε κατήλθες γιὰ νὰ «πιάσουν»τὸν ἦχο.
 

Nikos L.

Παλαιό Μέλος
#20
Συνάδελφοι,

Μᾶλλον τελείωσαν τὰ θέματα συζήτησης καὶ μετροῦμε τὶς εἰσαγωγικὲς στὸ μέλος συλλαβὲς.

Τὰ 'χουμε ξαναπεῖ, ὑπάρχει διακριτικὴ εὐχέρεια στὸν ψάλτη νὰ ἐπιλέξει τὴν εἰσαγωγὴ στὸ μέλος. Ἄλλοι ἔχουν τόση εὐχέρεια, ποὺ ψάλλουν ἀμὴν στὴν βἀση τῆς ἐκφώνησης καὶ ξεκινοῦν ἀπνευστὶ στὸν ἦχο χωρὶς νὰ κάνουν λάθος.

Ἄλλοι δὲν τὸ καταφέρνουν καὶ πρέπει νὰ μουρμουρίσουν τὸ μισὸ Ὅτε κατήλθες γιὰ νὰ «πιάσουν»τὸν ἦχο.
μου θύμισες τον μακαριστό ιερέα του χωριού μου κ πατέρα του Κ. Ζορμπά, που όταν έβλεπε τροπάριο σε πλ β ειρμολογικό μουρμούριζε τη φράση "και επ' αυτώ πεποιθότες" κ μετά εμπαινε στο τροπάριο.
 
Last edited:
Top